Přirozeným důsledkem úpravy služebních
požitků státních zaměstnanců
a zaměstnanců v podnicích a fondech státem
spravovaných, platné od 1. září
1919 (zákon ze dne 7. října 1919, č.
541 sb. z. a n.) byla nutnost přizpůsobiti, po případě
pozměniti jejich pensijní požitky a práva.
Mimo to musely býti upraveny poměrně i požitky
státních a jim na roven postavených zaměstnanců
vstoupivších do výslužby před
1. zářím 1919, jakož i jejich
pozůstalých.
Jedná se tudíž o dvě otázky,
z nichž prvá jest zásadního a trvalého
rázu, kdežto druhá jest pouze přechodní,
založená na dosavadních nezměněných
normách a jednající jen o efektním
zvýšení požitků. Proto rozhodl
se státně zřízenecký výbor,
aby úkol byl řešen dvěma zvláštními
zákony a sice:
I. zákonem "o změně některých
předpisů, upravujících pensijní
nároky a vstup do výslužby" a
II. zákonem "o zvýšení odpočivných
požitků státních zaměstnanců,
vstoupivších do výslužby před 1.
zářím 1919 a zaopatřovacích
požitků pozůstalých po těchto
zaměstnancích a po takovýchto zaměstnancích
před 1. zářím 1919 v činně
službě zemřelých, jakož i o některých
výhodách přechodně povahy pro pensisty
vůbec a pro aktivní zaměstnance".
Z téhož důvodu bylo usneseno předložiti
Národnímu shromáždění
dvě samostatně zprávy k témuž
tisku (č. 598) a to ke každému zákonu
zvlášť.
Tato zpráva pojednává o I. z uvedených
dvou zákonů a to "o změně některých
ustanovení, upravujících pensijní
práva státních zaměstnanců
a jich vstup do výslužby, jakož i o některých
výhodách pro státní zaměstnance".
Jednaje o předložené zákonně
osnově, nepřihlížel státně
zřízenecký výbor jen ku zvýšení
požitků, zlepšení zvlášť
nepříznivých podmínek a rozšíření
okruhu oprávněných osob, nýbrž
i k intensivnějšímu přispění
pojištěnců k finančnímu nákladu,
jímž roční rozpočet státní
bude zatížen.
Zvýšení pensijních požitků
týká se:
1. Zvýšení pensijní základny
o větší kvotu místního přídavku.
(Tato otázka byla vyřízena zákonem
o "úpravě poměrů státních
zaměstnanců jakož i zaměstnanců
v podnicích a fondech státem spravovaných"
ze dne 7. října 1919 a nebyla tudíž
do projednávaného zákona pojata.) 2. Zvýšení
vdovské pense a tím spojeného zvýšení
výchovných příspěvků
a sirotčích pensí.
Zlepšení podmínek týká se hlavně
zrušení karenční doby vdov, čímž
příkré nahodilosti předčasného
úmrtí živitele byly odstraněny.
Okruh oprávněných osob byl rozšířen
hlavně na vdovy po zaměstnancích, překročivších
při uzavření sňatku 60. rok věku,.
dále na vdovy, s nimiž vstoupil zaměstnanec
ve sňatek teprve ve výslužbě a na družky
života a chovance, jakož i nemanželské děti
za určitých podmínek.
Konečně nutno podotknouti, že výbor
přihlížel i k odstranění předpisů,
svádějících přímo ku
zneužití celé instituce, zejména tím,
že srovnán byl na přiměřenou
míru poměr mezi úrazovou rentou a pensijním
požitkem stanovením percentuelního maxima,
hlavně však k unifikaci a zjednodušení
pensijních norem u zaměstnanců státních
drah.
Dlužno ještě poznamenati, že podle zákona
ze dne 23. května 1919, č. 274. sb. z. a n., výhody
tohoto zákona náležejí těž
učitelstvu škol obecných a občanských
a že se při sestavování tohoto zákona
k tomu již přihlíželo.
K jednotlivým ustanovením předložené
zákonně osnovy sluší podotknouti následující:
Stanoviti minimální pense pro úředníky
částkou 1800 K a pro nižší zaměstnance
částkou 1400 K nebylo původně úmyslem
státně zřízeneckého výboru,
neboť za nově pensijní základny jsou
nejnižší normální pense (40% pensijní
základny) dosti vysoké, takže mohou tvořiti
existenční minimum. Teprve když projednávala
se otázka "staropensistů" a bylo přijato,
že požitky těchto se zvyšují o 80%
- nejméně o 1000 K a nejvýše o 2400
K - bylo shledáno, že pensijní minima se stanoviti
musí, má-li se zabrániti, aby požitky
"staropensistů" nebyly vyšší
než "novopensistů".
Zde předem jest poukázati na důležitou
odchylku od dosavadního pensijního systému,
záležející v tom, že na příště
se upouští od podmínky zvláštní
čekací doby pensijní u vdov. Bylo jistě
ze stanoviska sociální ethiky naprosto neodůvodněno,
aby nebylo nároků na vdovskou pensi, když muž
nedovršil ještě pět let služebních.
Požadavek takovéto čekací doby v systému
pensijního zaopatření státního
nemá zajisté žádného oprávnění,
neboť zde se pne fakt pojištění přímo
k faktu služebního poměru a není tedy
jako v pojištění soukromém obava, že
by někdo jen vzhledem na očekávaně
nabytí pojistných nároků vešel
v pojistný poměr.
Opatřením, jež navrhuje státně
zřízenecký výbor, nevznikne státu
pozoruhodný výdej, protože případů,
kdy muž umírá před dovršením
pětileté služební doby a zanechává
vdovu jest zajisté velice málo. Poskytnouti pak
v těchto několika málo případech
pozůstalým zaopatřovací požitky
jest tím více na místě, čím
tragičtější jest úmrtí
mužovo právě ve věku ještě
mladém a v prvních letech manželství.
Další změny přináší
uvedený § 5 pokud se týče výměry
vdovských pensí. Dosavadní pensijní
zákon stanovil pro vdovy po úřednících
pevně sazby podle jednotlivých hodnostních
tříd, kdežto pensi vdov po sluzích určil
jednou třetinou platu mužova. Vznikla předem
otázka, zda systém fixních pensí při
vdovách úřednických jest vhodnější,
nežli stanoviti pensi vdovskou určitou částkou
platu mužova, jako jest tomu u vdov sluhovských a
i ohledně úředníků u pensijních
fondů drážních a tu byl výbor
názoru, že jest vhodnějším přidržeti
se postupu druhého také již proto, že
při jakýchkoli budoucích úpravách
aktivních platů nebude nutno současně
znova upravovati pensijní požitky, nýbrž
že zvýšením platů aktivních
bude výše pensijních požitků vdovských
vyřešena sama sebou. Za daleko vhodnější
však, než stanoviti závislost pense vdovské
na platu mužově, pokládal výbor stanovení
závislosti pense vdovské na mužově pensi,
neboť tím se zaručuje současně
závislost výše požitků pozůstalých
na služebním stáří otcově.
Musí se zajisté uznati jedině správným,
aby pense vdovské stoupaly nejen zvýšením
služebních požitků manželových,
nýbrž nad to též zvýšením
počtu služebních let, tak, aby vdova starší
měla vzhledem na pokles fysické schopnosti nárok
na pensi vyšší.
V uvážení všech těchto okolností
byla přijata zásada, že pense vdovská
má činiti normálně dvě třetiny
pense, jíž požíval manžel anebo na
kterou by měl nárok, kdyby byl býval pensionován.
Přirozeně muselo býti stanoveno jisté
minimum a maximum vdovské pense a sice 40% po případě
50% pensijní základny mužovy, t. j. celého
platu a 50% pražského místního přídavku.
Úplnou novotu v systému pensijního zaopatření
zaměstnanců státních značí
ustanovení § 5., odst. 2. až 4., o družkách
života. V původním návrhu bylo všeobecně
žádáno, aby družky života byly postaveny
na roveň legitimním manželkám. Proti
tomuto návrhu vyslovil se zástupce vlády,
poukazuje na to, že vzhledem k ustanovení zákona
o smlouvě manželské ze dne 22. května
1919, č. 320, sb. z. a n. vyskytne se v budoucnosti asi
sotva pozoruhodný případ, jenž by vyžadoval,
aby družce života jako takové byla poskytnuta
pense, neboť podle tohoto zákona možno ve všech
případech vážné neshody v manželství
docíliti rozluky s právem obou manželů,
znova se provdati. Otázku nároků pensijních
těchto druhých manželek řeší
pak vládní návrh, tisk č. 1344. Může
prý se tedy jedině jednati o družky života,
jichž druh života jest již mrtev nebo již
v pensi, kterážto otázka musí býti
odkázána na cestu milosti.
Státně zřízenecký výbor
nemohl se však s tímto stanoviskem spřáteliti,
nýbrž vyslovil se pro to, aby družkám
života se poskytl přímo právní
nárok na vdovskou pensi, avšak s určitými
omezeními (zplození dítěte s družkou
života jakožto důkaz a závazek rodinného
života). Tím také dána jest dostatečná
záruka, že instituce této nebude zneužito.
Důsledkem tohoto ustanovení jest dále usnesení,
že mohou se zaopatřovací požitky jako
družce života povoliti také vdově, se
kterou zaměstnanec vstoupil ve sňatek teprve za
výslužby, nebo sice za činné služby,
ale po 60. roce svého věku a manželství
bylo v poslednějším případě
bezdětné, neboť nemohly býti nároky
těchto legitimních manželek stanoveny nepříznivěji
nežli družek života.
Původní návrh, aby nárok na sirotčí
pense a výchovně byl prodloužen přes
24. rok věku, je-li nebo pokud je dítě neschopno
se vyživovati, byl všeobecně schválen,
leč přijat pouze se změnou, že poskytnutí
sirotčí pense nebo výchovného bylo
vyhraženo dobrému zdání úřadů.
(Dávka fakultativní). Vedle toho byla výhoda
ta povolena jen pro děti nemajetné a jen pro případ,
že příčinou neschopnosti samostatně
výživy jest tělesná nebo duševní
choroba.
Při jednání o tomto bodu byl učiněn
z kruhu zástupců vládních námět,
aby normální věková hranice pro nárok
na výchovné byla stanovena místo jako dosud
24. rokem rokem 21., protože tímto rokem podle zákona
z 23. července 1919, č. 447 sb. z. a n., nastává
zletilost. Výbor zabýval se podrobně touto
otázkou a rozhodl, že u dívek má tvořiti
hranici 24. rok a u hochů 21. rok; po 21 letech mají
hoši, kteří studují, nárok až
do 24. roku.
Obšírného jednání vyžádal
si původní návrh, aby i chovanci a nemanželské
děti - pokud od dětství žili společně
v domácnosti se zaměstnancem a jím byli úplně
vydržováni - byli postaveni na roveň legitimním
dětem, protože proti návrhu tomuto byly učiněny
vážné námitky se strany zástupce
vlády. Poukazoval na to, že v zákonodárství
sociálně pojišťovacím, jež
v tomto směru vždy přebírá úkol
průkopnický, se o chovancích vůbec
ještě nejedná, vyjímaje chystanou osnovu
zákona o válečných poškozencích
a předpisy nemocenského pojišťování
státních drah, podle nichž nárok na
rodinně pojištění mají chovanci;
není prý radno v pensijním zaopatření
zaměstnanců státních jíti dále
než-li v pojištění sociálním.
Děti nemanželské se sice v zákonodárství
soc. pojišťovacím respektují, ale jen
s výhradou.
Jest to především pojišťování
úrazové, kde se poskytuje nárok na úrazovou
dětskou rentu nemanželským dětem ženy,
nebo muže zabitých úrazem, v poslednějším
případě jen, bylo-li otcovství jeho
již za jeho živobytí soudně zjištěno
nebo mimosoudně uznáno, nebo když se narodilo
dítě teprve po smrti poraněného, zjistí-li
se otcovství soudně dodatečně.
Rovněž v úrazovém pojištění
německém (par. 588 říš. pojišť.
řádu) poskytuje se nemanželským dětem
úrazová renta, pokud zemřelý dotyčnému
dítěti podle zákonně povinnosti poskytoval
výživu.
Ovšem v rakouském úrazovém pojišťování
se nemanželským dětem dává nárok
nižší než dětem manželským,
kdežto v německém úrazovém pojišťování
jsou děti obojí v tomto směru na roveň
postaveny.
V invalidním pojišťování německém
poskytuje se rovněž nemanželským dětem
invalidní renta, leč jenom po smrti pojištěné
matky.
V rakouském nemocenském pojišťování
se mezi příslušníky rodin, na něž
se vztahuje pojišťování rodinně,
udávají i děti nemanželské a
také na příklad u státních
drah platila odedávna v tomto směru mezi dětmi
manželskými a nemanželskými úplná
rovnost.
V dějinách pensijních předpisů
železničních nenacházíme ani
jediněho případu, že by bylo pamatováno
také na děti nemanželské.
Rakouská osnova zákona o sociálním
pojišťování (v partii o invalidním
pojišťování). která ovšem
nezná řádného pojišťování
příslušníků rodin, nýbrž
pouze nárok na kapitálově odbytně,
mluví rovněž o dětech nemanželských
a to nejenom nemanželských dětech pojištěné
matky, nýbrž i pojištěného muže
- v poslednějším případě
za těchže předpokladů jako v pojišťování
úrazovém. Nároky obou druhů dětí
jsou tu úplně stejné.
V zákoně o pensijním pojišťování
soukromých zaměstnanců mají nemanželské
nelegitimované děti nárok jen po pojištěné
matce, nikdy ale po pojištěném otci. V tomto
směru navrhuje však změnu chystaná osnova
novely k tomuto zákonu tím, že chce poskytnouti
nárok i po otci celkem za týchž osobních
předpokladů jako v pojištění
úrazovém.
Státně zřízenecký výbor,
ač uvážil veškeré tyto okolnosti,
usnesl se, aby pro nemanželské děti a chovance
byl přímo v zákoně stanoven nárok
na příspěvky na výchovu. Při
textování dotyčného předpisu
schválil výbor dosti pronikavá vládními
zástupci navržená obmezení co do podmínek
nároků, uznávaje je za nutná, má-li
se zabrániti zneužívání. Dále
bylo v tomto paragrafu maximum příspěvků
na výchovu z dosavadních 600 zvýšeno
na 1200 K vzhledem k tomu, že se i pense vdovské zvyšují
celkem o 100%.
Co do pensí sirotčích byl dosavadní
způsob jejich výměry podržen.
Stanoviti maximum sirotčí pense pro jednoho sirotka
bylo nutno, mělo-li se zabrániti, aby dítě
bralo nad potřebu celou pensi vdovskou, podle nových
norem značně zvýšenou. Dětem
nemanželským a chovancům, kteří
snad vesměs budou míti povahu dětí
oboustranně osiřelých, nebylo možno
dáti nárok na sirotčí pense, nýbrž
pouze na příspěvky na vychování,
náležející dětem jednostranně
osiřelým. Při konkurenci dětí
nemanželských s manželskými budou přirozeně
děti manželské následkem existence dětí
nemanželských zkráceny. Této skutečnosti
byl si výbor vědom.
Tento nový paragraf, jenž z formálních
příčin musel býti označen co
§ 9 a, byl přijat co důsledek posledního
odstavce nového § 5.
Druhá část dosavadního § 10 změněna
podle minimálních pensí vdovských
stanovených v § 5 a 7.
dosavadního pensijního zákona byl zrušen
jako důsledek zrušení čekací
doby u vdovy a pozůstalých.
Odstavec 1. § 63. služební pragmatiky musil býti
sloučen s odstavcem 2., protože odpadnutím
čekací doby u vdov jest bezpředmětným
případ odstavce 1. (nárok vdovy po zaměstnanci
následkem úrazu zemřelém, nemá-li
čekací doby).
V odstavci druhém stanoví se fakultativní
zvýšení pense vdovské u vdov po úřednících
následkem úrazu zemřelých, a to u
vdov po úřednicích v XI.-IX. třídě
hodnostní na výši vdovské pense o 2
třídy a v ostatních třídách
hodnostních o 1 třídu vyšší.
Protože bylo upuštěno od zásady fixních
pensí vdovských pro jednotlivě hodnostní
třídy, bylo nutno také toto ustanovení
změniti.
V duchu dosavadního předpisu bylo by bývalo,
stanoviti zvýšení ve třídě
XI.-IX. na minimální pensi vdovskou úředníka
o dvě hodnostní třídy vyššího
a u vdov po úřednících vyšších
o jednu třídu. Leč okolnost, že nejvyšší
platová stupnice jedné třídy rovná
se první platové stupnici třídy nejblíže
vyšší, byla by měla v zápětí,
že by při takovémto textování
obdržela vdova po úředníku na př.
XI. hodnostní třídy nejvyšší
plátové stupnice jenom vdovskou pensi nejnižší
platové stupnice IX. třídy, čili nejvyšší
platově stupnice X. třídy, takže by
ve skutečnosti měla pensi ne o dvě hodnostní
třídy, nýbrž jen o jednu vyšší.
Aby se tomu zabránilo, bylo by se musilo stanoviti, že
se pense vdovská zvyšuje vždy podle druhé
platové stupnice (manželů se stejným
počtem služebních let) anebo průměrné
platové stupnice, což by v některých
relacích znamenalo zlepšení větší,
v jiných pak menší než jak stanoví
dosavadní § 63.
Za těchto okolností zdálo se státně
zřízeneckému výboru nejvhodnějším,
zásady § 63., odst. 2., vůbec opustiti, zvláště
již proto, že za dosavadního stavu bylo naprosto
nemístné, že se vdově po úředníku
IX. třídy zvyšovala pense na pensi vdovy po
úředníku VIl. hodnostní třídy
stejně jako vdově po úředníku
VIII. hodnostní třídy. Tendencí zákona
rozhodně bylo, dáti vdově za ztrátu
manžela způsobenou úrazem jistě plus
na pensi a myšlénka tato zajisté nejlépe
se vyjádří, stanoví-li se prostě
maximum tohoto zvýšení pro všechny vdovy
jednotnou procentní sazbou normálně příslušející
vdovské pense. K tomuto východisku vedla i okolnost,
že dosavadní text § 63. služební
pragmatiky působí obtíže při
applikaci jeho na sluhy, kterou § 76. služební
pragmatiky nařizuje.
Uváživ dále, že zvýšení
o dvě třídy se celkem rovná asi 60%
a zvýšení o jednu třídu 25-45%
rozhodl se výbor stanoviti pro všechny třídy
společné maximum zvýšení 50%,
při čemž jako dosud i v budoucnu bude míra
zvýšení až do tohoto maxima věcí
volného uvážení úřadu
ústředního.
Poněvadž pak podle § 62. odst. 5. se do zvýšení
pensí mužských započítává
úrazová renta (toto ustanovení může
se přirozeně týkati pouze případu
§ 62., odst. 2., úraz). bylo v zájmu důslednosti
nutno, aby táž zásada byla přenesena
i do oboru pensí vdovských, tudíž
do nového § 63.
Tímto článkem chce se vyjádřiti,
že změny na všeobecné služební
pragmatice, jež stanoví čl. lI. (tedy hlavně
zrušení odst. 2. § 64. a úplná
změna § 63.) platí i pro oblast služební
pragmatiky učitelské.
Státně zřízenecký výbor
schválil dodatečně podle návrhu kulturního
výboru vsunutí nového čl. III. A.
z následujících důvodů:
Vysokoškolští profesoři nejsou podle §
1., odst. 1. zákona z 13. února 1919. čís.
78 sb. z. a n., více zařaděni do hodnostních
tříd. Je tudíž, hledíc k tomu,
že ve článku 1. § 5.je výslovně
řeč o státních úřednících
a státních učitelích, zařaděných
do určité hodnostní třídy,
nutno k zamezení možných pochybností
výslovně ustanoviti, že předpisy navrženého
zákona platí také pro vysokoškolské
profesory a příslušníky po nich pozůstalé.
Ustanovení §§ 62., 63., a 65. zákona ze
dne 25. ledna 1914, čís. 15 ř. z. (služební
pragmatiky), o pensijních výhodách při
neschopnosti ke službě nebo smrti úrazem a
o vyplacení úmrtného, vztažně
obdobné ustanovení zákona z 28. července
1917, č.319 ř. z. (služební pragmatiky
učitelů), neplatí dosud pro profesory vysokoškolské,
ač není pro to žádného důvodu.
Z té příčiny stačí užíti
této vhodně příležitosti a výslovně
prohlásiti platnost těchto ustanovení - arci
se změnou § 63. provedenou ve článku
II. i pro vysokoškolské profesory. Při téže
příležitosti jeví se také účelným
odstraniti pochybnost, pojící se k zákonu
ze dne 7. října 1919, čís. 541 sb.
z. a n., v tom směru, zdali zásada čl. 1.,
§ 2., odst. 1. o tříletém postupu do
vyššího stupně služného má,
pokud jde o vysokoškolské profesory, býti proveden
novým zákonem či nařízením
vlády. Ve správě státně zřízeneckého
výboru k zákonu tomu (strana 18 ke konci) jest sice
řečeno, že se to má státi nařízením
vlády, poněvadž ale zákon sám
(srovnej čl. X) to výslovně nepraví,
jeví se žádoucím vznikající
z toho pochybnost odstraniti výslovným ustanovením,
že uvedený předpis článku I..
§ 2., odst. 1, zákona ze dne 7. října
1919, čís. 541 sb. z. a n., platí také
pro vysokoškolské profesory, z čehož samo
sebou vyplývá, že se tím přiměřeně
zkracuje celková doba stanovená v § 2. a 3.
zákona z 13. února 1919, č. 78 sb. z. a n.
pro postup do nejvyššího stupně platového
a že provedení tohoto ustanovení má
se státi nařízením.
Když v roce 1906 byla započítána 40%
kvota vídeňského aktivitního přídavku
do pensijní základny, byl náklad výhodou
touto vyvolaný přesunut úplně na zaměstnance,
t. j. dosavadní příspěvek zaměstnanců
byl zvýšen o celý příspěvek,
nutný k pojistně technické úhradě
tohoto nákladu resp. u sluhů, již dosud neplatili
žádný příspěvek, touto
novou částkou vyměřen.
Kdyby se bylo postupovalo podle těže zásady
i při nynějším zvýšení
pensijní základny a vzal na to ještě
zřetel na skutečnost, že nová zvýšená
pensijní základna má platiti i pro výměru
nároků pozůstalých a že požitky
pozůstalých se i jinak zvyšují, bylo
by bývalo podle přibližných výpočtů
nutno zvýšiti dosavadní příspěvek
o dalších asi 9% pensijní základny.
Měl by tedy nový příspěvek
činiti u úředníků 4.3 + 9 =
13.3% a u sluhů 1.6 + 9 = 10.6% a kromě toho musily
by se podržeti dosavadní služební taxy.
Státně zřízenecký výbor
pokládal však z personálně politických
důvodů za nemožno, jíti s příspěvkem
do takovéto výše a spokojil se s příspěvkem
8% za současného zrušení služebních
tax. Sleva těchto tax značí zvláště
nyní, kdy byly zkráceny postupní lhůty,
jež by vyžadovaly častější
placení taxy ze zvýšeného služného
- pro zaměstnance velikou výhodu, pro státní
finance velký úbytek. Pro odstranění
tax mluvily i ohledy účetně technické,
neboť dosavadní předpisování
jich a vybírání různého příspěvku
běžného podle toho, je-li již taxa splacena
nebo se dosud platí, bylo pro účetní
úřady spojeno se značnými obtížemi.
Že byl stanoven týž příspěvek
pro úředníky i pro sluhy, dlužno odůvodniti
skutečností, že práva a nároky
obou kategorií jsou v podstatě tytéž.
Okolnost, že sluhové mají služební
dobu o pět let delší než úředníci,
jest vyvážena větší invaliditou,
ženatostí a větším počtem
dětí u sluhů.
Při druhém čtení doplněn byl
tento paragraf další oprávněnou výhodou
pro zaměstnance tím, že bylo stanoveno, že
zaměstnanci, kteří dosáhli nároku
na plnou pensi, platí příspěvky jen
z případného zvýšení pensijní
základny.