Provedením evidenčních ustanovení,
t. j. povinným oznamováním podniků
živnostenskému úřadu a povinným
vedením seznamů zaměstnanců a sprostředkovatelů,
zaměstnaných podnikatelem v domáckém
průmyslu (§ 5.) získá se přesný
přehled o rozšíření a umístění
jednotlivých odvětví domáckého
průmyslu v krajích republiky, aby podle toho mohly
býti zařízeny a umístěny ústřední
a obvodní komise jednotlivých odvětví
domáckého průmyslu a umožněna
kontrola pracovních a mzdových podmínek,
jakož i zachovávání případných
ustanovení ochranných a zdravotních. Dále
bude získán potřebný statistický
podklad pro sociální pojištění
domáckého dělnictva. Vzhledem k důležitosti
ustanovení o povinném hlášení
podniků, vedení a předkládání
seznamů zaměstnanců a zprostředkovatelů
stanoví § 34. tresty v případě
jich neplnění.
Zákon ukládá těm, kdož přímo
zadávají práci skladovním mistrům
nebo domáckým dělníkům povinnost
oznamovati mzdové a pracovní podmínky
(§ 6.), totiž dobu zadání a odvedení
práce, způsob placení a výši
mzdy, způsob súčtování dodaných
látek, případy a výměry srážek.
Tyto podmínky musejí býti stále viditelně
vyvěšeny v místnostech, v nichž se zadává
práce, vydává objednané zboží,
nebo vyplácí mzda. Dále musejí býti
k ověření předkládány
živnostenskému úřadu, který bude
dbáti o to, aby smluvní podmínky vyhovovaly
stanoveným nejnižším mzdám a pracovním
podmínkám (řádu domácké
práce podle §§ 14. až 18.) neb ujednané
tarifní smlouvě (§ 21.).
Aby bylo zajištěno dodržování těchto
pracovních a dodávkových podmínek
a úmluv zavádějí se dodávkové
knížky (§ 7.), do nichž musí
ten, kdo přímo zadává prácí
skladovním mistrům nebo domáckým dělníkům
zapsati uvedené podmínky zadané práce,
jakož i súčtování dodaných
látek a vyplacených mezd. I tyto dodávkové
knížky podléhají kontrole živnostenských
úřadů (§ 7., odst. 2.).
V odvětví, kde by stanovení všeobecných
pracovních a dodávkových podmínek
a zápisy do knížek dodávkových
byly příliš obtížné pro
různorodost zadávek, odlišnou jakost zpracovaných
látek, různý způsob provedení
práce (na příklad při paličkování
jemných krajek, neb prýmkářství),
může ministr sociální péče
povoliti výjimku od těchto předpisů
(§ 8.).
Soukromoprávní důsledky, týkající
se povinnosti náhrady škody zaměstnanci.při
nedodržení pracovních a dodávkových
podmínek zaměstnavatelem, jakož i trestní
ustanovení o přestoupení předpisů
o oznamování, předkládání
a vyvěšování mzdových a pracovních
podmínek, dále trestní ustanovení
o přestoupení předpisů o dodávkových
knížkách a zápisech v nich, obsahují
§§ 33. a 34., pojednávající o ručení
zaměstnavatelů a o trestech.
Organisace komisí domácké práce počne
zřízením celoříšské
komise pro určité odvětví domáckého
průmyslu (§ 9., odst. 1.). Sídlo ústředních
komisí bude pokud možno v místě, v jehož
okolí příslušný průmysl
jest nejrozšířenější. Vedle
povinné ústřední komise, bude-li toho
místní rozvětvenost příslušného
oboru vyžadovati, mohou býti v jednotlivých
výrobních obvodech toho kterého odvětví
zřízeny obvodní komise (§ 22.).
Osnova stanoví, aby pro výrobu textilní,
výrobu obuvi, prádla, oděvů prováděnou
po domácku, byla ihned, jakmile nabude zákon účinnosti,
zřízena ústřední komise. Vyjmenované
obory, jak ze statistiky výše uvedené jest
zjevné, tvoří větší část
domáckého průmyslu u nás. Pro ostatní
odvětví domácké práce budou
ústřední komise zřízeny postupně
(§ 9., odst. 2.), jakmile budou provedena potřebná
předběžná šetření.
Hlavním úkolem těchto ústředních
komisí jest stanoviti správní závazností
mzdové a pracovní poměry zaměstnanců,
především nejmenší mzdy a nejnižší
ceny materiálu, jež domácký dělník
sám dodá (§ 14.). Je tudíž nutno,
aby tyto základní mzdové a pracovní
podmínky byly stanoveny pokud možno v celé
republice jednotně, což jest možno. Kdyby nebylo
těchto ústředních komisí a
obvodní komise určovaly pro každý kraj
zcela samostatně mzdové sazby a pracovní
podmínky, unikal by domácký průmysl
do krajů s nižšími mzdovými sazbami.
V domáckém průmyslu je sice domácký
dělník svým bydlištěm a zhusta
svým hlavním zaměstnáním vázán
na určitý kraj, kdežto podnikatel v domáckém
průmyslu, na rozdíl od ostatního průmyslu,
není poután nemovitými investicemi, t. j.
nepřenosnými továrnami se stroji.
Ovšem ústřední komise musí podle
§ 14., lit. 9., dbáti pří stanovení
mzdové sazby různosti místních poměrů
- neboť některá odvětví domácké
práce nalezneme v odlehlých horských chatách
a v hlučných průmyslových střediscích
- a různé jakosti tovarů, vyráběných
v tom, kterém kraji. Na příklad v Praze v
oděvnickém průmyslu domáckém
se vyrábí zboží luxusnější,
v Prostějově výrobky hromadné,.kusové.
Proto budou k poradám ústředních komisí
zváni předsedové obvodních komisí
s hlasem poradním a za podklad porad vezme se návrh
obvodních komisí (§ 15., odst. 2.). Vznese-li
některá z místních komisí proti
usnesení ústřední komise svým
předsedou námitky, je předseda ústřední
komise povinen předložiti toto usnesení ministerstvu
sociální péče k prozkoumání
(§ 16., odst. 1., a § 17., odst. 2.). Tato opatření
zajišťují, aby na odlišné potřeby
a poměry jednotlivých krajů byl vzat náležitý
zřetel.
Členové ústředních komisí
(§§ 10. až 13.) a jich náhradníci
budou jmenováni ministrem sociální péče.
Jednu třetinu jest jmenovati z podnikatelů, jednu
třetinu ze zaměstnanců a jednu třetinu
z nestranných odborníků, kteří
nepatří k žádné z uvedených
zájmových skupin. Vyskytují-li se v některém
oboru domácké práce skladovní mistři,
dílenští pomocníci a sprostředkovatelé
budou povoláni do komise i zástupci těchto
zájmových skupin (§ 10., odst. 3.), a to v
poměru k jich početnosti; celkový počet
zástupců těchto skupin nesmí však
nikdy přesahovati počet zástupců podnikatelů
a domáckých dělníků, při
čemž jest dbáti toho, aby hlasový poměr
zástupců podnikatelů domáckých
dělníků a neutrálů v komisi
nebyl porušen.
Nestranní odborníci, tedy neutrální
a nepředpojatý živel mimo řady zájemníků,
mají býti zárukou věcného řízení
a rozhodování, sprostředkovateli a rozhodčími
mezi oběma tábory, nemohou-li se shodnou ti. Svými
znalostmi a zkušenostmi k této úloze rozhodčích
soudů jsou především povoláni
živnostenští inspektoři, obvodní
lékaři, soudcové z povolání
a političtí úředníci z obvodů,
v nichž domácká práce jest rozšířena.
Z neutrálů bude též jmenován
ministrem sociální péče předseda,
jeden z jeho náměstků pak bude volen zástupci
podnikatelů, jeden zástupci domáckých
dělníků (§ 11.).
Zástupci zájemníků musí býti
jmenováni, ježto domáčtí dělníci
nemají dosud potřebných a jednotných
organisací k delegaci svých zástupců,
kdežto podnikatelé zase mohli by činiti obtíže
nezvolením zástupců. Případ
tento nastal v Austrálii při zavedení zákona
o domácké práci, kde měli zaměstnavatelé
voliti do mzdových komisí své delegáty.
Ježto tak neučinili, musil býti příslušný
zákon změněn a volba členů
do komisí nahrazena jmenováním členů
vládou. Ovšem osnova ustanovuje, že před
jmenováním členů má býti
vyžádán návrh příslušných
zájmových korporací (§ 10., odst. 1.).
Zástupcem zájemníků může
býti jmenován též sekretář
organisace podnikatelů, nebo zaměstnanců,
má-li příslušné odborné
znalosti a požívá-li důvěry skupiny,
již má zastupovati.
Členové jsou jmenováni na 4 léta.
V § 12. jsou stanoveny případy, kdy sproštěni
nebo zbavení funkce může nastati před
uplynutím této doby. Komise jest schopna usnášeti
se, jsou-li přítomny aspoň dvě třetiny
členů nebo náhradníků. Usnesení
děje se většinou hlasů, při rovnosti
hlasů rozhoduje předseda (§ 13.), který
jinak nehlasuje.
Hlavním úkolem ústředních komisí,
jak jíž bylo uvedeno, je stanoviti nejmenší
mzdy a nejmenší ceny zboží, jež dělník
sám dodá a popřípadě upravovati
ostatní pracovní a dodávkové podmínky
(§ 14., odst. 2). Souhrn těchto ustanovení
nazývá se řádem domácké
práce (§ 18.). Tento řád domácké
práce je právně závazný
pro všechny příslušníky toho
kterého odvětví domáckého průmyslu,
čili jak § 18. výslovně praví,
zavazuje veškeré podnikatele, sprostředkovatele
a skladovní mistry příslušného
odvětví domácké práce,
že svým zaměstnancům nesmějí
- s výjimkou ujednaných tarifních smluv
(§ 21.) - ukládati nepříznivějších
podmínek, než jaké jsou stanoveny řádem.
Proto se nezachovávání jeho sazeb a přestupky
proti jeho ustanovením trestají, jak stanoveno v
§ 34., pokutou nebo vězením a při opětování
vyloučením z vykonávání podnikatelské
neb zprostředkovatelské činnosti.
Vzhledem k této závaznosti a z toho plynoucí
trestnosti jsou nutna opatření, aby usnesení
ústředních komisí, jednak neodporovala
zákonným předpisům, jednak, aby nebyla
výsledkem náhodných většin, aby
se zabránilo řádům a rozhodnutím,
jež by mohla způsobiti nenapravitelné poškození
domáckého průmyslu určitého
odvětví vůbec aneb v určitém
kraji. Tyto ochranné předpisy určeny jsou
v §§ 16. a 17.
Předseda ústřední komise je povinen
předkládati ministerstvu sociální
péče veškerá usnesení ústřední
komise. Ministerstvo pak usnesení z úřední
své pravomoci a povinnosti zkoumá, zda neodporuje
zákonu; odporuje-li, odepře schválení
a usnesení nemůže nabýti účinností.
Toto schvalovací právo ministerstva co do zákonnosti
usnesení vztahuje se i na rozhodnutí ústředních
komisí o stížnostech podaných do nálezů
obvodních komisí (§§ 14., lit. c), a 28.).
Revise usnesení ústřední komise, nejen
po stránce formální zákonnosti, ale
i po stránce věcně obsahové,
přísluší ministerstvu, dá-li
jedna třetina členů ústřední
komise neb předseda některé z obvodních
komisí příslušného odvětví
k tomu podnět tím, že vznesou proti usnesení
ústřední komise námitky (§ 16.).
Námitky tyto mohou býti vzneseny proti všem
usnesením, o nichž ústřední komise
jednala jako I. instance; nemohou tedy býti vzneseny proti
rozhodnutí ústředních komisí
o stížnostech podaných do nálezů
obvodních komisí, ježto v těchto případech
ústřední komise jedná jako II. instance.
Toto rozhodnutí, jak již bylo uvedeno, může
ministerstvo neschváliti, jediné v případě,
kdy odporuje zákonným předpisům.
Avšak i v případech, kde jsou vzneseny námitky
proti usnesení ústřední komise, zachován
a jest značná samospráva ústřední
komisi, jako sboru odbornému. Ministerstvo může
neschváliti a prostě zavrhnouti usnesení
ústřední komise jedině tehdy, odporuje-li
zákonným ustanovením. Jinak ministerstvo,
uzná-li námitky za správné, může
pouze věc vrátiti ústřední
komisi k opětnému projednání. Setrvá-li
ústřední komise po opětném
projednání na svém původním
usnesení, přes námitky vznesené z
řad jejího členstva neb některou obvodní
komisí a přes uznání těchto
námitek ministerstvem, nabude toto usnesení - neodporuje-li
zákonným ustanovením - konečné
platnosti bez dalšího schválení.
Z právní závaznosti řádu přirozeně
vyplývá, že ujednání jednotlivých
stran, úmluvy mezi jednotlivým zaměstnavatelem
a zaměstnancem, pokud jsou v rozporu s řádem
(§ 20.), pozbývají platnosti.
Naproti tomu řád domácké práce
neruší tarifních smluv, hromadných to
ujednání mezi skupinami zaměstnavatelů
a zaměstnanců, nýbrž ustanovení
tarifních smluv ruší řád, a smlouvy
ty jsou platné a závazné pro účastněné
strany také potud, pokud jsou v rozporu s předpisy
řádu (§ 21.). Předpokladem totiž
jest že tarifní smlouvy jsou vlastně dobrovolným
řádem domácké práce a budou
zhusta ústřední komisí za řád
prohlášeny. Dělníci, uzavřou-li
novou tarifní smlouvu, odchylnou od řádu,
a sleví-li v ní z minimálních podmínek
řádem stanovených učiní tak
pouze v případech krajní nutnosti, na záchranu
svého zaměstnání a domáckého
průmyslu v tom kterém kraji, a tomu nesmí
býti zákonem zabráněno.
Z této závaznosti tarifních smluv vyplývá,
že poruší-li zaměstnavatel tarifní
smlouvu, má to pro něho stejné následky
pokud se týče soukromoprávní náhrady
škody a trestnosti, jako porušení řádu
(§ 33., odst 2., a § 34., odst. 2.).
V odvětvích, pro která byla zřízena
ústřední komise, budou stanoveny obvodní
komise podle potřeby a bude jim vytčena věcná
a místní působnost nařízením
(§ 22.).
Složení obvodních komisí jest obdobné
přesně se složením ústředních
komisí jen s tím rozdílem, že členy
jmenuje zemský politický úřad.
Úkolem obvodních komisí jest, aby podávaly
příslušné ústřední
komisi návrhy a dobrá zdání týkající
se řádu a všech otázek pracovních
a dodávkových podmínek, a účastnily
se svým předsedou porad ústředních
komisí (§ 15., odst. 2.).
Zároveň jest obvodní komise smírčím
a rozhodčím soudem ve sporech vzniklých
mezi jednotlivými skupinami zaměstnanců a
zaměstnavatelů i ve sporech mezi jednotlivým
zaměstnavatelem a jeho zaměstnanci v jejich obvodu
(§§ 24. až 29.). Tím mají býti
spory, vzniklé výkladem řádu, neb
otázky řádem neřešené
rozhodnuty, a tak řád doplněn. Nálezy
obvodních komisí propracují jednotlivosti
nebo zvláštnosti příslušné
oblasti a řád bude se moci obmeziti na stanovení
podmínek jednotných a společných celému
odvětví domácké práce ve státě.
Ústřední komise bude míti vždy
možnost tato rozhodnutí obvodních komisí
pojmouti do řádu. Jest samozřejmé,
že smíry a nálezy obvodních komisí
nesmějí odporovati zákonným předpisům
a platnému řádu.
Návrh na projednání vzniklého sporu
může býti podán předsedovi příslušné
obvodní komise buď jednou ze zúčastněných
stran, nebo živnostenským úřadem, nebo
živnostenským inspektorem. Předseda komise
má se pokusiti, vyslechnuv strany, -po případě
přezvědné osoby, projednav případ,
spor smírně vyrovnati. Nepodaří-li
se spor smírně vyrovnati, budiž svolána
schůze obvodní komise, která po ukončeném
průvodním řízení rozhodne spor
nálezem.
Nedostaví-li se k smírnému jednání
některá ze stran, zmaří se smírčí
jednání. Aby neměla jedna strana možnost,
zmařiti tak i jednání rozhodčí,
stanoví se v § 27., odst. 2., že neuposlechne-li
strana obeslání k jednání, má
jí býti ustanoven opatrovník. Nedostaví-li
se k novému jednání opětně
ani strana ani její opatrovník (po případě
z podnětu strany), bude po provedeném průvodním
řízení, bez ohledu na nepřítomnost
strany a jejího opatrovníka, nález vydán.
Proti nálezu obvodní komise jest možno stranám
do 14 dnů ode dne doručení podati podle §
28., odst. 1., písemnou stížnost k ústřední
komisi, čímž má býti zároveň
zamezeno, aby nálezy obvodních komisí neodporovaly
zákonným předpisům a platnému
řádu. O těchto stížnostech rozhoduje
příslušná ústřední
komise podle obsahu spisů v neveřejném sedění.
Tomuto jednání na rozdíl od ostatních
porad ústřední komise, nemohou býti
přítomni předsedové obvodních
komisí (§ 15., odst. 3.).
Nález obvodní komise, nebude-li proti němu
podána stížnost, a rozhodnutí ústřední
komise o stížnostech proti nálezu obvodních
komisí jsou pravoplatná a závazná
pro zúčastněné strany; neuposlechnutí
jich může podle § 33. býti podkladem k
soukromoprávní žalobě o náhradu
škody, není však trestné jako porušení
řádu nebo tarifní smlouvy.
Ovšem obvodní komise stejně jako ústřední
rozhodují pouze o zásadních sporných
otázkách, o pracovních a mzdových
podmínkách domácké práce, kdežto
rozhodnutí sporu o náhradu škody vzniklé
z nedodržení řádu (stejně z nedodržení
kolektivní smlouvy, ujednání živnostenských
společenstev, smírčích a rozhodčích
nálezů komise), může se jednotlivec
domáhati jediné soukromoprávní žalobou
u řádného soudu (§ 33., odst. 3.).
Zastupování stran při smírčím
a rozhodčím řízení obvodních
komisí stanoví § 27., odst. 1., jenž též
určuje, že o přípustném počtu
plnomocníků rozhoduje komise, aby tím bylo
zabráněno obtížnosti jednání
při příliš velkém jich počtu.
Při jednání před komisí jest
veřejnost až na tři důvěrníky
každé strany - za účelem snazší
dohody, vyloučena (§ 27., odst. 2.). Publikaci smíru
a nálezů stanoví §§ 25., odst.
2., 28., odst. 2., a 29., odst. 2.
§ 30. zakazuje domáckému dělníku
zaměstnávati kromě členů vlastní
rodiny dílenské pomocníky neb učně,
kteréžto právo, jelikož není samostatným
živnostníkem, mu nepřísluší
ani podle živnostenského řádu. Ochrana
dětské práce jest i v domáckém
průmyslu zajištěna zákonem o práci
dětí ze dne 17. července 1919 čís.
420 sb. z. a n.
Zákon pověřuje živnostenskou inspekci
dozorem mimo jiné (§ 33.) též nad dílnami
domáckých dělníků, které
se mu dosud vymykaly. Toto opatření je zároveň
přípravou k vydání ochranných
a hygienických předpisů, týkajících
se zařízení dílen domáckých
dělníků, postupu výroby, po případě
zákazu domácké výroby určitého
zboží nebo užívání látek,
škodlivých zdraví domáckých dělníků
a jejich rodin i spotřebitelů. Těchto zdravotních
předpisů osnova nestanoví, nýbrž
vyhrazuje jich vydání cestě nařizovací
(§ 31.). Ukládati domáckým dělníkům
povinnosti týkající se zařízení
dílen a dodržování hygienických
předpisů, bude totiž možno až po
úpravě jich mzdových poměrů.
Účinnost zákazů pak užívati
škodlivých látek nebo zákazů
výroby určitého zboží domáckou
prací má býti zajištěna tím,
že za šetření těchto předpisů
může se činiti zodpovědným
podnikatel dodávající takové látky
k zpracování nebo zadávající
zakázaný druh práce ať přímo,
nebo sprostředkovateli. Tím má býti
zamezena možnost svalovati zodpovědnost na mezi osoby.
Ručení zaměstnavatelů (§ 33.)
a trestní ustanovení (§ 34.) byla při
probírání látky již výše
vysvětlena.
Zákon má nabýti účinnosti 6
měsíců po uveřejnění
(§ 35.).
Tento návrh budiž přikázán výboru
sociálně-politickému.