Cedulová banka jest akciová společnost, zřízená
podle výsady udělené jí tímto
zákonem § 1-51 na dobu dvaceti let, ode dne zahájení
její činnosti počítajíc.
Tato společnost výslovně bere na sebe práva
a závazky plynoucí z tohoto zákona a stanov
tvořících součást jeho.
Firma této banky jest: "Národní banka
Československá", slovensky: "Národná
banka československá", v překladu ruském:
,
německém: "Čechoslovakische Nationalbank",
polském: "Bank narodowy Czeskosłowacki",
maďarském: "Csehszlovák nemzeti bank".
Banka smí užívati státního znaku.
Sídlem banky jest Praha. Činnost její vztahuje
se ancelé území republiky Československé.
Banka vykonává svou činnost ústředím
a hlavním ústavem v Praze, v čelnějších
městech filiálkami vybavenými zvláštními
úřadovnami a vlastním personálem;
v místech podřízenějších
pak pobočkami, u nichž výkony jejími
pověřeny mohou býti ústavy jiné.
Smí zřizovati v cizině jednatelství.
Banka jest povinna udržovati podle § 51 převzaté
a přeměněné úřadovny
a po dohodě s vládou (§ 7) založiti nové
hlavní ústavy, filiálky a pobočky
v místech, kde toho zájem státní vyžaduje,
ve lhůtě nejdéle 6ti měsíční
po příslušném výnosu vládním.
Zrušiti filiálky nebo pobočky za trvání
výsady smí jen se svolením vlády.
Město, které jest sídlem hlavního
ústavu neb filiálky, sluje místem bankovním,
území jemu přidělené bankovním
obvodem.
Pro ústředí banky platí označení
"Národní banka Československá
v Praze", pro její pražskou úřadovnu
"Národní banka Československá,
hlavní ústav v Praze", pro úřadovny
v ostatních městech označení "Národní
banka Československá, filiálka v .......
" s označením sídla filiálky,
pro pobočky pak "N. N. v ... (označení
ústavu a místa vykonávajícího
příslušnou službu), pobočka Národní
banky Československé", vystupuje-li příslušný
ústav v této funkci.
Banka ve své vlastnosti cedulové banky má
povahu veřejného, úvěrní obchody
provozujícího ústavu. Pokud v tomto zákoně
jinak není ustanoveno, řídí se banka
povšechně normami platnými pro akciové
společnosti.
Akciová jistina banky činí 75,000.000 měnových
jednotek ve zlatě, rozdělených na 150.000
akcií po 500 jednotek. Zvýšení nebo
snížení akciové jistiny může
se státi zákonem po usnesení valné
hromady (§ 115). Způsob pak, jakým po případě
v důsledku toho nové akcie mají býti
vydány, nebo staré staženy, podléhá
schválení ministerstva financí.
Za závazky banky ručí celé jmění
její.
Mohou býti vydány též hromadné
akcie po deseti kusech akcií.
Státní správě bude vydána na
úpis 50.000 kusů akcií, provedeny podle §
44, jedna akcie hromadná. Akcie státem upsané
jsou nepřevoditelny a nezcizitelny.
Každý akcionář má v poměru
počtu svých akcií stejný podíl
na jmění a výtěžcích banky,
ručí však za závazky banky toliko obnosem,
který podle stanov na akcie složil.
Akcie jsou nedělitelny.
Akcie zní na jméno akcionáře a opatřeny
mají celoroční kupony, svědčící
doručiteli, talonem (podle vzorů A, B, C). Podpisy
na akciích mohou býti tiskem pořízeny.
Akcie zapíší se do knihy akcionářů
s označením jména, bydliště a
stavu majitelů.
Akcie mohou býti převáděny na jiné
osoby; převod děje se rubopisem. Banka nezkouší
pravosti podpisu a nebéře za ni odpovědnosti.
Banka považuje předložení akcií
rubopisem opatřených za legitimaci k žádosti
o změnu zápisu v knize akcionářů.
Změny zápisů dějí se bez poplatku.
V poměru k bance jest akcionářem ten, jehož
jméno v knize akcionářů jako vlastníka
jest zapsáno.
Každý akcionář může si vlastnictví
na svých akciích zajistiti tím, že předloží
akcie bance a požádá, by v knize akcionářů
zaznamenáno bylo, že převod těchto akcií
jest vázán a smí se státi jen ověřeným
podpisem. Záznam tento poznamená se také
na akciích.
Banka není povinna dáti sebe a své filiálky
a pobočky (pobočky jako takové) zapsati do
obchodního rejstříku. Pro závaznost
a platnost právních jednání a listin
banky stačí, jsou-li jména oprávněných
zástupců a každá změna vyhlášeny
v místnostech banky.
Jmění a výtěžky banky - jsou
kromě nemovitosti, a dividendy i superdividendy akcionářům
vyplácené prosty všech daní a poplatků.
Všechny knihy a zápisy a právní listiny
banky jsou prosty kolků a poplatků. Služební
smlouvy banky s jejími zaměstnanci prosty jsou poplatků.
Veškeré její poštovní zásilky
jsou prosty poštovného. Poštovní zásilky
poboček jsou prosty poštovného jen tehdy, jsou-li
adresovány bance a vyplývají-li z funkce
pobočkám přenesené.
Knihy a záznamy banky mají průkazní
způsobilost veřejných listin.
Banka má bezvýjimečné přednostní
právo uspokojiti své vlastní pohledávky
z peněz, směnek a jiných cenných papírů,
které jsou v její držbě.
Toto přednostní právo přísluší
bance netoliko ku penězům, směnkám
a cenným papírům, které ji byly odevzdány
k zajištění pohledávek, nýbrž
bez rozdílu ke všemu movitému jmění
dlužníkovu, jehož držby neb detence kdykoliv
a k jakémukoliv účelu nabyla.
Banka jest oprávněna i bez soudního povolení
a zakročení, a to i v tom případě,
kdyby byl na jmění dlužníkovo uvalen
konkurs, zaplatiti si svou pohledávku jmenovanými
prostředky způsobem, jaký sama uzná
vhodným.
Ve výkonu tohoto přednostního práva
nemůže býti banka žádnými
nároky třetích osob zdržována
nebo rušena, ba ani nároky vlastnickými nebo
jinými, dříve nabytými právy,
pokud ovšem banka přijala dotyčné peníze,
směnky a cenné papíry jako jmění
svého dlužníka, a nemohly-li býti řečené
nároky a práva v době, kdy věci ty
byly bankou přejímány, dosti zjevny.
Chce-li někdo nabýti zástavních neb
exekučních práv anebo práva obstávky
na penězích a cenných papírech, ležících
u banky nebo na pohledávkách, vybrání
schopných, obrátí se na příslušný
soud; tento povolí zajištění nebo exekuci
vždy jen způsobem, jímž nebudou dotčena
práva banky ke jmenovaným věcem, a vyrozumí
o tom banku. Ve všech těchto případech
jest však banka oprávněna peníze a cenné
papíry nebo dotyčnou částku pohledávky
uložiti u soudu na útraty vlastníka nebo věřitele.
Byl-li na vlastníka peněz nebo cenných papírů
uložených u banky uvalen konkurs aneb zemřel-li,
jest zástupce konkursní podstaty neb pozůstalosti
povinen oznámiti to příslušným
soudem bance a označiti jí osoby, které jsou
oprávněny volně nakládati penězi
nebo cennými papíry. Nestane-li se tak, není
banka povinna konkursní podstatě neb pozůstalosti
náhradou škody.
I soudně legitimovaným osobám vydají
se u banky uložené cennosti jen vrátí-li
příslušné listiny.
Dlužník z obchodů s bankou, jenž splatil
zápůjčku před uplynutím smluvní
lhůty, nemůže z tohoto důvodu žádati,
aby mu byly nahrazeny úroky, které bance snad zaplatil
předem.
Banka není povinna odpovídati na dotazy o úvěrech
jí poskytnutých, na dotazy pak o penězích
a jiných hodnotách u ní uložených
odpovídá jen jejich majitelům. Právo
soudů vyžadovati vysvětlení není
tím dotčeno.
Umořovací řízení vzniklá
z obchodů, cenných papírů a listin
banky mohou se konati jen u civilního zem. soudu v Praze.
Pro veškeré spory o žalobách podaných
na banku z obchodů, které v mezích vyměřené
působnosti prováděla, jest výlučně
příslušným obchodní soud v Praze.
Pro jinaké spory, proti ní zahájené,
jakož i pro soudní a úřední podání
a jednání jest rozhodno sídlo v Praze, pokud
v zákonech není výlučně stanovena
příslušnost soudů jiných.
Vedoucími správními orgány Národní banky Československé jsou:
a) bankovní rada (1. guvernér (§ 72),
2. devět členů bankovní rady (§ 73),
3. užší výbor (§ 91),
4. odbory (§ 90),
b) pětičlenný revidující výbor (§ 75) a
c) valná hromada akcionářů (§
103-120).
Guvernéra Národní banky Československé
jmenuje po návrhu vlády president republiky na dobu
pěti let. Guvernér může na návrh
vlády býti presidentem odvolán nebo suspendován.
Po uplynutí pětiletí může býti
vždy znovu jmenován. Guvernér banky sídlí
v Praze a přísluší mu celkové
požitky druhé hodnostní třídy
státních úředníků. Požitky
tyto hradí banka. Guvernér nemá nároků
pensijních. Guvernér nesmí zastávati
po dobu této funkce jiných placených funkcí
nebo úřadů a ztrácí pro toto
období své služební nebo pensijní
požitky státní.
Bankovní rada skládá se mimo to ze šesti
volených a tří jmenovaných bankovních
radů. Práva a povinnosti obou skupin až na
výjimku § 74 jsou stejná. Volbu šesti
volených bankovních radů vykonává
valná hromada akcionářů (§ 115)
na dobu šesti let. Každoročně končí
funkce jednoho z nich. V prvních pěti letech rozhodne
se vždy losem, který z bankovních radů
v ustavující valné hromadě zvolených
má vystoupiti. Vystouplí mohou vždy býti
znovu voleni. Jmenování tří zmíněných
bankovních radů vykonává president
republiky na návrh vlády, rovněž na
dobu šesti let. Jmenovaní bankovní radové
mohou býti na návrh vlády presidentem republiky
odvoláni nebo suspendováni, po uplynutí šestiletí
mohou býti znovu jmenováni.
President republiky jmenuje po návrhu vlády ze šesti
volených bankovních radů náměstka
guvernéra Národní banky Československé,
který podle potřeby zastává guvernéra
banky ve všech funkcích. Hodnosti náměstka
může býti na návrh vlády presidentem
republiky zbaven, zůstává však v tomto
případě dále v bankovní radě;
jinak končí jeho funkce náměstka vypršením
období, na které byl zvolen bankovním radou.
Pro případ, že by i náměstek
guvernéra nebyl s to guvernéra zastoupiti, určí
guvernér ke svému zastupování kteréhokoliv
z volených bankovních radů.
Revidující výbor jest pětičlenný
a jest volen valnou hromadou na dobu pěti let. Každoročně
končí funkce jednoho člena. V prvních
čtyřech letech rozhoduje vždy los, kdo ze členů
v ustavující valné hromadě zvolených
má vystoupiti. Vystouplí mohou znovu býti
zvoleni. Guvernér banky jmenuje ze středu revidujícího
výboru předsedu tohoto výboru.
Funkce vystupujícího člena bankovní
rady nebo revidujícího výboru končí
vždy 14 dnů po příslušné
valné hromadě. Člen volený za člena
zemřelého nebo předčasně vystoupivšího
volí se jen na dobu, zbývající pro
jeho předchůdce.
Volby bankovních radů a členů revidujícího
výboru, vykonané valnou hromadou schvaluje vláda.
Schválení toto považuje se za dané,
nebylo-li do čtrnácti dnů po valné
hromadě výslovně odepřeno.
Všichni členové bankovní rady mimo guvernéra
požívají za svou činnost celoroční
náhrady, jejíž výši určuje
valná hromada vždy na dobu tří let.
Náměstku guvernéra přísluší
padesátiprocentní zvýšení takto
stanovené náhrady, členům revidujícího
výboru pak náhrada ve výši poloviny
náhrady určené pro členy bankovní
rady, aniž by bylo potřebí zvláštního
usnesení valné hromady.
Náhrady tyto vyplácí banka ze svého
pro rata temporis a započítává je
do správních výloh běžného
roku.
Náhrady tyto vyplácejí se jen polovinou,
zúčastnil-li se některý člen
bankovní rady nebo revidujícího výboru
méně než poloviny konaných schůzí,
ve kterých podle platných řádů
měl býti přítomen.
Guvernérem banky, členem bankovní rady a
členem revidujícího výboru mohou býti
jmenováni nebo voleni jen rodilí příslušníci
republiky Československé.
Po celou dobu své působnosti povinni jsou guvernér
banky a každý bankovní rada míti složeno
u banky dvacet, každý člen revidujícího
výboru pak deset akcií Národní banky
Československé na své jméno zapsaných.
Akcie tyto nesmí býti nijak zatíženy.
Guvernér banky, členové bankovní rady
a revidučícího výboru nesmí
býti po dobu své působnosti členy
zákonodárných sborů a nesmí
býti účastni ve správě ani
ve služebním poměru výdělečného
peněžního ústavu.
Guvernér a členové bankovní rady a
revidujícího výboru neručí
osobně za závazky banky, jsou však zodpovědni
za řádné vykonávání
svých funkcí.
Guvernér skládá při nastoupení
svého úřadu slib, že řádně
vykonávati bude své povinnosti, do rukou presidenta
republiky, členové bankovní rady a revidujícího
výboru pak do rukou guvernéra banky, a stvrdí
tento slib písemně.
Guvernér předsedá ve schůzích
bankovní rady a, účastní-li se schůzí
některého jiného orgánu (§ 90),
i v těchto schůzích; dále předsedá
ve valné hromadě. Guvernér nařizuje
výkon usnesení přijatých v těchto
schůzích. Guvernér jménem bankovní
rady předkládá valné hromadě
výroční zprávu a účty.
Guvernér schvaluje řády a pravidla stanovená
bankovní radou podle § 87.
Guvernér pečuje o zachovávání
zákonů o bance, o zachovávání
stanov a příslušných řádů
vnitřních (§ 87), guvernér dozírá
dále jménem bankovní rady na správu
jmění a na obchody banky.
Guvernér rozhoduje i v záležitostech běžného
obchodu, příslušejících jinak
celé bankovní radě, nebo některému
odboru nebo jednotlivému členu samostatně,
není-li možno pro krátkost času, nepřítomnost
a pod. rozhodnutí příslušného
orgánu dosíci. V takovém případě
jest guvernér povinen záležitost v nejbližší
schůzi přednésti.
Bankovní rada jest orgánem, který zastupuje
banku ve všech jednáních, podpisuje firmu banky
a zejména také zastupuje banku při jednáních
s vládou. Podpisuje tím způsobem, že
pod označení firmy podepíše se guvernér,
jeden člen bankovní rady a vrchní ředitel
banky. Podepisovati mohou i zástupci guvernéra a
vrchního ředitele. Podpis bankovní rady platí
i pro případy, kde zákon předepisuje
zvláštní plnou moc.
Bankovní rada ustanovuje, ve kterých případech,
v jakém rozsahu a způsobu podpisuje banku v běžném
obchodním jednání obchodní správa,
hlavní ústav a filiálky banky.
Bankovní radě přísluší správa jmění, vedení a dozor na všechny obchody banky. Přísluší jí zejména také:
1. Ustanovovati podrobnější podmínky a rozsah jednotlivých odvětví obchodů. Stanoví úrokové sazby pro bankovní obchody, vyměřuje výši úvěrů jednotlivým ústavům, firmám a osobám.
2. Určuje podrobnější podmínky, za jakých banka poskytuje zápůjčky na drahé kovy, směnky a vkladní knížky na státní valutovou půjčku (§ 123), stanoví, na které cenné papíry a do jaké výše kursovní hodnoty, po případě do jakého úhrnného obnosu mohou bankou zápůjčky býti poskytovány.
3. Bankovní rada pověřuje peněžní ústavy službou poboček. Bankovní rada jmenuje censory a ustanovuje počet jejich podle potřeby bankovních míst a rozhoduje při sporech vzniklých z činnosti censorů.
4. Stanoví a mění jednací řád a pravomoc pro sebe, odbory, užší výbor a výbor revidující v mezích tohoto zákona.
5. Stanoví a mění služební disciplinární rády zaměstnanců. Stanoví pensijní řád pro zaměstnance a určuje správu pensijního fondu (§ 136). Jmenuje definitivní zaměstnance, vyměřuje jejich postup, požitky a pensi jejich nebo pozůstalých. Má právo dozoru na úřadování všech zaměstnanců a nejvyšší právo disciplinární nad nimi.
6. Podává valným hromadám prostřednictvím
guvernérovým (§ 84) zprávy, výroční
zprávy a účty. Podávání
těchto zpráv není vázáno na
souhlas guvernéra banky nebo vládního komisaře.
Bankovní rada jest oprávněna podávati
vládě dobrá zdání o otázkách
měnových, státně úvěrových,
jakož i vůbec o otázkách, jež jí
vládou budou předloženy, a má právo
předkládati v tomto oboru návrhy iniciativní.
Schůze bankovní rady svolává a jim
předsedá guvernér.
Řádné schůze bankovní rady
konají se jednou měsíčně a
to pravidelně dvacátéhočtvrtého
dne v každém měsíci, po případě,
je-li den tento svátečním, příštího
všedního dne. Schůze prosincová koná
se za stejných okolností dne dvacátého
prosince.
Řádných schůzí bankovní
rady konaných v březnu, červnu, září
a prosinci povinen jest účastniti se také
revidující výbor. Členům tohoto
výboru přísluší v těchto
schůzích hlas poradný.
Mimořádné schůze bankovní rady
mohou se konati, kdykoliv toho nastane potřeba. Schůze
taková musí býti svolána, žádají-li
o to alespoň tři členové bankovní
rady nebo usnesl-li se na tom revidující výbor,
nebo požádal-li o to vládní komisař.
Schůzí svolaných z usnesení revidujícího
výboru povinen jest výbor tento se účastniti
alespoň třemi členy a přísluší
jim i v takových schůzích hlas poradný.
Bankovní rada jest způsobilá usnášeti
se, je-li přítomno i s předsedou nejméně
pět členů rady, z nichž jsou nejméně
tři volení.
Každý člen má po jednom hlase. Rozhoduje
se prostou většinou přítomných,
při rovnosti rozhoduje hlas předsedajícího.
Při volbách hlasuje se lístky.
Schůzím jest přítomen vrchní
ředitel nebo jeho zástupce, nebo i více členů
obchodní správy s hlasem poradným.
Vedle toho mohou podle potřeby býti přibráni
i jiní úředníci banky nebo i osoby
mimo banku, vyžaduje-li toho předmět jednání.
O jednáních a usnesení bankovní rady
činí se zápis, v němž uvedena
jsou i jména přítomných členů
ředitelství.
O každé schůzi uveřejňuje bankovní
rada zprávu v úředním listě.
Bankovní rada rozděluje se pro podrobnější vykonávání své činnosti ve tři odbory a to:
I. odbor valutový, kterému přísluší i obchod a politika devisová,
II. odbor úvěrní,
III. odbor administrativní, kterému podléhá
také tiskárna bankovek.
Vedle těchto stálých odborů mohou
býti zřízeny přechodně i další
odbory. Každý odbor sestává pravidelně
ze tří členů bankovní rady
a každému jest přidělen jako referent
jeden člen obchodní správy. Do každého
odboru musí býti takto ustanoveni vždy dva
volení a jeden jmenovaný člen bankovní
rady.
Guvernér ustanovuje rozdělení členů
bankovní rady na tyto odbory a jmenuje pro každý
odbor jednoho z nich předsedou. Předsedy v těchto
stálých odborech pak musí býti rovněž
dva volení a jeden jmenovaný člen. Předsedové
tito musí bydleti v Praze nebo v blízkém
okolí. Řádné schůze odborů
konají se jednou týdně a platí pro
ně rád určeny bankovní radou. Guvernér
má právo účastniti se každé
schůze a předsedá v tomto případě.
Odbory tyto probírají a rozhodují s referujícími
úředníky záležitosti běžného
obchodu a připravují látku pro jednání
bankovní rady.
Rozsah jejich samostatného rozhodování vymezí
bankovní rada.
Guvernér a předsedové těchto tří
odborů tvoří "užší
výbor", kterému přísluší
povšechně výkon práv a usnesení
bankovní rady; vedle toho však může užší
výbor rozhodovati samostatně v nutných případech,
kdy nebylo pro krátkost času možno svolati
bankovní radu. Může měniti v takovém
případě i sazbu eskontní, musí
však předložiti toto opatření k
dodatečnému schválení bankovní
radě, kterou jest pak svolati bezodkladně. Ve schůzích
užšího výboru, kde stane se usnesení
o změně eskontního úroku, musí
býti přítomni všichni členové
užšího výboru a vládní komisař.
Užší výbor zasedá pravidelně
jednou týdně, vedle toho, kdykoliv toho nastane
potřeba, svolává jej guvernér nebo
člen výboru guvernérem k tomu ustanovený.
Jednací řád pro užší výbor
stanoví a mění bankovní rada.
Guvernér ustanovuje pro hlavní ústav banka
v Praze a pro filiálky v Brně a v Bratislavě
po jednom členu bankovní rady, jejichž povinností
jest, aby osobně sledovali celou činnost a obchody
těchto úřadoven a podávali o nich
bankovní radě zprávy.
Dva z nich musí býti vzati z volených, jeden
ze jmenovaných členů.
Revidující výbor jest povinen občasně
prohlížeti stav obchodů a stav hodnot tvořících
jmění banky. Zkoumá závěrečné
účty, rozvahu a účet zisku a ztráty
a podává valné hromadě o tom, jakož
i o jiných svých poznatcích zprávu.
Vyžaduje-li toho prospěch banky, má revidující
výbor právo požádati bankovní
radu, aby svolala mimořádnou valnou hromadu (§
104).
Revidující výbor má právo činiti
rozklady proti usnesení Bankovní rady, a v případě,
že nedocílena dohoda, odvolati se podle předcházejícího
odstavce k valné hromadě. Revidující
výbor má právo kdykoliv žádati
svolání schůze bankovní rady. (§
88).
Revidující výbor má právo nahlížeti
do všech knih a zápisů banky.
Jednání revidujícího výboru
s úřadovnami a zaměstnanci banky děje
se prostřednictvím bankovní rady.
Usnesení ve schůzích bankovní rady,
užšího výboru, odborů a výboru
revidujícího přijatá potřebují
k své platnosti schválení guvernéra,
kteréhož se jim pravidelně dostává
podpisem jeho.
Za schválená pokládají se i ona usnesení,
kterým guvernér ve schůzi přítomny
neodepřel před koncem schůze výslovně
souhlasu.
K posouzení směnek předložených
k eskontu přibírá banka censory, jez jmenuje
bankovní rada na dobu šesti let a sice pro každé
bankovní místo v počtu odpovídajícím
rozsahu obchodu. Tvoří dohromady sbor censorů.
Působnost censora jest čestnou. Censory mohou se
státi osoby obeznalé s místními poměry
obchodními, průmyslovými, zemědělskými
a hospodářskými vůbec a bance jest
si vyžádati o navržených kandidátech
dobré zdání obchodních komor, zemědělských
rad a jiných důležitých zájmových
sdružení, jež vláda určí.
Z působnosti censorů jsou vyloučeni vedoucí
činovníci nebo úředníci výdělečných
peněžních ústavů.
Mezi censory, v jednom místě působícími,
nesmí býti příbuzenství prvního
stupně.
Sboru censorů předsedá při jednání
vedoucí úředník hlavního ústavu
nebo filiálky. O přijetí nebo zamítnutí
směnky rozhoduje sbor většinou hlasů
přítomných. Při rovnosti hlasů
rozhoduje předseda. Předseda jest oprávněn
odepříti eskontování směnky
sborem k přijetí navržené, jest však
povinen v takovém případě rozpor oznámiti
bankovní radě. V případech nutných
smí banka eskontovati směnky, aniž by je předložila
sboru censorů, musí však je předložiti
sboru k dodatečnému posouzení.
Censor nemůže rozhodovati o směnce, na kterou
on sám nebo firma, jejíž jest společníkem,
jest zavázán. Censoři povinni jsou jednati
nestranně, zachovávati mlčelivost a nastupujíce,
podepíší v tomto smyslu slib.
Sbor censorů má kromě své censorské
působnosti také povahu sboru důvěrnického,
který má právo tlumočiti hospodářské
potřeby a přání svého bankovního
obvodu a předkládati příslušná
usnesení svá bankovní radě.