Nebudu a nechci vám, vážená sněmovno, říkati nepravdu, proto neřeknu, že doufám, že nám dáte k těmto návrhům souhlas. Nedoufám to, poněvadž je mi známo, že bylo usneseno, návrhy ty bez ohledu na obsah všecky zamítnouti. Ale my jsme přes to pokládali za svou povinnost a proto jsem se přihlásil jako řečník pro předlohu - právě v zájmu republiky a v zájmu její ochrany do nejzazších mezí přičiniti se o zlepšení této zákonné předlohy. Musím říci, že i v této snaze a vzhledem k těmto pozměňovacím návrhům, které zde hájím, u druhé koalované socialistické strany, u strany sociálně-demokratické, bylo nám neseno vstříc docela věcné a opravdové pochopení a že, nedošlo-li k dohodě, která byla možná a které jsme si vřele přáli, děkovati buržoasním stranám této sněmovny.
Vážená sněmovno! Jsem u konce svých výkladů a prosím vás, hlasujte tak, jak vám velí nebo, lépe řeč o, jak vám dovolí hlasovati vaše svědomí! (Potlesk.)
Místopředseda dr. Hruban (zvoní): Dalším řečníkem "pro" je p. posl. Slavíček. Dávám mu slovo.
Posl. Slavíček: Slavná sněmovno! Jako předseda klubu poslanců československé strany socialistické dovoluji si prohlásiti, že vývody p. posl. dr. Bartoška nejsou názory mého klubu, rovněž návrhy p. posl. dr. Bartoškem podané a řadou poslanců komunistické strany spolupodepsané nejsou návrhy klubu našeho. Klub náš jako ostatní strany koaliční uznává nutnost zákona na ochranu republiky, který má autoritu státu posíliti, pořádek zavésti a občanskou svobodu a ochranu svým občanům zabezpečiti, a proto se plně zúčastnil prací přípravných a prací ve výboru ústavněprávním, přejímá za zákon spoluodpovědnost s ostatními stranami koaličními a ve své plenární schůzi se usnesl na závazném hlasování pro všechny své členy, a to ve znění referenty ústavně-právního výboru navrženém.
K vývodům p. dr. Bartoška dovoluji si říci toto: Jest nám příliš dobře znám vznik tohoto zákona. Nebyl to zákon udělaný za 24 hodiny, nebyl to zákon, o němž by byla veřejnost nevěděla, nebyl to zákon nebo není to zákon, který by se byl zrodil jen v lůně vlády. Byl a je to zákon, na kterém pracovali nejlepší právníci a politikové našeho veřejného života, našeho Národního shromáždění, spolu s vědátory. Těchto přípravných prací se zúčastnila naše strana svými delegáty. Vláda ani kluby experty a delegáty nijak k ničemu nenutily a zákon jest výplodem společné práce a společné dohody. Z naší strany v přípravných pracích pracoval senátor dr. Klouda, v ústavně právním výboru pak naši členové dr. Patejdl a dr. Bartošek. Konstatuji, že kdyby bylo šlo dr. Bartoškovi a jeho přátelům o faktické změny v zákon, jsou příliš zkušenými muži a politiky, než aby nevěděli, že se změnami těmito měli přijíti dříve, než byl zákon ve výboru ústavně-právním usnesen. (Potlesk.) Kdyby byli přišli a ohlásili loyálně klubu: My podáváme tyto návrhy; nebudou-li přijaty, my pro zákon tento nemůžeme hlasovati, pak by to byl postup legální a postup parlamentární. (Posl. dr. Bartošek: Což jsme to neohlásili?) Přijíti však v posledním okamžiku... (Hluk.)
Místopředseda dr. Hruban (zvoní): Prosím o klid, pánové!
Posl. Slavíček (pokračuje): ... do klubu s 23 návrhy pozměňovacími a když klub velkou většinou, všemi hlasy proti čtyřem, schválil zákon již hotový, jíti a dáti si podepsati návrhy stranou oposiční, považuji za velikou neloyálnost a musím s politováním odsouditi takové jednání. (Výborně! Potlesk.)
Dodávám pak, že s tím větším politováním musím konstatovati, že když byl dr. Bartošek dotázán, čemu by dal přednost, zdali starému trestnímu zákonu, či zákonu tomuto, prohlásil, že zákonu tomuto. Tedy i on jako právník vidí v něm pokrok.
Za druhé prohlásil v poradě noční nahoře ve vládních místnostech, že by měl jen pět pozměňovacích návrhů, nikoli 23, a po dlouhém jednání i dr. Bartošek nejen souhlasil, ale sám prohlásil, že ujednání toto považuje za závazné.
Konstatuji dále, že (Posl. dr. Bartošek: Tak to není!)... je to tak... že dr. Bartošek nepožádal nás ani v klubu o podpisy na návrhy, nýbrž obrátil se do klubu strany komunistické. Vyslovil-li jsem tedy politování nad tímto jednáním a označil-li jsem jednání toto za neloyálnost, myslím, že jsem nikomu neukřivdil.
Odvolávaje se tedy na prohlášení našeho klubu, oznamuji, že klub náš bude hlasovati, až snad na přátele pana dr. Bartoška, plně s celou odpovědností pro předlohu zákona. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda dr. Hruban (zvoní): V listině řečnické není již nikdo zapsán. Tím je podrobná rozprava skončena.
Nežli přistoupíme k hlasování, žádám, aby byly přečteny podané návrhy.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
A. Návrhy posl. dr. Šmerala, Hakena, Buriana a soudr.:
Buďtež před § 1 vložena úvodní slova, jak tomu jest v ústavní listině, tohoto znění:
"Nejpevnější oporou republikánského řádu československého státu jest jeho pracující obyvatelstvo. Kdežto bývalá šlechta, vysoké důstojnictvo, vysoká byrokracie a velkokapitalisté mohou hledati opory svých zájmů také v jiné státní formě, proto nemohou býti považováni za trvalou a spolehlivou oporu státní formy republikánské. Účelem tohoto zákona jest chrániti republikánské řády československého státu, zrozeného z revoluce, proti monarchismu. Proto nesmí se jeho provádění dotknouti zájmů a organisací pracujícího obyvatelstva. Vláda a všechny státní orgány nechť jsou si vědomy toho, že pracující obyvatelstvo bude tím odhodlaněji hájiti republikánské řády, čím úzkostlivěji bude šetřeno demokratických svobod, jež vzešly z práva téže revoluce, jako československý stát. Proto jsou vláda a všechny ostatní orgány povinny chrániti bedlivě svobod lidu před úklady reakce a zejména svobodu tiskovou, svobodu shromažďovací, svobodu spolčovací, svobodu osobní a svobodu přesvědčení a svědomí."
Navrhujeme toto znění § 1:
"Kdo se pokusí násilím změniti republikánský řád československého státu v státní formu monarchistickou, kdo se pokusí násilím změniti ústavu republiky, pokud jde o její samostatnost nebo nedílnost, kdo násilím změní sociální vymoženosti pracujícího lidu, zejména zákon o 8hodinném dnu pracovním, nebo se o to pokusí, kdo se pokusí za účelem zřízení monarchie zastaviti ústavní činnost presidenta republiky, jeho náměstka, zákonodárného sboru, vlády nebo guvernéra Podkarpatské Rusi; kdo poruší nebo pokusí se porušiti práva národních menšin, zvláště pokud se týče jejich práva na zastoupení v zákonodárných sborech podle zásad poměrného zastoupení, kdo násilím znemožní, nebo pokusí se znemožniti vykonání voleb do zákonodárných sborů, žup, obcí a všech volených institucí (nemocenských pokladen, úrazových pojišťoven atd.) ve lhůtě zákonem stanovené; trestá se za zločin těžkým žalářem od pěti do dvaceti let, za okolností zvlášť přitěžujících těžkým žalářem na doživotí."
Pro případ, že by prvý náš pozměňovací návrh byl zamítnut, činíme tento návrh eventuelní:
§ 1 budiž usnesen v tomto znění:
"Kdo strojí spiklenecké úklady republice Československé, a to buď její celistvosti nebo její samostatnosti, nebo její republikánské formě státní, ať sám, ať spolu s jinými, budiž výrokem soudcovským odsouzen, aby byl držán v ochranném vězení, a to za války po celou dobu, až válka bude skončena příměřím nebo mírem, jinak nejdéle na dobu pěti let. Zvláštním zákonem bude ustanoveno, jakým způsobem ochranné vězení bude prováděno."
§ 2 znějž:
"Kdo se s někým spolčí k úkladům o republiku za tím účelem, aby násilím změnil nebo pokusil se změniti republikánskou formu státní v monarchickou, aby za účelem zřízení monarchie zastavil ústavní činnost presidenta republiky, aby změnil sociální vymoženosti pracujícího lidu, hlavně zákon o 8hodinném dnu pracovním, aby porušil právo národních menšin a znemožnil volby do zákonodárných sborů, žup, obcí i všech ostatních institucí ve lhůtě zákonem stanovené, trestá se za zločin těžkým žalářem od 1-5 let, za okolností zvláště přitěžujících od 5 do 10 let."
§ 3 znějž:
"Kdo vědomě pracuje k tomu, aby Československá republika byla vtažena do válečného konfliktu za účelem výboje,
kdo připravuje nebo uzavírá smlouvy, které by zavazovaly Československou republiku zúčastniti se výbojné války a tím působily škodu a nebezpečí obyvatelstvu republiky,
kdo ve spojení s cizími finančními nebo politickými činiteli připravuje útok na vymoženosti sociálního zákonodárství Československé republiky anebo chce ohroziti politická a ústavou zajištěná práva pracujícího obyvatelstva republiky,
trestá se za zločin těžkým žalářem od 6 měsíců do 5 let."
Do § 4 pod č. 1 budiž zařazen nový odstavec tohoto znění:
"úředník republiky, nebo člen Národního shromáždění, jenž zneužije své veřejné funkce, aby protekcí nebo jiným jednáním poškodil zájem státu nebo sobě nebo jiným osobám sobě blízkým získal majetkovou výhodu."
Do § 5 jako č. 3 budiž vloženo:
"3. Kritika nesprávností ve státní správě nesmí býti stíhána jako vyzrazování tajemství."
Do § 10 jako č. 3:
"3. Ustanovení tohoto paragrafu nevztahují se na činnost členů zákonodárných sborů, ať v zákonodárném sboru samotném či mimo něj."
§ 11 znějž:
"Urážka presidenta republiky. Kdo ublíží na cti presidentu republiky, budiž pro takový přestupek potrestán vězením až do jednoho měsíce, avšak jenom tehdy, jestliže president si takové potrestání nezapoví.
Za tím účelem musí býti každé takové oznámení ihned sděleno s kanceláří presidentovou a může v řízení býti pokračováno jen tehdy, jestliže odtamtud do 8 dnů nebylo stíhání zapovězeno.
Důkaz o pravdě jest připuštěn."
§ 12 osnovy budiž škrtnut.
§ 14 osnovy budiž škrtnut.
§ 15 osnovy budiž škrtnut. - Při zamítnutí budiž přidáno jako čís. 6 do §u 15 toto ustanovení:
"Veřejnoprávními povinnostmi ve smyslu tohoto paragrafu nelze rozuměti povinnosti vyplývající z pracovního nebo služebního poměru státních zaměstnanců."
§ 16 navrhujeme škrtnouti. - Kdyby se tak nestalo, znějž takto:
"Zřizování vězeňských fondů politických stran na podporu jich příslušníků odsouzených pro politické delikty nebo na podporu členů jejich rodin není trestno podle ustanovení tohoto paragrafu."
§ 17 navrhujeme škrtnout. - Pro případ, že by tento návrh byl zamítnut, navrhujeme:
Jako poslední odstavec čísla 1 §u 17 budiž vsunuta věta:
"Politické strany, které veřejně vyhlásí a veřejně zastávají svůj program, jakož i jejich organisace, za tajné organisace považovány býti nemohou."
§ 18 budiž škrtnut.
V § 19 do odstavce 2. za slova "právoplatně odsouzen" vložit: "nebo je-li členem bývalé velkostatkářské šlechty".
§ 20 budiž škrtnut.
§ 26 budiž škrtnut.
Celá hlava IV. budiž škrtnuta.
Navrhujeme, aby název zákona zněl: "Zákon ze dne ...... 1923 na ochranu republiky proti monarchismu."
B. Pozměňovací návrhy posl. dr. Vrbenského a spol.:
My, podepsaní navrhujeme, aby poslanecká sněmovna změnila osnovu zákona na ochranu republiky, jak vyšla z porad ústavně-právního výboru (tisk 4021), takto:
I. V § 7, odst. č. 2. a v § 8, odst. č. 1. buďtež vypuštěna slova "nebo vůbec pro jejich činnost v životě politickém".
II. V § 7, odst. č. 4, vzhledem k tomu, že zákon má býti unifikací a modernisací dotčených v něm ustanovení práva trestního, kterýžto účel nesrovnává se s podržením barbarského trestu smrti, vypuštěna buďtež slova: "neustanovuje-li platné právo trestu přísnějšího".
III. V § 14 budiž úplně vypuštěn jeho odstavec č. 3.: "Kdo veřejně popuzuje k zášti" ... až ... "od čtrnácti dnů do šesti měsíců".
V odst. č. 2 a v odst. č. 4 buďtež vypuštěna slova: "nebo náboženství, nebo proto, že jsou bez vyznání", a budiž na místo takto vypuštěného textu vsunuta věta vedlejší: "aby mu" (resp. jim)"tím způsobil škodu".
Ustanovení těchto odstavců měla by tudíž podle našeho návrhu toto znění: "2. Kdo veřejně popuzuje k násilnostem nebo jiným nepřátelským činům proti skupinám obyvatelů pro jejich národnost, jazyk a rasu, aby jim tím způsobil škodu, trestá se za přečin...."
"4. Kdo veřejně popuzuje k násilnostem nebo jiným nepřátelským činům proti jednotlivci pro jeho národnost, jazyk a rasu, aby mu tím způsobil škodu, trestá se za přečin.....".
IV. V § 15 v odst. č. 2 buďtež vynechána slova: "nebo přečinu" a snížena vrchní hranice trestní sazby na šest měsíců, takže by odstavec tento zněl: "Kdo veřejně podněcuje k zločinu, trestá se za přečin tuhým vězením od osmi dnů do šesti měsíců".
Odst. č. 4 mějž znění toto: "Kdo veřejně vybízí k hromadnému páchání přečinů nebo přestupků, trestá se za přestupek vězením od tří dnů do tří měsíců."
V. V §u 16 budiž na konci odstavce č. 1 vynechána předposlední věta: "nebo s týmž úmyslem veřejně sbírá na takový peněžitý trest nebo náhradu" a budiž v poslední větě tohoto odstavce vrchní hranice trestní sazby na místě "do jednoho roku" určena" do šesti měsíců".
Odst. č. 3, počínající slovy: "Kdo do jednoho roku ...." až .... "od tří dnů do jednoho měsíce" úplně budiž vypuštěn.
VI. V §u 19 (Návrat členů bývalé panovnické rodiny) budiž na konci odst. č. 1 vrchní hranice trestní sazby zvýšena, takže ustanovení o trestu by znělo: "trestá se za přečin tuhým vězením od šesti měsíců do dvou let".
VII. V §u 24, odst. č. 2 budiž na třetí řádce tohoto odstavce za slovo "opatření" vsunuto" o němž ví, že jest", takže by věta tato zněla: "Kdo bez úředního povolení zhotoví popis, plán, nákres nebo snímek některého zařízení neb opatření, o němž ví, že jest na obranu republiky".
VIII. V §u 25 je znění zcela jiné, a sice toto: "Úředník, který vykonávaje svůj úřad úmyslným jednáním neb úmyslným opomenutím vědomě poruší kterýkoli platný zákon, trestá se, není-li čin jeho přísněji trestný, za přečin vězením od čtrnácti dnů do jednoho roku.
Stejně trestný jest i úředník, který u výkonu svého úřadu užívá nebo dovolává se zákona zrušeného, nebo který, ač k tomu jest povinen, neužije zákona platného, nebo který ať pod jakoukoliv záminkou u výkonu svého úřadu vědomě maří účinek platného zákona."
IX. V §u 32 buďtež pozměněny odstavce č. 1 a č. 2, obsahující výklad ztráty čestných práv občanských, takto:
"1. ztrátu vyznamenání, řádů a čestných odznaků, veřejných služeb, hodností a funkcí,
2. ztrátu způsobilosti k jejich nabytí a opětnému nabytí."
V dalším odstavci budiž vypuštěna zmínka o akademických hodnostech na třetí až osmé řádce tohoto odstavce, takže by tento předposlední odstavec §u 32 zněl:
"Ztráta čestných práv občanských nastane právní mocí rozsudku a trvá, pokud jde o způsobilost k jejich nabytí nebo opětnému nabytí, po dobu, kterou určí soud..."
X. V §u 34 nebudiž připuštěno zastavování časopisů po pouhé objektivní konfiskaci a bez provedení řádného trestního řízení proti pachateli.
Buďtež proto v prvých třech řádcích odstavce č. 1 vynechána slova: "nebo v řízení podle § 492 a 493 trestního řádu ze dne 23. května 1873, č. 119 ř." a buďtež v další části téhož odstavce 1 počínající slovy: "Tento výrok lze" vynechána konečná slova téže věty" nebo v řízení podle§ 492 a 493 tr. ř. opravnými prostředky uvedenými v § 493 a 494 tr. ř.", takže tato věta by zněla: "Tento výrok lze bráti v odpor týmiž opravnými prostředky jako výrok o trestu."
V dalším budiž lhůta pro event. zastavení tiskopisů "tiskopisů ostatních" zkrácena ze šesti měsíců na tři měsíce a v důsledku toho buďtež v první řádce strany č. 18 tisku sněmovního č. 4021 slova: "šest měsíců" nahrazena slovy "tři měsíce".
Odstavec č. 3 tohoto paragrafu počínající slovy: "Má-li tiskový úřad za to" budiž celý vynechán.
XI. V §u 36 v druhém odstavci počínajícím slovy: "Konati hlavní přelíčení" budiž vypuštěna jeho konečná věta: "navrhuje-li státní zástupce v obžalovacím spise, aby byl trest uložen podle zákonné sazby vyšší pěti let".
Následující odstavec počínající slovy: "Trestní řízení" a končící slovy: "obsahem tiskopisu", budiž vynechán celý.
XII. V §u 37 budiž vynechán předposlední odstavec: "Trestní stíhání činů spáchaných za války náleží ve všech případech soudům vojenským."
XIII. V §u 41, v němž jsou vypočtena zákonná ustanovení a nařízení projednávanou osnovou zrušovaná, budiž do odstavce č. 3 za ustanovení I. až VI. vsunuto ještě: "VII. císařské nařízení ze dne 20. dubna 1854, č. 96 ř. z."
Místopředseda dr. Hruban (zvoní): O přečtených návrzích, které jsou dostatečně podporovány, se jedná.
Dávám slovo panu zpravodaji dr. Medveckému k doslovu.
Zpravodaj posl. dr. Medvecký: Slávna snemovňa! Pán kol. dr. Bartošek ako člen ústavne-právneho výboru sa zúčastnil porád výboru, ako v plenu tak v subkomitétu. Kolegom dr. Vrbenským a súdr. podané návrhy, ktoré doporučil k prijatiu pán kol. dr. Bartošek, predniesol svojho času aj v ústavne-právnom výbore i v jeho subkomitéte. Boly tam pojednávané a po dokonalej úvahe boly zamietnuté. Následkom toho sa musím vysloviť proti týmto návrhom. Ohľadom jednej jeho žiadosti, a to ohľadom zmeny v § 37, ač jeho návrhu k prijatiu nedoporučujem, predsa musím konštatovať, že jeho žiadosti vyhovuje už sám v sebe text tohoto paragrafu. Už nadpis tohoto paragrafu hovorí o stíhaní osôb vojenských a podobne i celý text predchodiacich 3 odstavcov. Proto zadaná zmena v odstavci 4, o ktorom navrhuje, aby v ňom bolo výslovne rečené, že sa vzťahuje len na osoby vojenské, je zbytočná, pretože je to i z terajšieho znenia zrejmé, že sa vzťahuje iba na osoby vojenské. Ohľadom návrhov pána dr. Šmerala chcem konštatovať, že sa vyslovujem proti nim, lebo návrhy tieto se priečia celkove vedúcim myšlienkam tohoto zákona. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Hruban (zvoní): Budeme hlasovati. Prosím, aby se pánové a paní posadili. (Děje se.)
Hlasovati hodlám dáti takto:
O §u 1 budeme hlasovati ve znění prvého návrhu p. posl. dr. Šmerala a soudr.; bude-li zamítnut, ve znění druhého, eventuelního návrhu týchž pánů poslanců; bude-li zamítnut také tento eventuelní návrh, budeme hlasovati ve znění navrženém p. zpravodajem.
O §u 2 dám hlasovati ve znění návrhu p. posl. dr. Šmerala a soudr.; bude-li zamítnut, ve znění navrženém p. zpravodajem.
O §u 3 dám hlasovati ve znění návrhu p. posl. dr. Šmerala a soudr.; bude-li zamítnut, ve znění navrženém p. zpravodajem.
O §u 4 bychom hlasovali ve znění navrženém zpravodajem, a pak o novém odstavci, jehož vsunutí pod číslo 1 tohoto paragrafu navrhují p. posl. dr. Šmeral a soudr.
O §u 5 budeme hlasovati ve znění navrženém p. zpravodajem a pak o novém odstavci třetím, jehož vsunutí navrhují p. posl. dr. Šmeral a soudr.
O §u 6, k němuž není návrhů pozměňovacích, budeme hlasovati podle zprávy výborové.
O §§ 7 a 8 dám hlasovati nejprve v úpravě navržené p. posl. dr. Vrbenským a druhy; bude-li návrh tento zamítnut, ve znění navrženém p. zpravodajem.
O §§ 9 a 10 budeme hlasovati ve znění navrženém p. zpravodajem, a pak o novém odstavci třetím §u 10, jehož vsunutí navrhují pp. posl. dr. Šmeral a soudr.
O § 11 dám hlasovati ve znění navrženém p. posl. dr. Šmeralem a soudr.; bude-li zamítnut, ve znění navrženém p. zpravodajem.
O §u 12, jehož škrtnutí navrhují p. posl. dr. Šmeral a soudr., dám hlasovati ve znění zprávy výborové, při čemž přijetím nebo nepřijetím tohoto znění bude zároveň zamítnut či přijat návrh na škrtnutí.
O §u 13, poněvadž není pozměňovacích návrhů, budeme hlasovati ve znění zprávy výborové.
O §u 14, jehož škrtnutí navrhují p. posl. dr. Šmeral a soudr., dám hlasovati v úpravě navržené p. posl. dr. Vrbenským a soudr.; bude-li tato úprava zamítnuta, budeme hlasovati podle znění zprávy výborové.
Tím rozhodnuto bude o svrchu zmíněném návrhu na škrtnutí.
O §u 15, jehož škrtnutí navrhují p. posl. dr. Šmeral a soudr., budeme hlasovati ve znění navrženém p. posl. dr. Vrbenským a soudr.; bude-li zamítnut, ve znění zprávy výborové. Bude-li jedno z obou znění přijato a tím zamítnut návrh na škrtnutí, budeme hlasovati o eventuelním návrhu p. posl. dr. Šmerala a druhů na vsunutí nového odstavce šestého.
Při §u 16 dám vzhledem k podanému návrhu eventualnímu hlasovati nejprve o návrhu p. posl. dr. Šmerala a soudr. na škrtnutí. Bude-li návrh tento zamítnut, budeme hlasovati o eventuálním návrhu týchž pánů poslanců na jiné znění §u 16; bude-li také tento návrh zamítnut, budeme hlasovati o §u 16 v úpravě navržené p. posl. dr. Vrbenským a soudr.; bude-li i tento návrh zamítnut, budeme hlasovati ve znění zprávy výborové.
O §u 17, jehož škrtnutí navrhují p. posl. dr. Šmeral a soudr., budeme hlasovati ve znění zprávy výborové. Bude-li přijato a tím zamítnut návrh na škrtnutí, dám hlasovati o eventuálním návrhu týchž pánů poslanců na vsunutí nové věty k poslednímu odstavci al. 1 §u 17.
O §u 18, jehož škrtnutí navrhují p. posl. dr. Šmeral a soudr., budeme hlasovati ve znění zprávy výborové, čímž rozhodnuto bude o návrhu na škrtnutí.
O §u 19 dám hlasovati nejprve v úpravě navržené p. posl. dr. Vrbenským a soudr.; bude-li zamítnuta, budeme hlasovati ve znění zprávy výborové. Pak dám hlasovati o vsuvce do al. 2, navržené p. posl. dr. Šmeralem a soudr.
O §u 20, jehož škrtnutí navrhují p. posl. dr. Šmeral a soudr., dám hlasovati ve znění zprávy výborové a tím bude rozhodnutno také o návrhu na škrtnutí.
O §ech 21 až 24 dám hlasovati najednou podle zprávy výborové a pak o vsuvce do al. 2 §u 24, navržené p. posl. dr. Vrbenským a druhy.
O §u 25 budeme hlasovati nejprve v úpravě p. posl. dr. Vrbenského a soudr.; bude-li tato úprava zamítnuta, budeme hlasovati ve znění zprávy výborové.
O §u 26, jehož škrt navrhují p. posl. dr. Šmeral a soudr., budeme hlasovati podle zprávy výborové, čímž bude také rozhodnuto o návrhu na škrtnutí.
O hlavě IV, obsahující §§ 27 až 44, jejíž škrtnutí navrhují p. posl. dr. Šmeral a soudr., budeme hlasovati jednotlivě podle paragrafů nebo jejich skupin, a jejich přijetím nebo zamítnutím bude zároveň vyřízen návrh na škrtnutí.
O §§ 27 až 31, k nimž není návrhů pozměňovacích, dám hlasovati ve znění navrženém p. zpravodajem.
O § 32 dám hlasovati nejprve v úpravě p. posl. dr. Vrbenského a soudr.; bude-li zamítnuta, ve znění zprávy výborové.
O §u 33 budeme hlasovati podle zprávy výborové, poněvadž není pozměňovacích návrhů.
O §u 34 dám hlasovati nejprve v úpravě p. posl. dr. Vrbenského a soudr.; bude-li zamítnuta, ve znění zprávy výborové.
O §u 35 budeme hlasovati podle zprávy výborové, neníť pozměňovacích návrhů.
O §u 36 míním dáti hlasovati nejprve v úpravě navržené p. posl. dr. Vrbenským a soudr.; bude-li zamítnuta, podle zprávy výborové.
O §u 37 budeme hlasovati nejprve v úpravě p. posl. dr. Vrbenského a soudr.; bude-li zamítnuta, podle zprávy výborové.
O §§ 38 až 41 dám hlasovati podle zprávy výborové a pak o vsunutí alinei VII. do §u 41 podle návrhu p. posl. dr. Vrbenského a soudr.
O §u 42, §u 43 s přílohou a o posledním §u 44 dám hlasovati podle zprávy výborové, poněvadž není pozměňovacích návrhů.
Konečně budeme hlasovati o nadpisu zákona, o nadpisech jednotlivých hlav a paragrafů, jakož i o úvodní formuli zákona podle zprávy výborové, načež dám hlasovati o vsuvce do nadpisu zákona, navržené p. posl. dr. Šmeralem a soudr., a o úvodních slovech, navržených týmiž pány poslanci.
Jsou námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)
Není jich, budeme tedy hlasovati, jak jsem byl právě prohlásil. Žádám pány poslance, aby se posadili. (Děje se.)
Pozměňovací návrhy dám čísti u každého paragrafu.
O § 1 budeme hlasovati nejprve ve znění návrhu p. posl. dr. Šmerala a soudr. Žádám, aby byl přečten.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
Navrhujeme toto znění §u 1:
"Kdo se pokusí násilím změniti republikánský řád československého státu v státní formu monarchistickou, kdo se pokusí násilím změniti ústavu republiky, pokud jde o její samostatnost nebo nedílnost, kdo násilím změní sociální vymoženosti pracujícího lidu, zejména zákon o 8hodinném dnu pracovním, nebo se o to pokusí, kdo se pokusí za účelem zřízení monarchie zastaviti ústavní činnost presidenta republiky, jeho náměstka, zákonodárného sboru, vlády nebo guvernéra Podkarpatské Rusi; kdo poruší nebo pokusí se porušiti práva národních menšin, zvláště pokud se týče jejich práva na zastoupení v zákonodárných sborech podle zásad poměrného zastoupení, kdo násilím znemožní, nebo pokusí se znemožniti vykonání voleb do zákonodárných sborů, žup, obcí a všech volených institucí (nemocenských pokladen, úrazových pojišťoven atd.) ve lhůtě zákonem stanovené;trestá se za zločin těžkým žalářem od pěti do dvaceti let, za okolností zvlášť přitěžujících těžkým žalářem na doživotí."
Místopředseda dr. Hruban: Kdo souhlasí s tímto zněním § 1 podle návrhu p. posl. dr. Šmerala a soudr., ať zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Nyní žádám, aby byl přečten druhý, eventuální návrh p. posl. dr. Šmerala a druhů k témuž paragrafu. (Hluk. - Výkřiky komunistických poslanců. - Místopředseda dr. Hruban zvoní.)
Prosím o klid, neračte rušiti hlasování.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
Pro případ, že by prvý náš pozměňovací návrh byl zamítnut, činíme tento návrh eventuelní:
§ 1 budiž usnesen v tomto znění:
"Kdo strojí spiklenecké úklady republice Československé, a to buď její celistvosti nebo její samostatnosti, nebo její republikánské formě státní, ať sám, ať spolu s jinými, budiž výrokem soudcovským odsouzen, aby byl držán v ochranném vězení, a to za války po celou dobu, až válka bude skončena příměřím nebo mírem, jinak nejdéle na dobu pěti let. Zvláštním zákonem bude ustanoveno, jakým způsobem ochranné vězení bude prováděno."
Místopředseda dr. Hruban: Kdo souhlasí s tímto druhým zněním podle návrhu p. posl. dr. Šmerala a soudr., ať zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítnuto.
A nyní kdo souhlasí s § 1 podle znění navrženého ve zprávě výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 1 je schválen ve znění navrženém panem zpravodajem.
O §u 2 budeme hlasovati nejprve podle návrhu p. posl. dr. Šmerala a soudr., žádám, aby byl přečten.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
§ 2 znějž:
"Kdo se s někým spolčí k úkladům o republiku za tím účelem, aby násilím změnil nebo pokusil se změniti republikánskou formu státní v monarchickou, aby za účelem zřízení monarchie zastavil ústavní činnost presidenta republiky, aby změnil sociální vymoženosti pracujícího lidu, hlavně zákon o 8hodinném dnu pracovním, aby porušil právo národních menšin a znemožnil volby do zákonodárných sborů, žup, obcí i všech ostatních institucí ve lhůtě zákonem stanovené, trestá se za zločin těžkým žalářem od 1-5 let, za okolností zvláště přitěžujících od 5-10 let.".
Místopředseda dr. Hruban: Kdo souhlasí s tímto návrhem p. posl. dr. Šmerala a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí se zněním §u 2 podle zprávy výborové, ať zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 2 je schválen ve znění zprávy výborové.
Teď budeme hlasovat o § 3. Žádám, aby byl přečten návrh p. posl. dr. Šmerala a soudr. na znění tohoto paragrafu.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
§ 3 znějž:
"Kdo vědomě pracuje k tomu, aby Československá republika byla vtažena do válečného konfliktu za účelem výboje,
kdo připravuje nebo uzavírá smlouvy, které by zavazovaly Československou republiku zúčastniti se výbojné války a tím působily škodu a nebezpečí obyvatelstvu republiky,
kdo ve spojení s cizími finančními nebo politickými činiteli připravuje útok na vymoženosti sociálního zákonodárství Československé republiky anebo chce ohroziti politická a ústavou zajištěná práva pracujícího obyvatelstva republiky,
trestá se za zločin těžkým žalářem od 6 měsíců do 5 let."
Místopředseda dr. Hruban: Kdo souhlasí s přečteným zněním návrhu p. posl. dr. Šmerala a soudr. k §u 3, ať zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina, návrh je zamítnut. (Veliký hluk poslanců komunistické strany. - Místopředseda dr. Hruban zvoní.)
Prosím o klid.
Kdo souhlasí se zněním § 3 podle zprávy výborové, ať zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina, § 3 podle zprávy výborové je schválen.
Teď budeme hlasovati o § 4. (Hluk poslanců komunistické strany.) Prosím o klid. (Hluk trvá.) Prosím, aby se nerušilo hlasování!
Kdo souhlasí s § 4 ve znění zprávy výborové, ať zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina, § 4 je podle tohoto znění schválen. (Hluk neustává. Místopředseda dr. Hruban zvoní.) Prosím o klid.
Žádám, aby byl přečten nový odstavec tohoto paragrafu podle návrhu p. posl. dr. Šmerala a druhů. (Hluk trvá. Místopředseda dr. Hruban zvoní.) Prosím o klid.