Zkušenosti poslední války ukázaly, že
platnými zákony stanovené předpisy
o plnění branné povinnosti nepostačovaly,
takže bylo potřebí sáhnouti k různým
opatřením, která namnoze nebyla ani příslušnými
zákony přesně kryta.
Není vyloučeno, že československá
republika může se octnouti v situaci, kdy bude potřebí
využíti vojensky všech sil ve státě
a sáhnouti po různých prostředcích
k doplnění československé branné
moci, aby byly napětím všech sil zabezpečeny
trvání, celistvost a svoboda republiky československé;
proto se navrhují mimořádná opatření
v osnově uvedená, kterých bude přirozeně
použito pouze v případech krajní nutnosti,
při čemž bude vždy vzat zřetel
u jednotlivých opatření na věk opatřeními
těmi postižených osob, jakož i na ohledy
hospodářské.
Při tom možno jest naříditi i předčasný
odvod 18. a 19letých, jichž zajisté lze podle
jejich schopností s úspěchem ve válce
použíti; jejich fysická zdatnost postupem doby
se ještě podstatně zvýší,
až provedeny budou zásady předchozí
tělesné výchovy před brannou povinností.
Zkušenosti ukázaly, že mladíků
i 18. a 19letých lze s úspěchem použíti,
o čemž svědčí jich značný
počet v československých legiích.
Není potřebí vysvětlivek.
Podle dosud platných zákonných předpisů
(§ 32. občanského zákona a vystěhovacího
patentu ze dne 24. března 1832 z. z. s. č. 2557)
pozbývá se státního občanství
kromě provdáním také vystěhováním.
Článkem 4. státního základního
zákona ze dne 21. prosince 1867 čís. 142
ř. z. byla jako pravidlo stanovena volnost stěhování
s jedinou výjimkou, že totiž jest tato volnost
omezena brannou povinností. Dosud obsahoval takové
obmezení § 62. branného zákona. Na jeho
místo má nastoupiti v osnově navrhovaný
§ 32.
Podle něho potřebují příslušníci
československého státu mužského
pohlaví od 17. roku až do 40. roku, chtějí-li
se vystěhovati, zvláštního povolení
k vystěhování, jež jim vydá ministerstvo
národní obrany. Při tom nečiní
se rozdílu, zda-li zmínění příslušníci
jsou přímo příslušníky
branné moci československé v užším
slova smyslu, jelikož v případě války
jest zapotřebí, aby všichni občané
k obraně vlasti přispívali podle svých
schopností a způsobilosti (srovnej mimořádná
opatření).
Z týchž důvodů doporučuje se
rozšířiti toto omezení za mobilisace
a ve válce tak, jak v druhém odstavci tohoto paragrafu
obsaženo.
S brannou povinností úzce souvisí povinnost
osob, které jsou k jakýmkoli službám
podle tohoto zákona zavázány, aneb které
jsou povinny dostaviti se k odvodu, vyhověti všem
předpisům v příčině
hlášení vydaným. Přesným
dodržováním této povinnosti jest podmíněno,
též správné plnění branné
povinnosti.
Jednotlivé případy, v nichž povinnost
k hlášení jest uložena, musily býti
v zákoně samém jmenovitě uvedeny,
aby byl dán podklad pro trestní sankci v oddílu
VIII. tohoto zákona obsaženou. Bližší
ustanovení o místu a způsobu hlášení
obsahovati budou předpisy prováděcí.
Tento paragraf stanoví, že osoby vojenské v
činné službě jsoucí podléhají
v trestních záležitostech vojenské trestní,
soudní a disciplinární pravomoci, pokud zvláštní
zákony neobsahují výjimek; podle nynějšího
stavu zákonodárství nepodléhají
osoby vojenské v činné službě
vojenské trestní soudní a disciplinární
pravomoci, pro důchodkové přestupky a pro
trestné činy uvedené v zákoně
o lidových soudech pro trestání válečné
lichvy.
Odstavcem druhým tohoto paragrafu přikazují
se administrativní opatření, která
sice tvoří součást trestního
řízení, přirozeně však
nemohou býti provedena vojenskými veliteli, do kompetence
příslušných úřadů
správních.
V občanských záležitostech podléhají
osoby vojenské v činné službě
občanským zákonům a úřadům,
pokud ovšem není dotčena vojenská trestní
soudní a disciplinární pravomoc, jako při
sňatcích osob v presenční službě
jsoucích a vojenských osob z povolání
anebo při cestování branných povinníků
do ciziny.
Podotýká se, že osoby vojenské, to jest
osoby do branné moci zařaděné, nalézají
se v činné službě, pokud jsou k této
zavázány a že se tento závazek nepřerušuje
na příklad onemocněním nebo dočasnou
dovolenou.
Osoby, řádné odvodní povinnosti dosud
nesplnivší, odvedení, presenční
služby dosud nenastoupivší a osoby vojenské
mimo činnou službu podléhají v občanských,
jakož i trestních a policejních záležitostech
zpravidla občanským zákonům a úřadům.
Z tohoto pravidla stanoví osnova zákona tyto výjimky:
1. odvedení, presenční služby dosud
nenastoupivší, potřebují k sňatku
povolení vojenského úřadu;
2. omezení cestování branných povinníků
do ciziny;
3. podrobení vojenské trestní disciplinární
pravomoci v případech uvedených v §
34;
4. podrobení vojenské trestní soudní
pravomoci pro neuposlechnutí povolávacího
rozkazu anebo pro nedostavení se k činné
službě bez zvláštního zavolání
a pro trestné činy v případech uvedených
v posledních odstavci § 34.
Za mobilisace a ve válce jsou osoby v § 3. uvedené
povinny, podle svých schopností a sil přispívati
k obraně vlasti. Jsou-li přiděleny k službě
v oblasti operujících vojsk, jest nutno podrobiti
je pro všechny trestné činy v době tohoto
přidělení spáchané vojenské
trestní soudní a disciplinární pravomoci.
Používá-li se jich však k zvláštním
úkonům mimo oblast operujících vojsk,
podrobují se vojenské trestní soudní
a disciplinární pravomoci jen tehdy, jsou-li vojenskému
vedení podřízeny a jen pro trestné
činy, spáchané porušením svých
povinností při plnění zvláštních
úkonů.
Návrh přejímá tu v podstatě
ustanovení, která podle dosavadních zákonů
až dosud platí a která bylo dlužno z vojenských
důvodů podržeti. Na ustanovení tomto
nemůže měniti ničeho snížení
věku nezletilosti na 21. rok věku.
K cestování do ciziny jest potřebí
u osob vojenských cestovních průkazů
stejných jako u osob civilních, jež vydávají
úřady politické pokud průkazy tyto
mohou býti osobám branné povinnosti podléhajícím
vydávány v míru, jen se souhlasem příslušných
vojenských úřadů, stanoveno bude v
předpisech prováděcích. Věcí
ministerstva národní obrany bude za války
a mobilisace - v případě potřeby -
vydávání povolení k cestám
do ciziny osobám branné povinnosti podléhajícím
omeziti, resp. vůbec zastaviti.
Není potřebí poznámek.
Živitelé rodin požívali podle dosud platných
branných zákonů výhody zařadění
do náhradní zálohy, jsouce v ní podrobeni
pouze 10nedělnímu vojenskému výcviku
a příslušným cvičením
v záloze. Byli-li povoláni ke zmíněnému
výcviku, poskytoval jejich příslušníkům
zákon ze dne 21. července 1908, čís.
III. říšského zákona příspěvek
vyživovací.
Osnova nového branného zákona odstranivši
všechny výhody musila vypustiti i výhodu živitelů
rodin; za to však dlužno pomýšleti na to,
aby po celou dobu presenční služby takovým
rodinám, jichž výživa úplně
závisela na osobě, vykonávající
činnou službu, byl jejich příslušníkům
poskytován vyživovací příspěvek.
Mimo to by se měl přiznati vyživovací
příspěvek takovým potřebným
rodinám všech ku cvičení v záloze,
jakož i k výjimečné činné
službě podle § 27. branného zákona
povolaných vojínů.
Úpravu tohoto vyživovacího příspěvku
ponechává osnova zákonu zvláštnímu.
O státním vyživovacím příspěvku
za války platí zákon ze dne 23. září
1919 čís. 530 sbírky zákonů
a nařízení.
Navržený branný zákon stanoví
povinnosti jichž plnění nutno zabezpečiti
trestní sankcí.
Tresty osnovou stanovené lze podle porušených
povinností rozčleniti na 3 skupiny:
1. Tresty pro opomenutí předepsaného hlášení,
nedovolené sňatky, zmeškání odvodu
nebo přezkoušení, překažení
odvodu nebo přezkoušení nedostavením
se, uprchnutí před odvodem a před vojenskou
službou, obcházení branné povinnosti,
sebepoškození a poškození jiného;
2. tresty pro neuposlechnutí povolávacího
rozkazu se pro nedostavení se k činné službě
bez zvláštního zavolání;
3. trest pro neuposlechnutí výzvy, aby se osoby
uvedené v § 3. dostavily k zvláštním
úkonům.
Potrestání děje se podle stupně trestnosti:
a) cestou disciplinární (v případech
uvedených v §§ 48, 49 a 50);
b) trestem na penězích (§§ 40,
41 a 42);
c) trestem na svobodě nebo trestem na penězích
(§ 47);
d) trestem na svobodě a fakultativně kumulativním
trestem na penězích (§§ 43, 44, 45, 46,
48, 49, 50, 51 a 52).
Jakožto vedlejší trest se stanoví v §§
45 a 46 propadnutí toho, co bylo za účelem
v těchto paragrafech uvedeným poskytnuto. Ustanoveními
§§ů 47 až 51, 55, odst. 2 a 57 se zrušuje
zákon ze dne 28. června 1890, č. 137 ř.
z. a zákonný článek XXI z roku 1890,
o potrestání neuposlechnutí vojenského
povolávacího rozkazu a svádění
k tomu.
V ustanoveních trestních bylo přiměřeným
způsobem pamatováno na odchylná ustanovení
uherského práva.
K jednotlivým paragrafům oddílu VIII. není
třeba poznámek.
Zákonná úprava branné povinnosti podle
dosud platných ustanovení jest velice složitá.
Upravují ji tyto zákony:
1. branné zákony rakouský a uherský
z roku 1912, které upravují odvodní povinnost,
povinnost k službě presenční, povinnost
ke službě v záloze, k náhradní
záloze, evidenci náhradní zálohy,
u námořnictva pak ještě námořní
obrana (Seewehr),
2. zeměbranecký zákon rakouský a uherský
(honvédský) z roku 1912, které upravují
částečně zvláště
ještě brannou povinnost v zeměbraně
(u honvédů),
3. domobranecké zákony pro Rakousko a Uhry, normující
povinnost domobraneckou,
4. císařské nařízení
a příslušné uherské ustanovení
z roku 1915 o rozšíření domobranecké
povinnosti na ročníky 18, pak 43 až 50-letých,
které bylo po převratu, pokud se Čech, Moravy
a Slezska týče, zrušeno nařízením
veškerého ministerstva z 28. prosince 1918, čís.
99 sbírky zákonů a nařízení,
5. rakouský zákon z roku 1888 a uherský zákonný
článek z téhož roku o povinnosti ke
konání mimořádné služby
v míru nejmladšího ročníku zálohy
a nejmladších tří ročníků
náhradní zálohy,
6. rakouský a uherský zákon o válečných
úkonech z roku 1912, které sice neupravovaly žádné
branné povinnosti v pravém slova smyslu, ale přece
stanovovaly povinnost k osobním válečným
službám, tedy obsahově také jakousi
brannou povinnost,
7. dodatky rakouský a uherský k zákonům
o válečných úkonech, jimiž se
závazek k osobním úkonům válečným
rozšířil na ročníky 51- až
55-letých.
Ježto po převratu zůstaly všechny zákony
a nařízení podle zákona ze dne 28.
října 1918 čís. 11, sbírky
zákonů a nařízení v platnosti,
musila československá republika převzíti
všechny povinníky, v poměru jim podle svrchu
uvedených zákonných ustanovení připadajícím,
k čemuž přistoupila ještě zvláštní
kategorie branců, to jest příslušníci
československých vojsk zahraničních.
Předložená osnova upravuje brannou povinnost
pro všechny občany pokud možná jednotně
a jednoduše a jest též potřebí,
aby do příslušného poměru novým
branným zákonem zaváděného
byly povinníci s přiměřeným
přihlédnutím ke stáří
a případně již vykonané vojenské
povinnosti převedeni. Při tom dlužno vzíti
i náležitý zřetel na převod všech
příslušníků československých
zahraničních vojsk.
Převod tento upravuje právě oddíl
IX. této osnovy; podrobná ustanovení budou
vydána cestou nařizovací.
Poslední řádné odvody byly vykonávány
v Rakousku a Uhersku roku 1914 a to pro odvodní ročníky
1891 (ve 3., tedy poslední odvodní třídě),
1892 (ve 2. odvodní třídě) a 1893
(v 1. odvodní třídě). Od té
doby se žádné odvody nekonaly; jsou tedy povinni
zákonné odvodní povinnosti podle dosud platných
zákonů v roce 1920 vyhověti tyto ročníky;
1892 (za 3. odvodní třídu), 1893 (za 2. a
3. odvodní třídu), 1894 až 1897 (za
všechny odvodní třídy), 1898 (za první
a druhou odvodní třídu), 1899 (za první
odvodní třídu).
Posunutím odvodní povinností osnovou na ročník
20letých odporučuje se, aby v roce 1920 vyhověl
ročník 1898 odvodní povinnosti za všechny
odvodní třídy a ročník 1899
za první a druhou odvodní třídu; ročník
1900 podrobí se odvodům v první třídě
odvodní.
Dlužno tedy v roce 1920 provésti odvody těchto
ročníků:
1892 | (za 3. třídu. odvodní), | |||
1893 | (za 2. a 3. třídu odvodní), | |||
1894 | (za | všechny | třídy | odvodní), |
1895 | ||||
1896 | ||||
1897 | ||||
1898 | ||||
1899 | (za 1. a 2 odvodní třídu), | |||
1900 | (za 1. třídu odvodní). |
Ročníky tyto, jak již uvedeno, nebyly odvodům
podrobeny nýbrž místo odvodů použila
bývalá vojenská správa za účelem
doplňování armády prostředku
jiného totiž tak zvaných domobraneckých
třídění, nařízených
na základě domobraneckých zákonů.
Proto jest potřebí, aby ročníky tyto
byly podrobeny odvodu. Způsob provedení tohoto odvodu
upraví zvláštní předpisy, které
přihlédnou též k případům,
kdy snad výjimečně osobního dostavení
se k odvodní komisi zapotřebí nebude, což
platí obzvláště o osobách v době
provádění odvodu činnou službu
konajících.
O zpětné účinnosti odvodů podle
tohoto paragrafu provedených vydány budou podrobné
předpisy, jimiž se také upraví otázka,
od kdy se má za to, že odvodnímu řízení
podle tohoto paragrafu podrobený své odvodní
povinnosti vyhověl.
Podotýká se, že formelní provedení
odvodů u ročníků dosud odvodní
povinnosti nevyhověvších, jest nezbytné
z toho důvodu, že zákony připínají
na splnění odvodní povinnosti různé
výhody, respektive ukládají při nesplnění
jejím různá omezení a závazky;
provedení odvodů jest též potřebné
ku provádění zákona o vojenské
taxe a jest též z vojenských ohledů
nezbytnou nutností, ježto jsou jediným prostředkem,
jímž mohou býti příslušníci
zmíněných ročníků zákonným
způsobem ku plnění branné povinnosti
jim připadající zavázáni a
jsou zároveň zaručenou kontrolou evidence
těchto osob, která převratem silně
utrpěla.
Z osob, podle předchozího paragrafu odvedených
přidrží se ke krytí mírového
stavu v přechodné době především
dobrovolníci a osoby dobrovolně v činné
službě pokračující, jakož
i příslušníci ročníku
1900.
U příslušníků ročníků
1899 až 1892 vezme se přiměřený
zřetel na dobu již vykonané činné
služby, nebude-li ke krytí mírového
stavu potřeby celých ročníků.
Při tom budou přidrženi k činné
službě především osoby sproštěné
uvedených ročníků, které za
války nekonaly buď vůbec žádnou
činnou službu, anebo jen službu poměrně
krátkou nedosahující délky tímto
zákonem stanovené presenční služby.
Opatření toto jest tím odůvodněnější,
ježto by v míru rovněž musily osoby takové
své povinnosti k presenční službě
zadost učiniti, jinak by neměly vůbec žádného
výcviku anebo jen krátký nepostačující
výcvik, třebas že byly uznány k vojenské
službě úplně způsobilými.
Zavedením prvé a druhé zálohy i pro
osoby, které dosud byly jen domobraneckou povinností
vázány, nastala nutnost i tyto do branného
poměru podle nového branného zákona
způsobem v paragrafu tomto naznačeným převésti.
Převod v paragrafu tomto uvedený provedou vojenské
úřady ministerstvem národní obrany
tím pověřené na základ písemného
materiálu podle zvláštního nařízení.
Podotýká se, že převod tento týče
se jak domobranců teprve za války tříděných,
tak i domobranců, kteří po uplynutí
předepsané služební povinnosti byli
ze svazku bývalého vojska (zeměbrany) propuštěni
s výhradou plnění povinnosti domobranecké
(t. zv. slouživší domobranci).
Dosavadními brannými zákony poskytnuté
výhody byly tyto:
1. výhoda jednoroční služby pro absolventy
středních škol a škol odborných,
středním na roveň postavených,
2. výhoda dvouleté služby u námořnictva
ve službě technické pro absolventy techniky
a vyšších průmyslových škol,
3. výhoda dvouleté služby pro absolventy nižších
odborných škol, jakož i pro absolventy šesti
tříd středních škol,
4. výhoda zařadění do náhradní
zálohy pro majitele zděděných statků,
pro živitele rodin a pro kandidáty duchovního
stavu,
5. výhoda zařadění do evidence náhradní
zálohy pro duchovní,
6. za války krom toho ještě výhoda nošení
odznaků jednoročních dobrovolníků.
Demokratický ráz armády nepřipouští,
aby jednotlivým kategoriím povinníků
byly poskytovány v plnění branné povinnosti
výhody a proto jest potřebí, aby i ty výhody,
jež snad již jednotlivcům přiřknuty
byly anebo na něž nároku nabyly, byly zrušeny
a proveden byl převod do branného poměru
novým branným zákonem zdůvodněného.
Jedinou výjimku odporučuje se tu učiniti
z politických důvodů u duchovních
a kandidátů duchovního stavu všech státem
uznaných vyznání, kteří v den
působnosti nového branného zákona
výhod podle § 29. dosavadních branných
zákonů již nabyly. Pro ty platí ustanovení
druhého odstavce tohoto paragrafu. Samozřejmě
podrží duchovním, jimž byla propůjčena
již hodnost vojenských duchovních tuto hodnost.
V budoucnosti nebude příprava k duchovnímu
stavu nebo duchovní stav sám příčinou
žádných úlev v plnění
branné povinnosti, jako jest tomu též ve Francii.
Případná potřeba vojenských
duchovních bude kryta z řady duchovních,
v duchovní správě ustanovených; pokud
se snad duchovních použije jen k určitým
druhům vojenské služby (službě
sanitní), stanoví se prováděcími
předpisy.
Připomíná se ještě, že zrušením
výhody jednoroční služby nebude mnoho
osob na tuto výhodu již nárok nabyvších
postiženo, ježto již většinou svoji
jednoroční službu absolvovaly. Pokud se týče
úlev, jež jim byly při konání
presenční služby poskytovány, bylo dlužno
je - jako demokratickému duchu a rovnosti branných
povinníků neodpovídající -
odstraniti.
Stran živitelů rodin bylo pamatováno na to,
aby se jich příslušníkům poskytl
v případě nastoupení činné
služby příspěvek vyživovací,
tak že lze lehce výhody živitelům rodin
dosavadním branným zákonem poskytované
postrádati.
Ostatně bylo odkladem nástupu presenční
služby umožněno odstraniti nevýhody a
škody, jež by činná služba v určité
době přivoditi mohla.
Ustanovení toto týče se trestních
činů spáchaných před působností
tohoto zákona po vzniku našeho státu, nikoli
těch, které byly spáchány proti branné
povinnosti za bývalé monarchie.
Spolupůsobení toto vztahuje se hlavně na
součinnost při provádění odvodů,
pak na záležitosti evidence se týkající,
jakož i na sprostředkování styku mezi
vojenskými úřady a osobami v neaktivním
poměru jsoucími, konečně pak na všechny
záležitosti branců související
s plněním branné povinnosti v míru
i ve válce a vůbec na vše, co ku provedení
branného zákona zvláštními předpisy
obcím nebo správám matrik přikázáno
bude.
V zájmu branných povinníků bylo ustanoveno,
že podání včetně rekursů
a protokoly odnášející se ku provedení
branného zákona požívají osvobození
od kolků.
Ustanovení druhého odstavce odůvodňuje
se tím, že korespondence tam dotčená
děje se v zájmu branné moci československé,
pročež jest dlužno jí přiznati
výhody úřední korespondence.
Není potřebí poznámek.
V ohledu formálním se navrhuje, aby osnova přikázána
byla výboru brannému s tím, aby o ní
podal zprávu ve lhůtě 10 dnů.
Příloha A.
Pěchota: | 48 pěš. pluků (o 3 praporech) | 3.264 | 72.040 | 3.504 | |||
4 pěš. horské pluky (o 3 praporech) | 272 | 6.032 | 292 | ||||
10 samostatných praporů pěchoty | 240 | 5.300 | 250 | ||||
Souhrn pěchoty | 3.776 | 83.372 | 4.046 | ||||
Jízda: | 10 jezdeckých pluků | 500 | 12.000 | 13.370 | |||
Souhrn jízdy | 500 | 12.000 | 13.370 | ||||
Dělostřelectvo | 12 pluků polních kanonů (1 - 12) | 336 | 4.800 | 3.000 | |||
12 pluků polních houfnic (51 - 62) | 336 | 4.800 | 3.000 | ||||
12 oddílů hrub. dělostřelectva (101 - 112) | 240 | 3.000 | 1.800 | ||||
12 oddílů horského dělostřelectva (251 - 262) | 240 | 3.000 | 1.800 | ||||
2 horské dělostřelecké pluky (201 - 202) | 46 | 600 | 400 | ||||
2 oddíly jezd. dělostřelectva (401 - 402) | 46 | 600 | 400 | ||||
3 oddíly spec. dělostřelectva (151 - 153) | 60 | 750 | 450 | ||||
3 oddíly vrhačů min (351 - 353) | 60 | 750 | 450 | ||||
3 oddíly 30.5 cm hmoždířů (303, 308, 313) | 51 | 600 | |||||
3 oddíly 21 cm hmoždířů (304, 309, 314) | 51 | 600 | |||||
3 oddíly 15 cm autohoufnic (302, 307, 312) | 51 | 600 | |||||
3 oddíly 15 cm autokanonů (301, 306, 313) | 51 | 600 | |||||
3 oddíly 24 cm autokanonů (305, 306, 315) | 51 | 600 | |||||
3 oddíly těžkého protiletadlového děl. (1, 2, 3) | 51 | 600 | |||||
3 oddíly těž. vrhačů min (1, 2, 3) | 45 600 | 300 | |||||
Souhrn dělostřelectva | 1.315 | 22.500 | 11.300 | ||||
Technické vojsko: | 5 ženijních praporů | 172 | 3.027 | 71 | |||
Letecký sbor | 30 letec. setnin | 300 | 2.500 | 350 | |||
školy, parky atd. | 200 | 2.000 | 300 | ||||
let. sbor. Souhrn | 500 | 4.500 | 660 | ||||
1 telegrafní pluk | 85 | 1.800 | 50 | ||||
1 železniční pluk | 66 | 1.500 | |||||
elektroprapor | 30 | 1.000 | 5 aut | ||||
Autosbor | 15 autosetnin (pro divise) | 75 | 3.965 | 1.140 aut | |||
k tomu dílny, velitelství, skladiště | 55 | 620 | |||||
Souhrn autosboru | 130 | 4.085 | 1.140 aut | ||||
5 vozat. praporů | 250 | 3.100 | 1.640 | ||||
loďstvo | 180 | 1.000 | mají 6 monitorů, 6 str. lodí, 2 vlečné lodě | ||||
Souhrn techn. vojska | 1.413 | 20.012 | 1.761 | ||||
Ostatní | Zeměpisný ústav | 91 | 178 | ||||
Zdravotní vojsko 8 kmen. setnin | 32 | 766 | |||||
Stavební odbor | 95 | 188 | |||||
Voj. zásobárny | 196 | 2.002 | |||||
Duchovní správa | 42 | 50 | |||||
Doplňovací odbor (mají vlastní stav) | 439 | 62 | v celé republice u všech doplň. velit. i zeměbr. a domobr. | ||||
Voj. evidence koní | 35 *) | 85 | 57 | *) z toho 5 veter. | |||
Justiční správa | 29 | ||||||
156 | |||||||
Souhrn ostatních | 1.086 | 4.026 | 57 | ||||
Souhrn: | Pěchota | 3.776 | 83.372 | 4 046 | |||
Jízda | 500 | 12.000 | 13.370 | ||||
Dělostřelectvo | 1.315 | 22.500 | 11.300 | ||||
Technické vojsko | 1.413 | 20.012 | 1.761 | ||||
Ostatní | 1.086 | 4.026 | 57 | ||||
Dohromady | 8.090 | 141.910 | 30.534 | ||||
Příloha B.
37.772 | 15.716 | 3.522 | 19.101 | 76.111 | |
37 082 | 15.195 | 3.722 | 18.474 | 74.473 | |
34.940 | 13.706 | 4.210 | 18.221 | 71.077 | |
33.616 | 12.680 | 3.353 | 16.713 | 66.362 | |
33.609 | 13.188 | 3.188 | 17.836 | 67.821 | |
31.530 | 12.982 | 3.010 | 16.833 | 64.355 | |
31.963 | 13.737 | 3.313 | 18.187 | 67.200 | |
30.529 | 14.440 | 3.511 | 19.405 | 67.885 | |
37.424 | 16.528 | 3.428 | 18.580 | 75.960 | |
38.526 | 16.901 | 4.269 | 17.077 | 75.133 | |
344.991 | 145.073 | 35.886 | 180.427 | 706.377 | |
34.499 | 14.507 | 3.588 | 18.042 | 70.637 |
34.438 | 16.740 | 4.185 | 20.311 | 75.674 | |
35.907 | 15.163 | 3.791 | 19.991 | 74.852 | |
45.629 | 22.121 | 5.530 | 24.077 | 97.357 | |
115.974 | 54.024 | 13.506 | 64.379 | 247.883 | |
38.654 | 18.008 | 4.502 | 21.459 | 82.627 |