Aby se zjistilo jmění dávkou povinné
srazí se od hrubého jmění dluhy a
břemena; čisté jmění jest pak
základem vyměřovacím.
Pro ocenění dluhů a břemen platí
zásady jako pro oceňování věcí
a práv.
Jako dluh lze odpočítati také před
1. březnem 1919 splatné, toho dne však posud
nezapravené lhůty daní přímých
(vojenské taxy) s příslušenstvím,
dále jedna šestina válečné daně
na vyšší zisky (příjmy) roku 1919
podle zákona ze dne 30. ledna 1920 čís. 79
Sb. z. a n.
Nebyla-li poplatníkovi daň za některý
z roků 1914 až 1919 posud předepsána,
nebo lze-li na základě dodatečného
přiznání (prohlášení)
nebo jiných okolností očekávati vyměření
daně vyšší, mohou na dobu před
1. březnem 1919 připadající lhůty
daně posud nevyměřené podle vlastního
výpočtu poplatníkova býti od majetku
dávce podrobeného odečteny, jestliže
poplatník nejdéle do dne, kdy podal přiznání
k dávce, daně zapraví a zaplacení
toto prokáže.
Dodatečný předpis daní neb oprava
jejich předpisu má za následek přiměřenou
opravu předepsané dávky.
Stejně lze odpočítati i před 1. březnem
1919 splatné, avšak nezapravené percentuální
převodní a dědické poplatky. Vznikl-li
nárok státu na takové poplatky před
1. březnem 1919, nebyly-li však poplatky do té
doby vyměřeny, jest k nim rovněž hleděti.
Došlo-li k jich vyměření nebo konečné
úpravě teprve po uložení dávky
z majetku, jest tuto přiměřeně upraviti.
Nárok na případné odpočítávání
při vyšetření čistého
majetku dávce podrobeného jest však uplatniti
již v přiznání.
Srážeti se nesmí:
1. běžné dluhy domácnosti vyšší
částkou, než která byla při posledním
vyměření daně z příjmu
jako příjem zjištěna;
2. dluhy a břemena, která jsou se jměním
podle §u 2, čís. 1. odst. 2., dávce
z majetku nepodléhajícím hospodářsky
v souvislosti.
Jde-li pouze o jmění v §u 2, čís.
2. uvedené, sraziti lze jen ony dluhy a břemena,
která s tímto jměním jsou hospodářsky
v souvislosti.
O tom, trvá-li hospodářská souvislost
mezi závazky a jměním, nerozboduje samo o
sobě, byl-li závazek do veřejných
knih vložen; naopak je taková souvislost zejména
tenkráte dána, jestliže závazek byl
založen anebo převzat k nabytí nebo zlepšení
nebo využitkování majetku nebo k účelu
výdělečnému.
Dluhy a břemena, jejichž hospodářská
souvislost s tou neb onou částí jmění
není prokazatelna, odpočísti možno pouze
v poměru hodnoty celkového jmění ke
jmění povinnému dávkou, takže
sraziti možno jen onu částku, kteráž
poměrně vypadá na jmění poslednější.
Práva a závazky, kteréž jsou vázány
na podmínku odkládací, zůstávají
při oceňování jmění
mimo počet, tedy se ani nepřipočítávají
ani neodpočítávají.
Práva a závazky, jejichž další
trvání je vázáno na podmínku
rozvazovací, pokládají se za bezpodmínečné.
při čemž podle okolností platí
ustanovení týkající se počítání
kapitálové hodnoty na dobu neurčitou (§
16).
Práva a závazky, které jsou vázány
doložkou času, podléhají týmž
ustanovením podle toho, jde-li o doložení času
počínací nebo končící.
B) Dávka z přírůstku na majetku.
Z přírůstku na majetku vybéře
se vedle dávky z majetku dávka z přírůstku.
Přírůstek na majetku záleží
v rozdílu mezi jměním počátečným
(§ 23) a jměním konečným (§
26). Pokud se v zákoně tomto jinak nestanoví,
platí pro přírůstek na majetku obdobně
táž ustanovení jako pro majetek.
Ze zjištěného přírůstku
vyloučí se částka 10.000 Kč,
pouze zbytek podléhá dávce z přírůstku.
Při srovnávání (§ 20) dlužno
vždy srovnati celé jmění konečně
s celým jměním počátečným.
Podléhá-li však přírůstek
na majetku jen částečně dávce
(§ 2, čís. 1., odst. 2. a čís.
2.), lze srovnávati jmění počátečné
jen potud, pokud se skládá ze součástek
odpovídajících jmění konečnému.
Jsou-li v případě §u 7, odst. 1., čís.
1. tohoto zákona poměry domácnosti dne 1.
března 1919 jiné, než 1. ledna 1914 nebo včas
pozdější (§ 25), sloučí
a rozloučí se jmění jednotlivých
osob, které podle stavu 1. ledna 1914 nebo včas
pozdější (§ 25) v úvahu přicházejí
tak, aby jmění počátečné
skládalo se ze jmění týchž osob
jako jmění konečné.
Ke zjištění přírůstku
na majetku neodpočítá se ani u dávajícího,
ani se nepřipočítá u přijímacího
kapitálová hodnota vyživovacích příspěvků
mezi rodiči a dětmi nebo mezi manžely (§
157, odst. 5. zákon o daních), ani tenkráte,
mají-li tyto požitky povahu práva majetkového.
Jmění počátečné jest
jmění, které se zjistí podle ustanovení
odd. I. lit. A) tohoto zákona, avšak podle stavu a
hodnoty dne 1. ledna 1914 nebo včas pozdější
(§ 25) , při čemž nerozhoduje, poskytovalo-li
toto jmění příjem podléhající
dani z příjmu čili nic; § 13, čís.
IV. o započtení 70% neplatí při zjištění
počátečného jmění výdělečného.
Ustanovení §u 3 platí pro zjištění
jmění počátečného obdobně.
Hodnota pojištění životních, znějících
na kapitál a trvajících 1. ledna 1914 nebo
včas pozdější (§ 25), na něž
byly do 1. března 1919 zapravovány toliko pravidelné
splátky premiové, ocení se ve jmění
počátečném jednou šestinou níže
než ve jmění konečném. V ostatních
případech, jakož i u pojištění,
uvedených v §u 17, odst. 2. jest pro počátečné
jmění rozhodný způsob oceňovací
uvedený v odst. 2. téhož §u.
Kapitálová hodnota požitků a plnění
podle §u 16, odst. 4., pokud obmezeny jsou na žití
osob, jakož i kapitálová hodnota pojištění
na život znějících na důchod,
počítá se, pokud pojištění
nebo právo na požitky nebo povinnost k plnění
trvala 1. ledna 1914 nebo včas pozdější
(§ 25), do jmění počátečného
stejnou sumou jako do jmění konečného.
Je-li hodnota jmění počátečného
menší než 5000 Kč, nebo je-li počátečné
jmění pasivní, započítá
se za účelem vyšetření přírůstku
na majetku částkou 5000 Kč; ustanovení
toto neplatí však pro osoby uvedené v §u
2, čís. 1., odst. 2. a čís. 2., které
nepodléhají dávce z majetku veškerým
přírůstkem na svém jmění.
Sloužil-li k vyměření daně z
příjmu pro rok 1914 výpočet podle
hospodářského (bilančního)
roku, který s kalendářním rokem není
totožný, rozhoduje stav a hodnota jmění
koncem tohoto roku hospodářského (bilančního)
předpokládajíc, že si toho poplatník
přeje, a že zjištění stavu a hodnoty
jmění stalo se tehdy podle pravidel účetnických.
Přestěhuje-li se osoba dne 1. ledna 1914 v cizině
bydlivší později do tuzemska, nebo po tomto
dni zde nabude majetku zásadně dávce podrobeného,
rozhoduje pro srovnání se jměním konečným
stav a hodnota v onenden pozdější, kdy nastaly
tyto okolnosti.
Zvětší-li se rozsah jmění zásadně
dávce podrobeného tím, že osoba, která
v tuzemsku již majetek dne 1. ledna 1914 měla, později
sem se přestěhovala, nebo majetku ve smyslu odst.
1. nabyla, platí táž zásada jako v odst.
1., avšak jen co do majetku, jenž takto přibyl.
Jměním konečným jest, hledíc
k ustanovením §u 27 a 28 tohoto zákona, jmění
zjištěné podle ustanovení odd. I. lit.
A) tohoto zákona dne 1. března 1919.
Od konečného jmění se odpočte:
I. podle hodnoty včas nabytí po 1. lednu 1914:
1. majetek, jehož bylo nabyto:
a) nápadem dědictví, odkazů, včetně nápadu na základě povinného dílu;
b) darováním na případ smrti;
c) na základě smluv svatebních, pokud převod jmění podle svatebních smluv nastává teprve po smrti manželově (společenství statků na případ smrtí, obvěnění, plat vdovský atd.);
d) nápadem léna a rodinného fideikomisu,
- i když nestane se tak následkem úmrtí
dočasného držitele.
Věnování, která byla nabyvateli uložena
ve prospěch třetích osob na případ
smrti, nebo která nabyvatel třetím osobám
na poslední přání zůstavitelovo
učinil, pokládají se za odkazy a tyto osoby
za odkazovníky.
Dávce z přírůstku podléhá
však ve všech těchto případech
jako přírůstek na majetku ona částka,
o kterou hodnota tohoto majetku přesahuje hodnotu jeho
dne 1. ledna 1914 nebo v den pozdější (§
25). Hodnotou u čís. 1. rozumí se čistá
hodnota.
2. kapitál neb kapitálová hodnota renty,
pokud tvoří náhradu za poškození
na těle nebo nemoc, jíž způsobena byla
u osoby, povinné dávkou z majetku, úplná
nebo částečná nezpůsobilost
k výdělku;
3. kapitál u všech druhů pojištění
životního, pokud nepřevyšuje úhrnnou
částku 10.000 Kč; co nad to vybývá,
náleží do jmění konečného;
4. kapitálová hodnota rent (§ 16) všeho
druhu z pojištění životního, pokud
požitek důchodový nepřevyšuje úhrnné
roční částky 1000 Kč; jinak
platí ustanovení čís. 3.
II. Majetek, jenž nenáležel v rozhodné
době ke jmění počátečnému,
jenž však v době po 1. lednu 1914 stal se jměním
povinným dávkou, a to podle čisté
hodnoty, jakou tento majetek měl včas změn
uvedených níže pod čís. 1. až
4. Změny tyto záležejí:
1. v prodeji;
2. ve změně určení nebo ve výplatě
při pojištění věcném,
v tomto případě však jen potud, pokud
vyplacená částka nahrazuje skutečnou
hodnotu věci pojištěné;
3. v přistěhování se do zdejšího
území; způsob odpočtení ustanovuje
§ 25, odst. 2.;
4. v tom, že majetku uvedeného v odst. 1. neb výtěžku
jeho užito bylo ke zlepšení nebo rozmnožení
majetku povinného dávkou; částka však,
která se má odpočítati, sníží
se o to, oč na druhé straně ubylo jmění
dávkou povinného přeměnou ve jmění
dávkou nepovinné.
Ve všech případech č. I a II jest věcí
strany, aby dokázala okolnosti odůvodňující
odčítání, v případech
pak §u 2, čís. 1., odst. 2. a čís.
2. též, že hodnoty, jejichž odčítání
se domáhá, jsou součástí jejího
jmění konečného podle § 26 a
28.
Ustanovení čís. II. čís. 4.
platí jen, jde-li o majetek nepodrobený dávce
z majetku podle §u 2, čís. 1. odst. 2. a čís.
2.
Ke jmění konečnému se připočtou
hodnoty, jež patříce do jmění
dávkou zásadně povinného, uloženy
byly po 1. srpnu 1914 v cizině, pokud ještě
v den rozhodný v majetku strany jsou.
Ustanovení tohoto §u neplatí u poplatníka,
jehož jmění podle ustanovení §u
2, čís. 1. odst. 2 a čís. 2. dávce
z majetku jen částečně jest podrobeno,
dokáže-li, že majetek, o jehož připočtení
jde, náležel v době jeho uložení
ke jmění podle tohoto ustanovení dávce
nepodrobenému.
Východiskem pro vyšetření jmění
počátečného (§ 23) a jeho hodnoty
je přiznání poplatníkovo k dani z
příjmu (rentové), tedy prameny příjmu
(důchodu), jak byly vzaty za základ při vyměření
daně z příjmu (rentové) na rok 1914,
nebo rok pozdější (§ 227 a 145 zák.
o os. daních), pokud v tomto případě
nenastaly okolnosti v § 25 zmíněné již
dříve.
Každé jiné jmění podle tohoto
zákona dávce z majetku zásadně podrobené,
jakož i vyšší hodnoty jmění
uvedeného v odst. 1. započítají se
do počátečného jmění
jen tenkráte, prokáže-li poplatník hodnověrně,
že tu v rozhodný čas jmění bylo,
nebo že mělo vyšší hodnotu.
Bylo-li jmění i hodnota hodnověrně
prokázána, jest odhadní komise povinna k
údajům strany přihlížeti, jestliže
se strana výslovně vzdá odporu proti přiměřené
opravě předpisu dotčené daně
přímé z důvodu promlčení
neb amnestie (čl. II. novely zák. o os. daních).
Není-li však průkaz v tom či onom směru
dostatečný, jest odhadní komise hledíc
k ustanovení §u 23 posl. odst. oprávněna
s patřičným zřetelem k dosavadním
výsledkům šetření a vlastní
znalosti podle volného uvážení provésti
vyšetření jmění počátečného.
v procentech | ||||||||||||||
z prvých | ||||||||||||||
25.000 | ||||||||||||||
z dalších | ||||||||||||||
75.000 | ||||||||||||||
z dalších | ||||||||||||||
300.000 | ||||||||||||||
z dalších | ||||||||||||||
500.000 | ||||||||||||||
z dalších | ||||||||||||||
700.000 | ||||||||||||||
z dalších | ||||||||||||||
900.000 | ||||||||||||||
z dalších | ||||||||||||||
1,100.000 | ||||||||||||||
z dalších | ||||||||||||||
1,300.000 | ||||||||||||||
z dalších | ||||||||||||||
1,500.000 | ||||||||||||||
z dalších | ||||||||||||||
1,700.000 | ||||||||||||||
z dalších | ||||||||||||||
1,900.000 | ||||||||||||||
přes | ||||||||||||||
10,000.000 |
Jsou-li ve jmění zahrnuty akcie nebo jinaké
podíly na podnicích společností a.
jiných osob právnických, podrobených
dávce z majetku podle oddílu II. tohoto zákona,
zkrátí se k žádosti dávka z majetku
vyměřená podle §u 30, sl. 1. a 2., o
kvotu, vypadající poměrně na tuto
část jmění, při čemž
platí tato pravidla:
1. Byla-li osoba právnická jen částí
svého čistého jmění podrobena
dávce z majetku podle tohoto zákona, zmenší
se kvota dříve uvedená podle poměru
této části k celému jmění
osoby právnické.
2. Dávku nelze zkrátiti vyšší částkou,
než jaká připadá na tyto akcie nebo
podíly z dávky předepsané osobě
právnické. Pro výpočet jest rozhodný
první platební rozkaz vydaný společnosti
(po případném prozatímním platebním
rozkaze podle §u 39, odst. 3.).
3. Dávce z majetku podle II. oddílu tohoto zákona
jest na roveň klásti zatížení
právnické osoby v cizině ve smyslu §u
42, čís. 1. a 2. posl. odst.
4. Zatížení právnické osoby ve
smyslu předcházejících odstavců
prokázati jest stranou. Právnická osoba jest
povinna všecky potřebné doklady jí poskytnouti.
Ustanovení tohoto §u neplatí o podílech
na podnicích výdělkových a hospodářských
společenstev a záložen uvedených v §u
15, odst. 4., dále o akciích nebo jiných
podílech právnických osob cizozemských,
jež v tuzemsku nemají žádné provozovny,
pokud takové osoby nebyly ve vlastním státě
dávce z majetku ve smyslu §u 42, čís.
1. a 2. posl. odst. podrobeny.
Pokud u akcií nebo podílů právnických
osob cizozemských podkladem výpočtu podle
odst. 2. může býti kapitál podrobený
v tuzemsku poplatku podle §u 5 zákona ze dne 18. září
1892, čís. 171 ř. z., a §u 120 zákona
ze dne 6. března 1906, čís. 58 ř.
z., určí ministerstvo financí.
Jsou-li v zaopatření přednosty domácnosti
mimo manželku příslušníci domácnosti,
sníží se dávka podle § 30: 1. o
10% za každého takového člena rodiny
vyjímajíc jednoho, jestliže jmění
dávkou povinné nepřesahuje 50.000 Kč;
2. o 5% za každého takového člena mimo
dva, jestliže dávkou povinné jmění
přesahuje 50.000 Kč, ale nepřesahuje 100.000
Kč.
V případech, kde jmění dávkou
povinné nepřesahuje 200.000 Kč, jest odhadní
komise podle volného uvážení oprávněna
přihlížeti ke zvláštním
poměrům, které berní způsobilost
poplatníkovu ve smyslu §u 174, odst. 2. zák.
o os. daních vážně ohrožují,
pokud již na ně nebyl vzat zřetel podle odst.
1., v ten způsob, že dávka může
býti snížena až o 15%; usnesení
takové vyžaduje však přítomnosti
dvou třetin členů komise. Důvody,
které komisi k takovému rozhodnutí přiměly,
třeba v rozhodnutí podrobně uvésti.
Dávka se vyměří a předepíše
tam, kde by bylo na berní rok 1919 podle §u 176 zák.
o os. daních předepsati a vyměřiti
daň z příjmu.
Provésti ukládací řízení
o dávce přísluší týmž
orgánům správy finanční, které
zřízeny jsou pro ukládací řízení
u daně z příjmu, tudíž vedle
berních správ komisím odhadním a odvolacím
podle ustanovení §§ů 177 až včetně
193, odst. 1., 194 až včetně 198 zák.
o os. daních s tou úchylkou, že ministr financí
jest zmocněn, i bez dobrého zdání
dotčeného zemského výboru (zemské
správní komise či výboru), komise
odhadní v témže politickém okresu k
uložení dávky spojiti v jednu.
Nedosáhne-li se při hlasování o výši
určité číslice absolutní většiny
hlasů, platí, jestliže při opětném
hlasování nedojde k žádnému výsledku,
průměr z odhadu jednotlivých členů
komise jakožto číslice od komise usnesená.
Ustanovení týkající se ukládání
daně z příjmu platí obdobně
i pro ukládání dávky, pokud se v tomto
zákonu jinak neustanovuje.