Bylo by zajisté nesprávno hledati příčinu
větší nákladnosti úrazového
pojišťování v Rakousku ve větší
nebezpečnosti provozu rak. st. drah, poněvadž
číslo úmrtnosti z úrazů
(která jest nejdokonalejším obrazem nebezpečnosti
podniku) činí podle pozorování z let
1908-1912 u pruských drah 1.21%, kdežto u rakouských
pouze 1.11%. Bylo by stejně nesprávným, chtěli-li
bychom hledati příčinu tohoto zjevu v různosti
positivních ustanovení, která platí
co do výměry úrazových rent, nebo
ve způsobu, jak se opatřují finanční
prostředky pro úhradu nákladů úrazových
potřebné u úrazovky železniční
v Rakousku s jedné strany a u úrazoven v německé
říši se strany druhé neboť jsou
tu poměry přibližně stejné (průměrné
renty před rokem 1917, kteroužto dobu srovnáváme,
byly co do procent u Rakouska 72% a v Německu 66 2/3%
a systém úhrady roční potřeby
panující v Německu, poněvadž
trvá již od roku 1885, vyžaduje týž,
ne-li větší, úhradní kapitál
než systém úhrady kapitálové
v Rakousku).
Pro správné posouzení této otázky
jsou význačna tato statistická data:
Z 1000 zaměstnanců v aktivitě jsoucích
odchází pro úraz do výslužby:
1. u rakouských státních drah (pozorovací
období 1900-191 1) 3.516; 2. u pruských státních
drah (pozorovací období 1907-1911) 0.295; 3. v obvodu
Spolku německých železničních
správ (pozorovací období 1877-1886; srovnej
dr. Hermann Zimmermann: Beiträge zur Theorie der Dienstunfähigkeits-
und Sterbensstatistik, III. Heft, Berlin 1888) 0.677.
Z 1000 pensistů (případně provisitů)
dostává pensi (provisi) a úrazovou rentu:
1. u rakouských st. drah 276.7, 2. u pruských st.
drah 23.9, 3. v obvodu Spolku némeckých železničních
správ 53.0.
To jsou zajisté úžasné, pro odborníka
nezasvěceného do poměrů u rak. st.
drah takřka neuvěřitelné rozdíly
mezi poměry v Rakousku (nyní u nás) a v Německu
a příčina jich kotví jistě
ve vylíčeném placení celých
pensí a úrazových rent vedle sebe.
Přes to by býval státně zřízenecký
výbor na tomto skutečném stavu nic neměnil,
poněvadž drahotní poměry nynější
znehodnotily sumy odpočivných požitků
(pensí a úraz. rent) většinou za doby
předválečné přiznaných,
kdyby nebyly novým zákonem o zvýšení
aktivních platů a navrhovaným zákonem
pensijním pense a renty pro budoucnost značně
zvýšeny, event. i zdvojnásobeny.
Proto bylo nutno pro dobu budoucí pro dobu minulou učiněno
opatření v návrhu o staropensistech - stanoviti
částečné krácení pensí
(provisí) při současném požitku
úrazové renty, což stalo se článkem
IX.
Při tom rozhodl se výbor pro řešení
velmi mírné, neboť v jiných zákonech
a předpisech tuto otázku řešících
se při konkurenci pensí a rent dokonce krátí
pense nebo renta celá a vyplácí se jen požitek
jeden, vyšší.
Článek IX. připouští totiž:
1. že z pense musí 1/4 zůstati nezkrácena,
2. že se nekrátí vůbec, jde-li o nejtěžší případy zranění, a
3. že se krátí pense jen, když by pense
s rentou u zřízence přesahovala pensijní
základnu a u pozůstalých 1 a 1/2 násobek
řádné pense (zde pensijní základna
nemohla tvořiti mez, poněvadž by krácení
bylo nikdy nenastalo).
Příklady:.
1. Průvodčí vlaku (skup. B služebníků
st. drah) se základním platem 2904 K, sloužící
v Praze, ženatý a otec 3 dítek, po 15letém
členství v provis. fondu st. drah utrpěl
dopravní úraz, který způsobil 100%
ztrátu výděl. schopnosti.
Renta:
Plat | 2904.- | |
přídavek místní | 1452.- | |
cena služ. oděvu | 60.25 | |
jízdné 1800.-, 50% | 900.- | |
drah. příd. běžný | 1788.- | |
drah. výpomoc | 1320.- | |
roční prac. výdělek K 8424.25=100% renta |
Provis. základna:
Plat | 2904.- | |
50% m. příd. | 726.- | |
3630.- |
Provise po 15 letech = 52% provis. z. = 1887.60.
Provis. základna je menší než sama renta,
nastává tedy krácení provise, takže
obdrží celou úraz. rentu a pouze 25% provise
= 471.90 K.
Krácení činí 1415.70 K.
2. Vdova po zraněném č 1 s 3 dítkami
mladšími 15 let. Vdovská renta 33 1/3%,
renta 3 dítek a 25% 75% = 108 1/3.
Krátí se na 100% roč. prac. výd.,
tudíž má nárok na úrazovou rentu
v částce K 8424.24.
Provise 40% pensijní základny | 1452.- | |
Vých. příspěv. 3/5 | 871.20 | |
2323.20 |
Provise = 1887.60.
Úrazový důchod sám je vyšší
než 1 a 1/2 násobek provise a vých. příspěvků;
vdova s dětmi tedy dostane vedle celé renty 25%
zaopatřovacích požitků = 471.90 K.
Krácení činí 1415.70 K.
3. Případ ad 1. renta pouze 20%. Úrazový důchod činí | 1,684.85 | |
Provise | 1,887.60 | |
Dohromady | 3,572.45 |
Protože tento součet je nižší než
provisijní základna, bude zaměstnanec bráti
plnou provisi a plnou rentu.
4. Případ ad 2. renta pouze 20%, respektive 15%.
Renta s příspěvky dětskými
= K 5,475.76.
I zde obdrží vdova vedle celé renty pouze 25%
zaopatřovacích požitků, t. j. 5,475.76
= K 580.80. Krácení činí K 1742.40.
5. Strojvůdce (podúředník) se základním
platem 4308 K, sloužící v Praze, ženatý,
otec 1 dítka, utrpěl po 30tiletém členství
v provis. fondě dopravní úraz, který
má za následek 50% ztrátu výdělkové
schopnosti.
Renta (základ):
služné | 4308 | |
místní přídavek | 2154 | |
drahotní přídavek | 1860 | |
drahotní výpomoc | 1640 | |
cena oděvu | 128 | |
50% měsíč. jízdného | 3960 | |
14050 |
50% ze 14050 K jest dopravní úrazová renta
7025 K.
Provise:
Základ: služné | 4308 | K | |
50% místního přídavku | 1077 | " | |
5385 | K | ||
Odpočivné | 5385 | " | |
Renta | 7025 | K | |
Provise | 5385 | " | |
12410 | K; je tudíž vyšší než pensijní základna. Z provise obdrží pouze čtvrtinu. |
Krácení činí 4038 K 75 h.
6. Vdova po strojvůdci sub 5 uvedeném.
Renta:
33 1/2% | pro vdovu | z pracovního výdělku |
25% | pro dítě | |
58 1/3% | ze 14050 K |
Vdovská renta = 8195.36 K.
Provise:
2/3 provise manželovy
5385: 3 = 1795 X 2 = 3590 K
maximální vdovská provise
5385/2 = 2692.50 K
příspěvek na výchovu = 538.50 K
Zaopatřovací požitky dohromady 3231 K
Důchod | 8195.36 | |
Zaopatřovací požitky | 3231.- | |
spolu | 11426.36 |
jsou vyšší než 1 1/2 násobek
zaopatřovacích požitků. Vdova dostane
mimo rentu ještě čtvrtinu zaopatřovacích
požitků, t. j. 807.75 K, dohromady 9003.11 K.
Krácení činí 2423.25 K.
7. Strojvůdce téhož služebního
stupně a těchže osobních poměrů
utrpěl dopravní úraz a je následkem
jeho po skončeném léčení bezmocným.
Základ pro rentu 14050 K:
maximální dopravní renta
133 1/3% ze 14050 K
= | 14050 K |
1/3 | 4683.33 K |
18733.33 K |
Provise 5385 K:
Odpočivné se vůbec nekrátí a dostane tudíž dopravní rentu maximální | 18733.33 | |
provisi | 5385.- | |
spolu | 24118.33 |
8. Úředník centrální služby,
služné 3108 K, sloužící v Praze,
ženatý, otec 1 dítka, člen pensijního
fondu 3 3/4 roku, utrpěl provozní úraz,
33 1/3% ztráta výdělečné
schopnosti.
Renta (základ):
Služné | 3108 | |
místní přídavek | 1560 | |
drahotní přídavek | 1908 | |
drahotní výpomoc | 1400 | |
odměna za práci přes čas | 120 | |
spolu | 8096 |
Renta 33 1/3% = 1865 K 48 h.
Pense (základna):
Služné | 3108 | |
50% měsíčního přídavku | 780 | |
3888 | ||
Pense (minimální) | 1800 |
Jelikož je součet renty a pense menší
než pensijní základna, nenastává
krácení.
9. Vdova po úředníku ad 8.
Renta:
vdova | 20% |
dítě | 15% |
35% = 2833.33 K. |
Pense a výchovné:
Pense 40% základní | 1552.20 | |
1/5 | 310.44 | |
1865.64 | ||
Maximální požitek | 1800 |
Renta s pensí a výchovným je větší
než 1 1/2 násobek zaopatřovacích
požitků (pense a výchovného): vdova
dostane celou rentu (2833.33 K) a čtvrtinu zaopatřovacích
požitků (450 K). Krácení činí
1350 K.
10. Kancelářský výpravčí,
sloužící v Praze, ženatý, bezdětný,
člen pensijního fondu 8 let, provozní úraz,
33 1/3% ztráta výdělečné
schopnosti.
Renta (základ):
Služné | 2400 | |
místní přídavek | 1200 | |
drahotní přídavek | 1476 | |
příplatek k drah. příd. | 1400 | |
odměna za práci přes čas | 100 | |
Spolu | 6576 | |
Renta | 1460 |
Pense (základ):
Služné | 2400 | |
50% m. příd. | 600 | |
3000 | ||
40% z toho | 1200 | |
Pense (minimální) | 1400 |
Pense | 1400 | K |
Renta | 1460 | " |
Součet | 2860 | K menší než pensijní pokladna; |
krácení tudíž není.
11. Vdova po něm:
Renta vdovská 20% 1315.20 K
Pense 40% z pens. zákl. 1200 K
Renta | 1315.20 | |
pense | 1200.- | |
spolu | 2515.20 |
Vdova dostane rentu (1315.20 K) a z pense 485 K.
Krácení činí 715 K.
Státně zřízenecký výbor
zamýšlel, dva předpisy dáti platiti
i pro případy minulé a to předně,
aby se mohly poskytovati příspěvky na výchovu
přes 24. rok i sirotkům po pensistech a pensistkách
z doby před 1. zářím 1919 a za druhé,
aby se úmrtní kvartál i po smrti pensistů
z doby před 1. zářím 1919 mohl počítati
dle nových norem a nemusila se vylučovati část
pense připadající na kvotu příbytečného.
Je přirozeno, že výbor musil státi na
stanovisku, že se výhod nového zákona
nesmí trvale dostati zaměstnancům a pozůstalým
po zaměstnancích, kteří nebyli československým
státem převzati.
Státně zřízenecký výbor
navrhuje Národnímu Shromáždění
ku schválení připojený zákon
a resoluci.
Vláda schválila navrženou osnovu zákona
až na následující změny, které
byly státně zřízeneckým výborem
na schůzi ze dne 16. prosince 1919 schváleny a do
zákonné osnovy pojaty:
V čl. I., § 5. původní osnovy byl škrtnut
předposlední odstavec, dle něhož může
se povoliti družkám pense i když tu jest oprávněná
vdova. Zvláštním poměrům, kterým
mělo býti tímto ustanovením vyhověno,
možno vždy vyhověti také cestou milosti.
Dále bylo jako poslední odstavec čl. I.,
§ 9. zařazeno toto ustanovení:
"Mají-li nebo získají-li děti
v § 8., odst. 2. jmenované ještě jiný
nárok na příspěvek na výchovu
nebo sirotčí pensi z pokladny státní
nebo z jiných prostředků veřejných,
započte se tento požitek do příspěvku
na výchovu, jenž dítěti náleží
dle tohoto zákona."
Tím má býti zabráněno tomu,
aby schovanci a adoptované a nemanželské děti,
mají-li nárok na zaopatřovací požitek
také z titulu jiného rodinného poměru,
nebraly tyto oba požitky vedle sebe.
Konečně nutno, aby pro syny staropensistů
snížila se věková hranice na 21 let,
aby byla tak odstraněna nesrovnalost, že by se synům
novopensistů povoloval příspěvek na
výchovu jen do 21 let, kdežto synům staropensistů
do 24 let, i když nestudují. To má se státi
úpravou čl. XI., který pak by zněl:
"Změny tímto zákonem stanovené,
kromě ustanovení čl. 1., § 8., odst.
1., č. 2. a odst. 3. a kromě zrušení
§ 2. zákona ze dne 24.května 1906, č.
105 ř. z. (čl. IV.)....."
Kulturní výbor, pojednav o předložené
osnově zákona a o zprávě důvodové,
kterou vypracoval výbor státně zřízenecký,
shledává nutným, aby z důvodu úplnosti
navrhovaného zákona, byl do osnovy vsunut článek
III. A., jehož znění i odůvodnění
pojato jest do osnovy zákona a důvodové zprávy
výboru státně zřízeneckého.