Členové ústředního zastupitelstva
zvoleného podle zákona ze dne ... sejdou se nejprve
k volbě primátora do 8 dnů po tom, kdy volba
zastupitelstva stala se pravoplatnou.
Volba primátora může se konati, jsou-li přítomny
nejméně dvě třetiny všech členů,
a za zvoleného prohlášen budiž ten, kdož
obdrží nadpoloviční většinu
hlasů všech členů zastupitelstva.
Nedosáhne-li se tohoto výsledku ani po dvojím
hlasování, koná se užší
volba. Do té pojati buďtež pouze dva členové,
kteří při druhém hlasování
obdrželi nejvíce hlasů. Při rovnosti
hlasů rozhodne los.
Nedosáhne-li ani při užší volbě
žádný kandidát nadpoloviční
většiny všech hlasů celého zastupitelstva,
koná se příštího dne bez zvláštního
pozvání v tutéž hodinu jako v první
den volba nová, stejným způsobem jako v první
den.
Nedosáhne-li se ani druhého dne výsledku,
koná se třetího dne bez zvláštního
pozvání v tutéž hodinu volba nová,
při které prohlásí se za zvoleného
ten, kdo dosáhne nadpoloviční většiny
hlasů přítomných členů
zastupitelstva.
Nedosáhne-li se ani po dvojím hlasování
toho výsledku, koná se volba užší
podle pravidla shora vytčeného.
K platnosti volby primátora jest třeba, aby byla
k návrhu vlády potvrzena presidentem republiky.
Nedojde-li k rozhodnutí o tom do měsíce,
nabývá volba moci práva.
Primátor svolá členy zastupitelstva do 5
dnů ke schůzi, ve které zastupitelstvo zvolí
ze sebe tři náměstky primátorovy a
24 členy městské rady.
Nežli se přistoupí k volbě náměstků,
rozvrhnou se členové presidia - zvoleného
primátora v to počítaje - mezi strany podle
zásad poměrného zastoupení (§
64. vol. ř.).
Strana, která má největší počet
členů - mimo stranu, ze které byl zvolen
primátor - má nárok na místo prvního
náměstka; strana po té nejčetnější
po případě nárok na druhého
náměstka, a podobně další strana,
mající nárok na zastoupení v presidiu,
na třetího náměstka.
Při stejném počtu členů dvou
neb více stran rozhodne dohoda jejich, po případě
los.
Sdružení stran pro volbu náměstků
jest přípustno.
Dohodnou-li se strany, z nichž každá má
aspoň 21 člena v zastupitelstvu, jak o tom, kterým
stranám a v jakém pořadí mají
býti místa náměstků přidělena,
tak i v osobách kandidátů, koná se
volba všech tří náměstků
současně nadpoloviční většinou.
V téže schůzi zastupitelstvo zvolí dvanácte
členů do stavebního sboru a šestnácte
členů sboru pro vyřizování
stížností.
Do obou sborů těchto mohou býti voleni také
nečlenové zastupitelstva; primátor, jeho
náměstkové a členové městské
rady do těchto sborů však voleni býti
nemohou.
Za členy stavebního sboru mohou býti voleni
pouze odborníci techničtí (architekti a inženýři),
lékařští, právničtí
a odborníci v ochraně památek předhistorických,
historických, uměleckých a přírodních
a konečně pracovníci z oboru bytové
reformy; do sboru pro vyřizování stížností
musí býti voleni nejméně polovicí
právníci.
Ministr vnitra, vyžádav si návrhy zemského
(správního) výboru, advokátní,
inženýrské a lékařské
komory do lhůty čtrnácti dnů, jmenuje
v dohodě s ministrem veřejných prací,
ministrem sociální péče, ministrem
školství a národní osvěty a ministrem
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy další 4 cleny stavebního sboru;
jejich funkční období je stejné, jako
funkční období členů, volených
zastupitelstvem.
Primátor svolá jak sbor stavební, tak sbor
pro vyřizování stížností
ke schůzím, ve kterých se každý
tento sbor ustaví tím způsobem, že zvolí
ze sebe předsedu a dva místopředsedy.
Zastupitelstva obcí a osad, jmenovaných v §
1. zák. ze dne ... 1920, čís. ..., zvolená
podle řádu volení v obcích, budou
se po sloučení obcí nazývati místními
výbory, obecní rady místními radami
a obecní starostové místními starosty.
Při příštích volbách ústředního
zastupitelstva budou vždy za týden po těchto
volbách a na základě týchž voličských
seznamů vykonány volby místních výborů
tím způsobem, že pro části města
do 10.000 obyvatelů budou míti 12 členů,
do 20.000 obyvatelů 18 členů, do 50.000 obyvatelů
24 členy, do 100.000 obyvatelů 30 členů,
do 200.000 obyvatelů 36 členů a pres 200.000
obyvatelů 42 členy.
Místní výbory tyto ustaví se pak tím
způsobem, že každý z nich zvolí
ze sebe místního starostu, dále jednoho náměstka,
po případě v částech obce,
ve kterých místní výbory mají
24 a více členů, 2 náměstky
a členy místních rad podle ustanovení
řádu volení v obcích.
Členství ústředního zastupitelstva
jest neslučitelno se členstvím místních
výborů.
Pro všecky volby, zmíněné v předcházejících
ustanoveních, platí řád volení
v obcích ze dne 31. ledna 1919, č. 75 sb. z. a n.,
pokud tento zákon nestanoví odchylky.
Ústřední zastupitelstvo tvoří
samosprávný sbor, který za předsednictví
primátorova nebo jeho náměstka vede podle
podrobných ustanovení tohoto zákona pro všecky
obce (osady), jmenované v zákoně ze dne ...,
čís. ..., již před úplným
sloučením jejich tyto společné věci:
1. Buduje příští organisaci sjednocené
obce pražské, zejména po stránce finanční;
2. koná vrchní dohled k hospodářské
správě všech obcí (osad);
3. provádí práce, na které povolena
byla státní subvence zákonem ze dne 15. dubna
1919, č. 209 sbírky zákonů a nařízení,
nebo na které povoleny budou státní subvence
později;
4. řeší otázku dopravní, bytovou
a pozemkovou, zejména má právo nabývati
pro obce pozemkův i vyvlastněním jak v území
sjednocené obce pražské, tak i mimo toto území
v mezích zvláštních zákonů
vyvlastňovacích;
5. pečuje o práci pro nezaměstnané;
6. koná vrchní dozor na správu chudinskou
a na péči o mládež;
7. koná vrchní dohled na správu zdravotní;
8. vydává všeobecná nařízení
v oboru místní policie, pokud ji nevykonávají
orgány státní;
9. připravuje neb usnáší se o plánu
polohy a dohlíží na jednotné vykonávání
stavebního řádu.
Usnesením ústředního zastupitelstva
může býti jeho působnost rozšířena
též na jiné věci, jichž jednotné
provádění ve všech obcích (osadách)
uzná za nutné. Usnesení o tom může
se státi většinou dvou třetin přítomných;
k platnosti usnesení je třeba, potvrzení
ministra vnitra v dohodě s příslušným
ministrem odborným.
Pravomoc ústředního zastupitelstva může
býti na jiné společné věci,
spadají-li do oboru samostatné působnosti
obecní, rozšířena také pouhým
nařízením ministra vnitra, je-li třeba
v dohodě s příslušným ministrem
odborným.
Provádějíc úkoly zmíněné
v § 9., ústřední zastupitelstvo používá
orgánů obcí sloučených neb
ustanoví zvláštní úředníky
a zřízence podle norem platných pro úředníky
a zřízence obce pražské a to v prvé
řadě ze zaměstnanců sloučených
obcí.
Stavební sbor jest, šetře ustanovení
§ 5. novely k obecním zřízením,
výhradně příslušný rozhodovati
o všech stížnostech, podaných na základě
řádu stavebního ze dne 10. dubna 1886, č.
40 z. z., nebo ze dne 8. ledna 1889, č. 5 z. z., a zákonů
pozdějších je doplňujících
a měnících, do usnesení obecních
orgánů všech obcí sloučených,
zejména o stížnostech, do dne jeho ustavení
nevyřízených, pokud se týče
stavebních věcí z obvodu vytčeného
v § 1. zákona o sloučení. Nastupuje
v té příčině na místo
městského zastupitelstva v Praze a výborů
okresních, pokud se týče obcí mimo
Prahu.
Všechna povolení parcelační a stavební,
která až do dne sloučení budou vydána
obecními orgány v obcích sloučených,
pokud nebude jinak ustanoveno zákony pozdějšími,
a která se vztahují k území, ustanovenému
v odst. 1., musí býti doručena primátorovi,
který má právo podati v zákonné
lhůtě stížnost do nich i do rozhodnutí
stavebního sboru.
O všech ostatních stížnostech do rozhodnutí
a opatření obecních orgánů
v oboru samostatné působnosti, o kterých
dosud rozhodovalo městské zastupitelstvo v Praze
a okresní výbory nebo zastupitelstva v ostatních
obcích, příslušný jest rozhodovati
sbor pro vyřizování stížností.
Ústřední zastupitelstvo nastupuje na místo
městského zastupitelstva v Praze a zastupitelstev
okresních neb okresních výborů v ostatních
obcích, pokud jde o vykonávání dozoru
k hospodářské správě všech
obcí (osad) sloučených a pokud jde o usnášení
nebo schvalování důležitějších
opatření hospodářských, v těch
případech, kde usnesení městského
zastupitelstva v Praze nebo schválení okresního
zastupitelstva (výboru), podle dosavadních zákonů
jest nutné.
Vykonávajíc tento dozor, finanční
komise ústředního zastupitelstva může
kdykoli vyslati do kterékoli obce své orgány,
kteří mají právo nahlížeti
do knih účetních, spisův a dokladů,
konati skontra pokladen atd.
Vedle toho vyhrazeno jest ústřednímu zastupitelstvu
schvalovati ve všech obcích jakákoli vydání
mimo rozpočet, systemisování nových
míst úřednických a zřízeneckých
a úpravu požitkův úředníků,
zřízencův a dělníků.
Ústřední městská rada přejímá
pak vůbec veškeré ostatní úřední
funkce, vykonávané dosud okresními výbory,
v obcích (osadách), jmenovaných v §
1. zákona o sloučení.
Pokud se týče společných otázek,
zmíněných v § 9. pod č. 6. a
7., usnáší se ústřední
zastupitelstvo o jednotných zásadách, kterými
pak obecní zastupitelstva všech obcí jsou vázána.
Pro jednání ústředního zastupitelstva,
ústřední městské rady a primátora
a jejich vzájemný poměr platí - pokud
tento zákon nestanoví odchylky - ustanovení
obecního řádu pražského ze dne
27. dubna 1850, č. 85 z. z. a pozdějších
zákonů, jej měnících a doplňujících.
Stavební sbor a sbor pro vyřizování
stížností usnáší se za předsednictví
svých předsedů ve schůzích
veřejných, pro které platí obdobně,
co platí pro jednání ústřední
městské rady.
Ústřední zastupitelstvo jest oprávněno
na účet budoucí jednotné obce uzavírati
výpůjčky se schválením ministra
financí; k usnesení o výpůjčce
třeba jest přítomnosti nejméně
dvou třetin všech členů zastupitelstva
a většiny, zmíněné v § 9.,
odst. 2. Též jest oprávněno podle zákona
ze dne 5. května 1908, č. 32 z. z. usnášeti
se o zavedení nových dávek obecních
pro celou jednotnou obec. Pravomoc, kterou podle tohoto zákona
i podle obecního řádu pražského
dosud vykonával zemský výbor, po případě
ve shodě s místodržitelstvím, vykonává
ministr financí, který může povoliti
též vybírání přirážek
nad 50%.
Po sloučení všech obcí (osad) v jedinou
obec převezme ústřední zastupitelstvo
též všecky ostatní úkoly, které
obec pražská v samostatném i přeneseném
oboru působnosti vykonávala, pokud tímto
zákonem nebo zákonem o sloučení obcí
nejsou stanoveny odchylky.
Primátor pak převezme úkoly, vznesené
podle platných zákonů na starostu obce pražské,
zejména předsednictví magistrátu.
Po sloučení všech obcí (osad) v jedinou
obec, budou míti místní výbory za
úkol spolupůsobiti předem při odevzdání
jmění a správy dosavadních samostatných
obcí (osad) nové obci sloučením vzniklé.
Vedle toho budou míti za úkol spolupůsobiti
při hospodářství a správě
jednotné obce. podle všeobecných nebo zvláštních
usnesení ústředního zastupitelstva
jako poradní, dozorčí a výkonné
orgány v oboru samostatné i přenesené
působnosti obecní.
Zejména náleží jim v mezích pravidel,
schválených ústředním zastupitelstvem,
a za jeho dohledu správa ústavů, podnikův
a zařízení, sloužících
ryze místním účelům.
Místní výbory v částech města
mimo dosavadní Prahu I. až VIII. budou vykonávati
trestní pravomoc policejní v oboru místní
policie, obci svěřené, pokud jednací
řád jinak neustanoví, a to v senátech
trojčlenných za předsednictví místního
starosty nebo jeho náměstka.
Též jednotliví členové místních
výborů mohou býti ústředním
zastupitelstvem neb ústřední městskou
radou pověřeni dozorem a výkonem, mohou býti
jako zástupcové obce vysíláni ke komisím
a jiným úkonům.
Místní výbory mají právo podávati
podněty, týkající se místních
zájmů, a jsou povinny k vyzvání ústředního
zastupitelstva podávati dobrá zdání
v oboru své působnosti.
Povolovati vydání oprávněny jsou místní
výbory v rámci společného rozpočtu
pro celou jednotnou obec a pouze potud, pokud k tomu byly všeobecným
nebo zvláštním usnesením ústředního
zastupitelstva výslovně zmocněny.
Schůze místních výborů konají
se podle potřeby, avšak nejméně jednou
za dva měsíce za předsedání
místního starosty. O každé schůzi
musí býti včas předem zpraven primátor,
který má právo vyslati ke schůzi člena
ústředního zastupitelstva neb úředníka.
Má též právo kterékoli usnesení
místního výboru zastaviti, domnívá-li
se, že porušuje zákon, nebo působí
obci podstatnou škodu.
V tomto případu má místní výbor
právo, odvolati se k ústřednímu zastupitelstvu.
Podrobněji upravena bude působnost místních
výborů v mezích § 18. jednacím
řádem, který vydá ústřední
zastupitelstvo, a který musí býti schválen
ministrem vnitra a řádně vyhlášen.
Jednací řád ustanoví zejména,
které věci mají vyhrazeny býti místním
výborům a které ponechají se místním
radám.
Rozhodování o věcech, spadajících
jinak do působnosti ústřední rady
městské nebo magistrátu, lze na místní
výbory, po případě místní
rady přenésti pouze jednacím řádem.
Ústřední zastupitelstvo vyslechnuvši
místní výbory, jichž se týče,
může nejdéle půl léta před
rozepsáním nových voleb většinou,
vytčenou v § 9., odst. 2., a se schválením
ministra vnitra, sloučiti několik částí
obce pro volbu místních výborů v celek,
rozděliti některou část obce, která
tvořila dříve samostatnou obec, v několik
částí, nebo změniti hranice místních
obvodů.
Podobné sloučení, rozloučení
nebo změnu hranic může v téže lhůtě
naříditi vláda, vyslechnuvši ústřední
zastupitelstvo a místní výbory, jichž
se týče.
Zákon tento, jehož provedením pověřují
se ministři vnitra a financí v dohodě s ministry
veřejných prací, školství a národní
osvěty, sociální péče, a veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy, nabude
účinnosti dnem vyhlášení mimo
ustanovení hlavy III. a IV., jež nabudou účinnosti
dnem, kdy ustavení nového ústředního
zastupitelstva stane se pravoplatným.