V nejnovější době zřizují se zvláštní poradny pro matky, tuberkulosní nemocné a pohlavně nemocné; dohled k těmto poradnám náležeti bude státním lékařům pro policii zdravotní.

10. Ohledávání mrtvol (§ 4. lit. c) říš. zdrav. zák.) zavedeno bylo dekretem ze dne 17. listopadu 1796 za tím účelem, aby se předešlo pohřbení za živa, aby se odkrylo, zda snad násilným způsobem přivoděna byla smrt a objeven byl vznik nemocí nakažlivých.

V Čechách vydána byla místodrž. obšírná instrukce o výkonu prohlídky mrtvol dne 1. července 1894, čís. 61. z. z. k čís. 58.897. na Moravě pak nařízení místodrž. ze dne 2. srpna 1895, čís. 66. z. z. k čís. 28.599; tato moravská instrukce odpovídá i nynějším moderním požadavkům a mohla by sloužiti za vzor pro celostátní úpravu této věci.

Soudní a zdravotně policejní ohledání mrtvol spojeno je s pitvou, jež upravena jest nař. min. spravedlnosti z 28. ledna 1855, č. 26., §§ 127. až 131. rak. trest. zák. z 23. května 1873, čís. 119. ř. z., min. nař. z 28. ledna 1885, č. 26. ř. z. pro pitvu soudní, min. nař. ze dne 8. dubna 1857. čís. 73 ř. z. pro pitvu zdravotně polic. i soudní.

Na obdukce mimoúřední vztahují se ustanovení výnosu ministerstva vnitra ze dne 14. února 1887, č. 13.630; dále vydáno nařízení min. vnitra a kultu z 29. září 1914, č. 263. ř. z., ohledně výkonu zdravotně policejních pitev a opatření vzhledem k mrtvolám osob zemřelých na nemoci infekční.

Pro Slovensko obsahuje všeob. zák. zdrav. z r. 1876 předpisy právní ohledně ohledávání mrtvol, pohřbívání a hřbitovů (§§ 109.-123., čl. XIV. 1876. Podle tohoto zákona zjišťuje se smrt úředním ohledačem mrtvol (zpravidla lékařem); případ úmrtí musí býti během 24 hodin státnímu správci matrik oznámen (§ 68., čl. XXXIII. 1894). O ohledání mrtvol a ohlédačích vydáno bylo nařízení min. vnitra ze dne 4. července 1876, čís. 31.025. Viz též § 9., čl. XXXVIlI. 1908, bod 4.. 13. a 14. o prohlídkách a pitvách mrtvol. Předpisy o policejně lékařské pitvě obsaženy jsou ve výnosech min. vnitra z 24. prosince 1887, č. 78.879. 14. února 1889, č. 78.579 a z 15. března 1889. č. 8782.

11. Normální předpisy o zakládání a zrušování hřbitovů obsaženy jsou v dekretu ze dne 23. srpna 1784, čís. 21.027., doplněném dekretem z 5. prosince 1785, dále dekrety čs. gubernia z 6. srpna 1812 a 18. května 1832.

Podle § 3. lit. d) ř. z. zdrav. jest péče o zřízení pohřebišť a udržování jich v dobrém stavu povinností obce, dosavadní hřbitovy konfesní nepozbyly tímto předpisem svého rázu, aniž přešlo jich vlastnictví na obec, i obci přísluší zdravotně policejní dohled na hřbitovy konfesní, kdežto vlastnictví jich náleží obci náboženské.

Zříditi nový hřbitov nebo rozšířiti dosavadní, jest i zůstane povinností obce, po případ vyšších svazků samosprávných.

Pohřbívání zemřelých upraveno bylo nejprve dekretem z 1. března 1771, později jednotlivými řády hřbitovními. Zákonem ze dne 1. dubna 1919, čís. 180. sb. z. a n., zavedeno bylo fakultativní pohřbívání ohněm.

Doprava mrtvol jest regulována nařízením minist. vnitra z 13. srpna 1859. čís. 17.913, min. nařízením z 3. května 1874. čís. 56. ř. z., předepsána byla zvláštní opatření zdravotní, jež zachovávati jest při vykopávání a dopravování mrtvol neb zbytků mrtvol. V instrukci, jež bude vydána, bude nutno učiniti opatření, by povolení dopravy mrtvol uvnitř zdravotního obvodu podmíněno bylo svolením místního lékaře státního a neb o k tomu třeba příště povolení lékaře okresního úřadu politického.

Při každém hřbitově má býti zřízena umrlčí komora, aby tam mohly býti dopraveny ony mrtvoly, jež nelze až do pohřbu ponechat v bytech (dekret z 25. února 1719 a 13. dubna 1845. č. 17.423).

Pro Slovensko zřízení samostatných konfesních hřbitovů upraveno jest nařízením min. vnitra z 2. července 1906, č. 57.891, o vykopání mrtvol a jich převozu vydáno bylo nařízení min. vnitra ze dne 4. září 1906, č. 25.857 a z 25. srpna 1896, č. 66.838, viz též §§ 109.-123., čl. XIV. 1876.

12. Dohled zdravotně policejní na trhy dobytčí, transporty dobytka, na porážky, vydávání dobytčích pasů, na obchod se zvířaty atd. jest po výtce věc policie veterinární a náleží podle zákona z 6. srpna 1909, č. 177, ř. z. v první řadě do působnosti orgánů veterinerních. Lékař se stanoviska zdravotního vykonává dozor tam, kde není postaráno o zvláštní dozor veterinární zvlášť ustanovenými silami zvěrolékařskými. Příslušné právní předpisy uvedeny jsou v osnově shora, nutno ještě uvésti zákon ze dne 19. července 1879, č. 108, o desinfekcí při transportech dobytčích na železných drahách a na lodích s novelou ze dne 6. srpna 1909, čís. 184 ř. z. Podle těchto zákonů náleží posud v samostatný obor působnosti obce toliko spolupůsobení při opatřeních k odvrácení, omezení a potlačení dobytčích nemocí nakažlivých a jak již uvedeno v důvodech při § 4. lit. e) osnovy, prohlídka jatečního dobytka a masa.

V Uhrách (tudíž i na Slovensku) věnována byla zdravotní policii veterinářské zvláštní pozornost. Starší zákony čl. XX. 1874 a XXVlI. 1880 byly zrušeny zákonem či. VII. 1888, t. j. všeobecným zákonem o veterinářství; hlavní zásadou tohoto zákona jest předmětem úředního dohledu a opatření jest vše, co k udržení, ochraně a zlepšení zdravotního stavu dobytka, k léčení jeho nemocí a k tlumení nákazy slouží; dalším opatřením všeobecné povahy jest zákaz neb účelné omezení dovozu neb provozu nemocných a nemocí podezřelých zvířat. Přísné předpisy platí též ohledně dobytčích trhů, obchodu s dobytkem, jatek, dopravě dobytka a pod.

Zvěrolékařská služba postátněna byla čl. XVII. 1900, veterinářství upraveno bylo též velmi četnými min. nařízeními. Viz též § 9. čl. XXXVIll. 1908. bod 9. ohledně prohlídky masa na jatkách a kontroly jatek.

13. Dohled na trhy s dobytkem upraven jest právní i předpisy, uvedenými v předchozím odstavci; dohled na trhy s potravinami upraven jest zejména zákonem o obchodu potravinami z 16. ledna 1896, č. 89. ř. z. a jinými, jakož i zvláštními tržními řády. (Viz též živnost. řád. § 70. a j.).

Na Slovensku upraven jest dohled k dobytčím trhům zákonem o veterinářství čl. VII. 1888 a dohled k trhům živ. řádem čl. XVII. 1884.

14. Dohled na pohodnictví, jež jest živností koncesovanou (§ 15., bod 9. živn. řádu), bezprostředně vykonává obec ve vlastním oboru působnosti. Instrukce pro pohodného v Čechách upravena byla původně zákonem z 25. února 1860, čís. 11. z. z., na Moravě vydána instrukce z 12. srpna 1866.

Neškodlivé odstranění zdechlin zakopáním vyžaduje opatření mrchoviště; obzvlášť nutno přísně dozírati na pohodnici a na mrchoviště, by se zabránilo nepatřičnému použití částí zdechlin, jež se mají zakopati. Sem náleží též provádění veterinárně policejních opatření vzhledem k chovu psů a k zabránění i tlumení vztekliny (zákon o morových nemocech zvířecích z 6. srpna 1909, č. 177. ř. z. a příslušná prováděcí nařízení). Zřízení a udržování mrchoviště, náleží do samostatné působnosti obce. Pokud by opatření zdravotní policie měla v zápětí nutnost zřízení jisté instituce, ústavů atd. (na př. hřbitova, umrlčí komory, mrchoviště, jatek, trhů dobytčích tržnic, infekčních pavilonů a desinfekčních zařízení, sléháren, prostředků nutných při porodu, dopravních a ochranných prostředků), náleželo by ovšem vydávati příslušná nařízení státním úřadům zdravotním, opatření věcných zařízení zdravotních náleželo by však obcím, po případě vyšším samosprávním svazkům, jichž kompetence musila by býti náležitě vyhráněna.

Výkon zdravotní policie a dohled na výkon veřejně zdravotní služby, podobně jako organisační činnost po stránce osobní a věcné, nutno prováděti jednotně podle stejných zásad; z té příčiny vyhradila osnova zákona tuto úřadní působnost správě státní (§ 1. osnovy), kdežto péči o zdravotní zařízení a věcné potřeby sloužící k výkonu policie zdravotní ponechala posavadním činitelům, t. j. obcím, po případě vyšším svazkům samosprávným (§ 31. a násl. zákona o župních a okresních úřadech).

Též za tím účelem pojat byl do osnovy § 14. Přikázání výše uvedené úřadní působnosti správě státní jeví se nutným z příčin v důvodové zprávě u § 1. uvedených, kdežto ponechání péče o zřízení zdravotních zařízení a věcných potřeb obcím, resp. vyšším svazkům samosprávným, jeví se nutným jednak z důvodů finančních, jednak též proto, že jak z povahy věci plyne, mohou býti zařízení tato též obcemi neb vyššími svazky samosprávnými účelně a účinně za dohledu a iniciativního působení úřadů státních zřizována a užívána, při čemž v úvahu přicházejí nejen potřeby zdravotní, nýbrž i různé potřeby sociální; nutno tudíž i při zmíněných poměrech ponechati zřizování i provoz těchto zařízení obci, jako samostatnému orgánu.

Osnova majíc na mysli zákon o zřízení župním, intenduje to, co jest účelem také tohoto zákona, totiž, aby břemena související s humanitní a sociální péčí, převzaly korporace finančně silnější, jimiž budou župy, neboť všechny tyto, často místní potřeby, nelze úplně přesunouti na stát.

Nynější stav pak jest ten, že celá řada obcí zřídila skutečně dokonalá zařízení zdravotní, naproti tomu většina obcí, hlavně na Slovensku, postrádá i těch nejpotřebnějších zařízení; tu právě bude úkolem organisační i iniciativní působnosti státní správy zdravotní, aby dotčené obce, eventuelně vyšší svazky samosprávné, přidržela k tomu, by postupně v mezích své finanční schopnosti provedly nejnaléhavější opatření.

Samozřejmě budou právě ony obce ve výhod, které zřídily již tato věcná zařízení, jež po výtce slouží místním zdravotním potřebám obyvatelstva a ponechána budou samozřejmě k tomuto účelu i po zestátnění zdravotní policie, před oněmi obcemi, jež teprve vlastním nákladem je zřizovati budou, takže nevzniknou nesrovnalosti v neprospěch obcí, které si opatřily již zdravotní zařízení věcná.

Vliv státu v této věci nezbytným jest i z toho důvodu, ježto by jinak samosprávné korporace při plné své samostatnosti uplatňovaly velmi často své partikulární snahy na újmu účelného a oekonomického rozřešení důležitých zdravotních zařízení, jednak chovaly by se k těmto významným opatřením buď z nedostatku porozumění neb z důvodů osobních netečně.

V § 4. a násl. § 5. osnovy zákona jest pojem zdravotní policie a další okruh povinností státních lékařů vymezen tak, aby nemohl se státi pro svou nejasnost předmětem sporu a aby i do praxe nebylo vnášeno nejisté rozhodování, jak tomu jest při předpisech té doby platných.

K § 5.

K povinnostem státního lékaře náležejí kromě záležitostí souvisejících s obstaráváním zdravotní policie zejména také některé agendy, jež s policii zdravotní přesně nesouvisejí, poněvadž jest snahou státu tyto druhy činnosti nějakým způsobem upraviti a je již nyní určitým orgánům přiděliti.

a) Provádění veřejného očkování; tato věc upravena jest též zákonem o povinném očkování proti neštovicím ze dne 15. července 1919, čís. 142. sb. z. a n.; náklady na veřejné očkování hradí podle § 17. cit. zák. státní fond.

Očkování obligatorní na Slovensku svěřeno jest zvláštním úředním lékařům očkujícím, kteří jsou z pokladny státní za provádění očkování odměňování (čl. XIV. 1876 a čl. XXII. 1887; viz též § 19. čl. XXXVIlI. 1908, bod 3., podle něhož obecní [krajský] lékař provádí ve svém městě [obvodu] za honorář stanovený ministerstvem vnitra očkování [revakcinaci]) a je-li nařízeno, též nucené očkování odrostlých.

b) Bezplatné léčení nemocných chudých v obci se zdržujících, bez ohledu na jich příslušnost (jak stanoveno již jest zem. zákon, moravským v § 12. a slezským v § 27., jakož i navrženo bylo v osnově českého zem. zák. zdrav. z r. 1908, kdežto v instrukci služební pro obec a obvod lékaře v Čechách v § 7. stanovena bylo pouze povinnost k ošetřování nemocných chudých), jakož i chudých v obecních ústavech, chudobincích a pod.

Za chudé po smyslu zákona z 3. prosince 1868, č. 59. z. z. a jednotlivých zákonů partikulárních bude možno považovati ony osoby, jež na základě domovského zákona (z 3. prosince 1863, č. 105. ř. z. a 5. prosince 1896, č. 222. ř. z.) požívají chudinského zaopatření neb podle vysvědčení obecního starosty, resp. orgánu, jenž bude příště nositelem chudinské péče, nemohou lékařský honorář ze svého zaplatiti.

Omezení této povinnosti za bezplatné léčení chudých do obce příslušných vedlo by zejména v obcích se značnějším přílivem obyvatelstva z cizích chudých obcí jen ke stížení pomoci lékařské a vleklým jednáním úředním a bylo nejvýše odůvodněno jen potud, pokud tato péče náležela obcím, nikoliv však bude-li policie zdravotní a po případě i péče o chudinství, náležeti státu. Obec, resp. orgán, jemuž svěřena bude péče o chudinství, povinna bude dáti každoročně lékaři seznam osob nalézajících se v chudinském zaopatření a v obci bydlících. Pro speciální účel tohoto ustanovení zákona nelze vyměřiti spolehlivé kriterium chudoby, aspoň tak, jak tomu jest v § 63. civilního řízení soudního pro speciální účel zákona z 1. srpna 1895, čís. 13. (útraty procesní) neb předpisech o imunitě exekuční podle čl. IX., č. 10. novely k řízení exekučnímu z 27. května 1896, č. 78. ř. z., nýbrž bude nutno považovati otázku, o níž jde za quaestio facti. Útraty vzniklé za léky při léčení chudých povinny budou platiti obce neb nositel příští péče chudinské podle předpisů zákona domovského.

Léčení bezplatné místních chudých jest kategorickým příkazem doby a jedním z nejnaléhavějších sociálních problémů, dlužno však podotknouti, že následkem zavedení a rozšíření tak zv. rodinného pojištění, počet osob chudinského léčení potřebných bude značně snížen.

Ohledně Slovenska viz § 9. čl. XXXVIII. 1908, bod 1., ohledně léčení chudých obyvatel zdarma.

c) Zdravotní dozor k dělníkům hospodářským, lesním, saisonním a ku čeledi pojat byl do osnovy z důvodů uvedených při § 4. č. 4., sem náležejí též zdravotně policejní opatření, nařízené výnosem místodržitelství českého z 1. května 1912, čís. 22. B 1924, proti zavlečení nakažlivých nemocí příchodem saisonních polních dělníků.

Na Slovensku § 29. článek XLVII. z r. 1907 (zákon o hospodářské čeledi zavazuje službodárce postarati se o hygienické ubytování čeledi, zejména musí každý ženatý čeledín míti zvláštní síň s komorou. Viz též článek XLVI. 1907 ohledně státní podpory pro stavbu domků hospodářských dělníků.

d) V obor této působnosti náleží dozor ke zřizování a úpravě tělocvičen, plováren, míst pro hry a sportovní výkony, jakož i péče o rozvoj tělesných cviků (sportu a pod.).

Pro Slovensko vydáno nařízení ministerstva vyučování č. 44.250 z 1887, podle něhož dozírá školní lékař na dětské hry a intervenuje u úřadů v zájmu zřízení dětských hřišť a plováren.

e) Lékařská péče o školní mládež není posud náležitě upravena; jednotlivými v celku nedostatečnými nařízeními učiněn byl jakýsi pokus o úpravu: tak zejména ohledně ochrany školní mládeže před krátkozrakostí vydán byl výnos min. vyučování z 26. listopadu 1878, č. 15.213, dále ohledně zamezení šíření nakažlivých nemocí ve školách vydán výnos min. vyučování z 5. února 1884, č. 18.904 kteréžto ministerstvo vydalo též výnos ze dne 12. března 1888, č. 7.099. jenž jedná o tom, jak se má ve školách pečovati o zdraví žáků (vytápění, ventilace, čistění místností atd.). Ohledně zavedení školního lékařství do obecních škol vydalo ministerstvo vyučování bližší pokyny ve výnosu ze dne 31. května 1906, č. 22.071.

Tím, že státní lékař jako svoji povinnost vykonávati bude dozor na školní mládež, rozluštěna bude palčivá otázka školních lékařů, neboť nelze toho času pomýšleti na to, aby zaveden byl podle vzoru velkých měst jednotně organisovaný specielní dozor lékařský nad mládeží školní.

Pro Slovensko v § 27. čl. XIV. 1876, v § 5. čl. XV. 1891 a v § 5. čl. XXVIII. 1876 stanoven jest stálý dohled úředních lékařů na obecné šk ly, mateřské školy a dětské asyly, zejména na budovy, učebny, vzduch v nich, pitnou vodu a pod. a zavedena jest též každoroční individuelní prohlídka školních dítek a pod., viz též § 9. čl. XXXVIlI. 1908, bod 8, o dohledu na opatrovny a obecné školy.

f) Péče o zdravotní výchovu a spolučinnost při etické výchově, hlavně šířením znalostí zdravotních mezi lidem, boj proti pohlavním nemocem, proti alkoholismu, tuberkulose a jiným lidovým nemocen a zhoubným zdravotním pověrám bude jedním z důležitých úkolů státních lékařů; poučování obyvatelstva, konané lékaři při každé ordinaci nejen po stránce zdravotní, ale i po stránce mravní nutno tímto ustanovením povýšiti na úřední výkon a jako takový je týž oceňovati, neboť lékaři při denním styku s obyvatelstvem a zjednáním si důvěry téhož, mohlo velmi mnoho po této stránce vykonati pro utužení zdraví národa a upevnění základu jeho mravní výchovy.

K § 6.

Vymezení činnosti funkcionářů státní zdravotní policie musí se opírati o zákonný podklad. Tímto zákonným podkladem jest právě navrhovaná osnova (§ 4. a 5.) pokud se týče jiné zákony záležitosti této se dotýkající (zdrav. zák. říšský z r. 1870, pokud by zůstal v platnosti - § 2.). Osnova však sama nemůže vyčerpati způsob výkonu zdravotní policie a musí pomýšleti na předpisy, jimiž dány budou funkcionářům těm příslušné pokyny. Na takové instrukce právě pomýšlí § 6., při platném dosud právním stavu celá řada otázek v obor zdravotní policie spadajících upravena jest pouze instrukcemi (viz instrukci služební pro obecní a obvodní lékaře v Čechách, vyhlášenou místodržitelstvím českým dne 8. února 1889, zem. zák. č. 6. o služební instrukci pro obecní lékaře na Moravě, vyhlášenou nařízením místodržitelství ze dne 16. září 1884, č. 28. z. z.). Bližšími ustanoveními o oboru působnosti funkcionářů a zřízenců státního úřadu, jenž vykonává správu zdravotní, míní se tudíž hlavně instanční roztřídění agendy zdravotně policejní v § 4. a 5. osnovy a v § 2. ř. z. zdrav. z 1870 uvedené mezi jednotlivé instance, výkon a dohled ohledně policie zdravotní vykonávající.

Vzhledem k povaze věci (viz zákon o tlumení nakažlivých nemocí z r. 1913) jeví se nutným, aby místní státní lékař oprávněn byl ku provedení určitých opatření, jež by v min. nařízení event. taxativně byla uvedena, ovšem se zřetelem k danému zákonem podkladu.

Zvláštním nařízením bude nutno stanoviti zejména bližší ustanovení o oboru působnosti funkcionářů a zřízenců jmenovaných v § 2. zákona, zvláště bude nutno vymeziti obor oněch opatření místního lékaře státního, týkajících se výkonu zdravotní policie, jež provésti lze teprve po schválení úřadu I. instance, vykonávajícího zdrav. správu státní (referátu při úřadu tomto zřízeného) k návrhu místního státního lékaře, dále pak soubor opatření, jež nutno provésti ihned a při nichž tedy státní lékař činí okamžité opatření a rozhodnutí, jenž ovšem sděluje s úřadem I. instance, vykonávajícím zdravotní policii resp. referátem zdravotním při něm zřízeným.

Všechny tyto podrobné předpisy vydány budou ministerstvem veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy podle potřeby v dohodě s jinými ministerstvy, jako pokud by šlo o otázky technické s ministerstvem veřejných prací, pokud by šlo o úpravu zdravotní policie, týkající se objektů železničních v dohodě s ministerstvem železnic. Předpisy ty, zejména pokud nutna jest úprava rozečlánkování zdravotní správy, opírati se musí o základy vnitřní správy, jenž dán jest zákonem o zřízení župních a okresních úřadů v republice Československé na základě ustanovení § 7. zákona o župním zřízení, ve kterémž dány budou základní zásady působnosti zdravotních orgánů vůbec.

Důležitou otázkou jest, má-li býti státnímu lékaři ponecháno volné konání prakse; otázku tuto bude nutno řešiti kladně, poněvadž tento funkcionář, jak z povahy věci vychází, nesmí nikdy opustiti kurativní pole své činnosti.

K § 7.

Počet zdravotních okrsků, jich rozlohu a hranice určí správa státní podle všeobecných zásad nařízením, vytčených vzhledem k potřebě místní. Až bude celé území státu nově rozděleno na správní obvody (župy a okresy), bude nutno i zdravotní okresy přizpůsobiti nové teritoriální úpravě, podle zásad stanovených nařízením a provedení celé úpravy ponechati státní správě, totiž ústřednímu úřadu zdravotnímu, po případě úřadům podřízeným. Při tom bude třeba vzíti náležitý zřetel k počtu obyvatelů, komunikačním a zdravotním poměrům, k povaze výdělečné činnosti obyvatelstva (kraj zemědělský a průmyslový) a jiným poměrům.

Stanovení okrsků a j. vyžadovati bude značné práce a dlouhotrvajícího šetření; nutno tudíž provedení těchto opatření uložiti státní správě, jež bude rozhodovati i o budoucích změnách v hranicích zdravotních obvodů, jich sídel a pod. Ostatně také podle jednotlivých zemských zdravotních zákonů stanoví se resp. mění obvody, zdravotní sídla atd. akty správními. Nové v osnově jest jen to, že se nestanoví počet obyvatel, rozhodný pro zřízení samostatné obce neb obvodu zdravotního, ježto nelze to pokládati za účelné, neboť vzhledem k různým a velmi odlišným poměrům jednotlivých zemí nelze přesné směrnice v tomto směru do zákona vložiti; samozřejmě bude rozdělení zdravotních okrsků provedeno kromě výminek nezbytně nutných v mezích příštího teritoriálního rozsahu úřadů vnitřní správy.

Zejména dlužno upozorniti na instrukci k § 5. čl. XXXVlll. 1908 uher. zákona pro Slovensko platného, jež má při přidělování lékařských obvodů na zřeteli mimo počet obyvatelstva jednotlivých obcí také místní a komunikační poměry, zejména okolnost, kde jsou doly, továrny a jiné průmyslové závody, větší kolonie státních dětských útulků, neb kde je rozšířen trachom jako endemická nemoc, pak zeměpisné položení obcí, veřejné cesty a pod. Dále nutno poukázati na osnovu nového zemského zdravotního zákona pro Čechy z r. 1908, jež v § 4. stanoví, že, má-li v dosavadních obvodech zdravotních co do přidělení obcí, sídla lékaře a j., nastati změna, posouditi jest podle počtu obyvatel, rozlohy, zdravotního obvodu, podle vzdálenosti jednotlivých obcí od sebe, jakož i od sídla obvodního lékaře, podle poměrů komunikačních, populačních, průmyslových a podle jiných poměrů rozhodujících pro rychlé a správné vykonávání služby zdravotní. Zpravidla nemá obvod zdravotní míti více než 10.000 obyvatel a 100 km2 rozlohy. Určiti přesné rozměry jednotlivých obvodů není možno, zejména nelze stanoviti minimální rozlohu obvodu neb minimální přípustné jeho zalidnění; bylo by totiž nejvýše obtížným stanoviti pro nejrůznější kraje státu stejně vhodnou mez minimální a mimo to bude vždy nutno přihlížeti též k místním a topografickým podmínkám kraje, potřebám obyvatelstva a j. Výslovně se podotýká, že do rámce tohoto zákona náleží též úprava zdravotní policie měst se zvláštním statutem, pokud se týče s právem municipálním, kromě hlav. města Prahy, pro něž bude tato záležitost upravena zvláště (viz § 2. tohoto zák.).

K § 8.

Během doby přibylo agendám zdravotní policie valně na rozsahu, a to jednak rozšířením dosavadní činnosti zdravotnické (jako při opatřeních proti infekčním nemocem atd.), dále i tím, že zřízeny byly nové instituce a vznikly nové práce, jako poradny sociálně lékařské, hygiena školní mládeže, podrobný dozor nad potravinami atd., kteréžto nově vzniklé instituce bylo nutno vsunouti do nové organisace při postátnění policie zdravotní. Bude tudíž s převzetím veškerých záležitostí zdravotní policie státem spojeno pro posavadní obvodní a obecní lékaře značné rozmnožení jich povinností, a to tím spíše, poněvadž též veliká část agendy nynějších fysiků okresních přesune se na tyto místní (fysiky) lékaře státní.

Nynější služební požitky obecních a obvodních lékařů upraveny jsou starými předpisy zákonnými, neodpovídají nynějším drahotním a zdravotním poměrům, ani sociálnímu postavení lékařů a nejsou nijak v poměru ke množství a kvalitě povinností, jichž plnění se od lékařů požaduje. Nutno totiž při státních (posud obvodních) lékařích honorovati kvantitu krátce (mnohostrannost), kvalitu (nebezpečí s ní spojené) její a stálou pohotovost. I bude samozřejmě nutno při převzetí lékařů do služby státní právní jejich poměry podle zásluhy upraviti. Jedině správné opatření, vyhovující spravedlivým nárokům této kategorie lékařů, po převzetí zdravotní policie státem může spočívati pouze v tom, že tito stanouce se veřejnými úředníky, míti budou požitky státních úředníků podle platných právních norem (viz zákon ze dne 7. října 1919, čís. 541. sb. z. a n.). Postupové jich poměry upraví se do 1. září 1919 podle lhůt uvedených ve služební pragmatice z r. 1914, čili při zařazování těchto lékařů do platových tříd nutno postupovati tak, jako by již byli státními úředníky od doby ustanovení obvodními lékaři.

Jmenování státních lékařů říditi se bude podle zásad v příčině té všeobecné platných. Ministerstvu nejsou dosud k disposici potřebná data ohledně počtu, stáří, délky služby a výše platu obecních a obvodních lékařů v území celého státu, rovněž počet těchto míst, zejména na Slovensku, nemohl býti posud přesně zjištěn (v Čechách zřízeno jest při obecní a okresní samosprávě asi 1100 míst lékařských, na Moravě 398, ve Slezsku 72, na Slovensku asi 400 a v Podkarpatské Rusi 70); nelze tudíž určit předem výši nákladu, jež uvedeným opatřením vzniknou. Přibližně možno však počítati, že celková úprava vyžadovati bude při počtu 2000 státních lékařů s průměrnými služebními požitky 10.000 Kč asi 20,000.000 Kč ročně, nehledě k požitkům zaopatřovacím a pensijní.

Při tom nutno ovšem uvážiti, že ačkoliv jest to v zájmu věci samotné, že lékař vykonávající zdravotní policii, vykonává praxi pro finanční správu, jež musí pečovati o rovnováhu v úřednictvu vůbec, nastávají rozpaky jak se má na tuto okolnost dívati.

Jest jisto, že lékař s tak důležitou funkcí, nesmí kurativní svoji část zanedbávati, jest však také nepochybno, že úřední činnost zabere lékaři tomu velkou část času. Přes to však vzhledem k ostatním kategoriím úřednickým, nelze okolnost, že pro lékaře ty jest přípustná možnost soukromých příjmů, přehlédnouti a nutno bylo proto v zájmu celého úřednictva vytknouti určité omezení.

Státní správa zdravotní musí však rozeznávati, vykonávána-li bude zdravotně policejní služba lékařská s mimořádnými obtížemi, či nikoliv. Proto zákon připouští, aby v okrscích s mimořádnými místními obtížemi mohl býti lékařům poskytnut zvláštní místní příspěvek.

K §§ 9.-11.

Má-li býti nová organisace zdravotní správy, jež provedena bude převzetím agendy zdravotně policejní státem, spojena se zdarem, bude nutno pro výkon její opatřiti dostatečný počet zkušeného personálu lékařského.

Nynější obvodní a obecní lékaři jsou v prvé řadě povoláni ku převzetí funkci státních lékařů, a to jednak se zřetelem ke své kvalifikaci, jednak pak se zřetelem k tomu, že dlouhá léta konali své povinnosti za nepatrnou odměnu; jest tudíž spravedlivým požadavkem, by odčiněno bylo bezpráví páchané na nich řadu let.

Státní správa nemá ani dostatečného počtu jiných sil lékařských pro obstarávání policie zdravotní a uvítá tudíž s povděkem možnost, použíti k tomuto účelu posavadních lékařů autonomních, jimž bude nutno upraviti právní poměry právě tak, jako ostatním funkcionářům státním se stejný předběžným vzděláním.

Kdežto § 8. osnovy jedná o zařadění kategorie státních lékařů do hodnostních tříd státních úředníků a o zásadní úpravě jich právních poměrů (jakož i ostatního zdravotně policejního personálu) podle předpisů právních pro úředníky (a zřízence) státní s obdobnou kvalifikací, obsahuje § 9. osnovy ustanovení přechodné povahy, neboť se týká převzetí nynějších obvodních, obecních lékařů definitivních, po případě i provisorních lékařů do služby státní se započtením jich služební doby do pense. Samozřejmě bude nutno při přejímání oněch činovníků do služby státní postupovati individuelně, na základě jednotlivých žádostí s příslušnými doklady, a to s náležitým zřetelem a opatrností vzhledem k poměrům na Slovensku; postup při přejímání bude nutno říditi podle všeobecných zásad v zákonu vytčených.

Ohledně započítání dosavadní služební doby dotčených činovníků definitivně ustanovených do pense ve službě státní není právních námitek. Při převzetí provisorních, obecních a obvodních lékařů do služby státní bude nutno přihlížeti ku platným úmluvám pokud se týče k nabytým právům, poněvadž v některých případech lékaři s obcemi uzavřeli zvláštní smlouvu, podle níž mají obecní lékaři zajištěny zaopatřovací požitky (§ 17. zák. z 17. dub. 1906, čís. 34 pro Čechy), ačkoliv jejich služební poměr nebyl definitivně upraven. Kromě toho jsou o vodní lékaři, kteří po svém jmenování stali se členy pensijního fondu (českého), a nabyli tudíž nároků na pensijní zaopatření a sloužili celou řadu let jako definitivní, ucházeli se však vzhledem k výhodnějším podmínkám později o místo obvodního (obecního) lékaře v jiném okresu a byli v něm jmenováni provisorně, aby tito provisorní lékaři při přejímání do služby státní nebyli zkráceni, vsunuta byla do § 5. osnovy zákona slova »pokud se týče nabytá práva«.

Pokud jde o započítání služební doby nutno upozorniti na § 24. zák. z 1906, čís. 34. z. z. pro Čechy, kde jako nejzazší termín pro určování požitků pensijních jest stanoven 1. leden 1905, kterýžto termín vzhledem k započtení tří válečných let lékařům v zásadě přiznanému posunut byl na 1. leden 1892; jedná se tudíž vlastně toliko o započítání tří let (od r. 1889 do 1891 incl.), poněvadž nejstarší obvodní lékaři jsou z r. 1889.

Nynější právní poměry lékařů obvodních a obecních uvedeny jsou ve všeob. části důvodové zprávy při jednotlivých zemských zdravotních zákonech (pro Čechy z r. 1888, č. 9., pro Moravu z r. 1909, čís. 98, pro Slezsko z r. 1896, č. 31 a 1914, č. 26 a pro Uhry (Slovensko) čl. XXXVllI. z r. 1908); nutno ještě stručně uvésti právní normy upravující výslužné obecních a obvodních lékařů a zaopatřovací požitky jich rodin.

V Čechách zákon ze dne 17. dubna 1906, č. 34 z. z. uvedl k tomu účelu v život »Pensijní fond obecních a obvodních lékařů«, jenž se spravuje nákladem zemským do té doby, dokud nebude vykazovati žádného přebytku.

Podle § 16. cit. zák. plyne do tohoto fondu výnos jmenovací sazby v obnosu 100 Kč od každého definitivně potvrzeného obec. a obv. lékaře, dále příspěvky těchto lékařů obnášející 3% z minimálního platu zák. stanoveného a konečně příspěvky fondu zemského za každého obec. a obv. lékaře placené ve výši rovnající se 12.5% zák. stanoveného minimálního služného lékařova, t. j. 100 Kč posud za 1 lékaře, tudíž asi 100.000 Kč ročně; korrelatem této povinnosti zemského výboru ku placení příspěvku, jehož výši nutno čas od času znova podle potřeby stanoviti, jest právo zemského výboru (podle § 25. cit. zák.) potvrzovati jmenování a pension vání všech obecních a obvodních lékařů podle zákona z r. 1888 č. 9 z. z. ustanovených, jakož i vyměřovati výslužné a zaopatřovací požitky. Podle výsledku účetní uzávěrky pensijního fondu za r. 1918 činila běžná náležitost poukázaných zaopatřovacích požitků přibližně 122.000 Kč; jmění fondu obnášelo 1,322.889 Kč 96 h, z čehož 425.000 Kč připadalo na rak. válečné půjčky.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP