Kam věci spějí, počalo se ve vědeckém
světě v Německu tušiti, když koncem
roku 1916 bylo jisto, že dohoda se nepokládá
za poraženou a že je odhodlána vésti válku
dále; od počátku roku 1917 začala
se zejména německá věda a publicistika
zabývati problémem úpravy poměrů
poválečných; již tenkráte činily
dluhy Německa 60 miliard a roční plus na
příjmech potřebných k úhradě,
zúročení a amortisaci, páčilo
se na 4 - 7 miliard M při odhadovaném jmění
národním mezi 300 - 400 miliard M.
Obdobně počala si veřejnost i v bývalém
Rakousku uvědomovati obrovitost úkolu a jeho zcela
mimořádný ráz, jenž vyžaduje
finanční politiku velikého obzoru a ohromných
cifer; není divu, jestli zraky většiny, přes
odchylné názory jednotlivců - počaly
se obraceti k oběti na majetku, kteráž by jedině
k úhradě dluhů válečných
přispěti měla.
Myšlenka sáhnouti na majetek není novou, vynořuje
se, jak dějiny učí, pravidelně po
velkých válkách; tak na příklad
v Anglii po španělské válce o posloupnost
(Hutschison 1714, proti němuž vystoupil David Hume),
po válkách napoleonských (slavný národohospodář
David Ricardo 1817), ve Francii po francouzsko-německé
válce v roce 1870/71 (poslanci národního
shromáždění Carayon-Latour a Philippoteaux).
Projekty tyto se neuskutečnily, setkavše se pokaždé
se značným odporem; jednak poukazováno bylo
hlavně na nemožnost rovnoměrného vyměření
dávky z majetku, jednak na národohospodářsky
dalekosáhlé účinky ztenčení
produktivního kapitálu.
Diskuse vědecká z minulého století
má však ještě dnes jak hospodářský,
tak i aktuální význam, ona ukazuje, že
příliš velká dávka z majetku
může těžce ohroziti celou produktivitu
národního hospodářství, že
však vyměřena jsouc v menších rozměrech
může osvoboditi stát od přílišného,
snad nesnesitelného tlaku běžného zatížení,
nabádajíc k reprodukci ztenčeného
jmění pílí a spořivostí.
Za to v bývalé říši rakouské
ve století XVIII. a XIX. dávky z majetku nebyly
žádnou vzácností, a pokaždé
to byly zápletky válečné, které
vedly k jich vypisování.
Jako východisko možno vzíti patent z 24. listopadu
1702 (1% z veškerého výnos skýtajícího
jmění) a ze 27. července 1706 (1/2%);
týž důvod jako v Anglii, totiž značné
rozvrácení financí státních
související s válkou o dědictví
španělské, vedl k patentu z 3. května
1712 přísnějšímu, zejména
co do rozsahu jmění dávkou z majetku povinného
(zde 1%).
Další zápletky vojenské vedly k dávce
z majetku, zejména na základě patentu z 10.
února 1734 (nepokoje v Italii, hrozící válka
s Francií), pak patentu ze 17. dubna 1737 (válka
s Tureckem), jež zvána byla daní tureckou;
pak ještě několikráte až do 50.
let XVIII. století, až přešla po sedmileté
válce ve výnosovou daň z kapitálu.
Bouře napoleonské vynesly však počátkem
XIX. století opětně dávku z majetku
na povrch a to patentem z 29. října 1806 (1/2%),
a po krátké době dvěma patenty z 26.
února a 8. září 1810 (10%), které
však nebyly s to zadržeti úpadek státní.
K provedení nedošlo, za to patent z 15. března
1811 ohlásil nezbytný bankrot státní.
Od té doby v posledních 100 letech nesáhlo
se na jmění, také nebylo k tak dalekosáhlému
opatření příčiny, jenom Německo
vybralo jako předzvěst světové války
na základě zákona z 3. července 1913
dávku ze jmění pod názvem "branný
příspěvek" sazbou 0.15 až 1.5%
podle výše jmění asi u 6 - 7% všech
poplatníků ve výši okrouhle 973 mil.
M.
Je-li dávka z majetku věrným druhem dob válečných,
tu k větší populárnosti tohoto projektu
v době nynější přispívá
celý myšlenkový vývoj moderní
vědy finanční.
Jest nesporno, jak jasně ukazují rozhořčené
debaty v říšském sněmu německém
z doby reformy říšských financí
v roce 1909, zejména co do způsobu a míry
zatížení vrstev obyvatelstva daněmi
přímými a nepřímými,
a hlavně spotřebními, že zatížení
ve střední Evropě tíhne k vybudování
t. zv. zdanění majetku, rozumí-li se jím
v nejširším slova smyslu citelnější
postižení vrstev zámožnějších
(zdanění jmění, příjmu,
přepychu atd.).
I v bývalém Rakousku lze sledovati týž
vývoj. Vedle novely k zák. o os. daních z
23. ledna 1914, č. 13. ř. zák., přinesla
bezparlamentární doba válečná
silné zvýšení zdanění
majetku ve zmíněném slova smyslu, zejména
zavedením daně válečné; rovnováhy,
kteráž tím ve prospěch daní nepřímých
byla značně posunuta, nebylo již do převratu
z 28. října 1918 docíleno a není ani
ještě dnes plně docíleno.
Dávka z majetku znamená další, ale mnohem
citelnější zatížení vrstev
majetných. Avšak z toho nelze čerpati argumenty
proti ní, uváží-li se podstatný
rozdíl mezi dávkou z majetku a daní z majetku,
kteréž obě vzhledem k povaze a účelu
přesně dlužno rozlišovati.
Dávka z majetku jest dávkou jednou pro vždy
s velice značným procentem sazby; ona znamená
vzhledem k tomu, že nemůže a nemá býti
pro svou výši placena z běžných
příjmů, skutečné ztenčení
kmenového jmění a má značným
finančním effektem sloužiti k umoření
obrovských dluhů státních.
Věda finanční spatřuje ovšem
v úhradě veřejných potřeb ze
substance majetku krok zpět, neboť vidí právě
v tom pokrok, že vývoj postupoval od hrubých
daní z hlavy k daním z majetku, odtud k daním
výnosovým a příjmovým, dále
že opakující se potřeby veřejné
předpokládají opakující se
příjmy a konečně že jedině
tyto jsou pevným, spolehlivým měřítkem
berní způsobilosti.
Poněvadž ale příjmy plynoucí
z pevných pramenů (a contr. příjmů
plynoucích z práce) jsou bezpečnější
a jistější, připouští věda
finanční, berouc zřetel k prostému
momentu držby statků hospodářských,
vedle zdanění příjmu či výnosu
ještě zdanění jmění, z
něhož plynou, avšak jen jako doplněk daní
hlavních z běžného příjmu
neb výnosu ve výši celkem nepatrné (průměrně
nejvýše 1‰).
Tyto theoretické námitky a pochybnosti ovšem
ustoupiti musí železné nutnosti nejvyšší
nouze, ve které se stát následkem války
nalézá; zcela mimořádné poměry
vyžadují mimořádných prostředků,
s obvyklými theoriemi a malými prostředky
nelze naprosto vystačiti.
Jestliže před 100 lety slavný Ricardo sám
si doznával: "Tento plán byl často doporučován,
avšak nemáme, jak se obávám, ni dosti
moudrosti, ani dosti ctnosti, abychom jej provedli...", tu
patrno z nynějšího veřejného
mínění, jak se časy změnily.
Již delší dobu před koncem války
bylo pevným přesvědčením všech
vrstev národa, že bez vysoké dávky z
majetku stát i společnost, měna i finance
nejsou udržitelny.
Na témže stanovisku stojí i vláda, která
vycházejíc ze základního poznání,
že náprava znehodnocené měny jest nejnaléhavějším
problémem, předložila Národnímu
shromáždění obsáhlý program
sanační, jenž, domov jednomyslného souhlasu
všech stran, tvoří základnu a východiště
pro další opatření.
Nejhlavnější složky tohoto programu opírajícího
se o zákon ze dne 25. února 1919, čís.
84. sb. z. a n., jsou tyto:
1. rozloučení dosavadního měnového
společenství se státy vzniklými na
půdě bývalého Rakouska osamostatněním
měny (okolkování bankovek), spojené
se stažením částí bankovek z
oběhu (zadržení 50% k okolkování
předložených bankovek, jako nucené státní
zápůjčky); opatření poslednější
mělo čeliti ohromné záplavě
bankovkami, mělo zmenšiti množství volných,
přebytečných kapitálů, jimiž
tehda peněžní trh trpěl.
2. veliká dávka z majetku jednou pro vždy,
jejíž úkol záleží výhradně
v nápravě měny individuelním zdaněním
majetku podle jeho velikosti a podle vzniku jeho (zdali před
válkou, nebo během války), tedy methodou
podstatně jinou, než by tomu bylo při násilné
devalvaci měny mechanickým odkolkováním
všech bankovek na určitou hodnotu.
Vypočítati veškerá opatření,
kteráž dosud ve formě rozsáhlé
akce soupisové ad 1) od vlády byla v život
uvedena, není třeba, jsouť všeobecně
známa.
Cesty, jimiž se ubíral hospodářský
život od února t. r., nepohybovaly se ve směru,
jenž by býval umožnil splniti zcela program tak
slibně započatý.
Dřívější vláda, jak z
řeči býv. ministra financí dra. Rašína
dne 25. února t. r. jasně plyne, byla si ovšem
vědoma, že mechanickým stažením
oběživa na polovici při stejných důchodech
nenastane snížení cen, byla si však vědoma
dále i toho, že bez pomoci veškerého obyvatelstva,
prací a šetrností, bez přísné
šetrnosti i v hospodářství státním
nelze se dopracovati k nápravě.
Skutečností jest, že po obmezení oběživa
na polovici ceny neklesly, že naopak vykazují tendenci
spíše stoupající; hospodářství
národní pohybuje se v bludném kruhu vysokých
cen, a vysokých neb zvýšených mezd,
platů, nákladů výrobních atd.,
hospodářství státní neobešlo
se bez ohromného deficitu, teprve v poslední době
ukazují se známky nasvědčující
zvýšení výroby a rozmáhání
se úvěru.
Předkládajíc návrh zákona na
zavedení dávky ze jmění a přírůstku
na jmění plní vláda slib daný
Národnímu shromáždění,
nastupuje tím druhou neméně důležitou
etapu k ozdravení celého hospodářství
státního, a shledává úkoly,
jež dávka z majetku dnes splniti má, podstatně
v těchto směrech:
po stránce národohospodářské:
v nápravě měny, jako dosud bylo zamyšleno,
anebo aspoň ve zlepšení měny;
po stránce státně-finanční:
ve snížení břemen dluhů státních;
po stránce sociální: ve zmírnění
majetkových rozdílů a přesunů.
Jak by se asi jevily účinky dávky z majetku,
kdyby jí užito bylo ve značné míře
ke ztažení bankovek?
Prvním bezprostředním důsledkem by
bylo náhlé zmenšení množství
obíhajících bankovek; ať je účinek
tento větší či menší (podle
toho, jak dalece se bude dávka z majetku platit v papírových
penězích), ať se s účinky těmito
kříží různé protitendence,
zejména úvěr atd., s tím lze bezpečně
počítati, že nekrytých bankovek z oběhu
ubude.
Bankovky takto získané nesměly by nekryty
přijíti více do oběhu.
Pro národohospodářský účinek
na ceny i pro toho, kdo není přívržencem
t. zv. kvantitativní theorie, by byla rozhodna okolnost,
že dávka z majetku, tak jak jest myšlena, nebude
moci býti přesunuta na příjmy či
výnosy, čili na výrobu, nýbrž
že postihne substanci a effektivně zmenší
jmění; ze zmenšení jmění
možno souditi na zmenšenou poptávku; důsledně
by měly při nezmenšené, tím spíše
při zvětšené výrobě při
nezměněných mzdách a platech ceny
klesati, čímž by kupní síla peněz
stoupla.
To by znamenalo, že současně stouplo i celé
jmění národní ve své vnitřní
kapitálové i výnosové hodnotě
v té míře, že se za týž
peníz koupí více, než před zavedením
dávky z majetku, třeba že substance jmění
národního, tudíž i plody jeho, byly
dávkou z majetku effektivně ztenčeny.
Jmění jednotlivcovo bylo by po dávce z majetku
sice ciferně menší, ale zbytek jeho měl
by vyšší vnitřní hodnotu, vyšší
kupní sílu.
Oběť, kterou dávka z majetku uloží,
nebyla by marnou, neboť osamostatněním měny
a postavením její na samostatný základ
provedeno bylo zavčas odtržení od měnového
společenství s býv. Rakouskem; výhody
z pozvednutí měny přišly by tudíž
pouze našemu národnímu hospodářství
k dobru.
Za dnešního stavu vysokých čísel
v poměrech hospodářských, jež
vyžadují mnohem většího oběživa
než před válkou, nelze ovšem pomýšleti
na radikálnější sražení
oběživa, neboť ne neprávem poukazuje se
na možnost krise peněžní a hospodářské,
kterou by vyvolalo nezbytně silné stoupání
úrokové míry a citelný nedostatek
peněz; nebezpečí toto dalo by se ovšem
do jisté míry paralysovati poskytováním
úvěru Bankovním úřadem v mezích
jeho působnosti, při čemž by bylo nejzávažnějším
momentem, že by bankovky touto cestou do oběhu přicházející,
byly komerčně kryty.
Ale ať jest tomu jakkoliv, není vážné
příčiny opouštěti původní
plán, třebas opatrnost káže vytknouti
si po této stránce cíl poněkud skromnější;
vláda zamýšlí stáhnouti z přijatých
bankovek částku, které oběh hospodářský
bez citelné poruchy může postrádati,
částku větší neb menší
podle toho, jak poměry a zejména úžasná
thesaurace dovolí, a slibuje si od tohoto opatření
více nežli pouhý krok k tak nutnému
stabilisování měny.
Co se týče upotřebení přebytků,
jež zůstanou k disposici po uhrazení břemen
převzatých po Rakousko-uherské bance, jest
samozřejmě na snadě zaplacení ostatních
dluhů státních, které, jak již
bylo shora naznačeno, dosahují již dnes velmi
značné výše.
Z povahy dávky z majetku, jako fiskálního
opatření, jež výjimečně
sahá na kmenové jmění, plyne, že,
racionelně jsouc použita, sloužiti může
jen k odbavení břemen substanci postihujících;
to znamená, že hrazení běžných
výdajů, nebo běžných schodků
hospodářství státního a priori
za všech okolností musí zůstati naprosto
vyloučeno.
S jistou obdobou, má-li se dáti přednost
radikálnímu jednorázovému zásahu
do hospodářství soukromoprávních
před periodickým, silným zatížením,
přetřásána byla v literatuře
vícekráte otázka tato i se zřetelem
k dluhům státním; výsledek lze asi
shrnouti v ten smysl, že - čistě theoreticky
vzato - zaplacení valné části dluhů
státních a pokud možno najednou lze dnes dáti
přednost před dlouhodobým umořováním,
a to nejen z všeobecných důvodů hospodářských,
nýbrž i také proto, že pozvolným
napravováním měny - a na této cestě
se prozatím celá sanační akce nalézá
- narůstá vnitřní kupní síla
koruny, a obsahově narůstalo by i břímě
dluhů, pokud by se poznenáhlu měly spláceti.
V praxi ovšem bude těžko se podle tohoto ideálního
měřítka říditi, a to již
proto, že na zaplacení všech dluhů výtěžek
dávky rozhodně nebude stačiti; tím
přicházíme k otázce, jak při
výběru dluhů, které by měly
býti v prvé řadě co možná
nejdříve odbaveny, postupovati.
Dluhy státní nejsou téhož rázu;
ekonomický účel, modality splacení,
zejména pak u dluhů do ciziny momenty valutární
atd. jsou toho příčinou, že tlak dluhů
státních není veskrze stejný; některé
tíží více, jiné zase méně.
Návrh zákona obmezuje se z důvodů
na snadě jsoucích na vytčení pouze
dvou kriterií:
1. dávky použíti lze pouze k úhradě
břemen vzniklých se založením a obhájením
samostatnosti státu; jako sem nesporně náleží
na př. náklady na vybudování branné
moci, investice u komunikačních prostředků
(drah, silnic, pošty, telegrafů atd.), aby přivedeny
byly na stav předválečný, právě
tak nelze sem čítati na př. úhradu
úvěru na potraviny neb suroviny;
2. úhrady dojíti mohou jen břemena nejtísnivější;
která to budou, o tom rozhodne celková konstelace
hospodářská se všemi jejími tak
proměnlivými složkami v daném okamžiku.
ad a b) Podrobnější hlediska.
Míru pro vybudování dávky z majetku
s těchto hledisek tvoří potřeba státu.
Dávka z majetku musí tedy býti: vydatná,
t. j. vynésti státu plnou úhradu toho, čeho
potřebuje, ona však musí vyhovovati i dalším
požadavkům každé moderní daně,
t. j. musí býti daňově spravedlivá;
tou bude ale jen tenkráte, bude-li všeobecnou, t.
j. postihne-li každého majitele i každý
majetek, jehož se týče, a bude-li se přesně
přimykati k individuelní způsobilosti berní
každého majitele.
Samozřejmě - jak o tom ještě později
bude zmínka učiněna - nesmí dávka
z majetku přesahovati hranici národohospodářské
výkonnosti.
Zásada všeobecnosti dávky z majetku o tom nemůže
býti nejmenší pochyby jest nejen vzhledem k
finančnímu effektu nepostradatelná, nýbrž
i po stránce ethické nezbytně nutna, uváží-li
se, že stát jako takový stojí na kraji
hospodářské propasti, a že je mravní
povinností každého, kdož pod jeho daňovou
výsostí stojí, jeho ochrany, zařízení
atd. požívá, podle sil svých k úhradě
potřeb jeho přispěti.
A tuto způsobilost nelze bráti neb praesumovati
jen u větších jmění, naopak třeba
sestoupiti i ke středním i širokým massám
menších jmění, neboť i zde skrývá
se potence hospodářská, kteráž
v době velké tísně nesmí zůstati
nevyužita.
Z toho důvodu nečiní se také rozdílu
mezi osobami fysickými a právnickými, i pokládá
vláda jen za spravedlivé, aby zejména jmění
t. zv. mrtvé ruky náležitým způsobem
přispělo.
Pokud se z kategorie osob právnických jedná
zejména o společnosti výdělečné,
jest naprosto nutno pojmouti je do okruhu subjektů dávce
z majetku podrobených; jinak ušla by dávce
značná část majetků uložených
v akciích a jiných společenstevních
podílech, poněvadž značná část
podílů nalézá se v rukách cizinců
(hlavně Vídně; ze 132 akciových podniků
má na př. 85, tedy 65% sídlo ve Vídni);
z podílů v tuzemsku se nalézajících
jest velmi mnoho roztroušeno u malých lidí,
kteří osobně, majíce jmění
pod minimum, nebudou dávce podléhati, a konečně
dlužno počítati vzdor všem přísným
předpisům, že přece leckterá
částka jmění v akciích a pod.
uloženého, zůstane utajena, a dávkou
se nezachytí.
Ještě po jiné stránce jest pojem všeobecnosti
s hlediska berní spravedlnosti důležitý.
Dávka postihnouti má každý majetek podle
stavu v určitý den a to proto, že existence
jeho již sama o sobě jest dokladem jisté způsobilosti
daňové.
Že to platí zejména o jmění,
které se během války zvětšilo,
jest nesporno. Za to neschází hlasů, které
hájí zásadu, aby jmění, která
válkou trpěla, byla vyjmuta.
I u nás z různých stran dán byl podnět,
aby z této dávky majetku vyjmuti byli ti, kdož
válkou, znehodnocením peněz "ztratili".
Podobná myšlenka - s jistou obměnou - vynořila
se již při jednání o dani válečné
v Německu v r. 1916.
Vedle přírůstku měla býti totiž
zdaněna pouze jmění, kteráž aspoň
přibližně zůstala intaktní, kdežto
majetky, které utrpěly více, měly
býti z dávky vyloučeny; v zákoně
ze dne 21. června 1916 byla pak myšlenka tato vyjádřena
v ten smysl, že majetky, které podle stavu 31. prosince
1916 přesahují 90% stavu z 31. prosince 1913 s plus
přes 90% podléhají 1% dávce (§
9. č. 2 1. c.); avšak již v zákoně
ze dne 26. července 1918, jímž zavedena byla
mimořádná dávka válečná
ze jmění 1 - 5‰ a v pozdější
daňové osnově na r. 1919 tato výhoda
nebyla obnovena.
Vláda, uváživši bedlivě námět
tento, je toho názoru, že proti myšlence výše
zmíněné mluví jak důvody zásadní,
tak i finanční.
Po stránce prvé nezdá se býti správným
do pojmu dávky z majetku, vyměřené
podle stavu jmění v určitý den, vkládati
momenty, jež jsou jí cizí, neboť je-li,
jak již ani po stránce technické není
jinak možno, rozhodným stav jmění v
určitou chvíli, pak rozhoduje pro berní způsobilost
jen tento stav bez ohledu na minulost; pojem ztráty následkem
znehodnocení peněz, je, dokud není provedena
devalvace měny, příliš labilní,
než aby se ho technicky vůbec dalo upotřebiti:
nebylo by ale ani spravedlivé, každé sebe větší
jmění vyjmouti z dávky z majetku, poněvadž
trpělo; po druhé stránce nelze pochybovati
o tom, že by finanční effekt dávky z
majetku byl značně ohrožen, a právě
zde tvoří potřeba státu jistou mez,
která překročena býti nemůže.
Přihlížeti při vyměřování
dávky ke všem individuelním okolnostem,
které na daňovou způsobilost osoby vykonávají
rozhodný vliv, jako k rodině, způsobilosti
výdělečné, dluhům a pod., může
jen daň vybudovaná na principu subjektivního
zdanění úhrnného čistého
jmění osoby jako celku.
Proti tomu ozvaly se v literatuře hlasy, které doporučují
objektivní methodu částečného
zdanění jednotlivých druhů jmění
podle jejich různé povahy, po případě
různým způsobem; důvody jsou hlavně
technického rázu, neschází však
hlubšího pozadí, jež přihlíží
k různému způsobu uložení jmění,
k různé rentabilitě a pod.
Vláda pokládá i u dávky z majetku
princip subjektivní za jedině správný,
neboť jen v jeho rámci jest možný princip
progresse, bez něhož se u tohoto druhu zdanění
nelze obejíti, uváží-li se, že
možno přihlížeti k jistému minimu
majetku od dávky osvobozenému, a, což jest
ještě závažnější, k
dluhům.
Na druhé straně není však vyloučeno,
aby se momentům zde zmíněným vyhovělo
aspoň do jisté míry při vybrání
dávky připuštěním jiných
objektů majetkových než peněz, jimiž
by bylo lze na místě peněz dávku platiti.
V theorii o účelu zdanění přisuzuje
Adolf Wagner dani, jako druhý hlavní úkol,
působiti k jinému žádoucímu rozdělení
a užití národního příjmu.
Panující mínění ve vědě
finanční nejde tak daleko, třeba že
se neuzavírá různým vedlejším
účelům hospodářského
neb sociálního rázu, které se ku dani
víží; zcela mimořádné
poměry poválečné vynucují si
však změnu i v tomto směru a sociální
svědomí ukládá přímo
jako jeden z hlavních úkolů, aby dávka
z majetku energickým zásahem do soukromohospodářských
poměrů opravila a vyrovnala účinky,
které převrat v hospodářské
výrobě a oběhu statků během
války v rozdělení příjmů
a jmění vyvolal.
Nerovnosti předválečné se prohloubily
a zostřily. Na jedné straně starý
blahobyt ztrátou jmění neb poklesem hodnoty
peněz zanikl neb se ztenčil, na druhé straně
jiní byli s to, zlepšiti si svoji hospodářskou
posici nabytím nových netušených majetků.
Pramen, z něhož válečné zisky
plynuly, jest všeobecně znám. Byly to nejprve
obrovské dodávky pro vojsko, bez rozdílu,
zda-li se jedná o dodavatele z povolání nebo
příležitostné zprostředkovatele.
Rozšířením a prodlužováním
války šířil se kruh osob, které
ze stoupající drahoty těžiti mohly (výrobou,
obchodem atd.) z konjunktury válečné, a to
přímo neb nepřímo, kdežto na
straně spotřebitelů, jichž důchody
rovnoměrně nestoupaly, tatáž drahota
citelně ztěžovala míru životní.
Není tedy divu, jestliže veřejné mínění,
sledujíc úžasné hromadění
majetku u jedněch v době, kdy druzí ztráceli
životy, zdraví a jmění, hned v r. 1915
energicky žádalo, aby tyto zisky na útraty
společnosti nabyté cestou zdanění
opět společnosti, státu, byly vráceny.
Intensivní zdanění, zejména ve vyšších
třídách majetkových, znamená
silné ztenčení reálního, během
války nahromaděného jmění,
avšak to je právě postulátem sociálního
svědomí, které vláda v souhlasu s
právním přesvědčením
národa a Národního shromáždění
jako jeho representanta za vlastní přijímá.
Nadměrná bohatství z části
nezaslouženě nabytá jsou s to na národ
hospodářsky i ethicky škodlivě působiti.
Zde třeba obmezení, jak co do jmění
vyznačujícího se známým zjevem
dodatečné kupní síly, tak i co do
vysoké hladiny příjmové, neboť
obé je jednou z četných příčin
stoupání cen.
Nový řád hospodářský,
jenž kategoricky žádá pracovati a šetřiti,
nemůže klidně snésti třídy
kapitalistů, žijících jen z důchodů
vlastního jmění.
Ztenčiti takové jmění a zameziti jejich
další existenci, znamená donutiti, aby zbytky
jmění takových staly se opětně
produktivním kapitálem, zkrátka, aby poválečné
práci pokud možno nikdo se nevymykal.
Proměna příjmu bez práce v příjem
pracovní přispěje k vyrovnání
třídních rozporů, upevní společenský
řád, povede ke skromnější míře
životní, spořivosti, pracovitosti, k odstranění
nezdravého přepychu a stíží aspoň
odplývání kapitálu do ciziny na úkor
státu.
Záhy se ukázalo, že pojem válečných
zisků je po stránce technické příliš
nedokonalým instrumentem, mělo-li by se v každém
případě dokázati, že zisk plyne
přímo nebo nepřímo z války
a oč je teď následkem války větší,
než kdyby byl býval docílen v míru;
mimo to pojem válečného zisku jest příliš
úzký, spojuje-li se s představou dodávek
neb jinakých s válkou souvisejících
obchodů, neboť zůstal by bez jakéhokoliv
spravedlivého důvodu jinak zvýšený
výnos stranou, který sice přímo s
vedením války nesouvisí, ale přece
již výší svojí padá na váhu.
Nemožnost podobného důkazu jest na bíledni.
Nezbylo tedy, než nechati padnouti příčinnou
souvislost výtěžků s válkou
a nahraditi ji časovou souvislostí, podle
níž by zásadně všichni, kdož
během války a vzdor válce byli s to svoji
hospodářskou posici ve značné míře
zlepšiti, byli povinni také větší
měrou přispěti k úhradě břemen
válečných.
Lze tedy zásadně zdanění zisků
válečných konstruovati jedině na číselném
rozdílu mezi hospodářskými výsledky
let válečných a mírových.
Dále jíti a rozlišovati a různě
zatěžovati zisky, které se nad průměr
vyšinuly, anebo zisky, které bez námahy neb
většího risika byly docíleny, naráží
na nepřekonatelné překážky technického
rázu: ukládaly by dani úkoly rázu
policejního, ba trestního, které se z rámce
funkcí daňových vymykají.
Zhodnocení a vytýčení vedoucích
zásad po stránce theoretické nečinilo
vědě žádných zvláštních
obtíží.
Nepopíratelné stoupnutí berní způsobilosti
během a vzdor válce následkem hromadění
jmění, pokud se jedná o osoby fysické
na jedné straně a zvýšení rentability
u osob nefysických na druhé straně, jakož
i vysloveny konjunkturální charakter těchto
zisků, jsou momenty, které podle theorie finančně
vědecké zvýšené zatížení
z plna ospravedlňují; moderní princip zdanění
právě spočívá na nejužším
přizpůsobení se břemene daňového
individuelní způsobilosti daňové;
také otázka zatížení zvláštní
daní byla samozřejmou, je-li jasno, že daň
příjmová i výdělková
dob mírových, nepočítajíc s
abnormálním vývojem příjmů
a výnosů nemohla stačiti přiměřenému
zatížení.
Má-li vhodné zachycení zisků válečných
vyhovovati nejzákladnějším požadavkům
všeobecného a spravedlivého zdanění,
jest možné jen ve formě daní osobních
(z příjmů a ze jmění), v rámci
daní výnosových pak jen potud, pokud se tyto
svojí konstrukcí k dani osobní přibližují.
Poněvadž zdanění válečných
zisků navazuje na stav předválečný,
je přimknutí se k stávajícím
daním nutným jeho důsledkem, tyto poskytují
nezbytný právní základ a určují
i zvláštní jeho charakter.
Zdanění zisků válečných
jest v rámci daní osobních možno buď
ve formě zdanění zvýšeného
příjmu (u společností zisku), anebo
ve formě zdanění přírůstku
na jmění: prvnější má
u fysických osob výhodu, že zachytí
příjmy jejich před spotřebením,
má ale tu nevýhodu, že nezachytí vůbec,
anebo nedostatečně, příjmy, jež
neplynou z určitých pramenů příjmových
(zisky spekulační, ojedinělé, atd.);
nevýhoda tato odpadá při zdanění
přírůstku na jmění, pokud hospodářské
přebytky ve jmění přecházejí,
má arci tu nevýhodu, že zdanění
ucházejí ony přebytky, které se spotřebují
anebo kryjí ztráty.
Následujíc příkladu ciziny zavedlo
i bývalé Rakousko daň z válečných
zisků cís. nař. ze dne 16. dubna 1916, č.
103. ř. z. pro léta 1914 a 1915, pak zák.
ze dne 16. února 1918, č. 66. ř. zák.
daň válečnou pro léta 1916 a 1917
a konečně zákonem ze dne 17. dubna 1918.
č. 160. ř. zák. touž daň válečnou
na r. 1918; prodloužení této daně i
na rok 1919 jest předmětem zvláštního
návrhu vládního.
Poněvadž systém daní přímých
v bývalém Rakousku neznal žádné
daně z majetku, dána byla již a priori konstrukce
daně válečné jako doplňku k
dani z příjmu (u fysických osob a pozůstalostí)
a k zvláštní dani výdělkové
(u společností); základ její tvoří
zvýšení příjmové, resp.
ziskové, jehož během let válečných
v poměru k normálnímu hospodaření
z periody mírové bylo docíleno. Rozdíl
je jen potud, že u fysických osob (pozůstalostí)
rozhoduje absolutní výše zvýšení
příjmového, kdežto u společností
spočívá daň válečná
vzhledem ke zvláštní povaze jejího účele
na principu rentability.
Daň válečná, přihlíží-li
se k jejímu efektu finančnímu, neuspokojila;
příčin je více.
První - nejvážnější - spočívá
v tom, že cesty, po kterých se braly zisky válečné,
jsou spletité a nepřístupné, a způsoby,
jimiž se využilo konjunktury válečné,
tak rozmanité, že ukládací orgány
při technické výzbroji již pro normální
dobu mírovou nedostatečné, nebyly s to vše
zachytiti; horší ale bylo, že v době,
kdy bylo třeba činnost přezvědnou
atd. co nejvíce prohloubiti, byly úřady vojenskou
službou na míru nejmenší zdecimovány.
Skutečnosti tyto ospravedlňují úsudek,
že ohromné miliony na ziscích válečných,
nejsouce vůbec, anebo jsouce jen nedostatečně
daní válečnou postiženy, přešly
thesaurací ve jmění národní,
pokud nebyly spotřebovány, zužity, promrhány
anebo pokud se mezi tím již poklesem hodnot nerozplynuly:
zde tedy je místo, kde nutno nasaditi veškeré
páky a provésti energicky pronikavou nápravu
a opravu zvrácených poměrů majetkových.