Tím, že navrhuje vojenská správa pro
nynější přechodnou dobu vzhledem
k zahraniční situaci a jejímu vlivu na místní
poměry vybudování stálé silné
armády na t. zv. kádrovém systému,
nevzdává se nikterak svého konečného
cíle, vojenská břemena obyvatelstvu ukládaná
zmírniti a myšlenku miliční soustavy
v budoucnu provésti. Až budoucnost ukáže,
že při zdravém pochopení vlastních
zájmů a po vykonaném šetření
politických a hospodářských poměrů
uvnitř státu i mimo něj bude lze osobní
i věcné požadavky vojenské zmírniti
a více přizpůsobiti ideálu, k němuž
kulturní národ ve svých všelidských
úkolech směřuje, podá neprodleně
vojenská správa přiměřené
návrhy, jak břemena vojenská co nejvíce
zmírniti.
K odůvodnění nemožnosti zavésti
v této přechodné době miliční
systém, uvádějí se dále tyto
důvody.
1. Vojínům při systému miličním
nemůže se dostati dokonalého výcviku.
Tvrdí se sice, že stačí několik
týdnů pro úplný výcvik nováčků.
Podle vojenských zkušeností nelze však
souhlasiti s tímto názorem.
Jeden rok není nijak přes příliš,
aby nováček mohl býti zasvěcen v celý
okruh vědomostí, potřebných dnes prostému
pěšímu vojínu, což bylo už
všeobecně uznáváno před světovou
válkou. Platí to tím více dnes následkem
velikých pokroků učiněných
ve zbrojení a následkem velikého specialisování
vojenské činnosti.
Znalosti tyto jsou však pouze povrchně ovládány,
probere-li se látka vojenská jen jedenkráte.
Teprve hojnými aplikacemi, cvičeními za různorodých
předpokladů během delší doby
služební může voják dovršiti
znalosti ve svém válečném umění
tak, aby mohl vyplniti své poslání.
Dnes nelze výcvik vojína obmeziti na skoro mechanický
výkon několika základních pohybů
vždy stejných. Pěšák není
ještě vycvičen, když jest schopen vykonati
se svým válečným břemenem pochod
průměrného trvání a když
nabyl ve střelbě jisté zručnosti.
Válka moderní rozptýlila vojína po
území a oddálila jej od jeho vůdců.
Vojín může býti považován
za vycvičena teprve tenkráte, když dovede také
sám na vlastní pěst operovati.
2. U vojska miličního neexistuje vlastně
žádný stálý prvek vojska v
míru.
Mobilisovaná jednotka jest v plné pohotovosti teprve
tenkráte, když má pohromadě své
kádry, koně a všechen materiál. Z počátku
staví se do cesty různé překážky.
Jest samozřejmé, že tyto překážky
se zmenší na minimum u jednotek, které jsou
již za doby míru a které mají pevné
jádro z kádrů a mužstva činného
vojska.
Jest jisto, že taková jednotka přinese plný
užitek mnohem dříve nežli jednotka, utvořená
ze všech možných částí v
době mobilisace.
To, co platí pro malé jednotky, platí snad
ještě více pro velící orgány.
Ve stálé armádě jsou různé
služební stupně ve stálém spojení.
Každý působí na svém místě
po celou dobu. Tím se zaručuje shoda přenášení
velitelovy vůle, jak toho nelze ve stejné míře
docíliti u armády miliční.
Lze tudíž tvrditi, že stálá armáda
může mnohem dříve se všemi svými
prostředky započíti boj nežli armáda
miliční.
Opozdění vůči nepříteli
v tomto směru může býti osudným.
Události prvních dnů operačních
mohou býti rozhodnými, anebo alespoň mohou
býti velice závažnými pro pokračování
operací.
V zájmu pohotovosti armády jest tudíž
systém rámcový stálého vojska
nezbytný.
3. U vojska miličního není kádrů
z povolání.
Moderní válka využívá veškeré
lidské činnosti. Vyžaduje od velitelů
vedle úplné znalosti jejich povolání
ještě různé jiné vědomosti,
které předpokládají dlouhou předběžnou
průpravu.
Této průpravy nelze požadovati na tom, kdo
za normální doby má jiné zaměstnání
a jinou zodpovědnost.
Zkušenosti a znalosti potřebné k velení
pluků a vyšších jednotek lze získati
zpravidla jen delší průpravou a praxí,
které mohou nabýti především
důstojníci z povolání. Velitelství
a hlavní štáby nelze účelným
způsobem na rychlo sestaviti; k tomu jest nesporně
potřebí delších zkušeností,
studií a praxe ve vojenských otázkách
vůbec a velení zvláště.
Okolnost, že v miličním vojsku není
skoro vůbec kádrů z povolání,
jest nepopíratelnou příčinou slabostí
takového vojska.
4. Mnozí uvádějí, že bylo lze
za poslední války na rychlo utvořiti
vojsko, které v každém směru se vyrovnalo
vojsku stálému.
Příklad Anglie a Ameriky podporuje zdánlivě
jejich tvrzení, neboť obě tyto moci, které
se vzpouzely zavésti všeobecnou brannou povinnost,
postavily přece v době potřeby armády
několikamilionové a vycvičily je za krátkou
dobu tak, že zasáhly s výsledkem do války,
ale ti, kdož toto tvrdí, zapomínají,
že Anglie jest ostrovem, a že proto neměla zapotřebí
udržovati silnou armádu. Měla však přece
mocnou stálou armádu námořní
k zamezení každého útoku na svém
pobřeží. Zapomínají dále,
že Amerika, vzdálena všech ohnisek válečných
požárů nebyla vydána přímému
ohrožení a mohla se proto obejíti bez stálého
vojska. Zapomínají konečně, že
nebýti armády francouzské, oduševnělé
ideálem svobody a duchem obětavosti, ani Anglie
ani Amerika nebyly by získaly času k utvoření
svých armád.
5. Miliční systém zatěžuje
finance státu více než systém kádrový.
6. Sami švýcarští odborníci,
jako plukovník Egli, vyslovili mínění,
že bylo pro Švýcarsko štěstím,
že nebylo do světové války strženo,
ježto by jeho miliční systém byl stěží
obstál. Při miličním systému
třeba v případě mobilisace získati
času, tak zejména opevněním hranic,
toto však při dnešních prostředcích
útočných neposkytuje žádoucí
ochrany, jak ukazuje příklad Belgie a bylo by pro
náš stát při délce jeho hranic
finančně úplně nemožné.
Švýcarsko nepočítá při
svém miličním systému vlastně
s ničím jiným, než že stáhne
své vojsko na opevněném Gotthardtském
masivu a bude hleděti se tam držeti tak dlouho, až
některý jiný stát mu přijde
na pomoc; tak příznivých politických
a terénových podmínek u nás nemáme.
Nutno přiznati, že obrana země rozložené
v dlouhém úzkém pásu (vzdušná
čára od západu k východu měří
980 km, ale za to od severu k jihu v Čechách jen
240 km, na Moravě jen 160 km, na Slovensku v západní
části jen 145 km a ve východní 100
až 50 km, z něhož země Morava ve středu
leží a snadno nepřítelem prostoupena
býti může), jest úkol obzvláště
choulostivý.
Část hranic není vůbec chráněna
přirozenými překážkami. Horské
pásmo tvoří hradbu Čech nikoliv bezcennou,
ale také ne nepřekonatelnou. Praha není
ani 100 km od hranic vzdálena. Vpád na Moravu,
která od severu k jihu měří asi
160 km, rozdělil by Čechy od Slovenska a tím
přivodil by situaci v pravdě katastrofální.
Proto musí býti československá armáda
v míru tak vyzbrojena a dotována, aby i s mírovým
stavem mohla nepřítele zadržeti, dokud nedostane
posily mobilisovanými silami.
Zvláštní situace republiky vyžaduje tudíž
od armády velikou pohyblivost a velkou rychlost operační.
Tyto nezbytné vlastnosti může poskytnouti jedině
armáda stálá.
Zkoumání vnitřní situace země
vede k témuž závěru. Stát, který
se teprve tvoří a z více než čtvrtiny
sestává z částí cizorodých,
nemůže pomýšleti na to, aby svěřil
svoji bezpečnost systému místní milice.
Živel neslovanský jest rozložen v krajích
pohraničních, na nějž nelze právě
při ochraně hranic spoléhati.
Zřízením miličního systému,
při němž by vojíni byli odvedeni
a namístě cvičeni, byly by snahy separatistické
již v době míru posilovány.
Konečně jest snad zbytečno, poukazovati na
stálé nebezpečí, jež by klid
státu ohrožovalo tím, že by byla skladiště
zbraní a střeliva svěřena obyvatelstvu,
které by mohlo býti snadno uvedeno na zcestí
provokacemi sousedního kmene.
Stálá armáda, ve které by se příslušníci
republiky učili znáti jeden druhého a politicky
se chovati shovívavě, jest zároveň
vhodným nástrojem národní pospolitosti.
Za nynější situace evropské jest potřeba
organisace pevné, stálé armády pro
republiku československou nezbytnou existenční
podmínkou. Nebezpečí maďarské
stále ještě nepominulo a též politika
ostatních sousedů našich neskytá pevné
záruky pro klidné soužití v nejbližší
budoucnosti a pro naše spojence - kterých získati
musí býti cílem naší zahraniční
politiky - budeme zejména v této době přechodní
míti cenu jistě jen potud, pokud disponovati budeme
pohotovou stálou armádou.
Armáda miliční, s vojenského hlediska
úplně nedostatečná, byla by v nynější
době tvoření se státu československého
vážným nebezpečím politickým
i sociálním.
Ze všech těchto důvodů jest potřebí,
aby - aspoň v době nejblíže příští
měla československá republika armádu
stálou, silnou, vybudovanou na tak zvaném
rámcovém (kádrovém) systému.
Aby tato armáda mohla své poslání
vyplniti, musí býti početně tak
silnou, jak z přílohy A) patrno, to jest,
musí býti dosaženo v každém případě
mírového početného stavu 150.000.
Při tom se podotýká, že byly ve výpočtu
tomto přijaty za číselné stavy jen
stavy nevyhnutelně nutné, aby vojenská výchova
mohla se díti za podmínek příznivých.
Silné kádry potřebují samozřejmě
nejprve pěchota a dělostřelectvo, pak též
jízda, kteréžto druhy zbraní hlavně
válku vedou a rozhodnou.
Světovou válkou zdokonalila se pěchota
tou měrou, že z pěšáka stal
se odborník (v útočné, výzvědné,
telefonní, zákopnické a kulometné
službě, jakož i v obsluze vrhačů
min a granátů, vrhání ručních
granátů, obsluze zákopových děl,
- jak v obranné tak v útočné válce).
Těmto zásadám musí organisace, stav,
výcvik a početní síla pěších
oddílů odpovídati.
Co se týče dělostřelectva ukázaly
nám zřetelně zkušenosti světové
války, že nejúčinnější
zbraní k odražení nepřátelského
útoku jest dělostřelectvo. Z toho důvodu
jest vybudování silného dělostřelectva
největší nutností. Válka nás
rovněž poučila, že vyzbrojení divisí
těžším dělostřelectvem jest
nezbytné. Hranice našeho státu jsou po většině
vytvořeny horskými pásmy; operace v těchto
krajinách vyžadují vedle polních děl
též houfnice a horské dělostřelectvo.
Na organisaci silné pohyblivé jízdy nesmíme
zapomenouti.
Náš protivník v eventuelní příští
válce, jak na severní straně, tak jižní,
Polák a Maďar, má mnoho jízdy, proti
které naše neobyčejně rozsáhlé
hranice nemohou býti na počátku boje pěchotou
zajištěny. Tu může zase jen naše
jízda rychle hranice zastříti a brániti
vnitrozemí před zmatkem vneseným vpadlou
nepřátelskou jízdou tím, že jí
jede vstříc a bojem ji váže, čímž
pak ostatním zbraním nerušenou mobilisaci umožňuje.
Dokazovati dále velikou důležitost jízdy
moderně vyzbrojené a dobře vedené,
přesahovalo by rozsah tohoto odůvodnění
mírové organisace jízdy, poukazuje se jenom
na směrodatný názor, jež nabylo ke konci
světové války vrchní velitelství
francouzské o důležitostí jízdy.
V nejnovější příručce
vydané francouzským generálním štábem
z roku 1918 čteme tato slova:
"Mimo službu výzvědnou a strategický
průzkum, bojuje jízda právě jako oddíly
jiných zbraní, bijíc se buď v ohroženém
boku, neb snažíc se využitkovati co nejvíce
dobytného s úspěchem neodolatelným
pronásledováním, nebo obětujíc
se, aby kryla ústup. Připadne jí někdy
úkol, aby slavně nesla veškerou tíhu
bitvy, očekávajíc příchod pěchoty
(operace mezi bitvou na Marně a na řece Yseře).
Jízda jest zbraní, jejíž vytvoření
a výcvik trvá dlouho a jejíž vydržování
jest drahé; stane se, že někdy delší
dobu nemůže plně zasáhnouti v boj (válka
zákopová) však v případech takových,
jak svrchu uvedeno, splatí v jediné hodině
svrchovanou měrou to, co stála."
Této zbrani byla věnována větší
pozornost z toho důvodu, že byl za války rozšířen
mylný názor, že kavalerie svou úlohu
skončila.
Pokud se významu technických vojsk v moderní
válce týče, dokázala světová
válka, že technické vojsko tvoří
důležitou část bojového vojska.
Své práce vykonává v nejtěsnější
souvislosti s činností pěchoty. Z toho vyplývá,
že ženista musí býti takticky tak cvičen,
jako pěší voják, aby mohl všechny
fáse boje s porozuměním sledovati a veškerou
svou technickou činnost společnému taktickému
účelu podříditi. Vojenská správa
bude věnovati výchově a výcviku technických
vojsk co největší péči.
Že při naší poloze specielní
zbraně, které se ve válce obzvláště
osvědčily, jako letecké oddíly,
pancéřová auta a vlaky, vyžadují
náležitého rozvinu, netřeba zvláště
zdůrazniti. I na československé loďstvo
musilo býti ve výkaze o mírovém
stavu přiměřeným způsobem pamatováno.
Podrobněji odůvodňovati mírové
stavy jednotlivých oddílů není zajisté
zapotřebí.
Dlužno nyní uvážiti, jakým způsobem
lze nyní mírový početný stav
150.000 krýti. V tom směru jest především
rozhodující číslice jaké pravdě
podobně odvody každoročně dosáhnouti
mohou.
Podle připojené tabulky příloha B)
připadala by na oblast naší republiky za léta
1900 až 1910, to jest ještě za platnosti branného
zákona z roku 1889, průměrná odvodní
číslice 70.637 mužů, při čemž
se podotýká, že data za rok 1903 nebylo lze
opatřiti, pročež odvody v roce 1903 nebyly
vzaty v úvahu. Výsledek odvodu podle nového
rakouského, respektive uherského branného
zákona z roku 1912 prováděných byl
poněkud příznivější, tříletý
průměr na oblast naší republiky vypadající
byl by 82.627 mužů.
Uváží-li se, že strádání
obyvatelstva všeho druhu za války zvýšilo
úmrtnost a snížilo fysickou způsobilost
těch, kteří válku přežili,
dlužno pro nejbližší dobu počítati
s nižší než posléze uvedenou průměrnou
číslicí, lze však s velikou pravděpodobností
usuzovati, že počet odvedených k zařadění
způsobilých dosáhne v nejbližších
létech číslice 60.000 až 70.000 mužů.
K číselnému stavu nováčků
dlužno připočísti počet dobrovolníků
s délesloužících, jichž počet
nedá se nyní přesně stanoviti a závisí
na materielních výhodách, které se
osobám takovým poskytnou, jakož i na hospodářských
a výdělkových poměrech ve státě,
jisto jest však, že počet těchto dobrovolníků
a délesloužících nedosáhne podle
nabytých zkušeností nikdy takové výše,
aby dohromady s číslicí odvedených
(60.000 až 70.000) dosáhl výše potřebného
mírového početného stavu ve výši
150.000 mužů. Ostatně by nebyl příliš
značný příliv dobrovolníků
do služby, jakož i příliš značný
počet délesloužících, žádoucím,
ježto by znamenal přílišné zatížení
státních financí a ztížení
hospodářské situace.
Z toho vysvítá, že jest nezbytnou nutností,
míti dva ročníky ve zbrani a tudíž
presenční službu dvouletou, aby se dosáhlo
mírového početného stavu ve výši
150.000.
Ale nejen tento důvod mluví pro zavedení
služby presenční dvouleté, nýbrž
i požadavek řádného výcviku
vojínů, který jest nejen u technických
zbraní, dělostřelectva a jízdy, nýbrž
i u pěších pluků, jak shora uvedeno,
velice složitý, odůvodňuje nutnost zavésti
presenční službu dvouletou. Neboť teprve
hojnými aplikacemi a cvičeními během
druhého roku může voják dovršiti
svoje znalosti pro válku nutné tak, aby za války
vyhověl plnou měrou všem požadavkům
na něj kladeným.
Dvě léta presenční služby nebudou
pro vojáka jako občana nikterak ztracena. Doby této
bude plně využito též k další
výchovné činnosti na poli všeobecného
vzdělání a kulturního pokroku. Vojenská
služba stane se tak též dobrou školou života.
Podotýká se, že vojenská správa
věnuje této otázce již nyní zvýšenou
pozornost a postarala se též organisačně
o zabezpečení úspěšné
činnosti v tomto směru.
Systém dvouleté presenční služby
má dále tu výhodu, že jest stále
pohotově polovina mírového početného
stavu dobře vycvičeného vojska, jehož
lze při okamžitém vojenském zakročení
ihned s úspěchem použíti.
Třeba si ještě všimnouti několika
námitek, které by proti zavedení dvouleté
presenční služby a postavení početného
mírového stavu 150.000 mužů mohly býti
činěny:
1. První část mírových smluv,
pojednávající o úmluvě o společnosti
národů, stanoví ve článku 8.,
že "členové společnosti uznávají,
že udržení míru vyžaduje omezení
státního zbrojení na minimum, jež stačí
k bezpečnosti státu a k vynucení mezinárodních
závazků společným postupem; rada má
připraviti programy tohoto omezení, přihlížejíc
k zeměpisné poloze a zvláštním
poměrům každého státu, aby je
jednotlivé státy uvážily a o nich rozhodly".
Toto ustanovení úmluvy o společnosti národů,
předpokládá sice omezení všeobecného
zbrojení ovšem jen potud, pokud tím není
ohrožena bezpečnost státu s obzvláštním
přihlédnutím k jeho zeměpisné
poloze a jeho zvláštním poměrům.
A právě okolnosti tyto jsou v československé
republice toho druhu, že mírový stav ve výši
150.000 mužů jest minimem k zabezpečení
našeho státu nezbytným.
Poznamenává se, že Německo, jemuž
byla uložena mírovou smlouvou obsáhlá
redukce jeho mírového početného stavu,
jest jakožto starý stát oproti našemu
nově vznikajícímu státu ve výhodě
potud, že má výbornou vojenskou organisaci
z dřívějších dob a dobrý
vojenský výcvik, čemuž tak ještě
nemůže býti v našem státě
a proto jest potřebí, aby vojenským požadavkům
náš stát v přechodné době
zvýšenou měrou pozornost věnoval.
2. Namítá se dále z různých
stran, že dvouletou službou uvaluje se naší
republice veliké hospodářské břímě,
ježto jí bude tím odebráno několik
tisíc sil pracujících duševně
nebo tělesně, a že soustava taková znamená
přílišné finanční zatížení.
Jest to sice pravda, nesmí však padati tolik na váhu,
zda nás bude vojsko státi více či
méně, třeba jen uvážiti, jsou-li
výlohy ty nutné. Spravedlivé přihlédnutí
k rovnoměrnému postižení veškerého
obyvatelstva povinnostmi z branného zákona vyplývajícími,
které nepřevyšují míry nezbytně
nutné, přesvědčí zajisté
každého své zájmy zdravě oceňujícího
občana, že prospěchy plynoucí ze zajištěné
posice jeho státu splácejí mu výlohy,
které učinil v zájmu armády; každý
uzná, že výlohy tyto nejsou neproduktivními
a libovolnými platy, nýbrž že jest to
samozřejmý ekvivalent poskytovaný občanům
státu na plnění těch funkcí,
k nimž stát jest povolán a jež musí
zaručiti.
V otázce výdajů podotýká se
ještě, že by přibližně řádné
výlohy při dvouleté činné
službě s mírovým početným
stavem přibližně 150.000 mužů činily
okrouhle 705 milionů korun, k čemuž by přistoupily
ještě drahotní a nákupní přídavky,
pak invalidní požitky a pense gážistům
i mužstva 224 milionů korun; mimo to by činily
pro první dobu výdaje mimořádné
(výzbroj atd.) okrouhle 474 milionů korun, takže
by činil celkový náklad na armádu
pro první dobu asi 1408 milionů korun. Absolutní
výše těchto nákladů na vojsko
nesmí však zastrašiti; dlužnoť tu přihlédnouti
k naprostému znehodnocení peněz.
Aby se pak porovnalo, kolik z řádných nákladů
připadalo na vojsko v bývalé monarchii na
jednoho obyvatele a kolik připadnouti má v našem
státě, uvádí se, že podle rozpočtu
ministerstva zeměbrany na rok 1914/1915 činila:
I. | řádná vydání (nekrytá) | 122,029.267 |
II. | mimořádná vydání | 9,281.336 |
Úhrnem | 131,310.603 |
Podle rozpočtu ministerstva války pro rok 1914/1915
činila:
I. | řádná vydání (nekrytá) | 483,514.415 |
II. | mimořádná vydání |
Z řádných výdajů ministerstva
války by připadalo na Předlitavsko asi 63%,
to jest 304,614.081,
tedy na Čechy, Moravu a Slezsko přibližně 1/3, t. j. | 101,538.027 |
k čemuž by přistoupila ještě částka 1/3 výloh na zeměbranu | 40,676.422 |
úhrnem tedy | 142,214.449 |
Připočte-li se k tomu ještě příslušná
honvédská kvota na Slovensko, tedy asi 1/3
ze 120 milionů, t. j. 40 milionů, jakož i 1/3
z výloh stálého vojska na Uhersko vypadajících,
t. j. 1/3 ze 178,900.334, t. j. 59 mil.
633.445, připadalo by na území naší
republiky z vojenských výdajů bývalého
státu na rok 1914/1915:
a) podíl Čech, Moravy a Slezska na spol. vojsku | 101,538.027 |
b) podíl Čech, Moravy a Slezska na zeměbraně | 40,676.422 |
c) podíl Slovenska na spol. vojsku | 59,633.445 |
d) podíl Slovenska na honvédech | 40,000.000 |
úhrnem K | 241,847.894 |
Při počtu 14 milionů obyvatel, vypadá
na jednoho obyvatele z (předválečných)
řádných nákladů na vojsko per
242 milionů, přibližně obnos 17 K.
Nyní by vypadal na jednoho obyvatele z řádných
nákladů na vojsko per 705 milionů korun přibližně
obnos 50 K.
Přihlédne-li se k naprostému znehodnocení
peněz oproti poměrům předválečným,
dlužno uznati, že nynější finanční
zatížení, pokud nákladů na vojsko
se týče, by nikterak nedosahovalo předválečného
zatížení.
Vojenská správa nepotřebuje zdůrazňovati,
že - jakmile bude možno v budoucnosti mírový
stav snížiti a v důsledcích toho trvání
presenční služby zkrátiti - přistoupí
k tomu neprodleně tak, aby nikdy nezatěžovala
vojenskými břemeny obyvatelstvo i etát více,
než jest v zájmu bezpečnosti státu a
nezbytně zapotřebí.
Při stanovení účelu československé
branné moci byl vzat zřetel na postavení
vojska a jeho úkoly; při tom vytčena byla
též možnost, v případě potřeby
použíti též vojáka i k účasti
a pomoci při různých živelních
a jiných pohromách; možnost tato musí
zůstati však omezena pouze na případy
zcela výjimečné, kde síly a prostředky
veřejné bezpečnostní služby nepostačují.
Podrobné předpisy o takovéto pomocné
službě vydány budou cestou nařizovací.
Rovněž zvláštními předpisy
jest upraveno, kdy může býti vojáka
na požádání úřadu k žádosti
takové oprávněných použito k
asistenčním službám při udržování
vnitřního pořádku a bezpečnosti.
Demokratický ráz naší republiky vyžaduje,
aby povinnost branná byla nejen všeobecnou, nýbrž
též stejnou pro všechny, takže nelze v plnění
jejím poskytnouti žádných výhod.
Proto vypuštěna byla ustanovení o výhodách
jednoročních dobrovolníků, držitelů
zděděných polních hospodářství,
duchovních a kandidátů duchovního
stavu a živitelů rodin. Délka presenční
služby stanovena pro všechny branné povinníky
stejná.
Poskytnutí výhod co do délky presenční
služby nelze nikterak odůvodniti. Jest ovšem
jisto, že stanovení dvouleté presenční
služby všem občanům děje se do
jisté míry na úkor těch občanů,
kteří se připravují pro životní
dráhu, vyžadující dlouhých
studií. Nesluší tu však přehlédnouti,
že škody vzniklé poskytováním úlev
nikterak se nevyrovnají výhodám, které
poskytuje skutečná rovnost ve vykonávání
vojenských povinností. Ostatně působí
dvě léta ztrávená v presenční
službě dobrým vlivem na duševní
a tělesný vývoj občana.
Poskytování výhod jest nebezpečné
se stanoviska společenského; zavedou-li se výhody
v plnění branné povinnosti, nabývají
tím určité vrstvy občanské
zvláštních výhod, čímž
ničí se dobrý soulad a duch vzájemnosti,
který v národě má panovati. Udílí-li
se výhody v plnění branné povinnosti
jen uchazečům o jistá místa, má
to za následek, že se k takovým povoláním
hrnou uchazeči jen z toho důvodu, aby výhod
dosáhli, bez ohledu na zálibu a vrozené schopnosti;
tím pak trpí jiné stavy, zasluhující
rovněž zřetele a trpí ostatně
i stav, do něhož nastává takový
příliv kandidátů, kteří
pro toto povolání nemají buď vůbec
anebo jen velmi málo potřebného pochopení
a zájmu. Lze říci, že na příklad
učitel nebo kněz, který si zvolí povolání
své jen z toho důvodu, aby se vyhnul vojenským
povinnostem, jest velmi málo toho hoden, aby byl vychovatelem.
Nesluší tu též přehlédnouti,
že jakmile by se v některých případech
prolomila zásada rovnosti v plnění branné
povinnosti, množil by se pak stále počet nových
a nových případů, v nichž by
jiné stavy nebo vrstvy občanské domáhaly
se podobných úlev.
K odůvodnění výhody jednoročních
dobrovolníků se často uvádělo,
že branci, kteří výhody této
požívají, jsou schopnější
k tomu, aby rychleji - než jejich druhové - nabyli
nutného vojenského výcviku a že by tedy
bylo zbytečno, držeti je stejně tak dlouho
ve zbrani, jako ostatní. Námitka tato není
oprávněnou. Převaha branců s vyšším
vzděláním neprojevuje se nikterak na počátku
vojenského výcviku; v této době působí
vrozená inteligence a fysická svěžest
daleko účinněji nežli vědění
studiem nabyté. Teprve později, při povyšování
na poddůstojníky a důstojníky uplatňují
se všeobecné vědomosti.
Mladý občan s vyšším vzděláním
jest povinen snažiti se nabýti takového vojenského
výcviku, jakého má zapotřebí,
aby se stal členem kádru armády; vyšší
zájem národa toho vyžaduje, aby každý
občan sloužil ve vojště na tom místě,
na kterém se mu poskytuje možnost, aby mohl úplně
využíti svých schopností.
Otázka zřízení vycvičeného
sboru záložních důstojníků
nabyla dnešního dne mimořádné
důležitosti. Nelze zajisté připustiti,
že by bylo k výcviku záložního
důstojníka zapotřebí méně
času než k výcviku prostého vojína;
proto se vší rozhodností dlužno zamítnouti
dřívější systém jednoročních
dobrovolníků.