Problém přírůstku vykazuje celou řadu
charakteristických známek, o nichž dlužno
se povšechně zmíniti.
1. Složky, které přicházejí v
úvahu při všeobecné tendenci tvoření
jmění nových a zvětšování
jmění stávajících, jsou z různých
hledisek různé povahy: zisky nahodilé, bez
zásluh a námahy, odměna za podnikavost, práci
a risiko, zisky z kapitálu a práce, zisky z přeměny
jmění jindy věcného ve jmění
peněžité a pod., zisky, které by se
za normálního vývoje stejně byly dostavily
atd., a při tom všem padá na váhu, že
zhuštění ve jmění je důsledkem
buď spořivosti anebo nemožnosti utrácení
a promarnění.
Nejsou tedy v zásadě veškeré zisky válečné
po ethické stránce zavržitelny.
Upraviti dávku z majetku ve shodě s těmito
různými složkami a prameny přírůstku
na jmění jest technickou nemožností.
Pro praxi možno počítati jen s čistě
mechanickým, kvantitativním rozdílem mezi
jměním předválečným
a poválečným bez ohledu na to, komu jmění
to patří; než přece jest poznání
o povaze přírůstku v mnohém ohledu
neobyčejně důležité.
2. Přírůstek jmění je vzhledem
ku původu svému během války zajisté
v prvé řadě obzvláště
vhodným objektem daně, a zatížení
sazbou vyšší než u jmění předválečného
snese se snáze.
Poměr jmění předválečného
a přírůstku během války nabytého
není pak nic jiného než otázka, v jakém
poměru má přispěti k ozdravění
hospodářských poměrů starý
a nový kapitál; v zájmu spravedlivého
rozdělení břemene daňového
nutno podržeti v patrnosti tuto vzájemnou relaci.
Hranice, kterou moment tento vyžaduje, stýká
se s hranicí, kterou vyžadují vážné
důvody daňově-politického a národohospodářského
rázu, nemá-li zdanění přírůstku
nabýti charakteru trestního nebo přímé
konfiskace jmění, a nemá-li tam, kde přírůstek
je valnou částí investován ve výrobních
kapitálech, ochromena býti existence poplatníkova
právě v době, kdy zimničné
činnosti výrobní a pracovní pro vybudování
nového života hospodářského je
nevyhnutelně zapotřebí.
Konečně nelze ani pro budoucnost poskytnouti odstrašující
příklad, že napětí všech
sil hospodářských při vypuknutí
války k uhájení národní existence
tak nutné odmění se konfiskací zisků,
v leckterém směru zasloužených, neboť
dokud trvati bude systém soukromohospodářský,
bude zájem hmotný vždy nejsilnější
vzpruhou, a nelze zajisté tvrditi, že by stát
náš v budoucnosti nepřišel do situace
válečné.
3. Zdanění jmění předválečného
a přírůstku jest možno ve dvojí
formě; buď nejdříve zdanění
přírůstku vyšší sazbou a
zbytku (quasi jmění předválečného)
nižší sazbou, buď zdanění
konečného jmění ke dni 1. března
1919 - v němž ale přírůstek jest
již obsažen - nižší sazbou a přírůstku
samého vyšší sazbou.
Poslední forma znamená, že přírůstek
zdaní se dvakráte, a sice poprvé jako součástka
konečného jmění nižším
procentem, po druhé jako diference mezi konečným
a počátečním jměním
vyšším procentem; je tedy nutno vzíti
při vymezení hranice maxima, kam až dávka
sahati má, v úvahu zatížení přírůstku
i toto.
Tuto druhou formu pokládá vláda za přiměřenější
a vhodnější.
4. Není-li konfiskace na místě, tím
oprávněnější je, jak ostatně
jest samozřejmo, silná progresse, kteráž
s rostoucí výší přírůstku
přiměřeně stoupá.
Přesně vzato nestačí jen vzíti
ohled na absolutní výši přírůstku,
nýbrž i na poměr jeho k jmění
předválečnému; přijde ovšem
na to, v jakém poměru. Náhledy mohou býti
různé; jest ze stanoviska daňové spravedlnosti
relativně větší zatížení
odůvodněno u toho, kdo před válkou
jmění měl a během války jmění
toto rozmnožil, nežli u toho, kdo před válkou
neměl nic a jmění jeho tolik obnáší,
co přírůstek v případě
prvém? Základní myšlence, více
postihnouti válečné zisky v užším
slova smyslu, rozhodně lépe by odpovídalo
relativně silnější postižení
v případě druhém; na tomto stanovisku
stojí též návrh zákona.
5. Mechanické srovnání jmění
předa poválečného zahrnuje, nehledí-li
se k momentům pod č. 1. uvedeným, v podstatě
dva hlavní rysy:
a) skutečné rozmnožení substance jmění
(t. zv. přírůstek kvantitativní),
b) stoupnutí hodnoty nezměněné substance
jmění (t. zv. kvalitativní přírůstek).
V tomto posledním případě rozeznávati
možno ještě přírůstek realisovaný
a nerealisovaný.
Je-li zdanění přírůstku ad
a) zcela jasné, tím více závažných
námitek se činí proti zdanění
přírůstku ad b). Přírůstek
tento vyplývá, nehledí-li se k melioracím,
investicím atd., zejména ze znehodnocení
peněz na jedné, a podle zákona o nabídce
a poptávce z větší vzácnosti
celé řady hospodářských statků
na druhé straně.
Míra, do jaké oba tyto elementy na hladinu cenovou
působí, nedá se jednotlivě a přesně
určiti; patrno ale, že oba živly nemohou posuzovány
býti podle téhož měřítka.
Obmeziti se na přírůstky realisované
a vypustiti přírůstky nerealisované,
byť i sebe patrnější a bezpečnější,
neodpovídalo by právnímu cítění
a vedlo by k největším nesrovnalostem ve zdanění
podle čistě nahodilé okolnosti, zda-li a
kdy ten který majetkový objekt byl prodán;
vrstvy, které byly s to majetek držeti - a to jsou
právě vrstvy zámožnější
- byly by lépe na tom, nežli vrstvy hospodářsky
slabší.
Přírůstek na jmění zdaniti
jenom podle míry realisovaného zisku, znamenalo
by ohroziti efekt dávky z majetku vůbec, neboť
exempce tato týkala by se veškeré držby
nemovité, po případě i movité.
Jedná-li se však o přírůstky
nerealisované, tu nelze přehlédnouti dvě
skupiny majetku, u nichž se přírůstek
tento různě jeví.
Držitelé produktivních kapitálů
(pozemků, budov, atd.), třeba že substance
jmění tohoto zůstala nezměněna,
zachována, zaznamenávají silné stoupnutí
hodnoty. Za to jmění spočívající
na nárocích (státní renty, zástavní
listy, vklady, atd.) sice zůstalo nominelně nezměněno,
ale kupní jeho síla silně poklesla, pokud
snad není do jisté míry paralysována
stoupnutím hodnoty majetku samého (na příkl.
některých cenných papírů).
Spravedlivě vzato snesla by prvnější
skupina zdanění kvalitativního přírůstku
snáze než druhá. Než nečiní-li
se mezi oběma skupinami rozdílu, možno stopovati
v literatuře vážné námitky proti
zdanění přírůstku tohoto vůbec,
které se odůvodňuje v podstatě tím,
že přírůstek spravedlivě lze
zjistiti jenom srovnáním rovných veličin,
nikoliv tedy hodnot předa poválečných,
že hodnoty poválečné, postrádajíce
stability, tvoří příliš vratký
základ pro silnější zatížení,
a že zdanění kvalitativního přírůstku
při pozdějším poklesu hodnoty znamená
v jistých případech hospodářskou
zkázu, aneb nehledí-li se k tomu případu,
při nejmenším ohrožuje odvedení
dávky z majetku více méně illikvidního;
námitky tyto připouštějí tedy
zdanění přírůstku teprve tehdy,
až nastanou normální poměry, a až
cenová hladina přiblíží se úrovni
mírové.
Vláda navrhujíc zdanění přírůstku,
jako rozdílu mezi jměním počátečním
(ke dni 1. ledna 1914) a konečným (ke dni 1. března
1919) bez rozdílu, z jakého pramene plyne, vychází
z následujících úvah:
Jisto jest, že dnešní výška hladiny
cenové - nehledí-li se k násilné devalvaci
peněz, kteráž v souhlase s Národním
shromážděním pro tuto dobu není
v programu vlády - bude, doufejme, klesati, zajisté
ale jen postupně, povlovně, že však nikdy
více nedosáhne úrovně předválečné;
možno s jistým přírůstkem hodnoty
počítati na dobu další a potud lze říci,
že přírůstek tento bude stálejší;
zbudou-li i po návratu výroby do normálních
kolejí a nápravě měny více
méně značně vyšší
ceny, než před válkou - mluví a píše
se o 100 i více % - tu ztrácejí valně
na váze jak suggestivní tak i absurdní příklady,
jež dovozují, že by zdaněním přírůstku
kvalitativního postiženo bylo i jmění
předválečné, když by kleslo na
hodnotu předválečnou.
Z povahy dávky z majetku, jako dávky se neopakující,
plyne, že technicky přimyká se ke stavu a hodnotě
jmění v určitý den a že nemůže
bráti zřetel na změny v hospodářství,
které po tomto dni nastanou, anebo by nastati mohly.
Zjišťovati z celého přírůstku,
mnoho-li spadá na vrub pouhého zvýšení
hodnoty - a i tu zanedbával by se moment, že hodnota
stoupla i následkem vzácností statků
- znamenalo by stopovati součástky majetku položku
za položkou a zjišťovati jejich existenci 1. ledna
1914 a 1. března 1919, postup, který při
nemožnosti tak hluboko vniknouti v poměry majetkové
zejména tam, kde jmění počáteční
jen celkovým odhadem bude lze zjistiti, narážel
by na nepřekonatelné obtíže a rychlé
vyměření dávky by přímo
znemožnil.
Ani východisko, přepočítávati
jmění nynější na koruny předválečné
a naopak, a pak teprve srovnávati, není ulehčením,
naopak vede k celé řadě otázek, které
v jisté obdobě se objevují v problému
devalvačním; relace mezi korunou válečnou
a předválečnou by byla přece jen libovolnou,
a čím vyšší, tím více
patrných a bezpečných zisků - třeba
jen ve stouplé hodnotě záležejících
- by zdanění uniklo, a tím více by
finanční efekt zdanění přírůstku
se všech stran tak doporučovaného byl ohrožen.
Že přírůstek kvalitativní se
zjistí srovnáním nerovných veličin
jest pravda, není to však nic nového, neboť
týž princip platil u daně z válečných
zisků a - pokud lze tuto formu postižení těchto
zisků sledovati i mimo naše hranice - platil stejně
i v cizině; zdánlivé bezpráví
se však seslabuje tím, že dávka z přírůstku
platiti se bude nikoliv v korunách předválečných,
nýbrž válečných, a že stát
de facto vybere v těchto korunách o tolik méně,
kolik činí jejich znehodnocení.
Bylo-li by za těchto okolností zdanění
celého přírůstku ohroženo, pak
nezbývá, než na různé příkrosti
vzíti zřetel jenom ve výši sazby a její
progresse; zajímavo jest, že v Německu, kde
se zdaní přírůstek na jmění
za dobu 5 let, nedoznal návrh výboru států,
aby zejména vzhledem k znehodnocení peněz
byl přírůstek zdaněn mírněji,
ozvěny, naopak vládou navrhovaná progresse
byla ještě zostřena a stala se zákonem.
6. Je-li přírůstek na jmění
vhodným substratem ostřejšího zatížení
nežli jmění předválečné
u osob fysických, není tomu tak u společností
a ostatních osob právnických.
Jest nesporno, že společnosti mají vlastní
jmění, odlišné od jmění
členů společnosti; tvoří-li
tedy společnost samostatný hospodářský
útvar, tvoří i v právním ohledu
samostatný právní subjekt, jenž však
povahou a účelem vykazuje podstatně odchylné
znaky, než podnikatel-jednotlivec.
Účelem této právní konstrukce
jest associací kapitálu poskytnouti možnost
i malým kapitálům zúčastniti
se se ziskem na hospodářském životě
bez práce, s obmezeným risikem, ale s možností
prostřednictvím spojení menších
kapitálů ve veliký dosíci většího
úvěru, než by mohla částka podíl
representující sama o sobě docíliti;
společnosti plní však svůj hospodářský
úkol ne tak hromaděním kapitálu, jak
tomu jest u osob fysických, jako spíše dobýváním
a rozdílením zisků členům.
Pokud zisky za války docílené byly rozděleny,
nelze jich u společností vůbec ani dávkou
z majetku, ani dávkou z přírůstku
zachytiti, což však nemá dalšího
významu, poněvadž zisky tyto přešly
v majetek osob fysických, u nichž budou obojí
dávce podléhati. Kromě toho dlužno uvážiti,
že vyšší zisky za války docílené
lze u společností daní válečnou
mnohem přesněji zachytiti než u osob fysických,
což jest pro fiskus potud jistým uklidněním,
pokud přicházejí v úvahu osoby fysické
jakožto příjemci oněch vyšších
zisků, přebývající v cizině.
Pokud však jmění společností
v letech válečných rozmnožené
nebylo rozděleno, tu dlužno rozeznávati mezi
kmenovým (akciovým a p.) jměním a
reservami. Pokud se přírůstek jeví
v rozmnožení akciového kapitálu včetně
ažiových reserv, nepřichází vůbec
v úvahu. Bilančně vykázané
reservy ziskové byly utvořeny v rámci statut
a slouží ke krytí ztrát; tento moment
není sice sám o sobě rozhodným, lze
však aspoň povšechně říci,
že zmíněné reservy povstaly pravidelně
způsobem legitimním a že tedy nemají
celkem onoho odiosního nádechu, jímž
se tak často vyznačují za války nabytá
jmění u osob fysických. Zbývají
tedy reservy latentní, u nichž však rovněž
(jako nahoře u rozdělených zisků)
poukázati jest na dostatečné zajištění
daní válečnou.
Kromě toho nelze přehlédnouti zatížení
společností běžnými daněmi,
které je mnohem vyšší než u osob
fysických; dále, že to, co nám ušlo
u osob fysických, je pro budoucnost obyčejně
ztraceno, kdežto u společností nastane aspoň
v době likvidace generální vypořádání,
a to předepsáním daně podle §u
96. zák. o os. daních, jíž lze, a to
vysokým procentem, zachytiti všechny dříve
nezdaněné zisky.
Mluví-li tudíž vážné důvody
zásadního rázu proti zdanění
přírůstku na majetku u společností,
které i cizí zákonodárství
zplna sdílí, nelze se lehce přesunouti ani
přes obtíže technického rázu,
jež by povstávaly zejména při sestavování
likvidační bilance k 1. lednu 1914, úkolu
to, jehož by nebylo lze jen sumárně se zhostiti
(jak tomu často bude u osob fysických), dále
při stanovení a plnění podmínek
pro vyloučení dvojího zatížení
dávkou z přírůstku (u společností
a osob fysických). Tyto posledně zmíněné
obtíže by zvláště zatěžovaly
náš správní aparát.
To co platí o společnostech platí vice versa
o ostatních osobách právnických, u
nichž však, poněvadž se nejedná o
subjekty výdělečné, otázka
zdanění přírůstku na majetku
v té formě, jako u osob fysických, daleko
nemá takového dosahu a významu.
Z těchto důvodů upouští návrh
zákona od zvláštního zatížení
dávkou z přírůstku na majetku této
kategorie poplatnictva.
Nelze přejíti mlčením otázku,
jaké následky a důsledky se ztenčením
jmění národního dostaví.
Výroba z valné části stojí,
přechod do mírového stavu vyžadovati
bude namnoze úplnou přeměnu podniku, tedy
značných investicí, výroba, pokud
je v proudu, pracuje při ohromné režii, při
vysokých mzdách atd., často se ztrátou,
neb nepatrným ziskem, obchod je namnoze ještě
vázán; za tohoto stavu, kdy ani existující
kapitál není s to tvořiti nové hodnoty,
nový kapitál, zdá se býti povážlivým
stávající kapitál zmenšovati,
neboť není pochyby, že ztráta je dvojí:
efektivní ztenčení jmění a
znehodnocení zbytku jeho.
Na nebezpečí, aby národnímu hospodářství
nebyl odnímán kapitál, jehož nyní
k obrození jeho tak nutně jest zapotřebí,
ukazuje se v literatuře a v kruzích odborných
se vším důrazem; skutečně zasluhují
námitky tyto nejpečlivější úvahy,
neboť je v eminentním zájmu státu jako
příjemce dávek, aby výrobní
proces a hospodářská potence výroby
jako subjektu poplatného nebyla podlomena a ochromena;
to by bylo zajisté nejosudnější chybou.
Matematicky vzato, jest jedno a totéž, jestliže
se na př. při jmění 1000 K odvede
ročně 1% = 10 K, anebo jestli se najednou odvede
250 K = 1/4 = 25% výše uvedeného
kapitálu, kterýžto peníz na 4% uložen
poskytuje rovněž 10 K užitku. V posledním
případě postihne se ovšem jmění
najednou 25kráte ostřeji než v případě
prvém, ale za to ušetří jednotlivce
pro budoucnost u zbylých 750 K jmění ono
roční 1%, neboť o to mu z běžných
příjmů, jak pro spotřebu, tak i uložení
a rozmnožení kapitálu více zbude; on
se jaksi obětí jednou pro vždy vykoupí
ze stálého vázání částí
příjmů.
Za jistých předpokladů jest ten či
onen způsob zdanění pro poplatníka
hospodářsky lhostejným, nikoliv však
s hlediska produktivity, neboť nelze přehlédnouti
momentu psychologického, jenž povede k napětí
všech hospodářských sil, aby ztráta
na jmění byla opět vynahrazena, kdežto
moment tento odpadá tam, kde by pozvolné umořování
dluhů na hospodářskou činnost těžce
doléhalo a ji ochromovalo; skutečně také
se v literatuře poukazuje na hlasy z praxe, zejména
kruhů podnikatelských, které dávají
přednost zmenšení jmění rázem,
třeba o značnou část, před
tísnivými stálými daněmi, jen
když jim není ztenčeno právo na opětné
obohacení.
Nemá-li dávka býti skrytou daní z
příjmu a nemá-li býti na výrobu
a spotřebu přesunuta, pak musí býti
vzata ze substance jmění; zájem na zachování
produktivity národního hospodářství
a potřebu státu (dávka z majetku), vedle
sociálního její poslání (dávka
z přírůstku) lze přivésti v
patřičný soulad jen vhodným vybudováním
sazeb, tarifu.
Přírůstek je vzhledem ke genesi svého
vzniku nad míru vhodným objektem silného
zatížení; neschází však
dokonce hlasů, které hájí názor,
že přírůstek nejen může,
nýbrž má býti daní zcela vyčerpán
bez újmy podnikavosti a integrity podniku.
Z důvodů, které již dříve
byly uvedeny, nehodlá vláda jíti tak daleko,
vyhražujíc i ponechávajíc značnou
kvotu přírůstku (30%) na jmění
domácí produkci jako vítaný fond závodní.
Co se týče dávky z majetku, jak byl dne 1.
března 1919 zjištěn, navrhuje vláda
jako maximum 30%; při této sazbě, která
jen u velikých majetků přijde k platnosti,
avšak sestupuje až na 1% u majetků malých,
nejde ztenčení kapitálu tak daleko, že
by mohlo skutečně a vážně ohroziti
a podvázati podnikavost a tvoření kapitálů
nových.
Finanční efekt dávky, jak z majetku tak i
z přírůstku na majetku, nelze ani přibližně
oceniti.
Podrobnější zodpovědění
otázky, s jakým výtěžkem bylo
by asi lze pravděpodobně čítati, předpokládá
znalost výše předmětu dávky,
jenž bývá označován úhrnným
názvem "národního jmění".
Pojem tento zahrnuje v sobě souhrn věcných
statků v hospodářství národním
(vyjímajíc nároky právní, pohledávky,
cenné papíry atd.), tedy statky movité, nemovité,
komunikační prostředky a pohledávky
vůči cizině, po srážce dluhů
vůči cizině, bez rozdílu, komu statky
tyto patří.
Hospodářský pojem národního
jmění liší se od právnického
pojmu jmění zdanitelného, jenž jest
částečně užší, částečně
širší, vylučuje z pojmu jmění
v právním slova smyslu jmění nezdanitelné
na jedné, a připočítávaje k
jmění právní nároky, pohledávky
atd. na druhé straně.
Statistických výpočtů, které
by pro teritorium státu československého
zahrnovaly všechny nejhlavnější součástky
majetkové, nestává.
Akce soupisová byla prvým originelním pokusem
jakéhosi sčítání nejhlavnějších
položek aktiv, z nichž se jmění pravidelně
daním majetkovým podrobené skládá;
pasiva přišla jen v obmezeném rozsahu v úvahu.
Bylo by bývalo zajisté možno, při rychlém
provedení soupisu zjistiti číselně
vše, co by se zjistiti dalo a mělo; avšak při
malém pochopení obyvatelstva, a ještě
menší dochvilnost není soupis vzdor lhůtám
namnoze již před delší dobou prošlým
ještě dnes skončen, neboť stále
docházejí četné žádosti
o povolení dodatečného soupisu a tak finanční
správa disponuje až dosud jen s úryvkovitými
číslicemi, které však neposkytují
možnosti získati si jasného přehledu
o celku.
Také pokus, na základě kapitalisování
daně z příjmu, dojíti k nějakému
výsledku, selhal - nehledě k hypotetické
ceně statistiky na tomto základě - hlavně
proto, poněvadž celé řadě velikých
majetků byla daň z příjmu uložena
v cizině (Vídni).
Thema o výši "národního jmění"
(ve výše uvedeném smyslu) bývalé
monarchie rakousko-uherské bylo v posledních létech
předmětem několika pokusů vědeckých;
budiž zde jmenován jen obsáhlý referát
prof. dra Fellnera z Budapešti o "národním
jmění Rakouska a Uher", jenž přednesen
byl na kongresu Mezinárodního statistického
ústavu ve Vídni v r. 1913, a krátká
kritika prof. Vogela "Jmění jako vyměřovací
základ v Rakousku" z roku 1918.
Výsledky, k nimž oba docházejí, a to
prvý na základě dat z let 1907 - 1911, druhý
na základě dat z let 1912, 1913, v miliardách
jsou tyto:
dle Fellnera | dle Vogela | dle Fellnera | ||
Pozemky | 28.955 | 28 | 19.818 | |
doly | 5.629 | 5 | 1/2 | 2.223 |
budovy | 14.981 | 21 | 8.574 | |
dopravní prostř. | 10.505 | 10 | 1/2 | 5.797 |
movitosti | 26.413 | 31 | 13.309 | |
pohledávky na cizinu | 5.169 | 5 | 1/2 | 0.192 |
91.655 | 101 | 1/2 | 49.915 | |
dluhy cizině | 6.925 | 6 | 8.395 | |
čisté jmění nár. | 84.730 | 95 | 1/2 | 41.520 |
Připočítávaje a odpočítávaje
různé položky dochází Vogel z
hlediska výpočtu zdanitelného jmění
koncem r. 1917 ke 128 miliardám jako minimu, s nímž
by při opatrném odhadu bylo lze počítati,
odhaduje však skutečné jmění
mnohem výše, ježto stoupnutí hodnot ve
válce bylo vyšší a na mnohé hodnoty
nebyl vzat vůbec nebo patřičný zřetel;
na druhé straně však dochází
k menším výsledkům, pokud by se jednalo
o jmění podle daných prostředků
techniky ukládací postižitelné.
Jest ovšem úkolem nad míru nesnadným
chtíti dojíti k poněkud reelnějším
výsledkům, spočívají-li praemissy
na základech dosti vratkých; jednáť
se tu pouze o odhady i dohady, a není položky, jak
svého času zejména vůči práci
Fellnerově bylo v kritickém světě
vědeckém ukazováno, proti které by
se jak co do method, tak i do číselných výsledků
nedaly činiti více méně vážné
námitky.
Jen s touto výhradou a samozřejmě předpokládajíc,
že se může jednati pouze o dohady, budiž
k orientaci učiněn pokus data Fellnerova seskupiti
podle toho, jak by vyžadoval dnešní stav státoprávní
a hospodářský.
Předválečný stav | v býv. Rakousku | v Uhrách (v miliardách) | ||
čítá-li se na historické země a Slovensko 1/3 | ||||
42.083 | okrouhle 42 miliard | |||
8.4166 | ||||
odpočítá-li se 1/5 jako zhoršení hodnot nastalé válkou | 33.6664 | |||
průměrné zvýšení hodnot 4 x | 134.6656 | |||
odpočte li se celá 1/3 na majetky, které dávce z různých titulů nebudou podléhati | 44.8885 | |||
zbude | 89.7771 | okrouhle 90 miliard | ||
Činí-li průměrně dávka z majetku 5% byl by výtěžek asi | 4.5 | |||
II. Dávka z přírůstku | ||||
Rozdíl v hodnotě před a poválečné | 90 | |||
- 42 | ||||
48 | ||||
činí-li průměrně dávka z přírůstku 15%, byl by výtěžek asi | 7.20 | miliard. | ||
Obě dávky činily by dohromady okrouhle asi | 12 | miliard. |
Poněvadž proti každé z těchto položek
jsou námitky možné, a v podstatě jedná
se jenom, jak již bylo řečeno, o dohady a odhady,
nelze těmto cifrám přikládati většího
významu, nežli mohou povahou svojí míti;
velmi mnoho bude záviseti hlavně na správnosti
ocenění.
Zbývá přihlédnouti ještě
k velice důležitě otázce, jak upraviti
vybrání dávky; rozřešení
tohoto problému rozhodne o povaze dávky vůbec;
od způsobu řešení závisí
mnoho, ba vše.
Způsobů jest několik.
V Německu připouští se při zdanění
přírůstku na jmění placení
ve 3 lhůtách během 11/2
roku, jakož i poshovění nejdéle do 5,
10, 20 let (§ 24.); za to u veliké dávky z
majetku, zvané "Reichsnotopfer", stanoví
se jako pravidlo placení dávky z majetku ve formě
30ti-, u držby pozemkové pak na návrh poplatníkův
dokonce 50tileté renty (§ 30.), takže by se po
tuto dobu při ročním stejně vysokém
splácení platilo na dávku ročně
6.505% (a to 5% jako úrok počínající
1. lednem 1920, t. j. následujícím dnem po
dni pro vyměření dávky rozhodném,
t. j. 31. prosince 1919, a 1.505% jako umořovací
splátka), případně 5.48%; vedle toho
existují předpisy, jež dávají
hospodářskou výhodu těm, kdož
dávku zaplatí dříve.
Z konstrukce této plyne, že roční kvota
dávky přesune se na budoucí příjem,
a z příjmu na budoucí spotřebu a výrobu,
čili dávka nabude prakticky rázu daně
příjmové; při tom však - a to
jest zásadní vadou odporující berní
spravedlnosti - není zatížení toto v
poměru k výši příjmu, jak u poplatníka
v budoucnosti bude stoupati neb klesati, nýbrž řídí
se podle výše jmění podle stavu jediného
dne (31. prosince 1919); zatížení příjmu
stane se tím nerovnoměrnějším
a tíživějším, čím
menší zúročení bude jmění
poskytovati, vůbec čím menší
bude budoucí příjem.
Volí-li se tedy forma daně z příjmu
na delší dobu se opětující, pak
by se měla dávka vyměřovati každoročně
se zřetelem ke změnám v majetku; tím
spíše by platil týž princip, kdyby se
přímo volila forma daně ze jmění
na delší dobu se opětující.
Avšak zvolí-li se tato forma, ztrácejí
se četné výhody, kteréž nejen
pro státní pokladnu, ale, což důležitějším,
pro ozdravění celkového hospodářství
má vybrání dávky najednou anebo v
krátké době.
Vláda, uváživši opětně všechny
důvody pro a contra, nemůže než setrvati
při původním plánu, zapravení
dávky v krátké době.
Těžké břemeno dluhů kontrahované
většinou v silně znehodnocených penězích,
tím těžší, že zatěžuje
stát nově vzniklý, znehodnocení peněz
se všemi neblahými důsledky, sociální
poslání dávky nivellisovati majetek a odstraniti
moc z nakupených bohatství plynoucí, dále
fikce, jako by každému jeho majetek dnes neztenčeně
skutečně náležel, v neposlední
řadě pak okolnost, aby zlepšováním
měny břímě všech dluhů
a dávky nenarůstalo, vyžadují kategoricky
radikálního řezu; raisona státní,
jak ji vláda pojímá, může se
pohybovati jen v tom směru, aby ve velikém stylu
za každých okolností, třeba by tu a
tam nějaká tvrdost vznikla, rozvrácenému
hospodářství státnímu byl učiněn
konec.
Vláda stojí tudíž na opačném
stanovisku; nečiníc rozdílu mezi dávkou
ze jmění podle stavu dne 1. března 1919 a
dávkou z přírůstku na jmění
navrhuje jako pravidlo zaplacení v krátké
době, výjimečně pak tam, kde by toho
vážné zájmy produktivních zaměstnání
vyžadovaly, poshovění v době časově
omezené.
Ještě několik slov povšechného
rázu.
Dávkou z majetku podniká stát náš
těžkou zkoušku obtěžkací,
tím těžší, čím méně
v dosavadním systému daní přímých
byl znám pojem jmění.
Zdanění jmění je, jak z povahy objektu
daně, jeho ocenění a hodnocení jako
úsudku význačně arbitrerního
plyne, mnohem obtížnější nežli
zdanění příjmů, a ukládá
jak obyvatelstvu kázeň, pochopení a podřízení
se zájmům státu, tak i ukládacím
orgánům nemenší pochopení a přísnou
spravedlnost.
Vše, co jiné státy dřívějším
zavedením daní majetkových na zkušenostech,
vytříbení a vyškolení úsudku
mají k disposici, to vše musí stát náš
vytvořiti v krátké době z ničeho,
za rozvrácených hospodářských
poměrů a za kritického stavu orgánů
vyměřovacích následkem citelného
nedostatku sil.
Na tyto velice závažné okolnosti bylo nutno
při vybudování osnovy zákona pamatovati
a všeho se vystříhati, co by bylo s to komplikovati
vyměření dávky z majetku nad míru
nevyhnutelně potřebnou, nemá-li dojíti
k staré zkušenosti, že zákon, byť
i sebe lepší, při nedostatečném
provedení selhal. Vláda je si plně vědoma,
že by zákon tak dalekosáhlého významu
snesl v mnohém směru hlubšího propracování,
větších detailů, samostatnější
úpravy, atd.
Než všemu tomu brání kategorický
imperativ v zájmu provedení dávky z majetku,
neukládati prvním instancím více,
než podle svých sil v této době mohou
snésti.
S tohoto hlediska posuzovati dlužno v prvé řadě
co nejužší přimknutí se k osvědčenému
aparátu daně z příjmu, jak po stránce
materiální, tak i po stránce formálního
řízení a pod.
Co se týče vysvětlení jednotlivých
ustanovení, poukazuje se na odůvodnění
k jednotlivým paragrafům zvláště.