Domácký dělník jest vlastně
podnikatelem, zpracovává ve vlastní dílně,
mimo provozu zaměstnavatelovu, vlastními nástroji
a nářadím suroviny, jím za obchodní
ceny převzaté. Skutečný podnikatel
zpravidla pouze zprostředkuje obchodní styk mezi
domáckým dělníkem a spotřebiteli.
Těchto zprostředkovatelů mezi výrobcem
a spotřebitelem bývá pravidelně několik,
čímž výdělek dělníkův
jest zmenšován a jest nepoměrný k ceně
jeho výrobků na trhu. Proto je nutno zasáhnouti
v tento poměr dělníka-podnikatele a překupníka-podnikatele.
Jest známo, že se namnoze na újmu domáckých
dělníků soutěží na trhu
jejich výrobky nezřízenou cenovou podnabídkou,
umožněnou výhradně stlačováním
mezd, naprosto nepřiměřených hodnotě,
vynaložené úmorné práce.
Tato cenová podnabídka, zpravidla nekalá
a nejen sociálně, nýbrž i národohospodářsky
nezdravá, nepoškozuje pouze domáckého
dělníka, nýbrž i svědomité
zaměstnavatele a celá odvětví domácké
práce: Umrtvuje domácký průmysl v
krajích, kde mezd nelze přespříliš
stlačovati. A tak i mnohým podnikatelům domáckého
průmyslu bude stanovení pracovních a mzdových
podmínek vítáno, neboť tím bude
zároveň položena hráz nekalé
cenové soutěži, pro ně osudné.
Domácký průmysl jest u nás velice
rozšířen. Bylo-li v celém Rakousku roku
1902 (Ergebnisse der gewerblich en Betriebszählung
vom 3. Juni 1902 in den im Reichsrate vertretenen Königreichen
und Ländern. Herausgegeben von der k. k. statistischen Zentral-Kommission)
napočteno 463.536 domáckých dělníků,
v samotných Čechách bylo jich napočteno
203.204, na Moravě 58.421 a ve Slezsku 14.579. Vždyť
jsou celá odvětví průmyslová
převážně, neb dokonce i výhradně
vybudována na domáckém průmyslu.
Uvedeme čísla, z nich poznáme rozšíření
jednotlivých průmyslových odvětví
domáckého průmyslu u nás, a zejména
značné zastoupení domáckého
dělnictva v průmyslu textilním, dřevařském
a sklářském v našich zemích.
Ježto veškeré dosavadní statistiky domáckého
dělnictva byly pro nejednotné vymezení pojmu
domácké práce nepřesné a rozcházející
se, uvedeme výsledky sčítání
provedeného živnostenskými inspektory r. 1898-99
i sčítání již citovaného.
Novějších statistik není.
Čechy | Morava | Slezsko | Čechy | Morava | Slezsko | |
Výroba prvotná | - | - | - | 35 | - | 7 |
Průmysl kamenný, hliněný a sklářský | 47,140 | 17,188 | 74 | 35 | ||
Zpracování kovů | 2,590 | 1,000 | 248 | 5,148 | 315 | 454 |
Výroba strojů, přístrojů, nástrojů a dopravních prostředků (voziva) | 1,633 | 1,899 | 112 | 35 | ||
Průmyslová výroba zboží dřevěného, pleteného, soustruhovaného a řezbářského | 15,230 | 8,769 | 1,000 | 15,018 | 4,373 | 1,188 |
Výroba zboží z kaučuku (pryže), gutaperche (perčoviny) a celuloidu | 44 | |||||
Průmyslové zpracování koží, usní, štětin, srsti, peří a podobných materiálií | 1,140 | 4,100 | 736 | 507 | 22 | |
Průmysl textilní | 99,517 | 48,831 | 7,680 | 123,377 | 36,119 | 8,851 |
Živnosti čalounické | 59 | 7 | 2 | |||
Průmysl oděvnický a módního zboží ozdobného | 15,607 | 11,470 | 180 | 36,932 | 16,759 | 3,923 |
Průmysl papírnický a papírnictví | 134 | 1,124 | 38 | 8 | ||
Průmyslová výroba potravin a poživatin | 150 | 146 | 33 | 13 | ||
Průmysl lučební (chemický) | 23 | 3 | ||||
Živnosti stavebnické | 1,291 | 48 | 36 | |||
Živnosti grafické | 180 | 184 | 33 | 5 | ||
183,321 | 203,204 | 58,421 | 14,579 |
Otázka domácké práce jest dnes tím
naléhavější uvážíme-li,
že budou na ni odkázáni invalidé,
neschopní práce v továrnách, a uvážíme-li
zároveň, jak rozšířena jest domácká
práce na Slovensku, kde se nám jistě
vyskytnou obrázky ještě trudnější,
než jaké nalézáme v líčení
mezd, bytů a životosprávy domáckých
dělníků u nás a to nejen v odlehlých
krajích, nýbrž i v průmyslových
střediscích, jako jest Praha a Prostějov.
(Viz úřední publikaci bývalého
rakouského ministerstva obchodu »Berichte
der k. k. Gewerbe-Inspektoren über die Heimarbeit in Oesterreich«.
Vídeň 1901. III. díly. Díl I. pojednává
o domácké práci v Čechách,
díl II. o domácké práci na Moravě
a ve Slezsku.)
Opravné pokusy byly rozmanité. V Německu
jsou uzákoněna ustanovení o hygienickém
zařízení dílen domáckých
dělníků, ježto bylo zjištěno,
že nejen domáčtí dělníci
podléhají hromadně nákazám,
nýbrž, že i jejich výrobky přenášejí
tuberkulosní a jiné bacily na spotřebitele.
Nedodržování těchto ustanovení
je sice trestné, ale přesto se nezachovávají
a obcházejí, ježto domáčtí
dělníci, pokud jejich výdělky nestoupnou,
nejsou s to, aby nesli náklady dokonalejšího
zařízení svých dílen. Tak se
ukázalo, že tato ustanovení hospodářská
a tím ani zdravotní situace domáckého
dělnictva nezlepšily, nýbrž naopak ji
ztížily. Proto byl obdobný zákon zavedený
v Anglii dříve než v Německu, zrušen
a přikročeno k zákonnému stanovení
nejnižších mezd, jak bude dále uvedeno.
Teprve po zavedení vyšších mezd v domáckém
průmyslu jest možno prováděti dalekosáhlejší
hygienická opatření.
Byly též učiněny pokusy sdružovati
domácké dělníky ve výrobní
družstva a tak zjednati vyloučením faktorů
pokud možno přímý styk dělníka-výrobce
se spotřebitelem. Postup tento, jistě správný,
se zdařil pouze ojediněle, neboť svépomocným
výrobním družstvům je třeba vyšší
hospodářské a kulturní vyspělosti,
kterou má jen dělnictvo s vyššími
mzdami a tím vyšší životní
úrovni.
Rovněž jednotlivé odborové organisace
továrního dělnictva ve Vídni a Prostějově
v oboru pánské konfekce roku 1904 pokusily se o
stanovení tarifních smluv pro skladní
mistry (štukmistry) a domácké dělníky.
Ale ani tak nebyly mzdy domáckých dělníků
uspokojivě upraveny, neboť podnikatelé oněch
smluv mnohdy nedodržovali a samotní domáčtí
dělníci, osamoceni svým působištěm,
rušili tarifní smlouvu a v době nedostatku
práce soutěžili navzájem mezi sebou
mzdovou podnabídkou.
Sweating-systémem počaly se zabývati veškeré
průmyslové státy, pořádajíce
ankety a výstavy domácké práce. Novou
a jedinou k cíli vedoucí cestu pro úpravu
mzdových a pracovních poměrů v domáckém
průmyslu ukázal stát Viktorie v Austrálii
svým zákonem z r. 1896, jímž byly zařízeny
mzdové úřady ke stanovení nejmenších
mezd. Tyto mzdové komise jsou složeny ze zástupců
podnikatelů a domáckých dělníků
a jsou vedeny nestranným odborníkem anebo soudcem
z povolání, jmenovaným státem.
Úřady tyto svým působením povznesly
nejen životní úroveň domáckého
dělnictva, nýbrž daly zároveň
zdravý a solidní základ vývoji domáckého
průmyslu. Stanovením minimálních mezd
byly totiž vymezeny rovněž hranice cenové
podnabídce tovaru domáckého průmyslu
na trhu. Tak vidíme, že nejen v Austrálii,
kde je domácký průmysl stejně jako
u nás průmyslem vývozním, nýbrž
i jinde, kde přikročeno k zákonnému
stanovení minimálních mezd v domáckém
průmyslu, domácký průmysl nejen nepoklesl,
nýbrž v mnoha odvětvích se ještě
rozvinul. Z Viktorie, jejíž oděvnický
průmysl jest z veliké částí
průmyslem domáckým, vyvezlo se roku 1896
před zavedením zákona o minimálních
mzdách šatstva za 2,880.000 K, kdežto roku 1902.,
tedy po uzákonění nejmenších
mezd, za 4,800.000 korun.
Anglie vydala obdobný zákon roku 1909. Z roku 1911
je německý zákon o domácké
práci, který se však hlavně, jak již
bylo uvedeno, zabývá hygienickým zařízením
domáckých dílen na ochranu zdraví
dělnictva a spotřebitelstva, avšak neřeší
zákonem stanovení mzdových sazeb. Z téhož
roku je též francouzská předloha o domácké
práci a obdobné zákony následují
v Dánsku, Švédsku, Holandsku a Švýcarsku.
Kanada 1907 a Nový Zéland 1908 šly dále
a přenesly stanovení mezd, vyřizování
mzdových a pracovních sporů povinnými
rozhodčími soudy i na ostatní průmysl.
V Kanadě hleděli se tím postupem vyhnouti
hlavně stávkám, zejména v oborech,
na jejichž nepřetržitém a bezvadném
chodu veřejnost a stát mají obzvláštní
zájem, jako jsou železnice a doly.
V Rakousku uzrával zákon o domácké
práci plných dvacet let. Podnět vzešel
z poradního sboru ministerstva obchodu roku 1898. Roku
1898 bylo pak uspořádáno obsáhlé
jíž citované šetření živnostenských
inspektorů o domácké práci v Rakousku.
Nato v letech 1905, 1907, 1911, 1912 a 1913 byla podána
vždy znovu přepracovaná vládní
osnova zákona o úpravě pracovních
a mzdových poměrů domácké práce
v konfekčním průmyslu. Osnova z roku 1912
byla pak podrobně projednávána v pracovní
radě ministerstva obchodu. O tomto jednání
vyšel nákladem statistického úřadu
ve Vídni obšírný knižní
protokol: Verhandlungen des ständigen
Arbeitsbeirates über den Entwurf eines Gesetzes, betreffend
die Regelung der Arbeitsverhältnisse in der Heimarbeit.
Jednání tohoto se zúčastnili mimo
jiné poslanec Fresl, profesor Horáček, prof.
Kabrhel a sekretář Tayerle.
Konečná rakouská vládní osnova,
vztahující se na veškerý domácký
průmysl, vydaná 26. srpna 1918, buduje na této
dvacetileté přípravné práci
a používá uvedených bohatých
cizích zkušeností a vzorů, osnova tato
byla projednávána jednak v generálním
komisariátu pro přechodné a válečné
hospodářství, jednak v sociálně-politickém
výboru a podvýboru rakouské poslanecké
sněmovny za předsednictví dnešního
ministra sociální péče dra Wintra
a za součinnosti našich poslanců a zájemníků.
Proto se právem naše předloha přidržuje
rámce rakouské osnovy z roku 1918, která
jsouc z velké části vybudována na
zprávách živnostenských inspektorů
z českých zemí a na dobrozdání
našich obchodních komor, odpovídá tudíž
poměrům domáckého průmyslu
v naší republice.
Ovšem naše osnova liší se od svého
vzoru nejen stilisací, uspořádáním,
řadou zásadních podrobností, nýbrž
i stěžejnými hledisky na úkoly komisí
domácké práce.
V odůvodnění rakouské osnovy se přiznává,
že jest kompromisem mezi vzorem australsko-anglickým,
úředně stanovícím minimální
mzdy, a stanoviskem zákona německé říše
o domácké práci, který ponechává
stanovení mzdových sazeb svobodnému ujednání
stran.
Rakouská osnova stanoví, že ústřední
komise domácké práce mohou, ale nemusí
stanoviti mzdové sazby, kdežto naše osnova klade
stanovení mzdových sazeb za první a hlavní
povinnost ústředních komisí.
Podle rakouské osnovy a dnes již platného zákona
v rakouské republice (zákon ze dne 19. prosince
1918, č. 140 st. z.) mohou se strany obrátiti na
ob vodní komisi domácké práce jako
na smírčí soudy, avšak rozhodnutí
těchto komisí nemusí se podrobiti. V naši
osnově působí obvodní komise domácké
práce ve mzdových a pracovních sporech nejen
jako soudy smírčí, nýbrž
je-li toho třeba, též jako soudy rozhodčí
a jejich nálezy jsou pro strany pravoplatné
a závazné. Novinkou pak jest zároveň
možnost stížnosti do rozhodnutí místní
komise k ústřední komisi toho kterého
oboru, jakožto druhé a poslední instanci.
Bez závazného stanovení mzdových sazeb
a závazného rozhodování pracovních
a mzdových sporů scházela by zákonu,
snažícímu se o úpravu pracovních
a mzdových poměrů v domáckém
průmyslu, vlastně páteř.
Proto osnova ustanovuje, aby komise za účasti nestranných
účastníků rozhodla v zásadách
veškeré sporné pracovní a mzdové
otázky mezi zaměstnanci a zaměstnavateli
domáckého průmyslu, což uvážíme-li
rozptýlenost vzhledem k působnosti a neorganisovanost
domáckého dělnictva, ukazuje se nutným.
Jakmile tímto způsobem bude domáckému
dělnictvu zaručena nejmenší životní
míra, bude možno přistoupiti k ochrannému
zákonodárství dělnickému v
domáckém průmyslu, zejména ke stanovení
o zařízení dílen, postupu při
výrobě, zákazu užívání
určitých látek atd., což osnova vyhrazuje
cestě nařizovací v § 31.
Osnova staví v čelo nejen definici domáckých
dělníků a podnikatelů, nýbrž
i sprostředkovatelů, skladovních mistrů
a jejich dělnických pomocníků, neboť
má-li zákon upraviti poměry v domáckém
průmyslu, musí ovládnouti veškeru síť
sprostředkovatelů a polopodnikatelů, skladovních
mistrů jakož i jejich dílenských pomocníků,
krátce veškeré činitele, působící
v organisaci domáckého průmyslu a vsunuté
mezi podnikatele a domáckého dělníka.
Definice tyto dají zákonu určenému
pro veškerá odvětví domáckého
průmyslu pevnou základnu a jsou tím nutnější,
ježto v osnově jde o rozlišení jednotlivých
skupin podle hospodářských funkcí,
odlišných od formálního jejich postavení
podle živnostenského řádu.
Vyskytuje se pět skupin (§ 2.):
1. Domácký dělník vyrábí
nebo zpracovává zboží vždy mimo
dílnu svého zaměstnavatele, zpravidla ve
svém obydlí. Ovšem vyskytují se případy,
kde domácký dělník pracuje mimo své
obydlí v dílně jiného, na př.
u brusičů skla v okrese jabloneckém. Nepracuje
přímo pro spotřebitele, nýbrž
pro zaměstnavatele, jenž mu práci zadal. Nezáleží
na tom, zdali tuto práci vykonává stále,
či pouze přechodně zda jako hlavní
či jako vedlejší své zaměstnání.
Domácký dělník není živnostníken
podle živnostenského řádu, tudíž
nemůže též zaměstnávati
učedníka nebo dílenské ho pomocníka
(viz § 30.) a musí se omezit pouze na své rodinné
příslušníky.
2. Skladovní mistr (štukmistr) je sice podle
živnostenského řádu samostatným
živnostníkem, avšak ve skutečnosti bývá
zpravidla pouhým zaměstnancem a orgánem podnikatele
domáckého průmyslu. Pracuje ve vlastní
dílně avšak nejčastěji výhradně
pro podnikatele na sklad a jen částečně
pro přímé drobné zákazníky.
Skladovní mistři mohou zaměstnávati
a zaměstnávají též dílenské
pomocníky, ale zhusta zadávají též
práci jim svěřenou podnikatelem mimo svou
dílnu domáckým dělníkům,
takže často vykonávají zároveň
funkci zprostředkovatele, zaměstnance i samostatného
živnostníka.
3. Dílenský pomocník jest podle §
73. živnostenského řádu pomocníkem
skladovního mistra nebo podnikatele, v jehož dílně
pracuje.
4. Podnikatel nese risiko, ježto přivádí
objednané tovary domáckého průmyslu
na trh. Jeho činnost často jest čistě
obchodnická. Práci zadává buď
přímo nebo zprostředkovatelem domáckým
dělníkům a skladovním mistrům.
Ti pracují mimo jeho závod, zhusta z vlastního
materiálu, podnikatel pouze přijímá
objednané zboží do svého skladu, aby
je prodal. Někdy má též vlastní
dílnu, kde zaměstnává dílenské
pomocníky a část zboží vyrábí
ve vlastní tovární dílně, část
dává vyráběti domácí
prací. Tu splývá tovární průmysl
s domáckou výrobou.
5. Sprostředkovatel (faktor) zprostředkuje
styk podnikatele s místně vzdálenými
domáckými dělníky a skladovními
mistry. Přijímá celkové zadávky
od podnikatele a zadává je dále jednotlivým
skladovním mistrům a domáckým dělníkům.
Podrobná ustanovení o tom, koho sluší
pokládati za domáckého dělníka,
skladovního mistra, dílenského pomocníka,
podnikatele neb sprostředkovatele podle zvláštních
poměrů toho kterého výrobního
odvětví ponechává osnova (§ 3.)
cestě nařizovací. Jak již bylo naznačeno,
vyskytují se v domácké práci různé
útvary v jednotlivých odvětvích odlišné,
smíšené, takže je často těžko
stanoviti hranici, kde se končí útvar jeden
a počíná se druhý. Bude tudíž
důležitým a nesnadným úkolem
cesty nařizovací, aby pokud možno přesně
určila jednotné skupiny a stanovila v různých
odvětvích mezi nimi hranici, která by zamezila
spory.