Vedle nedostatečných důchodů měl
zákon však ještě podstatné vady
další, z nichž nejvýznačnější
byly zejména:
1. Naprostá nepřesnost definice pojistné
povinnosti. Tato nepřesnost, měla spolu s omezujícím
ustanovením, že pojištěn je pouze ten,
u něhož jest obvyklou měsíční
výplata služného, za následek úplný
chaos v názorech zaměstnavatelů, zaměstnanců,
nositelů pojištění i politických
úřadů a vložila úkol vymezování
okruhu pojištěnců téměř
zúplna do rukou judikatury, ne v poslední řadě
vlivem různých agitací zájmových
i politických kolísající a stanuvší
celkem na zcela restriktivním výkladu zákona,
čímž celé skupiny zaměstnanců,
o pojmutí do pensijního pojištění
usilující, z pojistné povinnosti byly vyloučeny.
2. Pojištění ipso jure, jež znamenalo,
že ten, kdo v určitém postavení pojištění
podléhá, je zároveň také již
pojištěn, ať byl k pojištění
přihlášen čili nic, ať za něho
premie byly placeny čili nic. Toto ustanovení bylo
přímou pobídkou a premií zaměstnavatelům
a pojištěncům pojištění
se vyhýbajícím a ohrožovalo tak nositele
pojištění a zvláště Všeobecný
pensijní ústav pro zřízence v samých
základech. zejména také následkem
promlčení premií po třech letech ode
dne splatnosti. Připravovalo zároveň úředníky
a zřízence starající se úzkostlivě
o své pojištění, o kapitálový
základ jejich nároků na prospěch pojištěnců
neuvědomělých, nezodpovědných
nebo nedbalých, kteří pojištění
vědomě či nevědomky bagatelisovali
a pomíjeli, při tom však měli z něho
stejné nároky jako ostatní.
3. Nedostatek úpravy léčebné péče
k odvrácení invalidity pojištěnci
hrozící i k odstranění invalidity
již nastalé. Nedostatek tento pociťován
byl tím více, čím intensivněji
se v sousedním Německu rozvíjela léčebná
péče nositelů sociálního pojištění.
4. Neobmezená přípustnost náhradních
zařízení vedle Všeobecného pensijního
ústavu pro zřízence. Zákon připustil
nejen náhradní ústavy a smlouvy, jež
poskytovaly podstatně více, než činila
pojistná plnění zákonná, nýbrž
též v odporu s původní intencí
zákonodárcovou i náhradní zařízení,
která neposkytovala nic více než zákon
stanovil, po případě jen nepatrné
plus a která byla, ať již z důvodů
politických či v zájmu zaměstnavatelů,
zakládána přímo jako konkurence Všeobecného
pensijního ústavu pro zřízence. V
důsledcích toho vzniklo až do r. 1918 neméně
než 800 náhradních ústavů a smluv,
z nichž převážná většina
obmezovala se pouze na plnění zákonná.
Byla v tom bezpříkladná roztříštěnost,
která je škodlivá i pro krátkodobé
pojištění (nemocenské), osudná
však pro pojištění dlouhodobé (pensijní),
způsobujíc neobyčejné zvýšení
správních nákladů (nesčetnými
převody premiových reserv) znemožňujíc
evidenci pojištěnců a provedení pojištění
s velikým okruhem pojištěnců, v němž
se dobrá a špatná risika navzájem vyrovnávají.
Uvedené základní nedostatky, k nimž
se družily ještě i jiné, byť i méně
závažné, měly za následek, že
dříve ještě, než zákon vstoupil
v platnost (1. ledna 1909), bylo voláno po pronikavé
jeho novelisaci. K novele došlo však teprve cís.
nař. ze dne 25. června 1914 č. 138 ř.
z., platným od 1. října 1914. Žádané
pronikavé reformy zákona novela však
nepřinesla.
Především nezvýšila důchodů
vůbec. Zkrátila pouze dobu čekací
z 10ti na 5 let, přiznavši pojištěncům
po 60 příspěvkových měsících
nárok na tak zv. snížený důchod
ve výši 2/3 základních obnosů
v § 8. uvedených. Poskytla dále jisté
úlevy při důchodu starobním stanovivši,
že má na něj nárok pojištěnec
dosáhnuvší 70. roku a pojištěnka
dosáhnuvší 65. roku. trvá-li pojištění
alespoň 5 let, a zkrácením doby čekací
pro důchod starobní u žen ze 40 na 35 roků.
Do jisté míry uspokojivě upravila pouze otázku
ipso jure pojištění v § 73, podle něhož
se pojištění počítá ode
dne přihlášky nebo jinakého zjištění
pojistného poměru, pro dobu pak dřívější,
jen pokud premie za ni (a to nejdéle 6 let nazpět)
byly zapraveny. Za to byly novelou sice podrobněji vytčeny
kategorie zaměstnanců pojistné povinnosti
podléhající, avšak pouze v rozsahu judikaturou
správního soudu vymezeném s vyloučením
zejména obchodních příručích.
Dále byla zavedena léčebná péče,
avšak jen k odstranění invalidity již
nastalé, kdežto daleko důležitější
léčebná péče preventivní,
která má za účel zachrániti
pojištěnce před invaliditou, byla pominuta.
Konečně bylo obmezeno zřizování
nových náhradních zařízení
ustanovením, že mohou býti budoucně
jen tehdy povolena, poskytnou-li svým pojištěncům
nároky alespoň o 1/5 vyšší, nežli
zaručuje zákon. Tím však nastalé
roztříštění pensijního
pojištění nemohlo býti ani zdaleka odstraněno,
poněvadž řečené ustanovení
nevztahovalo se na náhradní ústavy a smlouvy
již existující, jichž bylo r. 1914 jen
o málo méně než r. 1918 (kol 800).
Nedostatky a vady pensijního pojištění,
novelou neodstraněné, vzrostly válkou a jejími
důsledky tak, že činí účel
pensijního pojištění takřka ilusorním.
Byly-li zákonné důchody již původně
vyměřeny jako minimální, staly se
nyní následkem neobyčejného zdražení
všech potřeb životních a velikého
poklesu kupní síly peněz fakticky pouhou
almužnou. Je proto nutně třeba tak je zvýšiti,
aby odpovídaly dnešním poměrům
a sociálním požadavkům. Neméně
je nutno zavésti léčebnou péči
preventivní a umožniti její co možná
nejintensivnější provádění,
ježto podvýživa a útrapy vojenské
služby ohrozily výdělkovou schopnost valné
části pojištěnců a ježto
jest stejně důležitým, ne-li důležitějším
úkolem pojištění, zachovat pojištěnci
zdraví a výdělkovou schopnost co nejdéle
v prospěchu vlastním i státu. Stejně
aktuální je dále rozšíření
pojistné povinnosti na úřednické
a zřízenecké vrstvy z pojištění
až dosud vyloučené, jak to odpovídá
dnešní demokratické době. Nezbytným
příkazem jest posléze úprava dnešního
přílišného roztříštění
pensijního pojištění, jež je
až dosud odsuzovalo k bezmocnosti a neschopnosti jakékoli
větší akce, poškozovalo pojištěnce
a jež by také předem vylučovalo účinné
provádění léčebné péče
a jiných úkolů, které čekají
pensijní a sociální pojištění
vůbec, v republice zvláště na poli sociální
hygieny.
Pokud jde o uskutečnitelnost těchto nutných
změn, dlužno vytknouti, že úpravy pojistných
plnění, jež by měla za následek
změnu celého dosavadního pojistně-matematického
plánu, nelze provésti bez dalších přípravných
prací z důvodů, jež uvedeny jsou ve
zprávě matematické. Až do skončení
těchto prací odkládati však jakékoli
zvýšení dnešních nároků
a vůbec každou změnu dosavadního zákona
znamenalo by těžké poškozování
pojištěnců.
Proto a dále z důvodů, aby zjednán
byl jistý přechod mezi stavem dnešním
a definitivní úpravou pojistných plnění
na novém podkladě pojistně - matematickém,
předkládá se návrh prozatímní
úpravy pensijního pojištění,
jež by odstranila alespoň nejkřiklavější
mezery a vady nynějšího zákona, aniž
by při tom měnila podstatně dosavadní
pojistněmatematické stavby jeho.
Osnova novely k pensijnímu zákonu má tudíž zejména za účel:
1. rozšířiti pojistnou povinnost na nové kategorie zaměstnanců;
2. zvýšiti maximální částku požitků pro výměru důchodů započítatelných nad dosavadní výši 3000 K a umožniti tak zavedením nových tříd služného zvýšení nároků pojištěnců, a jejich rozšíření na jiné případy, než v zákoně vyjmenované;
3. zavésti léčebnou péči preventivní;
4. omeziti do jisté míry dosavadní roztříštění pensijního pojištění;
5. upraviti ochranu pojištěnců při změně
nositelů pojištění.
Osnova rozšiřuje především pojistnou
povinnost jak co do hranice věkové a výše
služného, tak co do okruhu osob pojištění
podléhajících. Pojistná povinnost
má počínati místo dokonaným
18. již dokonaným 16. rokem života a sice bez
ohledu na výši služného, v té době
dosaženou, a obsáhnouti všechny osoby v obvodu
československé republiky služebně zaměstnané,
pokud nejsou činny jako učňové nebo
dělníci přímo při výrobě
zboží, nebo nevykonávají převážnou
měrou prací podřízených, jako
služeb čeledínských, nádenických
nebo takových, jichž vykonavatelé se nepovažují
za obchodní pomocníky ve smyslu § 1. odst.
2. zákona ze dne 16. ledna 1910, č. 20 ř.
z., pokud nejsou z pojistné povinnosti výslovně
vyňaty.
Nejdůležitější jest rozšíření
pojistné povinnosti na veškeré manuelně
nepracující zaměstnance, tedy na veškeré
osoby nesamostatné, jež jsou - podle termínu
sociálně-pojišťovacího výboru
býv. rakouského parlamentu - "důstojnickým
a poddůstojnickým sborem armády dělnické".
Zákonodárce měl také původně
úmysl pojmouti do pojištění veškeré
tyto vrstvy. Teprve vlivem některých skupin zaměstnavatelů
a zřízenců, spočívajícím
na nepochopení vlastní podstaty zákona, obsahujícího
ne pouze pojištění starobní, nýbrž
též, ba především pojištění
invalidní, vdovské a sirotčí, dále
pak vlivem panské sněmovny se stalo, že se
text zákona pokusil vymeziti okruh pojištěnců
positivně a stanovil jakožto podmínku pojistné
povinnosti charakter úřednický nebo vykonávání
práce převážně duševní.
V praxi dopadlo pak toto vymezování okruhu osob
pojištěním povinných tak, že z
pojistné povinnosti byly postupně vyloučeny
právě nejširší nedělnické
kruhy zaměstnanců, kteří pro své
zaopatření pro případ invalidity a
stáří potřebují pomoci zákona
daleko více než vyšší kruhy úředníků,
hospodářsky silnějších. Tato
vada má býti nyní napravena.
Jde tu zejména o pojištění veškerého
personálu v kancelářích, písárnách
a skladech, pokud nevykonávají převážně
podřízených prací fysických,
dále o dozorčí orgány v zemědělství,
lesnictví, hornictví a průmyslu (šafáře,
hajné, důlní a poddůlní, mistry,
podmistry, stavbyvedoucí, políry, stárky,
podstarší atd.), o kvalifikované síly
v průmyslové výrobě, které
konají zodpovědné samostatné práce
a nejsou činny přímo při výrobě
zboží, jako vzorkáři a rýsovací
v průmyslu strojírenském, vzorkáři
a rytci v průmyslu textilním atp., o ošetřovatelský
odborný personál nemocnic a sanatorií, dále
o obchodní příručí a jednatele.
Tyto poslední dvě skupiny, zejména pokud
rekrutovaly své členstvo z německých
částí Rakouska, oponovaly původně
rozšíření povinnosti na své příslušníky
- pokud nerozhodovaly momenty čistě politické
z důvodu, že pensijní pojištění
nemá pro ně praktického významu, ježto
námezdné jejich zaměstnání
je stadiem pouze přechodným. Od té doby změnily
se však poměry potud, že následkem vzrůstu
velkoobchodu čím dál, tím více
příručích i obchodních jednatelů
zůstává po celý svůj život
v postavení nesamostatném, že pensijní
pojištění zejména zkrácením
doby čekací na 5 let se stalo především
pojištěním pro případ invalidity
a úmrtí, že vzrostl dále jeho význam
i pro případ přechodného zaměstnání
služebního zavedením léčebné
péče k odvrácení invalidity pojištěnci
hrozící neb již skutečně nastalé
a že poskytuje konečně resp. podle této
osnovy chce poskytovati každému, kdo z pojistné
povinnosti následkem osamostatnění neb z
jiných důvodů vystoupí, možnost
pokračovati v pojištění dobrovolně
neb, trvalo-li již alespoň 5 roků, uchovati
si nároky z něho získané za nepatrný
poplatek 4 K ročně na dobu neurčitou, tedy
až do event. invalidity neb nápadu důchodu
starobního. Úvahy uvedené vedly k tomu, ze
Německo ve svém pensijním zákoně
ze dne 20. prosince 1911 obchodní příručí
pojistné povinnosti výslovně podrobilo. Není
tedy důvodu, aby v československé republice
byli z pensijního pojištění vyloučeni,
zejména když organisace českých obchodních
zaměstnanců si pojištění obchodních
příručích a jednatelů z převážné
své části hned při vzniku zákona
přály a když náš pensijní
zákon oproti německému jim zabezpečuje
i pro ten případ, že by z pojištění
vystoupili a nechtěli by v něm ani dobrovolně
pokračovati ani nároky z něho si uchovati,
že se jim vždy alespoň vracejí částky
premií na ně podle zákona vypadající
a že se jim zbylé částky zaměstnavatelské
pro opětný vstup do pojištění
reservují.
Pokud pak jde o pojištění veškerého
personálu kancelářského, písárenského
a skladištního mimo dělníky a sluhy,
ošetřovatelského v nemocnicích a sanatoriích
a dozorčího v zemědělství,
lesnictví, hornictví a průmyslu, je přesvědčení
o tom, že personál tento náleží
v okruh pojištěnců podle pensijního
zákona již dnes tak všeobecné, že
příslušní zaměstnanci jsou z
valné části již nyní svými
zaměstnavateli k pojištění přihlašováni
jako jiní pojistné povinnosti bezesporně
podléhající.
Počátek pojistné povinnosti stanoven
byl v původním zákoně na 18. rok s
ohledem na předběžné studium většiny
pojištěnců, ať již středoškolské
či vyšší obchodní. Ukázalo
se však, že převážná většina
sil kancelářských a vůbec obchodních
pomocníků ve smyslu zákona ze dne 16. ledna
1910, čís. 20 ř. z., absolvuje mimo školu
měšťanskou pouze dvouletou školu obchodní,
event. i pouhé kursy jednoroční a nastupuje
tudíž v poměr služební již
před dokonaným 18. rokem života. Z toho důvodu
dovolilo ministerstvo náhradním ústavům
téměř šmahem, aby pojišťovaly
zřízence od dokonaného 16. roku, říšskoněmecký
pensijní zákon pak stanovil hranici stáří
pro pojistnou povinnost rozhodnou všeobecně na 16.
rok. Z těchto důvodů a dále proto,
aby mezi pensijním a budoucím naším
sociálním pojištěním nebylo co
do počátku pojistné povinnosti rozporu, snižuje
osnova hranici stáří na dokonaný 16.
rok života.
Osnova odstraňuje dále dosavadní podmínku
pojištění, podle níž služební
příjmy zaměstnancovy musí činiti
alespoň 600 K ročně. Tím mají
býti na přání některých
skupin zaměstnanců zahrnuti do pojištění
členové, volontéři a praktikanti,
kteří nepožívají buď žádné
nebo jen nepatrné odměny, po případě
jen naturálií. Má jím býti
vyloučeno též obcházení zákona,
aby příjmy služební buď skutečně
nebo fiktivně nebyly stanoveny pod zákonné
minimum pojistnou povinnost zakládající.
Vyloučení z pojistné povinnosti podle
§ 2. osnova poněkud omezuje. Podrobuje totiž
pojištění následující
skupiny až dosud vyňaté:
1. osoby na základě dřívější
své služby již zaopatření požívající,
ať jest jejich důchod jakýkoliv. Důvod
tohoto ustanovení je dvojí. Jednak osoby předčasně
s nepatrným důchodem pensionované musí
k uhájení svého živobytí vyhledávati
nového zaměstnání a není tudíž
spravedlivo, aby byly zbavovány zaopatření
z tohoto dalšího zaměstnání vyplývajícího
a doplňujícího jejich dřívější
důchod na potřebnou míru. Jednak byli by
pensisti z pojištění vyňati neodůvodněnou
soutěží jiným zaměstnancům
a působili by tím více k snižování
služného;
2. dítky, pak manžela, manželku zaměstnavatele
a ve služebním poměru k právnické
osobě stojící členy jejího
představenstva, ovšem za předpokladu, že
je zde skutečně služební poměr;
3. státní a veřejné zaměstnance
vůbec, pokud nemají normálních pensijních
nároků neb jich nenabudou uplynutím stanoveného
zkušebního času nebo stanoveného prozatímného
postavení, jako zejména tak zv. smluvní státní
úředníky a výpomocné úřednictvo
u úřadů státních. Až dosud
bylo veškeré úřednictvo státní
z pojistné povinnosti bezpodmínečně
vyňato, přes to, že o smluvní úředníky
a výpomocné síly státní, jichž
značný počet byl zejména za války
přijat u zemských politických správ,
okresních hejtmanství, soudů, berních
úřadů, pošt, železnic a po převratu
z 28. října 1918 u ministerstev a jiných
úřadů republiky, není pro případ
invalidity a stáří vůbec nijak postaráno.
To odporovalo zřejmě intenci zákonodárcově,
který jistě nechtěl, aby státní
úředníci byli hůře postaveni
než soukromí a který je vyňal z pojistné
povinnosti pouze proto, že předpokládal, že
mají pensijní nároky daleko lepší
než pensijní zákon poskytoval. Není-li
tomu tak, bylo by zřejmou nespravedlivostí a těžkým
poškozením státního úřednictva,
kdyby mělo býti nadále z pensijního
pojištění vyloučeno. Tyto úvahy
vedly ministerstvo sociální péče k
tomu, že již výnosem ze dne 21. března
1919, čís. 4042-III/19 byla vyzvána veškerá
ministerstva, aby přihlásila své smluvní
úředníky a výpomocné síly
k pojištění u Všeobecného pensijního
ústavu. Provedení tohoto pojištění
stalo se však v míře nepostačující.
Proto je nutno, aby pojistná povinnost těchto úředníků
byla výslovně uzákoněna. Z pojistné
povinnosti nevyjímají se také normálních
nároků požívající zaměstnanci
dobrovolných zájmových neb územních
svazků a jejich podniků. byť i na př.
ústavy jimi zřízené (školy) byly
nadány právem veřejnosti, poněvadž
svazky takové nemohou poskytovati plné záruky,
že nároků svým zaměstnancům
poskytnutých splní, jsouce odkázány
na dobrovolné přistupování členů
a jejich příspěvky:
4. v nemocnicích a sanatoriích ustanovené
lékaře, zřízence autorisovaných
civilních techniků, kteří jsou zaznamenáni
jako kandidáti pro některou skupinu autorisovaných
civilních techniků a absolventy technických
vysokých škol, zaměstnané ve stavební
živnosti za účelem odbytí praxe, jež
je předepsána pro nabytí oprávnění
k samostatnému provozování příslušné
stavební živnosti, poněvadž nedosahují
často vůbec, pravidelně však ne hned
po odbyté praxi samostatnosti. Stanou-li se pak přece
později samostatnými, mohou žádati premie
zpět, po případě budou moci v pojištění
pokračovati nebo si uchovati nabyté nároky
placením uznávacího poplatku a po dobu své,
často dlouhé, ne-li trvalé nesamostatnosti,
budou míti alespoň pensijní nároky
pro sebe a své rodiny zaručeny, jichž by při
osvobození neprávem postrádali;
5. řádné posluchače vysokých
škol a příbuzných ústavů.
Posluchači tito jsou po čas svých studií
namnoze zaměstnáni soukromými pracemi jako
mundanti, kresliči a pod. v kancelářích,
v nichž dosti často zůstanou již vůbec.
Při dosavadním osvobození z pojištění
ztratili v takovém případě značnou
část své příspěvkové
doby. Byli také pro zaměstnavatele lacinějšími
silami, než zaměstnanci totéž zaměstnání
z profese provozující a tudíž pojištěním
povinní, a působili tak nezdravou soutěží
k snižování služného. Další
jejich osvobození z pojistné povinnosti není
tudíž v zájmu ani jejich ani veřejném;
6. zřízence obchodních podniků, provozujících
výlučně vývoz průmyslových
výrobků, i když nejsou zaměstnáni
ve službě účetní nebo pokladní
a to z důvodu, že nutno hájiti zásadu,
že pojištění podléhají všichni,
kdož jsou v obvodu československé republiky
služebně zaměstnáni, ať ráz
podniku je jakýkoliv, jsou-li zde ostatní podmínky
pojistnou povinnost zakládající. Osvobození
z tohoto důvodu je též v říšskoněmeckém
pensijním pojištění neznámo.
K § 3. Mají-li býti zvýšeny nároky
z pojištění, dlužno především
zvýšiti částku požitků pro
výměru důchodů započítatelných.
Až dosud byla započítatelná nejvýše
částka 3000 K, kdežto veškeré ostatní
příjmy zůstávaly bez povšimnutí.
Jen tím si možno vysvětliti mizivé výše
důchodů, dosahnjících v nejpříznivějším
případě po 40 letech pojištění
pouze 2250 K. Dnes jsou však roční příjmy
3000 K nikoliv nejvyšším příjmem
úředníkovým na konci jeho celkové
služební doby, nýbrž namnoze počátečním
příjmem již při prvém vstoupení
do služebního poměru a zůstávají
pak nadále pouhým malým zlomkem jeho celkových
příjmů. Proto jen nutno zvýšiti
částku požitků pro výměru
důchodů započítatelných značně
nad dosavadní hranici. Předložená osnova
činí tak až do výše 9000 K a připojuje
za tím účelem k dosavadním 6 třídám
dalších 10 tříd.
Při zařazování do tříd
služného mají býti do služného
mimo jiné započítány také přídavky
jakéhokoliv druhu, jichž zaměstnanec jako
takový od zaměstnavatele požívá
(válečné, drahotní, nákupní,
ošacovací a jiné přídavky), což
podle dosavadního zákona bylo pochybným a
vzhledem k výši těchto přídavků,
základní služné namnoze převyšujících,
pro nároky pojištěnců přímo
osudným. Naturální požitky mají
býti oceněny podle místních průměrných
cen, hodnotu naturálního bytu příp.
s otopem, osvětlením a stravou, stanoví politický
úřad II. stolice pro obvod své působnosti.
Dosavadní ocenění těchto naturálních
požitků podle pevných procent (20-40%) z platu
v penězích bez ohledu na místní poměry
a platový základ neodpovídalo praktické
potřebě.
obsahují jen nutná doplnění hledíc
k změně zákona, a stilistickou úpravu.
Invalidní důchod náleží za předpokladů
tu uvedených pojištěnci, jenž dokonal
65. rok života. Nepřesný výraz zákona
"dosáhl" mění se ve správný
výraz "dokonal", aby možné spory
byly vyloučeny.
Osnova navrhuje místo dosavadních 6 tříd
služného tříd 16 (sr. odůvodnění
k § 3.). Pevně stanovené základní
částky vykazují třídy služného
I.-VI., jak tomu bylo dosud. Pro další třídy
služného stanoví se základní
částka kombinací základní částky
pro VI. třídu a čtvrtiny rozdílu premií
vyšších tříd a třídy
šesté. (Princip německého pensijního
pojištění, které vesměs stanoví
základní částku jednou čtvrtinou
premií v době čekací zaplacených).
Základní částka stanoví se
nadále podle třídy služného,
která odpovídá ročnímu průměru
započítatelných požitků pojištěncových
v posledních 24 příspěvkových
měsících před uplynutím čekací
doby 120 příspěvkových měsíců
neb před dřívějším nápadem
důchodu invalidního. Tato třída, pro
určení základní částky
rozhodná, byla v osnově pojmenována třídou
průměrnou.
Je-li tedy průměrná třída vyšší
než-li VI., stanoví se základní částka
tím způsobem, že se k základní
částce této třídy VI. připočítá
za každý příspěvkový měsíc
průběhem doby čekací ve vyšší
třídě než-li VI. získaný
1/4 rozdílu mezi premií té které třídy
vyšší (viz § 33) a třídy VI.,
tudíž za každý měsíc získaný
VII. | 1/4 | 6 | 36 | 1 50 | ||||||||||||
VIII. | 1/4 | 12 | 42 | 3 | ||||||||||||
IX. | 1/4 | 18 | 48 | 4 50 | ||||||||||||
X. | 1/4 | 24 | 54 | 6 | ||||||||||||
XI. | 1/4 | 30 | 60 | 7 50 | ||||||||||||
XII. | 1/4 | 36 | 66 | 9 | ||||||||||||
XIII. | 1/4 | 42 | 72 | 10 50 | ||||||||||||
XIV. | 1/4 | 48 | 78 | 12 | ||||||||||||
XV. | 1/4 | 54 | 84 | 13 50 | ||||||||||||
XVI. | 1/4 | 60 | 90 | 15 |
Má-li se základní částka třídy
VII.-XIII. stanoviti před dokonáním plné
doby čekací 120 měsíců (v případě
úrazu nebo sníženého důchodu),
započítají se příspěvkové
měsíce chybící do počtu 120
měsíců jako příspěvkové
měsíce dokonané v průměrné
třídě služného. Jinak zůstávají
předpisy § 8. o invalidním důchodu a
stanovení základní částky beze
změny.
Podstatný pokrok novely záleží v tom,
že tak zv. snížený důchod invalidní,
který doposud zůstával mezi 5.-10. rokem
pojištění v nezměněné
výši, stoupá mezi 5. a 10. rokem podle počtu
dokonaných příspěvkových měsíců.
Po dokonaném 60. příspěvkovém
měsíci snížený důchod
invalidní činí 2/3 základní
částky (§ 8.) a stoupá každým
dalším příspěvkovým rokem
o jednu patnáctinu této základní částky,
v průběhu jednoho roku pak poměrně
podle počtu dokonaných měsíců
(tedy celkem o 1/180 základní částky
za každý příspěvkový měsíc
od 61 do 120 měsíců, takže dosáhne
120. měsíce plné základní částky).
Kdežto podle dosavadního zákona obdržel
invalida po dokonaném 60. příspěvkovém
měsíci týž důchod, jako když
dokonal 119 příspěvkových měsíců
(na př. ve třídě VI. 600 K), obdrží
podle novely invalida v VI. třídě pojištěný
po 60 měsících 600 K, po 72. měsíci
660 K, po 108. měsíci 840 K a po 119. měsíci
895 K.
Stal-li by se na př. invalidním pojištěnec,
který byl pojištěn
1. | I. | ||||
2. | III. | ||||
3. | VI. | ||||
4. | IX. | ||||
5. | XI. | ||||
6. | XIV. | ||||
7. | XVI. | ||||
8. | XVI. |
činil by jeho snížený důchod invalidní:
(2/3 + 3/15) (900 + 12 X 4.50 + 12 X 7.50 + 12 X 12 + 48 X 15)
- 1653.60 korun, kdežto podle dosud platného zákona,
pojišťujícího jen maximum 3000 K. činil
by jeho důchod pouze 600 K..
V tomto paragrafu připouští osnova zvýšení
invalidního důchodu až o 50%, je-li důchodce
tak bezmocný, že potřebuje cizí péče
a ošetřování. O tomto zvýšení
rozhoduje s konečnou platností představenstvo
Všeobecného pensijního ústavu s vyloučením
žaloby k rozhodčímu soudu.
Oproti platnému zákonu, jenž stanoví,
že požitek důchodů počíná
teprve prvním dnem kalendářního měsíce,
jenž následuje po vzniku případu pojistného
(invalidity, dosažení věku pro nápad
důchodu starobního rozhodného, smrti), stanoví
osnova, že požívání počíná
již ode dne, kdy případ pojistný nastal.
uveden byl v soulad s novelisovaným zákonem o pojištění
nemocenském.
přináší zlepšení vychovávacích
příspěvků v tom směru, že
poskytuje vychovávací příspěvky
též dětem, které pocházejí
z manželství uzavřeného pojištěncem
teprve za požívání invalidního
neb starobního důchodu, a dětem nemanželským
a nelegitimovaným po pojištěném otci,
pokud otcovství bylo soudně zjištěno
neb již za živobytí otcova soudně uznáno.
Vychovávací příspěvky mohou
býti u uvážení hodných případech
(nezpůsobilosti k výdělku, vyšší
studium) povoleny též přes dokonaný
18. rok věku.
Tento nový paragraf přináší další
zlepšení pojistných plnění. Poskytuje
příjemci důchodu invalidního nebo
starobního, který má nezaopatřené
děti, tak zv. příplatky vychovávací
a to ve výši 1/6 základní částky
jeho důchodu, případně snížené
důchodové částky na každé
dítě s omezením, že úhrnná
výše těchto příplatků
nesmí činiti více, než 50% zmíněných
částek. Že toto zvýšení
důchodu důchodce s nezaopatřenými
dětmi vůči důchodci bezdětnému
je sociálně plně odůvodněno.
netřeba zajisté blíže rozváděti.
Nárok na odbytné rozšiřuje se ve dvojím
směru. Kdežto až dosud příslušelo
odbytné vdově a jen tehdy, když zde vdovy vůbec
nebylo - zákon pravil: "nezůstala-li žádná
vdova" - dětem pojištěnce, budou míti
nyní děti nárok na odbytné i tehdy,
když jejich ovdovělá matka žije. nemá
vsak na odbytné nároku. Je to v těch případech,
kdy pojištěnec zemřel před uplynutím
šesti měsíců ode dne sňatku,
vešel-li v manželství až po dokonaném
50. roce života, byla-li vdova v čase úmrtí
manželova od něho svojí vinou soudně
rozvedena nebo soudně rozloučena nebo konečně
rozsudkem trestního soudu usvědčena, že
úmyslným jednáním smrt manžela
zavinila nebo spoluzavinila. Mimo to přináší
osnova další zlepšení ustanovením.
-že není-li zde ani vdovy ani dětí k
nároku oprávněných, přísluší
odbytné potřebným rodičům,
k jejichž výživě pojištěnec
přispíval, nikoliv jen potřebné matce,
jak tomu bylo dosud.
Jako další nové pojistné plnění
zavádí novela v § 19. pohřebné,
na které mají nárok pozůstalí
po důchodci nebo pojištěnci, dokonavším
alespoň 60 příspěvkových měsíců,
vypravili-li mu pohřeb. Pohřebné jest odůvodněno
výdaji, jež pohřbem důchodce nebo pojištěnce
vzniknou a je také určeno především
k jejich krytí. Proto má také připadnouti
tomu z pozůstalých, kdo pohřeb vypravil.
Okruh oprávněných osob se zde rozšiřuje
také na sourozence, z pojistných plnění
jinak vyloučené, aby i jim mohly býti hrazeny
výdaje případným vypravením
pohřbu vzniklé. Pohřebné činí
1/4 ročního důchodu, jehož zemřelý
požíval neb na nějž měl čáku.
Osnova zde podstatně zmírňuje dosavadní
ustanovení, že požitky podle pensijního
zákona odpočívají až do výše
důchodu, kterého oprávněný
event. požívá podle předpisů
o pojištění úrazovém. Nechává
totiž ustanovení toto platiti pouze pro dobu čekací.
Napadly-li důchody pensijní však teprve po
uplynutí 120 příspěvkových
měsíců, mají při současném
požívání nějakého důchodu
podle úrazového zákona odpočívati
jen tehdy a potud, pokud by součet obou důchodů
převyšoval 2/3 započítatelných
požitků, které pojištěnec měl
za posledních 60 příspěvkových
měsíců. Jde-li pak o důchodce bezmocného
ve smyslu § 8 b, nemá platiti obmezení §
21. odst. 1. vůbec.
Jednou z nejdůležitějších změn,
jež osnova přináší, je zavedení
léčebné péče preventivní,
jež má za úkol odvraceti odbornou léčbou
od pojištěnců nezpůsobilost k výdělku,
v důsledcích nemoci jim hrozící. Není
již jediným posláním sociálního
pojištění, poskytnouti pojištěnci
v případě nemoci neb invalidity jistý
mnohdy nedostačující důchod, nýbrž
stejně významným, ne-li snad přednějším
úkolem jeho je péče ochranná, úraz
a invaliditu pokud možno odvracející, aby pojištěnec
byl co nejdéle zachován zdráv a způsobilý
ke svému povolání v zájmu svém
vlastním i národním.
Význam tohoto úkolu sociálního pojištění
vysvitne z následujících citer říšskoněmeckého
pojištění.
Nositelé invalidního a starobního pojištění
podrobili od roku 1897 až 1917 léčené
péči neméně než 1,559.100 pojištěnců,
vynaloživše k tomu účelu okrouhle 360
milionů marek. Roční náklad na léčebnou
péči činil u nich před válkou
30 až 34 miliony marek. Říšský
pojišťovací ústav pro zřízence,
teprve od roku 1913 existující nositel pensijního
pojištění. měl pak již r. 1916
k disposici veliký počet lůžek v 39
sanatoriích pro nemocné plicními chorobami,
34 sanatoriích jiných. zejména nervových,
v 16 lázních a 72 nemocnicích, universitních
klinikách a pod. Skutečné jeho výdaje
na léčebnou péči činily hned
v prvém roce jeho trvání 1,542.721.26 marek,
r. 1914 5,005.516.41 marek, roku 1915 4,313.401.59 marek, roku
1916 7,412.728.58 marek, roku 1917 10,198.022.54 marek, r. 1918
12,702.536.18 marek. Počet pojištěnců
tohoto ústavu léčebnému řízení
podrobených činil: r. 1913 6802, r. 1914 11.021,
r. 1915 7432, r. 1916 16.804, r. 1917 17.760, r. 1918 18.719 osob.
Touto činností stalo se sociální a
pensijní pojištění v Německu
uhelným kamenem tamní sociální
hygieny. Není nejmenší pochyby, že také
československé sociální pojištění
bude muset jíti touto cestou. Pensijnímu pojištění
má ji umožniti navrhovaná změna §
23 a, která k dosavadní léčebné
péči represivní t. j. léčebné
péči za účelem odstranění
invalidity již nastalé, přípustné
tudíž pouze po přiznání důchodu
invalidního, kdy na léčení a zejména
na vyléčení pojištěnce jest obyčejně
již pozdě, připojuje léčebnou
péči preventivní k odvrácení
ivalidity pojištěncům hrozící.
Úkolem této léčebné péče
bude, přispěti k nutné regeneraci soukromých
zaměstnanců, pojistné povinnosti podléhajících
a útrapami války jakož i tísnivými
poměry finančními i vyživovacími
ve svém fysickém i duševním zdraví
vážně ohrožených. Zejména
pak jí připadne úkol, zbaviti soukromé
úřednictvo dvou typických jeho nemocí:
tuberkulosy a nervosy, při čemž ovšem
nesmí zanedbávati ani ostatních nemocí,
vedoucích obyčejně k invaliditě, jako
srdečních vad atd.
Účinné provádění léčebné
péče zabezpečuje osnova podle vzoru sociálního
a pensijního pojištění německého,
odepřením invalidního důchodu zcela
nebo z části v případě, že
by se pojištěnec neb důchodce chtěl
bezdůvodně vymknouti léčebnému
řízení, pokud nezávisí na jejich
souhlasu.
vykazuje změny jen formální, nutné
v důsledcích jiných ustanovení osnovy.
Novým je pouze ustanovení odstavce 4., navrhované
v zájmu pozůstalých po pojištěnci,
jež chce uchrániti před újmou, která
by jim mohla vzniknouti v případě, kdyby
pojištěnec po uplatnění nároku
na vrácení premií zemřel. V tomto
případě přechází uplatněný
nárok na dědice, má však k jejich škodě
v zápětí redukci pensijního nároku
pojištěncova a tím též nároků
jejich. Proto má jim býti ponecháno na vůli,
chtějí-li požadovati výplatu vrácených
premií nebo trvati na zákonných plněních
pojistných v nezkrácené výměře.
Novela z roku 1914 umožnila tímto paragrafem těm,
kdož vystoupili z pojištění po odbyté
době čekací 120 příspěvkových
měsíců, aby si zachovali získané
čáky ve výši, ve které byly při
zániku pojištění, na dobu neurčitou,
tedy případně až do invalidity neb nápadu
důchodu starobního, placením uznávacího
poplatku ročně 4 K. Osnova umožňuje
toto zachování čák placením
4 korunového poplatku již po odbytých 60 příspěvkových
měsících.
Oba paragrafy z hlavní části vykazují
jen změny stilistické, podmíněné
změnou jiných paragrafů. Výslovně
se stanoví, že právo pokračovati dobrovolně
v pojištění pomíjí do 6 měsíců
po zániku pojistné povinnosti (jak výslovně
též stanovil zákon z roku 1906 v odst. 2. §
28., a vyplývalo z 2. věty odst. 2., § 29.
novely z roku 1914). Ustanovení toho vyžaduje ochrana
nositele pojištění, aby bývalí
pojištěnci nepožadovali dobrovolné pokračování
v pojištění teprve před samotným
nápadem důchodů (invaliditou, smrtí).
Rovněž k ochraně nositele pojištění
jest pojato ustanovení odst. 4. § 28. podle něhož
dobrovolné pokračování v pojištění
osob, které při zániku pojistné povinnosti
byly již invalidní, jest neplatné.
Ustanovení toto vyplývá z podstaty pojištění
vůbec, že po nastalém případu
pojistném nelze pojištění uzavírati
neb v něm pokračovati. Ustanovení odst. 3.
§ 28., novely z roku 1914, bylo vypuštěno, ježto
jest obsaženo ve čl. IV. návrhu.