§ 11. jedná o příslušnosti stavebního
sboru pro vyřizování stížností
ve věcech stavebních z obvodu v § 1. zákona
o sloučení uvedeného, a zejména i
oněch stížností, které do dne
jeho ustavení byly nevyřízeny, a mimo to
podrobuje všechna do dne sloučení vydaná
parcelační a stavební povolení obcí
sloučených zvláštnímu dozorčímu
právu primátorově, který bude oprávněn
stěžovati si i do těchto povolení i
do rozhodnutí stavebního sboru.
§ 12. vymezuje kompetenci sboru pro vyřizování
stížností mimo věci stavební.
Při tom byl škrtnut odstavec II. obdobného
§ 10. vládního návrhu, podle něhož
mohl sbor pro vyřizování stížností,
uzná-li toho potřebu, předložiti stížnost
k rozhodnutí ústřednímu zastupitelstvu.
Takové právo by jaksi odporovalo myšlence o
účelnosti zřízení takového
sboru.
§ 13. upravuje dozorčí a schvalovací
působnost ústředního zastupitelstva
nad hospodářskou správou sloučených
obcí, při čemž se stanoví, že
ústřední zastupitelstvo nastupuje při
usnášení a schvalování důležitějších
opatření hospodářských na místo
městského zastupitelstva v Praze a okresních
zastupitelstev (výborů) v ostatních obcích,
když bylo podle dosavadních zákonů nutné
jich usnesení.
Ovšem činnost dozorčí má býti
intensivní a proto se dává finanční
komisi ústředního zastupitelstva právo,
aby kdykoli vysílala vlastní organy do jednotlivých
obcí; činnost schvalovací se vztahuje i na
všechna vydání mimo rozpočet a jiná
hospodářská opatření rázu
mimořádného vymykající se z
běžné správy obce. Tyto obě činnosti
dozorčí i schvalovací jdou dále než
oprávnění okresních zastupitelstev
a připravují úplné sloučení.
§ 16., pokud se týče převedení
pravomoci zemského výboru na ministra financí,
souvisí hlavně s § 11. osnovy I. o sloučení
obcí. Připomenouti dlužno, že ani obecním
řádem pražským, ani citovaným
zákonem o obecních dávkách z r. 1908
nebyla výboru zemskému výslovně přiznána
pravomoc rozhodovati o stížnostech v samostatné
působnosti obecní, zejména pokud se týče
správy hospodářské; pravomoc tato,
vyvozovaná z říšského zákona
obecního, zůstane zemskému správnímu
výboru nadále zachována, pokud ovšem
nebude novými zákony změněna.
K § 17. se připomíná, že z jeho
znění plyne též, že i po sloučení
stavební sbor a sbor pro vyřizování
stížností podrží agendu sboru obecních
starších, kterou jim tato osnova přikazuje.
K § 18. Ustanovení o působnosti místních
výborů plynou ze základní myšlenky,
že tyto místní výbory mají býti
pouze pomocnými orgány pro ústřední
zastupitelstvo, které mají mu jeho úlohu
usnadňovati tím, že převezmou vše,
co podle názoru ústředního zastupitelstva
nevyžaduje přísně jednotného
vyřizování jím samým, nemají
však se státi samostatnými orgány, které
by mohly činnost ústředního zastupitelstva
samostatnou politikou paralysovati. Zásadně stojí
tato ustanovení na stanovisku organisační
volnosti ústředního zastupitelstva, kterému
se ponechá, aby místním výborům
přidělilo takovou působnost, jakou podle
časových a místních poměrů
uzná za přiměřenou. Aby snad nemohlo
této organisační volnosti býti zneužíváno
z důvodů stranických, vyhražuje se schválení
ministerstva vnitra. (§ 20.) Ostatně budiž připomenuto,
že již nynější obecní řád
pražský v důležitých otázkách
ponechává obecnímu zastupitelstvu stanoviti
kompetenci obecních orgánů (§§
146., 148. a 100. odst. 1. na konci). Ustanovení tato samozřejmě
nemohou býti překážkou, by v budoucnosti,
až se bude vydávati definitivní obecní
řád pražský, nebyla do něho pojata
přesnější ustanovení o působnosti
místních výborů; pro dobu přechodnou
však zajisté poměrům a potřebám
lépe vyhoví pružná ustanovení,
navržená v osnově.
Podle § 21. bude možno provésti změny
v dosavadním seskupení částí
Velké Prahy sloučením, rozloučením
nebo změnou hranic. Navrhovati změny podobné
již nyní, zdálo se přílišným
zásahem do samosprávy obce pražské i
dotčených částí a mimo to mluví
proti tomu závazný praktický důvod,
že by se tím přechod do nové obce -
sám sebou již složitý ještě
více znesnadnil, zejména kdyby též vnitřní
Praha sama měla býti v několik obvodů
rozdělena.
Na konci této zprávy má referent za povinnost
vzpomenouti okolnosti, že jemu v referátu předcházel
pan dr. Přemysl Šámal, kterému však
úřad kancléře nedovoloval, aby podržel
členství Národního shromáždění
a tím ustoupil také z tohoto referátu, podav
ještě zprávu tisk 1018 o vládním
návrhu, týkajícím se konání
obecních voleb v Praze, které bylo z největší
části použito pro vypracovaní předložené
zde osnovy II. o volbách do Ústředního
zastupitelstva hl. města Prahy.
Mimo to jako ministerský úředník s
referentem spolupracoval na podrobné a definitivní
redakci znění osnov a přehlížel
i doplňoval důvodovou zprávu pan dr. Václav
Joachim.
Podepsaní v souhlasu s usneseními výborů
pro Velkou Prahu a ústavního, předkládajíce
tuto důvodovou zprávu a níže tři
příslušné osnovy, navrhují,
aby Národní shromáždění
se usneslo na těchto zákonech.
V Praze dne 3. února 1920.
Obce Bohnice, Hloubětín, Karlín, Kobylisy,
Prosek, Střížkov, Troja a Vysočany v
samosprávném okresu karlínském, Břevnov,
Bubeneč, Dejvice, Hlubočepy, Jinonice, Košíře,
Liboc, Motoly, Radlice, Sedlec, Smíchov, Strešovice,
Veleslavín a Vokovice v samosprávném okresu
smíchovském, Bráník, Hodkovičky,
Hostivař - bez osad Miličova a Hájí
- Krč, Michle, Nusle, Podolí, Král. Vinohrady,
Vršovice a Záběhlice v samosprávném
okresu vinohradském, osada Malá Chuchle a část
obce Modřan, zvaná Zátiší, jež
se zároveň spojuje s obcí Hodkovičkami,
v samosprávném okresu zbraslavském, Hrdlořezy,
Malešice, Staré Strašnice a Žižkov
v samosprávném okresu žižkovském
vylučují se z těchto okresů a slučují
se s hlavním městem Prahou v jednu obec pod společným
jménem "Hlavní město Praha".
Očíslování nových částí
Prahy a úprava hranic mezi Prahou a obcemi Miličov-Háje,
Velká Chuchle a Modřany provede se vládním
nařízením.
Dnem sloučení podřizuje se celý obvod
vytčený v § 1., všem zákonům
a ustanovením, platným pro hlavní město
Prahu, pokud v tomto zákoně není jinak stanoveno.
Zejména rozšiřuje se na celý ten obvod
platnost obecního řádu ze dne 27. dubna 1850,
čís. 85 z. z., stavebního řádu
ze dne 10. dubna 1886, čís. 40 z. z. a zákona
ze dne 9. března 1889, č. 19 z. z. o povinném
užívání jatek, se všemi pozdějšími
změnami a dodatky.
Čelední řád ze dne 21. srpna 1857,
č. 42 z. z. vyhlášený pro Prahu a její
policejní obvod, zůstává však
obmezen na dosavadní obvod.
Veškeré jmění a statek obecní,
ústavy a fondy jmenovaných obcí, pokud se
týče osad, veškerá jejich práva
i veškeré závazky přecházejí
dnem sloučení na hlavní město Prahu,
které přejímá do svých služeb
všechny právoplatně jmenované úředníky
a zřízence těchto obcí (osad) a jejich
ústavův a podniků se všemi jejich nabytými
právy a nároky, pokud nepřevyšují
míry práv a nároků úředníkův
a zřízenců stejné nebo rovnocenné
kategorie, kteří v den sloučení ve
službách hlavního města Prahy budou
ustanoveni.
Pokud však úředníkům a zřízencům
obcí (osad) připojených byly do dne 30. června
1919 všeobecnou úpravou již právoplatně
přiznány požitky vyšší, budou
míti na ne i nadále nárok do té doby,
až bude provedena nová všeobecná celková
úprava platův a požitkův úředníkův
a zřízenců sjednocené obce pražské.
Tento nárok se neuznává tam, kde jde o úpravu
platův a požitků jednotlivých zaměstnanců
rázu mimořádného, neodpovídající
způsobilosti a skutečné služební
době zaměstnancově.
Zaměstnancům obcí připojených,
kteří mají menší požitky
služební, než náležejí zaměstnancům
obce pražské, budou ode dne sloučení
poukazovány k výplatě tytéž požitky
služební, na jaké podle způsobilosti,
zaměstnání a služebních let mají
nárok u obce pražské dosavadní její
úředníci a zřízenci stejné
neb rovnocenné kategorie.
Stejné zásady platí i pro převzetí
a míru práv i nároků oněch
osob, které v den sloučení požívají
již od připojených obcí platů
pensijních, vdovských neb jiných zaopatřovacích.
Právnickým a lékařským úředníkům
připojených obcí, kteří mají
potřebnou odbornou kvalifikaci a kteří dokonali
aspoň 5 let v odborných službách obecních
neb jiných veřejných, promíjí
se průkaz o praktické zkoušce politické
nebo fysikátní.
Sloučením obcí (osad), jmenovaných
v § 1 ., s městem Prahou zanikají dosavadní
samosprávné okresy Král. Vinohradský
a žižkovský.
Jejich práva a povinnosti, jmění a statek
- vyjma okresní silnice, ležící mimo
obce jmenované v § 1. - přecházejí
na město Prahu, které přejímá
též jejich úředníky a zřízence
za stejných podmínek, jaké stanoveny jsou
pro úředníky a zřízence obecní
v § 3.
Přidělení obcí (osad) dosavadních
samosprávných okresů Král. Vinohradského
a žižkovského, které se neslučují
s městem Prahou, i s okresními silnicemi, ležícími
v jejich obvodu, k sousedním okresům a sídlo
okresních zastupitelstev pro zbývající
obce okresu karlínského a smíchovského
určí se po slyšení dotčených
okresních zastupitelstev a obcí vládním
nařízením.
Též okresní silnice v obvodu ostatních
připojených obcí (osad) stávají
se dnem sloučení obecními silnicemi města
Prahy, jež s nimi současně převezme
za podmínek § 3. tohoto zákona do služeb
svých i okresní cestáře, kteří
pro převzaté silnice do té doby právoplatně
byli ustanoveni.
Ostatní jmění, dluhy a závazky dosavadních
samosprávných okresů karlínského
a smíchovského. rozdělí se mezi město
Prahu a zbylé části těchto okresů
podle stavu ze dne 31. prosince 1919 v tom poměru, v jakém
jest předpis daňové základny pro přirážky
v obcích ku Praze připojených ku předpisu
daňové základny v obcích, kteréž
i nadále ve svazku oněch okresů zůstanou,
podle průměru posledních tří
let 1917 až 1919.
Do dne sloučení mohou okresy ty uzavírati
půjčky a přejímati závazky
jen za předchozího souhlasu obce pražské.
Při tom okresní ústavy a nemovitosti, ležící
v připojených obcích, připadnou nestane-li
se jiná dohoda - se vším příslušenstvím
výhradně obci pražské, která
však za to nahradí zbytku okresu poměrnou část
ceny jejich, připadající na ně podle
klíče, shora stanoveného, a naopak zbytku
okresu zůstanou zcela nemovitosti a ústavy okresní,
ležící v obcích nepřipojených,
a okres ten za to nahradí poměrnou část
ceny jejich, připadající na Prahu podle pravidla
výše řečeného.
Cena jednotlivých předmětův ustanoví
se dohodou.
Neshodnou-li se obě strany o náhradě, rozhodne
zvláštní smíšená komise,
jejíž předsedu jmenuje ministr vnitra, a do
níž vyšlou po jednom přísedícím
obec pražská a zúčastněný
výbor okresní. Neshodnou-li se zástupci stran,
rozhoduje o výši náhrady předseda v
mezích obapolných návrhů, v jiných
otázkách rozhoduje hlas, ke kterému se připojí
předseda. Rozhodnutí se musí státi
podle skutečného stavu z 31. prosince 1919 a podle
inventární ceny z r. 1914, pokud se týče
se zřetelem k nákladům, investovaným
po tomto roce, po odečtení příslušné
kvoty umořovací. Podrobnosti řízení
komise budou upraveny jednacím řádem, který
vydá a ve sbírce zákonů a nařízení
vyhlásí ministr vnitra.
S ústavy a nemovitostmi přejímá město
Praha také dosavadní právoplatné jmenované
úředníky a zřízence okresní,
výhradně pro ně ustanovené, za podmínek
uvedených v § 3.
Z ostatních právoplatně jmenovaných
úředníkův a zřízenců
těchto okresů povinna jest Praha podle dohody s
dotčeným okresem převzíti za podmínek
§ 3. ty úředníky a zřízence,
kterých okres následkem zmenšení nebude
již potřebovati. Nedojde-li k dohodě, rozhodne
ministerstvo vnitra.
Podle zásad, stanovených v §§ 5. až
7., upraven bude též poměr obce pražské
k obcím Miličovu - Hájím, Velké
Chuchli a Modřanům a k okresům, ke kterým
přiděleny budou nepřipojené obce dosavadních
okresů Král. Vinohradského a žižkovského,
jakož i k okresu zbraslavskému.
Zvláštní společenství obcí
Prahy, Karlína, Smíchova, Král. Vinohradů
a Žižkova, založené zákonem ze dne
16. srpna 1899, č. 48 z. z. ke zřízení,
vydržování a správě společné
vodárny, se zrušuje; práva a závazky
přecházejí na sjednocenou obec pražskou
a správa na její zastupitelstvo a radu.
Obecní dávky a poplatky budou se v obcích,
jmenovaných v § 1., vybírat i po sloučení
nadále podle dosavadní výměry potud,
pokud na základě usnesení ústředního
zastupitelstva nebudou jinak upraveny.
Též obecní přirážky k daním
státním mohou podle usnesení ústředního
zastupitelstva se schválením ministerstva financí
býti vybírány v jednotlivých částech
města, které tvořily dosud samostatné
obce, i nadále nestejnou výší.
Pokud se ústřední zastupitelstvo obecní
se schválením ministerstva financí jinak
neusnese, budou přirážky obecní a okresní,
vybírané v obcích nove připojených
poslední rok před sloučením, vybírány
dosavadní výší nadále na účet
sjednocené obce pražské.
Ústřední zastupitelstvo usnese se na finančním
plánu na dobu deseti let, kterým upraví se
zejména postupné provádění
nutných investic a postupný přechod od nynějšího
nestejného zatížení poplatnictva v jednotlivých
obcích (osadách) ke stejnému zatížení
v budoucnosti.
Plán tento, po případě jeho pozdější
změny, nebo doplňky, vyžadují schválení
ministerstvem financí v dohodě s ministerstvem vnitra
a jsou závazny pro každoroční rozpočet
obce pražské. Ministerstvo financí vykonávati
bude dohled na provádění tohoto plánu.
Úprava daně domovní, třídní
i činžovní a potravní daně na
dále zůstává prozatím beze
změny.
Obvod policejního ředitelství pražského
rozšíří se na celý obvod, stanovený
v § 1.
Kdy v jednotlivých částech obce, nepojatých
dosud do policejního obvodu, bude zahájena působnost
policejního ředitelství, vyhlásí
ministr vnitra ve sbírce zákonův a nařízení.
Ministr vnitra může policejní obvod rozšířit
i na další sousední obce, souhlasí-li
dotčená obec s tímto rozšířením.
Proti vůli obce, jíž se týče,
může býti policejní obvod rozšířen
vládním nařízením.
Organisace a příslušnost úřadů
politických, školských, finančních
a berních zůstává zatím beze
změny.
Vláda se zmocňuje, aby nařízením
učinila opatření, nutná k zabezpečení
jednotnosti veřejné správy v celé
obci.
Organisace a příslušnost soudův i zařízení
knih pozemkových zůstávají až
do příští zákonné úpravy
beze změny.
K úplnému nebo částečnému
připojení dalších obcí, sousedících
s městem Prahou, bude příště
potřeba souhlasných usnesení zastupitelstva
obce pražské a obce, o kterou jde, učiněných
za přítomnosti dvou třetin členův,
a vládního nařízení.
Vyrovnání, týkající se jmění,
práv, závazkův, úřednictva
a zřízenců jejich dosavadního okresu,
z něhož se obec vyloučí, s městem
Prahou provede se podle zásad stanovených v tomto
zákoně.
Pouhá změna hranic obce pražské může
se provésti vládním nařízením
po slyšení zúčastěných
obcí.
Obce, které se budoucně usnesou o svém sloučení
s obcí pražskou, nemohou ode dne tohoto usnesení
bez jejího předchozího svolení vstupovati
v žádné nové závazky, které
mají jeviti účinek i po sloučení,
aniž majetek obecní zcizovati, nebo počet úřednictva
a zřízenectva a jeho požitky zvyšovati.
Usnesení tomu odporující jsou neplatná.
§ 13. tohoto zákona nabývá účinnosti
dnem jeho vyhlášení, jinak zákon tento
nabude účinnosti dnem 1. července 1920.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministru vnitra v dohodě s ministrem financí.
V obcích, vyjmenovaných v § 1. zákona
o sloučení, volí se společně
ústřední zastupitelstvo o stu členech
podle řádu volení v obcích (zákon
ze dne 31. ledna 1919, č. 75. sb. zák. a nař.)
s odchylkami zde stanovenými.
Pokud jako podmínka práva volebního nebo
volitelnosti vyžaduje se bydlení v obci po dobu tří
měsíců, pokud se týče jednoho
roku, pokládá se území všech
obcí (osad) sloučených za území
jediné obce.
Dohlédacím úřadem pro konání
voleb podle §u 1. jest zemská správa politická.
Kandidátní listiny podle §u 20. řádu
volení do obcí nutno podati u magistrátu
města Prahy a musí býti opatřeny podpisy
vlastnoručními nejméně 500 voličů,
v seznamu voličů zapsaných.
Místní komise, která podle § 23. řádu
volení do obcí rozhoduje o kandidátních
listinách, jest komise volebního obvodu, ve kterém
jest radnice pražská.
Náklady spojené s konáním voleb ústředního
zastupitelstva, pokud jich podle zákona nehradí
stát, rozvrhnou se na sloučené obce podle
počtu obyvatelstva.
Obec pražská zaplatí všecka vydání,
spojená s ústředním vedením
voleb, zálohou též za ostatní obce a
vybere si od nich příslušné částky
do měsíce po předložení likvidace.
Volební komisí ústřední podle
§u 32. řádu volení do obcí bude
ústřední volební komise zřízená
pro hlavní město Prahu.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Výkonem pověřuje se ministr vnitra v dohodě
s ministrem financí.