a) Soustava daně podle vládní osnovy připíná
se nejvíce k platnému zákonu v Německu.
Podrobují se jí všechny převody statků
a výkony podnikatelů (výjimečně
převody statků nepodnikatelů). Zdanění
činí 1/2%. Daň se zvyšuje
na 10% u určitých předmětů
přepychových v drobném prodeji přímo
spotřebiteli. Zatím v Německu byl předložen
návrh nového zákona o této dani, v
němž se provádějí určité
podstatné změny, a to:
1. Zvýšena byla sazba u všeobecné
daně z obratu na 1%, u předmětů domácnostní
spotřeby na 5%, u některých předmětů
přepychových z 10 na 15%.
2. Důsledkem toho byla změněna a zkombinována
zdaňovací methoda:
a) Zvýšená daň na předměty
domácnostní spotřeby se vybírá
v drobném prodeji jako dosud daň na luxusní
předměty. Odpadne osvobození malých
podnikatelů. Mimo zdanění zůstávají
příležitostné dodávky nepodnikatelů.
b) Daň přepychová určitých
předmětů se překládá
k výrobci a zvyšuje na 15%. Daň z ostatních
přepychových předmětů se vybírá
jako dosud v drobném prodeji ve výši 10%.
3. Do daně pojaty byly některé luxusní
výkony.
4. Opraveny byly některé technické vady,
jaké se zkušeností ukázaly.
Jest otázka, neměli-li bychom nápodobiti
hned německou reformu na místě platného
zákona. To bude nesporné u ryze technických
reforem, jež se ukázaly v Německu potřebnými
vzhledem k vadám a formulaci platného zákona.
Ale jinak tomu jest u reforem ostatních.
Reformní změny v Německu diktovány
byly však hlavně potřebou státních
financí a důslednou potřebou zvýšení
sazby. Jelikož obecná daň z obratu nevede ke
stejnoměrnému zatížení všech
předmětů spotřeby, znamená
každé zostření sazby zvýšení
této nerovnosti. Proto když byla zvýšena
sazba na všechny předměty denní spotřeby
na 5%, bylo nutno obmeziti tuto zvýšenou sazbu
pouze na drobný prodej těchto předmětů
přímo spotřebitelům. Neodhodláme-li
se ihned k tak vysoké sazbě, nebude třeba
této kombinace obecné daně z obratu s daní
na předměty domácí spotřeby
při prodeji v drobném. A my se nemůžeme
hned zprvu k takovým sazbám odhodlati, i kdyby nakrásně
finance státu toho potřebovaly, poněvadž
vysoké procento při zavedení daně
nové a neznámé, by ji mohlo vůbec
zmařiti. (Jiná otázka jest, nebylo-li
by možno už nyní zvýšiti obecnou
daň z 1/2% na 1%, než o tom
bude jednáno až na příslušném
místě).
Změny uvedené v německém zákoně
sluší považovati nejen za reformy, nýbrž
za vybudování zákon a vybudování
to předpokládá právě základ,
jímž bude zavedení všeobecné daně
jednoduché. Daň, o níž jednáme,
jest dojista vybudování schopná, a možná,
že i my časem přebudujeme její organisaci,
ale ne proto, že by to bylo hned zprvu dobré, ale
proto, že je to po zavedení a zdomácnění
organisace nynější teprve možné.
I v Německu bylo zdomácnění daně
dosavadní podmínkou jejího vyššího
stupně v nynější formě.
Myšlenka přenésti část zvýšené
daně přepychové k výrobci může
býti i u nás plodnou, a též se strany
komory brněnské staly se podobné návrhy.
Věc má nevýhodu finanční, že
se při výrobě vyměřuje daň
z nižší ceny nežli v drobném
prodeji, čemuž se dá arci čeliti vyšší
sazbou při zdanění u výrobců,
jak se stalo v Německu, a že jsou dále zde
obtíže při postupném přesunování
daně. Za to je zde značná výhoda
potud, že a pokud lze postihnouti objekt ve výrobních
centrech na místě decentralisovaného
obchodu v drobném. Záleží tedy na povaze
výroby jednotlivého statku, do jaké míry
jest opravdu centralisován ve velkovýrobě.
V té příčině jest mezi vyspělejším
výrobním hospodářstvím německým
a výrobním hospodářstvím naším
rozdíl. Proto lze u nás doporučiti přesunutí
daně k výrobci jen v několika málo
odvětvích výrobních, pokud soustředěná
výroba vede k hotovému spotřebnímu
statku. Pokud jest daň přenesena na výrobce,
jest pak přirozeně nutno stejnou daň uvaliti
na dovozce a vybrati daň na hranicích vedle cla.
Tato posléz uvedená methoda stačí
pro takové přepychové statky, které
se u nás vůbec nevyrábějí,
nýbrž se vesměs dovážejí
z ciziny.
b) Vládní osnova obsahuje vlastně dvojí
daň: všeobecnou daň z převodu statků
a pracovních výkonů a zvláštní
daň z drobného prodeje přepychových
předmětů. Daně tyto liší
se od sebe jak předmětem tak i sazbou a zdaňovací
methodou. Pravidla obou daní se týkající
jsou v osnově navzájem protkána, následkem
čehož přehled zákona velmi trpí.
Uvážíme-li, že každý podnikatel
bude platiti všeobecnou daň z převodu statků
a pracovních výkonů, avšak přepychovou
daň zpravidla jen detailisté přepychových
předmětů, shledáme zajisté
vhodným, aby byla pravidla obou daní se týkající,
rozuzlena a oddělena. To vyžaduje úplného
přebudování zákona, který se
nám pak bude rozpadati ve 3 hlavy:
1. Hlava první o všeobecné dani z převodu
statků a z pracovních výkonů.
2. Hlava druhá o zvláštní dani přepychové.
3. Hlava třetí se závěrečnými
a společnými ustanoveními.
Tento systém zvýší přehlednost
zákona, uspoří studium hlavy druhé
podnikatelům, kteří neprodávají
přepychových předmětů a zjednoduší
i výklad, poněvadž v hlavě II. budou
shrnuty pouze odchylky, platící pro přepychovou
daň, na rozdíl od všeobecné daně
z převodu statků a pracovních výkonů.
Úvodem budiž též hned podotčeno,
že název zákona podle osnovy (daň
z obratu zboží a pracovních výkonů)
není případným, poněvadž
obratem se v podniku rozumí tržba i výplata
peněz, kdežto se má v určitém
podniku platiti daň pouze z tržby. Ze stanoviska národního
hospodářství pak nelze mluviti o obratu zboží,
nýbrž o převodu. Finanční výbor
přijal tud힨:
1. Novou systemisaci zákona v hořejším
smyslu.
2. Změnu názvu zákona takto: Daň
z převodu statků a z pracovních výkonů
a daň přepychová.
Musíme rozeznávati formální a materielní
předmět daně. Formálním předmětem
daně jsou převody určitých předmětů,
tedy právní akty, dodávky, materielním
předmětem pak jsou ony předměty
dodávek, jichž úplata jest základem
daně. Obojí předmět potřebuje
samostatného vlastního vedení, poněvadž
jen určitě kvalifikované dodávky,
určitě vymezených předmětů
jsou dani podrobeny. Zákon do jisté míry
mimoděk rozdíl tento činí, poněvadž
vymezuje v § 1. pojem dodávek a v § 2. vymezuje
předměty dodávek a pracovní výkony.
Avšak neděje se tak ani úplně, ani důsledně.
Vždyť definice dodávky jest obsažena v prvním
odstavci § 2., a v § 1. jsou spleteny normy, vymezující
dodávku, s normami o subjektu daňovém, o
daňovém osvobození atd. Mimo to neobsahuje
§ 1. všech norem o dodávkách dani z převodu
statků podrobených. Přehlednost zákona
žádá soustavnosti, která teprv umožní
kritická hlediska.
2. Formální předmět daňový.
Formálním předmětem daňovým
jsou určité převody určitých
statků a služeb, a to:
1. Převody úplatné, jež se dějí
za účelem smlouvy zcizovací nebo smlouvy
o dílo a smlouvy komisionářské (§
2. odst. 1.).
2. Převody tuzemské, jak nepřesně
chce říci osnova výrazem: Tuzemské
úplaty (§ 1. odst. 1.).
3. Převody skutečné. Výjimečně
podléhají dani i převody fingované.
Finguje se buď skutečné odevzdání
držby nebo právní akt převodní,
nebo snad obojí. Sem náleží:
a) Dani podrobeny jsou i případy, že určitý
výkon platí za uskutečněný
(§ 1. odst. 3.), na př. při vojenských
rekvisicích;
b) Při obchodech komisionářských
finguje se převod statků mezi komitentem a komisionářem
a zdaňuje se obchod mezi těmito na straně
jedné a mezi komisionářem a osobou třetí
na straně druhé, zvláště (§
2. odst. 7.);
c) Zákon zdaňuje též dodávky
mezi závody téhož podniku a finguje zde
právní převod mezi závody, ačkoli
běží o téhož podnikatele. Ustanovení
to má za účel čeliti tendenci koncentrační,
jež by mohla vzniknouti z nové daně. Vždyť
daň postihuje tolikráte týž statek,
kolikráte přechází tento z podniku
do podniku, lépe od podnikatele k podnikateli. Byla by
tudíž pochopitelnou tendence provésti mezi
podniky, stojícími na cestě mezi výrobcem
a spotřebitelem koncentraci, aby daň odpadla. Není
důvodů, aby stát svým daňovým
systémem koncentrační proces více
méně pokračující urychloval,
a má stát na tom zájem, aby mu tím
způsobem neucházela daň. Ustanovení
toto jest tudíž odůvodněno. Mimo to
byly by veliké podniky, sdružující v
jednotlivých svých závodech výrobní
stadia, opatřovaná jinak podniky samostatnými,
ve výhodě oproti výrobě s rozdělenou
dělbou práce nejen technicky, ale i hospodářsky
oproti dělbě práce mezi různými
podniky. Zákon opomenul ovšem definovati pojem závodu.
Než to jest otázka, kterou budeme řešiti
při daňovém subjektu.
d) Potřeba zcela obdobného ustanovení vzniká
však též, když sice neběží
o různé závody téhož podniku,
nýbrž o různé podniky téhož
podnikatele. Má-li na příklad velkostatkář
pilu, mlékárnu, lihovar, který zpracovává
výlučně a nebo částečně
produkty velkostatku, který opět je dodává
výlučně anebo z částečně
přičleněným podnikům, mohl
by vzniknouti spor o to, běží-li o samostatné
podniky témuž majiteli náležející,
anebo o závody téhož podniku. Osoba majitele
není dostatečným pojítkem, aby se
mohlo říci, že všechny továrny,
statky atd. témuž majiteli náležející,
jsou vždy podnikem jedním. Má-li na příklad
velkostatkář v jednom kraji zemědělský
statek a v jiném přádelnu, nebude nikdo tvrditi
přes identitu majitele, že běží
o podnik jeden. Není-li pak osoba majitele kriteriem pro
jednotnost podniku, mohlo by se tvrditi i v hořejších
případech, kdy velkostatkář zpracuje
řepu z vlastního velkostatku ve vlastním
cukrovaru, že běží ne o různé
závody téhož podniku, nýbrž o různé
podniky téhož majitele a pak by norma postihující
různé závody téhož podniku nepostačovala
pro takové případy. Zvláště
by se mohla státi spornou otázka tenkráte,
když jeden podnik náleží výrobě
prvotní a druhé výrobě průmyslové.
A proto jest třeba doplniti osnovu zcela obdobným
ustanovením, jaké platí pro různé
závody téhož podniku i pro různé
podniky téhož podnikatele.
ad c) a d). Arci naráží zdanění
dodávek mezi závody téhož podniku na
nepřekonatelné téměř překážky
technické. Proto v Německu zprvu odložili
platnost dotyčných speciálních ustanovení
a do nového návrhu jich vůbec nepojali. Finanční
výbor neměl času, aby provedl u nás
dostatečných předběžných
šetření o proveditelnosti řečených
ustanovení. Nechtěl předem vylučovati
možnost zdanění, ale nechtěl jich též
uzákoniti bez ohledu na proveditelnost. Proto sice
do zákona ustanovení ta pojal, ale platnost jich
učinil závislou na vládním nařízení,
předpokládaje, že vláda předem
vyšetří poměry a podle toho rozhodne.
Vládě též dána pravomoc blíže
vymeziti rozsah daňové povinnosti při zdanění
toho druhu cestou nařizovací.
e) Fikcí právního převodu jest konečně,
zdaňuje-li se bezplatná dodávka pro spotřebu
domácnosti majitele podniku. Majitel podniku stojí
v čele podniku jako hospodářství výdělečnému
a domácnosti jako podniku spotřebnímu.
Domácnost podnikatele, která uhrazuje svou potřebu
z jeho podniku, byla by ve výhodě proti domácnosti,
která veškerou svou spotřebu uhrazuje koupí.
V té příčině jsou veškeří
podnikatelé ve výhodě proti dělníkům
a gážistům. Avšak při pokročilé
dělbě práce bude zpravidla jen nepatrná
kvota domácí spotřeby uhrazována vlastním
podnikem: obuv, kterou bere obuvník pro vlastní
domácnost, činí jen nepatrnou část
celkové jeho spotřeby. Kdyby byla veskrze provedena
podrobná dělba práce mezi podniky, bylo by
možno přezírati nevýhodu gážistů
a dělníků proti podnikatelům, avšak
tomu tak není. Podstatná úchylka platí
zejména pro zemědělství, které
velikou část svých potravin béře
bezprostředně ze zemědělského
podniku, a ježto jiné třídy musí
z potraviny zaplatiti tolikráte daň z převodu,
kolikráte prošla potravina od prvovýrobce ke
spotřebiteli, měl by zemědělec největší
část svých potravin daně prostou.
Avšak i v jiných podnicích se může
státi, že dodávka pro vlastní domácnost
má značný význam. Tak jest-li výrobce
prádla anebo nábytku vybavuje svou dceru atd. Osnova
provádí fikci dodávky pro domácnost
jen u přepychových předmětů,
avšak z důvodů shora uvedených doporučuje
se, fikci tu provésti důsledně, i kdyby
důvody daňové techniky velely zjednodušení
zdaňovací methody pro tyto případy
(vyšetření daňového základu
odhadem neb dohodou). V tomto směru dlužno osnovu
zákona doplniti. Zda a do jaké míry lze dodávky
podniků pro vlastní domácnost majitele považovati
vzhledem k všeobecnosti podobných případů
za vyrovnané a proto od daně osvoboditi, o tom bude
jednáno později. Nepůjde vždy jen o
dodávky pro domácnost, k níž dlužno
počítati též spotřebu služebných
a čeledě, nýbrž i o jiné upotřebení
(příležitostní dary a p.), arci upotřebení
nevýdělečné.
Uvedená kriteria dodávek věc úplně
vyčerpávají. Nadbytkem dlužno však
pro bezpečnost a jasnost na tomto místě shrnouti
v osnově rozptýlená ustanovení o
irrelevantních rozdílech v dodávkách.
Tak zejména, že nezáleží na
tom, byla-li dodávka dobrovolnou anebo děje-li
se na základě předpisu zákonného,
pokud se týče po úředním příkazu
(§ 1. odst. ); dále na tom, děje-li se převod
na základě obyčejné smlouvy zcizovací
anebo po předchozí dražbě; byla-li
bezprostředně převedena fysická
držba, anebo stal-li se převod bez skutečného
odevzdání fysické držby (§ 6.).
Zde třeba dáti interpretační pravidlo,
že nabytí držby zástupcem jest nabytím
skutečné držby. Úchylky pro vnucené
dražby, pro dražby mezi dědici atd., patří
do věcných osvobození.
V tomto smyslu charakterisované dodávky a výkony
tvoří § 1. nového návrhu zákona.
Materielním předmětem daně jsou především
statky, jichž převod se dani podrobuje. Dotyčná
ustanovení obsahuje § 2. osnovy. Doporučuje
se, předměty tam promiscue uvedené systematicky
seskupiti. Pak obdržíme tyto skupiny:
1. Movité věci hmotné, k nimž
náležejí též voda, plyn, elektrický
proud a pod. A contrario zůstávají vyloučeny
nemovitosti, jichž převod jest už zdaněn
zvláštním poplatkem převodním.
Prodávají-li se věci s pozemky souvislé
bez pozemků, třeba i před oddělením
od půdy, považují se za věci movité
v hořejším smyslu a podrobují se dani.
Tím, že počítáme sem elektrický
proud za věc hmotnou, nemá tím býti
řešena kontroversa theoretická o povaze elektrického
proudu při právu vlastnickém a jinde. Co
platí o věcech celých, platí i o
podílech pro parte in divisa.
2. Práva, která jsou předmětem
právního obchodu.
Osnova je prostě přiřaďuje k věcem
movitým. Doporučuje se vytknouti je vedle hmotných
věcí movitých jako zdanitelný předmět
dodávek, a charakterisovati je nejen příkladmo,
jak se děje v osnově, nýbrž i povšechně
tím, že jsou předmětem právního
obchodu. Tento všeobecný znak jest arci v tomto
zákoně samozřejmý, poněvadž
dani podléhají úplatné převody
a tudíž mohou materielním předmětem
daně býti pouze taková práva, která
mohou býti předmětem úplatného
převodu.
3. Osnova mluví konečně o prodeji celých
podniků, které nejsou ničím jiným,
nežli komplexem věcí a práv. Musíme
dodati, věcí a práv výše uvedených,
poněvadž nemovitosti nejsou předmětem
daně, a tudíž, i když se prodává
celý podnik, dlužno vyloučiti ze zdanění
hodnotu nemovitostí. Po této stránce dlužno
osnovu doplniti.
Charakteristiku materielního předmětu daňového
obsahuje § 2. nového návrhu zákona.
b) Dani podrobené výkony.
Materielním předmětem daně jsou dále,
vedle statků, práv a jich komplexů, pracovní
výkony. Daň jest míněna jako generální
daň spotřební, a spotřeba domácnosti
záleží nejen v nákupu spotřebních
statků, nýbrž i v placených službách
(doprava, lékař, holič atd.). Podle vládní
osnovy zákona nemají však býti podrobeny
dani úplaty za každý pracovní výkon,
vyloučeny jsou úplaty za pracovní výkony
osob nesamostatných, tedy dělníků
a gážistů. Zůstávají
tedy dani podrobeny pouze pracovní výkony podnikatelů.
Vychází se tu ze skutečnosti, že
úkolem některých podniků jest prodávati
hotové statky a jiných obstarávati
služby všeho druhu. Jsou tudíž dani
podrobeny pouze pracovní výkony, jež jsou
předmětem samostatného živnostenského
podnikání. A contrario plyne už, že
úkony osob, které nejsou podnikateli, i když
běží o úkony, které jsou jinak
předmětem samostatných podniků, tedy
příležitostné úkony nepodnikatele,
dani podrobeny nejsou. Myšlenku tuto vyjádříme
ještě při daňových subjektech.
Dani podléhají tedy jen
1. pracovní výkony, které jsou předmětem
samostatného podnikání, t. j. objektivně
existují pro výkony tohoto druhu samostatné
podniky.
2. Avšak jen tenkráte, jestliže výkony
takto objektivně charakterisované provádějí
samostatní podnikatelé. Nezáleží
však na tom, jestliže výkon jest pro podnik příležitostný
a náleží-li tudíž do jeho rámce,
či nic. Doprava povozem jest předmětem samostatné
živnosti povoznické a tudíž objektivně
zdanitelným výkonem; avšak konkretně
se zdaňuje jen tenkráte, jestliže výkon
ten uskutečňuje samostatný podnikatel, ale
nezáleží na tom, vyčerpává-li
se dotyčný podnik v dopravních výkonech,
či je-li výkon pro podnik pouze příležitostným.
Tak může povoznický výkon uskutečniti
na příklad cukrovar, najímaje své
koně pro svážení dříví,
anebo rolník.
Osnova zákona obsahuje demonstrativní výčet
podniků, vyčerpávajících se
v pracovních výkonech. Doporučuje se k vyvarování
tento demonstrativní výčet dále ještě
rozšířiti. Zvláště o tak
zvaná liberální povolání.
Vzhledem k odstavci 4. §u 3. by se mohla státi
spornou otázka, jsou-li dani podrobeny pracovní
výkony advokátů, notářů,
lékařů, hudebních, jazykových
a jiných škol po podnikatelsku vedených a p.
Není důvodů, i když jest obsahem podniku
vyšší duševní činnost, aby
příslušné podniky a výkony nebyly
zdaněny. Práce umělce a spisovatele uměleckého
nebude zpravidla podnikem, nýbrž výkonem příležitostným,
avšak vede-li se po živnostensku, není důvodu,
aby nebyla dani podrobena. Výkony uvedeným způsobem
charakterisované jsou předmětem § 3.
nového návrhu zákona, který doplňuje
bod 1. § 5. nového návrhu zákona.
Dotyčná ustanovení jsou obsažena pod
názvem: Věcná osvobození v §
4. vládní osnovy. Seznam předmětů
a výkonů tam uvedených dlužno doplniti
o ony případy, které jsou v podstatě
též osvobozením od daně, avšak
byly uvedeny na jiných místech v osnově.
Tak zvláště osvobození převodu
na základě vnucených dražeb (§
1. odst. 4.), dobrovolné dražební prodeje mezi
dědici za účelem rozdělení
dědictví (§ 1. odst. 4.), příležitostné
dodávky nepodnikatelů (§ 7. odst. 1.), osvobození
při dodávkách pomocí konosamentů
nákladního a skladního listu (§ 6. odst.
2.), dodávky mezi závody téhož podniku,
pokud jsou vzhledem k výši těchto dodávek
osvobozeny (§ 9.). V tomto bodě doporučuje
se změna. V § 9., kde se mluví o tomto osvobození
se praví, že jednak zdanění počíná
u 100.000 K obratu, a že pro výpočet tohoto
obnosu se dodávky závodů v rámci podniku
sečtou. V této formulaci zdá se býti
rozhodnou nikoliv velikost dodávek mezi závody,
nýbrž velikost podniků. Avšak takové
ustanovení může míti za následek
značnou nerovnoměrnost, podle toho, kolik různých
závodů podnik zahrnuje. Této nerovnoměrnosti
lze čeliti pouze tím, že suma dodávek
daně prostých se určí podle jednotlivého
závodu a pak se ovšem přiměřeně
sníží. Finanční výbor
se usnesl, aby osvobození daně z dodávek
mezi závody bylo obmezeno na 10.000 K. avšak, aby
tato suma platila pro dodávky jednotlivého závodu.
Při dodávkách a výkonech, které
provádějí veřejné svazky
za účely a provisačními, doporučuje
se, aby osvobození neplynulo přímo ze zákona,
nýbrž, aby se poskytovalo zvláštní
nařízení, čímž se vyhoví
požadavkům náležitého prozkoumání
veřejného zájmu pro toto osvobození
(§ 4. bod 11.). Za to vypuštěno ustanovení
předposledního odstavce §u 4. vládní
osnovy jako zbytečné a nepotřebné.
Mezi osvobození náleží též
ustanovení § 2. odst. 4., podle něhož
jsou daně prosty dodávky potravin a jiných
spotřebních předmětů zřízencům,
dělníkům a učedníkům
na základě služební smlouvy. Musíme
si arci býti toho vědomi, že tímto ustanovením
nastává nerovnoměrnost mezi podniky a jest
otázkou, nedoporučovalo-li by se obmeziti osvobození
na dodávky takových předmětů
spotřebních, které jsou předmětem
výroby dotčeného podniku. Tak by zůstaly
daně prostými dodávky obilí a jiných
potravin dělníkům zemědělským,
ale nikoliv dodávky oděvu a p. Na toto stanovisko
se postavil finanční výbor. (Viz k tomu ještě
níže.)
Ve finančním výboru provedeny byly ještě
při osvobození zdaněných předmětů
a dodávek tyto změny:
1. Vyloučeno osvobození tak zvaných vyšších
uměleckých výkonů s poukazem na
to, že zpravidla budou příležitostnými
a proto mimo daň; pokud se opravdu povedou po podnikatelsku,
že není důvodu k osvobození.
2. Vyloučeno osvobození hracích karet:
jako karetní kolek, poněvadž předmět
ten snese větší zdanění.
3. Připojeno výslovné osvobození
naturální mzdy čeledi. Čeleď
jest spotřební součástkou rodiny.
Kde se zdaňuje spotřeba rodiny, pokud jest čerpána
z vlastního podniku, tam platí spotřeba
čeledě za spotřebu rodiny a zdaňuje
se podle §u 1. nového návrhu se spotřebou
rodiny. Při tom se formálně nezdaňuje
spotřeba, nýbrž vzetí oněch
předmětů z podniků, jež se
považují za dodávku pro domácnost. Tu
pak by mohlo někomu napadnouti, že vzetí
předmětů z podniku do domácnosti jest
jednou dodávkou, a odevzdání těchto
předmětů v domácnosti služebným
a čeledi jest druhou dodávkou. Takový
mylný názor má býti vyloučen
a proto naturální mzda čeledě byla
výslovně vyjmuta z daně. Pokud přednosta
domácnosti kupuje pro rodinu všechny spotřební
předměty, platí při nákupu
daň. Odevzdá-li pak tyto předměty
v domácnosti služebným a čeledi, není
zde nové zdanitelné dodávky.
4. Vypuštěno výslovné osvobození
smluv nájemních a pachtovních ve příčině
nemovitostí jako zbytečné, poněvadž
tyto smlouvy nespadají vůbec pod pojem dodávek
a výkonů zdanitelných.
5. Zvýšena byla částka, při které
počíná zdanitelnost příležitostných
dodávek nepodnikatelů, z 200 na 500 korun vzhledem
k dnešním cenám a složité listinné
kontrole.
6. Pokud běží o obchod s cizinou, považoval
finanční výbor za nutné zdůrazniti,
že tento obchod, to jest vývoz, průvoz a
dovoz jest volný. Mimo to však mohlo by se ukázati,
že zatížení i tuzemských dodávek
touto daní stěžuje konkurenci exportním
podnikům, pokud není i v cizině taková
daň zavedena. Musíť exportní podnik
kupovati doma stroje, suroviny atd. s přirážkou
daně z převodu statků. Finanční
výbor pojal proto mezi řečená ustanovení
též výslovné zmocnění
vlády, aby slyševši předem obchodní
a živnostenské komory, případně
zemědělské rady, v případě
potřeby poskytl nařízením exportním
podnikům i osvobození a úlevy při
tuzemských dodávkách. To by mohly býti
i restituce daňové.
Uvažováno bylo též o tom, měly-li
by býti osvobozeny dodávky podniku pro vlastní
domácnost, nepřesahující ročně
určité výše, od daně. Důvod
pro osvobození není sociální,
nýbrž pouze kontrolně technický.
Ukazuje se však, že, je-li podobná hranice
ustanovena, že se příliš mnoho poplatníků
pod tuto hranici tlačí a finanční
úřady musí všude oprávněnost
osvobození zkoumati právě tak, jako by osvobození
nebylo. Proto bylo od osvobození upuštěno,
jak tomu jest i v Německu.
Sem náleží ustanovení o tom, kdo daň
platí, kdo jest od daně osvobozen a kdo za daň
ručí. Tudíž ustanovení §
1., 3., 5., 6., 9. a 14. osnovy. Osnova totiž příslušná
ustanovení spojuje s jinými otázkami a zvláště
komplikuje v § 1. pojem zdanitelné dodávky
otázkami subjektivními.
Kdo je dodavatelem jest různé. Rozeznávati
dlužno tyto případy:
1. Z pravidla jsou nositelé daní podnikatelé,
v jichž podnicích nebo závodech se zdanitelný
výkon nebo dodávka děje, a to bez ohledu
na to, spadají-li dodávky neb výkony do rámce
podniku, anebo, jsou-li vzhledem k povaze podniku pouze výkony
a dodávkami příležitostnými.
2. Nepodnikatelé platí daň pouze z
příležitostních dodávek a to
ještě jen tenkráte, jestli cena dodávky
jednotlivé přesahuje 500 K. Neplatí
tudíž daně z příležitostných
výkonů, i když běží
o výkony, které objektivně bývají
obstarávány samostatnými podniky.
3. V konkursním řízení prohlašuje
zákon za platitele daně likvidatora nebo
správce. Při obchodním dozoru dozorčí
osobu.
4. Při dražbách mimo soudních je
platitelem daně ten, kdo dražbu provádí.
Při dražbách soudních ten, kdo
za dražbu žádá.
Přehled ustanovení o tom, kdo je platitelem daně,
přináší § 5. nového návrhu
zákona, který se liší od vládní
osnovy pouze systematikou, nikoliv věcně.
Bližšího vymezení potřebuje pojem
podnikatele. Osnova mluví o podnikateli jen výjimečně,
§ 33. odst. 2. Z pravidla mluví o živnostnících
a výslovně podotýká, že živnostník
je ve smyslu tohoto zákona i prvotní výrobce.
Tím se konstruuje nový pojem živnostníka
na rozdíl od dosavadních zákonných
pojmů, ač míní se zřejmě
podnikatel. Není příčiny, aby se zákon
pojmu podnikatele vyhýbal. Osnova vládní
uvádí ve vysvětlivkách tyto znaky
»živnostenské činnosti«, jíž
se míní činnost podnikatelská:
1. Především, že činnost ta jest
práce neb aspoň úspora práce (nestačí
pouhé užívání vlastnictví
jako při pronajímání bytů,
pokud se nejedná o stálé pronajímání
bytů na různé osoby).
2. Že činnost jest delšího trváni.
3. Že jest dovolena.
4. Že činnost jest úplatná a spojená
s úmyslem docíliti příjmu. Úmysl
zisku se nepředpokládá.
5. Že běží o činnost samostatnou
oproti činnosti v cizích službách.
6. Že činnost vykročuje z rámce domácího
hospodářství.
Po mém soudu stačí k definici podnikatele
říci, že podnikatelé jsou osoby,
které provozují samostatnou výdělečnou
činnost v jakémkoli povolání. To,
co charakterisuje podnikatele, není povolání,
nýbrž sociální postavení.
V každém povolání je myslitelna
podnikatelská činnost, tudíž právě
tak v zemědělství jako v průmyslu,
obchodu, dopravě nebo v jiných povoláních.
Sociální postavení podnikatele pak charakterisují
znaky dva. Jednak protiva podniku k domácnosti jakožto
hospodářství spotřebnímu, kterážto
protiva jest vyznačena »činností výdělečnou
«, jednak samostatnost při této činnosti,
která vyjadřuje protivu k činnosti dělníka,
úředníka a p. To, co míní osnova,
praví-li v § 3. odst. 1., že úmysl docíliti
zisku se nepředpokládá, nýbrž
že stačí úmysl docíliti příjmu,
jest úplně vyjádřeno naším
znakem výdělečné činnosti,
poněvadž užší pojem zisku oproti
výdělku přizpůsoben jest kapitalistickému
nazírání na podnik. I při bezkapitálovém
podniku, který se vyčerpává v pracovních
výkonech, jest úmysl výdělku, ač
se zde o nabytí zisku nemluví. V tomto smyslu a
v úplném souhlasu s intencemi vládní
osnovy definován jest podnikatel v § 6. odst. 1. nového
návrhu zákona.
Vzhledem k tomu, že zdaněny jsou též dodávky
mezi závody téhož podniku, nestačí
jen definice podniku a podnikatele, nýbrž třeba
vymeziti zvláště ještě též
oproti podniku pojem závodu. To opomenula vládní
osnova učiniti v § 9. Závod jest jednotka technická,
podnik jest jednotka hospodářská. Technický
obsah podniku jednoduchého jest závod. Pro posouzení,
co jest závod, má-li podnik v sobě sečlánkováno
více závodů, přichází
v úvahu toto:
1. Závod jest technicky jednotný a uzavřený
oddíl podniku. Jednotnost jeví se v jednotnosti
výrobního procesu a v jednotnosti konečného
produktu.
2. Produkt, výrobní efekt (polotovar, tovar)
musí vykazovati určitou hotovost. Jakou hotovost
vykazovati musí, o tom rozhoduje účel zákona,
pro který tento pojem konstruujeme. V daném případě
jest účelem zákona čeliti koncentraci
podniku, a způsobiti rovnoměrné zatížení
mezi výrobou, která je soustředěna
v závodech téhož podniku na straně jedné
anebo roztříděna mezi více podniky.
Musí tedy býti zdaněny takové závody,
jichž výrobní efekt jest též
předmětem výroby samostatných podniků
a předmětem trhu. Kdy tato poslední podmínka
je splněna, jest věcí posouzení od
případu k případu, poněvadž
postup specialisace práce a jejího odštěpování
v samostatné podniky nepokročil ve všech výrobních
odvětvích stejně daleko. Proto se do zákona
k vymezení pojmu závodu vkládá ustanovení,
že ve sporných případech rozhoduje ministerstvo
financí, slyševši příslušnou
obchodní a živnostenskou komoru. Definice závodu
jest obsažena v druhém odstavci § 6.
Že důsledkem zdanění dodávek
různých závodů téhož podniku
jest třeba pojmouti do zákona obdobné ustanovení
pro dodávky různých podniků téhož
podnikatele, bylo už vyloženo při formálním
předmětu daně při § 1. nového
návrhu zákona.