K zákonům, kterými nynější
Národní shromáždění buduje
základy československé republiky, přistupuje
důležitá složka, jednací řády
obou sněmoven příštího zákonodárného
sboru.
Dosavadní N. S. řídilo jednání
svoje řádem jednacím, na kterém usnesl
se bývalý Národní výbor hned
po převratu. Jednací tento řád měl
ráz prozatímní a vyhovoval poslání
revolučního našeho sboru. Sněmovna byla
si však vědoma, že na delší dobu
a pro složitější parlamentní poměr
tento řád nedostačí a proto hned v
prvém období sněmovního jednání
přikázán byl výboru pro změnu
jednacího řádu návrh členů
N. S. dra Ot. Krouského, Fr. Buřívala a soudr.,
aby výbor vypracoval a sněmovně předložil
osnovu nového jednacího řádu. Výboru
došel elaborát sněmovního tajemníka
p. odborového přednosty dra J. Haasze, který
ho přidělil referentu. Referent pak za součinnosti
expertů univ. prof. dra Bohumila Baxy a dra Jul. Munka
vypracoval osnovu jednacího řádu, zprvu určeného
pro nynější N. S., který později
vyhovoval by jen systému jednokomorovému. Když
pak postoupily práce ústavního výboru
a ústava byla budována na soustavě dvoukomorové,
výbor upustil od reformy jednacího řádu
nynějšího N. S. a připravil osnovu jednacích
řádů pro příští
N. S.. přičemž uvedl osnovu v soulad se zněním
ústavy. Osnovu takto pozměněnou podrobně
uvážil vedle výboru pro změnu jednacího
řádu též výbor ústavní
a výsledkem konformních usnesení obou výborů
jest osnova, která se jako iniciativní návrh
výboru pro změnu jednacího řádu
N. S. předkládá.
Tato osnova upravuje jednání poslanecké sněmovny
N. S., kdežto pro senát N. S. předkládá
se osnova zvláštní, která arci jest
vybudována v témž duchu a na týchž
principech.
Jako ústava republiky československé prodchnuta
jest duchem nejčistší demokracie, tak i jednací
řád sněmovny, representující
svrchovanost lidovou. důsledně jest nesen týmž
duchem republikánské rovnosti, svobody názorů
a jejich projevu, ale zároveň jako praktické
provedení svrchovanosti lidové zabezpečuje
dělnost sněmovny a uplatnění zákonodárné
vůle lidu, representovaného poslanci.
Při tom nebylo lze vycházeti z tradice národní,
neboť národ náš nemá parlamentní
tradice z vlastního státu, poněvadž
náš samostatný život státní
byl přerván téměř o dvě
století dříve, než z ducha velké
revoluce francouzské zrodil se na kontinentě moderní
demokratický stát parlamentní.
Ale ani v Rakousku, do něhož jsme byli uzavřeni,
nevyvinuly se pevné parlamentní tradice, jednak
proto, že docházelo opětovně k revolucím
shora, jednak i proto, že pravý život parlamentní
pod vlivem rakouského lžikonstitucionalismu nemohl
se vůbec vyvinouti ani na říšské
radě, ani na sněmích zemských, neboť
úsilí rakouských vlád směřovalo
v prvé řadě vždy k tomu, udržeti
moc dynastie a jejich opor a proto parlament zbaviti rozhodujícího
vlivu; rozbroje stran ve sněmovně byly jim k tomu
namnoze vítaným prostředkem.
Jen parlament anglický může se honositi tím,
že jeho tradice jest v pravém slova smyslu tradicí
všeho státního života národního,
že srostl s celým národním bytím,
že prodělal veškery změny, jimiž
proběhl život národa a že jest výslednicí
všech sil a složek, které postupem doby v národě
se uplatňovaly.
Z prvotního svého pojetí jako pouhé
rady královské (a současně i soudu
královského) bez myšlenky representativní,
vyrůstá v Anglii již koncem 13. stol. t. zv.
Model Parliament, vzor to a základ dnešního
parlamentu anglického. Myšlenka representativní
jest tu pro t. zv. třetí stav již provedena
a nejdéle v polovici 14. stol. rozděluje se parlament
ve dvě komory, z nichž pro vyšší
komoru jest důvodem povolacím z části
jmenování královské, z části
úřad a z části rod, kdežto nižší
komora jest ustavena naskrze na myšlence representativní.
Zároveň pravomoc a váha parlamentu vůčihledě
stoupá. Po t. zv. Velké revoluci (1688) jest nastolen
režim parlamentní a od 18. stol. parlament institucí
krále v parlamentu (the King in Parlament) stává
se všemohoucím činitelem ve státu a
regulatorem veškerého života veřejného,
při čemž boj mezi sněmovnou lordů
a sněmovnou obecných o prvenství jest počátkem
20. stol. právoplatně rozhodnut ve prospěch
sněmovny obecných.
Ústavní poměry anglické staly se studnicí,
odkud zejména v .19. stol. bylo hojně čerpáno
právníky a politiky jiných národů
a byly vzorem pro sdělání moderních
ústav evropských. Anglický parlamentarismus
jest pak vzorem, dle kterého byl upravován parlamentní
život ve státech evropských (Francie za restaurace,
Belgie, ltalie, Francie za Třetí Republiky atd.).
Ve všech těchto státech jsou již určité
tradice parlamentní, jež vzavše svůj původ
v parlamentarismu anglickém, ale zabarveny vývojem
doby vlivy domácími, vybudovaly resp. budují
parlamentní život dotčeného státu.
Poněvadž u nás, jak řečeno, nebylo
lze navázati na vlastní parlamentní tradici
národní a lžiparlamentární tradice
rakouské nemohly vyhovovati svým duchem požadavkům
zákonodárného sboru ve státě
demokratickém, bylo při sdělávání
jednacího řádu bráti sice zřetel
na běžné u nás formy parlamentního
jednání, zejména, jak se vyvinuly v dosavadním
sněmování nynějšího N.
S., ale přihlížeti při tom pilně
i k vzorům států západních
a z jejich parlamentních institucí přejímati,
co tam se osvědčilo a co na naše poměry
se hodí (iniciativní výbor, rozšíření
kompetence výboru rozpočtového, zkrácené
jednání, repudiace návrhů předsedou,
rozsáhlá vyšetřovací pravomoc
výborů). Výbor nevyhýbal se ani zavedení
novot jiným jednacím řádům
cizím, pokud jejich zavedení má základ
ve zvláštnostech naší ústavy nebo
pokud praxe ukázala jejich účelnost (uznání
klubů jakožto právních činitelů
v parlamentě, kontinuita prací sněmovních
v novém zasedání, zabezpečení
minoritního zastoupení ve výborech, zajištění
pořadí menšinovým řečníkům,
organisace předsednictva jako sboru, úprava práva
petičního).
Zásadní otázku autonomie parlamentu rozřešila
ústavní listina (§ 37 úst. list.). Poněvadž
však jde o jednací řád, který
má platiti pro příští poslaneckou
sněmovnu a poněvadž kromě toho dosavadní
jednací řád má povahu zákona,
bylo nejúčelnějším pro tentokráte
jednací řád v celku upraviti zákonem
a ponechati příští sněmovně,
aby části její autonomii vyhražené
autonomním usnesením svým mohla měniti
a doplňovati.
Navržený jednací řád nemá
platiti pro dosavadní N. S., nýbrž teprve pro
příští volenou poslaneckou sněmovnu.
l ony části jednacího řádu,
které mohou příště býti
měněny autonomním usnesením sněmovny.
nesmějí býti měněny náhlým,
minoritu překvapujícím usnesením,
poněvadž osnova obsahuje ustanovení, že
i autonomní změny a doplňky jednacího
řádu projednati sluší ve výboru
a ve dvou čteních.
Osnova obsahuje ustanovení o následcích,
které stihnou poslance, kteří neplní
svých poslaneckých povinností zanedbávajíce
schůze. Výbor uvažoval původně
o tom. zda nemá sněmovně býti vyhraženo
právo, aby zbavila konečně nedbalého
poslance i mandátu: od úmyslu toho však výbor
upustil, když zákonem o volebním soudě
z 29. února 1920. č. 125 sb. z. a n. vyhradilo se
rozhodování o ztrátě mandátu
volebnímu soudu. Od dávných dob snažily
se parlamenty všech států zvýšiti
frekvenci různým způsobem a jednací
řády měly a mají v tom směr
různá ustanovení donucovací (v Spojených
Státech Severoamerickýcn na příklad
předvedení nedbalých poslanců a podržení
v zajišťovací vazbě). Žádný
prostředek neměl však zvláštního
výsledku; frekvenci může zabezpečiti
jen zvýšené vědomí zodpovědnosti
u poslanců řádná organisace poslaneckých
klubů a kontrola občanstvem při zachování
principu veřejnosti celého politického života.
Proto výbor setrval při prostředcích
u nás obvyklých (ztrátě mandátu
výborového, ztrátě diet a jiných
nároků) a ponechal v platnosti povinnost poslanců
zapsati se do presenční listiny a pro případ
nemoci žádati o dovolenou.
Podle § 28 naší ústavní listiny
svolává president republiky obě sněmovny
každoročně k dvěma řádným
zasedáním: jarnímu (v březnu) a podzimnímu
(v říjnu) a kromě toho svolává
sněmovny podle potřeby k zasedáním
mimořádným. Skončí tedy zasedání
prohlášením presidentovým (§ 30.
odst. 1. úst. list.) nejméně dvakráte
do roka. Při tak krátkodobých zasedáních
nezdálo se výboru účelným,
aby bezvýminečně ukončením
každého zasedání zmařeny byly
částečné výsledky nedokončených
prací sněmovních. Proto stanovil pravidlo,
že se skončením zasedání práce
sněmovní nepřerušují, nýbrž
že sněmovna při novém zasedání
pokračuje v pracích podle stavu. v jakém
byly při ukončení zasedání
skončeného. Výbor nemohl však neuznati,
že leckdy celkový stav prací sněmovních
jest takový, že řádná činnost
sněmovny toho vyžaduje, aby sněmovna v novém
svém zasedání zahájila práce
znova, ba leckdy jest sněmovní zasedání
skončiti právě za tím účelem,
aby sněmovna shostila se přítěže
neprojednaných návrhů. Zda takové
okolnosti nastaly, rozhodovati má podle návrhu výboru
president republiky. Prohlásil-li president republiky v
dekretu, kterým prohlašuje zasedání
za skončené, že se veškeré práce
sněmovní přerušují. přestávají
býti veškeré věci neskončené
předmětem jednání sněmovního.
Výjimkou jednají i v tom případě
výbory permanentní, souhlasí-li vláda.
Osnova však umožňuje, aby i v novém zasedání
po přerušení prací sněmovních
mohla sněmovna v jednotlivých případech
využíti práce v předchozím zasedání
provedené, navrhne-li to vláda nebo iniciativní
výbor za souhlasu vlády. Výbor domnívá
se, že tímto ustanovením zákona usnadní
se práce sněmovní při značné
úspoře času a zejména i nákladů
na tisk.
Krátkodobé zasedání sněmovní
a žádoucí stabilita u funkce předsedy
sněmovny byla výboru důvodem pro návrh
(§ 5), aby volby předsedy sněmovny, místopředsedů,
zapisovatelů a pořadatelů sněmovních
nekonala plná sněmovna v každém zasedání
znova, nýbrž aby definitivní volby ty platily
zpravidla na celé volební období. Pro případ
však, že by většina všech poslanců
(na př. pro změnu sněmovní majority)
přála si přece nových voleb, umožňuje
jí osnova docíliti toho, ovšem jen na začátku
sněmovního zasedání.
Vysoký úřad a čestné postavení
s ním spojené pověřují předsedu
sněmovní autoritou, jež zakládá
se na dlouholeté parlamentární tradici a
jednací řád dává jí
jen výraz. Ovšem, že autorita tato jest podmíněna
bezpodmínečnou nestranností předsedovou,
která jest základním pravidlem pro nositele
tohoto úřadu. Předsedovi přísluší
nejen, aby jako representant vůle celé sněmovny
řídil jednání a aby pečoval
o to, aby vůle sněmovny mohla dojíti formálního
výrazu v platných usneseních, jemu též
náleží úkol rozhodčího
mezi stranami a nestranného ochránce parlamentního
života. Těmto základním pravidlům
předsednických práv a povinností dává
výraz i osnova našeho jednacího řádu.
Vedle funkce předsedovy vymezena jest zvláštní
působnost i předsednictvu (předsedovi a místopředsedům),
jež rozhoduje kolektivně. Nejdůležitější
v jeho působnosti jest pravomoc jeho vykládati jednací
řád. Není tendencí osnovy obmezovati
práva předsedova, nýbrž snahou výboru
bylo, aby osoba předsedova nebyl výhradně
exponována a vystavována zbytečně
konfliktům tam, kde bez nesnází lze rozhodnutí
přenechati širšímu sboru. Z toho důvodu
také o různých otázkách, zvláště
formálních osnova tam, kde se to jevilo býti
účelným, přesunula rozhodování
na sněmovnu.
V starší nauce o jednacích řádech
nedocházel povšimnutí rozhodující
činitel, který pro parlamentní jednání
má již dávno velmi značný význam.
Máme na mysli politické strany a parlamentní
jejich organisace, kluby. Starší theorie ve snaze
vytýčiti rozdíl mezi sněmem stavovským
a moderní soustavou representace parlamentní, viděly
v každém poslanci jaksi osamělou jednotku a
takřka násilně zavíraly oči
před tím, co vskutku je hlavní hybnou silou
života parlamentního: před politickou stranou
a příslušností poslance k ní.
Ale praxe dávno předstihla theorii; i za platnosti
majoritního systému volebního kluby fakticky,
třeba niko právně, došly uznání
ve dvou zjevech: v účelné instituci volných
porad předsednictva s předsedy klubů (konvent
seniorů) a v tradici poměrného zastoupení
klubů ve výborech. Osnova považuje za vhodno
tomu, co parlamentní praxe po této stránce
účelného vytvořila, poskytnouti podkladu
právního.
Jinak podle osnovy mají se projednávati návrhy
vládní a jinak samostatné (iniciativní
návrhy poslanců. Kdežto návrhy poslanců
předseda odkazuje předem výboru iniciativnímu
(o něm níže), vládní návrhy
odkazuje předseda přímo výboru resortnímu;
neboť návrhy vládní zajisté třeba
meritorně v každém případě
projednati a nelze jich a limine zamítati. Rozdíl
mezi návrhy vládními a návrhy iniciativními
se činí i v tom, zda a pokud podané návrhy
lze odvolati. Návrh iniciativní nepodává
pouze navrhovatel, nýbrž nejméně 20
jiných poslanců a jakmile byl rozdán, stal
se majetkem celé sněmovny, takže v tom stadiu
nelze již připustiti, aby navrhovatel sám návrh
odvolával. Jinak u návrh vládních.
Za návrhem takovým stojí výhradně
vláda a třeba uznati, že vláda po případných
změnách, na nichž usnesl se výbor nebo
s sněmovna může míti oprávněný
zájem na tom, aby mohla návrh takto změněný
odvolati; proto výbor doporučuje, aby vláda
mohla svůj návrh odvolati, dokud sněmovna
nepřikročila k druhému čtení.
Výbor uvažoval i o tom, z a by se nedoporučovalo,
aby vládním návrhům dána byla
přednost před návrhy iniciativními,
nebo zda po vzoru jiných sněmoven (Order days v
anglické sněmovně) nemají se vyhraditi
pro projednávání vládních návrhů
zvláštní schůze v určité,
předem stanovené dny v týdnu. Pro naprostou
přednost vládních návrhů před
návrhy iniciativními nemohl se výbor rozhodnouti,
poněvadž konečné rozhodování
mezi konkurujícími zájmy vlády, politických
stran a jednotlivých poslanců musil vyhraditi sněmovně,
jejíž většina nestanovuje s konečnou
platností pořad jednání. Aby vyhraženy
byly vládním návrhem zvláštní
dny v týdnu, to výbor nepovažuje za vhodné
a chce ponechati sněmovně svobodu při stanovení
pracovního gramu.
Nár. shromáždění-příští
- jako první parlament republiky českosl. bude postrádati
parlamentních tradic. Skutečnost tato má
v závětí jednak, že nebyl lze již
předem zřizovati vyšší počet
určitých stálých výborů
podle oborů látky, jednak, že aspoň
v prvních dobách lze očekávati množství
samostatných návrhů, o kterých nebude
možno vždy tvrditi, že jsou podávány
v zájmu věci, a pro které na první
pohled těžko bude rozhodnouti, kterému výboru
je přikázati. Znamenalo by to tedy nesmírné
zatížení předsedy, kdyby takto měl
rozhodovati i o návrzích samostatných z toho
důvodu navrhuje výbor zřízení
zvláštního výboru iniciativního,
jehož účelem jest jednak ulehčiti předsedovi
sněmovny, jednak i zameziti, aby samostatné návrhy,
jež nebyly podány v zájmu věci, neb
se jinak k projednání nehodí, zatěžovaly
jiné výbory sněmovní. Tato instituce
jest převzata z parlamentního práva francouzské
, kde se znamenitě osvědčila. Výbor
iniciativní měl značný vliv na politickou
výchovu členů parlamentu a způsobil,
že v parlamentu francouzském jest opravdu vzácností,
že by se podávaly návrhy nevěcné.
Iniciativní výbor vhodně nahradí starý
způsob předběžného projednávání
hlavních zásad návrhů v plenu sněmovny
ve formě dřívějšího prvého
čtení. Toto předchozí stadium sněmovního
řízení stávalo se čím
dále tím více pouhou formalitou a také
již v jednacím řádě rakouské
říšské rady jen fakultativně
se ho používalo. Náš prozatímní
jednací řád odstraní je úplně
a osnova uznávajíc jinak výhody předběžného
prozkoumání návrhu, pověřil
jím výbor iniciativní. Lze očekávati,
že kluby vyšlou zejména do tohoto výboru
vynikající členy, takže takto složený
iniciativní výbor dobře posoudí, zda
návrh po stránce formální i věcné
jest způsobilý vůbec neb dočasně
k řádnému projednání výborem
i sněmovnou. Poslancům i plenu sněmovny poskytuje
možnost kontroly výboru iniciativního jednak
tisk samostatných návrhu, jednak oprávnění
dovolati se konečného rozhodnutí plné
sněmovny.
Druhým stálým výborem jest výbor
rozpočtový. Osnova v zájmu žádoucí
rovnováhy ve financích státních ustanovuje,
že výbor rozpočtový jako strážce
řádného hospodářství
státního má podávati zprávu
o finančním dosahu a možnosti úhrady
jakékoli osnovy i jiným výborem projednané,
pokud provedení její vyžaduje nákladů,
na něž běžný rozpočet nedostačuje.
l po této stránce sledován byl vzor francouzský.
Jednání ve výboru řídí
se celkem týmiž pravidly jako jednání
v plenu, pokud z důvodů účelnosti
nejevilo se vhodným stanoviti některých odchylek.
Z nich jsou nejdůležitější dvě:
možnost podávati krátké a jednoduché
návrhy (formální i věcné) ústně.
pokud se tím jednání vskutku usnadňuje
a pak ustanovení o možné reassumaci usnesení
již učiněných.
Aby zabezpečeno bylo kontrolní právo parlamentu
k vládě i celé správě veřejné,
navrhuje osnova, aby výbory měly nejen právo
slyšeti znalce a svědky, kteří dobrovolně
vypovídati jsou ochotni, nýbrž aby za účelem
svědectví o věci povahy veřejné,
kterou výbor z usnesení sněmovny vyšetřuje
neb o níž jedná, propůjčena byla
výboru vyšetřující pravomoc obdobná
pravomoci soudní. Podobnou pravomoc mají i sněmovny
jiných států demokratických (na př.
anglická, belgická, ano, ovšem, ve formě,
která účinnost tohoto ustanovení činila
illusorní, podobné ustanovení bylo i v jednacím
řádě rakouském.
V otázce, za jakého počtu přítomných
výbor může jednati, přidržela se
osnova ustanovení platného pro plnou sněmovnu
a ustanovení dosavadního řádu jednacího,
že stačí třetina členů.
v úvaze, že při požadované presenci
vyšší by výbor zhusta nebyl schopen jednati
a při snížení dalším by
docházelo k častým reassumacím.
Výbor považoval za spravedlivé a účelné,
aby předsedající ve výboru měl
právo hlasovati, avšak bez práva dirimovati.
Otázky zprávy menšiny výborové
a zvláštního zpravodaje menšiny řeší
osnova stejným způsobem, jakým usneseny byly
poslaneckou sněmovnou rady říšské
v býv. Rakousku v r. 1917. Menšině vyhraženo
jest právo vyhotoviti zavčas písemně
pro sněmovnu zvláštní zprávu,
avšak nevolí se zvláštní zpravodaj
menšiny pro plnou schůzi sněmovny. Za to podle
našeho jednacího řádu zaručeno
jest v plné sněmovně přihlášenému
řečníku z menšiny výborové
první slovo v pořadí řečníků
(§ 45. od t. 2.) a proto také počet řečníků,
kteří promluví dříve, než
se sněmovna usnese o návrhu na konec rozpravy, ustanoven
na čtyři (§ 47. odst. 4.), kdežto
vídeňská sněmovna mohla se usnésti
na konci rozpravy, jakmile promluviti dva řečníci.
Sněmovna sama má nejrozsáhlejší
právo určovati pořad jednání
svých schůzí. Za tím účelem
navrhuje pořad předseda z usnesení předsednictva,
je-li proti tomu námitka, rozhodne sněmovna.
Ustanovený pořad jednání může
sněmovna i změniti dvojím způsobem:
předně tak, že jednání o některém
předmětu se přeruší a jedná
se o předmětu dalším dále však
i tak, že stanovený pořad předmětů
se přesune. Naproti tomu však nemůže se
sněmovna usnésti, že bude jednati o něčem,
co vůbec není na denním pořadu, vyjímaje
ovšem rozpravu o samostatném prohlášení
vlád nebo o návrhu vlády na vyslovení
důvěry.
Věci formální mají co nejméně
býti na překážku věcném
jednání; proto osnova přenechává
předsedovi, aby dle svého uvážení
věci toho druh zejména sdělení došlých
spisů zpráv, návrhů, dotazů
a pod. oznámil sněmovně kdykoli za schůze,
ano aby dle potřeby odkázal i na seznam jich v kanceláři
sněmovní.
Jednací řád má obsahovati i opatření,
aby nedocházelo k jednání o věci,
dokud poslanci neměli možnosti věc řádně
prozkoumati a aby sněmovna před konečným
rozhodnutím mohla bedlivě uvážiti, zda
jednotlivá usnesení její jsou vskutku souhlasná
a odpovídají pravé vůli její.
Proto navrhuje osnova dle vzoru některých cizích
řádů jednacích, aby o zprávách
výborů a návrzích vládních
i poslaneckých mohlo sjednati teprve 24 hodin po rozdání
tiskem a aby druhé čtení osnov zákonů
dělo se nejdříve za 24 hodiny po skončení
čtení prvního.
Navržený řád rozpravy a řečí
sleduje účel, aby zabezpečeno bylo jednání
co nejvěcnější, účelné
využití času, aby vymýceno bylo nevěcné
protahování, ale zároveň, aby minoritě
zajištěna byla možnost vyložiti a hájiti
odchylné názvy a návrhy své. Proto
nerozpakoval se výbor navrhnouti i novotu, že mezi
přihlášenými řečníky
má přednost člen klubu, jenž dosud ke
slovu se nedostal, před řečníky z
klubu, jehož člen již k věci promluvil.
Pro veškeré návrhy věcné i formální
navrhuje osnova řízení písemné.
Již anglický filosof a politik Bentham žádá
písemnost návrhů jako důsledek svého
požadavku, aby co nejpřesněji odlišoval
se návrh od debaty. Písemnost nutí ku přesné
formulaci, poskytuje předsedovi lepší přehled
a zabraňuje zmatkům a nedorozuměním
všeho druhu.
Výboru bylo i řešiti otázku jazykovou
v příští sněmovně a doufáme,
že řešení navržené vyhovuje
bez malichernosti a úzkoprsosti všem spravedlivým
a slušným nárokům, jaké v té
příčině mohou vznésti poslanci
jiných národností naší republiky.
Výbor vycházel z úvahy, že poslanci
jiné národnosti než československé
jako representanti jedné složky lidu, z něhož
veškerá moc státní pochází,
mají míti možnost užívati v projevech
svých i jazyka své národnosti a v jazyku
tom činiti i návrhy. Naproti tomu je nezbytno, aby
podkladem jednání sněmovny i jejich orgánů
byl text v řeči jednací. Proto navrhuje se,
aby poslanci národnosti německé, ruské
(maloruské), maďarské i polské mohli
ve své řeči nejen mluviti, nýbrž
podávati i dotazy a návrhy, skládati slib
a hlasovati. Jejich řeči se uveřejní
i v jejich jazyku a odpovědi na jejich dotazy a interpellace
přeloží se i do jejich řeči.
Jednací řád musí však dbáti
toho, aby dělnost sněmovny byla zaručena
a proto tam, kde jednání nezbytně toho vyžaduje
a není-li kdy na pořizování překladu,
žádá se od poslanců národnosti
německé, ruské (maloruské), maďarské
a polské, aby překlad sami včas si opatřili.
Disciplinární moc předsedova upravuje se
způsobem obdobným, jak je tomu i v jiných
státech demokratických. Nejde dále, než
je nutno k tomu, aby zabezpečena byla svoboda jednání
sněmovního, a proto v krajním případě
sahá jen k vyloučení ze schůze a nejvýše
na dobu deseti schůzí a zbavení platu nejvýše
na jeden měsíc. Přísnější
opatření některých jednacích
řádů cizích výbor nerecipoval.
K odnětí slova neb vyloučení ze schůze
vyžaduje se svolení sněmovny.
Po vzoru anglickém může předseda návrhy,
směřující se zneužitím
jednacího rádu k tomu, aby jednání
bylo mařeno neb svévolně zdržováno,
se svolením sněmovny z jednání vyloučiti.
V parlamentech jest uznanou zásadou, že neodkladné
záležitosti nutno projednávati nikoli obyčejným
pochodem parlamentním, nýbrž zvláštním
zkráceným jednáním. Chtíti
projednávati věci, jež nestrpí odkladu,
týmž způsobem, jako ostatní záležitosti,
znamenalo by v pravidelných případech je
vlastně již předem pohřbíti.
Proto má osnova předpis § 55. jehož podstata
převzata jest z anglického práva parlamentního.
t. zv. closure by compartments. Historie této instituce
jest dosti dlouhá a parlament anglický, u něhož
smysl pro svobodu slova a rozpravy jest tradiční,
rozhodl se pod tíhou faktických poměr zajistiti
oním přísným opatřením
dělnost parlamentu. Již počátkem 19.
století usilovala nepatrná menšina, levé
křídlo toryů - konservativců, o to,
aby vnutila svou vůli celému parlamentu. V létech
třicátých pak opět nepatrná
menšina snažila se neustálým protahováním
a mařením jednání znemožniti
přijetí prvního t. zv. reform billu (změna
volebního řádu, která měla
odstraniti až křiklavé nespravedlivosti dosavadní
soustavy volební). V létech 50., 70. a 80. byly
zjevy takové běžné v anglickém
parlamentu. Tím stěžejní zásada
parlamentní, princip majoritní byla soustavně
uváděna ad absurdum. Zákonodárná
práce byla v těchto obdobích rovna takřka
nule. Proto anglický parlament r. 1881 přijal instituci
closure by compartments, ovšem z počátku jen
jako t. zv. sessional order (jednací řád
platný jen pro dotčené období zákonodárné)
a teprve v období na to následujícím,
v r. 1887, jako t. zv. standing order (jednací řád
platný bez ohledu na období). Podle téhož
anglického vzoru vídeňská poslanecká
sněmovna upravila změn jednacího řádu,
usnesenou 6. června 1917, řízení,
o osnovách se lhůtou. ("Behandlung befristeter
Vorlagen") (§§ 71 a 72. rak. jedn. ř.) Zvláštm
řízením usneseno projednávati určité
v jednacím řádě vytčené
vládní návrhy (obchodní a státní
smlouvy, věci oběma polovinám říše
společné, rozpočet a roční
povolování berní, schvalování
státních účetních závěrek,
výsledků státního hospodaření
a udělování absolutoria, konverse dosavadních
státních dluhů, zcizování,
směna a zadlužení nemovitého jmění
státního a povolování nováčků).
Vídenská sněmovna tyto odstavce jednacího
řádu po referátu posl. Gustava Hummra přijala
jednomyslně. Kdežto rakouská poslanecká
sněmovna zavádí zvláštní
řízení pro svrchu uvedené vládní
návrhy obligatorně, usnesl se výbor pro změnu
jednacího řádu doporučiti Národnímu
shromáždění, aby do jednacího
řádu přijalo podobné zkrácení
jednání, které se v anglickém parlamentě
ostoupení, ve skutečnosti tedy již trvající,
nejen vládní, ale i iniciativní, uznala-li
je sněmovna k návrhu vlády, předsedy
sněmovny nebo dvou pětin všech poslanců.
V otázce quorum recipuje osnova ovšem ustanovení
ústavy.
V důsledku nestranného postavení svého
předseda v plenu ani nehlasuje ani nedirimuje.
Pořad hlasování stanoví předseda,
žádá-li se pořad jiný, rozhodne
sněmovna. Výbor neuznal za účelno,
stanoviti pro pořad hlasování jiného
pravidla krom toho, že jest hleděti k tomu, aby vyšel
na jevo pravý názor většiny. Všechna
jiná pravidla, jichž se leckde užívá,
na př., že o pozměňovacích návrzích
je hlasovati před návrhem hlavním, o návrhu
širším před návrhem užším
atd., nevyhovují ve všech případech
hořejšímu pravidlu hlavnímu a lépe
je, svěřiti stanovení pořadu otázek
taktu a zkušenosti předsedově tím spíše,
že sněmovna má možnost korektur.
Zdlouhavé hlasování podle jmen provede se
vyjma taxativně uvedené a ústavou motivované
případy jen z rozhodnutí předsedova
a to odevzdáváním lístků, kterýžto
způsob je dle zkušeností nejrychlejším.
Jednací řád rakouské poslanecké
sněmovny zavedl v roce 1917 při volbách členů
výboru též volbu náhradníků.
Náhradníci legitimovali se předsedovi výborové
schůze písemným prohlášením
člena výboru, jenž je k zastupování
zmocnil. Výbor pro změnu jednacího řádu
nedoporučuje Národnímu shromáždění
takového opatření, poněvadž dle
jeho názoru není řádné činnosti
výborové na prospěch, střídají-li
se takto častěji účastníci
schůzí výborových. Nemůže-li
se poslanec z vážných příčin
prací výborových súčastniti,
vyšle klub, k němuž odstupující
náleží, jiného člena do výboru.
Jest danou zvyklostí, že volby do výborů
konají se podle předem smluveného klíče,
tak, aby všem přiměřeně početným
skupinám dostalo se zastoupení ve výboru.
Takové poměrné zastoupení, ve skutečnosti
tedy již trvající, osnova přijímá
do jednacího řádu výslovně
a volí se podle osnovy do všech výborů
pode zásad poměrného zastoupení vždy,
požaduje-li toho nejméně 21 poslanec.
Rozprava o prohlášení vlády jakož
i rozprava o odpovědi vlády na interpellaci musí
jednak vládě poskytnouti možnost, aby seznala
přesně smýšlení sněmovny,
jednak musí býti sněmovně dána
možnost, aby zaujala vůči politice vlády
přesné stanovisko. Proto jest rozpravy ty skončiti
hlasováním, schvaluje-li sněmovna prohlášení
neb odpověď čili nic.
Ústava přikazuje, že návrh na vyslovení
nedůvěry musí býti projednáván
ve výboru ; výbor je toho názoru, že
nejúčelnějším je pověřiti
tímto úkolem výbor iniciativní, který
pak ovšem jedná výminečně o věci
meritorně.
Osnova zavádí i u nás jinde obvyklé
rozlišování mezi pouhým dotazem (question)
a interpelací. Pouhý dotaz je individuelním
právem poslance, slouží prostě jeho
orientaci, postrádá jaksi značky politické.
Dotázaný může, ale nemusí odpověděti.
lnterpellace je však právem kollektivním, je
věcí sněmovny, má ráz politický
a ukládá interpelovanému povinnost odpověděti,
aneb udati důvody, proč odpověď odpírá.
Označí-li interpelanti interpelaci za naléhavou,
má to ten účinek, že sněmovna
rozhodne, zda a kdy jest o ní zahájiti rozpravu
a že v usnesené rozpravě interpelovaný
odpověděti musí. Dlužno zdůrazniti,
že i naléhavou interpelaci může předseda
sděliti sněmovně kdykoli mezi schůzí
nebo i ke konci schůze.
Právo každého státního občana
podávati petice jest základním právem
ústavním (§ 1 15 úst. list.). Peticí
přednáší občan parlamentu veřejné
stížnosti, domáhá se práva a
snaží se přivoditi vhodné změny
v zákonodárství i ve správě.
Z tohoto důstojného a nejstaršího parlamentního
zařízení, z něhož se rozvinulo
celé legislativní řízení parlamentu,
velmi málo zbylo pro dnešní dobu. Jestliže
důležitého tohoto práva nyní
méně a méně se v praxi užívá,
jestliže petiční právo stále
víc a více ztrácí ze svého
původního významu, lze si to vysvětliti
jednak vybudováním soudní a správní
organisace, jednak rozvojem tisku a využitím spolčovací
a shromažďovací svobody. Výbor pro změnu
jednacího řádu neshledával vhodným,
aby se všechny petice bez rozdílu projednávaly
dosavadním způsobem v plenu sněmovním,
nýbrž navrhuje, aby petice dle jejich významu
a obsahu projednalo předem předsednictvo sněmovny,
pak případně i výbor, který
o peticích důležitých může
podati i zprávu plné sněmovně. Při
vhodném rozlišování petic vážných
a nejvážnějších od bezvýznamných
podání dojdou opravdová přání
občanstva spíše ohlasu a docílejí
snáze výsledku, než bylo při dosavadním
způsobu vyřizování.
Ustanovení o v dávání zpráv
těsnopiseckých mohlo by vésti k tomu, že
za zvláštních okolností pro nemožnost
těsnopisný záznam opatřiti, mařilo
by se jednání sněmovny. Tomu čelí
osnova ustanovením, že k návrhu předsedovu
a usnesením sněmovny řeči dočasně
stenografovati se nebudou. Tím projednán jest i
návrh členů N. S. Bechyně a soudr.
(tisk č. 2505).
Ustanovení této části mají
zabezpečiti přádek v budov sněmovní
a plnou svobodu jednání sněmovního.
Styk mezi sněmovnou poslaneckou a senátem a doručování
usnesení sněmovny dle povahy věci presidentu
republiky, vládě a senátu upraven je v souhlase
s příslušnými předpisy ústavními;
při tom bylo nutno stanoviti formální postup
pp některá usnesení ústavou předpokládaná.
Návrhům senátu nutno přiznati všecky
výhody, jaké mají návrhy vládní,
zejména že nejdou do výboru iniciativního
a nemohou bez porady výborové býti zamítnuty.
Bezejmenný dosud výbor podle §u 54. úst.
list. nazývá osnova účelně
Stálým výborem N. S. a určuje řád
pro jednání jeho. K podnětu vlády,
aby v jednacím řádu umožněno
bylo utvoření společné komise obou
sněmoven za účelem rychlého řízení,
odstranění možných růzností
názoru a podání souhlasné zprávy
sněmovnám, uznal výbor účelným
tuto funkci přenésti na stálý výbor
N. S., který během zasedání N. S.
pro tento účel je volný.