o jednacím řádu poslanecké sněmovny
Národního shromáždění.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Tato ustanovení jednacího řádu
poslanecké sněmovny mohou býti změněná
autonomním (§ 37 2. věta úst. list.)
usnesením poslanecké sněmovny:
§ 2, odst. 2.;
ustanovení § 5 o počtu místopředsedů,
zapisovatelů a pořadatelů, jakož i skrutátorů;
§ 9 vyjímaje ustanovení a) a b);
§ 14, odst. 1.;
§15, 16 a 17;
§ 25, odst. 2.; § 29; §§ 31, 32, 33, 34 a 36;
§ 40, odst. 1. a 2.; § 43 a 44; § 45 vyjma odst. 6.;
§§ 61 a 62;
§§ 67 a 70;
§§ 71 a 72;
§u 73 vyjma odst. 1. a § 74.
(2) Návrhy na autonomní změnu těchto
ustanovení neb doplnění řádu
jednacího v mezích zákona projednávají
se ve sněmovně poslanecké jako osnovy zákonů.
(1) Zákon o jednacím řádu poslanecké
sněmovny nabývá účinnosti dnem
svého vyhlášení a provede jej ministr
vnitra.
Jednací řád sněmovny poslanecké.
Počet poslanců určují ústavní
zákony. Jak se nahrazují mandáty uprázdněné
stanoví zákon o řádu volení
do poslanecké sněmovny ze dne 29. února 1920,
č. 123 sb. z. a n.
(1) Poslanci jsou povinni účastniti se nepřetržitě
všech jednání a prací sněmovních.
(2) Pro každou schůzi plnou i výborovou vyloží
se presenční listina, do níž přítomní
poslanci se podepíší.
(3) Onemocní-li poslanec, oznámí to předsedovi;
trvá-li nemoc déle než týden, předloží
vysvědčení lékařské.
(4) Dovolenou do sedmi dnů dává předseda,
o delší dovolené rozhoduje sněmovna
na návrh předsedův bez rozpravy prostým
hlasováním.
(5) Poslanec obdrží jako úřední
průkaz legitimaci opatřenou fotografií a
podepsanou předsedou sněmovny a zapisovatelem.
(1) Nezúčastní-li se člen výboru
bez platné omluvy tří za sebou jdoucích
schůzí výboru, ztrácí mandát
výborový a polovici náhrady podle §
82 mu příslušející pro měsíc
nejblíže následující.
(2) Nezúčastní-li se poslanec bez platné
omluvy šesti plenárních schůzí
za sebou jdoucích, ztrácí nárok na
celou náhradu podle § 82 pro měsíc nejblíže
následující.
(3) Byl-li poslanec v témže roce třikráte
podle odst. 2 pokutován, přikáže předseda
sněmovny věc výboru imunitnímu, aby
podal sněmovně zprávu s návrhem. Výbor
tento může navrhnouti ztrátu nároků
podle § 82 nejvýše pro 6 měsíců
nejblíže následujících; o návrhu
imunitního výboru rozhodne sněmovna bez rozpravy
prostým hlasováním.
(4) Ve všech případech budiž dána
poslanci možnost, aby se v dané lhůtě
vyjádřil.
(1) Sněmovna schází se ke dvěma řádným
zasedáním v roce: jarnímu a podzimnímu,
kromě toho podle potřeby k zasedáním
mimořádným, svolána byvši presidentem
republiky, výjimečně předsedou sněmovny
(§ 28 úst. list.).
(2) Zasedání sněmovny se začíná
a končí vždy zároveň se zasedáním
senátu (§ 29 úst. list.).
(3) Zasedání sněmovny se končí
neb odročuje a sněmovna se rozpouští
prohlášením presidenta republika (§§
30 a 31 úst. list.).
(4) Skončilo-li se zasedání (§ 30, odst.
1 úst. list.), pokračuje sněmovna při
novém zasedání v pracích podle stavu,
v jakém byly při ukončení skončeného
zasedání. President republiky může však
v dekretu, kterým prohlašuje zasedání
za skončené, prohlásiti, že se práce
sněmovní přerušují, tím
veškeré věci, o nichž sněmovna
již před tím konečného usnesení
neučinila, přestávají býti
předmětem jednání sněmovny.
Po takovém přerušení prací sněmovních
může se v novém zasedání táž
sněmovna jen k návrhu vlády nebo iniciativního
výboru za souhlasu vlády usnésti, že
výboru, jemuž se přikazuje návrh zákona
v předchozím zasedání již projednávaný,
se ukládá, aby pokračoval v poradě
na základě výborových usnesení
v předchozím zasedání již učiněných.
O návrhu takovém rozhodne sněmovna bez porady
výborové a bez rozpravy prostým hlasováním;
může jej však odkázati i výboru.
Výbory, které sněmovna prohlásila
permanentními, mohou jednati i po skončení
zasedání, souhlasí-li vláda.
(5) Bylo-li zasedání odročeno (§ 30,
odst. 2 úst. list.), nastává v pracích
sněmovny pouze přestávka; všecky výbory
mohou i po odročení pokračovati ve svých
pracích.
(1) Nově zvolená sněmovna se ustavuje v plné
schůzi.
(2) Schůzi tu zahájí předseda vlády,
přijme slib poslanců (§ 6, odst. 1) dá
neprodleně provésti volbu předsedy a dotáže
se ho, zda volbu přijímá.
(3) Přijme-li předseda volbu, vykoná ve sněmovně
do rukou předsedy vlády slib (§ 7), ujme se
předsednictví, dá provésti volbu 4
místopředsedů, 10 zapisovatelů a 4
pořadatelů, načež místopředsedové
vykonají do rukou předsedových slib (§
7).
(4) Sčítání hlasů provedou
čtyři skrutátoři jmenovaní
předsedou vlády z poslanců.
(5) Všechny tyto volby jsou prozatímní; volby
konečné vykonají se po uplynutí jednoho
měsíce po schůzi ustavující
a platí na celé volební období, leč,
že by na začátku nového zasedání
nadpoloviční většina všech poslanců
písemně žádala o nové volby;
k žádosti té položí se volby na
pořad příští schůze.
(1) Poslanci vykonají v prvé schůzi před
volbou předsednictva do rukou předsedy vlády
slib podle § 22 úst. list. tímto způsobem:
Dříve než poslanec vstoupí do jednací
síně, prohlásí v sněmovní
kanceláři, ku které národnosti se
hlásí podpíše tam prohlášení
obsahující tento slib, což mu kancelář
sněmovní na certifikátu potvrdí a
tím je mu zjednán přístup do schůze;
ve schůzi pak předseda vlády dá přečísti
formuli slibu a poslanci na jeho vyzvání jednotlivě
podáním ruky a slovem: »Slibuji« slib
složí (§ 49, odst. 6).
(2) Poslanci, kteří vstoupí do sněmovny
později, vykonávají stejným způsobem
slib do rukou předsedy sněmovny.
(3) Odepření slibu nebo slib s výhradou má
bez dalšího v zápětí ztrátu
mandátu (§ 22 úst. list.), kterou prohlásí
v prvé chůzi předseda vlády, jinak
předseda sněmovny.
(1) Předseda a místopředsedové slibují,
»že budou zachovávati zákony a svůj
úřad předsednický nestranně
zastávati podle svého nejlepšího vědomí
a svědomí«.
(1) Předseda s místopředsedy tvoří
předsednictvo, jemuž přísluší
vésti sněmovnu a spravovati věci jí
se týkající.
(2) Své úkoly vykonává předsednictvo:
a) v plných schůzích,
b) předsedou neb úřadujícím
místopředsedou.
(3) Pomocnými orgány předsednictva jsou:
a) zapisovatelé,
b) pořadatelé,
c) kancelář sněmovní a těsnopisecká,
d) kancelář knihovní.
(4) Předseda a předsednictvo úřadují
po skončení funkčního období
sněmovního až do prvé schůze
nově zvolené sněmovny.
(1) Plná schůze předsednictva usnáší . se za předsednictví předsedy neb úřadujícího místopředsedy:
a) o výkladu jednacího řádu;
b) o odnětí náhrady poslanci nedbalému (§ 3.), neb vyloučenému (§ 52.);
c) o organisaci kanceláře sněmovní, těsnopisecké a knihovní (§ 14.);
d) o době a pořadu jednání schůzí sněmovny, pokud jich sněmovna sama neurčila; e) o pořadí, v jakém místopředsedové úřadují na místě předsedy (§ 11.);
f) o pořadí, v jakém úřadují zapisovatelé (§ 12.);
g) o výdajích v rámci rozpočtu sněmovního;
h) o rozdělení místností v sněmovní budově, o úpravě přístupu posluchačstva na galerii a o způsobu uveřejňování úředních zpráv o jednání sněmovny a výborů;
i) o tisku návrhů (§ 19.);
j) o překladech (§ 49.);
k) o žádostech (peticích) (§ 71.);
l) o zřízení sněmovní stráže (§ 10., odst. 5);
m) o vyloučení projevů hrubě urážejících
mravnost, projevů velezrádných a bezpečnost
státu ohrožujících z návrhů,
dotazů, interpelací a zpráv těsnopiseckých.
(2) Předsednictvo je způsobilé se usnášeti
za přítomnosti aspoň poloviny svých
členů a usnáší se prostou většinou
hlasů; předseda hlasuje spolu a při rovnosti
hlasů hlas jeho rozhoduje.
(1) Předseda svolává plné schůze
sněmovny, řídí je, pečuje,
aby zachován byl jednací řád a pořádek
při schůzích, dává slovo, stanoví
a klade otázky při hlasování a prohlašuje
jeho výsledek.
(2) Kdyby byl porušen pořádek ve schůzi,
přeruší nebo skončí schůzi;
ruší-li schůzi posluchači, dá
rušitele vyvésti z galerie a je-li potřeba,
vykliditi galerii.
(3) Předseda ukončuje schůzi a při
tom podle usnesení předsednictva navrhuje den, hodinu
a pořad jednání schůze příští.
O námitkách proti tomu neb o návrzích
na doplnění nebo na změnu navrženého
jednacího pořadu rozhodne se bez rozpravy prostým
hlasováním.
(4) Předseda zastupuje sněmovnu na venek a podpisuje
spolu s jedním zapisovatelem a sněmovním
tajemníkem listiny dávané sněmovnou.
Předsedovi je bezprostředně podřízena
kancelář sněmovní a těsnopisecká,
jakož i knihovní.
(5) K výkonu úředních opatření,
i v případech § 52, slouží předsedovi
stráž, kterou opatří pro každé
zasedání předsednictvo v dohodě s
ministerstvem vnitra; tato stráž podléhá
v této své činnosti jakožto sněmovní
stráž výhradně předsedovi.
(1) Místopředsedové zastupují předsedu
na jeho příkaz se všemi jeho právy a
povinnostmi v pořadí usneseném předsednictvem.
(1) Zapisovatelé dohlížejí na hlasování
a konání voleb, sčítají hlasy,
provádějí losování a výsledek
ohlašují předsedovi; ověřují
zápisy jednací, podpisují spolu listiny sněmovní
a dohlížejí na kancelář těsnopiseckou.
Úřadují v pořadí určeném
předsednictvem.
(1) Pořadatelé jsou povinni pečovati pořádek
v síni i v budově sněmovní.
(1) K sněmovní kanceláři, jejíž
ředitelem je sněmovní tajemník, patří
jeho zástupce a potřebný počet úředníků
konceptních, účetních a odborných
kancelářských. Sněmovní kancelář
zřizuje zápisy, vyřizuje usnesení
schůzí a sněmovních orgánů,
pokud to uloženo není činitelům jiným,
spravuje archiv a opatřuje službu účetní,
pokladní a kancelářskou. Kancelář
vede také listiny o volbách. (Část
IX.)
(2) Jak se ustanovují úředníci kanceláře
sněmovní, těsnopisecké a knihovní,
jakož i zřízenci a jak se upraví právní
a hmotné jejich poměry, ustanoví zvláštní
zákon.
(1) Za příslušníka klubu považuje
se poslanec, jenž spolu s předsednictvem dotčeného
klubu ohlásí písemně sněmovní
kanceláři, že je členem neb hospitantem
klubu a zůstává jím potud, pokud poslanec
neb předsednictvo klubu neohlásí stejným
způsobem, že poslanec přestal býti členem
klubu.
(1) Podpíše-li předseda klubu nebo jeho zástupce
jménem klubu volební lístek při volbě
podle § 63., má se za to, že podepsali všichni
členové klubu. Prohlásí-li hospitant
písemně v sněmovní kanceláři,
že jej pravoplatně zastupuje předsednictvo
klubu, v němž hospituje, má se za to, že
podpis předsednictva klubu zastupuje i podpis hospitantův.
(1) Předsednictvo přibírá podle potřeby
ke svým poradám předsedy klubů s hlasem
poradním.
(1) Sněmovna jedná:
1. o zprávách a podnětech presidenta republiky (§ 64 č. 6. úst. list.);
2. o návrzích a prohlášeních vlády;
3. o osnovách zákonů a usneseních došlých ze senátu;
4. o návrzích předsedy a poslanců;
5. o zprávách výborů a stálého výboru Národního shromáždění podle § 54 úst. list.);
6. o dotazích;
7. o žádostech (peticích) a 8. provádí
volby jí příslušející.
(1) Návrhy vládní, pak samostatné
(iniciativní) návrhy poslanců, podané
písemně ve sněmovní kanceláři
a podepsané aspoň 20 jinými poslanci se vytisknou
a rozdají co nejdříve poslancům. Návrh
musí obsahovati přesnou formulaci toho, na čem
se má sněmovna usnésti a musí míti
náležitosti § 41, odst. 2. úst. list.
Návrhy bez dostatečného počtu podpisů,
nedostatečné formulované a bez náležitostí
§ 41, odst. 2. úst. list. nejsou předmětem
jednání.
(2) Je-li návrhů tolik neb jsou-li tak rozsáhlé,
že včasné rozmnožení jich tiskem
působí značné obtíže,
může předsednictvo upustiti od úplného
jich vytištění a místo toho rozdati
seznam těchto návrhů se stručným
označením obsahu a s tím, že v úplné
návrhy lze nahlédnouti v sněmovní
kanceláři.
(1) Když ,byl vládní návrh rozdán,
přikáže jej předseda ve schůzi
příští výboru, jejž považuje
za příslušný.
(2) Navrhne-li některý poslanec, aby vládní
návrh přikázán byl výboru jinému
než předsedou určenému, rozhodne o tom
sněmovna bez rozpravy prostým hlasováním.
(3) Vláda může své návrhy odvolati,
dokud sněmovna nepřikročila ke druhému
čtení.
(1) Samostatné návrhy poslanců nutno podati
písemně ve sněmovní kanceláři;
když byly tiskem rozdány, přikáže
je předseda výboru iniciativnímu.
(2) Jakmile byly tiskem rozdány, nemohou býti odvolány.
Byly-li pravoplatně iniciativním výborem
nebo v prvém či druhém čtení
zamítnuty, nemohou býti znovu podány, dokud
neuplynulo šest měsíců od zamítavého
usnesení.
(3) Nedotčeno je ustanovení §u 44 odst. 3.
úst. list.
(1) Počátkem prvého zasedání zvolí sněmovna tyto výbory:
a) výbor iniciativní;
b) výbor rozpočtový.
(2) K návrhu vlády nebo k písemnému
návrhu nejméně 21 poslance může
zřídit sněmovna bez rozpravy prostým
hlasováním i výbory jiné a stanoví,
kolik členů mají. Předseda určí,
kdy a kde mají konati prvou schůzi (ustavující).
(3) Sněmovna se může k návrhu vlády,
předsedy, neb 21 poslance usnésti bez rozpravy prostým
hlasováním, že určitý výbor
jest permanentní (§ 4, odst. 4.).
(1) Výbor iniciativní zkoumá samostatné
(iniciativní) návrhy poslanců předběžně,
a je povinen rozhodnouti, neurčila-li mu sněmovna
lhůty kratší, do 30 dnů po tom, co návrh
mu byl přikázán. Bylo-li zasedání
sněmovní mezi touto lhůtou skončeno,
počítá se nová lhůta ode dne,
kdy počne nové zasedání.
(2) Předseda iniciativního výboru přikáže
návrh některému členu jako zpravodaji;
je-li námitka proti osobě zpravodajově, zvolí
zpravodaje výbor bez rozpravy prostým hlasováním.
Menšina, která hlasovala proti osobě zvoleného
zpravodaje, má právo zvoliti si koreferenta. K věci
promluví pouze referent a koreferent; k návrhu předsedově
může výbor bez rozpravy prostým hlasováním
pro referenta a koreferenta obmeziti dobu řeči,
ne však pod 10 minut. Výbor rozhodne bez dalšího
rokování prostým hlasováním
o tom, zda návrh přikazuje k řádnému
projednání výboru, jejž považuje
za příslušný či zda návrh
se zamítá. O usnesení vyrozumí výbor
předsedu sněmovny a prvého z navrhovatelů.
(3) Kterýkoliv z navrhovatelů může do
3 dnů po tom u předsedy sněmovny navrhnouti,
aby sněmovna zamítavé usnesení iniciativního
výboru změnila, načež předseda
v jedné z nejbližších schůzí
sněmovně věc předloží.
Sněmovna rozhodne bez rozpravy prostým hlasováním.
(4) Vyhoví-li sněmovna návrhu, přikáže
předseda návrh výboru, který uznává
za příslušný.
(5) K návrhu předsedovu může se sněmovna
bez rozpravy prostým hlasováním usnésti,
že rozhodne o různých návrzích
iniciativních jediným hromadným hlasováním.
(6) Návrhy, o nichž iniciativní výbor
včas nerozhodl, přikáže předseda
sněmovny na návrh kteréhokoli z navrhovatelů
výboru, jejž za příslušný
považuje.
(1) Kromě vlastních osnov rozpočtových
a berních sluší každou osnovu zákona
nebo návrh, kterými se zatěžuje státní
pokladna nad rozpočet již povolený, i když
je projednal výbor jiný, postoupiti před
vytištěním zprávy dotčeného
výboru a před projednáním jejím
v plné schůzi výboru rozpočtovému,
aby o ní podal zprávu s hlediska úhrady.
(1) Předsedou sněmovny označený člen
výboru řídí volbu předsedy.
Kromě předsedy zvolí výbor jednoho
až tří náměstky a jednoho až
tři zapisovatele; výsledek voleb sdělí
předseda sněmovny kanceláři, aby se
oznámil sněmovně. V případech
důležitých může výbor svolati
předseda sněmovny.
(2) Nadpoloviční většina všech
členů výboru může kdykoli písemně
žádati za nové volby všech neb některých
funkcionářů výboru; to platí
i o zpravodaji (§§ 30 a 33, odst. 1.). Nové volby
vykonají se ihned.
(3) Pro jednání výboru platí obdobně
pravidla daná pro plnou schůzi sněmovní,
pokud není zvláštních ustanovení,
a předsedovi výboru příslušejí
ohledně řízení jednání
a disciplinárních prostředků obdobná
práva jako předsedovi sněmovny.
(4) Jde-li o návrhy krátké a jednoduché
a usnadní-ji se tím jednání, může
předseda připustiti, aby se podávaly ústně,
nepodá-li většina přítomných
členů výboru proti tomu písemně
námitky.
(5) Usnesení výboru o návrzích formálních,
dále, o všech návrzích, kterými
se nenavrhují věcné změny neb doplňky
k projednávané věci, děje se vždy,
i když to výslovně v jednacím řádě
ustanoveno není, bez rozpravy prostým hlasováním,
leč by se na rozpravě usnesl výbor bez rozpravy
prostým hlasováním.
(6) Výbor může se bez rozpravy prostým
hlasováním usnésti, že jednání
jest důvěrné.
(1) O každé schůzi pořídí
zapisovatel jednací zápis a podpíše
jej s předsedou. Zápisy s presenční
listinou se odevzdají, jakmile jich ve výboru není
třeba, sněmovní kanceláři.
(2) Výbor se může se souhlasem předsedy
sněmovny bez rozpravy prostým hlasováním
usnésti, aby o jeho jednání byl sepsán
záznam těsnopisný.
(3) Výbor se může bez rozpravy prostým
hlasováním usnésti, že jeho jednání
se neuveřejní.
(1) Členové vlády, úředníci
jimi povolaní a předseda sněmovny jsou oprávněni
dostaviti se do schůzí výborových
a ujmouti se tam slova kdykoli, jakož i činiti návrhy.
(2) Usnesl-li se výbor, aby se některý ministr
osobně dostavil do jeho schůze, pozve jej předseda
výboru do schůze podle usnesení (§ 40
úst. list.), aby žádaná vysvětlení
podal. Usnesení stane se bez rozpravy prostým hlasováním.
(3) Poslanci mají právo býti přítomni
při jednání výborů, ač-li
se výbor neusnesl, že jeho jednání jest
důvěrné (§ 25, odst. 6.); sněmovna
má právo toto usnesení k návrhu 21
poslance bez rozpravy prostým hlasováním
změniti.
(4) Při jednání o rozpočtu, o věcech
daňových a o povolení branců, přítomnost
senátorů nesmí býti vyloučena.
(1) Výbor může se souhlasem předsedy
sněmovny ke svým poradám přizvati
jiné osoby jako znalce a rádce s hlasem poradním.
Usnesení to děje se bez rozpravy prostým
hlasováním. Osobám těm přísluší
náhrada stravného a hotových výloh,
pokud nejsou úředníky státními;
o zvláštní odměně úředníkům
státním, pokud nejsou vysláni vládou,
rozhoduje předsednictvo.
(2) Usnesením výboru může předseda
nebo zpravodaj býti zmocněn, aby k svědectví
o věci povahy veřejné, kterou výbor
z usnesení sněmovny vyšetřuje neb o
níž jedná, předvolal a ve schůzi
neb mimo schůzi vyslechl neb soudem dožádaným
vyslechnouti dal svědky. O povinnosti svědčiti,
o opatřeních donucovacích, o právu
odpírati výpověď a o nárocích
na svědečné platí pro tyto svědky
ustanovení řádu trestního s tím
rozdílem, že veřejní úředníci
nemohou odepříti výpovědi z důvodů
úředního tajemství; člen Národního
shromáždění může odepříti
svědectví též z důvodu §
26. úst. list.
(3) Zápis o výslechu výborem, předsedou
nebo zpravodajem vede zapisovatel výboru nebo úředník
sněmovní kanceláře.
(4) Křivá výpověď svědkova
je trestná jako křivá výpověď
před soudem.
(5) O donucovacích opatřeních rozhodne soud
dožádaný, po případě soud
bydliště svědkova.
(1) Poslanec zvolený do výboru je povinen volbu
přijmouti, leč by byl již členem dvou
jiných výborů.
(2) Člen výboru je povinen schůzí
pravidelně se zúčastniti.
(3) Pozbude-li poslanec pro nedbalost mandátu výborového
a nebo nemůže-li onemocněv či maje dovolenou
více než 3 neděle se zúčastniti
jednání výborového, požádá
předseda výboru předsedu sněmovny
za novou volbu.
(1) Předseda výboru přidělí
návrh výboru přikázaný některému
členu jako zpravodaji pro výbor; je-li proti tomu
námitka, zvolí si zpravodaje výbor bez rozpravy
prostým hlasováním,
(1) Výbor jedná za přítomnosti aspoň
třetiny členů a usnáší
se platně prostou většinou přítomných,
počítaje v to předsedajícího,
jenž odevzdává hlas naposled; při rovnosti
hlasů jest návrh zamítnut.
(2) Dokud není rozdána zpráva výborová
sněmovně, může výbor odvolati
své usnesení, když se pro to vysloví
schůze jednomyslně neb většina přítomných
aspoň tolika hlasy, kolika bylo učiněno usnesení
dřívější; o návrhu na
odvolání usnesení rozhoduje výbor
bez rozpravy prostým hlasováním, leč
by se na rozpravě usnesl výbor bez rozpravy prostým
hlasováním.
(1) Závisí-li návrh výboru v hlavní
věci na nějaké otázce předběžné,
může výbor navrhnouti sněmovně,
by rozhodla dříve tuto otázku a odročiti
rozpravu až do tohoto rozhodnutí.
(1) Zpravodaj výborem zvolený přednáší
věc ve výboru, sepíše o výsledku
porady odůvodněnou zprávu, a když ji
výbor schválil, hájí ve sněmovně
usnesení výboru. Výbor může zmocniti
zpravodaje a předsedu, aby sami důvodovou zprávu
vypracovali a přímo sněmovně podali.
Zprávu podpíše předseda a zpravodaj.
(2) Zpráva odevzdá se kanceláři sněmovny
a vytiskne se za dohledu zpravodaje.
(3) Rozdanou zprávu může výbor vzíti
zpět jen svolí-li sněmovna prostým
hlasováním bez rozpravy.
(4) Menšina výboru čítající
aspoň pětinu členů může
sepsati pro sněmovnu zvláštní zprávu,
kterou však třeba odevzdati kanceláři
sněmovní zavčas tak, aby mohla býti
dána do tisku současně se zprávou
výborovou. Není přípustno zřizovati
pro sněmovnu zvláštního zpravodaje menšiny.
(1) Byl-li návrh odevzdán dvěma či
několika výborům, může býti
o něm jednáno současně. Výbory
mohou zříditi k poradě o takovém návrhu
společnou komisi, v níž zúčastněné
výbory jsou zastoupeny stejným počtem členů;
výbory samy pak schvalují zprávu pro plenum.
(2) Nedohodnou-li se výbory o zprávě společné,
podá každý výbor zprávu zvláštní.
(3) Výbor rozpočtový, jemuž přikázán
byl podle § 24 návrh v jiném výboru
již projednaný, připojí ke zprávě
svou zprávu s hlediska úhrady.
(1) Sněmovna může k návrhu předsedovu
prostým hlasováním bez rozpravy výboru
přikázati, aby o návrhu podal zprávu
do určité lhůty. Příkaz ten
může dát sněmovna kdykoli, i když
výbor již o věci jedná.
(2) Není-li zpráva ve lhůtě podána,
aniž výbor žádal o prodloužení
lhůty, anebo nebyla-li lhůta prodloužena, může
předmět býti dán na jednací
pořadí beze zprávy výborové.
Zpravodaje určí v tom případě
předseda sněmovny.
(1) Výbor může navrhnouti, aby návrh
byl přikázán výboru jinému.
O tom sněmovna rozhodne k dotazu předsedovu bez
rozpravy prostým hlasováním.