Budoucí redukce vojenských povinností vázána
jest na podmínku, aby se utvořily dokonalé
vycvičené reservní rámce; kdyby se
zásada rovnosti vojenské povinnosti nějakým
způsobem porušila, oddálil by se okamžik,
kdy by se zmíněná redukce mohla bez nebezpečí
uskutečniti.
Z toho, co bylo uvedeno, vyplývá, že stát
skutečně demokraticky - jakým jest a chce
býti naše republika - musí vymýtiti
úplně poskytování jakýchkoli
výhod v plnění branné povinnosti.
Mimochodem se uvádí, že ve Francii byly zavedeny
původně také výhody v plnění
branné povinnosti, které však byly odstraněny
branným zákonem z roku 1905; zákon tento
zavedl dvouletou službu presenční a závazek
všech občanů bez výjimky tuto presenční
službu absolvovati. Zákon tento byl v celé
zemi nadšeně přijat; předchozí
zákony staly se nepopulárními právě
svým systémem poskytování výhod.
Zavedením všeobecné dvouleté presenční
služební doby umožnil francouzský zákon
z roku 1905, že branci připravující
se na reservní důstojníky, nabyli dokonalejšího
výcviku, čímž dosáhla Francie
nepopíratelné přednosti před Rakouskem
a Německem, kde záložní důstojníci
rekrutovali se z jednoročních dobrovolníků.
Přednost tuto uvědomili si brzo Němci a ve
všech komentářích francouzského
branného zákona, jež se objevily v Německu
po roce 1905, bylo s důrazem poukazováno na výhody,
jež bude míti Francie ze zrušení systému
výhodového a ze zavedení jednotné
a stejné povinnosti služební.
Tyto výhody se také skutečně ve Francii
za války ukázaly; záložní důstojníci,
kteří byli vycvičeni po zrušení
výhod, projevili nesporně lepší zdatnost
nežli důstojníci vycvičení v
době působnosti starého zákona výhody
znajícího.
Naprostá rovnost ve výkonu vojenské povinnosti
u všech občanů musí býti základní
zásadou i našeho branného zákona.
Tím ovšem není vyloučeno, že budou
branci - pokud to vojenské zájmy dovolí -
přidělováni k druhům zbraní,
respektive k vojenským službám, k nimž
se podle svého občanského povolání
a svých schopností a vědomostí co
nejvíce hodí (na příklad lékaři
ve vojenské službě zdravotní).
Pokud se týče branné povinnosti, zavádí
osnova zákona zjednodušení proti dosavadnímu
stavu potud, že vypouští povinnost domobraneckou
a stanoví, že branná povinnost obsahuje povinnost
odvodní a povinnost služební a to jednak v
presenční službě, jednak v záloze.
Hranice této branné povinnosti byly proti dosavadnímu
stavu potud pošinuty, že počátek branné
povinnosti položen byl do roku 20. věku oproti dosavadnímu
počátku domobranecké (branné) povinnosti
19tým rokem věku; trvání branné
povinnosti bylo stanoveno do konce roku 50. věku oproti
dosavadnímu ohraničení domobranecké
(branné) povinnosti koncem 42. roku, kteréžto
ohraničení bylo za války císařským
nařízením ze dne 1. května 1915, čís.
108 říšského zákona (jehož
působnost byla po převratu zrušena), jakož
i příslušným ustanovením uherským
posunuto rovněž až do roku 50.
Stanovení věkových hranic branné povinnosti
tak, jak připojená předloha činí,
jeví se v zájmu vojenské pohotovosti a bezpečnosti
státu nezbytným, jak ostatně též
z všeobecného odůvodnění této
osnovy vyplývá.
U vojenských osob z povolání, jakož
i u vojenských osob ve výslužbě, které
byly před tím vojenskými osobami z povolání,
byla v zájmu služebním, aby byla dána
možnost krýti v případě války
stav důstojníků a poddůstojníků,
rozšířena branná povinnost až do
60. roku věku, jak ostatně též v dosavadních
domobraneckých zákonech o důstojnících
ve výslužbě a mimo službu stanoveno bylo.
Rovněž bylo potřebí učiniti výjimku
u osob, které podle předposledního odstavce
§ 12. zákona vstoupily za mobilisace a ve válce
dobrovolně do československé branné
moci na dobu války. Osoby takové musí
býti podrobeny branné povinnosti po celou dobu
války, třebas že dosáhly za jejího
trvání věku, v němž již
žádná branná povinnost tímto
zákonem uložena není; podle toho by osoba 49letá
dobrovolně do československé armády
na dobu války vstupující zůstala zavázána
brannou povinností i přes 31. prosince toho roku,
v němž dosáhne 50. roku věku svého,
pokud válka trvá a pokud není snad pro nezpůsobilost
ke službě z branné moci propuštěna.
Povinnost ke zvláštním úkonům
podle § 3. jest sice uložena branným zákonem,
nespadá však pojmově pod brannou povinnost
a proto bylo potřebí na příslušných
místech zákona o povinnosti této učiniti
ustanovení zvláštní.
S plněním branné povinnosti a výcvikem
vojska úzce souvisí tělesná výchova
mládeže před brannou povinností, jejíž
úprava musí se státi zvláště.
Ustanovení toto vyplývá z požadavku,
aby za války všichni občané přispívali
podle svých schopností a sil k obraně vlasti;
povoláním k službám podle § 3.
ušetří se na vojínech k vojenské
službě úplně způsobilých,
kteří by jinak musili služby v § 3. naznačené
konati. Ustanovením tímto rozšiřuje
se závazek k osobním úkonům dosud
zákonem o válečných úkonech
uložený; osnova přijímá tu věkové
ohraničení (17 až 60 let).
Jest spravedlivo a všeobecným a stejnoměrným
rozvržením vojenské povinnosti odůvodněno,
aby zvláštním zákonem stanoveno bylo,
pokud občané vojenské služby nekonající
mají platiti vojenskou daň (dosud vojenská
taxa); daň tuto bude dlužno upraviti novým
zákonem, změněným poměrům
a požadavkům dnešní doby odpovídajícím.
Státní a jiné veřejné služby,
jakož i volitelné úřady měli
by zastávati v československé republice pouze
ti, kdož splnili branné povinnosti jim tímto
zákonem uložené. Jinak zajisté nelze
je pokládati za loyální, povinností
vůči státu si vědomé občany,
kteří by byli hodni zastávati zmíněná
veřejná místa nebo volitelné funkce.
Podotýká se, že podobné ustanovení
má platný francouzský branný zákon
článek 7. ("Nui nést admis dans une
administration de ľ État, ou peut étre investi
de fonctions publiques, méme electives, s´il ne justifie
avoir satisfait aux obligations imposées par la présente
loi.")
Tímto opatřením se též zamezí,
respektive znesnadní případy, aby branné
povinnosti podléhající osoby v mobilisaci
a za války byly přijímány do veřejných
služeb bez souhlasu a vědomí vojenských
úřadů a tak se vymykaly pod rouškou
své nepostradatelnosti branné povinnosti, jak se
za války zhusta dělo.
Podle dosavadních zákonů nebylo výslovně
vytčeno, že naši státní příslušníci
nesmí bez souhlasu své vlády vstoupiti do
cizích služeb vojenských; z branných
předpisů se sice dal zákaz takový
odvoditi, ovšem nebyl všeobecný, nýbrž
vztahoval se jen na "neaktivní" vojíny.
Zkušenosti za války ukázaly, že jest nutno
výslovně omezení vstupu našich příslušníků
do cizí armády zákonem stanoviti. Při
tom nečiní rozdílu, zda běží
o osobu branné povinnosti podléhající,
čili nic. Chce-li tudíž příslušník
našeho státu vstoupiti do vojenských služeb
cizího státu, musí vyžádati si
k tomu povolení, jež udílí president
republiky československé na návrh ministra
národní obrany.
Osnova zákona navrhuje jen dva možné způsoby
doplňování československé branné
moci, oproti dosavadním zákonům, které
znaly ještě doplňování vojska
absolventy vojenských škol. Tento způsob doplňování
byl v osnově vynechán z toho důvodu, že
otázka výchovy československého důstojnictva
z povolání jest řešena odchylně
od zásad dříve platných a chovanci
důstojnické školy (hranické) musí
býti před přijetím do této
školy již bez toho do československé branné
moci vřaděni buď na základě odvodu
nebo dobrovolného vstupu.
Paragraf tento obsahuje všeobecné podmínky,
jichž musí se jak při odvodu tak při
dobrovolném vstupu vyhověti; zvláštní
předpisy pro dobrovolný vstup obsahuje § 12.
Aby se umožnilo presenční službu, pokud
to ovšem ohledy na tělesnou způsobilost dovolují,
co možná záhy vykonati, přeložena
byla z důvodů národohospodářských
odvodní povinnost z 21. let na 20. rok; tím se poskytuje
odvedencům možnost dříve - nežli
tomu bylo dosud - povinnosti k presenční službě
zadost učiniti a občanskému povolání
pak trvale se věnovati. Podotýká se, že
i branný zákon francouzský stejným
způsobem hranice odvodní povinnosti upravuje.
Tři odvodní třídy, již dosavadními
zákony zavedené, podržují se z toho
důvodu, aby bylo umožněno krýti potřebný
mírový stav, ježto mnohé osoby, v prvé
odvodní třídě jakožto tělesně
méně vyvinuté, pro dočasnou neschopnost
odročené, mohou v následujících
dvou letech dosíci požadované tělesné
schopnosti k vojenské službě.
U osob v třetím odstavci tohoto paragrafu uvedených
trvá odvodní povinnost až do 50. roku.
Zkušenosti nabyté ukázaly, že doba dvou
měsíců k provedení hlavních
odvodů namnoze nepostačila, a proto se navrhuje
prodloužení této lhůty na 3 měsíce.
Návrh osnovy zákonné neobsahuje bližších
ustanovení o složení komise odvodní,
ani o způsobu, jakým se odvody provádějí
a jak se náklady s odvodem spojené kryjí,
ponechávaje úpravu těchto bodů cestě
nařizovací. Složení komisí jest
zamýšleno podobné jako podle dosud platných
předpisů, přizpůsobí se ovšem
změněným poměrům.
Osnova nového branného zákona poskytuje v
§ 17. možnost odkladu presenční služby
v případech tam uvedených; o povolení
tohoto odkladu dlužno zásadně žádati
ihned u odvodní komise. V případech, že
by okolnosti, nárok na odklad služby presenční
odůvodňující povstaly teprve po odvodu,
lze o tento odklad žádati též později,
v kterémžto případě přísluší
rozhodování o takovýchto žádostech
úřadům vojenským.
Podá-li se žádost za povolení odkladu
přímo u odvodní komise, má odvodní
komise podle možnosti ihned rozhodnouti.
Ježto jest možno, že odvodní komise nemohla
při tomto rozhodování náležitě
všechny okolnosti vzíti v úvahu, dlužno
připustiti proti rozhodnutí o nepovolení
odkladu stížnost, o níž rozhoduje příslušný
vojenský úřad druhé stolice v souhlase
s příslušným politickým úřadem
druhé stolice a to zpravidla s konečnou platností.
Jen v tom případě, když se nedocílí
souhlasu, rozhoduje o stížnosti ministerstvo národní
obrany. S ohledem na spolupůsobení politických
úřadů v nižších instancích,
stane se rozhodnutí ministerstva národní
obrany po slyšení ministerstva vnitra.
Není-li možno, aby komise sama žádost
za povolení odkladu vyřídila, rozhodne se
o žádostech takových podle § 16.
Osnova podržuje tu instituci přezkoušení
tak, jak upravena jest v dosavadních zákonech, ježto
se osvědčila jakožto instance výsledky
odvodů v jistých případech revidující.
Ovšem, že z případů podle dosavadních
zákonů před přezkoušecí
komisi spadajících mohly býti podrženy
pouze dva, kdežto ostatní, s ohledem na znění
této osnovy nepraktické, byly vynechány.
Bližší podrobnosti zůstávají
podobně jako při odvodech vyhraženy úpravě
cestou nařizovací.
Dobrovolný vstup do československé branné
moci za míru neobsahuje v sobě závazek k
delší presenční službě nežli
jest pravidelná presenční služba. Osnova
tu nemá odlišných ustanovení od normální
délky presenční služby, a to z toho
důvodu, že chce poskytnouti zásadně
možnost, aby ten, kdo chce svojí povinnosti branné
učiniti zadost dříve, nežli přijde
do věku odvodem povinného, mohl dobrovolně
do československé branné moci vstoupiti a
presenční službu si vykonati, a potom se cele
občanskému povolání věnovati.
Možnost tato jest výhodnou nejen pro absolventy středních
škol, kteří si přejí odsloužiti
si presenční službu před tím,
než vstoupí na školu vysokou, nýbrž
i pro jiné branné povinníky, kteří
chtějí míti vojenskou službu dříve
odbytu, aby se mohli věnovati dříve nerušeně
občanskému svému povolání,
po případě i za hranice odjeti. Nebylo by
zajisté spravedlivo v případech takových
stanovovati prodloužení presenční služby.
Kdo ovšem chce po vykonání presenční
služby dále sloužiti, má možnost
učiniti tak podle § 19.
Pro dobrovolný vstup požaduje se vedle všeobecných
podmínek určitá minimální mez
věková, která stanovena byla osnovou v základě
nabytých zkušeností na dokonaný 17.
rok.
O přijímání dobrovolníků
rozhodují vojenské úřady; předpisy
stanoví podrobněji, jak úřady tyto
mají při tom postupovati.
Přijímání cizích státních
příslušníků musí zůstati
vyhraženo presidentu republiky československé,
který o tom rozhodne na návrh ministra národní
obrany.
Při tom ovšem dlužno přihlédnouti
pokud a za jakých okolností jest takové přijímání
podle mezinárodního práva, respektive mezistátních
úmluv přípustno. Nesluší tu při
tom se zřetele pustiti, že podle článku
158. mírové smlouvy Saint-Germainské a článku
179. mírové smlouvy Versailleské zavázala
se československá republika, že nebude "od
doby, kdy tato smlouva nabude platnosti, zařaďovati
rakouských (německých) příslušníků
do své armády, loďstva a vzduchoplavectva,
a že jich rovněž nebude používati
k výpomoci pro výcvik vojenský nebo vůbec
jakkoli jako instruktorů vojenských, námořních
a vzduchoplaveckých". Totéž ustanovení
bude pojato též do mírové smlouvy maďarské.
Pokud se dobrovolného vstupu na dobu války týče,
srovn. poznámky k § 2. o trvání branné
povinnosti osob takto dobrovolně do československé
branné moci vstoupivších.
Výchova důstojníků z povolání
díti se bude na dvouleté vojenské škole
(v Hranicích), do níž se přijímati
budou na základě přijímací
zkoušky již odvedení kandidáti střední
školu absolvovavší a zkoušku zralosti složivší,
jakož i za určitých předpokladů
poddůstojníci, kteří mají zvláštní
schopnosti a způsobilost k důstojnickému
povolání.
O způsobu doplňování důstojníků
sboru zdravotního, justičního, technického
atd. vydány budou zvláštní předpisy.
Pro výchovu poddůstojníků z povolání
zřídí se školy poddůstojnické.
Stav poddůstojníků z povolání
bude se doplňovati z osob v presenční službě
podle § 19. dobrovolně pokračujících.
Vojenská správa se postará o hmotné
zaopatření svých poddůstojníků
z povolání tak, aby stav tento byl vyhledáván
žadately, požadavkům dnešní doby
v každém směru vyhovujícími.
K výchově na důstojníky v záloze
zřídí se školy důstojníků
záložních.
Příslušná bližší ustanovení
o výchově důstojnictva nejsou ještě
do všech podrobností propracována, podléhají
změnám požadavkům doby odpovídajícím,
a proto se neodporučuje pojmouti je do zákona samého.
V osnově zákona vyhražuje se úprava
cestě nařizovací.
Den 1. října zvolil se za den pravidelného
zařadění, jímž také zpravidla
se nastupuje presenční služba z toho důvodu,
že jest podle zkušeností nejvhodnějším
termínem pro početí výcviku a také
v hospodářském ohledu nejlépe vyhovuje.
Proto bylo stanoveno, že všichni branní povinníci,
kteří byli odvedeni v době od 1. ledna do
1. října zařadí se 1. říjnem
svého odvodního roku do československé
branné moci.
U těch, kdož byli odvedeni po 1. říjnu
až do 31. prosince, bylo dlužno stanoviti den odvodu
za den zařadění.
Dobrovolně do československé branné
moci v míru vstupující dlužno zařaditi
- pokud tomu nejsou vojenské zájmy na závadu
- zpravidla dnem přijetí.
Aby nebyl výcvik rušen, jest zapotřebí,
aby na žádost vojenského úřadu
byl odročen nebo přerušen trest na svobodě
dobu tří měsíců nepřevyšující.
Ustanovení posledního odstavce jest odůvodněno
tím, že každý odvedenec musí bezpodmínečně
předepsanou službu presenční absolvovati,
nastoupí-li presenční službu opozděně,
musí přirozeně zmeškanou službu
nahraditi.
Opatřením tímto má býti odvedeným
umožněno dokončiti svoji přípravu
pro občanské povolání a jeví
se nezbytným, uváží-li se, že jinak
byly všechny výhody podle dosavadních zákonů
platné odstraněny. U studujících vysokých
škol bylo přihlédnuto k pravděpodobnosti,
kdy vysokoškolská studia zpravidla ukončena
býti mohou.
O příslušnosti k vyřizování
takových žádostí za povolení
odkladu srovnej poznámky k § 10.
Pokud se týče délky pravidelné presenční
služby, poukazuje se na všeobecné odůvodnění.
Jest zapotřebí, aby osoby, jimž československá
správa vojenská poskytla bezplatnou výchovu
na vojenské škole, respektive finančně
umožnila odborná studia, uložila za to zvláštní
činnou službu, tak jich po dokončení
vojenské výchovy, respektive studií použila
k vykonávání služby v jich oboru ve
vojště přes normovanou pravidelnou presenční
službu; bližší ustanovení o tom obsažena
budou v předpisech.
Ustanovení toto odůvodněno jest předpisem,
že osoba presenční službou povinná
musí tuto službu bezpodmínečně
vykonati, je-li této službě následkem
trestu ať disciplinárního ať soudního
nebo vazby v případech v zákoně uvedených
po více než 30 dní odňata, musí
zameškanou presenční služební dobu
nahraditi. Zmeškanou služební dobu jest i tehdy
dosluhovati, když při opětovném odsouzení
činí doba trestů a vazeb úhrnem více
30 dní.
Dobrovolnému převzetí závazku v činné
službě po skončení presenční
služby pokračovati, musí vojenská správa
věnovati zvláštní pozornost. Z osob
takovýmto způsobem přesluhujících
rekrutují se poddůstojníci a hlavně
poddůstojníci z povolání. Krom toho
osoby tyto napomáhají krýti mírový
stav a jsou vojenské správě pro svoji vojenskou
přípravu a výcvik obzvláště
vítány. Jest přirozeno, že jest potřebí,
aby se osobám takovýmto způsobem dobrovolně
přesluhujícím poskytly různé
výhody jednak v plnění branné povinnosti
(sproštění od cvičení), jednak
výhody hmotné tak, aby byl počet přihlášek
osob, které by chtěly dobrovolně v činné
službě pokračovati, dostatečný.
Ustanovení toto odůvodňuje se požadavkem,
aby každý československý státní
příslušník, i ten, který se jím
teprve stal, jsa původně cizím státním
příslušníkem, dostál všem
povinnostem občanským a tudíž i povinnosti
branné, která mu podle jeho věku připadá.
Kdežto podle dosavadních zákonů nastávalo
přeložení do zálohy 31. prosincem toho
roku, kdy povinník svoji povinnosti k presenční
službě vyhověl, a tím byl také
až do tohoto termínu povinností k presenční
službě vázán, ač ji již
vlastně splnil, zavádí osnova zjednodušení
potud, že překládání do zálohy
děje se ihned po skončení předepsané,
nebo dobrovolně převzaté presenční
(činné) služby.
Z důvodů organisačních, jakož
i s ohledem na zamýšlené použití
záložníků v případě
války, byla záloha rozdělena na zálohu
první, pojímající včetně
ročníky čtyřicetiletých a zálohu
druhou, pojímající ročníky
starší; zálohy druhé zamýšlí
se použíti teprve v druhé řadě
jakožto náhrady pro povstalé ztráty.
Při stanovení počtu a délky cvičení
v záloze a to jak cvičení ve zbrani, tak
i cvičení služebních (u vojenských
útvarů beze zbraně) musil býti vzat
zřetel na délku doby služební; u důstojníků
v záloze pak musila se s ohledem na jejich postavení
a potřebu důkladnějšího výcviku
povinnost ku cvičením v záloze upraviti zvláště.
Rovněž musilo býti pamatováno na možnost
výcviku záložníků v případě
zavedení nové výzbroje. Osobám, které
v činné službě podle § 19. dobrovolně
pokračovaly, bylo dlužno poskytnouti v otázce
cvičení záložníků výhody
v zákoně uvedené.
Cestou nařizovací stanoví se výhody
neb přednosti, jež budou v otázce záložních
cvičení poskytnuty osobám, jež předepsaným
způsobem (úředně) prokáží
určitý stupeň tělesného výcviku,
získaného v tělocvičných jednotách.
Rovněž stanoví se cestou nařizovací,
pokud příslušníku určitých
druhů povolání třeba za míru
na cvičení v záloze povolávati zásadně
jen v určitý čas (na př. učitele
a profesory o prázdninách a pod.).
Nařízení mobilisace jak částečné
tak i všeobecné bylo v zájmu rychlého
provedení a neprodleného zařízení
všech opatření, kterými má býti
čeleno ohrození vlasti nepřítelem,
vyhraženo presidentu republiky československé,
který podle ústavy platné jest nejvyšším
velitelem branné moci československé, před
nařízením má president slyšeti
vládu. Z důvodů uvedených nelze navrhnouti,
aby rozhodnutí o mobilisaci bylo vyhraženo usnešení
zákonodárného sboru, ježto - má-li
opatření takové účinně
zasáhnouti - jest potřebí, aby se stalo bez
otálení, poněvadž opozděně
nařízená mobilisace mohla by míti
v zápětí následky nedozírného
dosahu. Tím ovšem nemění se ničeho
na ústavní zásadě, že válku
vyhlašuje president na základě usnesení
Národního shromáždění,
ježto v případě shora uvedeném
jedná se pouze o mobilisaci, t. j. přípravy
k válce.
I nařízení demobilisace, ať již
všeobecné neb částečné,
bylo vyhraženo presidentu republiky československé;
v tomto případě však postačí
návrh ministra národní obrany, aniž
by musili býti slyšeni všichni členové
vlády.
Kdežto sproštění od činné
služby v míru jest vyloučeno, nelze na této
zásadě setrvávati za mobilisace a ve válce,
kdy dlužno v zájmu veřejném v určitých
případech sproštění podle zvláštních
nařízení připustiti, ovšem s
tou výjimkou, že sproštění od řádné
presenční služby jest v každém
případě vyloučeno.
Sproštění na celou dobu války povoliti
se podle nabytých zkušeností nedoporučuje,
nýbrž navrhuje se pouze sproštění
buď na určitou dobu, aneb v případě
delšího trvání důvodů
ku sproštění na dobu neurčitou. Sproštění
taková mohou se povolovati již v míru pro případ
mobilisace nebo války, anebo teprve ve válce.
Podrobné předpisy o sproštění
o tom, které úřady vojenské jsou k
povolování příslušny, jakož
i o ingerenci jiných úřadů v tom směru,
vydány budou cestou nařizovací.
Poměr důstojníků z povolání
lze zásadně rozvázati výpovědí,
to jest prohlášením, že důstojník
z povolání nehodlá nadále ve svém
povolání setrvati. Učiní-li tak až
do konce roku, v němž dovrší 50. rok věku
svého, nezbavuje se tím povinnosti branné,
nýbrž přeloží se ve své
hodnosti do zálohy a podléhá v tomto svém
poměru vojenské povinnosti branné až
do 50. roku věku, jako každý jiný záložní
důstojník; dá-li se však do výslužby,
podléhá branné povinnosti až do konce
roku, v němž dovrší 60. rok věku.
Prohlásí-li důstojník z povolání
teprve po 31. prosinci toho roku, v němž dosáhl
50. roku věku, že nehodlá v povolání
důstojnickém setrvati, propustí se; osobám
takovým nepřísluší nárok
na pensi.
Uvedeným způsobem nelze však služební
poměr důstojníků z povolání
rozvázati za mobilisace a ve válce.
Podotýká se, že důstojníci ve
výslužbě podléhají podle §
2. branné povinnosti až do konce roku, v němž
dovrší 60. rok věku svého; vzdají-li
se nároku na pensi, přestanou býti důstojníky
ve výslužbě a odpadá tím pro
ně i branná povinnost do 60. roku.
Instituce dobrovolného složení důstojnické
hodnosti převzata nebyla.
Není potřebí vysvětlivek.
Mohou nastati v míru poměry, že jeví
se potřebným zvýšiti pravidelný
mírový stav, aniž by se sáhlo k prostředku
částečnou mobilisací stav doplniti.
Za tím účelem se navrhuje, aby mohly býti
v případech takových povolány 3 nejmladší
ročníky první zálohy k výjimečné
činné službě na dobu nezbytné
potřeby. Podobné opatření měl
rakouský zákon ze dne 31. května 1888, čís.
77 říšského zákona a uherský
zákonný článek XVIII z roku 1888 a
dosavadní branné zákony §§ 43.
a 44.
I v tomto případě musí rozhodnutí
o takovémto opatření ponechati se presidentu
československé republiky po slyšení
vlády, podobně jak to bylo navrženo o nařízení
mobilisace.