Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
O výkon zdravotní policie, obstarávané
dosud obcemi, pečovati má stát.
K tomu cíli ustanoven budiž u okresních úřadů,
pokud se týče v městech se zvláštním
statutem, jakož i v městech s právem municipálním
u župních úřadů (§§
1, 2, odst. 1., 3., 4., a 6. zák. o zřízení
župních a okresních úřadů)
potřebný personál lékařský
a pomocný personál zdravotní (pomocnice při
porodu, pečovatelé o nemocné, sociální
pracovnice, desinfektoři atd.).
Tito činovníci působiti budou ve zvláštních
k tomu určených okrscích.
Lékař musí v obvodu svého okrsku sídliti.
Pomocný zdravotní personál může
býti ustanoven pro více okrsků.
Zdravotní policie zahrnuje vše, co podle dosud platných
ustanovení náleželo v oboru tom do samostatné
a přenesené působnosti obce, a co v budoucnosti
zvláštními zákonnými nebo jinými
ustanoveními bude o zdravotní policie pojato.
Náleží tudíž sem zvláště:
1. Zdravotní policie týkající se:
a) silnic, cest, veřejných míst a pod.,
b) bytů,
c) staveb,
d) potravin, včetně masa.
2. Dozor zdravotní na vodu pitnou, užitkovou, tekoucí
i stojatou a na odstraňování odpadkův
a splašků;
3. zdravotní dozor ke školám, hostincům
a budovám veřejně přístupným;
4. zdravotnický dohled k průmyslovým a živnostenským
podnikům, na průmyslové a živnostenské
dělníky a na dělnictvo domácké;
5. zdravotní dohled na obchod zbožím lékařským,
jedy, látkami zdraví škodlivými, jakož
i zamezení mastičkářství a
neoprávněného vykonávání
lékařství a babictví;
6. první pomoc při náhlých onemocněních
a úrazech;
7. evidence a dohled k osobám potřebným pomoci
a ochrany slepcům, slabomyslným, hluchým,
choromyslným a nalezencům, mimo veřejné
ústavy;
8. opatření proti nakažlivým a lidovým
nemocem a boj proti nim;
9. dohled k soukromým ústavům léčebným,
poradnám, sociálně lékařským
zařízením a lázním očistným
v obcích;
10. ohledávání mrtvol;
11. provádění zdravotně policejních
ustanovení pohřebních a policie hřbitovní;
12. zdravotní dohled na trhy dobytčí a průhon
dobytka;
13. policie tržní;
14. zdravotní dohled na pohodnictví a na mrchoviště.
K povinnostem státního lékaře (§
2) náleží kromě věcí souvisejících
s obstaráváním zdravotní policie zejména
také:
a) prováděti veřejné očkování
proti neštovicím,
b) léčiti chudé,
c) zdravotnický dozor k dělníkům hospodářským,
lesním, saisonním a ku čeledi,
d) dozírati na tělesnou výchovu,
e) lékařský dozor nad školní
mládeží,
f) zdravotní výchova a součinnost při
ethické výchově obyvatelstva.
Podrobná ustanovení o působnosti činovníků
a zřízenců jmenovaných v § 2
t. z., vydána budou ministerstvem veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy podle
potřeby v dohodě s jinými ministerstvy, zejména
pokud by šlo o otázky technické s ministerstvem
veřejných prací, a to na základě
zvláštního zákona, jímž
upravena bude veřejná služba zdravotní.
(§ 7 zák. o župních a okresních
úřadech).
Do té doby zůstávají v platnosti ustanovení
dosavadní, neodporující tomuto zákonu.
Okrsky, pro něž ustanoveni budou lékaři
pro obstarávání agend zdravotně policejních
a ostatních agend tímto a jinými zákony
vytčených, urči podle místních
potřeb a zejména vzhledem k povaze a počtu
obyvatelstva státní správa, která
bude rozhodovati i o budoucích změnách.
Státní správa určí i sídlo
lékaře.
Podrobná ustanovení vydána budou nařízením.
Úprava právních poměrů státních
lékařů v oboru zdravotní policie a
ostatního zdravotně policejního personálu
provedena bude podle zásad pro úřadníky
a zřízence státní s obdobnou kvalifikací,
obsažených v zákonu ze dne 25. ledna 1914,
čís. 15. ř. z., o služebním poměru
státních úředníkův a
státního služebnictva (služební
pragmatika) a nařízeních k němu vydaných
s omezením, že u lékařů vykonávajících
soukromou praxi, připuštěn je postup nejvýše
do VII. hodnostní třídy. Pro okrsky s mimořádně
obtížnými poměry místními,
povolují se zvláštní místní
přídavky až do částky 500 Kč
měsíčně. Bližší ustanovení
o časovém postupu lékařův,
ustanovených podle tohoto zákona a způsobu
poskytování místních přídavků
vydána budou nařízením.
Obvodní a obecní lékaři, pokud byli
ustanoveni definitivně, převzati budou do služby
státní se započtením jejich služební
doby do pense; o převzetí obvodních a obecních
lékařů provisorních a definitivních,
jímž nebyl přiznán nárok na zaopatřovací
požitky, rozhodne se v každém jednotlivém
případě podle ustanovení platných
pro státní úředníky se zřetelem
na případné platné úmluvy,
pokud se týče nabytá práva.
Za účelem převzetí nutno podati do
60 dnův ode dne, kdy zákon nabude účinnosti
u ministerstva veřejného zdravotnictví a
tělesné výchovy žádost za ustanovení
státním lékařem pro výkon zdravotní
policie podle tohoto zákona.
Ministr veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy může pro mimořádné
poměry tuto lhůtu i různě ustanoviti
pro jednotlivé správní obvody nebo jejich
části.
Jestli obvodní neb obecní lékaři nepodají
do ustanovené lhůty žádost za ustanovení
podle tohoto zákon, má se za to, že se po uplynutí
lhůty dobrovolně bez jakýchkoli nároků
vzdávají místa dosud zastávaného.
Obvodní a obecní lékaři, kteří
byli ustanoveni podle dosud platných ustanovení
před 28. říjnem 1918 a podali sice včas
žádost za ustanovení státním
lékařem podle tohoto zákona, avšak nebyli
jmenováni, budou dáni na odpočinek a budou
jim poskytnuty zaopatřovací požitky, pokud
by na ně měli nárok podle dosud platných
zákonů.
Bylo-li však prokázáno, že tito lékaři,
když již byli na svých místech úřady
republiky Československé třebas prozatímně
ustanoveni nebo potvrzení, dopustili se jednání
namířených proti státu Československému,
budou bez jakýchkoli nároků propuštěni,
při čemž jest vyhrazeno trestně je stíhati.
Obvodním a obecním lékařům,
pokud přejati budou do služby státní,
odpouští se nařízená státní
zkouška lékařská (zkouška fysikátní),
slouží-li až do převzetí déle
než 5 let.
Ministr veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy může obvodní a obecním
lékařům, kteří nevykazují
5letou služební dobu, povoliti přiměřenou
lhůtu k složení této zkoušky.
Jmění pensijního fondu obecních a
obvodních lékařů v Čechách,
zřízeného zákonem ze dne 17. dubna
1906, čís. 34 z. z. a jiných fondů
veřejných ke stejnému účelu
určených, přechází s veškerými
právy a závazky do vlastnictví státu.
Obce jsou povinny, aby spolupůsobily při výkonu
tohoto zákona.
Věcné potřeby a nutná zařízení
opatří obec, pokud se týče župa
(§ 31 a násl. zákona o župních
a okresních úřadech).
V případech zvláštního zřetele
hodných, může býti k účelům
těm poskytnut státní příspěvek.
Zákonem tímto zrušuje se platnost dosavadních
ustanovení zákonných, pokud jsou s ním
v odporu.
Zákon tento začne účinkovati ode dne
a v mezích, jež budou určeny vládním
nařízením, vydaným zároveň
s finanční úpravou, podmíněnou
zákonem o župních a okresních úřadech.
Provedením zákona pověřuje se ministr
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy v souhlasu se zúčastněnými
ministry.
Zákon ze dne 7. února 1919, čís. 76.
sb. z. a n., vyslovuje v § 20. právní zásadu,
že širší sbory samosprávné,
po případě státní správa
převezme kromě jiných oborů též
policii zdravotní a že ku provedení této
změny předloží vláda do jednoho
roku osnovu zvláštního podrobného zákona
(§ 21.).
Provedení tohoto zákonného ustanovení
souvisí úzce s otázkou, jak nutno nazírati
na povinnosti orgánů, jímž přiznati
se má sámosprávné řízení
jejich věcí a na stát. Jisto jest, že
stát v moderním nazírání jeví
se v podstatě něčím jiným než
podle starých dřívějších
theorií. Úkolem státu jest řešiti
všechny důležité otázky, jež
mají zajistiti stabilitu praveného státního
celku. K těmto otázkám jistě patří,
ba možno považovati za primérní otázky
zdravotnické, jež dbají jak jednotlivce, tak
i celku. Z důvodu toho odhodlává se stát
přejímati i to, co dosud považováno
za podstatnou součást samosprávného
organismu obecního, poněvadž jest veden přesvědčením,
že jedná se o věc, jež řízena
a spravována býti musí s hlediska nejvyššího,
to jest státu.
Tím bude mu možno vyvíjeti positivní
péči zdravotní, čímž náležitě
doplní své poslání na tomto tak důležitém
poli. Aby tak činiti mohl, musí míti potřebný
počet výkonných odborných sil, bez
nichž by byla jakákoliv snaha po zdárné
a úspěšné činnosti marnou. Jest
to tedy zájmem státním, aby okruh jeho odborných
pracovníků zdravotnických byl pokud lze rozšířen.
A proto nutno považovati jedině správným,
když úkony, které náležejí
k vlastnímu základu zdravotnické péče,
obstarávány budou funkcionáři státními,
zaujímajícími příslušné
místo v rozčlánkování vhodně
upravené vnitřní správy, která
dbá vždy odborné stránky věci.
Jest samozřejmo, že tím vzejdou státu
výlohy, avšak výlohy ty nejsou v nijakém
poměru ke škodám, které vznikají,
musí-li stát trpěti újmy spojené
na př. se vznikem epidemie, kteráž oslabuje,
třeba přechodně, avšak mnohdy na dlouhou
dobu výkonnost celých vrstev, má v zápětí
ochromení příjmův a způsobuje
velké mimořádné výdaje.
Ostatně státní pokladna může
získati posílení dávkami a poplatky
ustanovenými za jednotlivé výkony zdravotně
policejní, oč se jistě postará finanční
správa.
Před rozborem předložené osnovy zákona
nutno krátce vylíčiti historický vývoj
veřejné správy zdravotní, zvláštní
zdravotní policie v území, jež tvoří
naší republiku.
Základem kompetence obcí ve věcech veřejné
správy zdravotní a to tak zvané policie zdravotní,
jest říšský rámcový zákon
z 5. března 1862, čís. 18. ř. z.,
jímž se vyměřují základní
pravidla pro úpravu záležitostí obecních;
ve článku V., čís. 5., přikázána
jest policie zdravotní do samostatné působnosti
obcí, kteréžto ustanovení pojato bylo
také do českého obecního zřízení
16. dubna 1864, čís. 7. z. z. (§ 28., čís.
5.).
Tím stanoveno jasně, že jedním z důležitých
úkolů obecního organismu jsou věci
zdravotně policejní a stát, jenž vůbec
nedovedl si ještě vyjasniti věcné své
poslání, zasahovati mínil toliko formálním
dozorem. To zjevně projevil tak zvaným říšským
zákonem zdravotním ze dne 30. dubna 1870, čís.
68. ř. z., v němž upraven jest blíže
pojem policie zdravotní. Podle tohoto zákona náleží
určité zdravotní agendy do bezprostřední
správy státu (§ 2.), kromě tohoto však
celá řada důležitých zdravotních
výkonů správních přikázána
byla obcím k obstarávání v přenesené
působnosti (§ 4.), výkon zdravotní policie
v užším smyslu pak ponechán byl ve vlastní
kompetenci obcí (§ 3.).
V oboru samosprávy zdravotní přicházejí
politické úřady I. instance v úvahu
pouze jako dohlédací orgány nad výkonem
policie zdravotní.
Samosprávě zdravotní zejména ponechána
byla policie zdravotní v oboru bytů, silnic, staveb,
potravin, kanalisačním, opatření při
náhlých onemocněních a úrazech,
pomoc při porodu, nebezpečí života,
dohled nad osobami debilními, policie hřbitovní,
veterinářská a tržní, což
tvoří základ veřejné služby
zdravotní.
Zákonem zdravotním z roku 1870 (§ 5.) ponecháno
bylo zákonodárství zemskému provedení
organisace veřejné služby zdravotní
po obcích a bližší určení
způsobu, jak má obec výše uvedeným
úkolům vyhověti.
Na základě tohoto ustanovení vydána
byla v jednotlivých zemích řada zemských
zákonů, týkajících se organisace
zdravotní služby v obcích, jež přizpůsobeny
byly zvláštním poměrům a potřebám
v jednotlivých zemích.
Pro Čechy vydán byl zákon ze dne 24. února
1888, čís. 9. z. z., jenž tvoří
posud základ veřejné zdravotní služby
v Čechách a pozměněn byl nepatrně
zákonem ze 6. ledna 1893, čís. 9. z. z.,
v § 8. doplněn pak zákonem ze dne 17. dubna
1906, čís. 34. z. z., o výslužném
obecních a obvodních lékařů
a zaopatřovacích platech jejich rodin.
Podle zákona zemského z 24. února 1888, č.
9., jest představitelkou veřejné služby
zdravotní samostatná obec (t. j. s vlastním
statutem neb mající přes 6000 obyvatel),
po případě více obcí sdružených
za účelem snadnějšího a levnějšího
opatření policie zdravotní v obvody zdravotní,
odbornými orgány zdravotními jsou lékaři
obecní a obvodní. Obvody zdravotní vznikly
sloučením několika obcí, jež
měly méně než 6000 obyvatel a pravidelně
témuž okresu zastupitelskému náležely,
za účelem společného obstarávání
zdravotní služby.
Lékaře obecní jmenuje zastupitelstvo obecní,
lékaře obvodní zastupitelstvo okresní;
zemskému výboru náleží potvrzovati
jmenování a pensionování všech
obecních a obvodních lékařů
podle zákona z 23. února 1888, č. 9. z. z.,
ustanovených, jakož i vyměřování
výslužného a zaopatřovacích požitků
(§ 21. zák. ze 17. dubna 1906, čís.
34. z. z.). Těžisko kompetence spočívá
při zdravotních obvodech v jednotlivých obcích
zdravotní obvod tvořících a zastupitelstvům
okresním; zdravotní obvod jako celek postrádá
zvláštního representativního orgánu.
Zemský výbor má postavení III: instance
ve věcech stran (rozhodování o stížnostech)
a spolupůsobí kromě toho s autonomií
obecní a okresní v určitých otázkách
zdravotní správy.
Ohledně složení zdravotních obvodů,
změny v nich, a sídle obvodního lékaře
usnáší se po slyšení obcí
v dohodě s politickým úřadem okresním
okresní zastupitelstvo, kteréžto potřebuje
schválení zemského výboru v souhlasu
se zemskou správou politickou.
Představený obce po případě
starosta okresní oznámí pouze politickému
úřadu okresnímu, kdo byl jmenován
lékařem obecním neb obvodním, načež
dotyčný lékař vzat jest představeným
politického okresního úřadu do přísahy.
Služné lékařů obecních
a obvodních (nejméně 800 K) vyměřuje
se obecními resp. okresními zastupitelstvy; výlohy
na ně nesou stejným procentem podle berní
své povinnosti všechny obce, jež jsou přikázány
k obvodům zdravotním v okresu zřízeným
podle zákona z 6. ledna 1893, č. 9. z. z. Příspěvky
na plat vybírá okresní zastupitelstvo, z
jehož pokladny se platí služné; cestovné
lékařů těch hradí fond okresní.
Přetíženým okresům, které
vyměření služebních příjmů
svých lékařů podrobily schválení
zemského výboru, může býti povolena
podpora z fondu zemského (zák. ze dne 6. března
1893, čís. 9. z. z.).
Lékaři obecní a obvodní jsou stálými
orgány odbornými, jimž náleží,
aby spolupůsobili při výkonu policie zdravotní
obci podle § 3. a 4. ř. z. zdrav. z roku 1870 uložené
a jsou úřadníky veřejnými,
jejichž služební povinnosti upraveny jsou instrukcí,
vyhlášenou místodržitelstvím českým
dne 8. února 1889, čís. 6. z. z.
Kárné řízení o obecními
nebo obvodními lékaři náleží
představenstvům obecním, pokud se týče
okresnímu výboru, jimž náleží
i dohled ke služební činnosti těchto
lékařů; lékařům samostatným
vyhrazeno jest hlavně spolupůsobení po stránce
odborné při výkonu policie zdravotní
a při provádění opatření
zdravotně policejních příslušnými
orgány.
Zákon zmiňuje se dále o stálých
komisích zdravotních, jež mohou býti
zřízeny ve městech se zvláštním
statutem, v obcích majících zvláštního
lékaře a v obcích zastupitelských
a jsou vlastně laisovanými specielními úřady
zdravotními a to orgány z části poradními,
z časti iniciativními; též pro tyto
komise vyhlášen byl místodržitelstvím
zvláštní statut (příloha vyhlášky
místodržitelství v Čechách z
8. února 1889, čís. 6. z. z.).
Pokud se ještě týče organisace zdravotní
služby v Čechách, dlužno poukázati
na to, že vzhledem k nařízení zemského
sněmu provedl zemský výbor podrobná
šetření, čelící k novelisaci
zákona z 23. února 1888, čís. 9. z.
z., resp. ze 17. dubna 1906, čís. 34. z. z., jehož
výsledky obsaženy jsou i s osnovou zákona nového
ve zprávách sněmovních z 24. října
1908, čís. 528. a z 23. srpna 1911, čís.
99.677.; návrh tohoto zákona řeší
daný úkol ve smyslu posílení autonomie
jistým rozšířením práv
zemského výboru, diktovaným potřebou
řádné a plně fungující
organisace služby zdravotní.
Současně se v této osnově zákona
navrhuje rozšíření ingerence stálých
zdravotních komisí a zavádí se v jistých
případech povinné slyšení lékařských
komor. Dále navrhuje se značné zlepšení
dosud nedostatečných požitků, při
čemž vyšší náklad hraditi
měl fond zemský. Tendence této osnovy okazovala
na zemi na představitelku a pořadatelku veřejné
služby zdravotní.
Moravský zemský zákon ze dne 27. prosince
1909, čís. 98. z. z., spočívá
v podstatě na podobných zásadách,
rozšiřuje však značně práva
výboru zemského, což jest výsledkem
toho, že ani na Moravě ani ve Slezsku nejsou zřízeny
okresy zastupitelské, jimž v Čechách
přísluší dosti značná
kompetence v oboru veřejné služby zdravotní
a souvisí tož s tím, že k úhradě
platů, pensijních a zaopatřovacích
požitků lékařů, jich vdov a sirotků
zemskému fondu značná břemena finanční
byla uložena.
Zdravotní obec samostatnou (t. j. města vlastním
statutem a obce s více než 6000 obyvatel, zastupuje
obecní výbor, zdravotní obvod pak tak zvaný
zdravotní výbor; tento sbor, skládající
se ze starostů všech obcí, majících
méně než 6000 obyvatel, sloučených
v obvod zemským výborem po vyslechnutí dotyčných
obcí a lékařské komory, jakož
i po dohodě s politickým úřadem zemským,
bývá rozšířen a doplněn
členy, volenými příslušnými
obecními zastupitelstvy; zdravotní výbor
jest orgánem usnášejícím se o
záležitostech, týkajících se
zdravotnictví obvodu a jeho usnesení jsou pro obce
obvodu závaznými. Z těchto usnesení
má každá obec dotčeného obvodu
právo odvolání k výboru zemskému.
Do kompetence zdravotního výboru náleží
navrhovati sídlo lékaře, jež stanoví
zemský úřad politický po shodě
se zemským výborem, podávati zemskému
výboru ternový návrh na jmenování
lékaře, navrhovati platy lékařů
a další jich požitky, pečovati o všeobecné
zdravotní zájmy obyvatelstva a stanoviti každoročně
rozpočet pro účely zdravotní. Tento
rozpočet předkládá se zemskému
výboru a mimo to politickému okresnímu úřadu,
jenž rozvrhne úhradu na příslušné
obce podle přímé daně v jednotlivých
obcích předepsané a zemským přirážkám
podléhající.
Obvodní lékař jest referentem zdravotního
výboru v odborných záležitostech zdravotních
a má podávati témuž v pravidelných
schůzích zprávy o zdravotních případech
a poměrech obvodu, jakož i činiti potřebné
návrhy.
Jmenování lékařů přísluší
ve městech s vlastním statutem a v obcích
majících přes 10.000 obyvatel obecnímu
výboru, jinak provádí jmenování
na základě předloženého ternového
m¨návrhu zemský výbor po slyšení
lékařské komory o kvalifikaci žadatelů;
ternový návrh musí býti podán
do 4 neděl po uplynutí konkursní lhůty,
jinak se devolvuje na zemský výbor právo
volby mezi uchazeči.
Obecní a obvodní lékaři jsou úředníky
veřejnými a v první řadě povoláni
k tomu, aby jimi obce obstarávaly záležitosti
zdravotní policie a zdravotnictví vůbec,
pokud jest to obcím zákonem uloženo, zejména
jsou povinni pečovati o bezplatné léčení
nemocných chudých v obci se zdržujících,
bez ohledu na jejich příslušnost, dále
i chudých, nalézajících se v obecních
ústavech (chudobincích), prováděti
veřejné hlavní očkování
a očkování školních dítek
kromě očkování z nouze v případě
hrozící neb trvající epidemie, ohledávati
mrtvoly, rovněž jsou povinni spolupůsobiti
při tlumení nemocí infekčních,
spolupůsobiti při zdravotních prohlídkách
domů a bytů a pečovati o všeobecné
zdravotní zájmy obce neb obvodu a to vesměs
bezplatně.
Kárnou moc nad obecními a obvodními lékaři
vykonává zemský výbor, jenž jest
však povinen dříve slyšeti komoru lékařskou.
Základní služné lékaře
obvodního obnáší 1400 Kč s nárokem
5 pětiletých přídavků po 140
Kč; služné lékařů obvodních
nesmí obnášeti méně než
1400 Kč. Rovněž mají tito lékaři
nárok na náhradu cestovného ve výši
zákonem upravené.
Platy, pensijní a zaopatřovací požitky
lékařů obecních a obvodních
hradí jednak obce, pokud mají právo jmenovati
obecního lékaře, jednak je poukazuje a platí
(za všechny ostatní obce a zdravotní obvody)
zemský fond.
Jednotlivé obvody nemají zpravidla zaujímati
plochu přes 100 km a míti přes 10.000 obyvatel;
též mají se jednotlivé obvody zpravidla
prostírati uvnitř hranic jednoho politického
okresu.
Jako orgány poradní fungují tu rovněž
zdravotní komise, jimž přísluší
raditi se o zdravotních záležitostech obci
uložených (zákonem), a jež mají
býti ve všech věcech, týkajících
se zdravotnictví vůbec nebo v obzvláště
specielních věcech slyšeny.
Zemský výbor a politické úřady
mají dohlížeti k tomu, aby obce a zdravotní
obvody přesně plnily povinnosti zákonem jim
uložené.
Pro Slezsko vydán byl zákon ze dne 30. dubna
1896, čís. 31. z. z. a ze dne 26. června
1914, čís. 26., jehož účinnost
však posud nebyla stanovena, a jenž obsahuje v zásadě
obdobná ustanovení jako zákon moravský
z roku 1908.
Zákon z roku 1896, čís. 51., stanoví,
že zemskou správou politickou v souhlasu se zemským
výborem může býti obcím, majícím
méně než 6000 obyvatel, uložena, aby buď
jednotlivě, neb ve sdružení s jinými
obcemi opatřily si lékaře za účelem
součinnosti při plnění povinností
paragrafy 3. a 4. zák. z roku 1870 uložených
(zdravotní obvody), pokud snad jinak nebylo o potřebu
tu postaráno.
Obce jednotlivých zdravotních obvodů jsou
povinny dohodnouti se o společném orgánu
správním, jenž má zdravotní obvod
representovati, dále o oboru jeho působnosti, jakož
i ohledně rozdělení nákladů
s vydržováním obvodního lékaře
spojených a ostatních vydáních, jež
vzniknou spojením obcí v okrsky (obvody zdravotní).
Úmluva stane se účinnou po schválení
zemským výborem v dohodě s zemskou vládou;
nedohodnou i se obce, učiní potřebná
opatření v souhlasu se zemskou vládou zemský
výbor.
Obec, jenž jest sídlem lékaře, přispívá
na úhradu lékařského platu nejvýše
3procentní, ostatní obce nejvýše 2procentní
přirážkou ku předepsaným přímým
daním státním.
Podle § 6. zák. jest obecní obvodní
lékař znalcem odborným, jenž má
obcím při obstarávání zdravotní
služby pomáhati.
Lékaře jmenuje obec neb společný správní
orgán sdružených obcí (obvodů),
přispívá-li k jeho platu též
zemský výbor, jmenuje týž lékaře,
kdežto obce zdravotní ne správní orgán
obvodu podává pouze návrh.
Novela zemského zákona slezského z r. 1914
upravuje nově zřizování zdravotních
obcí a obvodů, při čemž rozšiřuje
značně vliv zemského výboru v dohodě
se zemskou vládou a nařizuje v různých
případech též slyšení lékařské
komory. Zdravotní obec neb obvod representuje buď
obecní nebo zdravotní výbor, organisaci zdravotních
výborů provésti náleží
zemskému výboru. Ve zdravotní obvody sdružují
se obce, mající méně než 6000
obyvatel, kdežto obce s počtem obyvatel přes
6000, jakož i obce se samostatným statutem, tvoří
samostatné obce zdravotní.
Zdravotní výbor usnáší se o zdravotních
záležitostech obvodu; usnesení jeho jsou pro
obce obvodu závaznými, nepodají-li proti
nim do 14 dnů odvolání, o němž
rozhoduje při záležitostech týkajících
se samostatné působnosti obce zemský výbor,
při záležitostech týkajících
se přenesené působnosti pak zemská
vláda v dohodě se zemským výborem.
Kromě toho přísluší zemskému
výboru po slyšení zemské vlády
právo z moci úřední zastaviti výkon
nezákonný k usnesení zdravotního výboru
neb zdravotní obce. Kompetence zdravotních výborů
ve Slezsku je podobná jako na Moravě, zejména
podává zdravotní výbor zemskému
výboru dobrozdání ohledně sídla
obvodního lékaře, předkládá
terno žadatelů o místo lékaře,
jejž jmenuje zemský výbor, dále dobrozdám
ohledně definitivního ustanovení lékaře
obvodního, pečuje o všeobecné zájmy
obyvatelstva a obcí obvodu, sestavuje roční
rozpočty pro zdravotní účele a předkládá
pravidelné zprávy zemskému výboru
a politickému úřadu v záležitostech
zdravotních.
Lékař obecní neb obvodní jest též
referentem zdravotních výborů ve zdravotních
záležitostech se stejnou kompetencí jako na
Moravě; ohledně jmenování obecních
a obvodních lékařů platí rovněž
tytéž předpisy jako zákona pro Moravu;
v městech s vlastním statutem a v obcích
s větším počtem obyvatel než 10.000
jmenuje lékaře obecní výbor, jinak
náleží obecnímu zastupitelstvu nebo
zdravotnímu výboru právo podati návrh
na obsazení, jež provádí výbor
zemský po slyšení lékařské
komory. Zásadně se stanoví, aby obecní
a obvodní lékař zastával jen jediné
místo obecního neb obvodního lékaře.
Obecní a obvodní lékaři jsou veřejnými
funkcionáři, kteří mají obstarávati
obcím zdravotním zákonem z roku 1870 přikázané
povinností veřejné služby zdravotní;
nejnižší základní služné
těchto lékařů má obnášeti
1400 Kč s nárokem na 5 kvinkvenálek po 140
Kč. Úprava cestovného těchto lékařů
přísluší zemskému výboru.
K částečné úhradě služebních
požitků a cestovního paušálu obecních
a obvodních lékařů přispívají
zemskému fondu obce sídla lékaře obnosem
vyrovnávajícímu se 4 proc., ostatní
pak obce zdravotního obvodu obnosem rovnajícímu
se 3 proc. přímých daní, podrobených
obecní přirážce; ostatní náklad
hradí fond zemský. Autonomní města
a obce s více než 10.000 obyvateli hradí ony
výlohy ze svého a ovšem zemskému fondu
nijak k tomuto účelu nepřispívají.