Dávka z majetku činí z čistého
jmění (§ 44.) a to:
prvých | 200.000 K | 3% | |
dalších | 800.000 K | 5% | |
3,000.000 K | 9% | ||
8,000.000 K | 13% | ||
15,000.000 K | 17% | ||
23,000.000 K | 19% | ||
částek přes | 50,000.000 K | 20% |
Dávkou zásadně povinné jmění,
pokud nepřesahuje 20.000 K nepodléhá dávce
z majetku, avšak přesahuje-li tuto hranici podléhá
dávce z majetku celé.
U podniků uvedených v § 84., lit. b), d) až
f) zák. o os. daních, jakož i u společenstev
výdělkových a hospodářských
a záložen, požívajících
výhod podle §u. 85. zák. o os. daních
vyberou a zapraví se z vyměřené dávky
z majetku 2/3, pokud podniky ty nepožívají
již osvobození od této dávky vůbec
(§ 43.).
Dávka z majetku předepíše se u subjektů
tuzemských v sídle společnosti nebo právnické
osoby, případně v sídle správy
jmění, u cizozemských subjektů v sídle
repraesentace, správy jmění nebo v sídle
odpovědného zástupce (§ 49.).
Vyměřením dávky z majetku jest pověřena
berní správa příslušná
pro vyměření výdělkové
daně podle II. hl. zák. o os. daních; u společností
s obmezeným ručením má se v této
příčině za to, že podléhají
vesměs (§ 42. č. 2.) této dani; u ostatních
právních subjektů jest příslušna
berní správa, v jejímž obvodu jest sídlo
právního subjektu nebo jeho správa jmění
nebo jmění samotné.
Cizozemské právní subjekty, jichž jmění
jest v obvodech různých berních správ,
a které nezřídily v tuzemsku representace,
jsou povinny ustanoviti odpovědného zástupce,
jehož bydliště se pokládá za tuzemské
sídlo cizozemského právního subjektu.
Společnosti a ostatní osoby právnické,
podléhající zásadně dávce
z majetku, povinny jsou bez dalšího zvláštního
vyzvání ve lhůtě, která bude
zemským finančním úřadem veřejně
vyhlášena a činiti musí nejméně
jeden měsíc, podati u příslušné
berní správy (§ 49.) přiznání
na příslušném formuláři,
jenž bude zahrnovati aktiva, pasiva a čisté
jmění jakožto výsledky likvidační
bilance.
Tato pokládá se za součást přiznání;
stranám jest však dovoleno, v přiznání
opraviti údaje v likvidační bilanci obsažené:
úchylky dlužno zvláště a přesně
odůvodniti.
Ustanovení stran vyměřování
výdělkové daně podle II. hlavy zák.
o os. daních (§ 110. - 112.) platí obdobně
i pro ukládání dávky z majetku; stanoviti
útraty šetření (§ 38. odst. 2 -
4.) náleží příslušné
berní správě, o rekursu rozhodne zemský
fin. úřad.
Ustanovení § 113. a 114. zák. o os. daních
platí obdobně i při ukládání
dávky z majetku.
Pokud se v oddílu tomto nic jiného nestanoví,
platí obdobně ustanovení oddílu I.
o dávce z majetku osob přirozených.
Placením dávky povinny jsou osoby v §u 7. uvedené,
případně jejich právní nástupci
(§§ 548., 801. a 802. obč. zák.); pokud
se jmění dávkou povinné nalézá
ve spoluvlastnictví nebo spoludržbě dvou nebo
více osob, je každá z nich k zaplacení
dávky na její jmění poměrně
vypadající povinna.
Totéž platí obdobně podle okolností
i u společností a ostatních osob právnických.
Dávka zapraví se v 6 pololetních stejných
lhůtách, z nichž první jest splatná
3 měsíce po doručení platebního
příkazu.
Počínajíc prvním dnem třetího
kalendářního měsíce, jenž
následuje po nabytí účinnosti tohoto
zákona, zvyšuje se dávka do dne splatnosti,
po případě do dne pozdějšího
placení o 4.8%ní úrok, a to v ten způsob,
že za každou počatou nebo proběhlou polovinu
měsíce vybéře se 20 h ze 100 korun.
Dobrovolně splatiti dávku hotovými před
její splatností, a to i před doručením
platebního příkazu jest přípustno:
plátci nahradí se ze splacené částky
4.8% úrok za dobu ode dne platby do dne splatnosti týmž
způsobem jako v odst. 2.
Ministr financí se zmocňuje, aby prodloužil
platební lhůty nejdéle do 5 let ode dne splatnosti
první lhůty, prokáže-li strana, že
zaplacením dávky ve lhůtách odst.
1. by byl její hospodářský stav vážně
ohrožen.
Jmění fideikomisního a lenního (§
7. č. 2.) lze užíti a jmění toto
lze zavaditi k účelu zaplacení dávky
a to tak, aby jmění toto neslo poměrnou část
dávky; ustanovení toto platí, pokud toho
vyžaduje povaha věci, obdobně v případech
§ 19.
Na místě placení hotovými může
býti dávka zapravena v nemovitostech, tuzemských
cenných papírech sirotčí jistoty požívajících
a potvrzeních o státních zápůjčkách
ve smyslu §u 1. zákona ze dne 25. února 1919,
čís. 84. sb. z. a n., bude-li tento způsob
placení dávky stranou nabídnut.
O způsobu nabídky a jejím přijetí
o hodnotě, v jaké se nabízený majetek
na místě placení přijme a o zúčtování
budou vydána bližší ustanovení
nařízením prováděcím.
Z částky, kteráž jest uhrazena hodnotami
přijatými, odpadá za dobu ode dne nabídky
až do jejího přijetí povinnost platiti
úrok v odst. 2. zmíněný.
V případech §u 5. odst. 2. vyberou a zapraví
se z vyměřené dávky z majetku pouze
2/3.
U dávky již předepsané může,
pokud zákon nic jiného nestanoví, povolen
býti odpis, dokáže-li strana, že následkem
neštěstí neb jiných mimořádných
okolností jmění dávce podrobené
během 2 let (od 1. března 1919 počítajíc),
zmenšilo se nejméně o 1/3,
a že její hospodářský stav jest
vážně ohrožen; v tomto případě
odepíše se částka dávky zmenšení
odpovídající.
O žádosti, kterou podati dlužno u příslušné
berní správy nejdéle během 14 dnů
po dni, kdy okolnosti odpis odůvodňující
nastaly, rozhodne zemský fin. úřad, a o případném
rekursu ministerstvo financí.
Nastaly-li okolnosti v odst. 1. uvedené v době po
1. březnu 1919 až do dne, kdy zákon tento nabyl
účinnosti, jest stranám volno, domáhati
se odpisu po doručení platebního rozkazu
ve lhůtě odvolací.
Ustanovení §u 4. zákona ze dne 25. února
1919, čís. 88. sb. z. a n., zůstává
v platnosti.
Ustanovení hlavy V. zák. o os. daních a cís.
nař. ze dne 16. března 1917, č. 124. ř.
z., čl. III. § 1. až 6., používati
dlužno obdobně i pro obor dávky, jmenovitě
též vzhledem k povinnosti podati přiznání
s těmito úchylkami:
A. Výměra peněžitých trestů
činí při zkrácení dávky
1 - 4 a při zatajení dávky 1 - 2 násobek
částky, o kterou dávka byla zkrácena,
neb zkrácení vystavena.
B. Na místě ustanovení § 2. odst. 1.,
čís. 1. a 2., jakož i odst. 2. a 3. cit. nař.
platí tato ustanovení:
"1. vydává-li se jmění dávce
z majetku podléhající na oko jako majetek
jiné osoby než té, které skutečně
náleží, anebo bylo-li jmění jinakým
způsobem zavlečeno;
2. opírá-li se obviněný k sesílení
svých údajů vědomě o nepravé
neb falšované listiny, svědectví, obchodní
neb hospodářské knihy nebo podobné
pomůcky, aneb svádí-li nebo hledí
svésti svědky, znalce a osoby přezvědné
k falešným výpověděm;
3. byl-li obviněný již pro delikty v §
2. cit. nař. uvedené odsouzen a před uplynutím
pěti let ode dne odsouzení se těchto deliktů
stran dávky dopustil;
ve všech případech, jestliže částka,
o kterou dávka byla zkrácena, anebo zkrácení
vystavena 5000 Kč převyšuje.
Vyměří-li se v těchto případech
trest vězení, budiž vyměřen při
zkrácení dávky od jednoho dne do 6 měsíců,
při zatajení dávky od 1 dne do 3 měsíců.
Přesahuje-li však v týchž případech
částka, o kterou dávka byla zkrácena
anebo zkrácení vystavena 20.000 Kč, musí
býti vedle peněžitých trestů
podle platných ustanovení i na trest vězení
uznáno a to při zkrácení dávky
ve výměře od 6 do 12 měsíců,
a při zatajení dávky ve výměře
od 3 do 6 měsíců.
Vedle trestu vězení budiž rozsudek jednou uveřejněn
v jednom neb více periodických tiskopisech na útraty
odsouzeného.
C. Ustanovení cit. nař. § 3., odst. 2., věta
druhá, slovo "mohou", a § 5., věta
první, slovo "může", platí
i tenkráte, musí-li býti uznáno na
trest vězení a
D. výše pokut pořádkových podle
§ 250. zák. o os. daních stanoví se
až do 100.000 Kč.
Dnem, kdy tento zákon nabude účinnosti, pozbývají
platnosti trestní ustanovení soupisových
nařízení, vydaných na základě
zákonů ze dne 25. února 1919, čís.
84. sb. z. a n., a ze dne 27. června 1919, čís.
369. sb. z. a n.
Správných údajů učiněných
při přiznání k dávce nesmí
býti užito k trestnímu stíhání
dosavadních nesprávných nebo neúplných
udání učiněných při
soupisech, jakož i při vyměřování
daní přímých, vojenské taxy
a poplatků, jestliže poplatník nejdéle
zároveň s přiznáním k dávce
opravil dotyčná přiznání, resp.
udání, pokud tak neučinil již dříve
ve lhůtách stanovených nařízeními
o soupisu jednotlivých druhů jmění.
Amnestie však pozbývá platnosti pro poplatníka,
který v nejbližších 3 létech po
vyměření dávky dopustí se zkrácení,
nebo zatajení neb ohrožení některé
daně přímé nebo přestupku důchodkového
podle § 84., č. 2. a 3. zákona poplatkového
a z důvodu toho bude podle ustanovení daňových
nebo poplatkových potrestán.
Za týchž předpokladů, jako v odst. 1.
uvedeno, odpadá i vyměření dodatečné
přímé daně a poplatků za dobu
před 1. lednem 1914.
Ustanovení zákona ze dne .................... stran
zajištění dávky z majetku, kteréž
platí obdobně i pro zajištění
dávky z přírůstku, zůstávají
až na ustanovení ............., která se tímto
zrušují, nedotčena, na místo takto zrušených
ustanovení nastupují ustanovení tohoto zákona.
Zastavení podniku nebo převedení jeho na
jinou fysickou nebo právnickou osobu, jakož i jinaké
změny v poměrech fysických a právnických
osob nemají, pokud nastaly po 1. březnu 1919, vlivu
na povinnost k dávce.
Za dávku a za tresty peněžité ručí:
1. všichni, jimž již na základě zákona
o os. daních ručení je uloženo (§§
157. odst. 6., 263., 266. zák. o os. daních), v
rozsahu v těchto ustanoveních vymezeném;
2. všichni, kdož se dopustili zkrácení
neb zatajení dávky ve smyslu čl. III. §
3., odst. 1. cís. nař. ze dne 16. března
1917, čís. 124. ř. z., anebo jakýmkoliv
jiným způsobem takového jednání
neb opomenutí se vědomě zúčastnili,
bez rozdílu, byli-li s ohledem na toto jednání
neb opomenutí potrestáni čili nic;
3. všichni, kdož po 1. srpnu 1914 od osoby dávkou
povinné nabyli, ať bezplatně, ať bez přiměřené
úplaty, ať jednáním tento způsob
nabytí zastírajícím, peníze
neb jiné dávce zásadně podrobené
jmění, pokud hodnota jednotlivě 1000 Kč
přesahuje, avšak jen za částku dávky
na hodnotu převedeného majetku poměrně
vypadající; příjemce může
však, dokázav bezelstné spotřebení,
obmeziti ručení na obohacení ještě
zbývající.
Dále odpadá ručení, dokáže-li,
že převodem ve smyslu odst. předchozího
bylo učiněno zadost zákonné povinnosti,
anebo že se jedná o obvyklé dary příležitostné.
Dávka požívá na nemovitostech do částky
na ně vypadající zákonného
práva zástavního, jemuž přísluší
přednost před všemi na věci váznoucími
právy a pohledávkami ze soukromoprávných
titulů.
Toto právo promlčuje se ve 3 letech ode dne, kdy
poslední lhůta dávky se stala splatnou.
Promlčení přetrhuje se každým
úkonem, kterým se zahájí podle zákona
soudní vymáhání dávky z nemovitosti;
ode dne tohoto zahájení počíná
lhůta tří let plynouti znova.
Při soupisu zadržené a dosud neuvolněné
bankovky a vklady u peněžních ústavů
ručí za dávku, jež se jimi uhradí
v rámci § 55., pokud strana neprokáže,
že dávka byla jinakým způsobem zapravena
neb zajištěna. O výkonu tohoto práva,
jenž nevyžaduje dalšího řízení,
budiž strana vyrozuměna.
Všeobecná ustanovení hlavy VI. zák.
o os. daních (§§ 262., 263., 264. odst. 1. a
3. a 265., 267. až 284., 286.) platí obdobně
i pro dávku s těmito odchylkami a doplňky:
1. Každá osoba, ať fysická ať právnická,
má v otázkách stran zjišťování
jmění svědeckou a znaleckou povinnost a zbavuje
se při svém svědectví mlčelivosti,
pokud jest zákonem uložena, jakož i povinnosti
zachovávati obchodní tajemství.
Svědkem nesmí býti výpověď
odepřena z důvodů uvedených v §u
321. zákona z 1. srpna 1895, č. 113. ř. z.
Svědek, ani osoby uvedené v §u 321. odst. 1.
c. ř. s. nemohou býti stihány trestně,
disciplinárně nebo důchodkově, vyjde-li
z výpovědi svědecké na jevo, že
buď on sám neb osoby v §u 321. odst. 1. c. ř.
s. jmenované se dopustily nějakého trestného
činu.
2. K výslechu svědkův a znalců, již
jsou nebo byli u poplatníka zaměstnáni, není
potřebí svolení jejich bývalého
nebo nynějšího zaměstnavatele.
3. Nařízení vlády ze dne 1. března
1919, čís. 96. sb. z. a n. o působnosti revisního
odboru při ministerstvu financí zůstávají
těmito ustanoveními nedotčena.
4. Podle volného uvážení berní
správy provede se nahlédnutí do obchodních
knih buď u ní anebo v místnostech obchodních
nebo v bytě poplatníkově.
5. Ustanovení §u 279. odst. 3. zák. o os. daních
platí i mimo řízení trestní.
Všechna ustanovení dosavadních zákonův
a nařízení, jimiž se zapovídá
sdělení nebo použití dat, která
byla při jejich provádění získána,
úřadům přímé daně
vyměřujícím, pozbývají
pro ukládání dávky platnosti.
Ministr financí může za účelem
vyvarování se dvojího zdanění
nebo zachování vzájemně stejného
postupu anebo provádění práv a odvetného,
jakož i v jiných případech, pokud se
jedná o cizince, učiniti opatření,
odchylující se od ustanovení tohoto zákona.
Opatření všeobecného rázu buďtež
uveřejněna ve sbírce zákonův
a nařízení.
Dávka netvoří ani při jejím,
ani při vyměření jakékoliv
daně přímé odpočítatelnou
položku.
Dávka nepředpisuje se ani za účelem
předpisu přirážek svazků samosprávných,
ani za účelem výpočtu příspěvkův
a náleží výhradně státu.
Za rok správní, v němž podle §
1. zák. ze dne 18. března 1878, č 31. ř.
z., platební povinnost stran dávky vznikla, pokládán
budiž rok 1920.
Ve smyslu § 3. cit. zák. jest splatnost poslední
lhůty (§ 55.) rozhodnou.
Ministr československé republiky s plnou mocí
pro Slovensko a chéf civilní správy Podkarpatské
Rusi se zmocňuje, aby ve srozumění s ministrem
financí v tomto zákoně citované zákony,
přihlížeje ku poměrům na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi, a zachovávaje zásady
jednotného provedení zákona, prováděcím
nařízením v platnost uvedl, doplnil, upravil
a vůbec vše potřebné zařídil.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem prohlášení; provedením jeho pověřuje
se ministr financí.
Příloha (k § 16).
Počet roků | Úhrnná cena | Počet roků | Úhrnná cena | Počet roků | Úhrnná cena |
1 | |||||
2 | |||||
3 | |||||
4 | |||||
5 | |||||
6 | |||||
7 | |||||
8 | |||||
9 | |||||
10 | |||||
11 | |||||
12 | |||||
13 | |||||
14 | |||||
15 | |||||
16 | |||||
17 | |||||
18 | |||||
19 | |||||
20 | |||||
21 | |||||
22 | |||||
23 | |||||
24 | |||||
25 | |||||
26 | |||||
27 | |||||
28 | |||||
29 |
I. Nástin hospodářského stavu ve
státě.
Necelý rok po památném 28. říjnu
1918, jenž vzniknouti dal samostatnému státu
českému, skončil válečný
stav i formálně; mírem v St. Germain en Laye
dne 10. září 1919 uznán byl stát
československý jako stát samostatný
a stojí nyní jako všechny státy na válce
súčastněné před obrovským
úkolem likvidace nákladů válečných,
před problémem, jak převésti hospodářství
národní a finanční z těžkého
rozvratu do kolejí normálních.
Je-li řešení tohoto úkolu samo o sobě
jedním z nejtěžších, tím
tíživěji doléhá na stát
náš.
Český národ vychází ze světového
zápasu jako politický vítěz, hospodářsky
však tvořil do nedávna součástku
bývalého Rakouska, nesa z politických důvodů
ve zvýšené míře plnou tíhou
neblahé důsledky hospodářství
válečného; na rozvráceném podkladě
hospodářském třeba řešiti
obrovité státně-finanční problémy.
V krátkém přehledu, v jakém se hospodářství
národní i státní dnes nalézá,
dlužno na prvém místě uvésti
zadlužení státu, tvoříť
zúročení a umořování
dluhů v každém rozpočtu státním
jednu z hlavních položek.
Břemena tato vznikla jednak již před osamostatněním
československé republiky a přecházejí
na stát československý jako neblahé
dědictví po bývalé monarchii Rakousko-Uherské,
jednak vznikla teprve za doby politické samostatnosti československého
státu a mají své kořeny v mocenském
postavení státu jako takového a v úkolech,
jež našemu státu bylo konati z příčin
národohospodářských a sociálních.
Břemena prvé skupiny jest nucen převzíti
stát československý jakožto těleso
vzniklé na území bývalého Rakousko-Uherského
mocnářství.
Právní podklad poskytuje mírová smlouva,
kteráž však, byť i sebe obsáhlejší,
podává pouze nejvšeobecnější
normy a ponechává reparační komisi
rozsáhlou právomoc co do detailního provedení
těchto předpisů, takže otázka,
mnoho-li dluhy tyto číselně činí,
bude vlastně teprve řešena.
Podle mírové smlouvy přejímá
stát československý v prvé řadě
pouze předválečné dluhy bývalého
Rakouska, t. j. státní dluhy existující
před 28. červencem 1914; sem náleží
dluhy zvláště zabezpečené na
drahách, dolech a jiném majetku státním
(čl. 203), dále dluhy sice specielně nezajištěné,
na kteréž však vydány byly dílčí
dluhopisy, renty, poukázky, obligace (čl. 203).
Výši dluhů těchto určí
reparační komise, u dluhů prvé kategorie
dle zásad, které uzná za spravedlivé,
u dluhů poslední kategorie podle poměru hospodářskou
výkonnost nejlépe vyjadřujících
příjmů celého starého rak.
území a území odstoupeného
na základě průměru 3 let 1911, 1912,
1913 v území, o něž jde (čl.
203).
K dluhům zvláště zajištěným
náleží i závazky býv. vlády
rakouské, které se vztahují na koupi železničních
linií neb majetku podobného druhu (čl. 203).
Stát československý nabyl ve svém
území všech statků i vlastnictví
dřívější aneb nynější
vlády rakouské; do majetku tohoto náleží
jmění býv. státu rakouského,
podíl tohoto státu na společném majetku
rak.-uh. monarchie, dále statky korunní a soukromé
jmění býv. rak.-uh. panovnické rodiny.
Náhrada za převzatý majetek, po srážce
všeho, co vydáno bylo ve prospěch tohoto majetku
bezprostředně od zemí, obcí a jiných
samosprávných svazků na penězích,
pozemcích neb materialiích, jest dluhem státním,
jehož výši určí reparační
komise; dovoleno však vedle toho odečísti onu
část zvláště nezaloženého
dluhu, jež odpovídá nákladům
učiněným na převzatý majetek
(čl. 208).
K závazkům mírovým náleží
příspěvek státu československého
na výlohy spojené s osvobozením území
býv. mocnářství rak.-uh. a to nejvýše
750 milionů franků ve zlatě; částka
tato, jež arci se zúročí 5% teprve 1.
lednem 1926 a splatna jest v 25 ročních splátkách
počínajíc teprve 1. lednem 1931, tvoří
dluh státní, jehož maximum, t. j. výše
uvedený obnos bez ohledu na vlastní pohledávku
náhradovou do dluhů státních zařaditi
sluší.
K břemenům druhé skupiny náležejí
v prvé řadě převzaté bankovky,
které se nalézaly na území státu
československého (čl. 206); dluh tento odhaduje
se na 5 - 6 miliard korun nečítajíc v to
asi 2 miliardy bankovek, které byly při okolkování
jako 1% zúročitelný dluh státní
podle zákona ze dne 25. února 1919, čís.
84. sb. z. a n. zadrženy.
Číslice tato zvyšuje se o žírové
účty a pokladniční poukázky
převzaté do státní správy podle
cit. zák. a nař. vl. ze dne 6. března 1919,
čís. 119. sb. z. a n.; dluh tento činí
asi přibližně 2 miliardy.
Vezmou-li se v úvahu další po 28. říjnu
1918 vzniklé dluhy, kteréž ssebou přináší
samostatný život státu československého,
jeho založení a obhájení, tu zatížení
státu již dnes dosahuje na poměry naše
obrovské výše; vzestupná tendence na
straně vydání v rozpočtu státním
nedosáhla dosud svého vrcholného bodu, a
nutno počítati s dalším stoupáním
zadlužení státního.
Vedle zadlužení padá na váhu neutěšený
celkový stav hospodářství národního
a státního jak se během víceleté
války vyvinul.
Stát rakouský, veda válku, odnímal
po více let národnímu hospodářství
hodnoty věcné i síly pracovní, užíval
jich neproduktivně (ničil, spotřeboval a
pod.) a protihodnotu odváděl stále více
ochuzovanému hospodářství ve formě
papírových peněz.
Pokladu válečného nebylo, půjčky
od obyvatelstva upisované nestačily, proto tvořil
si stát umělý důchod tiskem bankovek,
aniž by o vypadající částky ztenčil
důchody individuelní, jak jest tomu pravidelně
při vybírání veřejných
dávek.
Avšak nejen že, namnoze poměry válečnými
nucen, platil stát za dodávky válečné,
které časem soustředily skoro veškeré
výrobní síly ve státu pro stát,
mnohem vyšší ceny, on zvyšoval uměle
důchody všech těch, kdož pro stát
pracovali; tato uměle tvořená kupní
síla nezanikla u příjemců, nýbrž
rozlévala se v distribučním procesu hospodářském
na všechny strany.
To jsou asi složky procesu t. zv. inflace, jenž vyjadřuje
válečné zadlužení státu
(válečné půjčky, bankovky,
pokladniční poukázky rakousko-uherské
banky, dluhopisy a jiné dluhy) na jedné a pokles
kupní ceny koruny (drahota) na druhé straně,
pohlíží-li se na hospodářství
státu jako na celek.
Obé je výrazem t. zv. dodatečné kupní
síly, kteréž neodpovídá žádné
výrobním účelům sloužící
jmění.
S hlediska jednotlivců přivodil proces právě
vylíčený hluboké převraty v
rozdělení a hodnotě příjmů
a jmění, jež se jeví v klesání
nebo aspoň znehodnocení příjmů
a peněžního jmění u jedné
skupiny soukromo-hospodářské a v obrovském
stoupnutí příjmů a hromadění
jmění u druhé skupiny, a to právě
u všech těch, kdož jako držitelé
produktivních kapitálů přímo
nebo nepřímo válečné konjunktury
ve svůj prospěch využíti mohli; přesuny
tyto tím více padají na váhu, že
nerovnosti v rozvrstvení příjmů a
jmění se prohloubily a zostřily, a že
přinesly nezasloužené jak zisky tak i ztráty.
Stav nynější vyznačuje se tudíž
hlavně dvěma okolnostmi:
1. u státu jako celku:
skutečná ztráta na národním
hospodářském kapitálu, jehož
výrobní síla byla částečně
zničena, částečně seslabena,
zadlužení, nestojící v žádném
poměru k hodnotě pohotových statků
hospodářských a zničená měna;
2. u jednotlivců:
znehodnocení pevných příjmů
a peněžního majetku na jedné a značné
zvýšení příjmů a jmění
na druhé straně u všech majitelů produktivních
prostředků, kteří přímo
neb nepřímo válečné konjunktury
ve svůj prospěch využíti mohli.
Toť asi obraz dnešního rozvratu hospodářského,
jehož energická náprava jest existenční
otázkou našeho mladého státu.