Zákon o náhradě za zabraný majetek
jest posledním zákonem provádějícím
záborový zákon (zákon ze dne 16. ledna
1919 č. 215 sb. z. a n.). Pojednává o něm
§ 9. záborového zákona, rozeznávaje
převzetí pozemkového majetku bez náhrady
a za náhradu.
Spolu s § 9. slušelo zároveň provésti
v souvislosti s náhradou také §§ 5., 11.,
12. a 13. záborového zákona.
Dříve než přikročeno bylo k projednávání
podnětův o způsobu a výši náhrady
za zabraný pozemkový majetek, bylo dlužno zaujati
stanovisko k oné části § 9. záborového
zákona, jež vypočítává
případy převzetí zabraného
majetku pozemkového bez náhrady.
Konány byly expertisy a vyžádáno bylo
dobré zdání celných našich učenců
z oboru historie, práva soukromého a mezinárodního
jakož i disciplin, jež spolu byly dotčeny při
řešení otázek převzetí
zabraného majetku bez náhrady.
Přirozeně po vyhlášení záborového
zákona nastala podstatná změna v nazírání
a řešení otázek právě
jmenovaných s hledisek práva mezinárodního,neboť
zatím podepsány byly mírové smlouvy
s čelnými nepřáteli Československé
republiky a to mírová smlouva s Německem,
podepsaná ve Versailles dne 28. června 1919 a s
Rakouskem podepsaná v Saint Germain-en Laye, dne 10. září
1919.
K obsahu těchto mírových smluv přihlížel
již také nutně expert prof. Dr. Jan Krčmář
ve svém dobrém zdání a vyslovil se
zejména o důsledcích článků
256 a 297 smlouvy versaillské a článku 208
a 267 smlouvy Saint Germainské.
Čl. 256 smlouvy versaillské přisuzuje našemu
státu státní majetek německý
v území nám postoupených (Hlučínsko),
avšak za náhradu, kterou musíme zaplatiti náhradové
komisi. Státním majetkem jest rozuměti nejen
majetek říše a německých států,
nýbrž i majetek korunní a soukromý majetek
bývalého císaře a jiných panovníků
německých.
Čl. 297 smlouvy versaillské dává nám
právo likvidovati majetek příslušníků
německých, avšak výtěžek
likvidací musí býti vydán těmto
příslušníkům, při čemž
jsou vyhrazena práva komise reparační, požadovati
výtěžek likvidací pro sebe ke kryti
náhradové povinnosti Německa. Přitom
platí, že vlastník může se domáhati
nápravy před smíšeným soudem
rozhodčím nebo před rozhodčím
jmenovaným tímto soudem, jestliže by likvidační
opatření poskytla vlastníku výsledek
příliš nepříznivý. Soud
neb rozhodčí mají právo přiznati
vlastníku slušnou náhradu proti nám.
Důležité jest také ustanovení
al. 3 odst. b (čl. 297), podle něhož se nepokládají
za německé příslušníky
ti bývalí příslušníci
němečtí, kteří důsledkem
mírové smlouvy nabývají ipso facto
státní příslušnosti v některém
státě spojeném neb přidruženém
opcí nebo naturalisací.
Z toho je patrno, že smlouva versaillská nám
bráni, abychom odňali příslušníkům
německým majetek bez náhrady. Majetek státní
neb panovníků německých dlužno
nám zaplatiti reparační komisí na
účet Německa do reparačního
fondu.
V mírové smlouvě s Rakouskem dlužno
především upozorniti na obsah čl. 92
obsahujícího obecnou amnestii, kterou všechny
státy vzniknuvší na býv. území
rakousko-uherském poskytují pro politické
delikty páchané za války. Doslovně
zní tento článek: Žádný
z obyvatel území býv. mocnářství
rakousko-uherského nesmí býti znepokojován
nebo obtěžován buď za svoje politické
chování od 28. července 1914 až do konečného
rozhodnutí o svrchovanosti na těchto územích,
nebo hledíc k úpravě státního
občanství podle této smlouvy.
Článek 208 mírové smlouvy s Rakouskem
upravuje podobně jako německý článek
256 spornou otázku, zda a pokud státy nabývající
bývalého území rakousko-uherského
jsou povinny platiti za státní majetek, jenž
s tímto územím jim připadne. Zásadou
jest, že za tento majetek, k němuž se počítá
i majetek koruny a majetek členů bývalé
rodiny panovnické, jest platiti. Hodnota tohoto majetku
bude oceněna komisí náhradovou a bude připsána
nám k tíži a k dobru Rakouska na účtu
náhradovém. Odpočítá se část,
kterou k onomu majetku přispěly země a jiné
samosprávné celky a dále část
převzatého nezaručeného dluhu rakouského,
která odpovídá podle uznání
reparační komise nákladům na majetek
ten vynaloženým. Výjimkou však nabývají
nové státy bez náhrady a tudíž
také republika Československá: veřejný
majetek, jenž náležel celkům samosprávným,
školy a nemocnice, budovy a jiný majetek, jehož
přední význam spočívá
v jeho historické hodnotě a jenž patříval
k státním útvarům. Důvodová
zpráva k vládní předloze o ratifikaci
mírových smluv, tisk č. 1630 (4) jmenuje
tu příkladem Hradčany, českou (svatováclavskou)
korunu, prof. Dr. Krčmář jmenuje ještě
příkladem také hrad Karlův Týn
a dává pozoruhodný podnět, že
výklad ustanovení mírové smlouvy musí
se zabývati v tomto bodu také těšínských
statků bývalého arcivévody Bedřicha,
poněvadž jde o česká léna. O
komorních statcích těšínských
a českých lénech vůbec podal zevrubný
posudek prof. Dr. Jan Kapras.
Článek 267 mírové smlouvy s Rakouskem
brání nám vzíti bez náhrady
majetek příslušníků rakouských
a odchylkou od čl. 297 mírové smlouvy s Německem
brání nám sahnouti na majetek státních
příslušníků rakouských
jako takových vůbec. Jest to souvislost s články
78, odst. 4. a 80. téže smlouvy pojednávajícími
o státním občanství a opčním
právu se zřetelem na nové státní
útvary vzniklé na území Rakousko-uherska.
Prof. Dr. Krčmář sdělil s výborem
ve svém písemném posudku oficielní
výklad čl. 267 tohoto znění: "Nemovitý
majetek na území Československé republiky
jest podroben teritoriální výsosti Československé
republiky a to bez rozdílu, zdali jde o majetek tuzemců
či cizozemců; jde-li o cizince, je lhostejno, zdali
jsou to osoby ipso facto cizí či takové,
které stanou se cizinci výkonem opčního
práva. Ale podle mírové smlouvy nelze o nemovitém
majetku Rakušanů vydati nepříznivější
ustanovení jen z toho důvodu, že jsou cizinci.
Tím jest, pokud se týká rakouských
příslušníků vyloučeno
provésti zásadu § 9. tak, že by se příslušníkům
rakouským nedostalo náhrady za zabraný majetek
proto, že jsou příslušníky nepřátelského
státu.
Smlouva s Maďarskem není dosud podepsána a
nelze tudíž již předem zaujati stanovisko,
jako se tomu tak stalo stran Německa a Rakouska.
Mírové smlouvy zodpověděly tudíž
podle shora řečeného již tyto věci
§ 9. záborového zákona: "Bez náhrady
bude převzat majetek příslušníků
nepřátelských států, příslušníků
býv. panovnické rodiny Habsbursko-Lotrinské
(a to obé se zřetelem na mírové smlouvy
s Německem a Rakouskem), majetek, jehož užívání
zakládá se na funkci, úřadu a důstojenství
cizozemských, nebo který s takovou funkcí,
úřadem nebo důstojenstvím jest spojen
(ovšem s výhradou biskupství vratislavského,
a arcibiskupství ostřihomského, kterážto
otázka bude ještě řešena) a konečně
majetek osob, které se hrubě provinily proti československému
národu ve světové válce.
Zbývá tudíž z § 9. záborového
zákona ze zásad o převzetí bez náhrady
jednak provésti ustanovení o majetku nadací
spočívajících na právech ze
šlechtictví zrušeného zákonem ze
dne 10. prosince 1918, č. 61 sb. z. a n., dále o
majetku bezprávně nabytém, konečně
pak výhrada příslušných ustanovení
v jiných mírových smlouvách o majetku
příslušníků nepřátelských
států a příslušníků
býv. panovnické rodin Habsbursko-Lotrinské.
Tato poslední výhrada obsažena jest z důvodů
již shora naznačených v § 35. osnově
zákona. V témže paragrafu jako odst. 2. ponecháno
jest zvláštnímu zákonu, aby rozhodl
o selské půdě bezprávně svedené
a v případech podobných. Toto ustanovení
osnovy vyhovuje částečně zásadě
§ 9. záborového zákona o majetku bezprávně
nabytém. Takovým majetkem myšleny byly sice
také úchvaty rustikálu vrchnosti, v prvé
řadě však měla býti zjednána
vedle politického převratu také náprava
všech nezákonností a křivd, jimiž
Habsburkové provinili se na národě našem.
Obšírný posudek podal písemně
k té věci prof. Dr. J. Pekař.
K hrubým nezákonnostem Habsburků dlužno
počítati především, pomíjejíc
trestné konfiskace z doby Ferdinanda I. (proti českým
městům) a z doby Marie Terezie, hrozný trest
za povstání české v letech 1618 až
1620, jímž v Čechách z pokuty zabrány
(skonfiskovány) skoro tři čtvrtiny půdy
v zemi, na Moravě pak a ve Slezsku téměř
polovice všech statků zemských. K těmto
konfiskacím řadí se pak nové konfiskace
t. zv. valdštýnské z roku 1634. Je známo,
praví prof. Dr. Pekař ve svém posudku, že
obrovský převrat v majetkových poměrech
v zemích českých související
s nesmírnými konfiskacemi, že ten tanec milionů
vzplodil korupci, jejíž zločinné řádění
stejnou měrou si poškozovalo jak královskou
komoru, tak právní nároky potrestaných
Čechův a příbuzných jejich.
Statky se odhadovaly někdy i podvodně hluboko pod
cenou, jindy platily se znehodnocenou mincí. Hlavní
však bylo, že odsouzeným Čechům
nedostalo se snad většinou kvoty jim náležející
za neskonfiskovanou část majetku jejich (zněl-li
rozsudek na příklad jedné třetiny
majetku, byl zabrán a prodán majetek všechen,
ale dvě třetiny výtěžku mě
býti vráceny odsouzeným), nebo že věřitelé,
ba ani vdovy a sirotci nemohli dosíci nápadu, jenž
jim byl na statcích konfiskovaných knihovně
zajištěn. Fakta tato, či lépe řečeno
loupeže, zaviněné jednak korupcí zúčastněných,
jednak nepořádkem a nedostatkem peněz v královské
komoře, byla dobře známa vládě
Ferdinanda II. i jeho nástupců, a také rozličné
komise opětovně byly zřízeny, aby
staraly se o nápravu, avšak s výsledkem nevalným.
- Prof. Dr. Pekař odkazuje, že bylo by dílem
technicky obrovským provésti revisi spletitých
majetkových poměrův od bitvy na Bílé
Hoře; a pouze tam, kde dosud potomci původních
nabyvatelů konfiskovaných statků sedí
na majetku takovém a lze původním nabyvatelům
prokázati podvodné nabytí statků nebo
darem za zločinné služby Habsburkům,
jako by tomu byl lze poměrně velmi snadno u Karla
Lichtensteina, mohla by se státi praktickou zásada
vyslovená v §u 9. záborového zákona
o převzetí bez náhrady majetku bezprávě
nabytého. Byly by to tudíž pouze jednotlivci,
nebo určité rody a určité majetky,
jejichž provedení zásady právě
jmenované mohlo by se týkati.
Obtíže technické a i jiné vedly některé
z expertů k tomu, že nedoporučovali, aby v
zákoně náhradovém provedena byla tato
zásada záborového zákona. Výbor
pro pozemkovou reformu přiklonil se také k této
části posudků, a jak již shora vysloveno,
pojal do osnovy zákona pouze půdu selskou bezprávně
svedenou a případy podobné.
Veškerá půda zemí našich (prof.
dr. Pekař má na mysli v prvé řadě
Čechy, Moravu a Slezsko) rozpadla se až do roku 1848
na dva právní celky:
a) v původu svobodnou, t. j. půdu náležitou
k hospodářství panskému (šlechtickému)
zvanou dominikalem, jenž byl zásadě prost kontribuce
a
b) v původu nesvobodnou, t. j. půdu selskou a městskou,
zvanou rustikalem, podléhající kontribuci.
Velkost obou těchto vrstev půdy byla v rozličných
dobách minulosti různá. To souviselo zajímavě
s měnícími se hospodářskými
a sociálními poměry doby. Ve XIII. a XIV.
století jevilo se v šlechtě, která jediná
(kromě sousedů měst královských)
byla přímou nebo nepřímou vlastnicí
vší půdy zemské, hospodářsky
vyhovující rozmnožovati počet vesnic
nebo zveličovat počet jejich anebo parcelovati vlastní
dvory selské osady. Tenkráte chtěla šlechta
žíti hlavně z renty, z ročních
úroků plynoucích jí ze vsí,
vzniklých na půdě jí náležité.
Od druhé polovice XV. století nastává
obrat. Renta nenáhlým poklesem kupní síly
peněz stávala se příjmem nedostatečným,
a také kulturně proměňovala doba šlechtice-rytíře
v šlechtice hospodáře a spekulanta. Šlechta
vracela se krátce k hospodářství,
zveličovala nebo zakládala dvory, rybníky,
pivovary a jiné. V té době jistě již
mnoho půdy selské propadlo dominikálu. Zjistiti
tyto přesuny podrobně dnes není možno
mimo případy ojedinělé. Ve válce
a po válce třicetileté přispělo
zpustošení země, že svádění
půdy rustikální k dominikálu přibývalo.
Dálo se to i se šetření všech podmínek
právních i s pominutím jejich. Poněvadž
však půda selská byla kontribuční
a půda panská nikoliv, neviděla tamní
správa takové svádění selské
půdy ráda, eventuelně starala se o to, aby
je měla v evidenci tak, aby vrchnost z půdy svedené,
to jest právně stále selské, musela
platit selskou kontribucí nadále. Tereziánský
katastr z roku 1757 počítá, že v Čechách
vydá rozsah půdy svedené 232.000 korců,
t. j. 4.2% všeho rustikálu. Komise katastrální
měly také péče o to, aby za půdu
tajně svedenou byla zaplacena všechna ušlá
kontribuce a aby za půdu bezprávně svedenou
(t. j. bez náhrady sedlákům) byla vyplacena
jak náhrada, tak pokuta.
Místní tradice po vsích a městech
o svedené půdě jsou velkou většinou
rázu pochybného. V paměti žije fakt,
ale obyčejně se neví, že vrchnost právním
podmínkám svedení tak neb onak (někdy
jen švindlem) dosti učinila. Jest jisto, že šetření
o takových udáních vedlo by k namahavým
vyhledáváním v archivech a velikou většinou
k negativnímu výsledku. Výjimku mohou tvořiti
jen města se zachovalými archivy, kde právní
křivdy obcí utrpěné vedeny byly v
evidenci.
Na Slovensku bylo tomu daleko hůře, neboť v
Uhrách daleko větší měrou než
v českých zemích jsou dějiny velkostatků
zároveň dějinami rozsáhlých,
beztrestných loupeží selské půdy;
zejména na Slovensku vyhladil velkostatek magnátský
většinou stav selský, vytlačiv poddaného
Slováka na nejhorší půdu domkářskou
a chalupnickou.
Posléze přichází v úvahu majetek
nadací šlechtických. V Čechách
bylo by to několik statků nadačních,
jež, kdyby nedošlo k permutaci nadace, připadly
by v důsledku zákona záborového a
zákona ze dne 10. prosince 1918, č. 61 sb. z. a
n., jako codu, (odúmrť) státu. V prvé
řadě jest to majetek Tereziánského
ústavu šlechtičen. Areál jeho měří
celkem 7418 ha, a v majetku nadačním jsou jednak
tři nadační statky a to Cerhenice v okresu
kouřímském a poděbradském o
rozloze 98 ha, dále Karlův Týn v okresu berounském
o rozloze 1519 ha (z toho lesa 1233 ha), konečně
Ledeč s Bohdančem v okresu ledečském
o rozloze 4406 ha (z toho lesa 4122 ha), pak svobodný statek
Vrbice v okresu čáslavském a ledečském
o výměře 1394 ha (z toho lesa 677 ha).
Stejně přichází v úvahu majetek
šlechtické nadace Millezimo a to statek Ronov s Třemošnicemi
a Moravany okresů čáslavského a chotěbořského
o rozloze 4121 ha (z toho lesa 2158 ha). Také šlechtickou
jest nadace Příchovského, které patří
nadační statek Pšany okresu lounského
o rozloze 348 ha (z toho lesa 142 ha).
Nejvíce při anketách a se zájmem též
zúčastněného ministerstva resortního
jednáno bylo o permutaci nadace Strakovské, které
patří na německobrodsku statek Okrouhlice
se Žďárem o rozloze 992 ha (z toho lesa 832 ha).
Na Moravě jest tu hlavně ústav šlechtičen
Marie Školské se sídlem v Brně, kterému
náleží celkem areal 7137 ha. Nadačním
majetkem jest statek Medlanky u Brna o rozloze 108 ha (z toho
lesa 38 ha) a v okresu Nového Města panství
Nové Město o rozloze 7028 ha (z toho lesa 5788 ha).
Podle výsledku expertis a jednání se zúčastněnými
státními úřady stylisován byl
také § 36. osnovy zákona, ve kterém
ponecháno jest příslušnému ministerstvu,
aby v prvé řadě samo a samostatně
rozhodlo, zda a která šlechtická nadace má
býti zrušena z důvodů zrušení
šlechtictví.
Jak shora uvedeno, posudky znaleckými řešeny
byly zásady §u 9. záborového zákona
o převzetí zabraného majetku bez náhrady.
Neméně obtížnou byla otázka náhrady,
způsobu vyšetření náhrady a výše
její.
Pozemková reforma v roce 1919 prováděna byla
současně a provádí se ještě
v Německu, Rumunsku a Jugoslavii. Nejpřístupnější
zákonodárství se zřetelem na obdobnost
poměrů cenových byla tu s Německem.
Vládní nařízení německé
z 29. ledna 1919 o opatření zemědělské
půdy ke kolonisaci projednává a řeší
vyvlastnění velkostatkův a výslovně
ustanovuje jak v článku 15., tak i v článku
13., že slušnou cenou (při smluvení náhrady)
resp. přiměřeným odškodným
(při vyvlastnění) jest obecná cena,
kterou mají pozemky v latifundiích (der gemeine
Wert, den das Land im Großbetriebe hat), bez zřetele
na stoupnutí ceny vyvolané mimořádnými
poměry válečnými. Jinými slovy,
podle jmenovaného vládního nařízení
má býti placeno a odškodněno podle mírových
poměrů cenových. Říšská
vláda ponechala úpravu vyvlastňovacího
řízení spolkovým státům.
Sluší ještě podotknouti, že říšská
vláda mluví v § 2. citovaného nařízení
o státních doménách, jež mají
býti stejně věnovány kolonisaci, a
ustanovuje, že po skončení běžných
pachtů mají býti státní statky
nabídnuty ke koupi všeužitečným
kolonisačním podnikům, a to za cenu nejvýše
výnosovou, pokud není jejich zapotřebí
ve státní držbě pro účely
vyučovací, pokusné a jiné veřejné
nebo národohospodářské. Spolkové
zákonodárství provedlo pak zákony
shora citované vládním nařízením.
Sluší zmíniti se zejména o brunšvickém
zákonu ze dne 4. července 1919, jenž v §
17. ustanovuje o náhradě za vyvlastněné
pozemky, a to tak, že podkladem ceny pozemků jest
poslední předpis doplňovací daně
zavedené zákonem ze dne 11. března 1899.
Tato doplňující daň má povahu
rovněž více méně stabilní
a měřítko její pro vyměření
odškodného znamená výslovně použití
mírových cen pozemků. V dalším
ustanovuje pak § 27. citovaného zákona, že
odškodné lze buď ihned stanoviti bez odhadu tam,
kde předpis doplňovací daně poskytuje
dostatečného podkladu, jinak že však provede
se ocenění odhadem. Odškodňující
výbor ustanoví však v každém případu
odškodné podle vlastního uvážení
a slouží jemu posudek znalců pouze jako pomůcka.
(§ 31.) Pořad práva jest vyloučen, pouze
stížnosti jsou přípustny v administrativním
řízení, a pokud jde o vyvlastnění,
žaloba k správnímu soudní u dvoru (§
34).
Říšský osidlovací zákon
ze dne 11. srpna 1919 pozměnil do jisté míry
vládní nařízení ze dne 29.
ledna 1919, zejména věcné náhrady
dotýká se § 3. V § 27. vylučuje
se majetek do 100 ha z osidlování a ponechává
se dosavadním vlastníkům. Hesenské
zákonodárství provádí rovněž
vládní nařízení z 29. ledna
1919 a již v osnově zákona ve čl. 61.
stanoví náhradu za zemědělskou půdu,
jež nemá přesahovati obecnou cenu, jak tato
byla podkladem pro berní rok 1914 podle zákona a
obecních přirážkách z roku 1911
nebo podle zákona o dávce z majetku ze dne 12. srpna
1899. Jestliže i tato cena od roku 1914 byla snížena,
nastupuje také nižší náhrada. Proti
rozhodnutí o náhradě jest pořad práva
vyloučen a rozhoduje odvolání rozhodčí
soud. Jmenovaná osnova projednává také
nucený pacht (obdobný do jisté míry
s § 63. přídělového zákona)
a příznačno jest pro poměry v sousední
říši německé, že i pachtovné
při vnuceném pachtu podle čl. 89. osnovy
má se říditi poměry předválečnými
(průměr let 1909 až 1913 po odečtení
režie).
Výbor pro pozemkovou reformu konal obsáhlá
šetření, přizval experty, interesenty
a vyslechl i zástupce zúčastněných
úřadů, aby stanovení náhrady
a způsobu vyšetření její odpovídalo
účelům záborového zákona
a také daným poměrům. Největších
obtíží působila osnova zákona
o dávce z majetku a z přírůstku. Obšírná
jednání se zástupci ministerstva financí
přesvědčila výbor, že jest jen
v zájmu věci, aby každá osnova hleděla
dosáhnouti svého účelu prostředky
jí po ruce jsoucími. Konečně však
přece bylo konstatováno, že práce obou
výborů resp. podvýborů mohou býti
usnadněny podstatně již tím, že
obě osnovy vědomě jedna o druhé budou
vypracovány a k schválení předloženy.
Výbor pro pozemkovou reformu dohodl se se subkomitétem
pro dávku z majetku, že příslušné
ustanovení obsahovati bude osnova zákona o dávce
z majetku. Skutečně také zračí
se tato dohoda, tak jak byla sjednána, v § 11. osnovy
zákona o dávce z majetku, jenž v odstavci 7.
ustanovuje takto: "Majetek podle zákona ze 16. dubna
1919, č. 215 sb. zák. a nař., zabraný
ocení se rovněž podle ustanovení předcházejících
odstavců; na rozdíl mezi hodnotou takto zjištěnou
a cenou přejímací, nečiní-li
více než 10%, nevezme se při vyměření
dávky (správně má býti při
vyměření po případě
při dodatečné náhradě vlastníku)
zřetele; dávka z rozdílu nad 10% vybývajícího
nahradí se straně (sc. poplatné) a to tak,
že o každý rok, o který majetek zabraný
později bude převzat, náhrada se sníží
o jednu dvanáctinu; náhrada poskytne se jednou polovinou
z celkového výtěžku dávky, jednou
polovinou pozemkovým úřadem".
Touto dohodou odstraněna byla největší
potíž a zjednána byla výboru konečně
žádoucí volnost, aby samostatně rozřešil
otázku náhrady.
Při anketě, ke které pozváni byli
všichni interessenti, dány byly podněty, jakým
způsobem byla by stanovena cena převzatého
majetku. Byly to jednak násobky čistého katastrálního
výnosu, jednak ceny předválečné
výnosové nebo obecné, konečně
pak podněty, jakým způsobem bylo by lze použíti
odhadů, pojištění, výsledků
separačního řízení u statků
církevních a fideikomisů, dále ocenění
v pozůstalostech a zřetel na ceny nabývací
posledních let. Zástupci velkostatkářů
vyjádřili se k těmto podnětům
a jako svůj požadavek vytýčili, aby
hodnota zemědělských pozemků vypočtená
násobky čistého katastrálního
výnosu podle tabulek vypracovaných ústavem
pro zemědělskou spravovědu při zemědělském
oboru české vysoké školy technické
v Praze (prof. Dr. Brdlík) s 50% přirážkou
na devalvaci byla náhradou za ně. U lesního
majetku požadují vlastníci velkostatků
jako náhradu 25násobný trvalý čistý
výnos z majetku lesního podle plánu hospodářského
a podle průměrných cen posledního
tříletí. Jako nejnižší mez
náhrady má býti hodnota přiznaná
podle těchto zásad při soupisu nemovitostí
za účelem uložení dávky z majetku.
Náhrada podle těchto zásad budiž určena
obecnou cenou, jaké by se docílilo při prodeji
v době převzetí a budiž vyšetřena
individuelním odhadem soudním. Odvolávajíce
se na tabulky prof. dra Brdlíka, měli majitelé
zabraného majetku na zřeteli násobky čistých
katastrálních výnosů vypracované
a v tabulkách seřazené, jak ve výtahu
je také uvádí syndik svazu československých
velkostatkářů dr. Jindřich Vaníček.
Tyto tabulky mají svůj původ podle spisu
právě uvedeného v dotazníkové
akci a materiál této akce zpracován byl ve
výroční zprávě ústavu
pro zemědělské účetnictví
z roku 1915. Další šetření během
války konáno bylo na základě odhadních
elaborátů české hypoteční
banky. Celkem mělo býti podkladem tabulek as 1000
objektů.
Poněvadž však systém tabulek sám
uvádí pouze mechanicky násobky výnosu
katastrálního, rozeznávaje vedle všeobecných
krajin zemědělských toliko vzdálenosti
pozemků od míst odbytu nebo ke středu závodu,
aniž by individuelně řešil i jiné
poměry pro cenu půdy často daleko důležitější
než vzdálenost od cukrovaru, od řeky nebo ode
dvora, považoval výbor, že tabulky ty nedávají
možnosti a neopravňují zákonodárce,
aby na jejich podkladě zákon mohl budovati zásady
o odškodném poskytovaném vlastníkům
zabraného majetku.
Ze spisu shora jmenovaného příkladem uvádím
střední a nejlepší ceny za 1 ha půdy.
V oblasti obilnářské, a to kde hlavní
obilninou jest pšenice a ječmen, stál by 1
ha půdy průměrné jakosti 1940 K, s
50% přirážkou 2910 K, tam kde hlavní
obilninou jest žito a oves, průměrná
cena podle tabulek jest 1620 K. K tomu opět podle požadavku
velkostatkářů 50%. V oblasti řepařské
stál by 1 ha půdy průměrné
jakosti bez 50% přirážky 2400 K, v krajině
oblasti bramborářské 1530 K, v oblasti pícněnářské
1280 K. Nejlepší půda v oblasti obilnářské
stála by 3942 K, v oblasti řepařské
5070 K, v oblasti bramborářské 2610 K, v
oblasti, pícněnářské 2430 K.
Přihlédněme nyní, za jakou cenu nabývány
byly v druhé polovici 19. století a v prvních
letech 20. století celé velkostatky. Příkladmo
lze uvésti několik případů,
jak tyto uvedeny jsou u Tittla ve vydání jeho schematismu
z roku 1906.
Statek Rašovice okresu táborského o rozloze
357 ha (z toho lesa 101 ha), zcizen byl r. 1903 za 240.000 K.
K statku náleží zámek s parkem, dva
dvory, lihovar a cihelna. Čistý katastrální
výnos jest uveden penízem 4460 K. Z nabývací
ceny připadá průměrem na 1 ha půdy
700 K, jinak jest nabývací cena as 55násobek
čistého katastrálního výnosu.
Poněvadž na budovy a fundus instructus dlužno
odečísti z nabývací ceny nejméně
30% (podle prof. Brdlíka připadá z celkového
zemědělského kapitálu na zemědělskou
půdu 62%, na stavby 20%, na živý fundus 9%,
na stroje 4.6%), placen byl 1 ha půdy penízem as
4.50 K.
Jiný příklad: Statek Soběsák
v okresu žateckém o výměře 260
ha. Prodejní cena z roku 1852 byla 412.900 K; čistý
katastrální výnos 10.800 K. Cena nabývací
jest as 40násobek čistého katastrálního
výnosu, a 1 ha velmi cenné půdy (chmelnice,
zahrady) stál tehdy po odečtení staveb a
fundu as 1000 K.
Statek Chvalovice okresu čáslavského: 219
ha rozlohy. Cena nabývací z roku 1905 - 200.000
K; 1 ha stál tedy as 700 K. Poměr ceny ku katastrálnímu
výnosu as 67.
Statek Loučová okresu hatlanického v rozloze
114 ha. Cena nabývací z r. 1877 - 110.000 K. Stál
tedy 1 ha as 670 K. Poměr ceny ku čistému
katastrálnímu výnosu jako 75 : 1.
Nyní statky větší a latifundie:
Vrbice okresu čáslavského v rozloze 1394
ha se zámkem, lihovarem, cihelnou a třemi dvory.
Nabývací cena z roku 1903 1,052.000 K, tedy 1 ha
po odečtení staveb atd., stál as 500 K. Poměr
ceny nabývací ku čistému katastrálnímu
výnosu jako 45 : 1.
Panství Smiřice, okres Králové Dvůr,
o rozloze 4785 ha se 2 zámky, 9 dvory, parním pivovarem,
cihelnami atd. Nabývací cena z let 1867 a 1881 zaznamenána
8,160.000 K. 1 ha placen tudíž bez budov atd. as 1100
K. Poměr ke katastrálnímu výnosu jako
48 : 1.
Panství Chlumec okres třeboňského
o rozloze 6880 ha. Nabývací cena z roku 1861 - 1,950.000
K. Stál tedy jeden ha as 200 K. Poměr ceny k čistému
katastrálnímu výnosu jako 50 ku 1.
Panství Zborov s Točníkem o rozloze 23.754
ha. Nabývací cena z roku 1869 činí
18,800.000 K. Stál tedy jeden ha bez budov se zřetelem
na lesní hospodářství asi 700 K.
Statek Žinkov okresu přeštického o rozloze
3392 ha. Se zámkem, 9 dvory, pivovarem, lihovarem, mlýnem
atd. Nabývací cena z roku 1897 3,000.000 K, stál
tedy jeden ha 600 K. Poměr k čistému katastrálnímu
výnosu jako 55 ku 1.
Statek Řepín okresu mělnického o rozloze
1383 ha, koupen byl roku 1905 p. Bergerem za 1,439.000 K. Stál
tehdy 1 ha půdy as 700 K. Poměr ku katastrálnímu
výnosu 35 ku 1. Tentýž statek koupil roku 1919
p. Tomášů za válečnou cenu a
k uložení peněz za 8.000 000.
Statek Svijany na Turnovsku o rozloze 5392 ha. Zaznamenán
z roku 1882 cenou 2,148.000 K. Tedy jeden ha as 300 K, poměr
k čistému katastrálnímu výnosu
jako 23 ku 1.
Statek Dobrovice s Loučínem v okresech Ml. Boleslav,
Poděbrady, Jičín, 2 zámky a 28 dvorů.
Rozloha 9563 ha. Nabývací cena z let 1846 až
1872 zaznamenána 4,000.000 K. Jeden ha as 300 K, poměr
k čistému katastrálnímu výnosu
jako 20 ku 1.
Na Moravě: Velkostatek Vsetín v okresu Valašského
Meziříčí o rozloze 12.573 ha, má
zámek s parkem, 6 dvorů, pivovar, cihelnu, 2 pily
atd. Nabývací cena z roku 1890 zaznamenána
2,350.000 K, tedy 1 ha as 130 K. Poměr k čistému
katastrálnímu výnosu jako 50 ku 1.
Velkostatek Bučice se Ždánicemi o rozloze 14.486
ha (majetek lichtensteinský). Získán byl
postupně od roku 1780 až 1864 a jeden ha půdy
stál Lichtensteiny as 36 K. Poměr ceny nabývací
ke katastrálnímu výnosu jako 25 ku 1.
Statek Račice okresu Vyškovského o rozloze
3256 ha. Cena z r. 1874 činí 2,000.000 K. Tedy 1
ha as 400 K. Poměr ke katastrálnímu výnosu
jako 50 ku 1.
Velkostatek Hrotovice v okresu Mor. Krumlova, rozloha 7851 ha,
3 zámky, 14 dvorů, pivovar, 12 lihovarů,
parní pily atd. Koupil Dreher r. 1903 za 5,477.000 K, tedy
1 ha as za 500 K. Poměr k čistému kat. výnosu
jako 50 ku 1.
Jiné poměry jsou na Slovensku. Jak již shora
řečeno, vytlačil velkostatek dělný
lid na nejhorší půdu a neprodal mu ničeho
z majetku větším dílem loupeží
a násilím nabytého, leč za ceny lichvářské.
Účel a motivy velkostatkářské
politiky na Slovensku byly, brániti dělnému
lidu, aby nestal se samostatným a aby zachován byl
nesmírně laciný robotný stav dělnictva
zemědělského k disposici velkostatku. Zaznamenané
nejvyšší mzdy v posledních letech u mužské
síly činí v době žní nejvýše
250 haléřů denně beze stravy.
Schematismus Julia Rubinka z roku 1919 (Magyarországi Gazdagzimtár)
uvádí v jednotlivých stolicích také
cenu půdy. Počítána jest za jedno
kat. jitro, tedy za 1600 čtverečných sáhů.
V stolici trenčanské uvádí cenu rolí
lepší jakosti 1800 až 2400 K, střední
1000 K a 1600, špatné 400 až 900 K. Louky lepší
600 - 800, střední 400 - 600, špatné
100 až 300 K; pastvy dobré 150 - 250, střední
80 až 100, špatné 20 - 40 K. Pachty: špatné
půdy od 10 do 20, střední od 25 - 40, lepší
od 41 do 60 K. Drobné pachty a nájem půdy
hodící se pro obchodní zahradnictví
ovšem nepoměrně vyšší. Z obyvatelstva
celkem 287.665 počítá Rubinek zemědělců
216.732 duší, z toho 52 velkostatkářů,
390 středních statkářů, 308
pachtýřů, 4000 malých zemědělcův
a pachtýřů pod 100 jiter, 115.610 pod 50
jiter a zůstatek tvoří bezzemci atd.
Ve stolici zemplínské zaznamenává
Rubinek ceny luk od 400 - 2000 K a nájmy a pachty ve větším
od 12 do 24 K. Obyvatel čítala stolice zemplínská
327.993 duší, z toho zemědělců
223.302, a to 174 velkých, 549 středních,
744 středních pachtýřů, 1004
zemědělcův a pachtýřů
do 100 jiter, 90.000 pod 50 jiter a zbytek bezzemků atd.
Stolice bratislavská: ceny rolí od 1500 do 2000,
středních 800 až 1200, špatných
400 až 800, vinice od 1400 až do 5000, pachty od 7 K
až do 90 K. Prodeje a pachty půdy pro obchodní
zahradnictví, zejména zelinářství,
značně vyšší. Obyvatel měla
stolice bratislavská 3,367.502, z toho zemědělců
2,107.499, a to velkých 123, středních 146,
pachtýřů středních 456, zemědělců
do 100 jiter 2163, do 50 jiter 86.312. Zbytek opět přes
1 00.000 bezzemkův atd.
Stolice Liptovská: Ceny od 500 do 1000 K za jitro, avšak
také značně vyšší. Vystěhovalectví
velmi značné, jak konstatují úřední
prameny, sloužící Rubinkovi pro jeho schematismus.
Počet vydaných pasů Rubínek ani neuvádí,
patrně maďarská správa styděla
se poskytnouti jemu materiál. U bratislavské župy
aspoň podotýká, že roku 1899 vydáno
bylo Slovákům 774 pasy do Ameriky. Počet
zemědělců v Liptovské stolici podle
Rubinka 51.977, z toho velkostatkářů 18,
do 100 jiter 400, pod 50 jiter 25.742, ostatek tedy, téměř
polovina bezzemků.
Stolice Šáryšská vykazuje podle Rubinka
tyto ceny: za lepší pole 1400 až 1600, za střední
600 až 1000, za špatné 300 až 500. Louky
o 100 až 150 K více. Pastvy 300 až 1000 K. Nájem
ve velkém: Za dobrou půdu až 30 K, za střední
půdu až 20 K, za špatnou až 14 K. Nájem
v malém až 60 K. Roku 1910 vydáno bylo v stolici
Šáryšské celkem 742 pasy Slovákům
do Ameriky.
Jakým způsobem stouply ceny pozemků na Slovensku,
vysvětluje sám autor schematismu zcela upřímně.
Na stránce 581 praví doslova: Cena pozemků
v posledních 10 letech nesmírně stoupla.
Ceny nejsou v žádném poměru ke skutečné
ceně pozemků, při tom hlavní příčina
tohoto stoupnutí cen spočívá v tom,
že z Ameriky se vracející malí zemědělci
za každou cenu hledí získati půdu.
Vysvětlení toto zajisté postačuje.
Výbor uvažoval, zda bylo by lze určovati náhradu
podle výnosu majetku. Subjektivní výnosová
cena jest snadno zjistitelna, vlastníci měli dokonce
příležitost opraviti své fasse k osobní
dani z příjmu za léta válečná.
Byla by ve většině případů
také spravedlivá. Ovšem tvrdost takové
zásady stihla by také poctivé hospodáře,
kteří hleděli zlepšovat svůj
majetek a investovali, šetříce půdy.
Naopak opět byla by premií, kteří
vykořistili půdu do posledního, ničeho
na majetek nevynaloživše.
Ani objektivní cena výnosová v určitém
období, třebas i poválečném,
nemohla by podati správný obraz o hodnotě
půdy, a vedla by k zdlouhavému zjišťování
a k rozporům o methodu a snad i ke sporům o správnost
výsledků.
Násobky čistého katastrálního
výnosu podávají již do jisté
míly něco určitějšího.
Velkostatkáři ovšem namítali, že
katastr jest něco tak nespolehlivého a že rozdíly
se skutečným stavem jsou tak křiklavé,
že není myslitelno, aby čistý katastr
jest něco tak nespolehlivého a že rozdíly
se skutečným stavem jsou tak křiklavé,
že není myslitelno, aby čistý katastrální
výnos mohl býti měřítkem hodnoty
půdy. V tomto smyslu však výbor řešení
této otázky ani nekladl. Zajisté jest známo,
že údaje katastru o čistém katastrálním
výnosu velikou měrou nesouhlasí se skutečným
stavem. Byli to však vlastníci velikých pozemkových
majetků, kterým právě na tom záleželo,
aby jejich pozemky byly zařaděny do nízkého
kat. výnosu a aby tak unikli placení spravedlivé
pozemkové daně. Důsledkem toho bylo, že
skutečná pozemková daň téměř
ničeho nevynášela, že důchod z
tabákového monopolu byl dvakráte tak vysoký
jako daň pozemková. Jestli že již výbor
nepomýšlel použíti katastrálního
výnosu jako měřítka hodnoty, považoval
přece určitý násobek téhož
jako maximální hranici při oceňování
pozemků.
Toto vymezení náhrady bylo v podvýboru úsilovně
doporučováno a bylo zejména odůvodňováno
tím, že podle všech dosavadních zkušeností
a podle záznamů v schematismu a jiných pomůckách
nepřevyšuje zpravidla poměr ceny majetku včetně
budov a živého i mrtvého fundu instructu k
čistému katastrálnímu výnosu
50 násobek tohoto výnosu, tedy poměr 50 :
1.