Výbor vrátil se však k zásadnímu
řešení otázky náhrady pomocí
obecné ceny. Jest přirozeno, že volil nikoliv
cenu poválečnou, nýbrž z období
staršího, kdy ceny byly ještě více
méně ustáleny a nepodléhaly tolika
vlivům nemajícím žádné
souvislosti se skutečnou hodnotou půdy. V ceně
poválečné rozumí se nejen poměr
valuty, nýbrž též spekulace, uložení
peněz lehce nabytých nebo útěk s penězi
vůbec, aby zabezpečeny byly za každou cenu
před nějakou ztrátou. Ostatně díky
zákonu o obstavení deskových (ze dne 9. listopadu
1918) a zákonu záborovému nelze ani mluviti
o obecné ceně poválečné, neboť
půda velkostatků stala se již po převratu
volnému trhu nepřístupnou.
Výbor po dlouhém jednání v subkomitétu
zvolil období 1913 až 1915, aby průměr
obecních cen docilovaných v těchto létech
poskytl. Základ pro určení náhrady.
Tedy polovinou jsou to léta mírová, polovinou
válečná. Výbor byl sobě toho
vědom, že již po roce 1911 cena půdy stoupla,
a že tudíž průměr let právě
jmenovaných bude dosti vysokým pro náhradu.
Avšak právě ve volbě těchto let
mělo se zračiti porozumění pro vlastníky
menších objektů, jež nelze dobře
nazvati latifundiemi. Tito obdrží podle průměru
let 1913 - 1915 náhradu dojista vyšší,
než na jakou pomýšleli.
Nelze totiž pominouti mlčením, že po 28.
říjnu 1918 byla zřejmá ochota majitelů
velkostatků odstoupiti značnou část
pozemkového majetku státu buď za velmi nízkou
cenu nebo dokonce zdarma, aby pozemková reforma, jejíž
naléhavost již několik desetiletí všude
byla pociťována, klidně byla provedena. Nebyli
to pouze vlastníci latifundií, nýbrž
i velkostatkáři, kteří tímto
způsobem hleděli sobě zachránit v
soukromém vlastnictví část svého
pozemkového majetku.
Výbor však nepouštěl se zřetele,
že menší velkostatky vykazovaly zpravidla větší
výnos, že jejich správě věnována
byla velmi často také osobní účast
a píle vlastníkova, a že tento jaksi srostl
již se svým pozemkovým majetkem.
Jinak jest tomu ovšem u latifundií. Zejména
ekonomie vynášela velmi málo nebo byla dokonce
pasivní, osobní účast vlastníka
vzácným případem, správa drahá,
často zbytečně nákladná, směřující
k jiným účelům než k intensivnímu
hospodaření. Také hospodářské
výsledky latifundií byly daleko za rozlohou jejich
a nestačily držeti krok s pokračujícím
intensivním hospodářstvím. Důkazy
jsou o tom po ruce, zejména pěstování
cukrové řepy bylo předností statků
středních a malých, kdežto latifundie
zůstávaly kvantitavně i kvalitativně
velmi pozadu.
Jestliže již výbor rozhodl se o § 41. osnovy
určiti náhradu průměrem obecné
ceny z let 1913 až 1915, musil nezbytně přikročiti
k tomu, aby stupnicí odpočítal vliv latifundií
na cenu jejich, vycházeje ze zásady, že čím
větší komplexy pozemkové určeny
jsou pro trh, tím menší ceny již z tohoto
důvodu lze docíliti, kdyby ani již nebylo přihlíženo
k vývodům obsaženým v odstavci předcházejícím.
Degresivní snižování náhrady
podle stupnice § 42 béře za základ jednotlivé
rozlohy latifundií a odstupňuje, ovšem mechanicky
zprvu po 5%, po 20.000 ha již po 10% náhradu určenou
podle § 41. Výbor jest toho názoru, že
mechaničnost stupnice není vadou její a že
zkušenosti potvrdí dodatečně správnost
důvodův a předpokladů. Ostatně
již shora uvedeno bylo několik příkladů
o tom, za jaké ceny byly latifundie prodávány,
slušelo by pouze doplniti, že v pravém slova
smyslu nebyly latifundie nikdy na volném trhu, a kde došlo
v menším měřítku k prodeji, byly
to koupě již předem sjednané a příležitostné,
jež jen relativně mohou nám naznačiti
subjektivní individuelní odhady latifundií.
Degresivní stupnici postačí odůvodnění
národohospodářské železným
zákonem nabídky a poptávky. Bude-li najednou
a v jednom obvodu na př. 30.000 ha půdy na prodej,
přirozeně cena půdy rapidně v obvodu
tom klesne. Nyní však při provádění
záborového zákona nemá býti
na prodej pouze 30.000 ha a v jednom obvodu, nýbrž
přes 2,000.000 ha a ve všech obvodech. Že by
pozemková reforma neměla býti prováděna
z toho důvodu, aby cena půdy neklesla, takové
námitky dosud nebylo Stejně však není
myslitelno, aby pozemková reforma násilně
šla přes zákon nabídky a poptávky
a utvořila bez ohledu naň ceny půdy, při
kterých noví nabyvatelé nemohli by se udržeti
a hleděli by již předem bídě
vstříc.
Dohledná budoucnost přinese snad poučení
praktická že stanovisko výboru bylo správné
a že nebude potřebí revise zákona o
náhradě z důvodu, že by stupnice snižující
náhradu byla nepřiměřenou skutečnostem.
Proto také výbor rozhodl se spojiti stupnici degresivní
s pohodlnějším a bezpečnějším
způsobem oceňování majetku, předvídaje,
že pozemkový úřad bude moci vypracovati
stupnici cen pozemkového majetku z vyšetřeného
průměru let 1913 - 1915, tak aby odhady staly se
zbytečnými a nahrazeny byly odbornými popisy
majetku sloužícími k ocenění
do stupnice. Dokud však takové stupnice nebudou vypracovány
a vládou vyhlášeny, dlužno odhadovati
převzatý majetek individuelně a znalci.
Stejně podrobného šetření a znaleckých
expertis vyžadovala kapitola osnovy pojednávající,
jak platí se určená náhrada. Velmi
cenné pokyny poskytli výboru zejména pp.
Dr. V. Pospíšil, ředitel Městské
spořitelny pražské, a Pokorný, ředitel
Hypoteční banky české, stejně
jako ředitelský rada její p. Dr. Ženíšek.
Z posudku p. ředitele Pokorného slušelo by
sděliti: "Otázku, jak zaplatiti náhradu
za převzatý majetek vlastníkům dlužno
řešiti zásadně:
a) mají-li obdržeti tuto náhradu hned, či
teprve pozdě i snad, po několika letech nebo po
ukončení celého procesu záborového,
b) má-li se tak státi zvláštními
veřejnými, zcizitelnými dílčími
úpisy nebo jiným způsobem na př. súčtováním,
c) či mají-li v té příčině
nastati jistá omezení co do disposic s náhradou
(renta převodná neb nepřevodná, splácení
úrokův a kapitálu po řadu let).
Proti vyplacení náhrady hned po převzetí
zabraných nemovitostí a v hotovosti mluví
především to, že nebylo by možno
opatřiti tak velkých kapitálů
pohotových, jichž bylo by třeba k vyplacení
náhrad, neboť v první řadě bude
nutno míti zřetel na ukojení dosavadních
věřitelů hypotekárních, čímž
absorbovány budou postupem záborů sumy velmi
vysoké.
Mimo to sluší uvážiti, že majitel
zabraného velkostatku ani nyní nepočítal
se zcizením svého nemovitého majetku za hotovost,
nýbrž užívá ho spíše
jako renty buď vedením hospodářství
ve vlastní režii nebo propachtováním.
Také nebylo by možno již nyní stanoviti
přesné lhůtu k vyplacení těchto
náhrad v hotovosti, poněvadž nelze předem
zjistiti, ve které době cena přidělených
pozemků bude splacena.
Není pochyby, že by výplata náhrady
za zabraný majetek mohla se státi vydáním
dílčích úpisů (bankovních,
vyvlastňovacích neb podobných dlužních
úpisů), úročitelných a slosovatelných,
jež by majitel velkostatku obdržel místo hotových
peněz.
Avšak při tom nesmí býti přehlédnuto,
že by rozsáhlým a poměrně rychlým
prováděním záboru a přidělování
pozemků, na něž z pochopitelných důvodů
jest a bude naléháno, těmito dílčími
úpisy zaplaven byl trh peněžní právě
v době, kdy nejen stát, ale i při
obnoveném mírovém hospodářství,
jiné korporace veřejné již nyní
činí a v míře daleko zvýšené
ještě činiti budou na trh peněžní
nároky kromobyčejné. Uvěrové
nároky státní i veřejných korporací,
a zajisté i úvěrní nároky průmyslu
a obchodu a v neposlední řadě i obnoveného
stavebního ruchu musí na dohlednou dobu v prvé
řadě býti ukojeny a nesmí býti
rušeny záplavou cenných papírů
na trhu peněžním, pokud lze nalézti
cestu, již v tomto případě snadno a
bez újmy na druhé straně lze zaujmouti.
Jest sice správno, že by zcizitelnost dlužních
úpisů dílčích, jež by
vydány byly za náhrady velkostatkářům,
mohla býti zákonem omezena na určitou dobu,
avšak za poměrů nynějších
není lze ani přibližně tuto dobu stanoviti
tak, aby zrušení omezení nebo vinkulace nepadlo
právě do doby eventuelní tísně
peněžní v budoucnosti. Trvalé pak vinkulování
nezcizitelnosti papírů těch pouze u některých
zvláště vysokých náhrad některého
velkostatkáře nebo některého rodu,
jak také bylo navrhováno, neodpovídalo by
zásadě rovnosti.
Hlasy, jež doporučují čeliti záplavě
eventuelně vydaných dílčích
úpisů náhradových koncentrovaným
prodejem jich do ciziny, neměly zajisté při
tomto svém návrhu na mysli dnešní neurovnané
poměry valutové, jež, jak lze předvídati
sotva v dohledné době změní se tak,
aby s výhodou bylo lze pomýšleti na vývoz
cenných papírů do ciziny. Cizina také
by sotva ve větším měřítku
se interesovala o papíry znějící pouze
na naší domácí valutu, vyžadovala
by vyznačení též valuty cizí
v poměru k valutě naší, jejž bezpečně
stanoviti pro delší budoucnost nelze, a placení
úrokův a eventuelně kapitálu v této
cizí valutě. Lze převzetí státu
nebo ústavu emitujícímu takové risiko
valutové? A kdo by ručil za to, že cizina nepřivedla
by na trh u nás papíry výhodně zakoupené
právě v době pro nás nejméně
příznivé? A vázanost jich v cizině
po celou řadu let našla by výraz v silně
sníženém kursu, pro nás málo
příznivém. Mimo to pak, naskytuje se otázka,
jak mohl by ústav tyto cenné papíry koncentrovaně
prodati do ciziny, když přece in natura měly
by býti vydány majiteli velkostatku jménem
náhrady? Či měl by čekati na náhradu
v hotovosti, až papíry ty budou v cizině prodány?
Kdo nesl by ztrátu kursovou? Vydání dílčích
úpisů náhradových naráží
však také na obtíže technické.
Jest nezvratno, že by se jednalo o ohromný počet
kusů těchto úpisů. A tu vystupují
zvláště obtíže konfekční,
nedostatek papíru a jeho drahota, vyhotovení kusů,
nutnost vedení rejstříku o každém
kusu a kuponovém archu podle čísla, evidence
každého jednotlivého kuponu pololetního
podle splatnosti, výplata kuponů pololetních
a záznamy o jejich vyplacení, evidence splatných
slosovaných dlužních úpisův a
propadlých kuponů, evidence talonů splatných,
vydávání nových kuponových
archů po splatnosti talonu a nový jejich tisk atd.
Všechny výtky, jež uvedeny byly proti
vydání dílčích úpisů
náhradových byly by odstraněny, kdyby
u ústavu finančními záborovými
operacemi pověřeného pro veškeré
náhrady velkostatkářům zařízeny
byly pouhé knihy kontokorentní, rentové,
v nichž pro každého majitele velkostatku, jemuž
by připadla náhrada za zabraný majetek, byl
zřízen zvláštní list, na kterém
by mu byla připsána k dobru přiřknutá
náhrada. Takový majitel velkostatku stal by se v
knize rentové zapsaným věřitelem ústavu
gescí záborovou pověřeného,
a měl by nárok na vyplácení úroků
ze své náhradové pohledávky ve lhůtách
pololetních pozadu. Tato pohledávka byla by přirozeně
se strany věřitele nevypověditelna, mohla
by však po případě se svolením
Pozemkového úřadu býti převoditelnou
buď celá nebo (na př. při rozdělení
majetku neb dědictví a pod.) i po částech,
ovšem s jistými omezeními co do počtu
těchto částí, vždy však
s výhradou nevypověditelnosti.
Splátky kapitálové, jež noví
nabyvatelé půdy složí, buď ihned
při převzetí půdy, jakož i ony,
jež budou jimi činěny pololetním annuitami
(o nichž později bude zmínka), budou tvořiti
zvláštní splacovací fond z něhož,
jak již uvedeno v první řadě vyrovnají
se zálohy banky a zálohy státu, poskytnuté
na vyrovnání hypothekárních věřitelů
a zbytek připadne pak postupně majitelům
velkostatků v kontokorentních rentových knihách
zapsaným, jakož i státu na pohledávky
jeho za statky státní a přidělené
novým nabyvatelům. Toto rozdělení
fondu státi se musí po vyrovnání pohledávek
na zabraném velkostatku dříve váznuvších
v poměru zapsaných pohledávek rentových
a náhradových pohledávek státu ku
celkové sumě hotovostí k disposici jsoucích
ve společném splacovacím fondu, tak, aby
všichni věřitelé rentoví a stát
poměrně stejným způsobem a ve stejných
lhůtách došli zaplacení.
Plného zaplacení svých pohledávek
došli by tímto způsobem jak majitelé
velkostatků tak i stát v oběžné
době pohledávek zajištěných u
nových nabyvatelů, tedy nejdéle as v 55 letech.
Pozemkovému úřadu ponechati bude rozhodnutí
o tom, zda a pokud v příhodné době
pozdější veškeré tyto pohledávky
náhradové - jak shora uvedeno - se strany věřitele
nevypověditelné, v hotovosti po výpovědi
se strany Pozemkového úřadu dané mohly
by býti splaceny, pokud by Pozemkový úřad
resp. ústav financujícím vydáním
dílčích úpisův a příznivým
jejich prodejem získal k tomu potřebné hotovosti.
Tímto zařízením nejjednodušeji
a nejúčelněji byla by řešena
otázka úpravy vyrovnání náhrad
za zabrané velkostatky, neboť:
1. nebylo by třeba při záboru velkostatků
na úhradu náhrad hotových prostředků,
2. nebylo by nutno vydávati dílčí
úpisy za tyto náhrady a trh peněžní
nebyl by tudíž nijak zatížen úpisy,
ušetřil by se značný náklad na
tyto, nebylo by při vydání jejich kursovních
rozdílů,
3. ušetřila by se veškerá obtížná
a nákladná manipulace a evidence těchto dílčích
úpisů.
Jsou to vesměs výhody, jež při ohromné
operaci, jakou jest v pravdě zábor velkostatků,
byly by jak pro stát, resp. Pozemkový úřad,
tak i pro ústav finanční operace provádějící
téměř nedocenitelny a nesou sebou jedinou
nevýhodu pro majitele velkostatků, totiž, že
těmito pohledávkami náhradovými nemohli
by zcela volně nakládati, pokud by Pozemkový
úřad k tomu své svolení neudělil.
Tato nevýhoda však byla by i při vydání
dílčích úpisů, jež by
ostatně, jak ze všech vývodů vychází,
musely býti vinkulovány a zcizení jich buď
zakázáno, nebo alespoň velmi omezeno."
Potud p. ředitel Pokorný.
Subkomitét výboru jednal v naznačeném
směru ještě podrobněji s experty o této
věci a dospěl k výsledkům vyjádřeným
v §§ 59. až 71. osnovy zákona. Podnět
p. ředitele Pokorného byl modifikován tak,
že podle osnovy založeny budou u soudů v Praze,
Brně a Bratislavě náhradové (nikoliv
rentové) knihy, do kterých zapíší
se pohledávky vlastníků a věřitelů.
Službu účetní a finanční
převezmou náhradové banky, t. j. veřejné
ústavy úvěrní, jež pověřeny
budou funkcí náhradové banky.
Pohledávka vlastníkova jest umořitelná
a bude zúrokována třemi ze sta ročně.
Výše úroků odpovídá nejvyšším
průměrným výnosům velkého
pozemkového majetku. Náhrada může však
býti přirozeně vyplacena pozemkovým
úřadem také hotovými. Náhradová
banka jest oprávněna pohledávku vypověděti
a vyplatiti hotově nebo umořitelnými dílčími
dluhopisy (§ 61. osnovy).
Do náhradové knihy převedeny budou také
knihovní pohledávky věřitelů.
Výbor jest toho náhledu, že stav zadlužení
velkostatků není tak nepříznivý,
jak byl líčen. Dosud po ruce jest výkaz Městské
Spořitelny Pražské. Tato má dosud hypotekární
zápůjčky na 25 zabraných objektech.
Areál tohoto majetku činí úhrnem 67.621
ha, výše zadlužení 11.764.730 K. Připadá
tedy průměrem na 1 ha 174 K zadlužení
u ústavu právě jmenovaného. Elaborát
české hypoteční banky bude v těchto
dnech dokončen. Původně mělo se za
to, že zabraná půda zadlužena jest u hypoteční
banky penízem as 140 mil. Kč. Dnes však dle
postupu prací lze souditi, že zabraného majetku
týká se zadlužení neb více než
polovice této částky a že zadlužen
celkem 800 objektů nebude nepříznivější
než u ústavu prve jmenovaného.
Podobně bude tomu tak u Moravské hypoteční
banky. Také tu patrně původní označení
87 mil. Kč. jako dluh bude omezeno při rozlišení
majetku zabraného na polovinu této částky.
Není tudíž příčin předpokládati,
že zabraný majetek jest značně zadlužen,
nýbrž lze pouze tvrditi tolik, že zadlužení
u velké o pozemkového majetku ve válce nedoznalo
tolik splacení jako u usedlostí středních
a malých.
V osnově zákona pamatováno bylo dostatečně
na důležitost úvěrních ústavů
poskytujících úvěr na sirotčí
jistotu a emitujících po př. zástavní
listy, a bylo snahou výboru, učiniti pro tyto ústavy
takové výjimky, aby národohospodářská
funkce jejich nedoznala újmy. Pohledávkám
těchto ústavů dostane se opět knihovního
zajištění, a hypotekární podklad
vydaných zástavních listů zůstane
tak zachován.
Sluší připomenouti, že funkce náhradových
bank dle této osnovy jest v těsné souvislosti
s prováděním zákona o úvěrové
pomoci nabyvatelům půdy (zákona úvěrového).
Posléz jmenovaný zákon (není dosud
vyhlášen) jmenuje sice v § 4. rentovou knihu
a rentovou banku, nyní však bude správně
i výklad tohoto zákona oznamovati náhradovou
knihu a náhradovou banku na místě
rentové.
Záborový zákon uložil v § 9., odst.
2. aby prováděním jeho osoby, které
mají proti dosavadnímu vlastníku právo
z poměru služebního, zaopatřovacího
a pachtovního, nebyly zkráceny. Poměr pachtovní
vyřešen jest již celkovou právnickou konstrukcí
osnov zákona a poskytnuta jsou pachtýři tatáž
práva jako vlastníku. Nebylo pak zajisté
úmyslem záborového zákona, poskytovati
pachtýřům větších výhod
než vlastníkům. Ostatně náhrada
ušlého zisku z důvodů předčasného
rozvázání pachtovního poměru
nemohla vůbec ani přijíti v úvahu,
a jiné nároky pachtýřovy vyřešeny
jsou v osnově stejně jako u vlastníka, t.
j. omezeny na výpověď po rozumu § 13.
záb. zákona.
Nároky osob z poměru služebního neb
zaopatřovacího doznaly již ochrany v zákonu
o hospodaření na zabraném majetku (zákon
z 12. února 1920, č. 118 sb. z. a n.), a to v §§
3. a 21. Výbor byl však si vědom své
povinnosti, aby uklidnil obavy zaměstnanců velkého
pozemkového majetku, jež měly svůj původ
v samém provádění pozemkové
reformy. Obavy ty jen částečně byly
oprávněny, neboť postupné provádění
reformy a přejímání velkostatků
nezpůsobí značnějších
přesunů a nezaměstnanosti, nýbrž
pouze přechodně vyvolá poněkud větší
nabídku zaměstnanců, jež však,
jak výbor očekává, bude poptávkou
u nových svazů zemědělských
a hospodářských brzy opatřena. Avšak
i bez zřetele na tyto vyhlídky učinil výbor
rozhodnutí, aby v osnově zákona ponechána
byla dostatečná ustanovení ve prospěch
zaměstnanců velkého pozemkového majetku,
jež by obavy jejich rozptýlila.
Péče o zaměstnance nemohla býti řešena
bez ohledů na pensisty a provisionisty velkostatků.
Podle dnešních poměrů čítá
stav pensistů a provisionistů as 15.000 duší,
z nichž je organisováno ve svazu 1200. Úředníků
v aktivní službě na velkostatcích jest
přes 30.000 osob, zřízenců dojista
přes 100.000. Organisováno jest as 19.000 úředníků.
Požitky pensistů velkostatků (úředníků)
pohybují se od 300 Kč až do 6000 Kč
ročně, požitky vdov od 160 Kč do 2000
Kč. U zřízenců činí
provise 300 až 560 Kč ročně, u vdov
160 až 360 Kč. Někteří vlastníci
velkostatků uznali sami neudržitelnost zaopatřovacích
požitků bývalých svých zaměstnanců
a se zřetelem na enormní drahotu upravili částečně
tyto požitky, tak př. na statcích státních
(býv. císařských) zvýšeny
pense o 80%, arcibiskup olomoucký zvýšil pense
o 120%, Adolf Schwarzenberg (Krumlov) o 85%, Thurn-Taxis o 50%,
Schönborn-Buchheim o 50%, Adolf Waldstein o 50% atd. Avšak
i toto zvýšení neodpovídá nijak
poměru cen a drahoty poválečné k cenám
mírovým, a není divu, že pensisté
živoří a zmírají strádáním.
Příkladem uvádím pensistu-správce
F. K., narozeného 1841, jenž vysloužil u Waldsteina
43 roků, vstoupil roku 1905 do pense a má nyní
po 50% zvýšení 4075 Kč požitků
ročně, tedy něco přes 300 Kč
měsíčně.
Výbor byl si vědom, že musí přispěti
také pensistům u příležitosti
posledního zákona, provádějícího
záborový zákon.
Příslušná ustanovení obsažena
v osnově v §§ 73. a 74. a základem pomoci
má býti fond, k němuž přispěje
stát částkou jednou pro vždy a mil.
Kč, vlastníci zabraného majetku ročními
příspěvky 3 Kč z 1 ha půdy.
Aby pensistům a provisionistům dostalo se úplné
pomoci, bylo by zapotřebí ročně
as 27 mil. Kč. Tento peníz opatřiti není
však možno, státní finance nemohou pak
toto břemeno převzíti. Bylo tudíž
nutno redukovati výpomocné zlepšení
pensí a provisí as na 1/4
tak, aby roční náklad na toto zlepšení
hrazen byl z příspěvků vlastníků.
Tyto budou činiti as 6 mil. Kč ročně.
Kdyby ani tento peníz nepřinesl nejnutnější
úlevy, přísluší vládě,
aby podle zmocnění, daného jí zákonem,
zvýšila příspěvky vlastníků
zabraného majetku až na 5 Kč za 1 ha.
Osnova zákona rozdělena jest na tyto části:
Část I. a) o přípravných
pracích (§ 1.),
b) o vyrozumění vlastníka a poznámce
převzetí (§§ 2. - 11.),
c) o výpovědi (§§ 12. - 25.).
Část II. o převzetí (§§
26. - 34.).
Část III. a) o převzetí bez
náhrady (§§ 35. -3 6.).
Část III. b) O převzetí za
náhradu:
1. majetku státního (§§ 37. - 40.),
2. majetku zabraného (§§ 41. - 52.).
Část III. c) O převzetí živého
a mrtvého zařízení (§§ 53.
- 58.).
Část IV. Jak se platí náhrada
(přejímací cena) (§§ 59. - 71.).
Část V. Zabezpečení zaměstnanců
na zabraném a přejímaném a pozemkovém
majetku (§§ 72. - 75.).
Část VI. Přechodní ustanovení
(§ 76.).
Část VII. O ceně přídělové
a pachtovném (§§ 77. - 78.).
Část VIII. Finanční prostředky
(§§ 79. - 81.).
Část IX. Ustanovení poplatková
(§§ 82. - 83.) a Ustanovení závěrečná
(§ 84.).
Poznámky k jednotlivým ustanovením:
K § 1. Obdobné ustanovení obsahuje § 43.
zák. z 18. února 1878, č. 30 ř. z.,
o vyvlastnění k stavbě a provozování
železnic, avšak se zřetelem na veřejné
celostátní zájmy a nepatrnost škod,
jež mohou býti způsobeny, stanoveno pouze právo
státu. Náhrada škody nemá tudíž
místa. Ostatně ustanovení odst. 4. §
43. cit. zákona nebylo nikdy praktickým.
K § 3. Doručování podle civilního
řádu soudního (§§ 106. a 122.).
K § 5. odst. 2. al. 1. Účelem jest zabrániti,
aby mařena byla kolonisace úmyslným vybíráním
nejlepších částek z každého
objektu.
K § 9. vide odst. 3. § 20. zák. z 18. února
1878 a § 3. odst. 3., zák. ze 6. února 1869,
č. 18 ř. z.
K § 12. Aby mohly býti vybrány brambory neb
vytahána řípa, není zapotřebí
lhůtu výpovědní prodlužovati,
postačí partielní dohoda jako při
skončení neb změně pachtu. Jinak by
bylo nutno odškodniti osobu hospodařící
z důvodu, že úroda jest dle své přirozené
povahy ještě v zemi a byla státem převzata
spolu s půdou.
K § 14 č. 1. vide § 37.
K § 15. - též dle § 63. přídělového
zákona.
K § 25. - souvisí s ustanovením § 51.
K § 30. - není tedy zapotřebí souhlasu
nejbližšího čekatele a fideikomisního
úřadu, stejně není zapotřebí
souhlasu zemské správy politické nebo ministerstva
školství a národní osvěty u majetku
církevního.
K § 34. - rozumí se tehdy, převezme-li pozemkový
úřad celý statek. Jde tu o zámky,
letohrádky a pod.
K § 35. odst. 2. Selskou půdou dlužno rozuměti
rustikální půdu a contrario půdy vrchnostenské
- dominikální.
K § 38. Co pozemkový úřad podrží
nebo odevzdá státu trvale, nemůže propadnouti
při započítání na státní
majetek, naopak přísluší pozemkovému
úřadu k dobru v jeho vyúčtování
též interkalární úroky a jiné
další výlohy.
K § 44. Nebylo zapotřebí výslovně
stanoviti, že pozemkový úřad může
dohodnouti se s vlastníkem na přejímací
ceně.
K § 45. Účelem bylo usnadniti soudu práci.
Různé knihovní entity mohou býti různě
zatíženy a proto vždy jiné rozvrhy a pořad
věřitelů.
K § 47. poslední věta v souvislosti s odst.
2 § 73 a § 10.
K § 50 vide §§ 67. a 68. Kapitalisování
musí souhlasiti s úrokováním pohledávky
hlavní dle § 59.
K § 58 doplňuje a vykládá § 12.
záborového zákona.
K § 59. výpočet pohledávek předcházejících
vlastníka není taxativní (vide § 51.).
K § 70. Regulativní spořitelny dle regulativu
z 2. září 1844. K nim náleží
také Česká spořitelna se statutem
z r. 1825. Vide tisk č. 2622.
K § 72. Původně zamýšlen byl katastr
osob podrobených pensijní povinnosti ke dni 1. července
1920 se zřetelem na zákon z 5. února 1920,
č. 89 Sb. z. a n.
K § 73. Přípustna jest politická exekuce
k vymáhání příspěvků.
K § 74. Den 4. března 1920 stejně jako v §
72. volen byl se zřetelem na vyhlášení
zákona z 12. února 1920 č.118, Sb. z. a n.
K § 76. Náhradou škody jest tedy jak damnun emerglus
tak lucrum cessaus, ovšem jen za dobu zkracující
minimální 6měsíční výpověď,
tedy vždy za dobu kratší 6 měsíců.
K § 83. Výmazné kvitance podléhají
však normálnímu škálovému
poplatku.
Výbor pro pozemkovou reformu navrhuje:
Národní shromáždění, račiž
připojené osnově zákona uděliti
svůj souhlas.