Budoucí a definitivní soustava berní v československé
republice záviseti bude na organisaci správy,
předpokládá ustálení poměrů
hospodářských a sociálních,
ustálenost měny a musí býti přizpůsobena
morálním kvalitám občanstva a politickým
názorům demokratickým. Má-li se
zavedení definitivní reformy berní obejíti
bez větších otřesů hospodářských,
musí se díti povlovně a postupně.
Nejsou dosud vytvořeny předpoklady pro tuto reformu.
Přítomně běží o to, zavésti
do státního hospodářství rovnováhu,
abychom neutonuli v dluzích. Jest rozlišiti ony skutečně
mimořádné výdaje státu, jež
jest možno bez námitky a nutno uhraditi dluhem, od
řádných výdajů, jež nutno
uhraditi daněmi.
Za skutečně mimořádné výdaje
mohli bychom považovati investiční výdaje
státní, tedy investice dopravní, školské
atd., ale též vydáni válečné
přesahující náklad na normální
stav vojska a p. Žádným způsobem však
není v tomto smyslu mimořádným
výdajem zvýšení nákladu na normální
stav úřednictva, jež vzešlo ze znehodnocené
měny a tomu odpovídajícího všeobecného
vzestupu hospodářských čísel.
Číselně vzrostly peněžní
důchody, výnosy a ceny a zmenšil se obsah peněžní
jednotky. Stát byl nucen tomu přizpůsobovati
platy svých zřízenců a ceny svých
běžných potřeb. Tyto drahotní
přídavky zřízencům nejsou výdajem
mimořádným, za jaký je prohlašuje
náš rozpočet, nýbrž výdajem
řádným, potřebou věcné
normální a běžnou, ježto normální
stav úřednictva musí současnost živiti.
Řádným výdajem stane se též
výživa válečných invalidů,
vdov a sirotků. Řádné výdaje
v tomto smyslu jest nutno uhraditi daněmi.
Avšak právě tak jako své výdaje,
musí stát i své řádné
příjmy přizpůsobovati mnohonásobně
zvýšeným hospodářským
číslům. Trvající berní
soustava pak nebyla podle toho zařízena, aby samočinně
a stejným tempem přinášela zvýšené
výnosy berní, jako rostly peněžní
důchody, výnosy a ceny, poněvadž jen
výjimečně postihovaly dané, důchody,
výnosy a ceny kvotově. Pokud doléhaly na
výnosy a spotřebu absolutní a pevnou cifrou,
zůstávala soustava strnulou, proto daleko za vzrostlými
důchody, výnosy a cenami, a daleko za státní
potřebou.
Následkem tohoto poznání uzákoněny
nyní vysoké přirážky k trvajícím
daním přímým. Ale tu právě
se ukazuje jak nedostatečně postihuje nynější
berní soustavu důchody a výnosy, výnos
přímých daní jest zcela nedostatečný.
Jelikož pak není té doby možno od základů
změniti berní soustavy, jest nucena vláda
sáhnouti k daním nepřímým a
to vydatným.
Národní shromážděni jednalo a
bude ještě jednati o radě speciálních
daní spotřebních, z lihu, z vína,
z uhlí, zábav atd., avšak všechny tyto
daně nepřímé, ale i všechny daně
přímé předčí svou důležitostí,
velikostí a všeobecností daně, o níž
jest nám nyní jednati. Běží tu
vlastně o generální daň spotřební.
Příslušnou osnovu předložil ještě
ministr Dr. Rašín. Finanční výbor
před prázdninami se usnesl k návrhu podepsaného
referenta, aby osnova byla předložena obchodním
a živnostenským komorám a zemědělským
radám k posouzení. Posudky tyto byly postupně
v říjnu ministerstvem přenechány referentu
ke zpracování a vláda prohlásila ve
finančním výboru, že béře
osnovu Rašínovu za svou.
Referent přestudoval vládní osnovu a předložil
pozměněný návrh výboru finančnímu,
který ho vzal za podklad svého jednání.
Finanční výbor vyslechl ještě
znalce o výběru přepychových předmětů,
podrobiv v několika schůzích návrh
obsáhlé a podrobné rozpravě. Výsledkem
porad finančního výboru jest přiložená
osnova zákona.
Finanční výbor jest si toho vědom,
že nepředkládá Národnímu
shromáždění dílo dokonalé.
Zákon takového významu, jako jest tento,
byl by zasluhoval ještě důkladnějšího
propracování a zejména obsáhlejších
porad s organisacemi hospodářskými. Posudky
obchodních a živnostenských komor byly sdělávány
a sebrány v největším chvatu. Komory
ve svých dobrých zdáních žádaly,
aby byly ještě před kodifikací zákona
slyšeny. Přání tomu nebylo lze bohužel
vyhověti, poněvadž jednání ve
výboru byl vymezen termín velmi krátký,
nejen usnesením Národního shromáždění,
ale povahou věcí. Povaha daně vyžaduje,
aby začala platiti počátkem kalendářního
roku. Při složitosti daně bylo nutno počítati
s tím, že budou podnikatelé potřebovati
aspoň krátké lhůty, aby se se zákonem
obeznámili, ministerstvo potřebuje též
času, aby vypracovalo na základě zákona
prováděcí nařízeni. Vše
to ukládalo finančnímu výboru všemožný
spěch, měl-li zákon působiti 1. lednem
1920. Mimo to byla práce finančního výboru
velmi stížena tím, že již předloha
vládni nebyla právě dokonalá, a zejména
tím, že předloze vládní nepředcházelo
slyšení zúčastněných hospodářských
korporací.
Finanční výbor jest si tudíž
toho vědom, že základna této daně
je schopna dalšího vybudování a že
ho bude potřebovati. Avšak další vybudování
daně bude možné, až se předem ve
své jednoduché formě nynější
poněkud vžije. Pro první krok nebylo lze více
učiniti. Daň tato bude uhelným kamenem pro
sanaci státních financí.
Nejbližším vzorem vládní osnovy
byla daň z obratu, jak jest zavedena v Německu.
Přepychová daň toho druhu jest zavedena ve
Francii. V Anglii a v Rakousku se daň toho druhu chystá.
Zdá se, že nynější krise státních
financí vřadí všude tuto daň
do berní soustavy. K vůli přehlednosti přejímáme
zde z důvodové zprávy vládní
osnovy, (jak byla rozšířena pro obchodní
komory, jimž byla osnova předložena k posouzení)
výklad o dotyčných zákonech v Německu
a ve Francii.
1. Německo.
Vláda říšsko - německá
předložila dne 13. března 1916 návrh
zákona o všeobecném kvitančním
kolku; komise říšského sněmu
navrhla však zavésti pouze kolek z úplatných
dodávek zboží. Zákon byl usnesen dne
26. VI. 1916 a byl pokusem zdaniti všecky dodávky
zboží. K zákonu tomu vyšla obsáhlá
prováděcí nařízení,
poněvadž materielní ustanovení zákona
se ukázala nedostatečnými. Daň činí
1 pro mille z obratů tuzemských obchodů a
platila se na základě roční přihlášky
současně s přihláškou stranou
samou. Odvedení daně bylo dodatečně
přezkoumáno finančními úřady.
Vedle toho byl zaveden kvitanční kolek pro dodávky
mezi soukromníky v ceně přes 100 M.
Dne 30. května 1917 vydán byl zákon, kterým
se zakazovalo daň v úctu zvláště
súčtovati.
Již během porad o původním zákonu
bylo jednáno o tom, že zákon je schopen dalšího
vývoje. Tento vedl k zavedení všeobecné
daně z obratu zboží ve výši 5 pro
mille = 1/2% a ke zdanění
posledního obratu přepychových věcí
10%. Během parlamentárního jednáni
byla daň rozšířena na veškeré
úplatné úkony. Zákon byl publikován
26. VII. 1918. Zákon tento tvořil společně
s dosud nepublikovanou předlohou, vypracovanou bývalým
rak. ministerstvem financí ve Vídni, podklad české
vládní předlohy.
Koncem července 1919 podala vláda říšskoněmecká
národnímu shromážděni návrh
novely o dani z obratu. Hlavní rysy této osnovy
jsou:
I. Sazba všeobecné daně z obratu zboží
a z úplatných výkonů se zvyšuje
z 1/2% na 1%.
II. Daň zvyšuje se na 5% při úplatných
dodávkách na spotřebitele, týkají-li
se předmětů určených k potřebě
a spotřebě v domácnosti (t. zv. předměty
domácího hospodářství, sem
patří také věci, které slouží
jak k potřebě domácnosti, tak i k vykonávání
povolání (na př. nábytek, psací
potřeby atd.). Výbor států říšsko
- německých se zmocňuje, aby vydal seznam
předmětů této dani podrobených.
III. Daň zvyšuje se na 10% při prodeji následujících
předmětů osobou, která je živnostensky
vyrábí, na spotřebitele. Zvýšení
nenastane, nejsou-li určeny předměty podle
povahy své pro domácí hospodářství,
nýbrž k užití nebo soužití
při živnostenském a jiném podniku anebo
ke stavbě. Dani této podléhají bez
ohledu na výší úplaty:
1. Předměty vyrobené z drahých kovů,
výjma předměty vyrobené klenotníky
a zlatníky (tyto jsou podrobeny dani 15%), pak předměty
vyrobené ze směsi obyčejných kovů
s drahými kovy, platinované, pozlacené nebo
postříbřené anebo plátované
platinou, zlatem nebo stříbrem.
2. Polodrahokamy, napodobeniny drahokamů, polodrahokamů
a perli, pak předměty vyrobené z polodrahokamů
anebo padělků nebo ve spojení s nimi, předpokládaje,
že předměty nejsou z drahého kovu.
3. Předměty z jantaru, tugagatu (jet), korálů,
slonoviny, mořské pěny, želvoviny anebo
předměty s těmito spojené, pak napodobeniny
předmětů takových.
4. Šperky všech druhů, nejsou-li vyrobeny z drahého
kovu, anebo neobsahují-li drahokamů (včetně
syntetických drahokamů anebo perlí, viz IV.).
5. Předměty, které jsou vyrobeny z obyčejných
kovů anebo ze směsi obyčejných kovů.
Vyňaty jsou předměty ze železa nebo
železného plechu, smaltované anebo nepomalované,
dále konservové krabice z pozinkovaného nebo
pocínovaného železného plechu.
6. Kožešiny k výrobě kožešin
s výjimkou ovčí kůže.
7. Předměty oděvního průmyslu
vyrobené z kožešin nebo s použitím
kožešin, vyjímaje obyčejné ovčí
kožešiny, díle jinaké zvláště
neuvedené předměty oděvního
průmyslu a výbavy, při jichž nosení
se jeví zvláštní přepych, při
čemž jakost látky nerozhoduje.
8. Voňavky a předměty k pěstění
krásy; tajné prostředky.
9. Chemicky připravené požívatiny a
jiné pharmaceutické výrobky pro lidi a zvířata,
které jsou chráněny zákonem o patentech
nebo vzorcích.
10. Výrobky tisku na zvláštním papíře
s omezeným počtem výtisků.
11. Vazby knih, sbírkové nebo diplomové mapy
z pravé kůže. Vyšší daň
vztahuje se při současné dodávce také
na knihu anebo obsah mapy, leda že by se jednalo o předměty
uvedené v oddílu IV. pod číslem 1.-3.
12. Obrázková díla, pak ozdobné předměty
k zařízení bytu, obrazy a plastiky v to čítaje,
pokud se nejedná o výrobky klenotnické nebo
zlatnické podléhající dani 15%. K
předmětům ozdobným náležejí
také předměty, které mají sloužiti
k praktické potřebě, při které
však možnost upotřebení patrně
jest zatlačena úmyslem působiti dekorativně.
Knihy nepodléhají ještě větší
dani, obsahuji-li obrázky. Zvýšené dani
nejsou podrobeny pomníky jednoduchého provedení,
pak originály děl plastických, malířských
a grafických (jsou podrobeny dani 15%). K původním
dílům grafiky patří též
dřevorytiny a mědirytiny.
13. Plnící péra jakéhokoliv druhu.
14. Fotografické ruční přístroje,
jich součástky a příslušenství.
15. Klavíry, harmonia, hudební nástroje,
smyčcové a jiné strunové hudební
nástroje, stroje na mechanické opakování
hudebních kousků a deklamací (samočinné
klavíry, mluvící přístroje,
fonografy, orchestriony atd.), pak desky, válce k tomu
patřící.
16. Ruční zbraně, jejich součástky
a příslušenství, pak náboje k
ručním střelným zbraním.
17. Sportovní nářadí všeho druhu,
které jest určeno ke cvičení těla,
vyjímaje sport chytání ryb udicí.
18. Parketové dlaždice, dlaždičky z porcelánu
nebo z jiné hlíny pro podlahy a stěny, dále
kachle ke kamnům jakéhokoliv druhu.
19. Keksy, perník, cukroví, čokoláda
v tabulkách anebo v kouskách; předměty
vyrobené částečně nebo úplně
z kakaového prášku, čokolády
a čokoládových náhražek.
Zvýšené daní 10%ní podléhají
také tyto předměty, obsahují-li určité
podmínky ohledně jich vypravení a pokud je
zvýšená daň závislou na výši
úplaty, pokud přesahují tuto sumu. Jsou to:
1. předměty ze skla, 2. z porculánu, 3. z
jiné hlíny, 4. předměty vyrobené
z rostlinných nebo zvířecích tkaniv,
klobouky, 5. předměty z kůže, 6. předměty
z kaučuku, 7. nábytek, 8. předměty
z rostlinných tkaniv mimo přízi, 9. krytiny
podlahy a stěn, pokud nespadají pod číslo
18 předešlého odstavce, 10. hodiny, 11. hole,
12. rámy pro obrazy, zrcadla a jinaká výzdoba
bytová, 13. předměty osvětlovací,
14. dopisový a kancelářský papír,
15. hry a hračky, které slouží k poučení,
zábavě nebo obveselení dospělých
nebo dětí, 16. ozdoba pro vánoční
stromky, toiletní mýdlo.
Výbor států se zmocňuje vydati seznam
předmětů a popsati předměty
podléhající zvýšené dani.
Pokud toho stejnoměrnost zdanění žádati
bude, může i jiné předměty do
seznamu pojmouti.
Výrobcem jest každý, kdo suroviny nebo polotovary
přepracuje tak, že jsou hotovými k užití
nebo spotřebě. Jest-li živnostník některý
zdaněný výrobek ještě dále
zpracuje, podléhá výrobek znovu dani; finanční
úřad nahradí však novému výrobci
rozdíl mezi všeobecnou daní z obratu a daní
zvýšenou (10 - 1 = 9%).
Nabyvateli předmětů těch se nahradí
5% z kupní ceny, prokáže-li, že 1. nabyl
předmětů těch ve veřejném
zájmu, zvláště pro církevní
a vědecké účely; 2. jde-li o klavíry,
harmonia, smyčcové a ostatní strunové
nástroje, že jich nabyl pro své povolání,
nebo k účelům vyučovacím; jde-li
o orchestriony a samočinné klavírní
stroje, že jich nabyl k živnostenským účelům.
IV. Daň se zvyšuje na 15%, dodají-li se tyto
předměty:
1. drahé kovy, předměty klenotnické
a zlatnické vyrobené z drahých kovů
nebo ve spojení s nimi, nejde-li pouze o chemické
nebo mechanické potažení obyčejných
kovů drahými kovy; drahokamy včetně
syntetických drahokamů, perle, pak předměty
vyrobené z drahokamů nebo z perlí nebo ve
spojení s nimi. Za směs obyčejných
kovů s drahými kovy platí též
směs, která nemá více než 500/1000
stříbra (Směs také podléhá
dani dle odst. III.). Výrobky, které slouží
k odstranění tělesných vad nejsou
zvýšené dani podrobeny.
2. originální díla plastická, malířská,
grafická, rytiny, dřevorytiny, mědirytiny
platí za originální díla.
3. Starožitnosti včetně starých tisků
a předměty, které se kupují sběrateli
ze záliby, pokud se nenabývá předmětů
těch za účelem vědeckého pátrání.
4. Prostředky k dopravě osob na souši, vodě
a vzduchu, které jsou poháněny motorickou
silou, nebo které jsou podle své povahy (vypravení,
způsob stavby) určeny pro zábavní
a sportovní účely.
5. Kulečníky a příslušenství.
6. Květiny, květinové cibule, květináčové
rostliny a dary květinové, pokud přesahuje
úplata s úpravou 10 M.
7. Jízdecké a kočárové koně.
8. Psi a kočky.
9. Ptactvo chované pro zábavu.
10. Živá zvěr.
11. Lahůdky, jižní ovoce, dále připravená
lahůdková jídla, pokud se neprodávají
na místě prodeje.
Kupci se nahradí rozdíl mezi všeobecnou daní
1%ní a 15%ní prokáže-li se, že
nabyl předmětů těch ve všeobecném
zájmu, zvláště také pro církevní
a vědecké účely. Totéž
platí, jestli se prokáže, že předmětů
pod 4. a 7. uvedené nabyl za účelem provozování
živnosti nebo povolání, a pokud se nejedná
podle okolností o přepychový náklad.
V. Zvýšené dani 10%ní jsou podrobeny
následující úplatné výkony:
1. Převzetí návěští (provede-li
se návěští tiskem nebo jiným
způsobem než rukopisem, psacím strojem, ruční
kresbou nebo ruční malbou; dani podrobeny jsou inseráty
v novinách, přenechání ploch a místností
k návěštím a provedení návěští
jiným způsobem, na př. osvětlováním,
nosením tabulí po ulicích, jízda s
reklamními vozy, vyvolávání).
2. Pronájem zařízených pokojů
ke spaní a bydlení v hotelích, pensích
a soukromých budovách za účelem přechodného
pobytu (ne déle než 2 měsíce), obnáší-li
úplata za den neb noc 2 M. nebo více. Daň
se platí z každého pokoje a za každý
den. Úplata za stravu se vyloučí. Dani nejsou
podrobeny ústavy pro nemocné a pro osoby osvěžení
potřebující.
3. Úschova zlata, cenných papírů,
cennosti, předmětů uvedených pod IV.,
1 - 3., úschova kožešin, obleků úplně
nebo částečně z kožešin
pozůstávajících, nábytku a
jiných předmětů domácnosti.
Za pronájem uzavřených schránek peněžních
ústavů (safesů) platí se daň
i tehdy, když není zjištěno, že jde
o úschovu věci shora uvedených.
Při výkonech uvedených pod 1. a 2. nastává
povinnost také tehdy, když osoba výkon provádějící
není podnikatelem.
VI. Poplatníci musí oznámiti své podniky
finančním úřadům a udati, které
předměty podléhající zvýšené
dani prodávají. Poplatníci musí vésti
záznamy ke zjištění úhrnu úplat.
Z těch musí býti patrno, kolik připadá
na jednotlivé obraty zboží podléhající
různé dani. Poplatnici platící daň
5-, 10- a 15%ní musí vésti knihu skladní
a daňovou.
Úřad má právo prováděti
revise v obchodních místnostech ku přezkoumání
správnosti záznamů a přihlášky
daňové. Zjistí-li při tom, že
daň jest ohrožena, může žádati
složení jistoty. Ministr financí může
přenésti vyměřováni daně
nebo právo dozorčí odborným svazům
a zájmovým zastupitelstvům.
VII. Daň se vypočte z úhrnného obnosu
obratů dosažených za rok. Při dani zvýšené
činí zdaňovací období čtvrt
roku.
Vyměření děje se na základě
přiznání daňového. V případě
potřeby se úhrnná suma ročních
úplat vyšetří odhadem.
Při dodávkách neobchodníků
jsou podrobeny dani toliko dodávky předmětů
uvedených v odstavci IV., 1. - 4., pak prodeje klavírů,
harmonií a koberců, pokud činí úplata
více než 500 M., konečně při
pronajímání pokojů soukromníky.
V tomto případě musí vydati dodavatel
věci nebo výkonů příjemci kvitanci
do 14 dnů. Daň platí se v kolcích
(zavedeny jsou zvláštní tiskopisy se vtištěnou
známkou).
Pokud není v inserátu nebo ve vyhlášce
udána adresa inserujícího, musí se
oznámiti jméno a adresa nakladateli tiskopisu nebo
tiskaři. Tito musí hned po vytisknutí tiskopisu
neobsahujícího adresu jej sděliti finančnímu
úřadu, který ho zašle finančnímu
úřadu bydliště osoby nabízející
koupi.
Výbor států německých může
za účelem odstranění zvláštních
příkrostí daň snížiti
nebo odpustiti, nebo naříditi snížení
a osvobození daně pro určité případy.
VIII. Trestní ustanovení.
Zkrácení daně tresce se zpravidla peněžitou
pokutou až do 20násobné částky
zkrácené daně, nebo vězením.
Vedle toho jsou různé menší tresty a
pořádkové pokuty.
Zákon vstoupí v platnost 1. ledna 1920. Dle zprávy
časopisu "Wiener Mittag" z 13. srpna 1918 má
vynésti daň takto navržená v Německu
5 miliard při celkové potřebě říše
24 miliard.
2. Francie.
Účelem tohoto zákona jest zdaniti přepych,
ať se již jeví v povaze zboží koupeného,
nebo tím, že se určité předměty
spotřebují v závodech, které mají
ráz přepychový.
Z důvodu stejného zatížení a
spravedlnosti daňové zavedl zákonodárce
vedle zdanění přepychového konsumu
též zdanění všech ostatních
prodejů obchodníka konsumentovi a veškerých
platů neobchodních. Týž důvod
přiměl ho k tomu, aby současně kolek
směnečný zvýšil na čtyrnásobnou
částku.
Zákon jedná o
1. kolku ze směnek a jiných kupeckých papírů.
Ten činí 20 centimů z každých
100 franků nebo z menši části;
2. proměnění kolku kvitančního
na taxu 2 pro mille z listin, týkajících
se platů neobchodních;
3. zavedení daně 2 pro mille z prodejů zboží
a potravin v drobném anebo za účelem spotřeby;
4. zavedení daně přepychové 10%ní
ze zboží, potravin a dodávek při prodeji
v drobném nebo za účelem spotřeby;
5. zavedení daně přepychové 10%ní
z výloh placených za ubytování nebo
za spotřebu u nápojů a jídel v závodech,
které jsou klasifikovány jako přepychové.
Předmětem dávky ad 2. až 5. jest placení,
ad 4. a 5. vlastně spotřeba luxusního předmětu
anebo ubytování se, pokud se obojí děje
v přepychovém závodu.
Krátký obsah jednotlivých zákonných
ustanovení jest:
ad 2: Dani 20 centimů z každých 100 franků
a z menší části jsou podrobeny všecky
listiny podepsané a nepodepsané, konstatující
zaplacení nebo zánik pohledávky, ať
jsou vyhotoveny neobchodníky z jakéhokoliv důvodu
nebo obchodníky, pokud platy nespadají do rámce
živnosti. Daň nahražuje kolek kvitanční.
Od poplatku jsou osvobozeny platy do 10 franků. Podmínkou
daně jest vyhotovení kvitance ať ve formě
jakékoliv.
ad 3: Dani 20 centimů z každých 100 franků
jsou podrobeny dále veškeré platy konané
při prodeji v drobném nebo za účelem
spotřeby, týkající se veškerého
zboží, požívatin, dále dodávek,
pokud platy přesahují 150 franků.
Dani této jsou podrobeny též kvitance podepsané
nebo nepodepsané vydané obchodníkem kupci
při částkách od 10 do 150 franků.
Obchodník prodávající musí
vésti knihu daňovou.
ad 4.: Dani 10%ní podrobeny jsou platy za zboží,
požívatiny, dodávky a jakékoliv předměty
dodané při prodeji v drobném anebo ke spotřebě
ať obchodníkem či neobchodníkem za jakýchkoliv
podmínek, předpokládaje, že tyto věci,
požívatiny, dodávky a předměty
jsou určeny zákonem za předměty přepychové.
Daň se platí též z protokolů
o soudních dražbách vyjímaje nucenou
dražbu.
Je-li prodavatel kupcem, musí každý prodej
přepychového zboží zanésti do
knihy daňové; prodavatel neobchodník musí
vydati kupci kvitanci.
Cena se zaokrouhluje na jeden frank nahoru, ceny do 1 franku se
nezdaňují.
Věci přepychové stanoveny byly zvláštním
zákonem ze dne 22. března 1918 dle návrhů
komise k tomu určené, a sice takto: