§ 28. chce předejíti přesunům
majetkovým, které by měly za účel,
jmění konečné na úkor dávky
z majetku pod jakýmkoliv pláštíkem ztenčovati.
Případy, o které se zde jedná, jsou
sice podstatně různého rázu, ale všem
je jedna okolnost společnou, že totiž převedený
majetek poplatníkovi náležel, a že by
tudíž, kdyby v jeho majetku zůstal, dávce
podléhal.
Jednati se může tudíž jednak o majetky,
které se v den rozhodný v držení poplatníkově
více nenalézají (č. 1.), jednak o
majetky, které se sice ve jmění poplatníkově
nalézají, ale vzaly na sebe formu, kteráž
povinnost k dávce nezakládá (č. 2.
a 3.).
V obém směru je třeba korektivu; § 28.
je tudíž vzhledem k přípočtům
v úzké příčinné souvislosti
s odpočty §u 27.
č. 1. Jestliže větší dary a jinaká
věnování (přes 1000 K) se odpočítají
od jmění obohaceného, tu logicky musí
býti, mají-li se zachytiti, připočteny
ku jmění dárcovu; dary a věnování
pod 1000 K se tedy u obdarovaného ani neodpočítají
ani u dárce nepřipočítají.
Číselná hranice je potud důležitá,
že jednak nechává stranou menší
dary, jednak ale vyvažuje vzájemnou kolisi zájmů
obou stran.
Rozhodna je hodnota darovaného majetku, po srážce
případné úplaty.
K č. 2 a 3. Jež to se jedná o součástky
jmění konečného, avšak součástky
dávce z majetku nepodrobené, předpokládá
připočtení, že věci tyto v rozhodné
době se v majetku poplatníkově skutečné
nalézaly; není-li tomu tak, pak přípočet
jest možný pouze v mezích č. 1.
Co se hodnoty týče, ve které předměty
tyto se připočtou, rozhodny jsou v obou případech
náklady nabývací, tedy peníz, který
v takových objektech byl investován, nikoliv jejich
hodnota dne 1. března 1919, která se tudíž
žádnému cenění nepodrobuje.
Co do kvality předmětů vytyčuje návrh
zákona zvláštní skupinu t. zv. předmětů
přepychových (č. 2), které byly opatřeny
po 1. srpnu 1914, a vedle toho postihuje také uložení
majetku v cizině (č. 3); minimum hodnoty, zejména
u předmětů k č. 2 se nenavrhuje žádné.
Pojem přepychu jest již povahou svojí velice
labilní; návrh zákona hledí postihnouti
tento oblíbený a rozšířený
způsob ukládání a odstraňování
nahromaděných peněz s vedlejšími,
často zřejmě spekulačními úmysly,
co nejšíře, i vypočítává
nejmarkantnější typy přepychu, aniž
by ovšem poskytnouti mohl výpočet taxativní.
Zjištění jmění počátečného,
tedy v pravidelných případech jmění,
jak zde bylo před 5 lety, staví orgány ukládací
před úkol nanejvýš obtížný;
neboť je-li zjištění jmění
ke dni 1. března 1919 úkolem nemalým, tím
obtížnějším jest, má-li
se tak státi pro termín časově tak
vzdálený.
Těžiště ustanovení §u tohoto
leží v důkazu, jejž strana podati musí,
že určité částky jmění
měla již v den 1. ledna 1914 neb den pozdější;
na důkaze tomto třeba trvati, byť i byl sebe
obtížnější, nemá-li přiznáváním
majetků fiktivních přírůstek
býti uměle stlačován.
Předpis odst. 3 přimyká se k ustanovením
daně válečné (čl. 27., č.
III. prov. nař. k cit. cís. nař. a §
13. cit. zákona).
Sazby jsou jaksi trestí, která číselně
zachycuje a vyjadřuje tendenci a úmysly zákona.
Matematicky vzato jest východiskem pro sazby jednoduchá
rovnice, že
Jp (jmění předválečné)
+ P (přírůstek na jmění)
= Jk (jmění dne 1. března 1919 čili
jmění konečné).
Rovnice tato má dnes potud vyšší význam,
že přes skutečný pokles hodnot jmění
národního, jejž způsobila válka
zničením, spotřebením atd., přece
na druhé straně jednak postupující
vzácností statků hospodářských,
jednak znehodnocením peněz narostly miliardové
hodnoty, kteréž podle všeobecného vox
populi volají po zdanění.
P nelze bez vyšetření a srovnání
Jp a Jk zjistiti; základním principem
návrhu zákona jest tudíž, sloučiti
vyměření dávky z majetku a přírůstku
na majetku tím, že uno actu
1. nižším % zastihne se Jk, v němž
však P jest již zahrnut a že
2. mimoto vyšším % zatíží
se P;
zdanění ad 2. vykonává tudíž
jaksi funkci sur-taxy.
Progrese (sloupec 2 u P i Jk) spočívá
na principu t. zv. prostupňování, jenž
zvolen byl již pro daň válečnou, a záleží
v tom, že se nestanoví, jako u tarifu daně
z příjmu, jediná - ovšem podle výše
jmění stoupající - sazba na celé
jmění, nýbrž že jmění
se rozkládá na celou řadu stupňů,
jimiž probíhá, a že progresivní
procento dávky platí vždy jen pro dotyčný
stupeň.
Přehled skutečného zatížení,
jakož i výpočet skutečně vypadající
dávky jest sice na první pohled poněkud obtížnější,
avšak systém tento má tu velikou výhodu,
že spravedlivěji přihlíží
k rozdílům ve jmění, a že pro
průměrné procento vypadající
na celé jmění nikdy není rozhodným
procento stupně nejvyššího, nýbrž
že skutečné, menší zatížení
vyplývá z procent vypadajících jednotlivě
na stupně, jimiž jmění proběhlo,
takže automaticky zabraňuje se překotnému
stoupání dávky při přechodu
ze sazby do sazby, čemuž u daně z příjmu
třeba čeliti zvláštním předpisem
§u 172., odst. 3. zák. o os. daních.
Stupně částečných obnosů
(na př. prvních 25.000 K, druhých 75.000
K) tvoří ve svých úhrnných
obnosech (na př. v tomto případě 100.000
K) křivku druhého řádu, postupujíce
až do maxima 10,000.000 K vždy o 200.000 K; stupně
tyto jsou pro obě dávky společné.
Dávka z majetku (Jk) jest nižší,
postupujíc od 1% při jmění 25.000
K až do 30% při maximu přes 10,000.000 K, a
stoupá s výší Jk v pravidelné
křivce; nižší procento jest již z
toho důvodu oprávněno, že dávka
tato nepřihlíží, a nemůže
přihlížeti k tomu, jak jmění
toto povstalo, případně jakých změn
během války doznalo, tedy vykazuje-li ztrátu
či žádný přírůstek,
aneb vykazuje-li přírůstek jen kvalitativní,
anebo dokonce i kvantitativní; nemůžeť
ukládán býti dávce z majetku úkol,
s něhož není, totiž vyrovnávati
snad újmy během války nastalé; přes
to, jak již v §§ech 5. a 55. uvedeno, béře
se na vrstvy, které právě zde přicházejí
nejspíše v úvahu, nejširší
zřetel.
Dávka z přírůstku (P) zatěžuje
relativně silněji, spočívá
na zásadě, že jest při téže
výši přírůstku tím vyšší,
čím menší jest Jp (pod 10,000.000
K) a stoupá s velikostí přírůstku
při témže Jp rovněž v pravidelné
křivce; k výši Jp přes 10,000.000
K se již nepřihlíží, i má
se za to, že každé jmění vyšší
10,000.000 K pokud se tarifu týče rovná se
10,000.000 K.
Vzhledem k východišti, které tvoří
Jp, nebylo lze se obejíti bez podrobnějšího
odstupňování jeho; návrh zákona
volí však - v úhrnných částkách
- totéž rozdělení, jako u P a
Jk (sloupec 2) s tou jedinou úchylkou, že pro
P v případech, kde Jp jest rovno nule,
případně dosahuje nejvýše 500
K, tedy pro nejmarkantnější případy
válečných, thesaurovaných zisků,
bylo nutno zvoliti zvláštní stupnici.
Krajní hranici pro dávku z přírůstku
tvoří Jp = 0 do 500 K na jedné, a
Jp = přes 10,000.000 K na druhé straně;
v tomto rozpětí činí dávka
z přírůstku z prvých 25.000 K od 16%
až 5%, a končí u dalšího přírůstku
přes 10,000.000 K vesměs maximem 40%.
Sazby ve čtverci 16 - 5% a 40 - 40% odvozeny jsou
z těchto rámcových sazeb grafických
a to tak, aby jak ve svislých, tak i příčných
kolonách tarifu tvořily pravidelné křivky.
V souvislosti s dávkou z majetku (Jk) dosahuje dávka
z přírůstku v částkách
přes 10,000.000 K maxima 70% (30 + 40).
S hlediska, mnoho-li straně po zaplacení obou dávek
skutečně zbude, tvoří obě dávky
jednotný celek, jehož konečný efekt
závisí od obou složek, kteréž se
navzájem doplňují a vzájemně
od sebe závisí.
V této vzájemné konnexitě dochází
výrazu celá konstrukce návrhu zákona;
ona předpokládá zejména minimum majetku
a přírůstku (10.000 K, případně
5000 K), a postižení celého přírůstku,
bez rozdílu, z jakého titulu pochází;
každákoliv změna v těchto stěžejních
bodech měla by následek i změnu v sazbách.
Přiložené přílohy mají
za účel znázorniti zatížení,
jak v jednotlivých stupních, tak i zatížení
celkové, v korunách a průměrném
procentu:
příloha I. (dávka z majetku = Jk),
příloha II. (dávka z přírůstku
při Jp = 0 - 500 K),
příloha III. (dávka z přírůstku
při Jp = 10,000.000 K),
příloha IV. (dávka z přírůstku
při Jp = 0 - 500 K, až 10,000.000 K, a přes
10,000.000 K), v niž k vůli přehlednosti se
výpočty z přílohy II. a III. opakují.
Při řešení otázky vymezení
dvojího zdanění akcií nebo jinakých
podílů na podnicích společností
a jiných osob právnických, jež jsou
v majetku osob fysických, a při stanovení
poměru, podle něhož by se dvojí zdanění
mělo vymeziti, možno osoby právnické
v podstatě rozvrhnouti ve čtyři skupiny:
1. společnosti, mající sídlo a veškeré
provozovny, v tuzemsku;
2. společnosti, mající sídlo v tuzemsku
a provozovny jak v tuzemsku, tak i v cizině;
3. společnosti, jež mají sídlo v cizozemsku
a veškeré provozovny, nebo jich část
v tuzemsku;
4. společnosti, mající sídlo v cizozemsku
a v tuzemsku část svého jmění
(pohledávky), aniž by však měly v tuzemsku
provozoven.
Případy, že by společnosti měly
v tuzemsku jen sídlo a provozovny by měly v cizozemsku,
sotva asi nastanou.
U společností, uvedených pod č. 1.
a 2., podléhá dávce z majetku - vyjímajíc
případy §u 42., č. 1. a 2. posl. odst.
- veškeré jich jmění; cizozemské
právní subjekty (č. 3. a 4.) podléhají
dávce co do majetku tuzemského s výjimkou
krátkodobých obchodních pohledávek.
Budou-li osoby právnické, pod č. 1. a 4.
uvedené, podrobeny tuzemské neb cizozemské
dávce z majetku stejného druhu (§ 42., čís.
1. a 2.), nastalo by v případech, kdy akcie nebo
podíly těchto společností jsou zahrnuty
ve jmění osob fysických, rovněž
dávce z majetku podrobených, dvojí zdanění
těchže součástek majetkových,
jemuž zabrániti je prostým požadavkem
spravedlnosti berní.
Vymezení tohoto dvojího zdanění může
se státi buď tím,
a) že se cena akcií nebo podílů vyloučí
prostě z dávkou povinného jmění
jednotlivcova, anebo
b) že se od dávky jednotlivci uložené
odečte část dávky předepsané
společnosti, vypadající na podíl,
jejž má jednotlivec v majetku, aneb
c) že se zkrátí dávka podílníku
vyměřená o část, připadající
na jeho podíly.
ad a) Tento postup byl by sice prakticky nejjednodušší,
měl by ale za následek, že by se ohrozila progrese
dávky a nemůže proto přijíti
v úvahu.
ad b) Postup je nevýhodným z důvodů
praktických.
Dávka bude vyměřena různým
právnickým osobám u různých
berních správ. Za účelem zjištění
kvoty, která by osobě fysické měla
se od dávky odečísti, bylo by nutno, aby
každá berní správa zpravila veškeré
ostatní berní správy o výši dávky,
jednotlivým osobám právnickým předepsané.
Toto sdělování již samo o sobě
bylo by u značného počtu osob právnických,
jež akcie nebo podíly vydaly, velmi obtížným,
zatěžovalo by značnou měrou berní
správy a mělo by za následek průtah
ve výměře dávky.
Avšak nejen výše původního předpisu
dávky, nýbrž i každá změna
v předpisu dávky, ať již reasumací
předpisu, nebo v řízení odvolacím,
musila by býti příslušnou berní
správou hlášena všem ostatním berním
správám, ježto by změna předpisu
dávky osoby právnické měla za následek
změnu v kvotě dávky odpočtené
osobám fysickým. Tím nastala by u osob fysických
nejistota co do definitivní výše předpisu
dávky, která by se osobami fysickými těžce
nesla.
Zbývá tudíž třetí způsob
(ad c), t. j. zkrácení dávky osoby fysické
o část připadající na podíly.
V tomto případě zjistí berní
správa výši poplatného jmění
podílníkova bez ohledu, že jsou v něm
zahrnuty i akcie a podílní listy, vyměří
naň vypadající dávku z majetku, z
nichž pak odečte kvotu připadající
poměrně na podíly ve jmění
podílníkově zahrnuté.
Při tom bude nutno rozeznávati, zda veškeré
jmění společnosti, jež podíly
vydala, aneb jen část jeho jest v oblasti republiky
československé a v případě,
že část jmění leží
mimo obvod republiky československé, zda jmění
toto bylo stíženo buď tuzemskou dávkou
majetkovou, anebo v cizině podrobeno současné
dávce majetkové stejného druhu a zda cizí
stát postupuje ohledně jmění cizozemských
subjektů v tuzemsku ležícího podle zásad
vzájemnosti.
Se zřetelem na tyto zásady bude u svrchu uvedených
čtyř skupin osob právnických při
vymezování dvojího zdanění
zachován tento postup:
ad 1. Zde vyloučí se kvota dávky na podíly
vypadající plným obnosem.
ad 2. Zde mohou nastati případy, že buď
provozovny v cizině byly stíženy obdobnou cizozemskou
dávkou z majetku a platí zásady reciprocity,
anebo že provozovny v cizině dávkou z majetku
zatíženy nebyly.
V obou případech vyloučí se kvota
dávky na podíly vypadající plným
obnosem, poněvadž v prvém případě
tato dávka se klade na roveň dávce tuzemské
(§ 31. odst. 3.), kdežto v druhém případě
bude celé jmění podrobeno dávce v
tuzemsku.
ad 3. Dávce majetku bude podrobeno jen jmění
v tuzemsku. Bylo-li ostatní jmění společnosti
v cizozemsku ležící podrobeno současné
dávce z majetku stejného druhu v cizině a
platí-li zásady vzájemnosti, jest považovati
celé jmění společnosti za zatížené
dávkou z majetku a odečte se od dávky osoby
fysické plná kvota dávky na podíly
připadající jako u skupin 1. a 2.
Nebylo-li však jmění v cizině ležící
podrobeno obdobné dávce a není-li reciprocity,
odečte se z části dávky na podíly
vypadající jen ona kvota, která připadá
poměrně na jmění tuzemské.
Ministerstvu financí vyhrazeno jest právo, při
stanovení poměru, v němž jest část
dávky na podíly vypadající rozděliti,
vzíti za podklad kapitál podrobený v tuzemsku
poplatku podle §u 5. zákona ze dne 18. září
1892, č. 171. ř. z., a §u 120. zákona
ze dne 6. března 1906, č. 58. ř. z., v případech
těch vyšetří se příslušná
kvota dávky nikoli podle poměru čistého
jmění, nýbrž v poměru kapitálu
v tuzemsku poplatku admissnímu podléhajícího
ku stejnorodému kapitálu celkovému.
ad 4. V těchto případech přijde otázka
vymezení dvojího zdanění v úvahu
jen tehdy, byla-li společnost ve vlastním státě
podrobena obdobné dávce z majetku. V případě
záporném nenastává částečné
odpočítávání dávky u
osoby fysické.
Ustanovení §u 31. nevztahuje se na podíly výdělkových
a hospodářských společenstev a záložen.
Tato výjimka má svůj podklad v ustanovení
§u 44. posl. odst., podle něhož se cena podílů
podniky těmi vydaných, do čistého
jmění právnické osoby nevčítá.
Následkem toho odpadá zde i vymezování
dvojího zdanění.
Ve všech případech jest částečné
zkrácení vyměřené dávky
vázáno podmínkou, že společnosti,
o jichž podíly se jedná, byly dávce
z majetku podrobeny, a že souhrn podílů ve
jmění osoby fysické zahrnutých činí
více než 1/28 jmění
dávce podrobeného.
Jelikož se jedná o hospodářský
prospěch strany, bude její věcí, aby
nárok svůj uplatnila a náležitě
prokázala.
Podle § 173. zák. o os. daních třeba
přihlížeti ex lege k početnosti rodiny;
§ 174. cit. zák. dovoluje pak, aby brán byl
zřetel na zvláštní, berní způsobilost
poplatníkovu vážně ohrožující
poměry; v obém směru jedná se o momenty,
ke kterým přihlížeti třeba před
vyměřením daně z příjmu.
Podstatně týmž způsobem upravuje návrh
zákona otázku tuto i pro obor dávky z majetku;
na druhé straně nenavrhuje se však, již
vzhledem k mnohem ostřejší progresi a vyšším
sazbám, aby sazby stupňovány byly přirážkou
pro t. zv. domácnosti méně zatížené
(§ 172. a) zák. o os. daních), čímž
vyměření dávky po stránce technické
se značně zjednoduší.
Formelní řízení ukládací
přimyká se podstatně k obdobným předpisům
daně z příjmu, až na četné
úchylky, které jsou dány jednak povahou dávky
z majetku, jednak její nutnou ochranou.
Z úchylek buďtež zvláště uvedeny
pouze tyto:
Nepříznivé zkušenosti, které
učiněny byly co do dodržování
lhůt při soupisové akci, vyžadují
v zájmu zjednodušení a urychlení ukládacího
řízení citelného zostření,
kteréž bude s to pobídnouti liknavé
a netečné poplatníky k vykonání
povinnosti jim zákonem uložené; navrhuje se
podle vzoru zákonodárství cizích zvýšení
předepsané dávky, nedostojí-li strana
své povinnosti; nezbytně nutno jest důvody,
jež mohou omluviti, přesně ve smyslu §u
286. zák. o os. daních vymeziti (§ 38., odst.
1., č. 1.).
Generální fase, kterou podati dlužno, není,
jak by se snad vzhledem k provedenému soupisu jmění
souditi mohlo, zbytečnou, naopak přiznání
toto jest nevyhnutelno, neboť soupis týkal se pouze
valné části aktiv, ale skoro žádných
pasiv, kdežto toto přiznání týká
se celého jmění (všech aktiv i pasiv)
a tvoří teprve pravé východiště
pro vyměření dávky, soustřeďujíc
v sobě zároveň veškerá, pro náležité
vyměření dávky potřebná
udání a petita strany (§ 36., 37.).
Poplatníkovi uložiti lze za jistých podmínek
náhradu útrat; předpis podobný jest,
až na zvláštní případ §u
278. zák. o os. daních (útraty nabídnutého
nahlédnutí do knih), novum, nicméně
nutné, ježto dávka z majetku operuje poměrně
více odhady a tudíž živlům fraudulosním
poskytuje více příležitostí zapíráním,
tvrdošíjným tvrzením, pasivním
chováním se a podobně řízení
zdržovati a protahovati. (§ 38., odst. 2.).
Dávka z majetku vyměřena býti může
prozatímně a to podle hodnoty a výše
majetku, jak byl v přiznání uveden, avšak
s tou výhradou, že předpis dávky bude
v řádném řízení ukládacím
přezkoušen.
Tento postup - v oboru daní přímých
ne neobvyklý -- má za účel, v případě
potřeby zabezpečiti rychlé předepsání
dávky (§ 39.).
Základní myšlenka, aby podklad dávky
z majetku byl co nejširší, vede k tomu, že
subjektivní povinnost k dávce nemůže
se obmezovati na majetek osob fysických, nýbrž
že zasahovati musí i osoby právnické
v nejširším rozsahu; z důvodu toho byly
pojaty do okruhu osob právnických dávkou
povinných nejen veškeré podniky veřejnému
účtování podrobené a zásadně
zvláštní dani výdělkové
podléhající, nýbrž i všechny
společnosti s ručením obmezeným a
konečně i ostatní právnické
osoby vůbec.
Právnickými osobami rozumějí se subjekty
právní podstatou svou rozdílné od
jednotlivých osob fysických čili přirozených.
Pod pojem právnické osoby spadají korporace,
nadace, ústavy, nejen práva soukromého, nýbrž
i práva veřejného, na př. země,
okresy, obce, různé komory stavovské, úrazové
pojišťovny, kumulativní sirotčí
pokladny, pokud ovšem jim nepřísluší
osvobození od dávky majetkové podle §
43.; za právnické osoby jest pokládati i
církve, náboženské obce, kapitoly, řády,
kongregace, obročí, záduší, fondy,
jako náboženskou matici a pod.
Sem nepatří však sdružení osob
spočívající na pouhém společenském
poměru, při němž jmění
společenské patří jednotlivým
společníkům, tudíž veřejné
obchodní společnosti a komanditní společnosti,
dále neodevzdané pozůstalosti, jmění
fideikomisní a jmění vázané
fideikomisární substitucí.
Z podniků veřejně účtujících
padají tu především na váhu podniky
akciové (obchodní, průmyslové, dopravní
atd.), dále společnosti s obmezeným ručením,
jež se za jistých okolností hospodářsky
blíží akciovým společnostem;
oba druhy subjektů hromadí ve svých veřejných
i tajných reservách často značné
zisky a nutno je podrobiti dávce za všech okolností.
I ostatní právnické osoby ať veřejného,
ať soukromého práva oplývají
zhusta vydatným majetkem a jest jen důsledkem zásady
všeobecnosti dávky, aby povinnost k dávce byla
rozšířena i na ně; jde tu zejména
o zachycení jmění t. zv. mrtvé ruky.
Dávce podléhají i společnosti v likvidaci
a konkursu.
Dávce jest podroben u tuzemských osob právnických
nejen tuzemský, ale i cizozemský majetek; výjimka
nastává jen potud, pokud cizozemský majetek
byl cizím státem podroben současné
dávce stejného druhu.
Cizozemské právnické osoby, které
v tuzemsku jakékoliv jmění mají, podléhají
dávce i tehdy, nemají-li v tuzemsku pevné
provozovny nebo odbočky a nejsou-li tedy v tuzemsku postiženy
zvláštní daní výdělkovou.
Krátkodobými pohledávkami nepodléhajícími
dávce z majetku rozumějí se pohledávky,
při nichž platební lhůta jest kratší
30 dnů; průtahem v placení - ať se svolením
věřitelovým či bez něho - pozbývá
krátkodobá pohledávka této své
vlastnosti.
Od dávky jest osvobozen stát s veškerým
svým majetkem, jakož i ostatní korporace veřejnoprávní,
jako země, okresy, obce, pokud jde o majetky a zařízení
sloužící úkolům správy
veřejné a o ústavy a zařízení
těchto korporací věnovaná obecnímu
blahu (jako veřejné nemocnice, porodnice, nalezince,
ústavy pro choromyslné, chudobince). Z osvobození
jest tedy vyňato jmění výdělečných
podniků veřejnoprávních korporací,
podléhající zásadně zvláštní
dani výdělkové (na př. obecní
hostince, kovárny, plynárny, elektrárny,
sloužící k výrobě plynu nebo
elektrického proudu pro odbyt soukromý a pod.),
jakož i případné jinaké jmění,
nejsou-li podmínky § 4., II. dány.
Osvobozeny jsou dále i ostatní právnické
osoby, jež sledují účely v témže
§ 4., II. vytknuté. Sem náležejí:
stavovské korporace veřejnoprávní
jako: obchodní a živnostenské komory, živnostenská
společenstva, obchodní gremia, notářské,
advokátní, lékařské komory
a pod., dále ústavy dobročinné, jako:
ústavy pro slepce, hluchoněmé, epileptiky,
pro léčbu osob tuberkulosních, pro léčbu
skrofulosních dítek, záchranné stanice
a pod. Osvobození platí i pro právnické
osoby pěstující účely národní
výchovy, tělesného výcviku nebo účely
vědecké a bádací.
Vyloučeno jest ovšem, aby dotyčné ústavy
byly založeny na zisk; v těchto případech
vztahovalo by se osvobození jen na majetky, sloužící
výhradně jmenovaným účelům,
nikoliv však na případné jmění
jinaké.
Čistým jměním rozumí se veškeré
jmění movité i nemovité po srážce
dluhů, které se jměním dávce
podléhajícím hospodářsky souvisejí.
V německé osnově zákona o dávce
z majetku, zvané "Reichsnotopfer", je u akciových
společností, komanditních společností
na akcie, u těžařstev, u společností
s obmezeným ručením, u vzájemných
pojišťoven, u zapsaných společenstev a
u různých ústavů úvěrních
podrobeno dávce čisté jmění
po srážce splaceného základního
nebo kmenového kapitálu. Vyloučení
základního kapitálu, který sice podle
ustanovení obchodního zákona patří
do pasiv, tvoří však vlastně jen pasivum
knihovní, nikoliv pasivum v právním smyslu,
má svůj důvod ve snaze, aby vyvarováno
se bylo dvojímu zdanění, které nastává
zdaněním společností a zdaněním
jednotlivých podílníků; důvod
tento vzhledem k ustanovení §u 31. odpadá.
Návrh zákona stojí na stanovisku, že
jest nutno vyměřiti dávku z celého
čistého jmění, t. j. ze základního
kapitálu, pravých fondů a likvidačního
rozdílu, což odpovídá snaze, podrobiti
dávce veškeré jmění osob právnických.
Kdyby totiž obdobně jako v "Reichsnotopfer"
se dávkou nezatížil základní
kapitál, nezachytilo by se celkové jmění
osob právnických a unikly by ony jeho částky,
které byly pořízeny ze základního
kapitálu. Kdyby se dávce podrobil jen likvidační
rozdíl, zachytily by se tím pouze tiché reservy
a rovněž ne celé jmění; kdyby
konečně se dávce podrobil jen akciový
kapitál a pravé reservy, unikly by dávce
tiché reservy.
Pokud jde o včítání základního
kapitálu do čistého jmění,
stanoví návrh zákona výjimku jen u
společenstev výdělkových a hospodářských
a u záložen.
Výjimka ta byla pojata do návrhu zákona z
důvodu technické účelnosti; podniků
takových je totiž veliké množství
a jednotlivé podíly, které ostatně
nemají kursu, bývají u nich celkem nepatrné,
takže výpočet kvot, jež by se měly
vylučovati z důvodu dvojího zdanění
u jednotlivých podílníků, činil
by vyměřovacím úřadům
nepoměrně značné obtíže
a měl by v zápětí průtah ukládacích
prací; mimo to by nemělo včítání
základního kapitálu u těchto útvarů
na konečný efekt dávky valného vlivu
a nebylo by včítání to ani populárním
vzhledem ku sociálnímu významu těchto
podniků.