Já bych si jen přál, aby pánové, kteří spolupůsobili při tvoření této osnovy tak pilně a kteří nedívali se na hodinky, mnoho-li je hodin a s námi seděli celé noci, aby také tak ochotně a tak účinně, jak spolu pomáhali při vypracování této předlohy, spolu působili také při realisování této předlohy. Já mohu po tom, co jsem zažil v těch několika dnech při zpracování této předlohy, konstatovati, že našli jsme mnoho pánů úředníků jak z ministerstva sociální péče, tak z ministerstva veřejných prací, kteří nejen ochotně, ale velice účinně spolupomáhali. Oni znají dnes ducha této předlohy a prosil bych je, aby ve smyslu svých znalostí a zkušeností také napomáhali tomu, aby duch, který má míti tato předloha, byl jejich vlivem také vnucen všem ostatním podřízeným orgánům, které budou účastny na realisování tohoto zákona.
Já si představuji, že státní administrativa ve své hlavě musí býti náležitým způsobem zkonstruována. Nemůžeme dnes zejména, když jsme k dosavadním podnikatelům stavebním přibrali také zájemníky ze řad soukromých, nechávati dojíti k tomu, aby pánové z ministerstva sociální péče byli odkázáni na pány z ministerstva veřejných prací až na Smíchově, nýbrž musí býti vytvořen jednolitý, náležitě konstruovaný úřad, který s jednoho místa, z jedné budovy ihned náležitým způsobem bude příznivě rozhodovati. V předloze se také na to již pamatuje a žádá se o náležitou pronikavou soustavu bytového úřadu, která by krátkým řízením vyhovovala zájmům a požadavkům doby a také interesentům. Bylo by dobře, aby v prvé řadě bylo působeno k tomu, aby úřady I. stolice, jež se budou zabývati otázkou vyvlastnění pozemků a otázkou třeba i dopravy, o tom kdo bude dopravovati hmoty atd. a podobnými určitými nařízeními, které se budou zabývati také tím, že budou ověřovati žádosti podávané jednotlivými stranami za státní subvenci nebo garancii, aby vyřizovaly věci rychle a promptně a aby nikdy administrativa naše nekulhala. Prosil bych, aby v instrukcích prováděcích nařízení pamatováno bylo určité doby, do které vždycky ten nebo onen orgán má akt vyřizovati. Varoval bych však před tím, aby se myslelo, že stát má povinnost jenom prostřednictvím ministerstva sociální péče a veřejných prací řešiti bytovou kalamitu. Mám dojem, že do této otázky se musí zapřáhnouti celé státní zřízení, neboť když stát nepostará se o to, aby kalamita bytová byla vyřešena v nejbližší době, nebude míti spokojených a nebude míti také pilných a oddaných státních úředníků a zřízenců. Dnes produktivnost naší státní správy pokulhává také proto, že nám přicházejí do zaměstnání a úřadů lidé, kteří přenocovali ne doma, ne v rodině, nýbrž kteří přenocovali v nepohodlných, v neútulných různých místnostech. Potřebujeme v první řadě k tomu účelu, abychom měli spolehlivé státní úředníky a státní zřízence, jimž třeba se postarati o spořádané a útulné obydlí a tím i spokojenost jejich rodin zabezpečiti a potom teprve můžeme žádati na každém náležité konání povinnosti. Proto bych doporučoval, aby si toho byly vědomy také naše železnice, aby ministerstvo zemědělství přišlo vstříc levným poskytováním dříví, neboť náš stát jest vlastníkem ohromných latifundií lesních. Stát může se zřetelem na to, že loňského roku byly postiženy lesy zvláštní úhonou, soustavným způsobem vykáceti ohromné lesy a poskytovati stavebního dříví. Když bude zde podána pomocná ruka, jistě vyřešíme problém této bytové otázky co nejrychleji.
Vedle toho mám za to, že finanční správa našich financí státních musí v tomto problému řešení bytové akce, bytové otázky viděti největší kus své státní a finanční povinnosti. Sociální péče pak nesmí skrbliti přídělem a musí také distribuci státního přídělu náležitým způsobem pokud možná rychle prováděti.
Nejdůležitějším činitelem může býti, jak jsem ve své řeči již podotkl, také národní obrana se svými stavebními pomůckami, se svým vozatajstvem a autokolonou, poněvadž provoz a doprava jest význačným činitelem a položkou v celém bytovém a stavebním podnikání. Když tato schopnost produktivní bude prokázána všemi našimi státními složkami, když tato bude příkladem všem ostatním našim činitelům, pak mám za to, že nebude nic tak mocné, aby nám tuto akci pro nejširší vrstvy lidu znemožnilo, neboť v lidu trpícím nedostatkem bytů, nemáme jen morální, ale i hmotnou podporu k realisaci tohoto zákona.
Využíti tužeb a snah toho lidu,
podporovati a podnítiti jej k tomu, abychom bytovou kalamitu rozřešili,
jest naší nejsvětější povinností. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda dr. Hruban (zvoní):
Tím jest rozprava ukončena a žádám, aby byly přečteny návrhy
podané.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
Návrh posl. dr. Holitschera a soudr. na doplnění odst. 2 § 8 osnovy zákona o stavebním ruchu (tisk 1572):
Za slova "odmítne-li původní vlastník" budiž vloženo: "nebo obec".
Vypuštěna buďte slova: "sám" a "zpět".
Návrh posl. Schäfera a soudr. na změnu § 11 osnovy zákona o stavebním ruchu (tisk 1572):
Paragraf tento má zníti:
"Na dobu platnosti tohoto zákona zastavuje se působnost zákona ze dne 17. prosince 1919, čís. 20 Sb. zák. a nař. z roku 1920."
Návrh posl. Hausmanna a soudr. na změnu § 12 osnovy zákona o stavebním ruchu (tisk 1572):
Místo: "Pro upravení pracovního a služebního poměru" stůjž: "Pro spory z pracovního a služebního poměru."
Návrh posl. Fischera a soudr. na změnu § 16 osnovy zákona o stavebním ruchu (tisk 1572):
Prvé dva odstavce buďtež takto změněny:
"Rozhodčí soud jest povolán, aby rozhodoval spory, které vznikly ze smlouvy pracovní, a při tom aby vykládal smlouvy kolektivní a, pokud jich není, stanovil podmínky pracovní.
V případu posléze uvedeném jest za podklad nálezu vzíti výkony pracovní, pracovní a životní podmínky toho kterého odboru."
Třetí odstavec budiž škrtnut.
(Předsednictví se ujal předseda Tomášek.)
Návrh posl. Hausmanna a soudr. na škrtnutí § 17 osnovy zákona o stavebním ruchu (tisk 1572).
Návrh posl. Pohla a soudr. na změnu § 18 osnovy zákona o stavebním ruchu (tisk 1572):
Za slova "cenové soudy" budiž místo dosavadního vsunuto nové znění: "v sídle každé obchodní komory pro její obvod."
Návrh posl. Pohla a soudr. na změnu a doplnění -§ 19 osnovy zákona o stavebním ruchu (tisk 1572):
V odstavci 1 místo: "oddělení pro stavební ruch při zemském politickém úřadu" stůjž: "příslušného politického úřadu okresního."
K odstavci 2 budiž připojeno (s vynecháním tečky): "a předseda cenového soudu jest těmito návrhy vázán."
Návrh posl. Fischera a soudr. na změnu § 21 osnovy zákona o stavebním ruchu (tisk 1572):
V odstavci 1 budiž škrtnuta druhá věta ("Ke změně... soudem.")
Návrh posl. Deutschové a soudr. na změnu § 24 osnovy zákona o stavebním ruchu (tisk 1572):
Alinea a) a alinea c) vyměňte svá místa.
Návrh posl. Fischera, Tauba a soudr. na doplnění § 28 osnovy zákona o stavebním ruchu (tisk 1572):
Připojen buď nový odstavec:
"Dozor nad používáním a uložením peněz z losové výpůjčky vykonává komise pro kontrolu dávky z majetku."
Návrh posl. dr. Czecha a soudr. na změnu § 29 osnovy zákona o stavebním ruchu (tisk 1572):
Místo: "150,000.000 Kč" stůjž: "20% výtěžku losové půjčky".
Návrh posl. Fischera, Tauba, Blatné a soudr. na změnu a doplnění § 33 osnovy zákona o stavebním ruchu (1572):
V odstavci 4 buďte vypuštěna slova: "o stavby prováděné sdruženími" až "anebo" a za 4. odstavec buď vsunut nový odstavec (5.):
"Veřejným korporacím, dobročinným ústavům, všeužitečným společenstvům stavebním a bytovým a společenstvům, zřízeným dle zákona z roku 1883, poskytne stát záruku celých stavebních nákladů."
Návrh posl. Kučery a soudruhů na změnu §.33 zákona o stavebním ruchu (tisk 1551):
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se, aby § 33 zákona o stavebním ruchu odst. 1. zněl takto:
"Záruka státu v § 32 pod č. 1. uvedená budiž v pozemkové knize poznamenána při zápůjčce poskytnuté a činí pro soukromé podnikatele nejvýše 80%, vlastní domy družstevní, obecní, okresní nebo župní...... 90%,
pro domy tak zv. čekatelů.... 95% stavebního nákladu řádně zjištěného."
Návrh posl. Kučery a soudruhů na změnu zákona o stavebním ruchu (tisk 1551):
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se, aby v zákonu o stavebním ruchu (tisk 1551)
1. vypuštěna byla celá hlava druhá, a sice §§ 12 až 17 se záhlavím a podtitulem,
2. hlava třetí označena byla za hlavu druhou a podle toho i všecky ostatní hlavy dle pořadí, jakož i §§ 18 až 73 označeny byly pořadem jakožto § 12 až § 67.
Doplňovací návrh poslanců Špačka, Prokeše, Vahaly, dr. Haase, Sladkého, Rýpara, Modráčka a soudruhů:
Navrhujeme:
1. aby nadpis hlavy VIII. projednávané zákonné osnovy doplněn byl na počátku slovem "Změna", takže bude zníti: "Změna, dočasná a dílčí bezúčinnost stavebních řádů";
2. aby jako 2. odstavec § 45 projednávané zákonné osnovy pojato bylo do ní toto ustanovení:
"Celý § 106, pak druhý odstavec § 25 stavebního řádu pro Slezsko ze dne 2. června 1883, č. 26. z. z. se zrušují. Rovněž se zrušuje odst. sedmý § 102 téhož slezského stavebního řádu, jímž se ustanovuje, že řízení a rozhodování o stavbách nad propůjčenými důlními měrami ve Slezsku přísluší jakožto stavebnímu úřadu okresnímu politickému úřadu míst obce; stavebním úřadem pro řízení a rozhodování o stavbách nad propůjčenými důlními měrami jest i ve Slezsku obec."
Resoluční návrh poslance Staňka a soudruhů k tisku 1572:
"Vládě se ukládá, aby ihned zaujala stanovisko k návrhu poslance Staňka a soudr. na provedení § 1 zákona o dávce z majetku a dávce z přírůstku na majetku z 8. dubna 1920, č. 309 Sb. z. a n. (tisk 1442), který se doplňuje v § 1, odst. B tím dodatkem, že vyplacená částka 10.000 korun zvyšuje se u invalidů a vál. poškozenců na 13.000 Kč, u legionářů o 3.000 Kč za každý rok ztrávený v legiích, a podala sněmovně zprávu do 14 dnů."
Resoluční návrh posl. dr. Dolanského, dr. Rašína, Biňovce, dr. Kubíčka, Laube a soudr.:
"Vládě se ukládá, aby spontanní
propagaci zákona o stavebním ruchu, jeho snahy a účel,
hlavně půjčky losové a rychlé zřízení společností podle § 36 zák.
včas zajistila a vhodným způsobem celou veřejnost pro zdar akce
mobilisovala."