Odůvodnění.

Jedním z nejnaléhavějších a spolu také nejnákladnějších odkazů, jež naše republika ze světové války po starém Rakousku zdědila, bylo uspořádání poměrů válečných invalidův a pozůstalých po padlých a zemřelých vojínech (dohromady zvaných "válečnými poškozenci"). Z nejnaléhavějších proto, že to, co za doby války v bývalém Rakousku ve směru tom se stalo, bylo pouze nejnutnějším opatřením z nouze, nic definitivního a stálého, a s nejnákladnějších proto, že péče o všecky válečné poškozence bude jednou z položek, jež po dlouhou dobu bude značně zatěžovati státní rozpočet, takže po řadu let tato veliká položka ve státním rozpočtu bude ještě připomínati následky války.

Péče o invalidy zraněné v dřívějších válkách a ve službě vojenské za míru, omezovala se jednak na výplatu invalidních důchodů, jednak na opatřování různých menších výhod, kterými obživa invalidů měla býti podporována a umožňována. Za světové války záhy se ukázalo, že s touto soustavou se nevystačí. Počet invalidů vzrostl tak značně, že stalo se sociální i hospodářskou nutností, aby invalidé nebyli považováni za osoby, vyřaděné ze společnosti hospodářsky činné, nýbrž aby jim pomocí veřejnosti bylo umožněno, vrátiti se k samostatnému hospodářskému životu, pokud to jejich zdravotní stav jen poněkud dovoluje. To bylo pochopeno také v bývalém Rakousku, však co ve směru tom se stalo, bylo pouze náběhem k řešení této velmi důležité otázky. Veřejné prostředky jakož i veškerá činnost orgánů veřejných byla tehdy obrácena jedině na vedení války; byla proto ponechána péče o invalidy a pozůstalé soukromníkům a jejich nově utvořeným sdružením, kterých stát v nejlepším případě finančně přispíval na částečnou úhradu nákladů s péčí tou spojených. Bylo tudíž řešení této vysoce důležité otázky přesunuto z největší části na veřejnou dobročinnost.

Tento způsob řešení nemohl ovšem dospěti cíle a nebyl udržitelný po skončení války, kdy dobročinnost soukromá skoro úplně zanikla. Hned na počátku bylo jasno, že na úpravu poměrů válečných poškozenců musí vykonávati rozhodující vliv stát. Ministerstvo sociální péče, jemuž zákonem ze dne 8. dubna 1919. č. 199 sb. zák. a nař. péče o válečné poškozence byla svěřena, spatřovalo hned od počátku hlavní svůj úkol v tom, aby váleční invalidé byli doléčeni, vyškoleni a vráceni buď dřívějšímu zaměstnání, nebo odevzdání zaměstnání novému, jež by výnosem svým zajistilo plně existenci válečných invalidův a nahradilo vyplácení invalidní renty, nebo aspoň bylo doplňkem této renty a spolu s ní zajistilo válečnému invalidovi a jeho rodině aspoň existenční minimum.

Již před účinností uvedeného zákona byl výměrem ministerstva sociální péče ze dne 28. ledna 1919, č. j. 521-II/3-19 nařízen soupis válečných invalidů v tuzemsku bydlících, vyjímajíc vojenské gážisty a déle sloužící mužstvo; evidence a individuelní péče o tyto kategorie vojenských osob, jakož i o příslušníky a pozůstalé jejich, ponechána z důvodu účelnosti ministerstvu národní obrany. Podle dat v tom směru dosud zjištěných možno stanoviti počet válečných invalidů v Čechách přibližně cifrou 80.000 osob, na Moravě 35.000, ve Slezsku 15.000, na Slovensku 80.000; úhrnem 210.000 osob.

Zároveň také provedeno sčítání pozůstalých po padlých a zemřelých vojínech. Pozůstalými rozumíme manželku a dítky po padlých a zemřelých vojínech, případně družky jejich, dále rodiče zmíněných vojínů, pokud tito měli oproti nim zákonnou vyživovací povinnost. Sčítání provedeno zatím povšechně za pomoci a na podkladu spisův okresních vyživovacích komisí a s podalo cifry pozůstalých, beroucích vyživovací podpory jak následuje: v Čechách 170.000, na Moravě 65.000, ve Slezsku 15.000, na Slovensku přibližně 145.000, úhrnem asi 385.000 osob v celé republice.

Soupis válečných poškozenců vůbec v cizině bydlících má pak za účel nařízení vlády republiky československé ze dne 29. října 1919, č. 575. sb. zák. a nař.

Invalidita byla dříve posuzována s hlediska čistě vojenského a fiskálního. Prohlídky byly z velké části provedeny již před delší dobou. Proto nemohou býti dřívější nálezy superarbitračních komisí považovány za směrodatný pro nynější účely sociální péče. Bylo zapotřebí nově invalidy prohlédnouti; proto zavedeny byly nařízením vlády republiky československé ze dne 23. dubna 1919, č. 224. sb. zák. a nař., sociálně-lékařské komise prohlídkové. Komise ty působí již ve všech politických správních okresích v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, z valné části také na Slovensku. Úhrnný počet okresních komisí v celé republice jest 84. Z dosavadního úřadování okresních prohlídkových komisí lze souditi, že komise ty dosáhnou plně svého úkolu, ministerstvem jim vytknutého a splní zejména ten úkol svůj: vnésti do dosavadního vyměření invalidních rent moment spravedlnosti, totiž vyměření výše renty podle skutečného stupně invalidity. Zajištění tohoto posléz zmíněného důležitého úkolu sociálně-lékařských prohlídek provedeno jest dále zřízením Zemských odvolacích komisí sociálně-lékařských, které případně nález komise okresní přezkoumají.

Počet válečných invalidův okresními sociálně-lékařskými komisemi dosud prohlédnutých, obnáší celkem již více než 30.000 osob a lze dosavadní výsledky těchto komisí označiti uspokojivými. Počet invalidů, jimž nutno bude požitky vypláceti v důsledku sociálně-lékařských prohlídek klesá, neboť komise z řad invalidů vylučuje osoby, které invalidy ve skutečnosti nikdy nebyli, nebo již následkem zlepšení svého zdravotního stavu nyní již invalidy nejsou. Počet takto vyloučených osob v některých komisích jest dosti značný, dosahuje někde dokonce až i 1/5 počtu prohlédnutých osob. Budou-li výsledky dalších prohlídek podobny výsledkům dosavadním, bude se průměrné procento pracovní nezpůsobilosti u invalidů pohybovati mezi 40-50%; procento k práci úplně nezpůsobilých invalidů nebude přesahovati 15% všech invalidů.

Pro agendu invalidní péče bylo nutno zříditi zvláštní orgány. Za vlády bývalého Rakouska existovaly v Čechách, na Moravě a ve Slezsku již polooficielní »Zemské komise pro péči o vracející se vojíny«, ponejvíce odkázané na veřejnou dobročinnost. V důsledku rámcového zákona ze dne 8. dubna 1919, č. 199. sb. zák. a nař., zřízeny na místě těchto polooficielních institucí státní »Zemské úřady pro péči o válečné poškozence« a to pro Čechy v Praze, pro Moravu a Slezsko v Brně, pro Slovensko prozatím v Trnavě. Úřady ty pověřeny nařízením vlády republiky česko-slovenské ze dne 17. října 1919, č. 561 sb. zák. a nař., praktickým prováděním péče o všecky válečné poškozence. Činnost úřadů těchto v době uplynulé byla velice intensivní. Likvidujíce činnost Zemských komisí, musily i státní úřady za daných poměrů poválečných pokračovati v činnosti podpůrné. Tak vyplaceno bylo v Zemském úřadě pro péči o válečné poškozence v Praze za dobu od počátku činnosti tohoto úřadu, t. j. ode dne 1. května do dne 30. září 1919 na podporách ve 3.095 případech 722.689 K 87 hal. a půjčkou ve 194 případech 204.187 K 50 hal. V Zemském úřadě pro péči o válečné poškozence v Brně vyplaceno bylo od počátku činnosti tohoto úřadu, t. j. ode dne 15. června t. r. na podporách v 825 případech 308.566 K a půjčkou ve 34 případech 65.450 K. Ze statistiky v tom směru vedené jest však patrno, že úřady upouštějí od udělování spotřebních podpor, že však stoupá udělování zápůjček a vedle toho počet zařizovaných živností a dílen, na které státní úřad vyhražuje si právo vlastnictví až do zaplacení zapůjčených částek.

Podpůrná činnost zemských úřadů vztahovala se jednak na jednotlivce, jednak na celá družstva válečných invalidů. Pokud týká se jednotlivých válečných poškozenců, přihlíženo zejména k takovým žádostem, kde jedná se o živnostenské osamostatnění, kdež poskytována hmotná výpomoc buď subvencí nebo státní bezúročnou půjčkou. V Čechách do poloviny října 1919 vyřízeno podobných žádostí okrouhle 3000. Družstev válečných invalidů do konce září tohoto roku ustavilo se od počátku činnosti Zemského úřadu v Čechách 48, nově ustavuje se dalších 9, při čemž přihlíží se zejména k družstvům výrobním, od nichž vzhledem ku poměrům válečných invalidů dá se v budoucnosti očekávati větší prosperita, než od družstev nákupních. V obvodu Zemského úřadu pro péči o válečné poškozence v Brně zřízeno od počátku jeho činnosti 9 družstev a ustavuje se dalších 15.

Ve směru vytknutých úkolů ministerstva sociální péče věnována Zemskými úřady pro péči o válečné poškozence zejména také zasloužená pozornost školení válečných invalidů. V tom směru uspořádány četné kursy, dotýkající se všech možných povolání válečných invalidů. Pražským Zemským úřadem vedle různých již stávajících invalidních škol uspořádány 24 různé samostatné kursy, v nichž od 1. května t. r. nalezlo školení více než 900 válečných invalidův a v době přítomné jest v kursech těch dosud 420 invalidů. Vedle toho od začátku roku 1919 uspořádáno prostřednictvím Technologického musea v Praze 18 různých kursů, v nichž školeno 416 invalidů. Dalších 60 školeno v různých specielních dílnách. V obvodu Zemského úřadu v Brně zařízeno školení 652 válečných invalidů. Na školení invalidů za bývalé vlády rakouské bohužel mnoho hřešeno a nutno Zemským úřadům v tom směru velice mnoho napravovati.

Další činnost Zemských úřadů nese se k náležitému rozřešení otázky levného a správného způsobu opatřování prothés válečným invalidům, umísťování všech válečných poškozenců ve výdělečných povoláních a opatřování těmto takových zaměstnání, jež mohla by výnosem svým renty válečným poškozencům nahraditi, jako jsou prodejny tabákové, licence biografické, místa třídních loterií a pod. V této posléz zmíněné činnosti praktického provádění sociální péče musí Zemské úřady pro péči o válečné poškozence i v budoucnosti po vydání zákona o požitcích válečných poškozenců pokračovati.

Dlužno veřejně říci, že značná část invalidů této činnosti státní péče nepřeje a že klade hlavní váhu na přiznání peněžních důchodů invalidům. Jak z vylíčení hořejšího plyne, ministerstvo sociální péče přikládá peněžním důchodům význam druhořadý. Přes to však nelze neuznati, že i důchody peněžní jsou důležitou součástí této péče a zejména že jest třeba, aby byly důchody přesně upraveny zákonem. Dosavadní stav požitků válečných poškozenců, kterých tito požívají z valné části ještě na základě zákonův a nařízení z dob bývalého Rakouska, jest následující: Invalidé mají tak zvanou invalidní rentu spolu s vojenskými příplatky za zranění, vyplácenou úřady vojenskými. Mimo to v případě nuznosti má invalida nárok na příplatek k invalidní pensi podle zákona ze dne 28. března 1918, č. 119 ř. z. Rodina invalidů požívá vyživovacího příspěvku podle zákona ze dne 27. července 1917, čís. 313 nově upraveného zákonem ze dne 23. září 1919, č. 530 sb. zák. a nař. nebo podle zákona ze dne 28. března 1918, č. 119 ř. z. Pozůstalí mají vyživovací příspěvek jako měli dříve za války.

Důsledek dosavadního stavu jest, že váleční invalidé a pozůstalí dosud z valné část připoutáni jsou k vojenským poměrům. Poněvadž pak invalidní renty daleko k existenci nestačí, nutno dávati příplatky vyživovací k těmto rentám pro rodiny invalidů. Ohledně pozůstalých po padlých a zemřelých vojínech nutno nadále pracovati se systemem vyživovacích příspěvků. Osoby, o něž nám jde, v nynější době poválečné často domáhají se proto toho, aby ponechány byly ve svazku vojenském nad potřebu vojenské správy jen z toho důvodu, aby zachovali si různé peněžité výhody s vojenskou službou spojené a různé příplatky a příspěvky z důvodu vojenské služby civilními úřady vyplácené. Nad to osoby tyto s poukazem na nedostatečnost vojenských požitků domáhají se u civilních úřadů všemožných mimořádných podpor.

Zákon o požitcích válečných poškozenců má za úkol existenční podmínky válečných poškozencův úplně odpoutati od vojenských poměrův a postaviti je na nový zákonný, úplně samostatný podklad, jenž by nadále s vojenskými poměry neměl ničeho společného.

Předložená osnova zákona vychází ze zásadního hlediska, že důchody, jež válečným poškozencům přiznány budou, nemají poskytovati dotyčným válečným poškozencům premii za zranění nebo za újmu, způsobenou pozůstalým předčasným úmrtím živitele, nýbrž že mají nahraditi aspoň z části hmotnou škodu, vzniklou zraněním nebo úmrtím, že však mají odpadnouti, jakmile poškozené osoby jich nepotřebují k uhájení existence.

Důchody, jak v osnově jsou uvedeny, pohybují se v základních výměrách (pro invalidy, jejichž výdělečná schopnost jest snížena aspoň o 85% 1800 K, pro vdovy 500 K. pro sirotky 200 K) v takových mezích, že poskytují prostředky pro nejnutnější výživu, ponechávajíce důchodcům, schopným ještě výdělečné schopnosti, na starosti, vlastní prací doplniti scházející část hmotných statků ku přiměřené výživě.

Z tohoto hlediska vylučuje osnova z nároku na důchod všechny osoby, jejichž roční příjem převyšuje 4.000 K. po případě při příjmu z vlastní práce válečného poškozence nesamostatně výdělečně činného částku 8.000 K, a přiznává nárok na důchod invalidní teprve při snížení výdělečné schopnosti aspoň o 20%.

Důsledkem uvedeného zásadního hlediska jsou ustanovení osnovy, jimiž se omezuje přípustnost důchodu v těch případech, kde válečný poškozenec obdržel licenci biografickou, místo třídní loterie, tabákovou prodejnu a pod. neb kde přijat byl do služeb státu, země, obce a pod. za týchž podmínek pracovních, za jakých jsou přijímáni jiní zřízenci téže kategorie služební.

Ze snahy, přiměti invalidy k činorodé práci, vyplývá ustanovení, podle něhož může důchodci býti důchod úplně nebo částečně zastaven, odmítne-li důchodce bezdůvodně odebrati se do nemocnice nebo ústavu k léčení neb přijmouti zaměstnání u státu, země, obce a pod.

Osnova však z druhé strany bedlivě přiblíží k tomu, aby invalidům, u nichž toho tělesný stav nebo rodinné poměry vyžadují, bylo podle možnosti nadlehčeno, osnova poskytuje možnost 50% až 100% zvýšení invalidní renty pro invalidy tak bezmocné, že potřebují stále cizí péče (např. slepci, ležící invalidé) a stanoví dále 10% příplatky invalidního důchodu na každé nezaopatřené dítě do 15 let.

Osnova posunuje mimo to hranici příjmu, vylučující nárok na důchod o 10% za každou osobu žijící s válečným poškozencem ve společné domácnosti, k jejíž výživě důchodce po zákonu přispívá a stanoví vzhledem k nynějším drahotním poměrům všeobecné zvýšení důchodu o 50% na první rok účinnosti zákona, t. j. pro dobu do 31. prosince 1920.

O onemocnělé invalidy pečuje osnova stanovením nároku na ošetřování ve veřejné nemocnici, při čemž rodině invalidově se ponechává polovina jeho důchodu. Osnova pamatuje též na případy, kde invalida v době onemocnění jest současně pojištěn u nemocenské pokladny a řeší otázku vzájemného plnění se strany státu a nemocenské pokladny:

Aby bylo invalidovi umožněno, dosíci najednou větší pohotovosti peněžní pro hospodářské osamostatnění nebo založení výdělečného podniku, zmocňuje osnova ministerstvo, povoliti za určitých předpokladů částečnou nebo úplnou kapitalisaci důchodu.

Vdovský důchod přiznává osnova za jistých podmínek i vdovám, jež vstoupily ve svazek manželský teprve s invalidy a staví vdově na roveň družku, žila-li s mužem aspoň jeden rok nepřetržitě. Provdá-li se vdova nebo družka, požívající vdovského důchodu, obdrží odbytné. Vdovám trvale neschopným k výdělku, nebo překročivším 55. rok věku, skýtá osnova příplatek 120 K ročně.

Důchod sirotčí přísluší nezaopatřeným dětem padlého, zemřelého nebo nezvěstného otce podle osnovy až do 16. roku věku, může však trvati u sirotků neschopných se živiti do 21. roku. Sirotkům ztrativším oba rodiče nebo matkou zcela zanedbaným zvyšuje se důchod o polovici.

Při stanovení základní výměry důchodu vdovského 500 K a sirotčího 200 K spolurozhodoval zřetel na dosavadní výměry za opatřovacích požitků vdov a sirotků po státních zřízencích.

Za určitých, v osnově blíže uvedených modalit mají nárok na důchod také rodiče, případně další předkové po padlých, zemřelých nebo nezvěstných vojínech. Jednotlivý důchod v těchto případech může činiti nejvýše 300 K.

Důchody přiřknou se invalidům podrobivším se sociálně-lékařským prohlídkám bez přihlášky, ostatním důchodcům na základě přihlášek, jež dlužno učiniti u okresního úřadu pro péči o válečné poškozence případně u politického úřadu I. stolice, pří slušného podle místa bydliště poškozencova a to do jednoho roku od vyhlášení zákona, případně od vzniku události, zakládající nárok na důchod, vznikla-li tato teprve po vyhlášení zákona. Důchody přiznává a poukazuje Zemský úřad pro péči o válečné poškozence a to pro Čechy v Praze, pro Moravu a Slezsko v Brně, pro Slovensko v Trnavě.

Do výměru Zemského úřadu možno si stěžovati u ministerstva sociální péče.

Osnova prohlašuje veškera podání k uplatňování nároku za osvobozená ode všech kolkův a poplatků.

Dnem, kdy bude přiznán důchod podle tohoto zákona, přestanou platiti pro osoby, na něž zákon se vztahuje, dosavadní vojenské zaopatřovací předpisy, zejména tudíž příslušná ustanovení zákona ze dne 27. prosince 1875, č. 185. ř. z. o zaopatřování osob vojenských a příslušná ustanovení zákona ze dne 27. dubna 1887, č. 41 ř. z., případně zákona ze dne 19. března 1907 č. 86 ř. z. o zaopatřování pozůstalých po osobách vojenských.

Přihlédneme-li k nákladu, jejž tento zákon o požitcích válečných poškozenců v osnově předložený v praktickém provádění si vyžádá, seznáme, že prozatím nutno operovati čísly pouze přibližnými, nemajícími pevného základu a dosud stále se měnícími.

Pokud týká se válečných invalidů, počet jich soupisem shora zmíněným zjištěný v poměrně krátké době velmi se mění tím, že stále noví invalidé z Ruska přibývají, stále noví, kteří z různých příčin v čas k soupisu se nehlásili, nyní se hlásí a v budoucnu ještě zejména po zastavení vojenských invalidních požitků hlásiti se budou, mnozí opět sociálně-lékařskými prohlídkami právě prováděnými z počtu válečných invalidů jsou vyloučeni, případně po náležitém zjištění jich majetkových poměrů, prohlášením u sociálně-lékařských komisí nároku na rentu se vzdávají a tím ze zaopatření, o něž právě jde, odpadají. Mimo to četní invalidé s rodinami svými nacházejí se mimo území republiky a počet jich vzhledem ku panujícím poměrům nebylo lze dosud vyšetřiti.

Pokud týká se počtu dětí, žijících válečných invalidů chybí zde dosud vůbec statistika, ježto katastrový soupis rodin invalidů teprve Zemskými úřady pro péči o válečné poškozence se provádí a dosud skončen není.

Celkem možno za základ rozpočtu vzíti cifru asi 210.000 válečných invalidů s počtem dětí asi 250.000 osob, čemuž by s 50% drahotním příplatkem pro rok 1920 odpovídal náklad asi 406,000.000 K ročně; z toho asi 380,000.000 K připadalo by na válečné invalidy samé.

Pokud týká se pozůstalých po padlých, zemřelých a nezvěstných vojínech, zde sice čísla z Čech, Moravy a Slezska na základě spisů vyživovacích komisí získaná, jsou dosti přesná, však pokud Slovenska se týká, odkud data ta získána býti nemohou, dlužno omeziti se v celku pouze na čísla přibližná, čímž opět výpočet nákladu pozbývá pevné base.

Vezmeme-li za základ shora uveden u přibližnou cifru všech pozůstalých na území republiky, 385.000 osob, přijdeme ve smyslu osnovy k ročnímu nákladu na všechny pozůstalé v obnosu 290,000.000 K ročně.

V to ovšem dosud nejsou započteni pozůstalí bydlící mimo území republiky, jichž sčítání teprve na základě nařízení vlády republiky československé ze dne 29. října 1919, čís. 575 sb. zák. a nař. v nejbližší době provedeno bude.

Musíme tedy počítati s přibližným nákladem ročním pro první rok asi 800 milionů korun.

Jak uvedeno, jest to cifra pouze přibližná a dlužno míti za to, že náklad tento v prvých letech působnosti zákona spíše o něco se zvýší a teprve v pozdější době ubýváním počtu válečných poškozenců (dorůstáním dětí, provdáváním dcer, omezováním důchodův) postupně bude se snižovati.

K účelům informačním připojena jest tabulka, srovnávající ustanovení přítomné osnovy s obdobnými ustanoveními zákona anglického, francouzského a rakouského.

Vláda navrhuje, aby osnova tato byla přikázána výboru sociálně-politickému.

V Praze 1. listopadu 1919.

Ministr sociální péče:

Dr. Winter v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP