Účel dávky vymezen byl již ve všeobecné
části.
§ 2. upravuje subjektivní povinnost k dávce
a přimyká se těsně k ustanovení
§u 153. zák. o os. dan., podle něhož dani
z příjmu podléhají osoby fysické
a neodevzdané pozůstalosti.
Vůči cizině přichází
k platnosti, jako u daně z příjmu, princip
hospodářské souvislosti (nikoliv právní
souvislosti), neboť jenom u osob, které v oblasti
republiky československé bydlí, nebo déle
jednoho roku se zdržují, podléhá dávce
z majetku veškeré dávce podrobené jmění
bez rozdílu, kde se nalézá, kdežto tam,
kde této souvislosti subjektu s oblastí státu
československého není, podrobeno jest dávce
majetku pouze jmění v tuzemsku se nalézající.
V tomto poslednějším směru jest ovšem
hranice majetku dávce podléhajícího
širší nežli u daně z příjmu.
Podle §u 153., č. 2. zák. o os. daních
podléhá dani z příjmu u osob, které
v oblasti státu československého ani nebydlí,
ani déle jednoho roku se nezdržují, pouze t.
zv. vázané jmění (nemovitosti, hypotekární
pohledávky na tuzemských nemovitostech, výdělečné
podniky a zaměstnání k zisku směřující,
fideikomisy atd.); dani z příjmu nepodléhá
tedy u těchto subjektů zejména jmění
kapitálové.
Výjimka tato u daní se opakujících
má svoje hlubší pozadí a souvisí
se známým problémem národohospodářské
politiky, že za jistých podmínek příliv
cizích kapitálů přináší
hospodářské a politické výhody;
prozíravá politika finanční upouštívá
tudíž při známé citlivosti a
pohyblivosti cizozemských kapitálů za jistých
předpokladů od zdanění; tyto ohledy
ustupují však do pozadí u dávky jednou
pro vždy, neboť nelze nahlédnouti, proč
by veškeré jmění, podléhající
mocenské sféře státní, a tudíž
zejména i cizí kapitály, které v tuzemsku
jsou výrobně činny a právní
ochrany státu československého požívají,
neměly přispěti přiměřenou
kvotou ku všeobecnému ozdravění státu,
kteréž konečně i jim přijde k
dobru; přes to poskytuje § 65. ještě v
širší míře, nežli obdobný
§ 285. zák. o os. dan. možnost, aby jakékoliv
nesrovnalosti, jež by z principu tohoto vyplynuly, upraveny
byly jak v jednotlivých případech, tak i
všeobecně smlouvami s cizími státy podle
zásad, které by se od ustanovení §u
2. odchylovaly.
Navrhované předpisy §u 2. nestojí nijak
v rozporu s čl. 266. mírové smlouvy.
§ 3. podává interpretační pravidla
k otázce, které hodnoty majetkové se nalézají
v tuzemsku, a opírá se částečně
o ustanovení §u 153., č. 2. lit. a) zák.
o os. daních, částečně o některá
platná ustanovení práva poplatkového
(cís. nař. z 15. září 1915,
čís. 278 ř. z., § 6.), ovšem s
důležitou změnou.
Podle §u 6., odst. 3. tohoto nařízení
jest pro otázku, kde se neknihovní pohledávka
nalézá, rozhodným bydliště věřitele;
proti tomu však lze poukázati na to, že soudní
vymáhání a vydobytí pohledávek
podléhá výsostní moci onoho státu,
v němž dlužník má své bydliště,
a že tudíž jest dostatečně odůvodněno
s pohledávkou nakládati tak, jakoby se v bydlišti
dlužníka nalézala; nelze podceňovati
také důležité hospodářské
momenty zejména vůči cizině, které
zde padají na váhu.
§ 3., odst. 2., stanoví tudíž základní
pravidlo, že práva na věci hmotné nevázaná
nalézají se tam, kde se nalézá bydliště,
nebo pobyt nebo sídlo povinovaného.
§ 4., odst. 1. upravuje subjektivní osvobození
od dávky z majetku, která jsou povšechně
přizpůsobena osvobozením §u 154., č.
3. a 4. zák. o os. daních; pro případné
další osvobození není důvodů.
Odst. 2. tohoto §u uvádí objektivní
osvobození od dávky z majetku, jež odůvodněna
jsou účelem, jemuž jmění ta trvale,
výhradně a bezprostředně jsou věnována
a jemuž také skutečně slouží.
Hranice, do které majetky od dávky z majetku mají
býti osvobozeny, týká se velice důležité
otázky, až kam sahá daňová způsobilost
censitů v různých jejích stupních;
tuto myšlenku vyjadřují všechny zákony
o dani ze jmění tím, že stanoví
určitou majetkovou mez, kteráž, pokud není
překročena, zakládá osvobození
od daně.
Příkladu toho následuje i návrh zákona.
Číselné vymezení této hranice
jest ovšem již proto velice obtížné,
ježto nemáme statistiky, jak jest majetek ve státě
československém rozvrstven: vezme-li se však
v úvahu úřední statistika, na příkl.
v Prusku u doplňovací daně majetkové,
podle níž více než 10% celého majetku
vypadá na jmění od 6000 do 20.000 M., tu
vysvitne ihned veliká důležitost zachycení
majetků menších.
Poměr bude ve státu našem, kde, jak známo,
v poměru k Prusku jest mnohem méně majetků
větších, jistě jen nepříznivější.
Příliš nízké minimum zatěžuje
citelně správní aparát; příliš
vysoké minimum jest způsobilé ohroziti finanční
efekt dávky z majetku a porušiti princip všeobecnosti
dávky této, neboť na jedné straně
unikla by i toto ohromná část národního
jmění dávce, na druhé straně
podporovalo by vyšší minimum snahy velký
majetek úmyslně rozdělovati a na částí
drobiti.
Tolik jest však jisto, že i malá a menší
jmění jsou vždy ještě způsobilá
snésti obět jejich výši přiměřenou;
vláda navrhuje tudíž, aby jmění
částku 10.000 korun nepřevyšující
od dávky byla osvobozena.
Na druhé straně jest nepochybno, že při
správném vymezení výše zmíněné
hranice nelze se obejíti bez náležitého
zřetele k výši příjmu, který
z majetku pocházeje při různé své
výši nezůstává bez vlivu na minimum
jmění; a nejen to, spravedlnost žádá,
aby se přihlédlo i k tomu, kdo příjem
béře.
Je-li se stanoviska všeobecnosti dávky z majetku nevyhnutelně
nutno, aby dávkou nejširší vrstvy obyvatelstva
byly zatíženy, tím větší
a intensivnější musí býti úleva
pro ony držitele majetku, kteří ve válce
právě vzhledem ke své omezené pracovní
a hospodářské potenci obzvláště
trpěli; to jsou osoby, v §u 5. taxativně vypočtené.
Vzhledem k tomu, že při různé výnosnosti
různých součástek jmění
nelze s hlediska správného zatížení
a spravedlivého poměru mezi příjmem
a jměním přivésti obé v relaci
všeobecně případnou, navrhuje se střední
cesta v tom směru, aby výhody níže dotčené
příslušely jen tehdy, nepřesahuje-li
příjem podle zák. o os. daních 5000
K a jmění dávkou povinné 100.000 K,
čímž vyloučí se z výhody
majetky menší vysoko a majetky veliké nízko
zúrokované.
Výhody pro tento druh osob jsou dvojí:
1. Od dávky z majetku jest jmění do 10.000
K za všech okolností osvobozeno;
2. z dávky z majetku, která by podle všeobecných
pravidel vypadala, předepíší a vyberou
se pouze 2/3.
Ustanovení posledního odstavce přimyká
se k obdobnému ustanovení zák. o os. daních
(§ 155., odst. 2.).
Dávka z majetku vybrána býti může
pouze a jediné podle stavu v určitý den,
jenž tudíž v každém případě
je rozhodným; zákonem ze dne 25. února 1919,
čís. 84 sb. z. a n., a zákonem ze dne 27.
června, čís. 369 sb. z. a n., zvolen 1. březen
1919; tím, že k tomuto dni spjata jest celá
ohromná akce soupisová, je jeho význam tím
závažnější, a tím méně
lze bráti v úvahu nějaký termín
pozdější, nemá-li nahromaděný
materiál se státi úplně bezcenným.
1. březen 1919 vyhovuje ostatně i po té stránce,
že v znehodnocení platidel od této doby nenastalo
žádné zlepšení.
Dávce z majetku podléhá zásadně
jen vlastní majetek; nicméně jest třeba
povinnost tuto rozšířiti i na majetky, které
poplatníku nepatří, tedy na majetek cizí;
návrh zákona zná dva případy
tohoto připočítávání,
jednak jmění příslušníků
rodiny, jednak jmění lenní a fideikomisní.
V prvém směru rozhodny jsou tytéž úvahy,
které mluví pro připočítání
příjmů členů rodiny ku příjmu
přednosty domácnosti (§ 157. zák. o
os. daních): mimo to padá na váhu ještě
známá okolnost, že velmi často právě
v kruhu rodinném se majetky namnoze úmyslně
mezi členy na menší díly rozdělovaly,
jednak aby unikly dávce vůbec, jednak aspoň
vyšší progressi.
Co se týká statků lenních a fideikomisních,
dlužno uvážiti, že držitel rodinného
fideikomisu, třeba že není neobmezeným
vlastníkem, přece má tak dalekosáhlé
disposiční právo nad jměním
fideikomisním, že s hlediska berní způsobilosti
skutečnému vlastníku může býti
na roveň postaven; totéž platí i o statcích
lenních, kde volné právo disposiční
obmezeno je jediné výhradním právem
sukcesse na určité osoby.
Od těchto případů rozeznávati
dlužno ony v odst. 2., které se týkají
sice jmění vlastního, ale obmezeného
disposičním právem spoluoprávněných.
Ohledně pozůstalosti jde návrh zákona
(odst. 3.) dále než § 229., odst. 3. zák.
o os. daních, a to potud, že i v případě,
když osobám k nastoupení pozůstalosti
povolaným dovoleno bylo opatrování a užívání
pozůstalosti (§ 810. obč. zák. a §
145. pat. z r. 1854), pro účely dávky z majetku
zůstává zachována pozůstalost
jako jednotný celek až do doby, kdy se soudně
odevzdá.
Pro tuto úchylku mluví jednak důvod zjednodušení,
jednak zachycení jmění pozůstalostního
u pramene samotného.
§ tento obsahuje konečně důležité
ustanovení, že stačí, když věci
neb práva aspoň určité osobě
skutečně náleží jako vlastní
(na př. koupená nemovitost přičítá
se tudíž neknihovnímu vlastníku) a poskytuje
direktivu pro otázku, komu se má majetek připočítávati
v případě sporu.
Pojem jmění nedá se dobře mysleti
bez určitého vztahu osoby k věcným
statkům; jmění je tudíž souhrn
práv v penězích ocenitelných, kteréž
osobě náleží. Poněvadž moc
nad hmotnými statky jenom positivní právo
propůjčuje, jest jmění pojmem právnickým,
který od hospodářského dlužno
rozlišovati; prvnější pojem je užší,
poslednější potud širší, že
i t. zv. immaterielní poměry na př. pověst,
hodnota zákaznictva, tovární tajemství
a pod., přijímati mohou povahu kapitálu,
a že vedle toho na váhu padají i čistě
individuální, osobní výkony, jichž
přenášeti nelze.
Avšak i právnický pojem jmění
vyžaduje pro účely dávky z majetku bližšího
vymezení.
Návrh zákona definuje jmění jako souhrn
v penězích ocenitelných majetkových
objektů a práv bez rozdílu, je-li jmění
toto movité či nemovité, anebo poskytuje-li
výnosu čili nic.
Výjimky z pravidla tohoto uvádí § 9.,
odst. 2. pod č. 1. - 4.
K č. 1. V theorii finančně-vědecké
odůvodňuje se postižení jmění
tím, že příjmy fundované, t.
j. příjmy, které plynou z určitého
pramene příjmu, vykazují právě
vzhledem k jeho věcnému základu vyšší
stupeň berní způsobilosti nežli příjmy
pracovní; podle tohoto názoru bylo by lze ke jmění
čítati objekty a práva majetková,
která slouží k těžení nových
statků neb aspoň k tomuto účelu jsou
způsobilá.
Než princip zdanění t. zv. jmění
užitkového vede k jistému obmezení,
které zase souvisí s otázkou, jež často
již byla v literatuře probírána, totiž
s otázkou zdanění t. zv. movitého
jmění užitkového, kteréž,
netvoříc ani příslušenství
nemovitosti, ani součástku základního
a provozovacího kapitálu, slouží výhradně
k účelům osobním, na př. domácí
nářadí, nábytek, šatstvo, prádlo,
předměty luxusní (jezdecké koně,
sbírky, skvosty a pod.).
Jak známo, jest v Německu, které jinak vykazuje
velice vyvinutý stupen zdanění majetku, tato
skupina jmění z daní majetkových ve
všech státech vyloučena; pro vyloučení
toto uvádí se jednak důvody berně-technické,
jednak důvody zásadní.
Prvnější záleží v tom, že
jen poněkud přesnější zachycení
a ocenění těchto předmětů,
které se částečně dají
lehce uschovati, předpokládá dalekosáhlé
vnikání do soukromých poměrů
a vede k nanejvýš neúplnému a tudíž
i nestejnoměrnému zatížení tam,
kde není ani odvahy, ani moci příliš
hluboko do soukromých poměrů zasahovati;
co se týká obzvláště zdanění
bytového zařízení, šatstva atd.,
poukazuje se zcela právem na to, že právě
tyto majetky tvoří poměrně tím
větší část jmění
úhrnného, čím menší je
toto jmění, a že, je-li mimo to samo sebou
těžko nějakou minimální hranici
určiti, zdanění postihlo by v prvé
řadě právě vrstvy chudší.
Zásadní důvody poukazují na to, že
tyto druhy majetku povahou svojí neposkytují příjmu,
a že tedy hlavní důvod fundované příjmy
více zatížiti odpadá.
Se stanoviska dávky z majetku, jakožto dávky
jednou pro vždy, by ovšem poslední námitka
nepadala tak na váhu, naopak částečně
přepychový ráz předmětů,
o něž se jedná, volá přímo
po postižení dávkou z majetku; vzdává-li
se však vláda myšlenky a pokusu, tyto a podobné
předměty pouze osobní potřebě
sloužící do dávky z majetku pojmouti,
činí tak jediné vzhledem k nepřekonatelným
překážkám berně-technického
rázu; tím ovšem není řečeno,
že by peníze, které během války
za účelem úniku dávce z majetku v
předmětech přepychových byly investovány
(sr. motivy k přírůstku) měly dávce
z majetku uniknouti.
Mimo to budiž i na to poukázáno, že vydatné
zdanění předmětů přepychových
s jiného hlediska se zamýšlí a to daní
obchodovou z obratu zboží a z pracovních výkonů,
kteráž nedávno se stala zákonem.
K č. 2. Zásadně nemůže se příjem
současně považovati za jmění;
avšak čím jasnější jest
tato pravda, tím obtížnější
jest v praxi pro účely daňové stanoviti,
kdy příjem ve jmění přechází
a obráceně; ratio legis leží v tom,
aby na jedné straně do jmění počítány
nebyly peněžité částky, které
pocházejíce z běžných příjmů
jsou určeny ke spotřebě a pouze náhodou
ještě k tomuto účelu nebyly upotřebeny,
na druhé straně však vyvarovati se toho, aby
částky, které určeny jsou ku přeměně
ve jmění, z titulu příjmu nebyly ze
zdaňovacího základu vylučovány;
vzhledem k velice labilní hranici mezi příjmem
a jměním, jakož i vzhledem k tomu, aby obcházení
dávky z majetku bylo zabráněno, je nevyhnutelně
nutno, jakousi číselnou hranici (1/6
veškerého příjmu) stanoviti.
K č. 3. Že pracovní nebo služební
poměr není "jměním", není
třeba zvláště odůvodňovati.
S téhož hlediska vyloučiti dlužno z pojmu
jmění požitky pensijní a zaopatřovací
všeho druhu, jak jsou v §u 167., č. 4. zák.
o os. daních uvedeny; totéž platí i
o rentách všeho druhu, pokud ve smyslu §u 124.,
č. 5. zák. o os. daních tvoří
bezprostřední úplatu za vykonané služby,
neboť legislativní důvod, totiž souvislost
s poměrem služebním či pracovním,
jest i zde dán.
K č. 4. Dávce z majetku podléhají
dosud nesplatné nároky z pojištění
životních, důchodových a kapitálových:
o výjimce zde uvedené, bude k vůli snazšímu
přehledu pojednáno později (§ 14.).
K č. 1. - 4. Výjimky, jak právě byly
probírány, ukazují na základní
rozdíl mezi majetkem zásadně dávce
z majetku podrobeným a nepodrobeným.
V rámci jmění dávce z majetku podrobeného
rozeznávati možno podle povahy jednotlivých
druhů majetku souhlasně s "jednotlivými
odvětvími příjmovými"
u daně z příjmu: majetek pozemkový
a lesní, majetek domovní, jmění výdělečné,
jinaké, zejména kapitálové jmění.
Hodnota pokládá se za objektivní vlastnost
věcí; jí dochází výrazu
relace mezi věcí a lidskými potřebami
(hodnota užitková), mezi věcmi samými
(hodnota směnná) a konečně mezi věcmi
resp. jejich směnnou hodnotou a penězi (cena).
Cena, pokud se jedná o úzké thema §u
10., může posuzována býti s různých
hledisek.
Vzhledem k osobě držitele rozeznává
již obč. zák. v §u 305. cenu řádnou
čili obecnou, cenu mimořádnou a cenu zvláštní
obliby podle toho, jedná-li se o cenu, kterou věc
podle stupně své upotřebitelnosti má
pro každého držitele (cena objektivní),
anebo kterou má vzhledem k zvláštním,
v osobě určitého držitele ležícím
okolnostem (cena subjektivní).
Z ceny objektivní, obecné, dlužno všude
vycházeti, pokud zvláštní důvody
nemluví pro jinaké cenění (§
306. obč. zák.).
Je jasno, že pro otázku cenění, kteréž
v prvé řadě míti musí charakter
objektivní, ceny subjektivní pravidelně zůstávají
stranou.
Cenu obecnou odvoditi možno buď z výnosu (cena
výnosová u objektů poskytujících
výnosu), buď z užitku (užitková cena
u objektů, které nejsou určeny k docílení
zisku), anebo z volného normálního obchodu
(cena prodejní). Jenom cena prodejní jest vzhledem
k jejímu jednotnému charakteru s to umožniti
stejnoměrné a všeobecně platné
cenění, ježto jedině ona vystihnouti
může různost průměrné
rentability, výši jistoty, které investované
peníze požívají, jakož i veškeré
ostatní pro cenění v hospodářském
styku rozhodné momenty (na př. zadlužení,
investice atd.).
Ceny prodejní lze stejnou měrou užíti
nejen pro stejné věci - pokud se jedná o
věci zastupitelné nebo ve větším
množství existující počet stejných
věcí (na př. cenné papíry)
- nýbrž i pro věci časově, místně
neb věcně stejnorodé (na př. pozemky).
Zvláštní případy obecné
ceny jsou:
Cena tržní nebo bursovní a cena skutečně
smluvená (cena vlastní neb nabývací),
není-li právní jednání nynějšímu
cenění časově příliš
vzdálené a nestává-li tudíž
pochybností, že by smluvní cena nebyla více
přiměřenou.
Předpokladem obecné ceny v běžném
slova smyslu, jakož i přímým pramenem,
jest tvoření cen ve volném normálním
obchodu, jehož hlavním znakem jest možnost volné
konkurence a vyloučení všech mimořádných
okolností.
Vzhledem k hospodářskému určení
statků možno rozeznávati ceny podle toho, je-li
věc určena ke zcizení nebo používání
ve vlastním hospodářství, a tu zase
podle toho, jsou-li statky hospodářské určeny
ku bezprostřednímu ukojení vlastních
potřeb aneb k účelům výrobním,
t. j. k docílení hospodářských
výtěžků.
Cena prvá jest nesporně cena prodejní. U
ceny druhé, kde statky určeny jsou k výrobě,
rozhoduje hodnota s hlediska trvalého používání
statků pro určitou výrobní činnost
za předpokladu jejího dalšího trvání.
To jsou asi v nejhlavnějších obrysech hlediska,
s nichž všechny moderní zákony daňové
jmění postihující nazírají
na obtížný problém cenění,
hlediska, která vyhovují nejen požadavkům
přísně vědeckým, nýbrž
i požadavkům finančně-technickým;
v zásadě uhájila cena obecná (prodejní),
jejíž původ sahá až do pruského
landrechtu (18. století) ve velice vyvinutém daňovém
zákonodárství německém svůj
primát, třeba že ne bezvýminečně.
V novele z r. 1906 a 1909 k pruské dani ze jmění,
kteráž je vzorem pro obdobné zákony
daňové jednotlivých států německých,
ba i pro zákonodárství říšské
(zákon o dani z držby majetkové a o branném
příspěvku z r. 1913), zvítězila
pro oceňování pozemků trvale zemědělské
a lesní produkci věnovaných (§ 11) vůči
dosavadnímu stavu, jenž znal i pro tento druh majetku
jen cenu obecnou (prodejní), v zásadě jako
vyměřovací základ cena výnosová;
k výjimce této, jež do jisté míry
tvořila význačné politicum, dlužno
přihlédnouti.
Zkušenost učí, že vzhledem k různosti
hospodářské podstaty majetku týž
výnos neodpovídá téže hodnotě
majetkové a naopak, dále že výtěžky
u jedněch objektů dostavují se bez zvláštního
přičinění majitele, u druhých
ale že podmíněny jsou větší
neb menší investicí pracovní síly
držitelovy.
Zdálo by se samozřejmým, že obvyklým
zjevem jest hodnotiti majetek podle přesné kalkulace
co do rentability a cenu prodejní vyšetřovati
vždy kapitalisací podle procenta u dotyčného
druhu majetku obvyklého (bráti tedy cenu tím
vyšší, čím nižší
je toto procento); avšak tomu tak není, jak toho hospodářský
život poskytuje četné doklady.
Známo je, že rovnováha tato udržuje se
přesně u velkých majetků (zemědělských,
průmyslových), že se poměrně
udržuje ještě u majetků středních
atd., ač již zde se vliv a kalkulace vlastní
pracovní síly uplatňuje; za to však
u podniků malých, zejména u malorolnických
pozemků a živností, docházívá
často k značným rozdílům mezi
cenou prodejní (vyšší) a cenou výnosovou
(nižší).
Tento rozpor vedl ke hnutí proti ceně obecné:
namítalo se, že zemědělství při
své zvláštní povaze závisí
v podstatě od přírody a jsouc tím
odkázáno na obmezený obrat poskytuje rentu
podprůměrnou, že není určeno
k prodeji, nýbrž zůstává pravidelně
v rukách dosavadních držitelů jako stálý
pramen výnosu: béře-li se ale cena prodejní,
že béře se měřítko nespravedlivé,
příliš vysoké.
Diskrepance mezi cenou výnosovou a prodejní, jež
v národohospodářské literatuře
byla opětně předmětem časté
diskuse a statisticky je nesporně zjištěna,
má příčin mnoho, z nichž uvedeny
buďtež jen tyto: nedostatečná možnost
správné kalkulace výnosové, nepočítání
neb nepřesné počítání
s pracovní silou, cenění si bezpečnosti
majetku, poptávka po nerozmnožitelné půdě
a celá řada jiných momentů ethického
a sociálního rázu.
Je-li prodejní hodnota majetků těchto vyšší
nežli kapitalisovaná hodnota výnosová
dle obvyklého procenta, není to vzhledem k bezpečnému
uložení majetku, k zabezpečení jeho
výtěžku atd. žádným bezprávím,
ba jest s individuelního stanoviska otázka, je-li
vážného důvodu, aby stát jako
takový pro svoje účely kladl měřítko
mírnější, nežli poplatník
sám; pochybnosti byly by jen potud oprávněny,
pokud značnější diskrepance mezi oběma
hodnotami vésti by mohly k očividným nespravedlnostem,
neb nezdravým výstřelkům.
Výše uvedená výjimka ze zásadní
platnosti ceny obecné (prodejní) byla ve vědě
finanční opětně předmětem
oprávněné kritiky; není pochyby, že
zakládá zcela nespravedlivé privilegium pro
jednu třídu společenskou, přehlíží
moment vyšší bezpečnosti uložení
majetku jen u jedné kategorie majetkové, že
nedoceňuje, jak hodnota prodejní postihuje i mimořádné
zisky i ztráty, že, sráží-li se
dluhy v plné výši, má se odhadovati
i jmění podle skutečné své
hodnoty; konečně se přehlíží
docela, že oceňování podle výnosu,
kterým vyrozumívati se může jenom průměrný
čistý výnos, jejž pozemek jako takový
při obvyklém obdělávání
trvale každému majiteli poskytovati může,
není v technice daňové žádným
pokrokem, neboť blíží se povážlivě
k zastaralým a povahou svojí fiktivním výnosům
katastrálním; cena výnosová nevede
ani k spravedlivému rozdělení břemena
daňového, doléhajíc v poměru
k velkostatkům spíše na statky malé
a menší, u nichž vzhledem k intensivnější
vlastní práci předpokládá se
relativně větší výnosnost nežli
u statků prvého druhu.
Velice charakteristickým právě pro vývoj
v Německu jest i znatelný odklon od výnosové
ceny při říšské dani z držby
majetkové z r. 1913; kdežto ještě zákon
o branném příspěvku z téhož
roku stál zplna na stanovisku ceny výnosové,
přijímá ji prvnější zákon
(§ 31.) jen pro převody na případ smrti,
pro bezúplatné převody od rodičů
u pozemků trvale zemědělské výrobě
sloužících, a stojí jinak na stanovisku
obecné, výjimečně nabývací
ceny.
Toto odmítavé stanovisko neznamená však
nikterak úplné zanedbání momentu výnosového,
neboť o tom nemůže býti pochyby, že
správné zatížení majetku
nemůže přehlížeti různost
majetku po stránce jeho vlivu na výtěžky,
tedy potenci výnosovou; této myšlence lze vyhověti
v rámci jednotného, jakoukoli přednost pro
některé druhy jmění neb třídy
společenské přísně vylučujícího
principu obecné prodejní ceny, přikáže-li
se momentu výnosovému vhodná funkce, jež
by spočívala v docílení jisté
stejnoměrnosti obecných hodnot u různých
kategorií majetkových.
Na stanovisku zásadní platnosti ceny obecné
s přiměřeným zřetelem k momentu
výnosovému stojí i návrh zákona;
co se obecné ceny týče, mohlo by se zdáti,
že vlastně nestává obecné ceny
v pravém slova smyslu, ježto život hospodářský
nepohybuje se ve volných normálních kolejích
doby předválečné.
Je ovšem pravda, že hospodářský
trh v porovnání s dobou předválečnou
prodělal hluboké převraty a poruchy; budiž
jen vzpomenuto maximálních cen, prodejů podmíněných
schválením (na př. u selských statků
podle cís. nař. z 9. srpna 1915 č. 234 ř.
z. [Účinnost tohoto obmezení byla pozdějšími
nařízeními ze dne 11. srpna 1915, č.
235 ř. z. a ze dne 12. července 1917, čís.
294 ř. z. značně zúžena (a sice
ustanovením celé řady měst převážného
venkovského rázu, kde převody statku neměly
podléhati žádným obmezením) a
nařízením ze dne 30. ledna 1919, čís.
53 sb. z. a n. úplně zrušena]) neb vyloučení
trhu (na př. u deskových statků podle zák.
z 9. listopadu 1918, č. 32. sb. z. a n.) a pod., než
tím vším nebyl, jak zkušenost svědčí,
živý proces tvoření cen vyloučen;
přes to zbývalo ještě vždy jednak
přímo, jednak nepřímo dosti příležitostí
pro tvoření cen a cenění zejména
na straně nabídky, jejíž posice stoupající
vzácností hospodářských statků
se stále sesilovala; konečně jsou nynější
mimořádné hospodářské
poměry všeobecného rázu a již po
několik let "normálními" poměry,
ba potrvá ještě delší dobu, nežli
se přiblíží k niveau dob předválečných.
Při tom nebudiž zapomínána změna,
kterou měřítko hodnot, t. j. peníze
prodělaly; měří-li se tímto
měřítkem - a jiného není a
nemůže býti, - pak měřiti se
musí v úzké souvislosti s vniterní
pokleslou hodnotou peněz důsledně i na straně
hospodářských statků ve způsobě
jejich vyšší prodejní hodnoty, aby docíleno
bylo rovnováhy mezi hodnotou statků a hodnotou peněz;
a má-li se měřiti rovnoměrně,
dlužno dle téhož měřítka
postupovati u všech druhů majetků bez rozdílu.
Zbývá ještě zmíniti se o procesu
oceňovacím samotném.
V životě hospodářském není
předmětem cenění celé jmění
určité osoby jako takové, nýbrž
jednotlivé jeho součástky, kteréž
se skládají buď ze samostatných věcí
neb práv anebo ze souhrnu věcí a práv,
jež součástka jako celek tvoří;
jest jen přirozeno, jestliže se při procesu
tvoření cen zmíněný souhrn
jako celek, jako jednotka samostatně oceňuje, při
čemž části tohoto celku při oceňování
přicházejí v úvahu jenom jako početní
faktory.
Každá samostatná hospodářská
jednotka jest tedy pro sebe předmětem cenění;
z jakých součástek se skládá,
jest quaestio facti, všeobecně ale lze říci,
že rozhodným jest pro posuzování otázky
této jednotný hospodářský účel,
jemuž věc nebo právo neb souhrn věcí
a práv sloužiti má; záleží-li
na příklad hospodářský účel
v dobývání výtěžku z pozemků,
pak ocení se všechny pozemky jako celek, nikoliv každý
pozemek pro sebe a odděleně od příslušenství;
naopak zase pozemky, které slouží výrobě
výdělečné, tvoří celek
s ostatním jměním výdělečným.
Z principu ocenění jednotky hospodářské
plyne, že oceňuje se efektivní stav její,
a že tedy již zde na veškerá břemena,
která tuto jednotku zatěžují, třeba
vzíti zřetel.