Novela připouští změnou tohoto paragrafu
opět zákup let, do původního zákona
z roku 1906 pojatý, cís. nař. ze dne 25.
června 1914 však odstraněný. Je to další
způsob, jímž si pojištěnci budou
moci zvýšiti své nároky (vedle zvýšení
vyplývajícího ze zavedení nových
tříd služného). Opětné
povolení zákupu let jest nutné zejména
proto, že rozšířením pojistné
povinnosti na nové kategorie zaměstnanců
zejména na dozorčí personál v zemědělství,
lesnictví, hornictví a průmyslu, jakož
i na zaměstnance v obchodech, vstoupí do pojištění
poprvé mnoho zřízenců již starších,
jimž musí býti umožněno započítání
let dříve odsloužených, avšak nepojištěných.
Zákupem let vyhoví se také všeobecnému
přání úřednictva, započítání
válečných let do pense dvojmo. Vstupní
stáří pojištěncovo nesmí
klesnouti zákupem let pod 16. rok jeho veku.
Aby bylo zamezeno zneužití zákupu let v neprospěch
nositelů pojištění tím, že
by byl zákup, nepodmíněný lékařskou
prohlídkou, uskutečněn bezprostředně
před nastávající invaliditou nebo
smrtí za účelem co největšího
zvýšení důchodu invalidního nebo
vdovského, ustanovuje osnova, že ze zákupu
služebních let vzchází pojištěnci
narok teprve uplynutím 2 let po provedeném zákupu.
Nastane-li případ pojistný (invalidita, smrt)
před uplynutím těchto 2 let, vrátí
se zaplacená zákupní premie se 4% úrokem.
Premie pojistné zůstávají v dosavadních
6 třídách služného nezměněny
a stoupají v třídách VII.-XVI. vždy
o 6 K. Klíč, podle kterého se premie dělí
na zaměstnavatele a zaměstnance, zůstává
beze změny, odstraňuje se však ustanovení,
že pojištěnec s požitky přes 7200
K nese celou premii ze svého. Změna tato je odůvodněna
zvýšením premií v důsledku zavedení
nových tříd služného, ježto
jinak by musil pojištěnec přispívati
na své pojištění sám až
90 K měsíčně a to při služném,
které není dnes, nepřevyšuje-li daleko
9000 K, příliš vzdáleno od existenčního
minima. Je proto zcela spravedlivo, když zaměstnavatel
přispěje i zde 1/2 premií, jak je to též
v pensijním pojištění německém,
kde zaměstnavatelé hradí 1/2 premií
i v třídách nejvyšších.
Rovněž je sociálně odůvodněno,
když zaměstnavatel ponese, jak osnova navrhuje, tam,
kde celkový služební příjem jeho
zaměstnance nedosahuje ani 600 K ročně neb
kde sestává pouze z požitků naturálních,
celou premii.
Nové je ustanovení odst. 3., že za zaměstnavatele
se považuje, kdo uzavřel se zaměstnancem služební
smlouvu a zavázal se v ní platiti služné.
Není-li tato osoba současně majitelem podniku,
ručí s ní podnikatel za premie podle tohoto
zákona rukou společnou a nerozdílnou. Jedná
se tu hlavně o spolky, o různá zakládající
konsorcia atd., kde není namnoze možno, není-li
zde zvláštního jmění, premie
vydobýti. Uvedeným ustanovením bude umožněno,
dosíci premií na osobě, která se zaměstnancem
jménem spolku atd. jednala a služební smlouvu
sjednala.
Všeobecnému pensijnímu ústavu ve Vídni
dostávalo se roční podpory 100.000 korun
k úhradě služného řídících
úředníků pensijního ústavu
a jeho zemských úřadoven. Zástupci
dělnictva často si právem stěžovali,
že v době, kdy invalidní a starobní
pojištění dělnictva není ještě
provedeno, pojištění soukromých zřízenců
jest podporováno státním příspěvkem
a žádali, aby tento příspěvek
byl odstraněn. Tomuto požadavku jest již ze zásadních
důvodů vyhověti, nehledíc ani k tomu,
že Všeobecný pensijní ústav jest
tak situován, že této státní
podpory nepotřebuje. Jednak rozšířením
pojistné povinnosti, jednak odstraněním konkurujících
náhradních ústavů a náhradních
smluv bude jeho postavení ještě značně
zlepšeno.
Zadrželé premie jest podle návrhu zúrokovati
5 %. Úrok tento odpovídá úroku ze
zadržených dávek veřejných a
má zajistiti včasné doplnění
povinností se strany zaměstnavatele, který
mnohdy při příhodném trhu peněžním
z neplacení pensijních příspěvků
získával výhody. Zvýšení
úroků z prodlení je též odůvodněno
změnou základní úrokové míry
Všeobecného pensijního ústavu v novele
z roku 1914. kteráž při stanovení úroku
z prodlení k této změně nehleděla.
Změny tyto jsou pouze formální a podmíněny
zákonem o zřízení Všeobecného
pensijního ústavu v Praze ze dne 20. prosince 1918,
čís. 92 sb. zák. a nař., jakož
i jeho stanovami, vydanými ministerstvem sociální
péče výnosem ze dne 7. února 1919,
čís. 1295.
Zákonodárství sociálně-politické
v československé republice počítá
se 4 lety jako s periodou volební a jest proto záhodno,
aby táž perioda volební byla pojata také
do zákona pensijního. Zavedení přímých
osobních voleb podle zásad poměrnosti odpovídá
rovněž požadavkům doby. Nový jednací
řád zemských úřadoven, obsahující
ustanovení o provedení voleb (§ 95), vydá
ministr sociální péče. Zamýšlí
se vydati volební řád, podle kterého
volby do valného shromáždění
Všeobecného pensijního ústavu budou
provedeny u nemocenských pokladen. Do vzorných stanov
nemocenských pokladen bylo pojato ustanovení, že
každý pojištěnec musí ohlásiti,
zda-li jest pojištěn podle zákona o pensijním
pojištění a v kladném případě
u kterého ústavu jest pojištěn. O těchto
pojištěncích povede nemocenská pokladna
zvláštní záznam. V den ustanovený
pro volby odevzdají členové ústavu,
do jehož valné hromady volby se konají, osobně
hlasovací lístky volební komisi, zřízené
u nemocenské pokladny podle § 16 e zákona ze
dne 15. května 1919, čís. 268 sb. z. a n.;
komise provede skrutinium a zašle výsledek jeho se
zápisem i se všemi hlasovacími lístky
ústřední volební komisi u Pensijního
ústavu, jež provede skrutinium konečné
a vyhlásí výsledek.
Paragrafy tyto upravují palčivou otázku pojištění
náhradními zařízeními a tím
otázku soustředění pensijního
pojištění, dnes neudržitelně
roztříštěného. Původní
tendence zákonodárcova, aby pensijní fondy
před zákonem o pensijním pojišťování
již existující a poskytující
daleko vyšší zaopatření, než-li
Všeobecný zákon pensijní veškerenstvu
zaměstnavatelů může ukládati,
byly zachovány a aby podnícen byl další
rozvoj takovýchto pensijních fondů umožňujících
lepší invalidní a starobní zaopatření,
než-li zákonné, nedošla přesného
výrazu v pensijním zákoně, kterýž
připustil zakládání i takových
náhradních zařízení, jež
poskytovala jen zákonná minima. A takových
bylo právě založeno nejvíce.
Vznikala náhradní zařízení
nikoli v zájmu pojištěncův, nýbrž
hlavně z důvodů politických, finančních
a zejména v zájmu zaměstnavatelů samých.
Tak vyvstalo několik set náhradních ústavů
a smluv, nikoliv jako doplněk Všeobecného pensijního
ústavu, nýbrž jako jeho konkurence a nastal
bezohledný boj o pojištěnce, v němž
měl úspěch ten, kdo sliboval největší
výhody - zaměstnavatelům a popřával
jim v pojišťování jejich zaměstnanců
volnou ruku.
Ukázalo se, že zákonodárce, který
chtěl původně přispěti výhradně
k rozvoji dobrovolného vyššího pojištění,
přispěl ve skutečnosti více k rozbití
pojištění zákonného na sta malých
a finančně slabých ústavů.
Docílil tak právě opaku toho, co zamýšlel:
Na místo, aby zaměstnavatelé byli podněcováni
k pronikavější sociální péči
o své zaměstnance, stala se náhradní
zařízení prostředkem k obcházení
zákona a k odpírání i zákonného
minima zřízencům, jež na ně mají
bezesporný nárok. Povolování náhradních
ústavů a smluv, obmezujících se pouze
na zákonná plnění, stalo se tak pravou
metlou pensijního pojištění.
Totéž platí i o náhradních zařízeních,
poskytujících pouze málo více nad
zákonné minimum. Neboť nepatrné výhody,
jež tyto ústavy zaručují svým
pojištěncům, podmíněné
ovšem vyššími příspěvky,
jsou více než vyváženy okolností,
že požitky pojištěné neodpovídají
skutečným a že řada zaměstnanců
nejsouc vůbec k pojištění přihlášena,
odpykává tuto zdánlivou výhodu jiných
pojištěnců ztrátou svého pojištění
vůbec. S hlediska sociálního nemůže
býti ani existence těchto náhradních
ústavů odůvodněna.
Dnešní stav náhradního pojištění
je neudržitelný také ještě z jiných
důvodů. Vedle Všeobecného pensijního
ústavu, který z důvodů politických
byl vybaven 10 zemskými úřadovnami a v republice
československé jich čítá pět,
jest v republice na 350 náhradních zařízení.
Tato pensijní zařízení s úřednictvem,
funkcionáři a právními zástupci
vyžadují na správních výlohách
značné částky, jež ovšem
zaplatiti musí pojištěnci a jež při
pronikavém omezení náhradního pojištění
mohla by býti vynaložena v jejich prospěch.
Existence náhradních ústavů a smluv
zdražuje dále správu neustálým,
velmi složitým a proto drahým převáděním
premiových reserv. Při velké fluktuaci úřednictva
a zřízenectva stává se totiž
často, že týž pojištěnec mění
během roku dva a tři, ba i více nositelů
pojištění. A vždycky je nutno, vypočítávati
při tom jeho premiovou reservu ke dni přístupu
k tomu či onomu pensijnímu ústavu a poukazovat
ji novému nositeli pojištění. Takových
přestupů je ročně u Všeobecného
pensijního ústavu mnoho tisíc (v roce 1909
25.000, v roce 1917 ještě 8.604) a agenda s nimi spojená
(pro podstatu pensijního pojištění úplně
zbytečná) vyžaduje velkého poctu úřednictva.
Hlavní závadou náhradního pojištění
jest však již dříve zmíněná
úplná volnost v provádění pensijního
pojištění. Kdežto Všeobecný
pensijní ústav prováděl a provádí
stále svými inspektory přísnou kontrolu
zaměstnavatelů v tom směru, zda mají
přihlášeny veškeré zřízence
pojistné povinnosti podléhající (na
př. dílovedoucí, mistry, expedienty, políry
atd.) a pojištěny na požitky, odpovídající
skutečným jejich příjmům v
té které době, omezuje se většina
náhradních zařízení výlučně
na to, co zaměstnavatel uzná za vhodné jim
oznámiti, a agitovala právě touto svou "kulantností"
proti Všeobecnému pensijnímu ústavu.
Tak se stává, že firma přihlašuje
u náhradního ústavu velmi často sotva
polovici ze zřízenců, jež by musila
pojistiti u Všeobecného pensijního ústavu.
Tím ztrácí značný počet
pojištěnců pensijní nároky vůbec.
K tomu přistupuje, že u náhradních smluv
a náhradních ústavů jednotlivých
firem není pojištěncům vyhrazen dostatečný
vliv na správu jakož i na rozhodování
o jejich nárocích z pojištění,
zvláště na přiznání důchodu
invalidního a starobního, takže rozhodování
spočívá buď výhradně neb
alespoň převážně v rukou zaměstnavatele
neb ředitelů závodu, kteří
jistě za zástupce pojištěnců
považováni býti nemohou. Že za těchto
poměrů zájmy zřízencův
u náhradních zařízení pojištěných
trpí zcela neobyčejně, je bezesporno. Takový
asi je stav dnešního pensijního pojištění,
v němž zákonem ze dne 20. prosince 1918, čís.
92 sb. zák. a nař. nastala změna pouze potud,
že další tříštění
bylo znemožněno.
Pronikavá náprava je tudíž nutná.
Ta pak vyžaduje nezbytně jako minimum:
1. zrušení náhradních smluv vůbec;
2. zrušení náhradních ústavů, neposkytujících více než zákonné minimum;
3. zrušení náhradních ústavů, poskytujících jen málo více než Všeobecný pensijní ústav:
4. sdružení oněch nositelů pojištění,
jež zůstanou zachovány, ve Svaz obdobný
svazu nemocenských pokladen.
Ad 1. Náhradní smlouvy jsou nejnižší
formou pensijního pojištění, pokud je
lze vůbec pojištěním nazvati. Neboť
nejsou vůbec založeny na zásadách pojistně-matematických,
není zde také zvláštního odděleného
jmění, jež by krylo nároky pojištěnců.
Existuje nejvýše kauce, pravidelně nezajišťující
ani nároků vykázaných pojištěnců,
nemluvíc ovšem vůbec o krytí nároků
zaměstnanců, jež zaměstnavatel - ač
do pensijního pojištění patří
- do něho zahrnul. Jinak ručí za pojistná
plnění pouze a výhradně jmění
podnikatelovo. Jde tudíž o nároky smluvní,
jež pro případ insolvence firmy sdílejí
osudy všech obdobných věřitelů.
Ze všeho toho je zajisté patrno, že tato forma
pensijního pojištění poskytuje pojištěncům
nejméně jistoty v příčině
splnění jejich nároků. Obecný
zájem sám vyžaduje tudíž kategoricky,
aby náhradní smlouvy v československé
republice byly vůbec a bezpodmínečně
zrušeny. Zrušení toto je tím naléhavější,
ježto právě. náhradní smlouvy
a jejich veliký počet vedly k roztříštění
pensijního pojištění až do dnešních
nemožných a neudržitelných poměrů
a poněvadž daleko největší část
jejich nezaručuje pojištěncům více,
než pouhé zákonné nároky a jest
uzavřena jen s malým počtem pojištěnců,
namnoze jen s jedním až pěti zřízenci,
což je v sociálním pojištění
a zvláště pojištění s dlouhodobými
plněními pravou kuriositou. Zrušením
náhradních smluv odstraní se opravdová
temná pevnina pensijního pojištění,
v níž je jakákoliv kontrola, již také
následkem ohromného počtu smluv. předem
vyloučena a tudíž libovůli zaměstnavatele
ponechána volnost naprostá.
Ad 2. Zrušení náhradních ústavů,
neposkytujících více než zákonné
minimum, jest předcházejícími vývody
plně odůvodněno. Jde většinou
o ústavy čistě konkurenční,
jež těžily z neurovnaných národnostních
poměrů rakouských, jež se jinak však
udržují pouze svojí ochotou k zaměstnavatelům.
Ad 3. Též nutnost zrušení náhradních
ústavů, poskytujících pouze málo
více, než zákon zaručuje, byla již
nahoře prokázána.
Ad 4. Jinak je tomu u náhradních ústavů,
poskytujících podstatně více, než
zákon zaručuje, a bude moci zaručovati i
po sebe pronikavější své úpravě.
Jde tu především o pensijní ústavy
jednotlivých firem, a pak určitých odvětví
podnikání, jez existovaly z největší
části již dávno před rokem 1909
a jež by nedovedlo nahraditi ani oddělení pro
pojištění na vyšší než
zákonné nároky u Všeobecného
pensijního ústavu z toho důvodu, že
jim zaměstnavatelé přikazují ze svých
ročních zisků značné, do statisíců,
ba milionů jdoucí částky, což
by v případě zrušení těchto
ústavů a přidělení jejich pojištěnců
k ostatním pojištěncům Všeobecného
pensijního ústavu sotva činili. Poněvadž
pak u nositelů pensijního pojištění
není také důvodu, jenž nutí k
soustředění všech nositelů pojištění
v pojištění nemocenském - vytvoření
silné organisační základny pro potřeby
sociální politiky vůbec - jest možno
tyto náhradní ústavy zachovati. Aby však
společný postup těchto ústavů
i Všeobecného pensijního ústavu v záležitostech
pojištěnců všech nositelů pojištění
se týkajících byl umožněn, dlužno
naříditi jejich sdružení ve svaz podle
obdoby svazu nemocenských pokladen, o němž
pojednává článek II. osnovy.
Ve smyslu zásad zde rozvedených navrhuje novela
v § 66. zrušení náhradních smluv
dnem 1. prosince 1920, takže pojistná povinnost může
nadále vedle pojištění u Všeobecného
pensijního ústavu býti podle § 64. splněna
pouze pojištěním u některého
tuzemského náhradního ústavu, vyhovujícího
podmínkám § 65 a.
V zájmu pojištěnců bylo však nutno,
připustiti u některých náhradních
smluv, poskytujících daleko více než
zákon, přeměnu v ústavy náhradní
a to u takových, které byly ve skutečnosti
zařízeny jako ústavy náhradní,
měly tudíž nároky svých pojištěnců
kryty podle zásad pojistně-matematických
a sdělávaly také řádné
bilance. Přeměnu tuto umožňuje §
65. osnovy. § 65a stanoví podmínky, jimž
musí vyhovovati náhradní ústavy, aby
mohly zůstati zachovány. Jsou to tytéž
podmínky, které byly novelou z roku 1914 stanoveny
pro uznání nových náhradních
ústavů a z nichž nejdůležitější
je prvá, jež praví, že hodnota nároků
ústavů náhradních musí hodnotu
nároků zákonných převyšovati
alespoň o 1/5. Tato podmínka je zajisté minimum,
jež nutno po náhradním ústavu žádati,
má-li jeho existence vedle Všeobecného pensijního
ústavu býti odůvodněna.
Změny tohoto paragrafu mají za účel
zajistiti pojištěnci pensijní nároky
nabyté, přestoupí-li od jednoho nositele
pojištění ke druhému. Podle dosud platných
předpisů převádí se při
přestupech premiová reserva zákonná,
zvětšená případně o částky
premií, které pojištěnec platil u náhradního
ústavu nad zákonnou výměru. Částky
premií, které zaměstnavatel platil nad částku
zákonných premií, zůstaly poslednímu
nositeli pojištění a převedeny nebyly.
Tím se nabyté nároky pojištěnců
při přestupu podstatně zkracovaly a náhradní
ústav se neodůvodněně obohacoval.
Novým zněním tohoto paragrafu se zajišťuje
převod premiové reservy potřebné ke
krytí veškerých získaných nároků
přestupujícího pojištěnce. Tím
jest uskutečněn požadavek, aby pojištěnec
ze získaných svých nároků pensijních
neztratil při přestupu ani sebe menší
jejich části a aby tudíž nebyl vzhledem
na pensijní nároky omezován ve své
volnosti změniti své místo, když mu
to jeho zájem přikazuje.
Analogicky upravuje odst. 2. převod premiových reserv
při přestupu pojištěnce do služby
podle § 2. bod 3. p. z. p. z pojistné povinnosti vyňaté
a naopak. Převod premiových reserv v těchto
případech - kromě jednostranného převodu,
stanoveného v § 2. bodu 6., novely z r. 1914 - dosud
upraven nebyl a při nynějších častých
přestupech ze služby soukromé do veřejné
a naopak jest nezbytnou nutností, aby přestupující
zaměstnanci netrpěli újmy na získaných
již nárocích pensijních. Bližší
ustanovení o výši premiové reservy,
kterou zaměstnavatel v § 2. bodu 3. jmenovaný
má převésti na následujícího
nositele pojištění, stanoví se v dohodě
se zúčastněnými ústředními
úřady cestou nařizovací.
Odstavec tento obsahuje jen nutné změny stilistické
a vytýká v poslední větě výslovně
zásadu, z předchozích vět tohoto odstavce
již vyplývající, že po nastalém
případu pojistném (smrti, invaliditě)
nelze dodatečně hlásiti nové okolnosti
pro pojistný poměr rozhodné. Ustanovení
toto - praktikované již podle nynějšího
zákona nositeli pojištění i rozhodčími
soudy - jest nutnou ochranou nositele pojištění,
který za mnohdy úmyslné opomenutí
zaměstnavatelův a pojištěnců
nemůže nésti následky ke škodě
zaměstnavatelův a pojištěnců
své povinnosti dbalých. Tento předpis má
působiti též výchovně na interesenty
pojištění, aby svým zákonným
povinnostem včas dostáli. Civilněprávní
ručení zaměstnavatelovo za škodu zaměstnanci
způsobenou opomenutím přihlášek
ovšem sankcí touto zrušeno není (sr. §
84. odst. 4.).
Za účelem kontroly podniků, zaměstnávajících:
zřízence pojištěním povinné,
zřídil Všeobecný pensijní ústav
zvláštní inspekční orgány
(inspektory), jež pravidelně navštěvují
firmy a zjišťují, zda jsou k pojištění
přihlášeni všichni, kdož pojistné
povinnosti podléhají, a na skutečné
své požitky. Aby bylo možno srovnati služební
požitky přihlášené s faktickými
požitky zaměstnance v té které době,
navrhuje osnova - dodatkem k ustanovením již platným
-že zaměstnavatel je povinen, dáti nahlédnouti
zmíněným inspektorům do mzdových
seznamů, vedených k účelům
pojištění úrazového podle zákona
ze dne 8. února 1909, čís. 29 ř. z..
jakož i jiných zápisků, kterých
je třeba k vyšetření pojistného
poměru, jakož i dovoliti, aby na místě
pracovním konali šetření za účelem
zjištění pojistné povinnosti. K usnadnění
výkonu služby dlužno těmto inspektorům
při konání jejich služební povinnosti
poskytnouti ochrany § 68. trest. zákona, aby jim při
inspekci se strany zaměstnavatelů i zaměstnanců
nebyly činěny překážky.
stanoví v zájmu úplného provedení
pensijní ho pojištění povinnost nemocenských
pokladen, aby legitimovaným orgánům pensijního
ústavu dovolily nahlédnouti do svých záznamů,
rozhodných pro otázku pensijní povinnosti.
Ustanovení toto vyslovuje jen skutečný stav
mezi pensijním ústavem a nemocenskými pokladnami
již podle nutné potřeby se vyvinuvší.
Navrhované změny jsou rázu formálního
a podmíněny zejména novými ústavními
poměry souvisejícími se zřízením
československé republiky.
upravují otázku pojištění náhradními
smlouvami do doby, než bude provedena jejich likvidace a
povinnost k převodu premiové reservy pro případ
vystoupení zřízence z pojištění
u nich a dále nároky pojištěnců
v případech, kdy zaniklo pojištění
sice před vstoupením novely v platnost, kde však
případ pojistný nastal teprve za její
platnosti.
Zkušenosti, kterých bylo nabyto se svazy nemocenských
pokladen vedly k tomu, že článkem XIX. zákona
ze dne 15. května 1919, cís. 268 sb. z. a n. byla
vyslovena povinnost, aby každá nemocenská pokladna
byla členem některého svazu nemocenských
pokladen.
Tyto svazy jsou již nyní důležitými
pomocnými orgány ministerstva sociální
péče a jejich důležitost bude stále
stoupati. Také náhradní ústavy pensijní
uznaly za potřebno, aby k plnění společných
úkonů sdružily se ve Svaz a jest účelno,
aby i pro pensijní ústavy byla vyslovena povinnost
členství u Svazu, poněvadž pouze tak
bude možno použíti Svazu k úkonům,
jež by jinak musely býti vykonávány
odděleně pro členy Svazu a odděleně
pro nečleny. Všeobecnému pensijnímu
ústavu, který již nyní jest členem
Svazu, byla ponechána možnost býti členem
i nadále. Se zřetelem k jeho zvláštnímu
postavení nebyla mu však tato povinnost uložena.
Ustanovení o státním dozoru, o stanovách
Svazu o jmění rozpuštěného Svazu
atd. jsou analogická příslušným
ustanovením nemocenského zákona o Svazu nemocenských
pokladen.
zmocňuje vládu k uzavření státních
smluv o reciprocitě v pensijním pojištění,
jež bude nutná vzhledem k okolnosti, že pensijní
pojištění je zavedeno ve všech státech
na troskách býv. Rakouska vzniklých, tedy
jak v československé republice tak v republice polské
a rakouské, jakož i v Jihoslavii, konečně
pak v Německu podle zákona ze dne 20. prosince 1918,
a že je pravděpodobno, že pojištěním
povinní občané jednoho státu budou
často po delší nebo kratší dobu
zaměstnáni v obvodě státu jiného,
kde rovněž budou podléhati povinnosti pojistné.
Půjde tedy zejména o to, aby v takových případech
pensijní pojištění dotyčného
zaměstnance netrpělo, nýbrž aby pojištění
jednoho státu mohlo býti navázáno
na pojištění státu druhého, čemuž
mají sloužiti zejména mezistátní
smlouvy o otázkách v tomto článku
sub 1-4 uvedených.
K provádění pojištění
na vyšší než zákonné nároky
byl Všeobecný pensijní ústav již
zmocněn čl. IV. novely z roku 1914. Osnova chce
umožniti Všeobecnému pensijnímu ústavu,
aby mohl pojišťovati též výdělečně
činné osoby, pojistné povinnosti nepodléhající.
Lze totiž očekávati, že po rozšíření
pojistné povinnosti, jak je osnova navrhuje, budou chtíti
mnohé podniky, zejména větší,
jako př. peněžní ústavy, různé
úřady a korporace, velké firmy atd., pojistiti
též sluhy a jiné zaměstnance, zejména
jsou-li u firmy již po dlouhá léta zaměstnáni,
přes to, že pojištěním povinni
nejsou. Pojištění takovýchto zaměstnanců,
kteří u náhradních ústavů
jsou podle stanov již dávno pojišťováni,
má býti umožněno odděleně
od kategorií pojistné povinnosti podléhající
v oddělení s odděleným hospodářstvím
a účtováním právě tak
jako pojištění na dávky vyšší
než zákonné, aby průměr risik
zákonných nebyl těmito risiky škodlivě
dotčen.
zrušuje některá ustanovení zákona
o pensijním pojištění. pokud tímto
návrhem jsou jinak upravena. Úpravou organisace
pensijního pojištění (náhradních
zařízení) odpadl důvod, který
vedl k ustanovení § 4 zákona ze dne 20. prosince
1918, č. 92 sb. z. a nař.
Nutnost pronikavého zvýšení a rozšíření
dávek. zákona o pensikním pojišťování
je dána v prvé řadě nepoměrem
mezi nároky ze zákona plynoucími a skutečným
služebním příjmem osob pojistné
povinnosti podrobených, dále novými sociálně
politickými a sociálně-hygienickými
hledisky, z nichž uvažuje se dnes sociální
pojišťování. Zvýšení
to a jemu odpovídající zvýšení
prémií nedá se odkládati, neboť
každým měsícem, v němž platí
se dosavadní nízké prémie, stává
se započítání zvýšených
dávek zákona pro praeterito nákladnějším
a méně snadno proveditelným, nehledíc
k pojistným případům odškodňovaným
v mezidobí podle nízkých sazeb zákona.
Avšak pronikavá reforma zákona, jak byla zamýšlena
v sociálně-politickém výboru rak.
parlamentu v říjnu minulého roku, vyžaduje
podrobného zkoumání početních
podkladů zákona a případné
změny jeho pojistně-matematické stavby. Politickým
převratem a jeho důsledky změnil se okruh
pojištěnců ve svém složení
podle stáří, podle pohlaví a rodinného
stavu vůči stavu předpokládanému
pro celé Rakousko podle šetření z r.
1896 a 1910, otřeseny byly předpoklady o zvyšování
služného, dokončeno bylo desetiletí
platnosti zákona, provázeno jsouc abnormálním
průběhem posledních let: vše to činí
o sobě nutnou revisi předpokladů o průběhu
úmrtnosti a invalidnosti pojištěnců
i důchodců, odvozených ze zkušeností,
sahajících do osmdesátých a devadesátých
let minulého století, a ostatních statistických
podkladů zákona.
Tyto všechny práce. jež musí předcházeti
svědomité a definitivní opravě zákona,
vyžadují samy o sobě delší doby
a jsou nyní znemožněny naprostým nedostatkem
statistického materiálu. Kromě výročních
zpráv Všeobecného pensijního ústavu
ve Vídni, kusých a nevyhovujících
daným potřebám, není po celých
deset let vůbec oficielních zpráv o vývoji
a stavu pojištění náhradního.
tak že nevíme zcela nic o osobách pojištěných
náhradně, jichž počet se odhaduje na
nejméně 50% všech podle zákona pojištěných
osob. Z výročních zpráv Všeobecného
pensijního ústavu ve Vídni není možno
pro Čechy, Moravu a Slezsko odvoditi právě
nejdůležitější data statistická
a materiál matematického oddělení
ústavu z obvodu republiky je dosud ve Vídni za účely
likvidace Všeobecného pensijního ústavu.
Ježto likvidace vídenského ústavu není
dosud skončena a výroční zpráva
za rok 1918 není dosud předložena, není
ani známa finanční situace hlavního
nositele pojištění.
Východiskem z těchto nesnází jest,
odložiti pronikavou a konečnou změnu pojistného
plánu na dobu, v níž bude lze provésti
zmíněné přípravné práce,
a umožniti ihned získávání
vyšších nároků placení myšších
premií při podstatném zachování
pojistně-matematické stavby a všech výhod
zákona, a při pustiti jen takové nutné
změny zákona o nichž je jisto, že
ve svém celku nezhoršují finanční
situace hlavního nositele pojištění,
dnes neznámé. Při definitivní
změně zákona bude pak možno použíti
pro značné zlepšení nároků
nynější generace zkušeností v minulých
letech o vystupování pojištěnců
a příznivém přístupu podle
stáří a pohlaví, jako se to stalo
již z části při reformě v r.
1914.
Hlavní zásady pro změnu zákona s hlediska
matematického jsou tedy:
I. Mají býti zachovány pojištěncům
všechny výhody dosavadního zákona.
II. Premie mají býti vyměřeny týmž
procentem služebních požitků započítatelných
jako dosud.
III. Pojistná povinnost má býti rozšířena
na nové kategorie pojištěnců (§
1. návrhu).
IV. Rozdělení na třídy služného
má býti zachováno, ale doplněno rozšířením
třídy I. na požitky služební nižší
obnosu K 600.- a připojením nových 7 tříd
s rozpětím K 600.- a s maximálním
započítatelným obnosem K 7200.- místo
K 3000. při čemž však jeví se v
těchto třídách nutnou změna
ustanovení o počítání základního
obnosu invalidního důchodu (§ 3. a § 8.
návrhu).
V. Mají býti zlepšeny pensijní požitky:
a) zavedením stoupání redukovaného
invalidního a vdovského důchodu mezi 5. a
10. rokem pojištění (§ 8b).
b) Vychovávací příspěvky mohou
býti poskytovány podle § 17. odst. 21. po 18.
věku života.
c) Pro děti osoby požívající
důchodu invalidního nebo starobního, které
by měly nárok na vychovávací příspěvky
v případě úmrtí této
osoby, zavádí se vychovávací příplatky
ve výši poloviny vychovávacího příspěvku
a s obmezeními obdobnými (§ 17a).
d) Pozůstalým po osobě, která požívala
důchodu podle zákona neb dokonala aspoň 60
příspěvkových měsíců,
přísluší nárok na po hřebné
ve výši čtvrtiny ročního důchodu,
jehož zemřelý požíval nebo na nějž
měl nárok (§ 19.).
VI. Zavádí se léčebná péče
preventivní (§ 27a).
VII. Čáky získané nejméně
60 příspěvkovými měsíci
mohou se uchovati ve výši, ve které byly při
zániku. placením evidenčního uznávacího
poplatku K 4.- ročně neodvislého od třídy
služného (§ 27a).
VIII. Rozsah náhradního pojištění
má býti podstatně redukován a přestupování
pojištěnců mezi různými nositeli
pojištění má býti nově
upraveno s ohledem na prospěch pojištěnců
(§§ 64. až 68.).
[*)Pro provedení výpočtů bylo nutno
v následujícím odůvodnění
vzhledem k nedostatku vlastního statistického materiálu
kombinovati často materiál různých
pramenů, jak v jednotlivých případech
dále jest uvedeno.]
I. Rozšíření pojistné povinnosti.
Ze skupin zaměstnanců, které novou úpravou
§ 1. zákona podrobují se pojistné
povinnosti, je nejdůležitější
počtem skupina obchodního pomocného personálu
(obchodní příručí, pomocníci,
prodavači a prodavačky). Bohužel není
možno zjednati si přesných číselných
údajů o rozsahu a složení podle stáří.
pohlaví, rodinného stavu a o služebních
požitcích této kategorie zaměstnanců.
Ve výsledcích šetření o soukromých
zřízencích z r. 1896 není obchodní
pomocný personál zahrnut a v publikacích
rakouské statistiky o výsledcích sčítání
lidu (naposledy za rok 1910) jsou obchodní pomocníci
a příručí, prodavači a prodavačky
v obchodu zbožím (Warenhandel) zařaděni
mezi dělníky.
Přibližný odhad počtu příslušníků této skupiny umožňuje pouze okolnost, že při sčítání lidu v r. 1890 byl počítán pomocný personál v obchodu zbožím ke zřízencům
(Angestellte) a r. 1900 a 1910 k dělníkům.
Ze statistiky rakouské (Österreichische Statistik
sv. 33., 66. a Neue Folge 3. sv., seš. 8. a 9.) lze odvoditi
počet zřízenců počítaných
v obchodě se zbožím v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku
17.751 | 16.192 | ||||||
9.706 | 8.731 | ||||||
17.646 | 13.105 |
Z výsledků sčítání povolání
lze odvoditi, že přibylo v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku v desetiletí 1890-1900 všech
zřízenců soukromých s vyloučením
obchodu se zbožím 63.2% a sice mužů 59.8%
a žen 136.6% , a že v desetiletí 1900-1910 přibylo
v obchodu se zbožím zřízenců
o 81.80% a sice mužů 50.09 % a žen 365.7%. Kdyby
byl tedy přírůstek zřízenců
v obchodu se zbožím v periodě 1900-1910 platil
též v době 1890-1900, bylo by všeho personálu
v obchodě se zbožím v r. 1910 v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku 58.688 a po ode čtení
počtu zřízenců 17.646, bylo by v r.
1910 41.022 osob pomocného personálu obchodního,
z čehož 10.571 žen. Za předpokladu, že
počet zřízenců v obchodě zbožím
rostl v desetiletí 1890-1900 jako ostatní soukromé
úřednictvo (s vyloučením obchodu zbožím),
totiž o 63.2%, obdrželi bychom pro stav obchodního
pomocnictva stejnou methodou číslo 35.022 a z toho
9.291 žen.
Průměr obou výsledků udává
přibližný počet obchodního pomocného
personálu v r. 1910, který má býti
podle návrhu podroben pojistné povinnosti, na 38.022
osob, a z toho 9.931 žen t. j. 26.11%.