Veřejná zdravotní služba na Slovensku (v Uhrách) upravena jest článkem XlV. z r. 1876, jenž zmíněn a doplněn byl, pokud se týče zdravotní služby obcí, článkem XXXVlll. zákona z r. 1908; tento zákon jedná odděleně o agendách měst a obcí, o výkonných zdravotních orgánech a to o lékařích a pomocném zdravotním personálu, jakož i o zdravotních komisích. Zákon ten nebyl posud v celém svém rozsahu proveden, poněvadž se ku provedení nedostávalo potřebné finanční úhrady. Zákon ukládá obcím a krajům (kraje značí tu pojmenování zdravotních okrsků v rozsahu zdravotních obvodů podle zákona českého) péči o nemocné chudé a vůbec o osoby debilní, též nalezence a opuštěné děti do 7 let, výkon policie kanalisační, dohled na studny a pitnou vodu, výkon policie pohřební, úhradu polovičních nákladů (druhou polovinu podle zákona z r. 1898 hradí zemský fond z léčebného) spojených s opatřeními ochrannými proti infekčním nemocem (kromě moru a cholery, v kterýchž případech přejímá úhradu nákladů státní fond); k těmto opatřením náležejí též zařizovací, udržovací a provozovací náklady epidemických nemocnic a desinfekčních ústavů.

Dále uložena obcím celá řada zdravotně policejních opatření, jako veterinářská, potravinová, bytová, stavební, zdravotní policie, péče o první pomoc v nemoci, při úrazu, při porodu atd.

Výkon zdravotně policejních opatření nařizuje v municipálních městech orgán městského policejního hejtmanství a v městech magistrátních policejní hejtman, v ostatních pak obcích buď rychtář neb notář po slyšení dobrozdání městského nebo okresního lékaře.

Každé místo neb obec s více než 5000 obyvateli má míti svého městského neb krajského (t. j. obvodního) lékaře. V městech magistrátních a v obcích, jež ustanovily více lékařů, jmenuje zastupitelstvo jednoho z nich lékařem vedoucím; týž jest zodpovědným za jednotné obstarávání zdravotní služby a poměr jeho k ostatním lékařům městským (obecním) jest upraven zvláštní instrukcí.

Obce, jež mají méně než 5000 obyvatel, slučuje municipální výbor po slyšení vrchního okresního služného a vrchního fysika ve zvláštní zdravotní kraje (obvody), v nichž ustanoven jest krajský (t. j. obvodní) lékař. V městech s magistrátem a v obvodech zdravotních (zdravotních krajů) volí lékaře dotyčné zastupitelské korporace, v ostatních případech jest lékař jmenován příslušnými úřady státními. Sídlo obvodního (krajského) lékaře určuje po slyšení obci správní výbor župní; tento lékař spolupůsobí při výkonech veškerých místních zdravotních záležitostí, dále jsou mu svěřeny policejně lékařské a soudně lékařské agendy, léčení chudých, dohled nad útulky pro děti, očkování (za honorář), ohledání mrtvol, dohled na osoby debilní, na lékárny, policie potravinová, veterinářská, stavební, dohled na pitnou vodu, témuž uložena povinnost poskytovati první pomoc při úrazech, porodu s náhlém onemocnění, jakož i pečovati o provedení opatření proti nemocem přenosním a říditi epidemické nemocnice.

Základní plat obvodního lékaře obnáší 1400 až 1600 Kč ročně a hrazen jest fondem státním v těch případech, kde ministerstvo vnitra (podle dříve platného právního stavu v Uhrách) uznalo potřeby systemisování míst těchto s hlediska účelného obstarávání zdravotní služby, jinak obcemi neb obvody podle výše přímých daní obci předepsaných; kromě toho přiznává se těmto lékařům z pokladny státní starobní přídavek a to 5 pětiletých starobních přídavků v částce 200 Kč ročně, po případě i osobní přídavek, jejž však hradí obec neb zdravotní kraj ze svých prostředků. Ministr vnitra může v jednotlivých odůvodněných případech přiznati ještě z fondu státního místní přídavek do 1200 Kč a i mimořádnou podporu z prostředků státních za účelem zajištění existence lékaře. Naproti tomu hradí obec neb kraj lékařům cestovné a příbytečné (po případě poskytuje se jim byt in natura); náklad s příbytečným neb opatřením bytů spojený hradí z polovice obec úředního sídla lékaře, druhou polovici ostatní obce podle výše předepsaných daních přímých. Obecní (krajský) lékař může provozovati též lékařskou praxi, nesmí však zastávati jiného pevně honorovaného místa; každý komitát musí založiti zvláštní fond lékařský, do něhož plynou obnosy hrazené státem neb obcemi pro lékaře v obvodu komitétu ustanovené; na účet těchto fondů vyplácí příslušná státní pokladna služební požitky lékařům. Ministerstvo vnitra mělo zříditi zemský pensijní ústav pro obecní a krajské lékaře.

Zdravotní komise při zdravotních obcích a krajích (obvodech) zřízené, většinou z odborníků složené, podávají ve zdravotních záležitostech dobrozdání a návrhy; jsou tudíž převážně institucí poradní a přibližuji se v jistém smyslu zdravotní radě.

Přirovnáním výše uvedených zákonů partikulárních vysvítá, že nositelem a představitelkou zdravotní služby jest obec resp. obce sdružené v obvody a že lékař obecní neb obvodní zaujímá podružné postavení, neboť zastává toliko funkci odborného poradce a pomocníka.

Veřejné zdravotnictví jest tu rozdvojeno, neboť část jeho obstarávají orgány autonomní, část pak orgány státní a to bez vzájemné, přesně upravené věcné souvislosti; rozpoltění celého veřejného zdravotnictví jest důsledkem dvojitosti této správy zdravotní. Zemské zákony z doby novější rozšiřují sice v mnohých směrech kompetenci zemských výborů, neodstraňují však oné dvojitosti, aniž sesilují význam lékaře, jenž jako pouhý znalec i nadále setrvává v podřízeném postavení. V těchto zákonech podle stejných neb podobných zásad upraveno jest formální řízení a rozhodování o zřízení samostatných obcí zdravotních, o seskupení a rozsahu zdravotních obvodů, o sídle lékařů, jmenování lékařů a pod.

K jednotlivým paragrafům osnovy se podotýká:

K § 1.

Snaha po jednotné úpravě veřejné zdravotní služby v oblasti celé republiky, jakož i zájmy obyvatelstva i vědy lékařské vyžadují naléhavě změnu posavadních jednotlivých právních předpisů, což uznáno bylo též projevem Nár. shromáždění vtěleným v zákon ze dne 7. února 1919, č. 76. sb. z. a n., jenž vyslovuje ve čl. 20. právní zásadu, aby vyšší samosprávné sbory neb státní správa převzala od správ obecních též policii zdravotní a mravnostní.

Tím vytýčena byla pro příští vývoj veřejné správy zdravotní určitá směrnice, podle níž posavadní činnost obcí na poli zdravotnictví, tak zv. policii zdravotní převzíti má stát neb vyšší sbory samosprávné.

Zákonodárce zamýšlel tím jednak převzíti s beder obcí zatížených množstvím úkolů veřejné správy, část tíživých břemen finančních, jakož i zajistiti zdárný rozvoj i prohloubení veřejné služby zdravotní, jemuž posud vadila hlavně finanční nedostatečnost a částečně nedostatek zájmů menších autonomních korporací.

Jednota správy veřejné (místo posavadní dvojité správy státní a autonomní) a jednotnost správy veřejné o celém státě vyžadují naléhavě toho, by správu tu v celku a tudíž i záležitosti zdravotní policie vykonával stát a nikoli vyšší samosprávné útvary, jejichž budoucí struktura není ještě vyřešena. Tím zrušen bude dualismus ve veřejné správě zdravotní, jenž vadí často zdárnému výsledku zdravotních opatření, jelikož v případech, vyžadujících urychleného jednání a vyřízení, bývá nutno domáhati se dohody státních úřadů zdravotních s úřady samosprávnými.

Splynutím obojí správy zdravotní a převzetím zdravotní policie státem docílí se tudíž zjednodušení a urychlení řízení věci veřejného zdravotnictví se týkajících a jednoty celého zdravotnictví, podřízeného účinné kontrole jednoho úředního orgánu (ministerstva zdravotnictví), jakož i unifikace právních předpisů pro celý stát; tím bude jednotnost zdravotní správy i zdravotnictví samého zabezpečena.

Účinný, správně prováděný dozor a vliv ústřední jest nutným v zájmu jednotného, stejnoměrného a spořádaného výkonu služby zdravotní, jakož i v zájmu stálého jejího vývoje.

K § 2.

Reorganisace správy zdravotní souvisí s celkovou reorganisací správy státní, zejména se zřízením úřadů župních.

V zájmu úpravy vnitřní správy vůbec nelze zatím pomýšleti na úplné osamostatnění zdravotních orgánů a nelze z toho důvodu, aby organismus správy státní nebyl tříštěn, vytvořiti zvláštní samostatnou instanci nejnižší, nýbrž nutno podříditi státní orgány zdravotní policie tomu úřadu, jemuž v rámci všeobecné úpravy správy státní náležeti bude výkon vnitřní správy v instanci I. (okresním úřadům, § 1. a 3. zák. o zřízení župních a okres. úřadů). Při tom však nutno již nyní poukázati na to, že ony části vnitřní správy, jež pojímati bude i věci veřejného zdravotnictví se týkající, bude vzhledem k jich důležitosti nutno spravovati v celkovém rámci tak, aby odborníkům poskytnuta byla co největší samostatnost (samostatné zdravotní referáty).

Agendu zdravotní policie nutno vybaviti z nynějšího podružného postavení v tom směru, že obstarávání její bude pokud možno s největší nezávislostí svěřeno orgánům lékařským, majícím odborné znalosti.

Veřejní lékaři fungovali posud při výkonu zdravotní správy pouze jako znalci; stát, přejímaje veškeré záležitostí policie zdravotní, bude nucen v zájmu jejího správného a zdárného výkonu řádně organisovati veškerý zdravotní personál a přiznati mu přiměřenou výkonnou moc a samostatnost. Obzvláště bude nutno, by státnímu lékaři, jehož povinnost, jakož i celá činnost vytčena bude podrobně zvláštní instrukcí, umožněno bylo plně dostáti úkolům, jež v oboru veřejného zdravotnictví v moderní době vznikají.

Proto bude nutno zaříditi státní zdravotně policejní službu tak, aby plně uspokojovala netoliko po stránce odborné, nýbrž i po stránce sociální. Proto pomýšlí státní správa, aby lékařům, kteří vykonávati budou úkoly zdravotně policejní, přidán byl dostatečný pomocný personál zdravotnický.

Bude třeba, aby náležitě vyřešena byla otázka pohotovosti pomocnic při porodu. Lékař, který za své činnosti bude míti příležitost zabývati se nejrůznějšími sociálními zařízeními, bude musiti začasté učiniti opatření na místě samém, při čemž podporovati ho mají zejména vyškolené síly ošetřovatelské.

Bude třeba zříditi dostatečný počet orgánu obeznalých s desinfekcí, kteří umístěni jsouce v nemocnicích, kdež jim může býti dána zvláštní funkce, budou pohotovy na pokyn státního lékaře konati svou službu. Obor sociální pathologie, jemuž v moderní době nutno věnovati obzvláštní pozornost, neboť sociální choroby (na př. tuberkulosa) jsou nebezpečím, jež přehlíženo býti nesmí, dá státnímu lékaři, jenž obstarávati bude zdravotní policii, mnoho a mnoho příležitosti, aby dokázal svoji důležitost. Aby tak skutečně projeviti ji mohl, musí míti vhodný pomocný personál a tím mu budou zvlášť vyškolené sociální spolupracovnice.

Poměry právní lékařů a pomocného personálu (porodních babiček, ošetřovatelek, sester pro sociální péči, školních sester, desinfektorů atd.) navzájem, jakož i jich organická souvislost s úřady obstarávajícími státní zdravotní správu vůbec, upravena bude zvlášť (viz § 6. tohoto zák.). Ovšem musí býti vůdčí myšlenkou, že i při nutném soustředění správy v nižších instancích (I. a II. stolice) nutno státní lékaře učiniti co možná neodvislými při výkonu zdravotní správy od činitelů neodborných. Přílišné však rozštěpení úředního organismu správních stolic setkalo by se s nepřekonatelným odporem.

Dále bude nutno novou organisaci zdravotní služby vybudovati na nynějších poměrech vytvořených posavadním historickým vývojem. Při tom však třeba vycházeti z nynějšího rozdělení místního na samostatné zdravotní obce a zdravotní obvody, jež tvořiti mají i příště základní místní jednotku zdravotní služby, ovšem s náležitým přizpůsobením se nové správní instituci; vždyť zařízení obvodů a zdravotních obcí trvá po 30 let, úplně se již vžilo i osvědčilo a potřebuje pouze úpravy vzhledem k nynějším novým poměrům. Nelze při tom opomenouti té důležité okolnosti, že po převzetí zdravotní policie státní správou nebude možno příslušné agendy autonomními korporacemi posud obstarávané soustřediti u vlastních úřadů I. neb II. instance, jelikož služba zdravotní podle své povahy nemůže býti soustředěna v úřadě I. a II. instance, nýbrž v zájmu obyvatelstva a za účelem zajištění stálého styku lékařů s obyvatelstvem musí býti o výkon její po celém obvodě úředním co možná stejnoměrně postaráno (pro případ epidemií, úrazů, náhlého nebezpečí života, choroby, v zájmu dohledu nad osobami debilními, nad potravinami atd.), kteréžto případy vyžaduji bezodkladného zakročení. Jest tudíž nezbytno, aby k obstarávání agend zdravotních, o něž se posud dělily orgány autonomní a státní, po sestátnění policie zdravotní povoláni byli lékaři tyto agendy posud obstarávající s tou však změnou, že pravomoce nynějších lékařů autonomních, příště státních, bude rozšířena o značnou část oprávněni posavadních okresních lékařů (fysiků).

Po zestátnění a sjednocení zdravotní policie obstarával by ji tudíž po většině posavadní veřejní orgánové lékařští.

Státní lékaři v nynějších zdravotních obvodech a samostatných obcích zdravotních (místní státní lékaři, místní státní fysikové) nalézali by se vůči úřadu, jenž vykonává vlastni pravomoc v oboru veřejného zdravotnictví v první instanci, asi v podobném poměru, jako expositury politických úřadů k okresnímu úřadu politickému. Poměr ten upraven by byl podrobně služebními instrukcemi, jimiž by přednostovi zdrav. referátu tohoto úřadu správního I. instance přiznána byla větší, hlavně dohlédací pravomoc nad celým okresem zdravotním.

Zvláštním zákonem (§ 7. zák. o župních a okresních úřadech) upravena bude odborná služba veřejně zdravotnická zevrubně a tu vydány budou i předpisy o konání služby v zdravotních okrscích.

K § 3. a 4.

Nutnost převzetí policie zdravotní státem v zájmu jednotného, stejnoměrného a spořádaného výkonu služby zdravotní a v zájmu stálého jejího vývoje, vylíčena jest již všeobecně v důvodech při § 1. osnovy; v důvodech při § 4. a 5. rozveden bude jednak pojem, podle potřeby též obsah jednotlivých součástí zdravotní policie (§ 4.) a záležitostí uvedených v § 5. osnovy, jakož i uvedeny budou specielní předpisy právní a to též práva uherského se zřetelem na slovensko.

Z působnosti obce v záležitostech zdravotních v souvislosti se základními předpisy ř. z. zdrav. plyne, že snad v žádném oboru správy veřejné ohraničení příslušnosti politické správy od správy autonomní a dále líšení samostatného a přeneseného působení obcí není tak těžké jako v oboru správy zdravotní (Mayerhofer).

Zdravotní policií, jež tvoří pouhý výsek veřejné správy zdravotní, rozumějí se úřední jednání, jež směřují ku prospěchu všeobecného zdravotního stavu a jež tudíž spočívají ve sledování zdravotních zájmů všeobecných, vyvolávajíce vhodná opatření ochranná. Obsah zdravotní policie uveden jest pod s 4. osnovy a to z největší části na základě příslušných ustanovení ř. z. č. zdrav. z roku 1870 (§ 3. a 4.), jednotlivých zákonů partikulárních a instrukcí služebních.

1. Zdravotní policie.

a) Ohledně silnic, cest, veřejných míst a pod. týká se hlavně dohledu na čistotu těchto míst; příslušná ustanovení právní uvedena jsou v policejních řádech silničních. Ohledně odstraňování silničního prachu vydány byly výnosy ministerstva vnitra z 6. března 1907, čís. 50.959 a z 9. září 1907, čís. 30.406, jednající o pokusném použiti různých prostředků k tomuto účelu.

b) Zdravotní policie bytová týká se dohledu ku všeobecným poměrům příbytkovým se zvláštním zřetelem k povaze půdy, prostornosti, světla, vzduchu a odstranění výkalů, jakož i povolení upotřebení místností přísklepních, půdních a pod. Příslušná ustanovení, obsahující zdravotní předpisy v příčině provádění staveb. zařízení bytů a p. jsou ve stavebním řádu pro Čechy (zákon z 8. ledna 1889, čís. 5. z. z., novelisovaný z části zákonem ze 17. září 1907. čís. 58 z. z.), pro Moravu (zákon z 16. června 1894, čís. 63. a 64. z. z.), Slezsko (zákon z 2. června 1883. čís. 26. z. z.) a ve specielních stavebních řádech pro jednotlivá města. Ohledně Slovenska obsaženy jsou zdravotní předpisy pro stavbu obytných budov a ohledně bytů již zřízených ve článku XlV. zákona z roku 1876 (zákon o veřejném zdravotnictví). Pokud se týče provozoven živnostenských v ř. živn. z roku 1884.

c) Výkon zdravotní policie ohledně staveb týká se podávání dobrých zdání o volbě stavebního místa, povolení ke stavbě samé a k obýváni jejímu, účasti při stavebnícb komisích a dohledu na šetření zdravotních předpisů při stavbě studní, stok, vodovodů, veřejných místností, nemocnic; právní předpisy obsaženy jsou v odstavci b).

d) Zdravotní policie potravinová upravena jest zejména v zákonech z 16. ledna 1896, čís. 89. ř. z. o obchodu s potravinami, některými poživatinami a předměty užitnými a jeví se v dohledu ku potravinám a poživatinám, jsou-li zdraví lidskému neškodnými a je-li jich výroba bezvadnou, dále v dohledu zdravotně policejních na prodej potravin, na nádoby používané ku přípravě a k uschování, na místnosti, v nichž se potraviny prodávají, dále v dohledu na obchod potravinami, hračkami, toaletními věcmi, kosmetickými prostředky, předměty oděvními a j., zejména, by výše uvedené předměty nebyly barveny barvami zakázanými.

Budou-li však tento dohled po smyslu ustanovení zákona z roku 1896, čís. 89. prováděti samostatné orgány zvlášť k tomu zřízené, budou podřízeny též zdravotně policejnímu dozoru státních lékařů při výkonu onoho bezprostředního dohledu.

Zákon z 16. ledna 1896, čís. 89. doplněn byl četnými nařízeními ministerskými (z 3. dubna 1896, čís. 90. ř. z., z 13. října 1897, čís. 234. -239. ř. z. atd.) a výnosy (ministerstva vnitra z 15. května 1908, čís. 12.520 a 23. října 1908, čís. 37.981). »Všeobecný zákon potravinový z roku 1896 nedotýká se samostatné působnosti obce ohledně výkonů zdravotně policejních předpisů nad potravinami. Kromě tohoto zákona vydána byla řada zákonů speciálních, tak na př. zákon z 25. října 1901, čís. 26. o obchodu máslem, sýry, sádlem a jich náhražkami (prováděcí nařízení z 1. února 1902, čís. 27. ř. z.), dále zákon o ob chodu vínem a vinným moštem ze dne 12. dubna 1907, čís. 210. ř. z. (prováděcí nařízení ze dne 27. listopadu 1907, čís. 256. ř. z.) a důležitá min. nař. ze dne 17. června 1906, čís. 142. ř. z. a z 18. dubna 1908. čís. 77. ř. z., týkající se upotřebení barev a látek zdraví škodlivých při výrobě poživatin a předmětů spotřeby a j. Pro Slovensko upravena jest zdravotní policie potravinová článkem XL. zákona z 1879, dohled k obchodu mlékem, mléčnými produkty, tuky, oleji, obilím, moukou, medem, paprikou atd. upraven článkem XLVI. z roku 1895. jenž doplněn byl velmi četnými nařízeními.

Ohledně zabavení a zničení zdraví škodlivých pokrmů, nápojů, nádob atd. platí čl. XIV. zákona z roku 1876 (§ 8.). O upotřebení barev při výrobě potravin a předmětů spotřeby, jakož i obchodu s nimi vydáno bylo nařízení ministerstva vnitra ze dne 17. června 1905, čís. 35.556 o upotřebení škodlivých náčiní nař. ministerstva vnitra z 6. června 1889, čís. 34.652, viz též čl. XXXVIII. zákona z roku 1908 (bod 6.) ohledně zdravotně policejního dohledu na potraviny, nápoje a nádoby.

Přísný dohled nad prováděním zdravotních předpisů ohledně jatečního dobytka a masa jest nutným za tím účelem, by nebylo prodáváno maso zdraví škodlivé; tento zdravotní dohled jest též proto žádoucím, poněvadž potraviny z nemocného dobytka pocházející i v lidském těle těžká onemocnění způsobiti mohou. Předpisy o ohledání porážky dobytka, zákazu tajné porážky, podomního prodeje masa, nucené porážky v jatkách atd. obsaženy jsou ve všeobecném zákoně o dobytčím moru ze 6. srpna 1909, čís. 177. ř. z., kterýžto zákon jest povahy všeobecné a ohraničen jest toliko negativně těmito zákony téhož druhu, stojícími mimo něj a pouze novelisovanými: zákonem o pádu hovězího dobytka z 29. února 1880, čís. 37. ř. z., novelisovaným zákonem z 6. srpna 1909, čís. 180. ř. z. a zákonem ze 17. srpna 1892, čís. 142. ř. z. o zamezení a potlačení plicní nákazy hovězího dobytka novelisovaným zákonem z 6. srpna 1909, čís. 182. ř. z.; kromě toho vydána byla v této věci velmi četná minist. nařízení.

Pro Slovensko stanoví čl. XL z roku 1879 a čl. VII. zák. z roku 1888 předpisy ohledně prohlídky a prodeje masa: zdravotní nařízení vydána byla o prodeji masa koňského (nař. min. obchodu, z 28. března 1902. čís. 18.111) a oslího (nař. min. obchodu z 11. června 1904, čís. 37.006.), živnosti řeznické, jatek, dobytčích trhů obsahuje příslušné předpisy zdravotně veterinářské § 14. čl. zák. VII. z r. 1888 a zákon o veterinářství, viz též § 9. čl. XXXVIII. 1908 bod 9. zdravotně policejní kontrole jatek, řeznických krámů a v nich se nalézajícího masa.

2. Zdravotní dohled na vodu pitnou, užitkovou, tekoucí i stojatou a na odstraňování odpadků a splašků, má za účel provedení opatření, jimiž brániti jest odtékání splašků ze stájí, hnojišť, závodů průmyslových a j. na místa veřejná neb do vod, kterých se používá neb které nemají volného odtoku, jakož i jimiž zabrániti jest podzemnímu vnikání těchto tekutin do studní a vodovodů, i vnikání splašků do postranních toků vodních, pokud nebyly v ohledu zdravotním učiněny neškodnými; dále nutno dohlížeti k tomu, aby tekoucí i stojaté vody nebyly znečišťovány a aby bylo postaráno o občasné čištění studní, hlavně veřejných, a o opatřování dobré pitné vody a užitkové. K tomu vztahuje se § 398. trest. zák., dále příslušná ustanovení ř. z. vodního z 30. května 1869. čís. 93. ř. z., zem. vodního zákona pro Čechy z 24. září 1905, čís. 124. z. z., pro Moravu z 10. února 1903, čís. 27, z. z., pro Slezsko z 10. března 1907, čís. 18. z. z., dále vyhláška českého místodržitelství z 24. září 1892, čís. 64. z. z. ohledně znečišťování vod a příslušná ustanovení jednotlivých stavebních řádů. Pro Slovensko platí §§ 10., 12., 14., 15., 24., 25., 29., 156., 178. a 185. čl. zák. XXII. 1885 (vodní zákon) pokud jde o pitnou vodu studně, jich ochranu, jich stavbu a používání atd. dále i minist. nařízení z 31. prosince 1885, čís. 45.689. přestupky trestají se podle § 105. čl. XL. z r. 1879, viz též § 9. čl. XXXVIII. zákona z 1908. bod 10. o dohledu na čistotu vody a studní.

3. Zdravotní dohled na hostince a jiné budovy veřejně přístupné dbá zejména toho, by vyhověno bylo zdravotním předpisům, jichž při zřizování a užívání těchto budov a místností nutno šetřiti. Sem náleží též výkon zdravotního dohledu s všeobecného stanoviska zdravotního nad školami; zejména nutno dohlédati k tomu, aby jak zařízení místností školních, tak i nářadí, lavice atd. vyhovovalo požadavkům policie zdravotní.

Příslušné právní předpisy obsaženy jsou, pokud jde o budovy veřejně přístupné, v živn. řádu z 5. února 1907, čís. 26. ř. z.. dále v divadeIním řádu z 25. listopadu 1850, čís. 454. ř. z., v divadelním řádu pro Čechy v zákoně z 27. března 1887, čís. 27. z. z., jakož i ustanoveních jednotlivých stavebních řádů a j.

Ohledně dohledu ke školám obsaženy jsou příslušné předpisy ve výnosu min. vyučování z 9. června 1873, čís. 35. ř. z., a to ohledně staveb veřejných škol obecných i měšťanských a zařízení místností školních, dále v nařízení min. vyučování z 12. března 1888, čís. 7099. a výnosu min. školství z 10. dubna 1883, čís. 21.063. ohledně zařízení místností školních, jakož i v celé řadě jiných nařízení a výnosů. Na Slovensku upraven jest prodej a cepování lihových nápojů po stránce zdravotní (a policejní) čl. XXV. zák. z 1899 a nařízeními min. vnitra z 2. prosince 1899, č. 78.543.

4. Zdravotní dohled podnikům průmyslovým a živnostenským týká se jednak spolupůsobení při schvalování živnostenských provozoven (§ 25., 44. živn. řádu, výnos min. obchodu ze 14. prosince 1906, č. 24.061, jednak dohledu k tomu, by opatření v zájmu zdravotním při udělování živnostenských oprávnění a při schvalování živnostenských provozoven podnikateli uložená byla jím splněna a zachovávala se též při provozu oněch podniků. Lékaři obvodní a obecní jsou při svém povolání ve stálém styku s nejširšími vrstvami obyvatel a mohou při tom zajisté dohlédati na různé zdravotní závady v podnicích, jež ohrožují zdraví dělníků a mají důvod jednak v zařízení podniků, jednak v provozu práce; sem náleží celá řada opatření ochranných ohledně dělníků průmyslových, živnostenských a průmyslu domáckého, dále ohledně práce dětí, žen a dělníků mladistvých, jež zasluhují zvláštní ochrany (viz zejména zákon z 19. prosince 1918, č. 91. sb. z. a n. o 8hodinné době pracovní, zákon ze dne 17. července 1919, č. 420. sb. z. a n. o práci dětí, dále nařízení ministerská z 23. listopadu 1905, č. 176. ř. z. a ze dne 7. února 1907, č. 24. ř. z., obsahující předpisy ohledně ochrany života a zdraví pomocných dělníků, jakož i příslušné předpisy živn. řádu).

Na Slovensku upraven jest zdravotní dohled k živnostenským podnikům článkem XXIV. zákona z r. 1896 § 15. a jednotlivými minist. nařízeními, na př. ohledně opatření proti tuberkulose v dílnách atd.

5. Dohled k lékárnám upraven jest zvláště zákonem ze dne 18. prosince 1906. čís. 5. ř. z. z 1907 a celou řadou prováděcích nařízení, vydaných k tomuto zákonu. Úprava a unifikace těchto předpisů s hlediska moderního se připravuje.

Předpisy o lékárnické sazbě upraveny nejnověji nařízením ze dne 2. října 1919, č. 172. sb. z. a n. Živnostensko-právní předpisy o vymezení oprávnění lékáren oproti obchodům materiálním a jiným živnostem sem spadajícím, uvedeny jsou v min. nař. ze dne 17. září 1883, č. 152. ř. z., ze 17. června 1886, čís. 97. ř. z., z 6 prosince 1895. čís. 188. ř. z. a v novele živn. řádu z 5. února 1907. č. 26. ř. z.

Obchod tajnými prostředky zakázán jest min. nař. ze 17. září 1883, čís. 152. ř. z.

Dohled na obchod látkami škodlivými zdraví upraven jest zákonem ze dne 16. ledna 1896, čís. 89. ř. z.

Živnostenská výroba jedů jest živností koncesovanou (čl. XIV. § 15. živn. řádu), obchod jedy jest rovněž živností koncessovanou a upraven jest minist. nařízením z 21. dubna 1876, č. 60. ř. z. a 17. září 1883, čís. 151. ř. z.

Nedovolený prodej léků trestá se podle § 354. a 355. trest. zák., neoprávněný prodej jedu pak podle §§ 361.-371. trest. zák. a podle § 17. ministerského nařízení z r. 1876, č. 60. ř. z.

Dohled k zamezení neoprávněného vykonávání lékařství (§ 343.), jež se trestá podle § 344. trest. zák., upraven je zákonem ze dne 15. července 1919. čís. 419. sb. z. a n. Výkon babictví upraven jest celou řadou starých guberniálních nařízení, v poslední době pak minist. výnosem z 25. května 1876. čís. 6655. a minist. nařízením z 10. září 1897, čís. 216. ř. z., na moderní úpravě této důležité instituce se právě pracuje. Neoprávněné vykonávání babictví stíhá se podle trest. zákona (§§ 339., 343., 358., 359. a 498.) a minist. nařízení ze dne 6. března 1854, čís. 57. ř. z.

Pro Slovensko upravuje obchod léky 16. oddíl čl. XIV. zák. 1876 s příslušnými nařízeními; přestupky trestají se podle čl. XL. zák. 1879.

Výroba a obchod jedy upraveny jsou v § 17. čl. XIV. zák. 1876; přestupky stíhají se podle § 108. čl. XL. z r. 1879. Dále bylo vydáno nařízení min. vnitra o obchodu léky a jedy ze 4. ledna 1895, č. 111.005/14.

Prodej tajných prostředků a léků zakázán jest celou řadou speciálních nařízení min. vnitra.

Mastičkářství trestá se podle § 52. čl. XIV zák. z r. 1876 a § 92. čl. XL. z r. 1879.

Neoprávněné vykonávání babictví stíhá se podle § 92. čl. XL. z r. 1879. Instrukce pro porodní báby obsažena jest v nař. min. vnitra z 3. října 1902, čís. 95.000. Viz též § 9. čl. XXXVIII. 1908, bod 7. a 11. o dohledu zdravotně policejním a lékárny a porodní báby.

6. Povinnost ku poskytování první pomoci při náhlých onemocněních a úrazech ukládá zejména pečovati o to, by osobě pomoci potřebné dostalo se co nejdříve přístřeší a lékařského ošetření; viz § 7. instrukce služební pro obecní a obv. lékaře v Čechách, jež vyhlášena 8. února 1899, čís. 6. z. z. Ohledně Slovenska viz § 9. čl. XXXVIII. z 1908, bod 1. a 12. o poskytování lékařské pomoci při porodu, ošetřování chudých zdarma a lékařském spolupůsobení v případech záchrany života.

7. Osoby neduživé, v osnově zákona jmenované, jsou svěřeny zvláštnímu dohledu obce. Při dohledu k jich ošetřování povinen jest spolupůsobiti obecní neb obv. lékař (§ 8. služební instrukce z 8. února 1889, č. 6. z. z. a j.); státní lékař zejména bude vésti evidenci, t. j. seznamy o všech neduživých osobách v osnově zák. uvedených, též o nemanželských dětech, z nalezinců a porodnic pocházejících, jež jsou v cizím opatrování v obvodu (obci) a bdíti nad jich ošetřováním, jakož i vésti záznamy o stavu těchto opatrovanců. Sem náleží tudíž výkon dohledu po stránce odborné nad osobami neduživými, které se mimo ústav veřejný v obcích zdržují, jakož i spolupůsobení při soupisu a doplňování seznamu těchto osob.

Ohledně Slovenska viz § 9. čl. XXXVIlI. 1908, bod 5. dohledu lékařského na dítky, patřící do svazku státních dětských útulků a umístěné v městě, obvodu, dále na dítky dané na kojení, na choromyslné, nalézající se v obecním ošetřování a ústavy choromyslných do rodinného ošetřování dodané, na idioty, němé, hluchoněmé, slepé a mrzáky; o všech těchto osobách povinen jest lékař vésti evidenci.

8. Opatření proti nakažlivým a lidovým nemocem, jakož i boj proti nim náleží jednak do kompetence státní správy (viz § 1. a 2. lit. c) zák. z r. 1870, čís. 68. ř. z., dále velmi důležitý zákon ze dne 14. dubna 1913. č. 67. ř. z., min. nař. z 5. května 1914. č. 103. ř. z., jakož i celou řadu různých nařízení a výnosů ohledně potírání nemocí infekčních a lidových), jednak náleží ve značném rozsahu i do kompetence příslušných orgánů autonomních v samostatném i přeneseném oboru působnosti (§ 28. českého zříz. obecního, §§ 3. a 4. říš. zák. zdrav. z 1870 a jednotlivé zemské zákony zdravotní a příslušné instrukce).

Působnost obcí zákonem epidemickým z 1913. č. 67. ř. z., nejen že zůstala nedotčenou, nýbrž rozsah její byl tímto zákonem značně rozšířen (§ 43. epid. zák.).

Opatření, jež mají nemocem nakažlivým čeliti, jsou jednak přípravná, jednak přímá opatření pro tlumení jednotlivých chorob infekčních.

Epidemickým zákonem z r. 1913 uložena byla obecním a obvodním lékařům velmi rozsáhlá a nebezpečná povinnost spolupůsobiti při účinném tlumení nemocí přenosných.

Přestupek epid. zákona stíhá se podle § 393. trest. zákona. Předpisy o desinfekci obsaženy jsou ve vyhlášce místodržitelství českého z 6. dubna 1886, č. 16. z. z., a 31. srpna 1893. čís. 55. z. z.

Ohledně Slovenska obsaženy jsou právní předpisy, týkající se tlumení nakažlivých nemocí v §§ 80.-91. čl. XlV. zák. z 1876 a zákonů jej doplňujících i příslušných min. nařízení. Přestupky tohoto zákona stíhají se podle § 99. čl. XL. z 1879, podle § 7. čl. XL. z 1876, § 316. trest. zák. a podle §§ 100. a 101. čl. XL. z 1879. viz též § 9. čl. XXXVIII. z 1980, bod 15., ohledně kontroly opatření, naříezných proti nakažlivým nemocem a desinfekce vedení nemocnic a pro nemoci epidemické.

9. Na základě § 4. lit. e) ř. z. zdrav. náleží zdravotní dohled k soukromým ústavům léčebným a p., dále podle § 3. lit. a) cit. zák. do led k lázním očistným, jež jsou živností svobodnou, obcím; různé lázeňské řády, pocházející ze starších dob, pečují o prostředky při náhlých nehodách, obsahují opatření proti vzniku a přenesení nemocí nakažlivých použitím koupelí a podob.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP