Příležitosti reformování pensijního
systému vlastních zaměstnanců státních,
zejména pak zlepšení pensijních nároků,
bylo použito k odstranění některých
křiklavých zařízení v oboru
pensijního (provisijního) zaopatření
zaměstnanců státních drah. Se stanoviska
formálně legistického mohlo by se sice proti
tomuto postupu namítati, že nemělo se zákonem
zasahovati do sféry, která dosud byla vyhražena
moci výkonné, totiž, že nemělo
se zákonem řešiti pensijní (provisijní)
pojištění státních drah, jež
dosud bylo upravováno cestou prostých výnosů
a nařízení státní železniční
správy. Leč dlužno uvážiti, že
i v některých drobných zákonech předchozích,
jež Nár. shromáždění usneslo
(na př. o přídavcích k pensím,
o 1- a 1/2-násobném započítání
let), byly i služební a pensijní poměry
zaměstnanců drah státních řešeny
formou zákona a za druhé, že cesta takováto
byla jediným východiskem ke kýženému
cíli. Jediným východiskem byla cesta zákona
proto, že jen jí bylo možno zreformovati in peius
předpisy pro zaměstnance státních
drah nyní platné s účinkem i pro zaměstnance
nynější, t. j. ty, kteří již
ve služebním nebo pensijním poměru ke
státní železniční správě
se nacházejí a kteří mají jaksi
"nabyté právo", býti podle těchto
norem posuzovány. Zde jsme u druhé závažné
námitky, jež mohla by se proti takovému navrhovanému
řešení této otázky učiniti.
Na omluvu budiž však uvedeno, že kdyby byl výbor
chtěl tato nabytá práva respektovati a obmezil
tudíž reformy navrhované jen na zaměstnance,
kteří teprve v budoucnu v služební neb
pensijní poměr vůči státní
železniční správě vejdou, že
by se objevil účinek těchto reforem v plné
síle až asi po 30 letech, kdy praesumptivně
by byla nynější generace zaměstnanců
nahražena generací novou.
Ostatně porušení "nabytých práv",
jež zdá se vycházeti z reforem ve čl.
VIII. a IX. obsažených, rušením nabytých
práv ve vlastním toho slova smyslu není,
neboť návrhy dotýkají se jen práv
z příslušných norem všeobecně
vyplývajících a rovnajících
se všeobecné právní možnosti,
nabýti určitých nároků, nastane-li
pojistný případ (invalidita, smrt) a ne též
nároků konkretně na základě
všeobecných předpisů již napadlých,
tedy práv nabytých ve vlastním slova smyslu.
Ruší se sice na př. dosavadní právní
stav, podle něhož zřízenec ve službě
zraněný béře současně
celou pensi vedle celé úrazové renty stanovením
částečného krácení pense,
ale nezasahuje se touto novotou zřízenec, který
již na základě invalidity před účinností
tohoto zákona vzniklé oba tyto požitky béře
nezkráceně, nýbrž pouze ten, který
teprve v budoucnosti invalidním se stane. Ostatně
i kdyby bylo správno, změnu všeobecných
norem in peius nazývati zasahováním do nabytých
práv, bylo by lze postup navrhovaný omluviti; neboť
návrh meritorně vlastně není vzetím
práv dosavadních, nýbrž nerozšířením
těchto práv o nové výhody, vyplývající
z navrhovaného resp. přijatého již zlepšení
pensí a platů. Zřízenec a jeho posůstalí,
požívající úrazové renty,
vyměřené z platů novým zákonem
zvýšených, budou se zkrácenou pensí
nové výměry bráti přes toto
krácení ve většině případů
více, než by bez krácení pense brali,
kdyby jejich úrazová renta a pense byla vyměřena
z platů a pensijní základny před 1.
září 1919 platné.
V jednotlivostech buď uvedeno toto:
Ustanovením čl. VI. má býti na právním
podkladě, daném tímto návrhem zákona,
dosaženo unifikace předpisů starobního
a invalidního zaopatření zaměstnanců
(jejich pozůstalých), jež je vzhledem k posavadní
roztříštěnosti pensijních norem
u státních drah platných nutnou jak z důvodů
správních, tak z důvodů věcných.
Snaha po unifikaci fondů datuje se již z dřívější
doby a vedla jak se strany býv. ministerstva železnic,
tak se strany zaměstnanců - příslušníků
fondů sestátněných železnic -
k částečnému řešení
tím způsobem, že bylo v říjnu
r. 1918 dáno členům pensijních (provisijních)
ústavů postátněných železnic
za určitých podmínek právo přestoupiti
do pensijního (provisijního) fondu kmenových
státních drah svobodnou volbou, opcí.
Starobní a invalidní zaopatření svých
zaměstnanců opatřovaly si totiž soukromé
dráhy, po roce 1907 sestátněné, právě
tak jako dráhy státní, pensijními
resp. provisijními ústavy (fondy).
Jedna z těchto drah (severozápadní) měla
pouze jeden takový fond (pensijní), jiné
pak měly po dvou pensijních ústavech (česká
severní dráha a Ferdinandova), společnost
státní dráhy měla pak jeden pensijní
a jeden provisijní ústav.
Každý z těchto ústavů (fondů)
mél svoje stanovy, jichž předpisy se tu více,
tu méně různily jak navzájem, tak
i u srovnání s předpisy pensijních
resp. provisijních stanov kmenových státních
drah.
Po sestátnění těchto byly tyto fondy
a jejich zvláštní správa podle vlastních
stanov ponechány nadále v platnosti, takže
starobní a invalidní pojištění
zaměstnanců býv. rak. st. drah opatřovalo
9 různých fondů s 9 různými
stanovami.
Byly to: vedle pensijního a provisijního fondu kmenových
státních drah pensijní fondy A. a B. severní
dráhy cís. Ferdinanda, pensijní fondy I.
a II. české severní dráhy, pensijní
fond a provisijní fond společnosti st. dráhy
a konečně pensijní fond severozápadní
dráhy.
Po srovnání se stanovami pensijních resp.
provisijních fondů kmenových státních
drah není možno říci, že by některé
z těchto stanov byly naveskrz lepší nebo naveskrz
horší než stanovy kmenových státních
drah, poněvadž jak u těch, které jsou
všeobecně výhodnější,
tak i u těch, jež jsou horší, vyskytují
se jednotlivá ustanovení, jež z této
kvalifikace činí výjimky.
S těmito stanovami nebyla spokojena většina
zřízenců, poněvadž srovnávajíce
je pozorovali, že některé předpisují
vyšší příspěvky za stejných
statutárních nároků, některé
pak dokonce vyšší příspěvky
za nižších nároků; u některých
fondů byly některé pensijní nároky
vyšší, jiné nižší než
u státních drah kmenových (na př.
vdovské pense byly vyšší, příspěvky
na výchovu dětí [výchovné]
však nižší a pod.).
Také státní železniční
správa se snažila, aby dosáhla na poli
starobního a invalidního zaopatření
žádoucí jednotnosti.
Snahám těmto, nesoucím se po odstranění
růzností pensijních fondů a stanov,
nedařilo se však pro překážky
dvojího druhu:
První obtíž záležela v tom,
že zaměstnanci žádali více, než
spravedlivý ohled na kmenové zaměstnance
státních drah dopouštěl. Žádali
totiž, aby jim pro případ přestupu do
pensijních fondů kmenových drah státních
bylo zajištěno, že pro ně budou platiti
nadále všechna ustanovení jejich dosavadního
fondu, jež jsou u srovnání s ustanoveními
pensijního (provisijního) fondu státních
drah výhodnější.
Druhou obtíž působilo stanovisko bývalého
rakouského ministerstva financí, jemuž
šlo o to, aby nedošlo na snížení
příspěvků do pensijních fondů
sestátněných drah, jež byly většinou
vyšší než fondové příspěvky
státních drah kmenových, po případě
aby nevzešly vyšší výdaje přiznáním
určitých pensijních nároků,
podle stanov kmenových drah, jež u srovnání
s dotyčnými normami stanov sestátněných
drah jsou pro zaměstnance, příp. jejich pozůstalé
výhodnější. Býv. ministerstvo
železnic hodlalo věc upraviti střední
cestou a to tak, že by zaměstnancům sestátněných
drah bylo povoleno, aby od určitého časového
mezníku prohlásili ("opce"), že se
dávají posuzovati výhradně podle pensijních
(provisijních) stanov kmenových st. drah, vzdávajíce
se spolu veškerých výhrad, jež jim u srovnání
s dotyčnými normami ve stanovách pens. ústavu
kmenových státních drah skytají ustanovení
jejich dosavadního statutu. Ministerstvo chtělo
jim tudíž poskytnouti výhody pens. zaopatření
podle stanov pensijního neb provisijního ústavu
státních drah kmenových, vzdají-li
se výhod, jež jim jednotlivá ustanovení
jejich pensijních stanov poskytovala, nechtíc připustiti,
aby zaměstnanectvo od sestátněných
drah nově přibylé bylo účastno
všeho toho, co mělo zaměstnanectvo kmenových
drah lepšího, a aby zároveň podrželo
všecko, v čem bylo zaopatření jeho vlastní
doposud výhodnější, poněvadž
by tak bylo lépe zaopatřeno, než původní
zaměstnanectvo st. drah.
Tato různá stanoviska co do řešení
záležitosti sloučení fondů měla
v zápětí, že se po delší
dobu v této věci nic nestalo.
Teprve v roce 1918 se podařilo bývalému ministerstvu
železnic prosaditi svoje stanovisko u rak. ministerstva financí,
při čemž bylo mu značnou pomocí
tehdejší hnutí železničních
zaměstnanců. Stanovisko to, jak ze shora uvedeného
vyplývá, nehovělo sice přání
zaměstnanectva zúplna, ale přes to značilo
pro ně velikou výhodu, umožňujíc
těm, jichž osobní poměry vzhledem na
zaopatřovací podmínky způsobují,
že ustanovení jinak, t. j. v jiné osobní
posici snad výhodnější, je pro ně
u srovnání s korespondujícím ustanovením
fondových stanov kmenových drah nevýhodným,
aby si pouhým projevem získali právo, býti
posuzovánu podle výhodnějších
norem státních drah kmenových.
Toto opatření bylo bývalým ministerstvem
železnic ve Vídni provedeno výnosem z 16. října
1918, č. 45.784, tedy ještě před státním
převratem z 28. října 1918, jež i naše
správa uznala a jehož i užila.
Akce tato mohla ovšem býti, jak již naznačeno,
pouze částečným a jen nepřímým
řešením otázky unifikace fondů.
Skutečného, t. j. přímého a
účelného řešení mohla
dojíti pouze cestou zákona, jak stanoví tato
zák. osnova.
Aby unifikace pensijních předpisů československých
státních drah byla úplná, byla rozšířena
i na pensijní předpisy státních drah
uherských tím, že se v návrhu rovněž
prohlašují za zrušené.
Je přirozeno, že bylo nutno stanoviti, že zaměstnanci
státních drah, kteří mají nárok
na 1- a 1/2násobné započítání
služebních let (strojvůdci atd.), musí
platiti pensijní příspěvky přiměřeně
zvýšené. Aby pak následkem toho, že
bude i pro ně platiti věková hranice 60 let
(čl. VIII.), nebyli těžce postiženi, bylo
nutno ustanoviti, že i tyto vyšší příspěvky
platí jen, pokud nedosáhli nároků
na plnou pensi. Po té budou platiti jen příspěvek
normální 8% a to jen z případného
zvýšení pensijní základny (článek
IV.).
Dosud platilo pro zaměstnance státních drah,
že mohou vstoupiti bez průkazu invalidity do výslužby,
když dosáhli nároků na plnou pensi nebo
65. rok věku. Po 35 započítatelných
letech mohl tedy zaměstnanec vstoupiti do výslužby,
i když byl plně služby schopen, takže u
zaměstnanců jízdní služby, kterým
se započítává služba jízdní
1- a 1/2násobné, mohla plna pense a vstup do výslužby
nastati ještě daleko před 50. rokem věku.
To ovšem bylo na úkor řádného
personálního hospodářství státních
drah.
Podle statistických dat, jež dal k disposici jako
výsledek své soukromé práce zástupce
ministerstva železnic ve státně zřízeneckém
výboru sekční rada dr. Jan Pospíšil
(obšírné poučení o těchto
otázkách lze čerpati z knihy dra. Emila Novotného
a dra. Jana Pospíšila: "Dějinný
vývoj a výsledky pensijního pojištění
zaměstnanců c. k. stát. drah". Nákladem
Spolku čes. úř. železničních,
Praha 1911. 346 stran velké 8o) vykazují
státní dráhy tak vysokou číslici
invaliditní a tak nízké stáří
aktivitní a nízký průměr služební
doby, že náprava zdála se naprosto nevyhnutelnou,
zvláště když nebylo lze tyto zjevy vysvětliti
jedině větší úrazovostí
a obtížností služby želežniční.
V desetiletí 1900-1909 vstoupilo u rak. stát. drah
do výslužby z 1000 zaměstnanců vůbec
14.349, z 1000 členů pensijního 35.901 a
z 1000 členů fondu provisijního 10.557.
Odchod do výslužby (číslice pensionování)
jest tudíž u členstva fondu pensijního
značně vyšší než u členstva
fondu provisijního. Vysvětlení jest hledati
v různém věkovém složení
členstva obojího druhu, způsobeném
historickým vývojem.
Naproti tomu u prusko-hessenských státních
drah připadlo za léta 1906-1910 na 1000 členů
oddělení B. pensijní pokladny 9.08 případů
invalidity. Zde jedná se o personál složení
příbuzného s personálem našeho
provisijního fondu.
Na 1000 vysloužilých připadlo 49.40
(přibližně 50), na 1000 pensistů 55.00,
na 1000 provisistů 44.80 úmrtí.
Naproti tomu z 1000 pensistů Spolku rakousko-uherských
železničních správ umřelo za
léta 1876 až 1884 [Novější data
nebylo lze nalézti. Zdá se, že vůbec
neexistují, jelikož se v dalších letech
případy dotyčné statistiky již
nesledovaly.]) průměrem 67.8 osob.
Z 1000 pensistů Spolku německých železničních
správ umřelo za léta 1877 až 1889 [Novější
data nebylo lze nalézti. Zdá se, že vůbec
neexistují, jelikož se v dalších letech
případy dotyčné statistiky již
nesledovaly.]) průměrem 58.43 osob.
Z 1000 provisistů rak. bratrských pokladen hornických
v roce 1908 62.09 a v roce 1909 61.11 osob.
Z 1000 provozních dělníků (Betriebsarbeiter)
Spolku německých drah v roce 1888 [Novější
data nebylo lze nalézti. Zdá se, že vůbec
neexistují, jelikož se v dalších letech
případy dotyčné statistiky již
nesledovaly.]), kteří požívali výslužné,
zemřelo 60.31 a z bývalých dělníků
dílenských 119.73.
Z 1000 důchodců dělnické pensijní
pokladny bavorských drah státních zemřelo
v roce 1910 v oddělení A. 100.2, v oddělení
B. 131.50.
Z udaných čísel vyplývá, že
úmrtnost našich pensistů a provisistů
jest poměrně nízká, že tedy u
nás vstupují do výslužby osoby daleko
více života (a i práce) schopné než
jinde.
U rakouských státních drah za projednávané
desetiletí byla zjištěna následující
řada věkových hodnot:
dosahují v aktivitě průměrného stáří | |||||
1. | kancelářští služebníci | 62.01 | |||
2. | dílenští podúředníci | 61.52 | |||
3. | kancelářští podúředníci | 60.60 | |||
4. | staniční služebníci | 60.53 | |||
5. | traťoví služebníci | 60.38 | |||
6. | staniční podúředníci | 59.94 | |||
7. | vlakoví podúředníci | 59.30 | |||
8. | kancelářští úředníci | 58.32 | |||
9. | traťoví podúředníci | 58.17 | |||
10. | traťoví úředníci | 57.10 | |||
11. | dílenští sluhové | 56.09 | |||
12. | vlakoví sluhové | 56.21 | |||
13. | strojoví sluhové | 55.82 | |||
14. | staniční úředníci | 55.54 | |||
15. | strojoví podúředníci | 55.06 | |||
16. | dílenští sluhové | 52.79 | |||
17. | traťoví podúředníci | 52.24 | |||
18. | vlakoví podúředníci | 51.58 | |||
19. | kancelářští sluhové | 51.03 | |||
20. | traťoví sluhové | 50.74 | |||
21. | staniční podúředníci | 49.65 | |||
22. | staniční sluhové | 49.19 | |||
23. | kancelářští podúředníci | 49.14 | |||
24. | strojoví sluhové | 47.62 | |||
25. | strojoví podúředníci | 46.30 | |||
26. | vlakoví sluhové | 44.43 |
Do výslužby vstoupilo veškerého zřízenectva
ve věku:
24-28 | 86, | 0.755% | ||||||||
29-33 | 489, | 4.295% | ||||||||
34-38 | 905, | 7.949% | ||||||||
39-43 | 1179, | 10.350% | ||||||||
44-48 | 1209, | 10.618% | ||||||||
49-53 | 1402, | 12.313% | ||||||||
54-58 | 1831, | 16.081% | ||||||||
59-63 | 2154, | 18.742% | ||||||||
64-68 | 1679, | 14.746% | ||||||||
69-73 | 380, | 3.337% | ||||||||
74-78 | 63, | 0.552% | ||||||||
79-84 | 9, | 0.071% |
Co do započítatelných (členských)
služebních let lze konstatovati tuto
řadu:
1. | kancelářští | ||||
2. | dílenští | ||||
3. | kancelářští | ||||
4. | vlakoví | ||||
5. | kancelářští služebníci | ||||
6. | traťoví úředníci | ||||
7. | staniční podúředníci | ||||
8. | staniční úředníci | ||||
9. | traťoví služebníci | ||||
10. | strojoví podúředníci | ||||
11. | staniční služebníci | ||||
12. | traťoví podúředníci | ||||
13. | vlakoví služebníci | ||||
14. | dílenští | ||||
15. | strojoví | ||||
16. | vlakoví | ||||
17. | traťoví | ||||
18. | strojoví | ||||
19. | staniční | ||||
20. | kancelářští | ||||
21. | traťoví | ||||
22. | kancelářští | ||||
23. | staniční | ||||
24. | vlakoví | ||||
25. | strojoví | ||||
26. | dílenští |
Do výslužby vstoupili z veškerého zřízenectva
v členské době:
4 | 280, | 2.548% | ||||||||
5-9 | 1.195, | 10.490% | ||||||||
10-14 | 2161, | 19.065% | ||||||||
15-19 | 1605, | 14.092% | ||||||||
20-24 | 1522, | 13.363% | ||||||||
25-29 | 1566, | 13.758% | ||||||||
30-34 | 1658, | 14.567% | ||||||||
35-39 | 1365, | 12.2482% | ||||||||
40-44 | 32, | 0.282% | ||||||||
44 | 2, | 0.018% |
Z číslic uvedených je tedy jasno, že
opatření čl. VIII. navrhované je více
než odůvodněné.
K tomu přistupuje, že ustanovení čl.VIII.
má býti zaměstnancům, kteří
chtějí i po 35 letech služebních dále
sloužiti, cítíce se k tomu schopnými,
zároveň ochranou proti nátlaku, který
zhusta činí na ně spoluzaměstnanci
z osobního sobeckého zájmu, čekajíce
na jejich místa.
Podle dosavadního stavu-nehledě k výjimkám,
jež obsahují pensijní stanovy fondu B. severní
dráhy císaře Ferdinanda a fondu II. české
severní dráhy - měli zaměstnanci st.
drah odcházející do výslužby
po utrpěném úraze, nárok na nezkrácený
požitek celé pense vedle celé renty úrazové.
Na stav tento bylo ode dávna poukazováno jako na
nesprávný, poněvadž se mohlo státi,
že zaměstnanec ve výslužbě měl
vyšší příjem nežli v aktivitě,
při čemž působilo i to, že v oboru
úrazového pojištění železničního
neplatila nikdy hranice započitatelného výdělku
pro výměr renty, která pro obor ostatního
dělnictva činila původně 2400 K, dle
novely z 21. srpna 1917, č. 363 ř. z. 3600 K a dle
novely z 10. dubna 1919, č. 207 sb. z. a n. činí
nyní 6000 K, a že do úrazové renty se
mu započítávaly i diety, kilometrové,
hodinové a pod., tedy příjmy onerosní,
jichž takto v rentě požíval, i když,
jsa ve výslužbě, cestovních výdajů
neměl. Stav ten byl dále na pováženou
také proto, že podle čl. VII. zákona
z 20. července 1894, č. 168 ř. z., plné
renty úrazové u železničníků
při dopravě zraněných činí
o 1/2 a u pozůstalých o 2/3 více než
stanoví zákon úrazový pro mimodopravní
úrazy železničníků nebo veškeré
úrazy dělníků v jiných oborech
výroby a že těchto dopravních úrazů
bylo za posledních dob více než 50% všech
úrazů.
Již Körbrův program a pozdější
osnova zákona o sociálním pojištění
hleděly nepřístojnost neobmezeného
požitku pensí a rent odstraniti. (§ 265. poslední
osnovy [XXI. sesse 1911, 530 příloh k stenogr. protokolu
říšské rady] a stránka 261. motivů
k osnově Beckově, předané veřejnosti
3. listopadu 1908 [č. 7. příloh k stenografickému
protokolu říš. rady; XX. sesse 1909.])
Za těchto okolností nijak nemohlo překvapovati,
že pensijní a úrazové zaopatření
zaměstnanců rak. st. drah bylo daleko dražší
než zaměstnanců drah německých
Úrazové pojištěni bylo dokonce v Rakousku
dvojnásob tak drahé jako v Německu.
Činiloť v roce 1910 a 1911 na jednoho zaměstnance
v Rakousku 56 K a 57.K,
v r. 1910 | v r. 1911 | ||||
u pruských | 28.39 K | 27.99 K, | |||
u bavorských | 27.34 K | 26.20 K, | |||
u würtemberských | 22.59 K | 23.07 K. |
Daleko drastičtěji vyjadřuje se význam
těchto srovnávacích číslic
v úspoře, která by se vyskytla za předpokladu,
že by bylo úrazové pojišťování
u rakouských státních drah stejně
uspořádáno a že by pro ně bylo
potřebí stejného poměrného
nákladu jako při železničních
správách v německé říši.
Tato úspora by činila neméně než
8 milionů korun ročně.