předmětů, které jsou přepychovými
pro povahu věci bez ohledu na kupní cenu:
1. Fotografické aparáty, objektivy a příslušenství.
2. Automobily pro dopravu osob, jich spodky (chassis), kočáry.
3. Skvosty zlaté nebo platinové.
4. Kulečníky a příslušenství.
5. Punčochy a prádlo z čistého nebo
míchaného hedvábí.
6. Umělecké železné nebo zámečnické
výrobky.
7. Koně, pony, osli, muli. (Pěstitelé daň
neplatí).
8. Rarity, starožitnosti a všecky předměty
sbírek.
9. Kořalky, likéry, aperitivy a likérové
nápoje.
10. Lovecké pušky, lovecké potřeby a
výzbroj.
11. Živá zvěř lovecká nebo na
chov.
12. Postroje pro jízdecké koně.
13. Vzácné klenotnické zboží.
14. Knihkupectví: umělecká vydání
na zvláštním papíru v omezeném
počtu výtisků.
15. Livreje.
16. Hodinky zlaté nebo platinové.
17. Zlaté, stříbrné nebo platinové
výrobky zlatníků.
18. Voňavkářské výrobky (líčidla,
voňavky, essence, extrakty atd.) s vyloučením
mýdel a prášků na zuby.
19. Malby, akvarely, pastely, kresby a sochy původní.
(Od daně jsou osvobozeny původní díla
tohoto druhu, prodaná přímo autorem).
20. Vzácné perly.
21. Piana kromě pianin.
22. Drahokamy a přírodní drahokamy.
23. Staré a nové koberce, vlněné,
hedvábné, tkané strojem nebo ručně,
orientální koberce a koberce z dílen Savonnerie.
24. Lanýže, drůbež, zvěřina
a paštiky.
25. Obleky lovecké a amazonské.
26. Čluny, loďky pro zábavu, poháněné
strojem, jachty.
obsahující soupis přepychových předmětů
podrobených dani přepychové potud, pokud
cena prodejní přesahuje peníz v seznamu uvedený.
Za kus fr. | ||
1. | Stínidla na předměty osvětlovací | 10 |
2. | Přípravy k oblekům: | |
pánské | 10 | |
dámské | 10 | |
3. | Zvířata pro zábavu: | |
psi | 40 | |
jiná zvířata | 10 | |
4. | Předměty domácího nářadí a příslušenství | 10 |
5. | Výrobky pařížské, fantasijní (articles de fantasie) a orientálské všeho druhu, kromě těch, které jsou uvedeny v seznamu A | 10 |
6. | Fantasijní výrobky pro kancelář | 10 |
7. | Potřeby pro kuřáky | 10 |
8. | Výrobky pietní | 10 |
9. | Velocipedy | 250 |
10. | ozdobnické zboží stříbrné | 10 |
11. | Napodobené ozdobnické zboží nebo doublované nebo z látek, které nejsou drahocenné | 10 |
12. | Pletené zboží a prádlo: | |
dětské | 20 | |
pánské | 40 | |
dámské | 40 | |
13. | Kartáče, hřebeny a jiné předměty toiletní | 10 |
14. | Rámy | 10 |
15. | Hole, jízdecké biče | 10 |
16. | Hrnčířské výrobky: | |
a)stolní příbory pro 12 osob, celkem 166 kusů | 200 | |
malé jednotlivé kusy | 2 | |
prostřední kusy | 5 | |
velké kusy | 15 | |
b) toiletni příbory úplné | 30 | |
jednotlivé kousky | 10 | |
c) příbory čajové nebo kávové | 30 | |
jednotlivé malé kousky | 2 | |
velké kusy | 10 | |
17. | Klobouky pro pány | 20 |
18. | Klobouky pro dámy | 40 |
19. | obuv, pár: | |
dětská | 25 | |
dámská | 40 | |
pánská | 50 | |
20. | Čokoláda, cukroví, bonbony za kg | 8 |
21. | Šněrovačky, pásy | 50 |
22. | a) obleky úplné nebo přehozy (pardessus): | |
dětské | 80 | |
chlapecké | 125 | |
pánské (kabát, převlečník, žaket) | 200 | |
b) úplný oblek pro pány (veston) | 175 | |
c) jednotlivé části: | ||
vesta | 25 | |
spodky | 50 | |
frak, smoking, svrchník, žaket | 125 | |
domácí kabát | 100 | |
d) kostýmy nebo pláště: | ||
pro dívky | 150 | |
pro dámy | 250 | |
e) jednotlivé části: | ||
kabátce | 100 | |
živůtky | 80 | |
23. | Přikrývky na postel, přikrývky na nohy, prachové peřiny | 100 |
24. | Výrobky nožířské, nůžky za kus | 10 |
25. | Krajky a vyšívky: | |
metr: | ||
strojní | 2 | |
ruční | 10 | |
za kus: | ||
strojní | 6 | |
ruční | 30 | |
26. | Vějíře | 10 |
27. | Umělé květiny nebo sušené, 1 koupě | 10 |
28. | Květiny přírodní, skleníkové nebo domácí za 1 kup | 10 |
29. | Kožešiny | 100 |
30. | Rukavičky, pár | |
31. | Garnitury krbové | 100 |
32. | Rytiny, tisky, umělecké fotografie a reprodukce uměleckých děl | 100 |
33. | Kamaše, holeně, pár | 30 |
34. | Předměty pro hry a sport | 25 |
35. | Předměty pro lov udicí | 10 |
36. | Hudební nástroje jiné než piano (fonografy, gramofony, samočinná piana a přísl. | 150 |
37. | Kukátka, lorgnety | 30 |
38. | Hračky | 20 |
39. | Lampy ozdobné | 50 |
40. | Prádlo domácí: | |
prostěradla | 60 | |
povlaky | 10 | |
pokrývky na stůl | 15 | |
ubrousky stolní nebo toiletní | 4 | |
jiné předměty | 4 | |
41. | Lustry visací a stropní lustry | 100 |
42. | Cestovní kufry | 100 |
43. | Safianové zboží | 25 |
44. | Nábytek: | |
ložnice, salon, jídelna, pracovní pokoj, celkem a za každý soubor | 1500 | |
malý | 100 | |
prostřední | 250 | |
velký | 500 | |
45. | Zrcadlové zboží: | |
zrcadla | 20 | |
zrcadla zarámovaná | 100 | |
46. | Motocykly, tytéž s postraním sedadlem a pod. | 2000 |
47. | Hodiny jiné, než-li jsou uvedeny v seznamu A | 50 |
48. | Kapesníky, tucet | 18 |
49. | Předměty ozdobné anebo etažerky | 10 |
50. | Zlatnické práce z obyčejného kovu, pozlacené, postříbřené nebo nikoliv, vyjímaje stolní příbory, za kus | 15 |
51. | Deštníky, slunečníky | 25 |
52. | Voňavkářství: předměty jiné, než-li jsou uvedené v seznamu A: | |
mýdla, za kus | 2 | |
vody na zuby, litr | 15 | |
alkoholické tekutiny toiletní | 15 | |
53. | Garnitury z ozdobných per | 25 |
54. | Visací hodiny, orloje | 100 |
55. | Výrobky brašnářské | 50 |
56. | Fotografie: | |
tucet | 40 | |
zvětšení za kus | 40 | |
57. | Piana a harmonia | 1200 |
58. | Ozdobná péra | 10 |
59. | Budíčky, hodiny cestovní a do kancelářů | 20 |
60. | Záclony, nebesa, portiery: | |
jedna záclona nebo nebesa | 100 | |
dvojitá portiera | 100 | |
jednoduchá portiera | 60 | |
výzdoba lože | 50 | |
61. | Záclony okenní, pár | 30 |
62. | Vazby knih za svazek: | |
ve formátu osmerkovém nebo menším | 10 | |
ve formátu foliovém nebo čtvrtkovém | 20 | |
63. | Stuhy, prýmky, metr | 5 |
64. | Pompadurky | 40 |
65. | Sedlářské výrobky: | |
úplné postroje pro kočár | 600 | |
jednotlivé kusy | 150 | |
66. | Story, okenní | 50 |
67. | Napodobeniny z bronzu | 10 |
68. | Koberce: | |
velké koberce (carpettes) | 100 | |
za kus: | ||
předložky k posteli neb ke krbu | 25 | |
koberce připevněné, metr (1 × 0,70 m) | 20 | |
koberce připevněné (větší délka) | 25 | |
69. | Přikrývky na stůl nebo na postel | 80 |
70. | Látky na obleky nebo na nábytek m2 | 20 |
71. | Tapety na zeď všech druhů, m2 | 5 |
72. | Šaty domácí | 80 |
73. | Tlumoky, cestovní vaky | 75 |
74. | Skelné a krystalové výrobky: | |
a) velké sklenice | 2 | |
b) malé sklenice | 150 | |
c) kusy toiletní nebo pro kanceláře | 10 | |
d) velké kusy; karafky, džbánky ap. | 10 | |
75. | Vína: | |
v láhvích | 5 | |
v sudech, litr | 3 | |
76. | Vozy pro koně, pro zvláštní služby | 1000 |
77. | Posady a klece | 10 |
Placení děje se buď v kolcích anebo
zanesením do knihy, při čemž se sumy
vybrané měsíčně úřadu
odvedou.
ad. 5.: Vydání týkající se
pobytu nebo spotřeby v místnostech, kde se prodávají
nápoje nebo potraviny, jsou podrobeny dani 10%ní,
pokud se dějí v závodech, které byly
buď vzhledem ke třídě konsumentů,
způsobu provozování živnosti, výši
cen anebo významu závodu prohlášeny
za přepychové. Toto provádí zvláštní
komise skládající se ze 3 obchodníků
jmenovaných obchodní komorou, dvou členů
jmenovaných organisacemi sdružených závodů,
ze zástupců ministerstva obchodu a financí.
Komise rozhoduje většinou hlasů. Proti usnesení
komise může podati rekurs jak strana tak i finanční
úřad. O rekursu rozhoduje komise složená
podobně za předsednictví zástupce
ministerstva obchodu.
Formálně běží o daně z
úplaty za tuzemské převody statků
a z pracovních výkonů; hlavním formálním
nositelem budou podnikatelé, kteří podle
výslovného ustanovení zákona jsou
oprávněni daň započísti do
ceny. Podle intencí zákona nemá tudíž
daň zmenšiti podnikatelský zisk, nemá
býti formou daně výdělkové,
nýbrž spotřební. Jest proto nepochopitelno,
že se mluví ve vysvětlivkách o podílu
na zisku, jehož se státu daní dostane. Daní
nemají býti postiženi občané
jako podnikatelé, nýbrž jako spotřebitelé.
Výnos podniků by zůstal číselně
neztenčen, avšak při obecném zdražení
zmenšila by se jeho kupní síla.
Ovšem není jisto, zda se vždy podaří
přesun daně, i když jest zákonem připuštěn.
Neboť jest podstatný rozdíl, zavádí-li
se specielní daň spotřební, či
obecná, jako jest tato. Speciální daní
lze se vyhnouti přesunu konsumu, generální
spotřební daň vede nutně k posunu
a zmenšení konsumu podle míry zdražení
nastalého zdražením. Počítám,
že zdražení životní míry následkem
této daně bude činiti 5 procent. Daň
má sice činiti pouze asi procento z ceny, avšak
při každém převodu statku, a statek
putuje často od prvovýrobce až ke spotřebiteli
šesti i více podniky, takže cena naroste při
šesti podnicích o 6 procent. Uvážíme-li
pak, že zdanění přepychové spotřeby,
kamž se namnoze počítá i přepych
obecný, činí celkem 10 procent, a že
budou v drobném prodeji ceny zaokrouhlovány, lze
bezpečně čekati, že bude zdražení
nejméně 5procentní. To jest asi zdražení,
které u jednotlivého statku, zvláště
při nynější fluktuaci cenové,
není nadobyčejné, ale při všech
statcích úhrnem může vyvolati odpor
a zápas cenový, jehož výsledek rozhodne
teprve o vlastní povaze daně, bude-li formou daně
postihující podnikatelský zisk, či
skutečně generální daní spotřební,
zvláště při soustavě maximálních
cen.
Výnos daně se ve vysvětlivkách ani
přibližně neodhaduje. Odhad by byl i v mírových
dobách nesnadný, tím více dnes, kdy
nemáme přehledu o výrobě, a ceny jsou
ve stálé změně. Pro zcela hrubou orientaci
může sloužiti tato úvaha: Cena národního
produktu se v Rakousko - Uhersku odhadovala před válkou
(Fellner) asi na 19 miliard. To byl odhad příliš
vysoký, počítejme jen s 15 miliardami. Počítejme,
že na náš stát připadá z
toho třetina (tedy něco více, nežli
činí podíl populační), asi
5 miliard. Cena životní míry jest dnes proti
míru asi osmeronásobná. Kdybychom měli
výrobu jako v míru, byla by u nás dnes cena
národního ročního produktu 40 miliard.
Pochody peněžní podle všech známek
vzrostly asi čtveronásobně, kdežto ceny
osmeronásobně. Uvážíme-li, že
zemědělství má celý svůj
konsum mírněji zdaněný, přihlížíme-li
k daňovým osvobozením věcným
i osobním, dále k tomu, že část
důchodů se platí za služby, které
dani nepodléhají, přihlížíme-li
dále k defraudaci daňové, můžeme
říci, že se bude platiti daň nejvýše
ze 3/4 miliardy, činila-li by čistá
daň bez zaokrouhlení v drobném prodeji 5
proc. ceny.
Generální spotřební daň, postihující
konsum všeho druhu, nemůže býti spravedlivá,
neboť účinkuje jako daň proporcionální,
postihuje všechny důchody stejným procentem,
tedy důchody, které jsou existenčním
minimem, týmž procentem jako důchody veliké.
Ba generální stejnoměrná daň
spotřební působí ještě
hůř, poněvadž vůbec nepostihuje
oné části důchodů velkých,
která se vůbec nekonsumuje, nýbrž
kapitalisuje. Daň taková dolehne tedy relativně
tíže na důchody menší než
na důchody veliké. Jest proto pochopitelno, že
se hledá při zavádění generální
spotřební daně korrektiv v ostřejším
zdanění spotřeby přepychové.
Korrektiv tento arci účinkuje pouze vůči
oné části velkých důchodů,
která se konsumuje. Avšak i tento korrektiv je příliš
hrubý, poněvadž nelze z důvodů
berní techniky specialisovati spotřebu za účelem
odstupňování daně.
Prakticky ovšem nebude ani obecná daň spotřební
stejnoměrná, nýbrž zvětší
konečnou cenu podle toho, kolika podmínky projde
statek od prvovýroby až k detailnímu obchodu
a spotřebiteli, bude tedy odstupňována
podle zcela jiného hlediska, než by bylo žádoucno
vzhledem ke spotřebě. Daní budou opět
nejvíce postiženy třídy s peněžním
důchodem, které všechny své potřeby
kupují, úředníci celým důchodem,
průmysl a obchod daleko více nežli zemědělství,
které největší část svých
potravin bere z vlastní výroby.
Bezprostřední následek daně bude zvýšení
cen, celkem o 3 - 5 procent. Pro jednotlivého spotřebitele
znamená toto zvýšení, nevzrostl-li jeho
peněžní důchod stejnou měrou,
zmenšení jeho reální spotřeby.
Onu část statků, o kterou se zmenší
soukromá spotřeba, vykoupí stát za
dotyčnou daň pro své účely,
výživu úředníků, zřízenců
atd.
Vedle zmenšení musí mít daň a
zdražení cen v zápětí posuny
spotřeby. Představme si, že by se všechny
ceny zdvojnásobily. Zmenšila by proto konsument při
nezměněném důchodu spotřebu
všech statků na polovici? Dojista nikoli. Potřeby
nejsou v té příčině stejně
pružné, některé se těžce
zkracují, jiné snáze. Obecný a stejnoměrný
vzrůst cen má zcela obdobný účinek
jako pokles důchodu. Podle šetření v
Německu r. 1907 vydávaly úřednické
rodiny
s důchodem: | do 2000 M | 2-3000 M | přes 3000 M |
z každých 100 M | |||
na potraviny | 43.1 | 39.2 | 35.0 |
oděv | 13.9 | 14 7 | 14.4 |
byt | 18.8 | 19.3 | 19 1 |
světlo, otop | 6.3 | 4.2 | 3.5 |
ostatní potřeby | 17.9 | 22.6 | 28.0 |
úhrnem | 100.- | 100.- | 100.- |
Klesá-li důchod, roste procento výdajů
na potraviny a klesá procento výdajů na ostatní
(zvláště kulturní) potřeby. To
vidíme nyní při obecném vzrůstu
cen, jak vzrostla kvota výdajů na stravu. Jest tedy
pravděpodobno, že obecný vzestup cen následkem
daně nebude míti v zápětí stejnoměrný
pokles konsumu, nýbrž značnější
pokles spotřeby statků zbytečnějších,
aby se nemusel ztenčovati konsum statků nezbytných.
Bylo-li řečeno, že zvýšení
cen následkem daně musí míti při
nezmenšeném důchodu v zápětí
zmenšení spotřeby, neznamená to proto
ještě, že musí i výroba poklesnouti,
poněvadž onu část statků, o kterou
se zmenší spotřeba, vykoupí stát
za daň přímo nebo nepřímo pro
své účely.
Arci nemusí vykoupiti stát tytéž statky,
které následkem zmenšení soukromého
konsumu vybudou; možná, že bude jeho poptávka
jinosměrná. Chceme pouze říci, že
zmenšením konsumu, jak uvedeno, nebudou uvolněny
výrobní síly, nýbrž budou upoutány
státem, po případě arci v jiném
směru nežli dosud. Následkem daně
nebude proto uvolnění, nýbrž posuny
výroby a výrobních sil, kteréžto
posuny se arci neobejdou bez příznaků krisí.
Dále i ony posuny ve spotřebě soukromé
nemohou býti bez následku pro rozdělení
výrobních sil a musí zmíněné
posuny ve výrobě sesilovati. Utrpí zejména
výroba statků zbytečných a těch,
jichž cena nejintensivněji stoupne, ať už
následkem sazby přepychové daně, anebo
následkem té okolnosti, že cesta od prvovýroby
k spotřebiteli vede dlouhou řadou podniků.
Nepříznivým účinkem na národní
produktivitu bude dojista ono plus práce, které
vznikne všem podnikům s vedením daňových
knih a kontrolních pomůcek. Vyvolává
se tím způsobem mnoho neproduktivní práce
a upoutává se přemnoho sil k neproduktivní
činnosti ať už v podnicích samotných
nebo ve státní službě ve složité
kontrolní činnosti. Tato oběť jest částečně
vyvážena pořádkem, který bude
následkem řádného vedení knih
a z pořádku plynoucí vyšší
ekonomie v podniku, o níž se i vysvětlivky
zmiňují. Avšak vládní vysvětlivky
očekávají tuto spořivost jako následek
toho, že stát v této formě bude bráti
podíl na zisku podniků, a čekají dále,
že spořivost může zmenšiti výrobní
náklad a umožniti, že přes daň
nemusí ani zvýšení cen nastati. Bylo
už podotčeno, že pojímati daň jako
podíl na zisku jest v rozporu s výslovným
připuštěním přesunu daně
v osnově zákona. Avšak mimo to byl by tento
podíl vyměřován ne z čistého,
nýbrž z hrubého výnosu a v této
formě není nijak způsobilý, aby vedl
k ekonomii a snížení cen. Tuto funkci může
obstarati jen soutěž, která však dani
o sobě není nově podnícena, ježto
zatížení jest obecné.
Formálně zachycuje daň cenu statků
při jejich převodu, postihuje tudíž
právě oběh statku. Každým převodem
statku z ruky do ruky se pojmově následkem daně
cena statku zvyšuje a oběh se tudíž znesnadňuje,
oběžnost statků klesá. Je-li však
v zájmu hospodářském co největší
usnadnění oběhu, aby se posunovaly statky
směrem nejlepšího upotřebení,
účinkuje daň směrem opačným,
jako pokuta na oběh. Tento rozpor se ukazuje nejnápadněji
u měnového kovu, zlata. Převod zlata jest
podroben 10%ní dani. Cena zlata jest při zlaté
měně fixována ražebným číslem.
Cena zlata v míru byla u nás 3280 K za kg, poněvadž
měl každý možnost dáti si za nepatrný
poplatek ražebného (6 K z kg) raziti z vlastního
zlata ve státní mincovně 3280 K v kusech
po 10 a 20 K, anebo tavením 328 desítikorun získati
kg zlata. Kdo by při směnitelnosti bankovek a volné
ražbě peněz kupoval zlato s 10%ní daní
za těchto poměrů? V normálních
dobách zlaté měny byla by takováto
daň ze zlata neproveditelnou. Zdražení oběhu
musí vyvolati snahu oběh co možná
zmenšiti. V nevýhodě by byla specialisace
práce provedena mezi různými podniky a podnikateli
oproti výrobě soustředěné v
témže podniku. Tendence by vznikla ke koncentraci
podniků a specialisaci práce v koncentrovaných
podnicích. Tomu se arci snaží čeliti
osnova zvláštním ustanovením o fingovaném
převodu statků mezi různými závody
téhož podniku.
Podobně ovšem dolehne daň na cestu mezi výrobcem
a spotřebitelem, na meziobchod, úměrně
podle jeho článků na této cestě
umístěných a musí pochopitelně
i zde podporovati koncentrační snahy. Účinek
ten nemusí býti produktivně škodlivý,
poněvadž jest obchod jen potud produktivní,
pokud jest nutným článkem mezi výrobcem
a spotřebitelem a nesedí na této cestě
dva, kde stačí jeden.
Povážlivými se však mohou projeviti účinky
daně pro zahraniční obchod. I když
nejsou všeobecně přímé dodávky
do ciziny a z ciziny dani z obratu podrobeny, tedy exportní
podniky nesou zdražení daní za dodávky
jiných podniků pro ně, což znamená
zdražení výrobního nákladu a
ohrození konkurenční schopnosti. Sevšeobecnění
této daně i v jiných státech by arci
tuto námitku odstranilo. Námitka ta by mimo to měla
zcela jinou váhu pro normální doby nežli
dnes při vysokých a proměnlivých cenách,
jakož i při neobyčejně vysokém
dopravním nákladu po vodě i po souši,
což působí jako ochranné clo pro domácí
průmysl.
Bylo vyloženo, že generální spotřební
daň působí jako proporcionální
snížení všech důchodů,
pokud jsou konsumovány. Méně tedy tíží
důchody veliké, zvláště pokud
se ani nekonsumují, a velmi tíživě dolehne
daň na důchody nejnižší, nepřesahující
existenční minimum. Válka přivodila
v rozdělování důchodů podstatné
posuny. Pokud se tvoří peněžní
důchody volnou úmluvou, vyvíjely se celkem
stejným tempem, tak zvláště mzdy, podnikatelské
zisky ap. Hluboko za tímto vývojem zůstaly
důchody z pevných peněžních kapitálův
a důchody, jichž výše se stanoví
normou, tak zvláště platy veřejných
zřízenců. U malých rentierů,
úředníků a pensistů budou tedy
účinky daně nejtísnivějšími.
Jest přirozeno, že budou jednotlivé společenské
třídy se snažiti odsunouti od sebe zmenšení
životní míry následkem obecného
zdražení životních potřeb úsilím
o zvýšení peněžního důchodu.
To se může státi buď na úkor
jiné společenské třídy (na
př. zvýšení mzdy na úkor podnikatelského
zisku). anebo všeobecně tak, že sociální
zápas o životní míru vede konec konců
ke všeobecnému zvýšení peněžních
důchodů, jak jsme toho byli za války
svědky v míře nebývalé. Takový
sociální zápas, provázený všeobecným
zvýšením důchodů, mohl by býti
provázen novým a větším zvýšením
cen než vyplyne z daně, a dalším znehodnocením
peněžní jednotky. V zájmu měny
jest žádoucno, aby se novému všeobecnému
zvýšení důchodů čelilo
v zájmu upevnění peněžní
jednotky. To jest možné pouze takovou reformou
správy peněz při které se obmezí
oběživo na nutnou potřebu a dostatečná
část oběživa (aspoň čtvrtina)
se zavěsí na diskont bankovního úřadu,
což jest proveditelno jen u příležitosti
daně z majetku.
Pro stát jest nejdůležitější
výnos daně, který jsme velmi zhruba
výše odhadli na nejvýše půl miliardy.
Hrubý výnos se však zmenší drahou
kontrolou a správou daňovou, která při
všeobecnosti, roztříštěnosti a
spletitosti daně bude velmi rozsáhlou. Přes
to předčí výnos této daně
každou dosavadní.
Důležito jest dále, že má-li vůbec
daň tohoto druhu býti zavedena, pak jest přítomná
doba k tomu zvláště vhodna. Jsme zvyklí
na stálé cenové změny a to velmi značné,
takže se zvýšení cen následkem
daně z obratu snese spíše než kdy jindy
a zvláště nežli by se relativně
stejné zvýšení sneslo v mírových
dobách, kdy se zápasilo o 2 haléře
při půl litru piva velmi tvrdošíjně.
Mimo to stojíme ještě stále v době
zmenšené výroby proti míru. Následkem
toho stouply ceny rychleji, nežli vzrostl peněžní
národní důchod, stouply asi dvakráte
více nežli důchod peněžní.
Rozmnožená výroba při nezměněných
důchodech musí míti dříve či
později v zápětí snižování
cen. Podaří-li se reformou správy peněz
ustáliti tvoření peněžních
důchodů a bude-li se výroba rozšiřovati,
může tendence ke zvyšování cen,
jež vyplyne z daně, býti vyvážena
opačnou tendencí plynoucí ze zvýšené
výroby i beze zmenšení peněžního
výnosu podniků. Ovšem účinek
by pak byl ve zvolnění poklesu cen ze zvýšené
výroby. Avšak se stanoviska daňové
psychologie jest to moment velmi závažný, z
tohoto hlediska jest vždy důležito, nejsou-li
si poplatníci vědomí, že a kolik platí
daně.
Velký finanční význam této
daně bude nepřímý, poněvadž
bude zjednána účinná kontrolní
pomůcka pro daně přímé,
zejména pro daň výdělkovou a daň
z příjmů.
Hlavním argumentem pro zavedení této daně
zůstává nouze státních financí.
Avšak jako na jedné straně můžeme
a musíme čekati návratem hospodářského
života do normálních kolejí též
postupné ozdravování státních
financí a tudíž odpadnutí hlavního
důvodu pro tuto daň, tak na druhé straně
všechny důvody hospodářské, mluvící
proti této dani, působí v nynějších
poměrech menší váhou, než by tomu
bylo v ustálených poměrech normálních.
Z toho vyplývá, že daň z obratu jako
přechodná jest přijatelná, ale pouze
jako přechodná. Z toho však plyne dále,
že při zákonné úpravě
daně třeba na to pamatovati. Tu nestačí
jen ustanovení o časovém obmezení
platnosti zákona, nýbrž třeba případně
i včasných opatření v zákoně,
aby bylo možno svého času odstraniti daň
a odčiniti její účinky. Jest přede
známo, že právě po této stránce
jsou mnohé daně v tom smyslu nepružné,
že jich odstranění, když s cenami srostly,
by nemělo v zápětí snížení
cen o celou výši daně. Toho se jest právě
obávati, že odstranění daně
svého času nepovede ke snížení
cen a mohla by se tudíž - počítáme-li
s tímto faktem - nahraditi tato daň postihující
oběh statku jinou vhodnou, na př. zvýšením
daně výdělkové ap.