Jedním z požadavků hlavně kruhů
průmyslových jest, aby při stanovení
hodnoty majetku dávce podrobeného dovoleno bylo
odečítati i speciální reservy nejen
pro ztráty již nastalé neb očekávané
znehodnocením zařízení závodů
a jinakým znehodnocením materiálu. nýbrž
i pro větší výdaje na nutná náhradná
opatření, zlepšení zařízení
závodních, nahromadění zásob
surovin a pod.
Opatření takového však nelze doporučiti.
Nehledíc k tomu, že poukaz na obdobná ustanovení
zákona o os. daních a zákona o dani válečné
jest při různé povaze předmětů
zdanění a dávky (tam výnos resp. příjem.
zde majetek) nevhodný, nutno uvážiti, že
nastalá znehodnocení zařízení
atd. docházejí patřičného výrazu
již v ocenění podle stavu z 1. března
1919. Vedle toho však poskytnuta částečná
kompensace již v § 13, čís. IV. tím,
že započítá se pouze část
jmění výdělečného do
základu pro vyměření dávky.
Vyloučení zvláštních reserv pro
budoucí zlepšení, nákup materiálu
a pod. pak se příčí berní spravedlnosti.
Kdo před 1. březnem 1919 věnoval 100.000
Kč na doplnění živého nebo mrtvého
inventáře, musí tento inventář
k 1. březnu 191 9 vykázati jako majetek; nebylo
by spravedlivo, aby jiný, jenž svůj inventář
doplnil až po 1. březnu 1919, směl oněch
100 000 Kč vykazovati jako nezdanitelnou reservu.
Třetím odstavcem §u 18 přiznáno
bylo poplatníkům právo odečísti
jako dluh i do 1. března 1919 splatné, toho dne
však dosud nezapravené lhůty daní přímých.
Podle výkladu zástupce vlády jest tím
dána možnost, aby 1 v případech, kde
daň pro ten který rok dosud nebyla vyměřena,
odečtena byla dlužná daň podle posledního
předpisu, poněvadž bylo ji podle tohoto předpisu
platiti.
Naproti tomu však poukázáno právem na
to, že v přečetných případech
následkem soupisových nařízení
dřívější přiznání
byla opravena tak, ze lze očekávati předpisy
značných dodatků, a že by nebylo účelno
ukládati poplatníkům placení dávky
vyšší, jejíž částečné
vrácení by se uskutečnilo případně
teprve po delším průtahu. Bylo tedy přiznáno
poplatníkům právo, aby v těch případech,
ve kterých jim daň dosud nebyla předepsána,
nebo kde mohou buď vzhledem k podanému přiznání
neb jiným okolnostem očekávati vyšší
předpis daně, daň si sami vypočítali
a na dobu před 1. březnem 1 919 připadající
lhůty od majetku dávce podrobeného odečetli.
Ovšem bylo tak možno učiniti jen s jistým
omezením, aby se zabránilo zneužití
této výhody. Proto stanoveno, že musí
takto odečtené částky daňové
nejdéle do dne, kdy se přiznání k
dávce podá, býti zapraveny.
Odčítatelnost přiznaná dlužným
daním přímým rozšířena
byla i na dlužné percentuální poplatky
převodní a dědické, a stanovena zásada,
že vyloučiti lze takové poplatky ze základu
pro vyměření dávky, jakmile nárok
státu na ně vznikl před 1. březnem
1919. Bude tedy na př. majetek tvořící
neodevzdanou pozůstalost zmenšiti k vyměření
dávky o poplatky dědické, jestliže se
tento nárok v přiznání uplatní.
Není třeba a nelze toho při komplikovaných
předpisech poplatkových ani připustiti, aby
si strana sama poplatek připadající vypočítala.
Věcí berní správy bude, aby od příslušného
poplatkového úřadu si vymohla včasné
vyměření poplatku. Není-li to možno,
musí býti předpis dávky po vyměření
poplatku z úřední moci opraven.
Výhody stanovené vládní osnovou pro
vypočtení minima přírůstku,
od kterého teprve přírůstek na majetku
dávce z přírůstku jest podroben, nemohly
býti uznány za dostatečné. Navrhuje
se proto, aby přírůstek nejvýše
10.000 Kč v každém případě
byl dávky z přírůstku prost. Při
tom ovšem nelze činiti rozdílu mezi poplatníky,
kteří dávce celým jměním
jsou podrobeni a těmi, u nichž jmění
v cizině jsoucí dávce podrobeno není.
Kapitálová hodnota vyživovacích příspěvků
dávaných mezi rodiči a dětmi nebo
mezi manželi nemá se nikdy připočítávati
do základu pro vyměření dávky,
ani odčítati jako břemeno, i když by
zde byl právní nárok příjemcův,
tím méně ovšem jde-li pouze o dobrovolné
příspěvky. Změna vládního
návrhu rozpočtovým výborem provedená
jest pouze změnou stylistickou.
Pro stanovení stavu a hodnoty majetku ze dne 1. ledna 1914
platí sice obdobně ustanovení platná
pro zjištění majetku podle stavu dne 1. března
1919, z povahy výhody stanovené v §u 13 čís.
IV. pro vyšetření jmění výdělečného
však plyne, že to nemůže býti přiznáno
rovněž pro zjištění jmění
počátečného, poněvadž
by tím byla zamýšlená výhoda
paralysována.
V tomto §u nutno také vymeziti pojem ciziny podle
stavu ze dne 1. ledna 1914 vzhledem k okolnosti, že v přečetných
případech dávce podroben bude pouze majetek
v tuzemsku ležící a při vyšetření
přírůstku ovšem jen majetek v témže
území ležící srovnávati
možno. Stanoví se tedy fikce, že pro nás
bylo cizinou již dne 1. ledna 1914, co jest jí dnes.
Ustanovení posledního odstavce tohoto §u má
jednak za účel ulehčiti finanční
správě při vyšetření jmění
počátečného, jednak jest však
další výhodou při stanovení nezdanitelného
přírůstku, který při počátečném
jmění rovném nule stoupá tak až
na 15.000 Kč, při počátečném
jmění pasivním docela jest ještě
větší. Původní návrh vládní,
aby počátečné jmění
pasivní započteno bylo nulou, byl pozměněn,
a takové jmění na roveň postaveno
majetkům až do 5000 Kč v úvaze, že
rozlišování takové nebylo by spravedlivé
při majetcích jen málo pasivních.
Ne ve všech případech lze srovnávati
konečné jmění se jměním
podle stavu 1. ledna 1914; není to možno u osoby 1.
ledna 1914 v cizině bydlivší, která
zde toho dne vůbec majetku neměla, anebo měla-li
jej zde, rozmnožila jej později z majetku v cizině,
zde dávce nepodléhajícího. Nelze však,
jak činil původní návrh vládní,
mluviti o povinnosti k dávce a dávce z přírůstku
před 1. březnem 1919, poněvadž teprve
tímto dnem podle zákona tato povinnost nastává.
Zmíněné nepřipadné právnické
konstrukce vyvarovává se po návrhu zástupce
vlády přijatý nový text tohoto §u.
Důvody, pro které nutno některé části
majetku při výpočtu přírůstku
pominouti, ačkoli tvoří součástku
majetku dávce z majetku podrobeného, uvedeny jsou
již v motivech vládní osnovy.
Jak již při §u 6 uvedeno, nelze však dary,
připočítávané do majetku dárcova,
vyloučiti u obdarovaného jen z přírůstku
na majetku, nýbrž nutno tak učiniti jíž
při vyšetření majetku podrobeného
dávce z majetku. Proto se navrhuje vypuštění
bodu 5. Z přírůstku na majetku vyloučiti
jest za podmínek v bodu 3. uvedených nejen vyplacený
již kapitál, nýbrž i pohledávku,
která vznikla, jakmile pojištěný případ
nastal, třeba 1. března 1919 pojištěný
kapitál posud vyplacen nebyl.
Z toho důvodu navrhuje se vypuštění
slova "vyplacený" z osnovy.
Rozumí se, že majetky v §u 27 uvedené,
možno u osob, které jen částečně,
totiž majetkem ve zdejším území
ležícím, jsou dávce podrobeny, pouze
tehdy odčítati, dokáže-li se, že
majetky, jichž odčítání se poplatník
domáhá, tvoří součást
majetku zde dávce podrobeného. Proto se navrhuje,
aby v předposledním odstavci bylo slovo "jmenovitě"
nahrazeno slovy v případech pak §u 2 čís.
1 odst. 2 a čís. 2".
Důsledkem změn provedených v §u 6 a
pojetím předmětů přepychových
atd., do majetku dávce z majetku podrobeného (§
14) odpadají zde ustanovení bodu 1. a 2. Ustanovení
bodu 3. má podle výkladu zástupce vlády
ten účel, aby bylo čeleno umělému
snížení přírůstku na majetku
způsobenému tím, že majetek dávce
zásadně podrobený v době po 1. srpnu
1914 odstraněn byl do ciziny a tím v případech
částečného zdanění zde
dávce unikne. Nová stylisace, jak navržena,
vyjadřuje účel tento jasněji.
O ustanovení §u 29 pronášeny obavy, že
uložením břemene důkazního o
skutečnostech dávno minulých budou poplatníci
velice stíženi, a že v případech,
ve kterých se jim důkaz nepodaří,
jest pravomoc odhadní komise příliš
dalekosáhlá.
Nutno však uznati, že při dnešním
stavu berní morálky nelze vždy budovati na
pouhém tvrzení poplatníkově. Důkaz
o nesprávnosti okolností poplatníkem tvrzených
nelze také uložiti berní správě,
která by musila dokazovati, že poplatník toho
kterého majetku v den 1. ledna 1914 neměl. Důkaz
takový byl by ovšem ve valné většině
případů vůbec nemožný.
Vysloviti se o správnosti neb aspoň přiměřenosti
navrhovaných berních sazeb jest nemožno, není-li
známa ani potřeba, která výnosem má
býti kryta, ani konečně hodnota majetků,
ze kterých dávka bude vyměřena.
Z toho asi důvodu také nebyly proti ni m vysloveny
vážné námitky. Vytýká
se sice, že v nižších stupních progrese
jest poněkud ostrá a že by snad bylo lépe,
kdyby byla stupnice jemněji propracována.
Námitky tyto nelze však uznati za tak závažné,
aby byla navržena změna a přepracování
sazeb.
Požadavku, aby v prvém stupni dávka z majetku
i dávka z přírůstku mohly býti
předepsány jen s omezením, aby dávky
prosté minimum zůstalo poplatníku neztenčeno,
vyhověno bude podle ujištění zástupce
vlády příslušným ustanovením
prováděcího nařízení.
Vládní návrh by vedl v důsledcích
k tomu, že při mírnějším
procentu sazby dávkové u společnosti než
u majitele akcií bylo by tomuto neprávem odepsáno
na dávce z majetku více, než bylo předepsáno
společnosti samé. Zvláště nápadný
by byl případ ten u poplatníka, který
má ve svém majetku všechny akcie nebo podíly
některé menší společnosti, vedle
toho pak i značný majetek jiného druhu. Tomu
zabraňuje připojený dodatek, že nesmí
býti jednotlivci na dávce z majetku odepsáno
více, než kolik připadá poměrně
z dávky společnosti předepsané na
jeho podíly.
Hledíc k výměře dávky, zdají
se vládou navrhované slevy příliš
nízké a navrhuje se proto zvýšení
jich v případech čís. 1 na 10%, v
případech čís. 2 na 5%. V případech
odst. 2. pak budiž komisím odhadním přiznáno
právo snížiti dávku až o 15% vypadající
sazby.
S některých stran byly pronášeny pochybnosti
o tom, zda-li pro daň z příjmu stávající
komise odhadní budou s to, aby úkolu na ně
zákonem tímto vznesenému dostály,
a žádáno, aby pro uložení dávky
z majetku zřízeny byly komise nové.
Proti tomu však nutno poukázati jednak na obtíže,
s jakými by dnes zřízení takových
komisí, jmenovitě volby do nich byly spojeny, jednak
na to, že komisím při ukládání
daně z příjmu působícím
zajisté nejen příjmové, nýbrž
i majetkové poměry poplatníků toho
kterého okresu jsou velice dobře známy, že
členové jejich obeznámeni jsou již s
technikou ukládací, pročež možno
se od nich nadíti nejen správného, nýbrž
i rychlého rozhodování.
Pokud pak poukazováno jest na nesrovnalosti, které
by mohly vzniknouti jednostranným zastoupením té
které třídy zájemníků,
jest jistá korektura zde dána možností,
aby komise zřízené pro místa s více
než 10.000 obyvateli byly spojeny s komisí venkovskou.
Lhůta pro podání přiznání
stanovená označována byla všeobecně
za příliš krátkou. Ačkoli bylo
poukazováno se strany vlády, ze lhůta tato
jest minimální a není příčiny
k obavě, že by nebyla nařízením
stanovena lhůta delší, navrhuje se přece
minimální lhůta dvouměsíční.
I při tom však a také bude-li stanovena finanční
správou lhůta ještě delší,
jest nutno, aby v zájmu poplatníků, kterým
hrozí újmy majetkové, nepodají-li
přiznání v čas, učiněna
byla opatření umožňující
jim včasné přiznání. Proto
navrhuje se dodatek zavádějící pracovní
povinnost pro osoby způsobilé, aby při sepisování
přiznání byly nápomocny, a umožňující
ministru financí, aby případně dočasným
odložením dovolených a pod. využil sil
úřednictva státního.
Druhý odstavec tohoto §u podle znění
vládního návrhu škrtnut, aby zdůrazněna
byla všeobecná povinnost podati přiznání
k dávce, třeba i negativní.
Přiznání mají býti sepsána
tak, aby mohl obsah jejich býti podavatelem přísežně
stvrzen. Ovšem bylo nutno přesně vymeziti,
pokud může taková přísaha býti
žádána, poněvadž pro pouze subjektivní
momenty, jako jest na př. odhad, přísahy
žádati nelze.
Zvláštní zmínky zasluhuje ustanovení,
jímž řeší se legitimace a povinnost
k podání přiznání, kde pozůstalost
po 1. březnu 1919 byla už odevzdána.
Vzhledem na četné případy, ve kterých
poplatníkům není známo, zda-li předměty
majetkové v cizině (na př. v Rusku) posud
existují, doplněn § 37 odstavcem šestým.
Zároveň učiněno v §u 38 čís.
6 opatření, aby nebylo nutno čekati s vyměřením
dávky z majetku nepochybně zjištěného
až do doby, kdy bude existence majetků pochybných
zjištěna.
K usnadnění úkolu berních správ,
ale i k tomu, aby poplatník pokud možno byl ušetřen
dotazův a vyhledávání, stanoví
v odst. 2 se povinnost, aby k přiznání připojeny
byly svěřené opisy podaných poplatníkem
seznamů soupisových a udáno spolu, kde soupis
toho kterého druhu majetku byl proveden. Opisy ty jsou
prosty kolkovného.
Újma majetková stanovená pro případ,
nebylo-li přiznání podáno v čas,
byla podle návrhu vládního příliš
krutá, a navrhuje se proto snížení přirážek
místo 5 a 5, celkem 10%, pouze na 2 a 3, celkem 5%.
Omluviti průtah přiznání možno
pouze, dokud nevešel předpis dávky v moc práva;
proto stanoveno výslovně, že se tak může
státi nejdéle v odvolání.
Právo komise uložiti poplatníku útraty
šetření nutno uznati správným,
bylo však je omeziti vedle případů §
213 pouze na případy, kde učiněny
byly údaje vědomě nesprávné,
poněvadž nutno si uvědomiti, že oceňování
bude většinou věcí odhadu.
Podle prohlášení zástupce vlády
rozumí se, že přeplatky resultující
z rozdílu mezi dávkou zapravenou na základě
prozatímního a konečného platebního
rozkazu se vrátí. Dodatek tento pojat přímo
do zákona.
Vypuštění slov v odst. 2 (k čís.
1 a 2) "mimo krátkodobé pohledávky vyplývající
z obchodního spojení" stalo se se zřetelem
na obdobnou změnu §u 13, odst. 1. a stylistická
úprava odst. 3. se zřetelem na obdobnou úpravu
§u 2, čís. 1. odst. 2.
Podle vládního návrhu měla býti
stížnost k nejvyššímu správnímu
soudu vyloučena, jde-li o věci rozhodnuté
podle volného uvážení úřadu
či komise. Rozpočtový výbor však
neshledal opatření takové nutným a
má naopak za to, že vzhledem k rozsáhlé
právomoci, jaká v četných směrech
se tímto zákonem volnému uvážení
úřadu neb komise ponechává, kontrola
nejvyššího správního soudu jest
nezbytna.
Osvobození od dávky z majetku rozšířeno
bylo i na země, župy, okresy a obce, včetně
jejich fondů, ústavů a podniků, pokud
takové ústavy a podniky nejsou provozovány
soukromohospodářsky. Došly sice výboru
od několika obcí podání žádající
za úplné osvobození majetku obecního
vzhledem na veliké zadlužení a neutěšený
stav finanční. K okolnostem těmto však
přirozeně se hledí a dávce jest podrobeno
pouze jmění čisté.
Dále rozšířeno osvobození i na
spolkové spořitelny, jakož i na veřejnoprávní
ústavy sociálního pojištění
(na př. pensijní, vdovské, sirotčí,
nemocenské, úrazové a různé
jiné podpůrné pokladny atd.) a na veřejnoprávní
stavovské korporace, zřízené zvláštní
zákony (na př. komory advokátní, notářské,
lékařské, obchodní a živnostenské,
živnostenská společenstva a pod.).
Vládní osnova považovala likvidační
bilancí, sestavenou podle vládního nařízení
ze dne 23. dubna 1919, č. 217 Sb. z. a n., za součást
přiznání. Podle toho také určen
pojem čistého jmění.
Změnou ustanovení §§ 11-15 nastala by
však nesrovnalost v tom, jak oceňovati majetkové
součástky u osob fysických a jak u osob právnických,
kdyby pro tyto platily oceňovací zásady vytčené
v nařízení o likvidační bilanci.
Proto stanovena i pro osoby právnické platnost příslušných
ustanovení odd. l. lit. A.
Vládní osnova vylučovala t. zv. portefeillové
papíry přímo ze zdaňovacího
základu. Rozpočtový výbor považoval
tuto výhodu, která byla diktována jen technickými
důvody, za příliš dalekosáhlou
a je toho názoru, že tyto papíry dlužno
započítat do vyměřovacího základu,
aby působily na progresi. Při tom řeší
se otázka dvojího zdanění obdobně
jako v §u 31.
Proti progresi v sazbách dávky z majetku u osob
právnických pronášeny byly různé
námitky a tvrzeno jmenovitě, že nelze činiti
u nich rozdílu jako u osob fysických, poněvadž
z výše základního kapitálu nevyplývá
vždy nutně vyšší prosperita a vyšší
mohoucnost berní.
Naproti tomu bylo s jiné strany namítáno,
že je nespravedlivosti, aby právnické osoby
byly s hlediska konkurenční schopnosti zdaňovány
mírněji, než-li osoby fysické s tímže
jměním a navrhováno, aby i pro právnické
osoby platily sazby podle § 30, zejména když
už právnické osoby jsou osvobozeny od dávky
z přírůstku.
Rozpočtový výbor přes to neuznal za
vhodno, aby se uchýlil od vládního návrhu,
jednak z důvodů berně-technických
(u podniků podléhajících II. hlavě
zákona o os. daních: vyšší daň
běrná, přesnější, zachycení
výnosu, možnost zdanění nahromaděných
reserv při zrušení podniku), které považoval
za směrodatnější, než okamžité
přesuny v konkurenční způsobilosti
jen následkem dávky, jednak z toho důvodu,
že by jednotná sazba musela být aspoň
10%ní, čímž by se zhoršilo postavení
společností malých, nehledě ani k
tomu, že základ pro dávku z majetku na př.
u akciových společností netvoří
jen akciový kapitál, nýbrž i reservy,
při nichž možnost silnějšího
zatížení i odborníky uznána.
Návrh, aby dávka z majetku byla uložena mírnější
sazbou pro banky a pojišťovny, vyšších
sazeb pak aby bylo užito při podnicích průmyslových,
nedošel souhlasu vzhledem k tomu, že by nebylo spravedlivo,
aby byl favorisován prosperující obchod proti
průmyslu, všestranné podpory zasluhujícímu.
Lhůta k podání přiznání
stanovena obdobně jako u osob fysických, nejméně
dvěma měsíci.
Otázka, kdy a jak dávku splatiti, jest zajisté
eminentní důležitosti. Má-li dávka
splniti úkol, který jí v první řadě
náleží, jest třeba splacení co
možno nejrychlejšího. Kdyby to bylo možno,
bylo by v zájmu věci žádati splacení
okamžité a hotovými.
Tomu ovšem odporuje skutečnost, že nemáme
vůbec tolik platidel hotových, kolik snad dávka
vynese. My máme dnes v oběhu přes 7 miliard
bankovek resp. státovek. Na jedné straně
naříkáme na inflaci, na druhé straně
však pozorujeme, že máme nedostatek hotovostí,
který jest tak kritický, že jest někdy
obava, že některé banky nebudou s to svým
závazkům dostáti, a že i dobře
vedené banky musí úvěry odpírati,
poněvadž nemají hotových prostředků.
To lze vysvětliti jen thesaurací, která zadržuje
z oběhu za 1 1/2 až 2 miliardy bankovek resp. státovek.
Této nezdravé thesauraci čeliti musí
býti přední snahou, a proto bylo by stanoviti
premie pro placení hotovými. Opatření
toto musí ovšem zůstati omezeno jen na první
(15%ní) splátku a pak první z dalších
6 lhůt. Premie tato stanovena 5%.
S tím nesmí však býti směšována
bonifikace určená pro dobrovolné platby,
konané před splatností té které
splátky, nebo celé dávky. Vzhledem k poměrům
na trhu peněžním, nebyla bonifikace tato již
nyní pevně určena, ale dána možnost,
aby nařízením byla stanovena od 6 do 10%.
Druhým platidlem pro dávku z majetku jsou vkladní
listy vydané při zadržení bankovek podle
§u 1 zákona ze dne 25. února 1919, čís.
84 Sb. z. a n., kde výslovně připuštěna
možnost jimi platiti. Ovšem ale současně
stanoveno, že nejsou převoditelny. Poněvadž
jest citovaným zákonem spolu ustanoveno, že
splacení jejich závisí od vůle státu,
nastal by poměr, že v případech, kdy
majiteli takového vkladního listu dávka buď
vůbec není předepsána,nebo jest předepsána
částkou menší, zadržené
bankovky zůstanou i nadále vázány,
ačkoliv jest v zájmu státu, aby břemene
tohoto co nejdříve se zbavil. Navrhuje se tedy,
aby pro účely placení dávky byly tyto
vkladní listy převoditelny, což upraviti bylo
by cestou nařizovací, ovšem ale omeziti jen
na ty případy, ve kterých majitel dávku
těmito vkladními listy zcela zaplatil.
Třetím velice pohodlným způsobem placeni
bude převod vázaných zůstatků
žírových účtů a vázaných
pokladničních poukázek Rakousko-uherské
banky, převzatých ministrem financí do správy.
I zde však nutno učiniti opatření, aby
poplatník, který svou dávku takovým
způsobem vyrovnal, mohl případného
zbytku užiti k tomu, aby jím jiná osoba mohla
dávku zapraviti. Jsou na př. banky, které
mají vázány zůstatky žírových
účtů ve značné výši.
Ty zapravivše vlastní dávku mohou pak zbytkem
disponovati ve prospěch svých komitentů rovněž
dávkou povinných.
Všechny uvedené tři způsoby placení
jsou zvláště výhodny, poněvadž
nezmenšují rušivě potřebného
množství oběživa.
Jest však nutno počítati s tím, že
těmito způsoby placení nevystačíme,
počítáme-ji, že zadržené
bankovky, pak žírové účty a pokladniční
poukázky činí celkem asi 4.2 miliardy.
Při soupisech bylo sice prohlašováno, že
se bude moci dávka platiti všemi i nejrůznějšími
předměty majetkovými. To však jest vyloučeno,
poněvadž by se stát stal takto držitelem
předmětů, jichž by buď vůbec
nemohl zpeněžiti, nebo jichž správa by
mu působila ohromné nesnáze a výdaje;
výsledek dávky však by byl zcela jistě
ohrožen. Ostatně není úkolem finanční
správy, aby zabývala se obchodem s nemovitostmi
a pod.
Nutno tedy přemýšleti, jak by bylo umožniti
placení dávky i těm, kdož nemají
prostředků posud vyjmenovaných. Bude proto
použíti zbytků vázaných vkladů,
při čemž však nelze se spokojiti s tím,
že by prostě předána byla dotyčná
vkladní knížka nebo vkladní list, nýbrž
nutno žádati, aby státu dostalo se skutečně
dotyčné valuty. Připouští se
tedy v tomto smyslu jen placení realisovanými
převody vkladů.
Navrhováno bylo dále s různých stran,
aby se připustilo platiti dávku všemi cennými
papíry. Proti takovému všeobecnému prohlášení
cenných papírů za platidlo pro dávku
z majetku mluví však, že by se mohlo státi,
že by se takto dostalo státu rovněž mnoho
papírů nevalné vnitrní hodnoty. Proti
připuštění státních papírů
k placení dávky bylo namítáno, že
tento způsob placení nebylo by popřípadě
možno uvésti v soulad s § 1 tohoto zákona
a účelu dávky. Na druhé straně
však nelze přehlédnouti, že zájem
státu vyžaduje, aby jeho papíry nebyly všeobecně
z placení dávky vylučovány. Proto
vloženo do zákona zmocnění pro ministra
financí, aby určil podle potřeby, které
ze státních dluhopisů a do jaké míry
připustí k placení dávky, přihlížeje
zejména k době jejich splatnosti. Tímto zmocněním
je vyřízena zároveň i otázka
připouštění převzatých
dluhů rakousko-uherských, pokud budou převedeny
na papíry naše. Státní dluhopisy vydané
bývalou vládou rakouskou neb uherskou jsou však
z placení vyloučeny, zejména t. zv. válečné
půjčky. Rozpočtový výbor byl
toho názoru, že by bylo bývalo jen ve prospěch
věci, kdyby bylo bývalo možno současně
vyřídit i otázku t. zv. válečných
půjček.
Příslušný pasus o oceňování
válečných půjček vložen
do §u 15.
O tom, v jaké hodnotě cenné papíry
mají býti přijímány, nelze
dnes s konečnou platností rozhodnouti. Jednak musí
býti teprve rozhodnuto o ocenění cenných
papírů pro přiznání (§
15), jednak nelze připustiti spekulaci, jaká by
se případně v tom směru vyvinula.
Věcí finanční správy bude,
aby čas od času stanovila kursy cenných papírů,
kterými bude možno dávku zapravovati. Bylo
uvažováno i o tom, neodporučuje-li se aby omezena
byla možnost platiti cennými papíry jen na
ty případy, když je poplatník měl
1. března 1919 ve svém majetku, aby tak zabráněno
bylo veškeré spekulaci. Upuštěno však
od toho v úvaze, že možností danou finanční
správě, aby rozhodovala, příjme-li
takové hodnoty vůbec a v jaké ceně,
opatřeny jsou dostatečné jistoty proti možným
náhlým poruchám na trhu cenných papírů.
Možnost zapraviti dávku ne movitostmi omezena byla
v důsledku úvah jiz prve uvedených na majetky
zabrané podle zákona ze dne 16. dubna 1 919, čís.
215 Sb. z. a n.
Nelze si ovšem tajiti, že ani tyto prostředky
pravděpodobně nestačí, aby umožnily
splacení dávky bez poruchy hospodářského
života v poměrně krátké době
3, ve vyjímečných případech
nejvýše 5 let. Bude tedy věcí finanční
správy, aby organisovala poskytování úvěru
lombardního výhradně k účelům
placení dávky, aby zavedeny byly jakési daňové
asignáty, jež by ten který ústav vydal
poplatníku úvěr hledajícímu,
aby jimi dávku zapravil.
Kde by však ani tato opatření nestačila,
nezbude než sáhnouti k úvěru dlouhodobému
- hypotece. Tomu ovšem nelze rozuměti tak, že
by stát prostě spokojil se s vtělením
své pohledávky na tu kterou nemovitost a dával
si ji v určité dlouhé řadě
let spláceti. Státu musily by býti potřebné
prostředky dány hned, úvěr musily
by poskytovati ústavy zabývající se
již poskytováním úvěru hypotekárního,
kterým by ovšem za úvěry takto poskytnuté
musily býti dány zvláštní záruky.
A proto stanoveno v osnově, že v takových případech
pohledávkám těchto ústavů přiznává
se stejně jako pohledávce státu z dávky
z majetku do určité míry právo přednostní
a že za závazky těchto ústavů
vůči majitelům zástavních listů
jimi vydaných ručí stát.
Ozvaly se sice hlasy poukazující na příklad
německý a rakouský, kde pro splacení
dávky stanoveny byly lhůty mnohem delší.
Ne neprávem však poukazuje se naproti tomu, že
účel dávky z majetku u nás podobného
odkladu nesnese.
Vedle toho však nutno upozorniti na to, že dávka,
jejíž splacení by bylo rozvrženo na celou
řadu let, přestala by již býti dávkou
jednorázovou, jaká byla zamýšlena, a
zvrhla by se v daň z příjmu a to v daň
z příjmu již v základech svých
nemožnou, odporující základním
zásadám berní spravedlnosti. Taková
daň neřídila by se berní mohoucností
subjektu daňového v době, kdy se má
platiti, nerespektovala by změn v majetku, příjmech,
poměrech rodinných poplatníka, nýbrž
byla by stanovena podle základu z doby dávno minulé.
V některých případech by poplatníka,
jehož poměry se zhoršily, nesnesitelně
tížila, v jiných, kde poplatník finančně
sesílil, by ve významu svém v jeho hospodářství
nezaslouženě klesla. Také by více zatěžovala
poplatníky v budoucích dobách, jsouc nyní
ukládána ve valutě znehodnocené, jestliže
valuta se zlepší.
Osnova vládní stanovíc možnost odpisu
na předepsané již dávce, určuje
za důvod k takovému odpisu neštěstí
neb jiné mimořádné okolnosti, kterými
se majetek zmenšil. Rozpočtový výbor
má za to, že mohou býti důvodem jen
mimořádné neodvratné události,
za jaké nelze pokládat na př. všeobecný
pokles cen nebo zhoršení majetkových předmětů
opotřebením.
Lhůty osnovou v tomto §u stanovené zdají
se však příliš krátkými,
pročež navrhuje se jejich prodloužení.
Jest možno, že okolnosti podmiňující
odpis dávky podle tohoto, §u nastaly nebo nastanou
ještě v době od 1. března 1919, do konce
roku 1923, ale dříve než bude dávka
předepsána. V těchto případech
budiž dána poplatníku možnost, aby nárok
svůj uplatnil v odvolání.
Nejasné ustanovení tohoto §u lit. C) nahrazeno
novou stylisací přesnější. Naprostého
zrušení trestních ustanovení, jaká
byla vydána při soupisu jednotlivých druhů
majetku nelze doporučiti, naopak nutno žádati,
aby trestní řízení v jednotlivých
případech byla provedena, pokud nenastane amnestie
podle § 58 odst. 1.