(1) Presidenta Všeobecného pensijního ústavu
jmenuje ministr sociální péče vždy
na dobu 4 let. President, jímž může býti
toliko státní občan Československé
republiky, musí býti znalý práv a
bydleti v Praze; nesmí býti členem ústavu.
(2) Členy představenstva volí valná
hromada ze svéprávných členů
Všeobecného pensijního ústavu. Členy
představenstva mohou býti toliko státní
občané československé republiky. Alespoň
dvě pětiny členů zvolených
zjednotlivých skupin musí bydliti v Čechách.
Z volitelnosti do představenstva jsou vyloučeny
osoby, které jsou zbaveny volebního práva
a volitelnosti podle § 5. zákona ze dne 31. ledna
1919, č. 75 sb. z. a n., o volebním řádu
do obecních zastupitelstev. Členové představenstva
volí se na dobu 4 let.
(1) Výkonným orgánem správy ústavu
je ředitelství, které sestává
aspoň ze dvou členů, z nichž jeden musí
býti pojistným matematikem, ostatní pak znalí
práva. Členové mohou býti jmenováni
nebo propouštěni jen se souhlasem ministerstva sociální
péče. Pojistný matematik, jenž je členem
ředitelství, je zodpovědným matematikem.
(2) Placení úředníci a zřízenci
buďtež vzati do slibu a podléhají disciplinární
moci představenstva.
(4) Počet delegátů, jež výbor
zemských úřadoven má voliti, řídí
se počtem příslušných členů,
takže na každých 1000 členů připadnou
dva delegáti, pokud se týče náhradníci,
při čemž zlomky až do 500 členů
zůstanou nepovšimnuty, kdežto zlomky větší
odůvodňují nárok na 2 delegáty.
Každé zemské úřadovně
příslušejí aspoň 2 delegáti.
(5) Delegáti volí se na 4 léta.
(1) Dosavadní zemské úřadovny ponechávají
se nadále v činnosti.
(2) Ministr sociální péče se však
zmocňuje, aby podle potřeby nařízením
sloučil zemské úřadovny nebo změnil
obvod jejich působnosti s sídlo.
(1) Předsedu zemské úřadovny jmenuje
ministr sociální péče na dobu čtyř
let.
(2) Předsedou může býti toliko státní
občan Československé republiky, znalý
práv. Předseda musí bydliti v sídle
zemské úřadovny, nesmí býti
členem Všeobecného pensijního ústavu.
(3) Členy výboru mohou býti toliko státní
občane Československé republiky.
(4) Z volitelnosti do výboru jsou vyloučeny osoby,
které jsou zbaveny volebního práva a volitelnosti
podle § 5. zákona ze dne 31. ledna 1919, čís.
75 sb. z. a n., o volebním řádu do obecních
zastupitelstev.
(1) Placení úředníci a zřízenci
skládají slib, že budou plniti své povinnosti
a jsou podrobeni disciplinární moci předsedově.
§ 62. poslední odstavec. Delegáti se volí
na 4 léta.
(2) Jejich volba koná se osobně ze svéprávných
členův ústavu podle zásady poměrnosti
odděleně podle skupin (zaměstnavatelův
a zaměstnanců). Volby jsou přímé
a tajné.
Podrobnější ustanovení o provedení
volby delegátů (volební řád)
obsahuje jednací řád jednotlivých
zemských úřadoven.
(1) Pojistnou povinnost (§ 1.) lze též splniti
pojištěním u některého tuzemského
náhradního ústavu (§ 65. a 65 a).
(2) Všichni zaměstnanci téhož závodu
pojištěním povinní musí býti
pojištěni u téhož nositele pojištění.
(3) Členství zaměstnavatelovo u některého
náhradního ústavu má za následek,
že tento ústav jest v mezích svého uznání
za náhradní ústav výlučně
příslušný pro pojištění
všech zaměstnancův onoho závodu zaměstnavatelova
pojištěním povinných, pro který
přístup byl vykonán a že přejímá
vůči těmto zaměstnancům ručení,
vyplývající z povinného pojištění.
(4) Ministr sociální péče může
v případech zřetele hodných povoliti
výjimky z těchto pravidel.
(5) Všechny osoby povinné pojištěním,
které nenabyly uvedeným způsobem příslušnosti
k některému náhradnímu ústavu,
jsou příslušny pojištěním
u Všeobecného pensijního ústavu.
(6) Ustanovení stanov náhradních ústavů,
která jsou v odporu s předcházející
úpravou příslušnosti pojišťovací
nebo s jinými závaznými ustanoveními
zákona o pensijním pojištění,
pozbývají platnosti a jsou až do přiměřené
změny stanov nahrazena příslušnými
zákonnými ustanovením.
(1) Stran zřízenců, pro něž jest
ve smyslu § 64. některý náhradní
ústav k pojištění příslušný,
jest tento ve stejném rozsahu jako Všeobecný
pensijní ústav oprávněn vydávati
výměry, vyjma výměry takové,
jimiž se popírá pojistná povinnost.
(2) O této otázce, pak o tom, který nositel
pojištění v určitém čase
pro některého zaměstnance jest příslušným,
rozhoduje přímo politický úřad
11. stolice služebního místa zaměstnancova
(§ 75.).
Za náhradní ústavy mohou býti na příště
uznány pensijní ústavy, pokladny, fondy atd.,
jichž stanovy byly podkladem náhradních smluv,
uzavřených podle zákona ze dne 16. prosince
1906, č. 1 ř. z. z r. 1907, nebo podle cís.
nař. ze dne 25. června 1914, č. 138 ř.
z., vyhovoval-li obsah náhradní smlouvy nejposléze
dne 31. prosince 1918 požadavkům § 65. bod 1-4,
cís. nař. ze dne 25. června 1914, č.
138 ř. z., a bude-li příslušný
nositel tohoto pojištění do 1. prosince 1920
žádati o tuto přeměnu náhradní
vlastnosti. Jinak se zřizování nových
náhradních ústavů nepřipouští.
(1) Ústavy uznané podle zákona ze dne. 16.
prosince 1906, č. 1 ř. z. z r. 1907, za náhradní
ústavy jsou povinny, upraviti platným způsobem
své stanovy tak, aby odpovídaly následujícím
podmínkám:
1. Hodnota nároků, které ústav přislibuje
členům pojištěním povinným
a jejich pozůstalým, vypočtená podle
zásad pojistné matematiky, musí převyšovati
hodnotu nároků v §§ 5. až 19. a 23.
až 25. uvedených alespoň o jednu pětinu.
2. Příspěvky členů pojištěním
povinných nesmějí přesahovati výměry,
která podle rozdělovacího klíče
stanoveného v § 33., odst. 2. vyplývá
za přislíbené dávky podle početních
základů Všeobecného pensijního
ústavu.
3. Rozhodování sporů o statutárních
nárocích podle stanov a o jejich výši
musí býti vyhrazeno rozhodčímu soudu
Všeobecného pensijního ústavu místně
příslušnému (§ 76.).
4. V každém druhém roce, po prvé za
rok 1919 musí býti provedeno technické prozkoumání
fondů (pojistně-matematická bilance) a musí
býti stanoven závazek, že shledá-li
se schodek v úhradě potřebné dle pojistné
matematiky ke krytí předepsaných dávek,
budou učiněna opatření nutná
k sanaci.
5. Nemá-li ústav aspoň 100 členů,
musí tu býti dostatečné zajišťovací
reservy, vyšetřené v každém případě
zvláště podle pojistně-matematických
odhadů, nebo jinaké záruky.
6. Ve správě náhradních ústavů
(valné hromadě, výboru, představenstvu
atd.) musí býti pojištěnci zastoupeni
takovým počtem osob, jako zaměstnavatelé.
Volby jich jsou přímé a tajné a konají
se podle zásady poměrnosti, pokud možno osobně.
(2) Náhradní ústavy, které nepředloží
nejdéle do 1. prosince 1920 ministru sociální
péče žádost o schválení
stanov, vyhovujících hořejším
předpisům, ztrácejí tímto dnem
uznání jako náhradní zařízení.
(3) Náhradní ústavy, pozbyvší
uznání jako náhradní zařízení,
jsou povinny, převésti veškeré jmění
na Všeobecný pensijní ústav, který
zajistí jejich členům nároky, odpovídající
převedeným kapitálům. Jmění
ústavu přesahující částky,
potřebné k zajištění nároků
získaných podle stanov, smí se použíti
pouze ve prospěch členstva tohoto ústavu.
(1) Náhradní smlouvy, zřízené
podle zákona ze dne 16. prosince 1906, č. 1 ř.
z. z r. 1907, po případě cís. nař.
ze dne 25. června 1914, č. 138 ř. z., pozbývají
dnem 1. prosince 1920 uznání jako náhradní
zařízení, nebude-li zažádáno
do této doby o jich přeměnu v ústav
náhradní podle § 65.
(2) Nositelé tohoto pojištění jsou povinni
učiniti opatření podle § 70. odst. 2.
za účelem převodu premiových reserv
na Všeobecný pensijní ústav.
(1) O uznání za náhradní ústav
jest zakročiti u ministra sociální péče.
U ústavů, které jsou zřízeny
nebo dotovány podnikem, jenž podléhá
státnímu dozoru jiného ústředního
úřadu, jest se dohodnouti se zúčastněným
ministrem.
(2) Uznání může býti uděleno
pod podmínkou, že bude složena přiměřená
kistota (kauce); v tomto případě jest stanoviti
její výši a účel, způsob
jejího složení, jakož i podmínky
pro její vrácení.
(3) Dozorčí úřad může
naříditi kdykoliv zvýšení složené
jistoty.
(4) Ministr sociální péče jest oprávněn,
odvolati uznání za náhradní ústav,
nejsou-li tu již předpoklady pro toto uznání.
(1) Při změnách pojistné příslušnosti
jest dřívější nositel pojištění
povinen, odevzdati novému nositeli pojištění
premiovou reservu, potřebnou ke krytí získaných
nároků přestupujícího pojištěnce,
vypočtenou na základě ryzí premie
podle početních základův upuštěného
nositele pojištění, po případné
srážce splátek, které pojištěnec
ústavu dluhoval v době výstupní. V
každém případě musí však
býti převedena aspoň částka
odpovídající premiové reservě,
která by tu byla, kdyby zaměstnanec byl býval
pojištěn u Všeobecného pensijního
ústavu po celou příspěvkovou dobu
započítatelnou podle § 73. odst. 7. pro pojištění,
včítajíc v to i služební léta
případně zakoupená.
(2) Přestoupí-li zaměstnanec pojištěný
u Všeobecného pensijního ústavu nebo
náhradního ústavu do služby vyňaté
podle § 2 bod 3. z pojistné povinnosti, jest nositel
pojištění povinen, příslušnému
zaměstnavateli jmenovanému v § 2. bod 3. vydati
premiovou reservu podle předchozích ustanovení
Vystoupí-li zaměstnanec ze služby vyňaté
z pojistné povinnosti podle § 2. bod 3. aniž
byl dán na odpočinek a vstoupí-li do pojistné
povinnosti podle tohoto zákona, jest dřívější
jeho zaměstnavatel jmenovaný v § 2. bod 3.
povinen, vydati nositeli pojištění, u něhož
bývalý jeho zaměstnanec jest pojištěn,
premiovou reservu, odpovídající jeho získaným
normálním nárokům, aspoň však
částku, odpovídající premiové
reservě, kteráž by byla u Všeobecného
pensijního ústavu nashromážděna,
kdyby zaměstnanec byl býval pojištěn
u tohoto ústavu.
Převyšuje-li odevzdaný obnos výši
premiové reservy, která novým nositelem pojištění
na základě dosavadní započitatelné
příspěvkové doby, čítajíc
v to služební dobu podle § 31. zákona
pensijního započtenou, má býti utvořena,
jest tento rozdíl podle volby pojištěncovy
použíti k dobrovolnému pojištění
na vyšší dávky nebo, pojištěnci
připsati k dobru, při opětném přestoupení
novému nositeli pojištění odevzdati
a nastane-li pojistný případ nebo nastanou-li
podmínky § 25. se 4% úroky vydati.
(7) Stala-li se ohláška alespoň jednou stranou
v čas, počítá se příspěvková
doba od onoho měsíce, ve kterém pojištěnec
vstoupil do zaměstnání podrobeného
pojištění, nehledíc k tomu, byly-li
příslušné příspěvky
zaplaceny čili nic. Jinak počítá se
příspěvková doba, nestala-li se ohláška
v čas nebo nebyla-li vůbec vykonána, od měsíce,
ve kterém ohláška dodatečně byla
provedena nebo pojistná povinnost výměrem
nebo rozhodnutím z úřední moci byla
zjištěna, nehledíc k tomu, byly-li příslušné
příspěvky vskutku zaplaceny čili nic.
Ostatní služební doba započte se jako
příspěvková doba toliko podle skutečně
zaplacených premií, pokud se dodatečné
placení stane v šesti letech po splatnosti. Ustanovení
tohoto odstavce platí obdobně pro ohlášky,
které vykonati se mají podle odstavce 2. Po vzniku
pojistné události jsou veškeré ohlášky
podle odst. 1. a 2. pokud není zachována lhůta
pro ně zákonem stanovená, již nepřípustny
a okolnosti do té doby nehlášené pro
nárok pojistný nerozhodny.
(1) Zaměstnavatelé jakož i zaměstnanci
jsou též povinni, kdykoli podati zprávu politickým
úřadům jakož i zemským úřadovnám
o všech okolnostech, které jsou rozhodny pro pojišťovací
poměr. Zaměstnavatelé jsou mimo to povinni,
dovoliti legitimovaným k tomu orgánům Všeobecného
pensijního ústavu a politických úřadů,
aby na mís tě samém nahlédli do mzdových
záznamů, vedených podle zákona ze
dne 8 února 1909, čís. 29 ř. z., i
do jiných zápisků, kterých je třeba
k vyšetření pojistného poměru,
jakož i aby na místě pracovním konali
šetření potřebná ke zjištění
pojistné povinnosti. Legitimovaní orgánové
Všeobecného pensijního ústavu jsou při
výkonu své služby pod ochranou § 68. všeob.
trest. zákona.
(1) Nemocenské pokladny zřízené podle
zákona o nemocenském pojištění,
zapsané pokladny pomocné a bratrské pokladny
jsou povinny dáti legitimovaným k tomu orgánům
Všeobecného pensijního ústavu nahlédnouti
do svých záznamů za účelem
zjištění pojistného poměru.
(2) Ustanovení odst. 2., § 73 a platí též
o okolnostech takto zjištěných.
(1) Nároky osob u Všeobecného pensijního
ústavu pojištěných nebo jejich rodinných
příslušníků proti tomuto ústavu,
zakládající se na zákoně o
pensijním pojištění, jest vznésti
u příslušné zemské úřadovny
Všeobecného pensijního ústavu s připojením
potřebných průkazů.
Ustanovení §§ 73., 73 a. 73 b a 74. mají
obdobnou platnost, je-li nositelem pojištění
ústav náhradní, pokud stanovy ústavu
v jednotlivých případech nic odchylného
nestanoví.
Takovým výměrům může se
odpírati toliko žalobou u příslušného
rozhodčího soudu (§ 76.) v neprodloužitelné
lhůtě šesti měsíců po
doručení výměru.
(4) Z rozhodnutí politických zemských úřadů
připouští se odvolání k ministerstvu
sociální péče, které dlužno
podati do čtyř neděl u politického
zemského úřadu, jenž vydal rozhodnutí.
Předsedu a jeho náměstka jmenuje ministr
spravedlnosti ve shodě s ministrem
sociální péče ze soudcovských
státních úředníků.
Výdaje spojené se zařízením
a jednáním rozhodčích soudů
nese pensijní ústav. Způsob, jakým
přispívají na úhradu nákladu
rozhodčího soudu náhradní ústavy,
stanoví ministr sociální péče
nařízením.
(1) Spory nositelů pojištění mezi sebou,
které se opírají o zákon o pensijním
pojištění, rozhoduje, vjímajíc
spory o převody premiových reserv (§ 68.),
s vyloučením práva výměrového
přímo politický úřad 11. stolice,
v jehož obvodě obě strany mají své
sídlo. Je-li podle toho příslusno několik
politických úřadů 11. stolice, rozhodnou
v dohodě. Nedosáhne-li se dohody, přejde
rozhodnutí na ministerstvo sociální péče.
(2) Spory nositelů pojištění mezi sebou,
dále spory mezi nositelem pojištění
a některým zaměstnavatelem jmenovaným
v § 2. bodu 3., jež týkají se převodu
premiových reserv (§ 68.), rozhoduje s vyloučením
práva výměrového přímo
ministerstvo sociální péče.
(3) Pojištěnce nebo jejich pozůstalé
jest k spornému řízení přibrati,
může-li rozhodnutí o takových nárocích
nositelů pojištění a zaměstnavatelů
jmenovaných v § 2. bodu 3. míti vliv na jejich
práva.
(1) Všeobecný pensijní ústav a jeho
zemské úřadovny, jakož i náhradní
ústavy označené v § 65. a 65 a, podléhají
dozoru státní správy; tento dozor vykonává
ministr sociální péče.
(2) Ministr sociální péče uděluje
též státní schválení v
tomto zákoně předepsané.
(3) K bezprostřednímu vykonávání
státního dozoru, mohou býti zřízeny
zvláštní orgány.
(4) Ministr sociální péče jest oprávněn,
podrobiti hospodaření Všeobecného pensijního
ústavu a jeho zemských úřadoven jakož
i náhradních ústavů úřednímu
prozkoumání podle předpisů §§
38. a 39. min. nař. ze dne 5. března 1896, č.
31 ř. z., po případě podle předpisů,
které v budoucnosti na jejich místo nastoupí,
může též rozpustiti představenstvo
Všeobecného pensijního ústavu a výbory
jeho úřadoven a přenésti správu
a zastupování ústavu prozatímně
na správce nebo na představenstvo, po případě
výbor jím jmenovaný. Jmenovaný správce
nebo představenstvo (výbor) vede správu a
zastupuje ústav až do řádného
ustavení představenstva, pokud se týče
výboru vzešlého z nových voleb. Ministr
sociální péče má učiniti
nutná opatření k provedení nových
voleb ve třech měsících po rozpuštění.
Finanční ministr může ve shodě
s ministrem sociální péče nařízením
opatřiti čeho jest třeba, aby státní
poklad byl zabezpečen se zřetelem k právním
jednáním, naznačeným v předešlém
odstavci.
(2) Z hotovostí Všeobecného pensijního
ústavu a náhradních ústavů,
které mohou býti trvale uloženy, musí
býti uloženo aspoň 20% v československých
státních papírech a 15% v obligacích
zemských půjček nebo v zástavních
listech, dlužních úpisech zemí, zemských
bank nebo zemských hypotekárních ústavů.
(3) Ministr sociální péče povolí
podle potřeby přiměřenou lhůtu,
aby toto nařízení mohlo býti provedeno.
Všeobecný pensijní ústav a náhradní
ústavy jsou povinny, podávati ministru sociální
péče za každý kalendářní
rok zprávu a statistické výkazy o svém
hospodářství, o stavu fondů a způsobu
jich uložení. Ministr sociální péče
může naříditi, v jaké formě
tyto zprávy a statistické výkazy mají
býti podávány a jaký mají míti
obsah.
Ministr sociální péče může
ve shodě s ministrem veřejných prací
k souhlasné žádosti zaměstnavatele a
pojištěnce upraviti převod provisního
pojištění do pensijního pojištění
jinak, než-li nařizují §§ 91. a 92.
(1) Ustanovení tohoto zákona mají obdobnou
platnost pro pensijní pojištění, provedené
náhradní smlouvou, uzavřenou podle §
66. zákona ze dne 16. prosince 1906, č. 1 ř.
z. z roku 1907, po případě cís. nař.
ze dne 25. července 1914, č. 138 ř. z.
(2) Zaniklo-li pojištění náhradní
smlouvou provedené podle § 66. lit. b cís.
nař. ze dne 25. června 1914, č. 138 ř.
z., následkem vystoupení pojištěnce
ze služby,. jest zaměstnavatel povinen, odevzdati
po uplynutí 18 měsíců Všeobecnému
pensijnímu ústavu premiovou reservu, vypočtenou
podle ustanovení § 68.
Zanikla-li pojistná povinnost nebo dobrovolné pojištění
před tím, než-li tento zákon vstoupil
v platnost, řídí se nároky pojistné,
byť i událost pojistná nastala teprve za platnosti
tohoto zákona podle ustanovení zákona ze
dne 16. prosince 1906, č. 1 ř. z. z roku 1907, po
případě podle ustanovení cís.
nař. ze dne 25. června 1914, č. 138 ř.
z.
Nové stanovy Všeobecného pensijního
ústavu a jednací řád Zemských
úřadoven přizpůsobené tomuto
zákonu vydá ministr sociální péče
nařízením.
Ministr sociální péče se zmocňuje,
aby způsob ohlášek a jich vyřizování
(§§ 73 až 75.) nově upravil nařízením.
(1) Nositelé pensijního pojištění
uvedení v § 64. jsou povinni, sdružiti se ve
Svaz pensijních ústavů v republice Československé.
K tomuto Svazu může přistoupiti také
Všeobecný pensijní ústav v Praze.
(2) Účelem Svazu má býti zejména:
1. společný postup ve věcech týkajících se společných zájmů pojištěnců všech ústavů ke Svazu náležejících,
2. organisovaná léčebná péče o pojištěnce a za tím účelem zařizování a vedení společných léčebných ústavů, případně opatření společných zařízení v lázních a léčebných místech a ústavech, uzavírání společných smluv s nemocnicemi, sanatorii, lékaři atd.,
3. společný boj proti sociálním chorobám (tuberkulose, nervose, alkoholismu, pohlavním nemocem atd.), po případě spolu s nositeli nemocenského pojištění.
4. revise správy, účtování a jmění pensijních ústavů náležejících ke Svazu, dále kontrola provádění pojištění u jednotlivých členů, případně též k žádosti jejich kontrola příjemců důchodů,
5. společné ukládání jmění.
6. sbírání statistiky o úmrtnosti,
invalidnosti, rodinných a platových poměrech
atd. pojištěnců a její zpracování
k účelům zákonodárným
a vědeckým.
(3) Svaz podléhá státnímu dozoru,
jejž vykonává ministr sociální
péče ve smyslu § 78. Pro ukládání
svazového jmění a hospodaření
s fondy vůbec platí obdobně ustanovení
§ 88. o zprávách a statistických výkazech
§ 89.
(4) Ministr sociální péče může
při vykonávání dozoru nad jednotlivými
pensijními ústavy, zejména při provádění
revise jich užíti spolučinnosti Svazu, který
je povinen vyhověti tomuto požadavku.
(5) Zřízení Svazu, obzvláště
obor jeho působnosti, správa, vedení jeho
záležitostí a způsob zastoupení,
dále ustanovení o příspěvcích
pro účely Svazu o jmění svazovém
jakož i o urovnání sporů vznikajících
ze svazového poměru upravují stanovy, které
stejně jako pozdější jejich změny
podléhají schválení ministra sociální
péče.
(6) Zanikne-li Svaz nesmí se jeho jmění použíti
k jiným účelům než k účelům,
jemuž nositelé pensijního pojištění
podle zákona slouží.
(7) Ukáže-li se toho potřeba, může
ministr sociální péče představenstvo
Svazu rozpustiti a správu přenésti na správce,
představenstvo nebo výbor jím jmenovaný,
kteří vedou správu a zastupují Svaz
až do řádného ustanovení představenstva
vzešlého z nových voleb. Opatření
k provedení nových voleb jest učiniti do
3 měsíců po rozpuštění
představenstva.
(1) Vláda je zmocněna, aby sjednala s vládami
států, v nichž jsou zařízení
obdobná pensijnímu pojištění,
smlouvy k úpravě vzájemných poměrů
v tomto oboru. Při tom zejména v případě
vzájemnosti:
1. může býti vyloučena pojistná povinnost zaměstnanců v zdejších závodech, které jsou součástí podniků zahraničních a může býti rozšířena na zaměstnanec v závodech za hraničních, které jsou součástí podniku zdejšího,
2. ustanovení druhého bodu § 21. může býti změněno nebo zrušeno,
3. může býti stanovena v mezích § 58. povinnost československých nositelů pojištění k převodu premiových reserv na cizozemské nositele pojištění,
4. může býti zrušen nárok vystouplých
pojištěnců na vrácení premií
podle § 25. jestliže stanou se povinni pensijním
pojištěním v cizím státě,
s nímž byla uzavřena smlouva o vzájemném
převodu premiových reserv.
(1) Všeobecný pensijní ústav může
pojistiti:
1. osoby u něho pojištěné na dávky, které převyšují zákonné nároky,
2. osoby výdělečně činné,
avšak nepodléhající pensijnímu
pojištění na dávky zákonné
nebo na dávky zvýšené.
(2) Aby se provedlo pojištění těchto
dávek, zřídí se zvláštní
oddělení s odděleným hospodářstvím
a účtováním.
(3) Stanovy tohoto oddělení, obsahující
též přiměřené sazby premií,
podléhají schválení ministra sociální
péče.
(4) Ohledně pojišťovacích obchodů
v tomto oddělení podléhá Všeobecný
pensijní ústav výdělkové dani
podle 11. hlavy zákona ze dne 25. října 1896,
č. 220 ř. z., ve znění upraveném
zákonem ze dne 23. ledna 1914, č. 13 ř. z.
§ 1 a, § 3. odst. 5., §§ 37., 66. a 68. odst.
8. jakož i článek II.-VI. cís. nařízení
z 25. června 1914, čís. 138 ř. z.
a § 4 zákona z 20. prosince 1918, č. 92 sb.
z. a n. se zrušují.
Tento zákon vstoupí v platnost dne 1. ledna 1920.
Tímto dnem pozbudou platnosti dosud platná ustanovení
zákona ze dne 16. prosince 1906, č. 1 ř.
z. z r. 1907, a cís. nařízení ze dne
25. června 1914, č. 138 ř. z. pokud jsou
s ním v odporu.
Ministru sociální péče se ukládá,
aby zákon tento provedl v dohodě se súčastněnými
ministry.
Zákon o pensijním pojištění ze
dne 16. prosince 1906, č. 1 ř. z. z r. 1907, byl
výsledkem dlouholetého, od let osmdesátých
XIX. století trvajícího úsilí
soukromých úředníků a zřízenců,
dosíci pro případ invalidity a stáří
obdobného zaopatření, jakého požívá
úřednictvo státní a veřejné
vůbec. Naděje v něj kladené však
jím splněny nebyly.
Nároky, jež pojištěncům poskytoval,
byly malé, v poměru k pensijním požitkům
úřednictva veřejného nepatrné.
Zaopatřovací důchody pojištěnců,
zásadně teprve po uplynutí čekací
doby 10 let poskytované, mohly v nejpříznivějším
případě (po uplynutí 40 let pojištění
v nejvyšší třídě služného)
dosáhnouti částky 2250 K ročně,
klesaly však při stejné době pojištění
v nižších třídách služného
až na 450 K ročně a při kratší
době pojištění až na 180 K ročně.
Důchod vdovský činil polovici odpovídajícího
důchodu pojištěncova, tedy po uplynutí
40 let pojištění nejvýše 1125 K,
v nejnižší třídě jen 225
K ročně, klesal pak při kratší
době pojištění až na 90 K ročně
v nejnižší třídě služného.
Je pochopitelno, že důchody tak malé nemohly
vyhovovati zejména úřednictvu vyššímu.
Veškeří pojištěnci a zejména
starší z nich cítili se dále neobyčejně
poškozeni ustanoveními o důchodu starobním,
jenž byl bez výjimky přípustný
teprve po 40letém pojištění, takže
jeho dosažení bylo zvláště pro
pojištěnce starší předem vyloučeno.