Jmění počátečné jest
jmění, které se zjistí podle ustanovení
odd. I. tohoto zákona, avšak podle stavu a hodnoty
dne 1. ledna 1914 neb v čas pozdější
(§ 25.), při čemž nerozhoduje, poskytovalo-li
toto jmění příjem podléhající
dani z příjmů čili nic.
Hodnota pojištění životních, znějících
na kapitál a trvajících 1. ledna 1914 nebo
v čas pozdější (§ 25.), na něž
byly do 1. března 1919 zapravovány toliko pravidelné
splátky premiové, ocení se ve jmění
počátečném jednou šestinou níže,
než ve jmění konečném, v ostatních
případech, jakož i v pojištěních,
uvedených v §u 17., odst. 2. jest pro počátečné
jmění rozhodný způsob oceňovací
uvedený v tomto §u.
Kapitálová hodnota požitkův a plnění
podle §u 16., odst. 4., pokud obmezeny jsou na žití
osob, jakož i kapitálová hodnota pojištění
na život znějících na důchod,
počítá se, pokud pojištění
nebo právo na požitky nebo povinnost k plnění
trvala 1. ledna 1914, nebo v čas pozdější
(§ 25.), do jmění počátečného
stejnou sumou jako do jmění konečného.
Je-li hodnota jmění počátečného
menší než 5000 K, započítá
se za účelem vyšetření přírůstku
na majetku částkou 5000 K; ustanovení toto
neplatí však pro osoby, uvedené v §u 2.,
č. 1. odst. 1. a č. 2., které nepodléhají
dávce z majetku veškerým přírůstkem
na svém jmění; pasivní jmění
v těchto případech započte se nulou.
Sloužil-li vyměření daně z příjmů
pro rok 1914 výpočet podle hospodářského
(bilančního) roku, který s kalendářním
rokem není totožný, rozhoduje stav a hodnota
jmění koncem tohoto roku hospodářského
(bilančního), předpokládajíc,
že si toho poplatník přeje a že zjištění
stavu a hodnoty jmění stalo se tehdy podle pravidel
účetnických.
Vznikla-li osobní povinnost k dávce z majetku ve
smyslu tohoto zákona po 1. lednu 1914 tím, že
osoba onoho dne v cizině bydlivší se sem později
přestěhovala, nebo zde majetku nabyla, rozhoduje
pro srovnání se jměním konečným
stav a hodnota v onen den pozdější, kdy nastaly
okolnosti zakládající povinnost k dávce.
Táž zásada platí v případech,
ve kterých sice 1. ledna 1914 tu byly poměry, zakládající
osobní povinnost k dávce z majetku, ve kterých
však rozsah této povinnosti po 1. lednu 1914 se zvětšil
přistěhováním z ciziny, avšak
jen u těch součástek majetkových,
na které se rozšíření vztahuje.
Jmění konečné jest, hledíc
k ustanovením §u 27. a 28. tohoto zákona, jmění
podle ustanovení odd. I. tohoto zákona dne 1. března
1919 zjištěné.
Od konečného jmění poplatníkova
(§ 157. zákona o os. daních) se odpočte:
I. podle hodnoty v čas nabytí po 1. lednu 1914
1. majetek nabytý:
a) nápadem dědictví, odkazů,
včetně nápadu na základě povinného
dílu,
b) darováním na případ smrti,
c) na základě smluv svatebních, pokud
převod jmění podle svatebních smluv
nastává teprve po smrti manžela (společenství
statků na případ smrti, obvěnění,
plat vdovský atd.),
d) nápadem léna a rodinného fideikomisu,
i když nestane se tak následkem úmrtí
dočasného držitele.
Věnování, která byla nabyvateli uložena
ve prospěch třetích osob na případ
smrti, nebo která nabyvatel třetím osobám
na poslední přání zůstavitelovo
učinil, pokládají se za odkazy a tyto osoby
za odkazovníky.
Dávce z přírůstku podléhá
však ve všech těchto případech
jako přírůstek na majetku ona částka,
o kterou hodnota tohoto majetku přesahuje hodnotu jeho
dne 1. ledna 1914 nebo v den pozdější (§
25.). Hodnotou u č. 1. rozumí se čistá
hodnota.
2. kapitál neb kapitálová hodnota renty,
pokud tvoří náhradu za poškození
na těle, nebo nemoc, jíž přivoděna
byla u osoby, povinné dávkou z majetku, úplná
neb částečná nezpůsobilost
k výdělku;
3. vyplacený kapitál u všech druhů pojištění
životního, pokud nepřevyšuje úhrnnou
částku 10.000 K; co nad to vybývá,
náleží do jmění konečného.
4. kapitálová hodnota rent (§ 16.) všeho
druhu z pojištění životního, pokud
požitek důchodový nepřevyšuje úhrnnou
roční částkou 3000 K; jinak platí
ustanovení č. 3;
5. majetek, získaný darováním nebo
jinakým věnováním, ať bezúplatným,
ať bez úplaty přiměřené,
ať jednáním zastírajícím
tento způsob nabytí, pokud hodnota jednotlivě
přesahuje 1000 K;
II. majetek, jenž nenáležel v rozhodné
době ke jmění počátečnému
podrobenému dávce, jenž však v době
po 1. lednu 1914 stal se jměním povinným
dávkou, a to podle čisté hodnoty, jakou tento
majetek měl v čas změn uvedených níže
pod č. 1. - 4.
Změny tyto záležejí:
1. v prodeji,
2. ve změně určení nebo ve výplatě
při pojištění věcném,
v tomto případě však jen potud, pokud
vyplacená částka nahrazuje skutečnou
hodnotu věci pojištěné,
3. v přistěhování se do zdejšího
území; způsob odpočtení ustanovuje
§ 25., odst. 2.,
4. v tom, že majetku uvedeného v odst. 1. neb výtěžku
jeho užito bylo ke zlepšení nebo rozmnožení
majetku povinného dávkou; částka však,
která se má odpočítati, sníží
se o to, oč na druhé straně ubylo jmění,
dávkou povinného, přeměnou ve jmění
dávkou nepovinné.
Ve všech případech č. I. a II. jest
věcí strany, aby dokázala okolnosti odůvodňující
odčítání jmenovitě též,
že hodnoty, jejichž odčítání
se domáhá, tvoří součást
jejího jmění konečného podle
§ 26. a 28.
Ustanovení č. II. č. 4. platí jen,
jde-li o majetek, nepodrobený dávce z majetku podle
§u 2., č. 1. odst. 1. a č. 2.
Ke jmění konečnému, podrobenému
dávce z majetku (§ 26.), se připočtou:
1. peníze neb jiné dávce z majetku zásadně
podrobené jmění podle hodnoty své
v čas převodu po 1. srpnu 1914, jehož užito
bylo k darování nebo jinakému věnování,
ať bezúplatnému, ať bez přiměřené
úplaty, ať jednáním zastírajícím
tento způsob nabytí, pokud hodnota jednotlivě
přesahuje 1000 K; částky pod 1000 K se připočtou
jen tehdy, dá-li se z okolností souditi na úmysl
uniknouti dávce z majetku.
Ten, komu se dostalo majetku připočítatelného
podle č. 1., ručí za část dávky
z přírůstku ve smyslu § 61., č.
3.
Ministr financí je zmocněn, aby vyloučil
dary k účelům dobročinným a
všeužitečným v sumách přes
1000 K z připočtení, byly-li učiněny
nejdéle do konce jednoho roku po 1. březnu 1919.
2. peníz, který byl v době po 1. srpnu 1914
vydán k opatření si drahých kovů,
drahokamů, perel, skvostů, vzácných
kobercův a tkanin, hudebních nástrojů,
uměleckých, ozdobných i jiných předmětů
přepychových, jakož i sbírek (včetně
jednotlivých předmětů z nich), pokud
předměty tyto dne 1. března 1919 poplatníkovi
(§ 157. zák. o os. daních) náležely.
Nemá-li již předmětů těchto,
nýbrž užil-li jich způsobem, jmenovaným
v č. 1., připočítá se tento
peníz za podmínek č. 1.
3. hodnota majetku, jenž uložen byl v cizině
v době po 1. srpnu 1914 v jinakých, hodnotách
dávce zásadně podrobených, pokud dne
1. března 1919 poplatníkovi (§ 157. zák.
o os. daních) náležel; poslední věta
předcházejícího č. 2. platí
zde obdobně.
Ustanovení §u tohoto neplatí u poplatníka,
jehož jmění podle ustanovení §u
2., č. 1. odst. 2. a č. 2. dávce z majetku
jen částečně jest podrobeno, dokáže-li,
že majetek, o jehož připočtení
jde, náležel v době jeho upotřebení
ke jmění podle cit. právě ustanovení
dávce nepodrobenému.
Východiskem pro vyšetření jmění
počátečného (§ 23.) a jeho hodnoty
je přiznání poplatníkovo k dani z
příjmu (rentové), tedy prameny příjmu
(důchodu), jak byly vzaty za základ při vyměření
daně z příjmu (rentové) na r. 1914,
nebo rok pozdější (§ 227. a 145. zák.
o os. daních), pokud v tomto případě
nenastala povinnost k dávce z majetku již dříve
(§ 25.).
Každékoli jiné jmění podle tohoto
zákona dávce z majetku zásadně podrobené,
jakož i vyšší hodnoty jmění
uvedeného v odstavci 1. započítají
se do počátečného jmění
jen tenkráte, prokáže-li poplatník hodnověrně
jeho existenci nebo vyšší hodnotu včas
rozhodný.
Bylo-li jmění i hodnota hodnověrně
prokázána, jest odhadní komise povinna k
údajům strany přihlížeti, jestliže
se strana výslovně vzdá odporu proti přiměřenému
opravení předpisu dotyčné daně
přímé z důvodů promlčení
neb amnestie (čl. II. novely k zák. o os. daních).
Není-li však průkaz v tom či onom směru
dostatečný, jest odhadní komise - hledíc
k ustanovení § 23. posl. odst. - oprávněna
s patřičným zřetelem k dosavadním
výsledkům šetření a vlastní
znalosti podle volného uvážení provésti
vyšetření jmění počátečného.
Jsou-li ve jmění zahrnuty akcie nebo jinaké
podíly na podnicích společností a
jiných osob právnických, podrobených
dávce z majetku podle oddílu II. tohoto zákona,
zkrátí se k žádosti dávka z majetku
vyměřená podle §u 30., sloupec 1. a
2., o kvotu, vypadající poměrně na
tuto část jmění.
Byla-li osoba právnická jen částí
svého čistého jmění podrobena
dávce z majetku podle tohoto zákona, zmenší
se kvota vypočtená podle 1. odst., podle poměru
této části k celému jmění
osoby právnické.
Dávce z majetku podle II. oddílu tohoto zákona
jest na roveň klásti zatížení
právnické osoby v cizině ve smyslu §u
42., č. 1. a 2. posl. odst.
Zatížení právnické osoby ve smyslu
předcházejících odstavců prokázati
jest straně ve lhůtě jí ustanovené.
Právnická osoba jest povinna všecky potřebné
doklady jí poskytnouti. Nedodrží-li strana
lhůty jí stanovené, předepíše
se dávka z majetku bez ohledu na výhody tohoto §u.
Ustanovení tohoto §u neplatí o podílech
na podnicích výdělkových a hospodářských
společenstev a záložen, dále o podílech
právnických osob cizozemských, jež v
tuzemsku nemají žádné provozovny, pokud
takové osoby nebyly ve vlastním státě
dávce z majetku ve smyslu §u 42., č. 1. a 2.
posl. odst. podrobeny, jakož vůbec ve všech případech,
ve kterých souhrn podílů u osoby fysické
nečiní více než 1/20
jmění podrobeného dávce.
Pokud u podílů společností cizozemských
podkladem výpočtu podle odst. 2. může
býti kapitál podrobený v tuzemsku poplatku
podle §u 5. zákona ze dne 18. září
1892, čís. 171. ř. z. a § 120. zákona
ze dne 6. března 1906, čís. 58. ř.
z., určí finanční správa.
Jsou-li v zaopatření přednosty domácnosti,
nehledíc k manželce, příslušníci
rodiny, kteří nemají vlastního jmění
dávce podrobeného vyššího než
2000 K (§ 173. zák. o os. daních), sníží
se dávka podle § 30. vypadající:
1. o 4% za každého takového člena rodiny,
vyjímajíc jednoho, jestliže jmění
dávkou povinné nepřesahuje 50.000 K.
2. o 2% za každého takového člena mimo
dva, jestliže dávkou povinné jmění
nepřesahuje 100.000 K.
V případech, kde jmění dávkou
povinné nepřesahuje 200.000 K, jest odhadní
komise podle volného uvážení oprávněna
přihlížeti ke zvláštním
poměrům, které berní způsobilost
poplatníkovu ve smyslu § 174. odst. 2. zák.
o os. daních vážně ohrožují,
pokud již na ně nebyl vzat zřetel podle odst.
1., v ten způsob, že vypadající sazba
snížena býti může až o 10%;
usnesení takové vyžaduje však přítomnosti
2/3 členů komise.
Důvody, které komisi k takovému rozhodnutí
přiměly, třeba v rozhodnutí podrobně
uvésti.
Dávka se vyměří a předepíše
tam, kde by bylo na berní rok 1919 podle § 176. zák
o os. daních předepsati a vyměřiti
daň z příjmu.
Provést ukládací řízení
o dávce přísluší týmž
orgánům správy finanční, které
zřízeny jsou pro ukládací řízení
u daně z příjmu, tudíž vedle
berních správ trvajícím komisím
odhadním a odvolacím podle platných ustanovení
§§ 177. až včetně 193. odst. 1.,
194. až včetně 198. zák. o daních
os. s tou úchylkou, že ministr financí jest
zmocněn, aniž by si vyžádal dobrého
zdání dotyčného zemského výboru
(zemské správní komise či výboru),
komise odhadní v jednom politickém okresu případně
trvající (místní a okresní)
k uložení dávky spojiti v jednu.
Nedosáhne-li se při hlasování o výši
určité číslice absolutní většiny
hlasů, platí, jestliže při opětném
hlasování nedojde k žádnému výsledku,
průměr z odhadu jednotlivých členů
komise, jakožto číslice od komise usnesená.
Ustanovení týkající se ukládání
daně z příjmu platí obdobně
i pro ukládání dávky, pokud se v tomto
zákonu nic jiného nestanoví.
Každý přednosta domácnosti (§ 7.,
č. 1.) jest povinen za sebe a členy své domácnosti
ve lhůtě, která od zemského fin. úřadu
veřejně bude vyhlášena a činiti
musí nejméně jeden měsíc, bez
dalšího zvláštního vyzvání
podat u příslušné berní správy
buď písemně nebo protokolárně
přiznání na ustanoveném formuláři:
1. měl-li dne 1. března 1919 jmění,
jaké a v jaké výši a
2. měl-li v den 1. ledna 1914, neb v jinaký pro
počátečné jmění rozhodný
den (§ 23. - 25.) jmění, jaké a v jaké
výši.
Osoby, které neměly v den rozhodný jmění
přesahující 10.000 K (§ 5.), jsou povinny
podati přiznání jen na výzvu příslušné
berní správy; proti vyzvání není
opravného prostředku.
Za nesvéprávné osoby podá přiznání
zástupce zákonný neb úředně
zřízený, za neodevzdané pozůstalosti
osoby, které k zastupování její jsou
povolány.
Přiznání budiž dotvrzeno ubezpečením,
že sepsáno je podle nejlepšího vědomí
a svědomí, a že správnost a úplnost
jeho od podavatele dotvrzena býti může soudní
přísahou.
V přiznání dlužno uvésti veškeré
jmění podléhající dávce,
odděleně podle jednotlivých druhových
součástek s udáním veškerých,
pro ocenění rozhodných poměrů,
okolností a skutečností, jakož i s udáním
hodnoty.
Rovněž v přiznání uplatniti dlužno
nárok na výhody podle tohoto zákona vyhrazené
s uvedením všech rozhodných okolností;
žádosti pozdější nejsou dovoleny.
Bližší ustanovení, jak dlužno přiznání
sestaviti, budou vydána cestou nařizovací.
Pokud hodnoty majetkové nelze přesně vypočísti,
nýbrž jen odhadnouti, stačí, jestliže
podavatel přiznání na místě
číselných udání do přiznání
pojme všechny výkazy, jichž k odhadu hodnoty
je třeba.
V přiznání budiž též uvedeno
jmění nepodléhající dávce
z majetku, je-li třeba s uvedením důvodů.
Poplatník jest dále povinen se vyjádřiti,
zdali dávku zaplatiti hodlá v penězích
anebo jinou částí svého majetku (§
55. odst. 6.), v tomto případě pak podrobně
označiti, popsat a oceniti ony hodnoty, které na
účet dávky hodlá odvésti.
Ustanovení §§ 205., 206., odst. 1. a 2., 207.
až včetně 216 zák o os. daních
platí obdobně i při ukládání
dávky s těmito odchylkami a doplňky:
1. Nepodá-li se povinné přiznání
ve stanovené lhůtě (§ 36.) zvýší
se dávka o 5% vypočtené sumy dávkové;
nestane-li se tak ani po předchozí výzvě
ku podání přiznání, zvýší
se dávka o dalších 5%; vyzvání
toto obsahovati musí výslovně upozornění
na tyto právní následky.
Promeškání (§ 205., odst. 4. zák.
o os. daních) lze jen tehdy omluviti, dokáže-li
strana, že jí živelní příhodou
nebo jinakou nepředvídatelnou nebo neodvratnou událostí
zachráněno bylo včas přiznání
podati.
2. Sdělení pochybností ve smyslu § 210.
zák. o os. daních týká se pouze údajů
skutkového rázu, pokud nebyly již v ukládacím
řízení u daně z příjmu
zjištěny.
3. Za ostatních podmínek § 212., odst. 2.,
věta 2. zák. o os. daních je dovolen sumární
odhad dávkou povinného jmění několika
poplatníků, pokud majetek u každého
jednotlivce nepřevyšuje 30.000 K.
4. Berní správa neb odhadní komise nebo předseda
její jest oprávněn podavatele přiznání
vyzvati, aby určitá udání skutkového
rázu před okresním soudem svého bydliště
stvrdil přísahou, složenou za následků
trestního zákona o křivé přísaze
svědecké: odepře-li nebo nesloží-li
přísahu, jest odhadní komise oprávněna
uložiti dávku bez dalšího spolupůsobení
strany podle pomůcek, jí po ruce jsoucích.
5. Právní následky jednání
a opomenutí ve smyslu § 205. a 213. zák. o
os. daních zůstávají v účinnosti,
i když se strana dodatečně jednání
z účastní.
6. Komise odhadní ustanoví pro každého
poplatníka výši dávkou povinného,
počátečného i konečného
jmění a to buď na základě číselného
výpočtu nebo, není-li to možno, odhadem
podle volného uvážení se zřetelem
ke všem zjištěným neb jinak známým
okolnostem.
Komise jest oprávněna poplatníku uložiti
útraty šetření, jsou-li tu podmínky
§ 213. zák. o os. daních, aneb ukázala-li
se jeho udání v podstatných směrech
nesprávnými, v obou případech jestliže
hodnota šetřením zjištěná
přesahuje hodnotu poplatníkem tvrzenou o více
nežli 1/3.
Peníz, kterým odhadní komise útraty
šetření podle volného uvážení
upraví, nesmí přesahovati 1/2%
zjištěného rozdílu hodnoty, leda že
by skutečné výlohy byly vyšší.
O rekursu rozhodne komise odvolací.
Výši dávky oznámí straně
berní správa platebním rozkazem, jehož
vzorec se ustanoví cestou nařizovací.
O zřízení výtahů z platebních
rozkazů, jakož i možnosti nahlížeti
do nich, platí obdobně ustanovení §
217., odst. 3. zák. o os. daních.
Finanční správa se zmocňuje, aby uložila
dávku podle potřeby na ten způsob, že
se dávka vyměří berní správou
podle výše a hodnoty majetku, jak byl v přiznání
(§ 36.) uveden, prozatímním platebním
příkazem a s tou výhradou, že předpis
bude v řádném ukládacím řízení
podle platných ustanovení přezkoušen;
prozatímní předpis dávky nemá
pro další postup jiných právních
následků, než že se částka
prozatímně vyměřená započte
do částky vyměřené konečným
platebním příkazem.
Proti prozatímnímu vyměření
jest rekurs dovolen jen co do výpočtu a předpisu
dávky; o rekursu rozhodne zemský fin. úřad.
Ustanovení §§ 218. až včetně
225. zák. o daních os. platí obdobně
i při ukládání dávky s tou
změnou, že
1. hranice v § 221., větě 1. zák. o
daních os. stanoví se částkou 50.000
K jmění dávkou povinného, a že
2. stížnost zmíněnou v § 225. zák.
o daních os. podati dlužno u nejvyššího
správního soudu (zákon ze dne 2. listopadu
1918, čís. 3. sb. z. a n.); stížnost
k nejvyššímu správnímu soudu jest
však vyloučena ve všech případech,
ve kterých a pokud se při rozhodování
na základě tohoto zákona podle volného
uvážení postupuje.
Ustanovení § 38., č. 5. tohoto zákona
platí také pro řízení odvolací.
Ustanovení § 238. zák. o daních os.
platí obdobně též u dávky.
Dávkou z majetku jsou povinny:
1. Všechny podniky podrobené veřejnému
účtování, tuzemské i cizozemské,
podléhající zásadně dani výdělkové
podle II. hlavy zákona ze dne 25. října 1896,
čís. 220. ř. z. a to i když jsou osvobozeny
od této daně nebo požívají berních
výhod;
2. tuzemské i cizozemské společnosti s ručením
obmezeným podle zákona ze dne 6. března 1906,
čís. 58. ř. z., bez ohledu na výši
kapitálu zakládacího.
K čís. 1. a 2.: Tuzemské subjekty podléhají
dávce co do veškerého majetku, cizozemské
pak co do majetku v tuzemsku, mimo krátkodobé pohledávky
vyplývající z obchodního spojení.
Jmění tuzemských právních subjektů
v cizině ležící nepodléhá
dávce z majetku jen tenkráte, jestliže strana
dokáže, že podrobeno bylo v cizině současné
dávce stejného druhu a jestliže cizí
státy postupují ohledně stejného,
v tuzemsku ležícího majetku subjektů
cizozemských podle zásad vzájemnosti.
3. ostatní právnické osoby, tu- i cizozemské,
na př. korporace soukromého i veřejného
práva, spolky, veřejné fondy, nadace, církve,
řády, kongregace, beneficia, náboženské
obce, právovárečná měšťanstva,
které v tuzemsku sídlo aneb aspoň jakékoliv
jmění mají, v témže rozsahu,
jako v čís. 1. a 2. stanoveno.
Veřejné obchodní a komanditní společnosti,
jakož i neodevzdané pozůstalosti nečítají
se v tomto případu za osobu právnickou (§
2., č. 3.).
Od dávky z majetku jsou osvobozeny: stát stran veškerého
jmění, ostatní osoby právnické
co do majetkův a zařízení označených
v § 4., II. tohoto zákona.
Předmětem dávky z majetku jest čisté
jmění společností a ostatních
osob právnických zjištěné podle
zásad obsažených ve vládním,
se zmocněním zákona vydaném nařízení
ze dne 23. dubna 1919, číslo 217 sb. z. a n., vyjímajíc
však ustanovení čl. 5. lit. h, kteréž
se tímto zrušuje.
Čisté jmění tvoří:
1. základní kapitál,
2. pravé fondy včetně převodu ziskového,
3. likvidační rozdíl zjištěný
podle čl. 5. a 6. vládního nařízení
ze dne 23. dubna 1919, čís. 217 sb. z. a n., případně
upraveny podle čl. 7., odst. 2. téhož vládního
nařízení.
U hospodářských a výdělkových
společenstev a u záložen se základní
kapitál do čistého jmění nevčítá.
Jsou-li v aktivech zahrnuty akcie nebo podíly jiné
společností, vyloučí se jejich cena
vyjímajíc podíly výdělkových
a hospodářských společenstev a záložen
z čistého jmění (§ 44.) tehdy,
byla-li společnost, jež akcie nebo podíly vydala,
dávce z majetku podle tohoto zákona podrobena.