Předpisy, platící o základu daně
všeobecné z převodu statků a výkonů,
vztahují se obdobně i na daň přepychovou.
Podstatný rozdíl je v sazbě, kdežto
činí-li sazba u všeobecné daně
z převodu 1/2%. zvyšuje se u
daně přepychové na 10 a 12% (§ 10.,
odst. 1.), 12% činí, zdaňuje-li se přepych
u výrobců, a při dovozu všech přepychových
předmětů, 10% v drobném prodeji a
při vývozu. Vyšší sazba 12%ní
jako vyšší přepych vyšší
sazbu, nýbrž jest vyměřena proto výše,
poněvadž má za základ nižší
cenu, nežli jest cena v drobném prodeji, v níž
jsou obsaženy zisky meziobchodu. Poněvadž by
při nerovných cenách mohly tím způsobem
vzniknouti zlomky menší než 10 h, má se
daň zaokrouhliti na 10 h a to dolů, jinými
slovy bude se platiti z každé koruny ceny 10 h, avšak
jen z koruny celé, z přebytků koruny nepřesahujících,
se daň neplatí. Podobné zaokrouhlení
provedl finanční výbor na celé koruny
při placení daně z úhrnu tržby
roční, pokud se týče čtvrtletní.
Co platí o přesunutí a súčtování obecné daně z převodu, platí i zde. Daň smí podnikatel přesunouti, ale nesmí ji súčtovati. Poněvadž následkem toho bude odváděti desetinu úplaty, v níž bude započítána nejen cena, nýbrž i daň, musí přiraziti k ceně poněkud více, aby zůstal beze škody. Kolik musí přiraziti k ceně, plyne ze vzorce.
100=100+x- | 100+x |
10 |
x je hledané procento přirážky, 100
je původní cena. Původní cena musí
zůstati obchodníkovi, když k ní přirazí
x a zaplatí z celé úplaty (původní
ceny zvětšené o procento přirážky)
desetinu jako daň státu. Z toho plyne, že
x= | 100 | =11.1%. |
9 |
Totéž platí obdobně pro přirážku
procentní při všeobecné dani z převodu.
Normy o sazbě daňové jsou obsaženy v
§ 30. nového návrhu.
Změny a úchylky oproti všeobecné dani
z převodu statků a z pracovních úkonů
jsou zde tyto:
1. Listiny o příležitostných dodávkách
nepodnikatelů podléhají poplatku 10%nímu
na místě podle škály (§ 31. nového
návrhu).
2. Předepsány jsou zvláštní ohlášky
pro výrobu a obchod přepychových předmětů
(§ 32. nového návrhu).
3. Daňové období pro podnikatele jest
zde kratší. Vládní osnova navrhovala
období měsíční. Poněvadž
však se musí po každém období podávati
přiznání k dani a vydati platební
rozkaz, prodloužil finanční výbor daňové
období na čtvrtletí (§ 33. nového
návrhu).
4. Daňová kontrola vyžaduje zvláštních
zápisů o podnikatelském prodeji přepychových
předmětů. Vládní osnova obsahovala
v té příčině podrobné
předpisy. Finanční výbor považoval
za vhodnější, ponechá-li se v té
příčině větší pružnost
a vyhradí-li se obsah a forma povinných těchto
zápisů nařízení (§ 34.
nového návrhu).
5. Jako je třeba zvláštních přihlášek,
jest třeba i zvláštního daňového
přiznání (§ 35. nového návrhu).
6. Odhad zdaňovacího základu děje
se v případě potřeby za týchž
podmínek jako u všeobecné daně z převodu,
ale nikoli pro jednotlivá čtvrtletí, nýbrž
vždy pro celý rok, leda že by mezi rokem závodp
zanikl (§ 36. nového návrhu).
7. Dodatečné vrácení zaplacené
daně jest možné, nebylo-li použito předem
možného osvobození, v drobném prodeji,
poněvadž není určen předmět
k soukromé spotřebě, anebo v případě
vývozu zdaněného, byl-li zdaněný
předmět zase dovezen zpět (§ 38. nového
návrhu). Podle jakých norem se má vrátiti
daň u předmětů zdaněných
u výrobce nebo výlučně při
dovozu u koupených v drobném, určí
nařízení.
8. Řízení při dovozu i vývozu
jest upraveno §§ 39. a 40. nového návrhu.
Sem náleží předpisy §u 41.- 50.
vládní osnovy. Předpisy ty jsou převzaty
do nového návrhu s některými menšími
změnami.
1. Povinnost k mlčenlivosti rozšířena
byla ze státních zřízenců i
na jiné osoby súčastněné z
úředního příkazu při
vyměřování daně. Stalo se tak
vzhledem k povinné součinnosti obcí při
vyměřování této daně
(§ 41. nového návrhu).
2. Prominutí trestu dopuštěno také
v tom případě, že pachatel odčiní
trestný stav dříve, nežli proti němu
bylo trestně zakročeno. Výchovný význam
této změny jest samozřejmý (§
44. nového návrhu).
4. Odměny za udání přestupků
byly odstraněny, poněvadž nejsou jednak dosti
morální a neslibují jednak zvláštního
úspěchu.
5. Zvláštním §em (49.) novým vyloučeny
byly samosprávné přirážky k této
dani.
6. Účinnost zákona posunuta na 1.
leden 1920 a ve příčině zdanění
dodávek mezi závody téhož podniku, pokud
se týče mezi podniky téhož podnikatele
na dobu, která bude stanovena nařízením.
První změna jest odůvodněna tím,
že nebyla osnova projednána, jak vláda původně
předpokládala, druhá změna tím,
že nařízení o zdanění
závodův a podniků souvislých bude
vyžadovati delšího času, čímž
by se mohlo všeobecné prováděcí
nařízení zdržeti. Tím se též
vyhoví částečně požadavku
obchodních komor, aby působnost dotyčných
ustanovení byla o rok odložena. Vláda má
možnost uvésti dotyčné ustanovení
v život i jen pro jednotlivá výrobní
odvětví, kde by se ukázala toho nutná
potřeba a proveditelnost. Má ale též
možnost, ukáže-li se i u nás, jako v Německu,
nemožným zdaniti takto fingované převody,
ponechati dotyčná ustanovení zákona
vůbec bez účinnosti.
6. Provedením zákona pověřen vedle
ministrů jmenovaných ve vládní osnově
též ministr zemědělství.
Finanční výbor uvažoval při projednávání
této osnovy o některých otázkách
souvislých. Výsledek těchto porad formuluje
ve čtyřech resolucích:
I. Resoluce: Vláda se vyzývá, aby vzhledem
k dani z převodu statků a z pracovních úkonů
podle tohoto zákona, kterážto daň se
nesmí zvláště súčtovati,
ač se dovoluje přesunouti ji, přiměřeně
upravila zákonné normy cenové, poněvadž
v případě zákonných cen nemají
podnikatelé možnost daň přesunouti.
Odůvodnění této resoluce jest obsaženo
výše v této zprávě při
otázce přesunutí daně.
II. Resoluce: Národní shromáždění
žádá své předsednictvo, aby všechny
předlohy, které finančně zatěžují
stát a jeho rozpočet, byly vždy současně
přikazovány ku projednání výboru
finančnímu.
Odůvodnění: Daň, která
jest předmětem tohoto zákona, jest největší
břemeno, jaké dosud bylo a snad kdy bude uloženo
obyvatelstvu této republiky. Zejména se jím
ukládá veliká obět všemu podnikatelstvu,
kterému se ukládá nejen veliká práce
různých zápisů a kontrolních
pomůcek, ale které se vydává též
odiu publika, od něhož musí v cenách
bez zvláštního súčtování
daň vybrati. Této služby musí býti
stát pamětliv.
Ukládá se však veškerému obyvatelstvu
mnohem větší obět, obět nesmírná,
úměrná výnosu daně, obět
těžká pro střední vrstvy, zejména
pro ony, jež nemohou volnou smlouvou upravovati svůj
důchod, pro osoby s pevným platem, jichž životní
míra se podstatně zdraží.
Národní shromáždění by
nemohlo předstoupiti před obyvatelstvo pouze s tímto
prostředkem k sanaci státních financí,
aniž by pomýšlelo, že jest ještě
druhá cesta k sanaci, to jest šetření,
a předvídání možné úhrady
pro nově přijímané státní
úkoly. Úvaha o finanční nosnosti obyvatelstva
musí vždy předcházeti, usnášejí-li
se nová milionová břemena. Finanční
výbor přijal tudíž k návrhu referenta
resoluci výše uvedenou.
III. Resoluce: Vláda se vyzývá, aby se
postarala vedle normální publikace tohoto zákona
ve sbírce zákonů a nařízení
o jeho včasné vyhlášení v denním
tisku a plakátováním.
Odůvodnění: Má-li daň vejíti
v platnost prvním lednem, nemůže se publikace
obmeziti na obvyklou formu. Zákon postihuje miliony lidí,
o nichž žádá od 1. ledna různá
opatření, jimž nejsou zvyklí a jež
neznají. Nemá-li se minouti zákon cílem,
nesmí se opírati o fikci, že jest zákon
znám vyhlášením ve sbírce zákonů.
Zde třeba prostředků mimořádných.
Výbor finanční tudíž k návrhu
referenta přijal hořejší resoluci.
IV. Resoluce: Vláda se vyzývá, aby bezodkladně
zařídila a dostatečnými stipendiemi
vybavila v Praze, Brně a Bratislavi kursy abiturientů
pro praktickou právní a zvláště
komerční průpravu k službě finanční
při I. stolici, kterážto průprava by
končila zvláštní zkouškou, jejíž
odbytí by oprávňovalo kandidáta k
výhodnému služebnímu zařazení.
Odůvodnění: Nestačí k sanaci
státních financí kupiti zákon k zákonu,
aniž se staráme o to, je-li možno zákony
ty provésti. Finanční úřady
první stolice nemohou už při svém zatížení
a nedostatku dorostu zmáhati úkoly na ně
uvalené. Daň, která jest předmětem
tohoto zákona, znamená nové ohromné
zatížení těchto úřadů.
Mimo to lze čekati daň z majetku, která bude
zase zatížením zcela mimořádným.
Jest nebezpečí, že se finanční
správa zhroutí pro nemohoucnost první stolice.
Jest bezpodmínečně nutno vzhledem k těmto
důvodům a zvláště též
poměrům na Slovensku, starati se účinně
o dorost pro řečené úřady.
Není pro ně třeba tak výlučně
právnicky jako spíše komerčně
vzdělaných lidí. Finanční právo
prakticky a s formuláři vykladáne, účtověda
státní, soukromé účetnictví
a bilancování, zbožíznalství,
encyklopedie potřebných partií z občanského
zákona a ze správního a ústavního
práva, z národního hospodářství
a finanční vědy, toť nutný základ
průpravy pro úředníky, kteří
se nebudou ve službě teprve dlouho zaučovat,
nýbrž budou moci býti hned platnými
silami.
K tomu třeba lidí získati, i stipendiemi
a zvláštní průpravu honorovati výhodným
služebním zařazením, je-li průprava
osvědčena zkouškou. Proto přijal finanční
výbor k návrhu referenta hořejší
resoluci.
Dani podle hlavy první tohoto zákona podrobeny jsou
úplatné tuzemské převody (dodávky)
statků určených v § 2., jež se
dějí k splnění smlouvy zcizovací,
smlouvy o dílo a obchodů komisionářských,
a úplatné výkony tuzemské vytčené
v § 3.
Nezáleží na tom, děje-li se dodávka
nebo výkon dobrovolně, anebo na základě
zákonného nařízení, pokud se
týče po úředním příkazu,
byly-li dodávka nebo výkon opravdu uskutečněny
aneb platí-li podle zákona za uskutečněny,
byla-li skutečně převedena fysická
držba, anebo stal-li se převod bez skutečného
odevzdání fysické držby. Skutečným
převodem fysické držby jest též
nabytí držby zástupcem. Dani podléhají
i převody na základě dražeb.
Při obchodech komisionářských se předpokládá
vždy zvláštní převod statků
mezi komitentem a komisionářem a mezi komisionářem
a osobou třetí; obojí převod se zdaňuje
samostatně. Při dodávkách vzájemných
(na př. při naturální směně)
předpokládají se vždy dva samostatně
zdanitelné převody.
Dani jsou podrobeny bez ohledu na úplatnost dodávky
mezi různými závody téhož podniku
(§ 6.) a dodávky mezi souvislými podniky a
závody téhož majitele. Ministerstvo financí
se zmocňuje, aby v dohodě s ministerstvem zemědělství
a ministerstvem průmyslu, obchodu a živností
vymezilo pro jednotlivá odvětví výroby
rozsah této daňové povinnosti.
Dani konečně jest podrobeno, vezmou-li se bez úplaty
předměty z vlastního podniku pro domácnost
neb jiné nevýdělečné upotřebení.
Do domácnosti se při tom počítají
též osoby služebné a čeleď.
Dani podrobeny jsou převody (dodávky) těchto
statků:
1. Movité věci hmotné, čítajíc
v to vodu, plyn, elektrický proud a pod. Věci spojené
s pozemky podléhají dani, pokud se prodávají
bez pozemků, i když se tak děje před
jich odloučením od pozemku. Co platí o věcech
celých, platí i o podílech na nich.
2. Práva, která jsou předmětem
právního obchodu, tak zvláště
práva autorská, z ochrany známek a vzorků,
právo na vodní síly a jiná výhradná
práva (licence, koncese, provozovací práva
atd.).
3. Komplexy věcí a práv, sub 1. a
2. uvedených při prodeji celých podniků,
s vyloučením nemovitostí.
Dani podrobeny jsou výkony, jež jsou předmětem
samostatného podnikání (§ 6.), tak zvláště
řemeslné a průmyslové zpracování
dodaných hmot (surovin, polotovarů, tovarů),
doprava všeho druhu, povoznictví, výkony živností
stavebních a instalačních, výkony
samostatně provozovaných svobodných povolání
(advokátů, notářů, lékařů,
civilních inženýrů, škol hudebních,
jazykových a j., ústavů vychovávacích,
pensionátů a pod.), výkony živností
hotelových, včetně živnostenského
pronajímání bytů, prostředkování
práce, výkony kanceláří informačních,
holičů, masérů atd.
Dani nejsou podrobeny:
1. Vnucené dražby.
2. Dobrovolné dražební prodeje mezi dědici
k rozdělení dědictví.
3. Dodávky potravin a jiných předmětů
spotřeby, které dodávají podnikatelé
svým zaměstnancům podle služební
nebo pracovní smlouvy, pokud jsou předměty
ty vyráběny v podniku, v němž jsou zaměstnáni;
naturální mzda čeledě a služebných.
4. Dodávky drahých kovů a jich směsí
pro účely ražby peněz za podmínek,
jež se stanoví nařízením ministerstva
financí.
5. Poskytování úvěru a převody
peněžních pohledávek, zvláště
směnek a šeků, peněžní vklady
všeho druhu, převody cenných papírů,
losů, podílů společenských,
tuzemských i cizozemských zákonných
platidel kovových i papírových.
6. Prodej předmětů státního
monopolu.
7. Prodej platných neznehodnocených úředních
známek a tiskopisů.
8. Dodávky vody veřejnými svazky.
9. Výkony dopravní podléhající
dopravní dani ze zboží, osob a zavazadel podle
cís. nař. ze dne 10. ledna 1917 č. 14 ř.
z.
10. Smlouvy pojišťovací podrobené poplatku
podle cís. nař. ze dne 15. září
1915 čís. 280 ř. z.
11. Zpětná úplatná dodávka
odpadků, získaných při výrobě,
členům společenstev prodejních a nákupních,
která obmezují působnost na členstvo,
dále vrácené částky úplaty
za zboží dodané členům.
12. Při dodávkách pomocí konosamentů,
nákladního a skladního listu jest podroben
dani pouze převod z prvního tuzemského majitele.
13. Dodávky mezi závody téhož podniku
nebo mezi souvislými závody a podniky téhož
majitele, (§ 1. a 6.) nepřesahující
u jednoho závodu ročně 10.000 K.
14. Příležitostné dodávky nepodnikatelů
(§ 5., bod. 4,) pokud cena jednotlivé dodávky
nepřesahuje 500 K.
15. Nařízením ministerstva financí
mohou býti osvobozeny dodávky a pracovní
výkony, které provádějí stát
a nucené svazky ve státě za výjimečných
poměrů, vyvolaných válkou, aby zaopatřily
obyvatelstvo potravinami a jinými životními
potřebami, krmivem pro dobytek a hnojivem, pokud se obchody
a výkony tyto nedějí ve vlastních
podnicích k tomu zřízených.
16. Vývoz, průvoz a dovoz je volný. Vláda
se zmocňuje, aby poskytla nařízením,
po slyšení obchodních a živnostenských
komor, případně zemědělských
rad zvláštní další úlevy
a osvobození pro vývozní podniky.
Daň platiti jsou povinni:
1. podnikatelé, v jichž podnicích neb závodech
(§ 1. a 6.) se dodávka neb výkon zdanitelný
děje, a to i tenkráte, když dodávka
neb výkon jsou vzhledem k povaze podniku příležitostné
a do rámce podniku nespadají.
2. V konkursním řízení likvidátor
nebo konkursní správce a v případě
obchodního dozoru dozorčí osoba.
3. Při dražbách mimosoudních
ten, kdo dražbu provádí, při dražbách
soudních ten, kdo o dražbu žádá,
při čemž soud může žádati
přiměřenou zálohu na daň.
4. Při dodávkách nepodnikatelů
(dodávky příležitostné) dodavatel
předmětu. Z výkonů příležitostných
nepodnikatelé daně neplatí.
Podnikatelé ve smyslu tohoto zákona jsou fysické
nebo právnické osoby, které provozují
samostatnou výdělečnou činnost v jakémkoli
povolání, tedy právě tak ve výrobě
prvotní jako v průmyslu, obchodu, dopravě
nebo v jiném povolání. Okolnost, že
společenský podnik obmezuje výkony neb dodávky
na členstvo, neruší jeho povahy podnikatelské.
Úmysl zisku není podmínkou.
Za samostatný závod v rámci podniku ve smyslu
§ 1., odst. 4. a § 4., bod 13. se považuje takový
oddíl podniku, který jest technicky (uzavřeným
pracovním pochodem) jednotným celkem, jehož
činnost bývá též předmětem
samostatných podniků, a jehož pracovní
výsledek jest předmětem trhu. V případech
sporných rozhoduje ministr financí po slyšení
příslušné obchodní a živnostenské
komory, po případě zemědělské
rady.
Od daně jsou osvobozeny:
1. Stát co do poštovní, telegrafní a
telefonní služby, a podniky dopravní co do
povinných výkonů pro tuto státní
službu.
2. Podniky vylučně dobročinné a všeobecně
prospěšné, pokud jim na zvláštní
žádost osvobození přiřklo ministerstvo
financí a to pouze u dodávek, jichž cena zůstává
pod průměrnou cenou dodávek tohoto druhu
u podniků výdělečných. U svépomocných
družstev nákupních a prodejních se charakter
dobročinnosti a všeobecné prospěšnosti
v tomto smyslu nepředpokládá. Nařízením
ministerstva financí se upraví podmínky tohoto
osvobození.
Prodá-li se podnik, ručí nabyvatel za daň,
připadající na běžné daňové
období, nerozdílnou rukou s bývalým
majitelem podniku.
Stíhá-li daň korporaci neb společnost,
ručí za daň osoby odpovědné
za správu rukou nerozdílnou.
Zástupci cizozemských podnikatelů ručí
s nimi za daň rukou nerozdílnou (§ 14. odst.
2.).
Postihuje-li platební povinnost více osob, ručí
vždy všechny rukou nerozdílnou.
Při mimosoudních dražbách může
ten, kdo dražbu provádí, žádati
náhradu od osoby, v jejímž jméně
dražba se koná. Osoba tato též za daň
ručí a jest povinna k žádosti osoby
dražbu provádějící složiti
přiměřenou zálohu.
Daň se vyměřuje z úplaty za dodávku,
pokud se týče za zdanitelný výkon.
Úplatou jest vše, co nabyvatel vynaložiti musil
k nabytí dodaného předmětu nebo výkonu.
Z úplaty se nesmí vyloučiti, co zaplatil
nabyvatel na clo, daň spotřební a v případě
posečkání kupní ceny na úroky
započítané do kupní ceny. Povolí-li
se při placení do určité lhůty
srážka (skonto), tvoří vyměřovací
základ cena skutečně placená.
Výlohy zasílací a pojišťovací
vylučují se jen tehdy, hradí-li je zvlášť
nabyvatel dodavateli.
Výlohy obalu lze vyloučiti jen tehdy, když
se obal prokázatelně toliko zapůjčuje.
Jinak tvoří součást úplaty,
i když se nabyvatel zavázal, že obal za určitou
úplatu vrátí.
Je-li cena smluvena v cizí měně, přepočítá
se dle kursu, stanoveného čas od času nařízením
ministerstva financí.
Kde nemůže býti základem pro vyměření
daně úplata smluvená (na příklad
v případech § 1. odst. 4. a 5.), tvoří
vyměřovací základ cena úřední
nebo v místě obvyklá. Způsob zjištění
vyměřovacího základu v takových
případech stanoví se nařízením
ministerstva financí.
Daň obnáší 1% úplaty zdanitelných
dodávek a výkonů (§ 9.).
Při úplatných dodávkách vzniká
nárok státu na daň v době placení.
Placením se rozumí nejen placení hotovými
penězi, nýbrž i dobropisem, směnkou
nebo šekem. Při dodávkách, při
nichž zákon úplatnost předpokládá
(na př. § 1., odst. 4. a 5.), vzniká nárok
státu na daň v době dodávky.
Podnikatel jako platitel daně není oprávněn
zvláště súčtovati daň
osobě mající nárok na dodávku
nebo výkon dani podléhající. Odběratel
dodávky není oprávněn daň,
připadající na další scizení,
sraziti s úplaty, účtované jeho dodavatelem.
Na ujednání, tomuto ustanovení odporující,
nemůže se platitel daně, pokud se týče
v posledním případě odběratel
odvolávati.