Sem náleží ustanovení § 5. a odst.
5 § 3.
Podle osnovy jsou od daně osvobozeny:
a) Stát ve příčině služby
telegrafní a poštovní a dopravní podniky
ve příčině této státní
služby. S osvobozením tím jest souhlasiti.
b) Podniky výhradně dobročinné
nebo všeobecně prospěšné a
ty opět jen ve příčině dodávek
nevýdělečných. Osvobození
to přiřkne od případu k případu
ministerstvo financí. Se strany obchodních a živnostenských
komor bylo v tomto bodě zvláště žádáno,
aby konsumní družstva nebyla považována
za toho druhu subjekty všeužitečné. Není
pochyby, že řečeným ustanovením
vládní osnovy nebyla konsumní družstva
zde míněna. Nelze snad po přání
obchodních a živnostenských komor výslovně
říci, že konsumní družstva charakteru
toho nemají, poněvadž není vyloučeno,
že v této právní formě se případně
odehrává činnost v pravdě dobročinná.
Třeba však v zákoně vysloviti, že
se u nákupních a prodejních družstev
charakter dobročinnosti a všeužitečnosti
nepředpokládá, t. j. že družstva
tato nemají nároku na osvobození z tohoto
titulu už proto, že jsou družstvy, avšak že
nejsou přes to z výhody tohoto osvobození
vyloučeny, prokáží-li bez ohledu na
svůj družstevní charakter, že sledují
účely výhradně dobročinné
nebo všeobecně prospěšné. Proto
nelze též vyhověti zeměděl. radě
pro Čechy, by nebyly zdaněny dodávky mezi
družstvy.
c) Subjektivně osvobozeny jsou podle osnovy podniky,
jichž roční obrat nepřesahuje 4000
K.
Podnětem k ustanovení tomu nebylo snad aby se ulevilo
menším podnikatelům, vždyť běží
o daň spotřební, nýbrž obtíže
kontrolně - technické. Zkušenosti v Německu
nabyté ukazují, že takové osvobození
neznamená úspory. Uplatňují se zde
stejné důvody, jaké jsme uvedli při
úvaze o možném osvobození dodávek
pro vlastní domácnost, nepřesahují-li
určité výše. Neprávem a za účelem
defraudace daňové se hlásí příliš
mnoho osob pod tuto hranici a státu nezbývá
než zkoumati všechny tyto případy právě
tak, jako by je byl předem zdanil. Finanční
výbor se tudíž po vzoru v Německu usnesl
menších podniků z daně nevyjímati.
Ostatně při hranici 4000 K, jak vláda navrhovala,
sotva bylo by příliš málo podniků
s tak malou tržbou, které by této výhody
požívaly.
Proto bylo nutno vyloučiti též vedlejší
zaměstnání s ročním výnosem
pod 4000 K, kteréžto ustanovení by bylo zbytečným,
i kdybychom osvobozovací hranici pro podniky ponechali.
Toto však netřeba zde podrobně rozebírati,
jestli hranice řečená vůbec padla.
Příslušné předpisy obsaženy
jsou ve spojení s výkladem o nositeli daně
v odstavci 3, 6 a 7 §u 14. vládní osnovy. Proti
ustanovením tam obsaženým není námitky.
Isolované předpisy o ručení a regresu
shrnuty jsou v §u 8. nového návrhu zákona.
Základem zdanění jsou úplaty za zdanitelné
dodávky a výkony. Úplata tato
1. jest buď skutečná všude tam,
kde běží o skutečný právní
i faktický převod a úplata opravdu mezi stranami
vyplacena byla. Vládní osnova obsahuje pak řadu
interpretačních pravidel ve příčině
cla, úroků z prodlení, obalů, zda
a do jaké míry se příslušné
hodnoty do úplaty započítají. S dotyčnými
ustanoveními lze souhlasiti.
2. Pamatovati však dlužno též na
případy, kdy se právní převod
finguje a kdy tedy mezi stranami žádná úplata
placena nebyla. Osnova mluví v § 8. o případech,
kdy není úplata cenitelná, kterýžto
výraz očividně věci nevystihuje. V
případech fingovaných převodů
jest nutno, jak navrhuje právní osnova vzíti
za základ obvyklou cenu. Pro četné
a různé případy, ve kterých
bude nutno použíti této normy nelze najíti
pro zákon jednoduché formule, jakou methodou se
má tato obvyklá cena zjistiti, a je zřejmo,
že právě způsob zjištění
této ceny má rozhodný význam pro její
výši. Pojato bylo tedy do nového zákona
ustanovení, podle něhož se zmocňuje
ministerstvo financí cestou nařizovací metody
oceňovací upraviti. Tento způsob jest
též pružnější vzhledem k případným
změnám a doplňkům.
3. Ve vládní osnově není však
pamatováno na to, že by mohly strany skutečnou
cenu fingovati, t. j. zaplatiti ve skutku cenu větší
a potvrditi v listinném osvědčení
za účelem daňové defraudace cenu menší.
Pro finanční správu bude arci těžko
rozřešiti zdaňovací úmysl stran
od daňové defraudace.
4. Finanční výbor pojal do své osnovy
interpretační normu pro případ, že
byla cena smluvena v cizí měně.
Příslušné předpisy vládní
osnovy o úplatě shrnuty jsou v §u 9. nového
návrhu zák.
Příslušná ustanovení obsažena
jsou v §u 6. a v §u 8., odstavec 1. vládní
osnovy. Sazba obnáší dle vládní
osnovy 1/2%. Mohlo by se na tomto místě
uvažovati o tom, je-li tato sazba dosti vydatnou pro finanční
správu na straně jedné, a snesitelnou pro
hospodářský život na straně druhé.
Obchodní a živnostenské komory sazbu tuto celkem
akceptovaly, zdůrazňujíce přechodnost
daně. Proti zvýšení sazby na celé
procento se uvádí, že alespoň zprvu
nelze ho doporučiti, poněvadž přišlo-li
by se hned se zvýšenou sazbou, byl by zde z předu
značný podnět k daňové defraudaci
a bude lépe, když stát při malé
sazbě zjedná si předem bez velkých
daňových defraudací správnou orientaci
o velikosti obratu podniků, aby měl bezpečnější
obranu proti defraudaci pro případ zvýšení
sazby. Naproti tomu se uvádí, že budou v drobném
prodeji ceny zaokrouhlovány a že zejména u
statků menší hodnoty zaplatí konsument
větší zdanění v cenách
nežli bude činiti 1/2% daň.
Pro zvýšení mluví též ta
okolnost, že když se už podniká tak veliká
a složitá práce spojená s kontrolou
a vybíráním této daně, jest
záhodno zvýšiti sazbu, pokud to hospodářský
život snese, poněvadž zvýšením
se zvětší výnos bez nového nákladu.
Proto přisvědčil po delším jednání
finanční výbor na návrh poslance Stivína,
přednesený k žádosti ministra financí
K. Sonntága, aby byla zavedena hned zprvu sazba
1%.
Vedle této pravidelné sazby zná vládní
osnova ještě mimořádnou sníženou
sazbu pro postupné převody těchže předmětů
nebo předmětů téhož druhu mezi
různými osobami bez odevzdání skutečné
držby. V těchto případech snižuje
se sazba na 1/10 procenta s tím odůvodněním,
aby se řetězovým překupnictvím
přespříliš ceny nezdražovaly. Naproti
tomu se uvádí, že se touto slevou favorisuje
nikoli legitimní obchod, nýbrž vyložený
obchod řetězový. Finanční výbor
se usnesl takové favorisování řetězových
obchodů zamítnouti. Ustanovení o sazbě
daňové obsažena jsou v §u 10. nového
návrhu.
Vznik daňové povinnosti upraven §em 16. vlád.
osnovy. Vzhledem k tomu, že se zde vznik daňové
povinnosti navazuje na skutečné placení,
jest patrno, že se myslilo na pravidelný případ
úplatného právního a skutečného
převodu. Avšak ustanovení to nehodí
se na případy skutečné dodávky
bezúplatné a na dodávky fingované.
Nehodí se zejména na dodávky závodů
téhož podniku mezi sebou, mezi podniky téhož
podnikatele a na dodávky podniku pro domácnost.
Zde dlužno navázati vznik daňové povinnosti
na uskutečnění dodávky.
Mimo to pamatuje osnova pouze na placení hotovými
penězi a placení dobropisem, nikoli též
na placení šekem nebo směnkou. Sporným
může zvláště býti případ
placení směnkou později splatnou. Vzhledem
k tomu, že má nabyvatel směnky možnost
eskontem získati valutu, doporučuje se postaviti
placení směnkou na roveň placení hotovými
už proto, že by ustanovení opačné
finanční kontrolu skomplikovalo. Předpisy
o vzniku daňové povinnosti shrnuty jsou v §u
11. nov. návrhu.
Vládní osnova dopouští, aby podnikatel
daň přesunul, avšak zapovídá,
aby ji zvláště účtoval,
nutí ho tedy, aby daň započítal do
ceny. Ze stanoviska státu jest toto ustanovení zcela
pochopitelné, poněvadž při této
methodě neuvědomuje si konsument, že a jakou
daň platí. Jest to methoda všech nepřímých
daní. Naproti tomu je zájem obchodníka, aby
daň nejen přesunul, nýbrž též,
aby ji směl zvláště súčtovati
a tím odsunul vůči konsumentovi zodpovědnost
za zvýšení ceny na stát. Zájem
státu v tomto případě dlužno
považovati za vyšší, přes opačné
návrhy obchodních a živnostenských komor.
Methoda zvláštního súčtování
daně by měla tu výhodu, že by jednak
více čelila zaokrouhlování cen
a jednak umožňovala svého času odstraňování
daně, poněvadž by zůstala isolovaná
představa ceny a daně, kdežto splyne-li daň
s cenou dohromady a ztratí-li se o nich oddělená
představa, není naděje, že by po odstranění
daně klesly ceny o tolik, o kolik stouply jejím
zavedením. Nemělo-li by pak odstranění
daně býti velikým a bezzáslužným
darem podnikatelům, nezbylo by než nahraditi tuto
daň z převodu statků a z výkonů
jinou formou daně vyssávající ony
bezzáslužné dary, jež by vznikly z jejího
odstranění, tedy na příklad zvýšením
daně výdělkové. Nedovoluje-li se daň
zvláště súčtovati, vzniká
obtíž pro dodavatele všude tam, kde jsou vázáni
normami cenovými (taxami, maximálními
cenami), poněvadž nemají možnosti přenésti
daň na kupce. Nemá-li býti jim daň
definitivně uložena, jest nutno buď dovoliti
daň zvláště súčtovati,
anebo jest nutno upraviti vzhledem k dani znovu právní
normy cenové. Při dovoleném súčtování
nebylo by možno v drobném prodeji (při 1 kg
mouky) daň přesně vyúčtovati,
proto se usnesl finanční výbor na druhé
eventualitě. Usnesl se proto na příslušné
resoluci, jíž se vláda vyzývá
přiměřeně upraviti cenové normy.
Předpisy o přesunutí daně obsaženy
jsou celkem beze změny v §u 12. nov. návrhu.
Sem náležejí předpisy §u 7. a 27.,
17., 18., 19., 20., 21., 22., 24., 25., 26., 30. a 31. vlád.
osnovy.
Vládní osnova nečiní zejména
systematického rozdílu mezi způsobem vybírání
daně u příležitostných dodávek
nepodnikatelů a u dodávek a výkonů
podnikatelů. Ohledně prvních rozptýleny
jsou příslušné předpisy v §
7. a 27. V tomto oddílu převzaty jsou do nov. návrhu
zák. předpisy vládní osnovy bez značnějších
změn pouze s jinou systematikou. Menší změna
navrhuje se v přiznání daně podnikatelů,
kde se lhůty 14denní rozšiřují
na 4 neděle. Proti odhadu vyměřovacího
základu se poskytují na rozdíl od vládní
osnovy opravné prostředky. Podstatnou změnou
jest způsob, jímž se má platiti daň
v příštím roce jako prvním
daňovém období. Dle normálního
způsobu vybírání na základě
ročních souhrnů přinesla by daň
státu výnos až v roce 1921. Stav státních
financí žádá rychlé pomoci. Finanční
výbor pojal tedy do zákona § 20. ustanovení,
podle něhož alespoň větší
poplatníci, kteří za první čtvrtletí
strží aspoň 100.000 K, jsou povinni - za toto
a další čtvrtletí (za další
čtvrtletí už bez ohledu na tržbu) odváděti
během měsíce po uplynutí každého
čtvrtletí daň připadající
na jich tržbu, nečekajíce daňového
příkazu, pod následky prodlení.
Úroky z prodlení fin. výbor nereguloval vzhledem
k jiné vládní osnově o tomto předmětu.
Ostatní změny jsou rázu systematického
a stylistického. K systematickým změnám
náleží zvláště též,
že vyřaděny byly z dotyčných
§§ů osnovy všechny předpisy, týkající
se přepychové daně.
Předpisy o předepisování a vybírání
daně obsaženy jsou v §§ 14. - 21. nového
návrhu.
Všeobecná daň spotřební, jak
úvodem řečeno, byla by sociálně
nespravedlivou, poněvadž jako daň proporcielní
zatížila by více důchody menší
nežli důchody větší. Je tedy na
snadě částečně korigovati nespravedlnost
tu tím, že s všeobecnou daní spotřební
spojí se současně daň ze spotřeby
přepychové. To je asi jen potud částečnou
nápravou, že důchody veliké, jakkoliv
se nekonsumují, nýbrž kapitalisují,
ucházejí každé dani spotřební
a tudíž i spotřební daní přepychové.
Daň z přepychu jest mimo to právě
v nynější době daní včasnou,
poněvadž rychle rostoucí peněžní
důchody svádějí namnoze k přepychu
všeho druhu i široké vrstvy lidové a v
době hospodářské tísně,
ve které žijeme, jest žádoucí,
aby se výrobní síly národa obracely
především k výrobě statků
nezbytných. Má tudíž zvýšená
daň přepychová též účel
výchovný.
Bylo by arci žádoucí, kdyby bylo možno
rozlišovati různé druhy a formy přepychové
spotřeby, a podle větší či menší
škodlivosti přepychu zatěžovati jej různými
daňovými sazbami. Avšak z důvodů
berní techniky nelze alespoň zprvu při zavádění
daně z převodů statkův, o sobě
už velmi složité, odstupňovávati
sazby přepychové.
Vládní osnova obsahuje ustanovení, týkající
se daně přepychové ve spojení s předpisy
o všeobecné dani z převodu. Systematice naší
odpovídá, že jsme ustanovení týkající
se daně přepychové isolovali a že je
seskupíme dohromady v hlavě druhé zákona.
Pro daň přepychovou pak platí subsidiárně,
pokud není úchylky, všechna ustanovení,
týkající se všeobecné daně
z převodu. Jest tedy třeba v druhé hlavě
zákona formulovati pouze, v čem se přepychová
daň od všeobecné daně z převodu
odchyluje (§ 24. nov. návrhu).
Formální předmět daně přepychové
jest dílem užší, dílem širší,
nežli formální předmět všeobecné
daně z obratu. Užší jest potud,
že ne každý tuzemský převod jest
zdanitelný, nýbrž jen určité
převody a to pro převody od výrobců,
pokud se přepychové předměty zachycují
u výrobců, anebo pouze drobný prodej (poslední
prodej spotřebiteli), ne tedy tuzemské převody
ostatní. Širší jest formální
předmět přepychové daně potud,
že se zdaňuje v jistých případech
vývoz a dovoz všech přepychových předmětů,
ať jsou v tuzemsku takové předměty zdaňovány
u výrobců nebo v drobném prodeji; při
dovozu výlučně se zdaňují některé
předměty cizokrajné. Vývoz
se zdaňuje zcela výjimečně za účelem
ochrany domácích památek a předmětů
uměleckých.
Formální předmět daně jest
vymezen v §u 25. nového návrhu.
Pro různé druhy předmětu formálního
jsou vymezeny i různé druhy předmětů
přepychových.
Vládní osnova měla vzor jednak v zákoně
německém, jednak v zákoně francouzském.
Kritika obchodních a živnostenských komor byla
právě v tomto bodě nejožehavější.
Do jisté míry právem vytýkalo se vládní
osnově, že výčet předmětů
přepychových měl vzhledem ke vzorům
uvedeným býti úplnější,
že měl však každým způsobem
býti ostře kritisován vzhledem k velikému
rozdílu zdanění spotřeby obecné
a přepychové, a že k vůli této
jasnosti měl býti výčet podrobněji
specialisován. Vytýkáno bylo dále,
že ceny, od nichž dle vládní osnovy přepych
počíná, jsou většinou příliš
nízké vzhledem k nynějším cenovým
poměrům, a dále nejednotné, poněvadž
se béře jednou za základ cena nynější
a podruhé cena předválečná.
Dlužno tedy právě této otázce
materielního předmětu přepychové
daně věnovati zvláštní pozornost.
Přepych jest věcí relativní,
činí protivu spotřeby nezbytné
a záleží tudíž na tom, jak
spotřebu nezbytnou formulujeme. Chtěli-li bychom
postaviti přepych proti absolutnímu existenčnímu
minimu, tedy k tomu, čeho člověk potřebuje
k zachování holé existence, tedy by pomalu
i spotřeba nejchudších lidí se jevila
více méně přepychem. V tomto smyslu
nelze přepychu ve smyslu daně pojímati. Přepychem
spíše musí býti ona potřeba zbytná,
která stojí proti spotřebě méně
majetných vrstev, tedy ony formy a druhy spotřeby,
které nalézáme z pravidla u vrstev lépe
situovaných. Ve všech společenských
třídách objevují se některé
formy přepychu a můžeme tak mluviti jednak
o přepychu obecném a o přepychu majetných.
Účelem zdanění přepychu
bude jednak zdaniti přepych majetných a tím
postihnouti spotřebu velikých důchodů,
jednak působiti výchovně proti škodlivému
přepychu obecnému.
Přepych pak se jeví jednak v druhu přepychových
statků, t. j. že potřebu statků těch
pociťují a ukojují z pravidla jen majetné
vrstvy, jednak v kvalitě statků, t. j. v
tom, že sice statky toho druhu jsou předmětem
spotřeby i vrstev méně majetných,
nikoliv však v tak hodnotné kvalitě, jako u
vrstev majetných. Automobil nebo yachta jsou statkem, jehož
potřebu neukojují ani druhově široké
vrstvy lidu, nýbrž pouze vrstvy s velikými
důchody. Oděv jest i nutnou spotřebou, avšak
majetné vrstvy ukojují tuto spotřebu způsobem
poměrně mnohem nákladnějším
a vybranějším. Z toho už vyplývá,
že předměty přepychové spotřeby
bude třeba zachytiti zásadně dvojím
způsobem. U jedněch stačí určení
druhové a to u těch, které jsou zpravidla
výhradně předmětem spotřeby
majetných. U jiných statků, které
jsou druhově předmětem i nezbytné
spotřeby širokých vrstev lidu, bude třeba
zachytit i hranici přepychovou cenou statků,
u které počíná úkol vybranější
a nákladnější. Dle této zásady
vypracováno jest schema k této zprávě
přiložené.
U statků, jichž přepychová povaha se
řídí cenou, vzniká právě
v nynější době nejednotných a
velmi kolísajících cen neobyčejná
nesnáz. Nelze té doby posouditi, jak dalece a jak
dlouho se nyní panující ceny udrží,
pokud se týče kdy, ve které skupině
a v jaké míře lze bezpečně
počítati s poklesem cen. Kdybychom vzali do zákona
za základ ceny dnes panující, mohlo by se
tudíž státi, že by zákon při
postupném klesání cen samočinně
přestal působiti. Nestálost ceny komplikovala
by úžasně rozlišení předmětů
přepychových a ostatních, s tím souvisící
vedení knih a kontroly daňové. Jest tedy
pochopitelno, že vládní osnova, chtíc
se těmto nesnázím vyhnouti, vzala v některých
bodech za základ ceny předválečné.
Mám však za to, že podobný anachronismus
není v zákoně možný. Ostatně
ani vládní osnova nepoužívá methody
této jednotně a dvojí cenový základ
pojmouti do zákona se nedoporučuje. Jest tedy na
snadě jiná myšlenka, totiž, aby se
stanovení hranice cenové, u které počíná
přepych, do zákona vůbec nepojímalo,
nýbrž přenechalo pružnější
cestě nařizovací. Proti této methodě
se vzpírá obchod a průmysl, který
vidí v pevnější normě zákona
dostatečnější ochranu. Nezbude tedy,
než voliti střední cestu: Vzíti za
základ přepychové spotřeby ceny dnešní,
pojmouti je do zákona, avšak současně
zmocniti ministerstvo financí, aby hranici cenovou pro
přepychovou spotřebu dle proměnlivého
stavu cen čas od času cestou nařizovací
upravovalo.
Při sestavování seznamu přepychových
předmětů rozhodny byly tyto úvahy:
1. Především snaha postihnouti skutečný
přepych, t. j. buď přepych z velikých
důchodů anebo zbytečný přepych
širokých mas.
2. Rozhodným dále byl ohled na kontrolní
náklad, a to nejen na onen, který vzniká
státu, nýbrž též zejména
na ten, který vzniká podnikatelům z povinného
vedení knih, záznamů atd. Z této úvahy
vyplývalo několik důsledků:
a) Vyloučeny byly drobnůstky, které
sice dle své povahy jsou luxusem, avšak jednotlivě
hodnoty nepatrné, takže pro zdanění
velikých důchodů mnoho neznamenají
a pro kontrolu daňovou byly tíživou položkou.
b) Přesunuto bylo vybírání tam, kde
lze přepych postihnouti s menším nákladem,
tedy od drobného prodejce k výrobci a dovozu.
Arci nebylo snad možno učiniti tak veskrze. Zdaniti
dovoz na hranicích jest účelno především
u takového zboží, které se u nás
nevyrábí a výlučně se dováží
z ciziny. Při dovozu dlužno pak zdaňovati
ovšem též přepychové předměty,
které se doma zdaňují u výrobce a
v drobném prodeji. K výrobci bylo možno přesunouti
daň též jen v obmezeném obsahu, hlavně
tam, kde jednak jest výroba koncentrována,
jednak zhotovuje skoncentrovaná výroba konečné
produkty. Není-li totiž výroba skoncentrována,
neplynul by z přesunutí vybírání
daně od drobného prodejce k výrobci pro úsporu
daňové kontroly podstatný prospěch.
Nevede-li dále zdaněná výroba u výrobce
ke konečnému produktu hotovému pro konsum,
pak bylo by nutno zdaniti vedle toho ještě též
drobného prodejce pro konsum hotových produktů
a zavésti restituce daňové. Kdyby na př.
byly zdaněny určité látky na šaty
přímo v továrnách textilních,
bylo by přece jen nutno vedle toho zdaniti u výrobců
neb v drobném prodeji též hotové šaty,
poněvadž by jinak náklad na práci, spojenou
s luxusním oblekem, zůstal nezdaněn. A jestli
na př. dnes stojí hotový oblek skoro jednou
tolik co látka naň, ušla by přepychové
dani polovice zdanitelného nákladu. Zdaní-li
se však též drobný prodej hotových
obleků, pak dlužno zavésti restituci daně
mezi výrobcem sukna a výrobcem neb prodejcem
oděvu. Každá restituce vede ke komplikaci a
k obcházení zákona. Z té příčiny
nebyly na př. přes koncentrovanost výroby
zdaněny látky na šaty u výrobce, nýbrž
v drobném prodeji.
3. Ve formálním ohledu usilováno bylo o to,
aby charakteristika přepychových předmětů
byla co možná odpoutána od ceny jejich a navázána
na objektivní znaky přepychu. Tak se podařilo
při celé řadě přepychových
předmětů nalézti takové objektivní
přepychové znaky, byť tím jemné
rozlišení přepychu trpělo. Výhoda
však této methody jest velmi značná
a hlavně dvojí. Záleží především
v tom, že není nebezpečí při
nynějších kolísavých cenách,
že změnou cen se samočinně přesune
pojem přepychu. Dále v tom, že jest i pro prodejce
tím způsobem usnadněno přesné
odlišení předmětů přepychových
od jiných a tím i vedení knih a záznamů.
Vůbec jest v zájmu podnikatelů co možná
jasné a ostré vymezení předmětů
přepychových.
4. Seznam pořízen byl dle možnosti soustavně
jednak dle účelu, jednak dle materie,
z níž jsou předměty přepychové
zhotoveny, poněvadž právě jsou to tyto
dva znaky, které objektivně charakterisují
přepych. Této soustavě dána byla přednost
před výčtem alfabetickým, poněvadž
jest sice snadnější, hledáme-li, je-li
určitý předmět podrobený přepychové
dani, nalézti ho při seznamu alfabetickém,
avšak na druhé straně jest přece též
obchod zbožím věcně sečleněn
a stačí odbornému obchodníkovi, aby
si vyhledal a prostudoval v seznamu soustavném skupiny,
jeho podniku se dotýkající.
5. Zvláštní ohled na ochranu domácích
památek vedl ke zdanění starožitností
nejen v domácím prodeji, avšak i na hranici
při vývozu.
Vedle dodávky předmětů přepychových
podrobeny byly zvýšené dani i některé
úkony přepychové. Tak zvláště:
1. Dodá-li spotřebitel látku ke zhotovení
díla, jež spadá pod přepych, jest úplata
za práci podrobena přepychové dani. Koupil-li
by dílo hotové, platil by v ceně daň
za látku i práci. Namnoze tím, že nebylo
možno všech látek vedle hotových děl
do seznamu přepychového pojmouti, ujde mnoho daně.
Kdo si koupí dříví na nábytek
a dá si jej zhotoviti, bude - jestli hotový nábytek
svou cenou bude nábytkem přepychovým dle
toho zákona, - platiti daň jen z úplaty za
práci; kdo koupí nábytek hotový, zaplatí
ji z celé ceny.
2. Dani jest podrobena úplata za pronájem luxusních
pokojů v hotelích a pensích, při
ceně nad 15 K za osobu a den.
Sem náleží předpisy §ů 4.,
7., 13., 23. vládní osnovy.
Oproti všeobecné dani z převodů statků
a výkonů platí při osvobození
předmětu a výkonů, podrobených
dani přepychové, tyto úchylky:
1. Odpadají přirozeně především
ona osvobození, jež jsou v rozporu s formálním
předmětem přepychové daně,
tak zvláště osvobození menších
dodávek mezi závody téhož podniku a
mezi podniky téhož podnikatele.
2. Přistupuje potřeba takových předmětů,
které dle materie, z níž jsou sdělány,
spadají pod přepych, ale dle účelu
a možného upotřebení nejsou předmětem
soukromé spotřeby, nýbrž slouží
lékařství, vyučování
a p.
3. Snižuje se hranice od daně osvobozených
příležitostných dodávek nepodnikatelů.
Dle vládní osnovy § 7. snižuje se tato
hranice u přepychových předmětů
z 200 K na 10 K. Takové snížení však
zdá se býti příliš velikým
jednak proto, že za 10 K sotva lze nyní nějaký
přepychový předmět koupiti, jednak
proto, že by drobné takové prodeje bylo nemožno
kontrolovati. Navrhuje se tudíž, aby byly příležitostné
dodávky přepychových předmětů
u nepodnikatelů osvobozeny od daně, pokud jednotlivá
dodávka nepřesahuje 500 K jako u všeobecné
daně z převodu statků. Pak ale mohlo toto
ustanovení odpadnouti, poněvadž neznamená
úchylky oproti všeobecné dani z převodu
statků.
4. Osvobození od přepychové daně lze
docíliti i dodatečně dle § 23. vlád.
osnovy, prokáže-li se, že jich bylo nabyto ne
pro spotřebu, nýbrž v úmyslu dalšího
scizení, nebo podnikatelského upotřebení.
Technika kautel při tomto osvobození byla finančním
výborem přepracována. Osvobození to
se ovšem týká jen drobného prodeje.
Poněvadž, kupuje-li na př. obchodník
sklenné zboží u výrobce, kde jest zdaněno,
nemůže chtíti osvobození, nýbrž
musí daň zaplatiti a v ceně dále přesunouti.
Použije-li předmětu v závodě,
může žádati ne osvobození, ale
vrácení daně (o čemž níže).
Osvobození od daně přepychové jest
vymezeno v §u 28.
Subjekt daňový se při dani přepychové
oproti všeobecné dani z převodu statků
změní vzhledem k tomu, že se změnila
i methoda daňová. Nositelem daně jest tudíž:
1. výrobce ve příčině
předmětů zdaněných ve stadiu
výroby;
2. dovozce ve příčině předmětů
zdaněných jen při dovozu (cizozemské
předměty) a ovšem i těch, které
jsou zdaněny při výrobě a v drobném
prodeji;
3. vývozce ve příčině
zvláštních předmětů (uměleckých
předmětů) podrobených zdanění
též při vývozu;
4. podnikatelé, kteří prodávají
všecky přepychové předměty v
drobném, to jest přímo spotřebitelům
(ne tedy k účelům podnikatelským),
avšak ne ony předměty, které byly už
zdaněny ve výrobě nebo při dovozu;
5. příležitostní dodavatelé,
nepodnikatelé, za stejných podmínek (drobný
prodej, předměty) jako podnikatelé.