C. Smírčí a rozhodčí jednání.

§ 24.

Obvodní komise jsou dále povolány k tomu, aby při sporech o pracovních a mzdových poměrech jejich výrobního odvětví a obvodu působily mezi jednotlivými skupinami zaměstnancův a zaměstnavatelů, nebo mezi jednotlivým zaměstnavatelem a jeho zaměstnanci ke smírnému dorozumění nebo spor rozhodly nálezem.

§ 25.

1. Byl-li komisi jednou ze zúčastněných stran podán návrh tohoto druhu, nebo byla-li k tomu komise vyzvána živnostenským úřadem nebo živnostenským inspektorem příslušného obvodu, má se o urovnání sporu pokusiti nejprve sám předseda. K tomu cíli má vyslechnouti strany nebo jejich zástupce, jakož třeba i přezvědné osoby a pokud možno vyjasniti sporný případ a sporné otázky.

2. Bylo-li dosaženo smíru, budiž uveřejněn jeho obsah způsobem v místě obvyklým a uvedeno na něm jméno předsedy komise a zúčastněných stran nebo jejich zástupců.

§ 26.

Nepodaří-li se předsedovi věc smírně urovnati, svolá komisi k jednání. Komise v ústním řízení vyslechne strany neb jejich zástupce, podle potřeby svědky a znalce, jež může k dostavení se donucovati pořádkovými pokutami, spor zevrubně projedná a po skončeném průvodním řízení vynese nález.

§ 27.

1. Každá ze zúčastněných stran může se dostaviti k jednání osobně, nebo v průvodu zmocněnců, nebo se může dáti zastupovati zmocněnci. Zmocněnce musí jmenovati strana, kterou tvoří větší počet osob. Mimo to musí takové strany oznámiti obvodní komisi v dané lhůtě osoby, jimž se má dodati nález a jež jsou oprávněny do nálezu podati stížnost. Neučiní-li tak strany, určí tyto osoby ze stran komise sama. O přípustnému počtu zmocněnců rozhoduje komise, která je také oprávněna zkoumati platnost jejich plné moci.

2. Neuposlechne-li strana, jsouc obeslána k jednání, zřídí jí komise na její útraty opatrovníka a obešle stranu i jejího opatrovníka k novému jednání s pohrůžkou, že při něm bude po provedeném průvodním řízení ve věci vydán nález nehledě na to, zúčastní-li se strana nebo její opatrovní k jednání.

3. Při jednání před komisí jest veřejnost vyloučena; přítomní mohou býti jen tři důvěrníci každé strany.

§ 28.

1. Písemný nález jest v každém případě dodati stranám s poznámkou, že mohou do 14 dnů ode dne dodání podati u obvodní komise stížnost do nálezu k příslušné ústřední komisi (§ 14., lit. č).

2. Nepodá-li žádná ze stran do nálezu stížnosti, nabude nález mezi stranami účinnosti. Pravoplatné nálezy vyhlásí obvodní komise obdobným způsobem jako smír (§ 25. odst. 2.).

§ 29.

1. O každém sjednaném smíru nebo vydaném nálezu podá předseda obvodní komise zprávu příslušné ústřední komisi.

2. Obce v obvodu působnosti obvodní komise jsou povinny na požádání komise uvésti smíry, nálezy a rozhodnutí v obecnou známost vyvěšením na obecní tabuli.

VI. Zvláštní ochranná ustanovení.

§ 30.

Kromě členů vlastní rodiny nesmějí domáčtí dělníci ve svých bytech nebo dílnách zaměstnávati pomocné dělníky nebo učně.

§ 31.

Nařízením vydána budou pro jednotlivá výrobní odvětví domácké práce zvláštní ustanovení stran zařízení dílen a postupu výroby; je-li potřebí, může býti zakázána domácká výroba určitého zboží neb užívání látek, když jejich zpracování domáckou výrobou ohrožuje zdraví domáckých dělníkův a jejich rodin nebo zdraví spotřebitelů výrobků. Nařízením může býti stanoveno, že ze šetření těchto ustanovení odpovídá podnikatel, ať zadává práci domáckým dělníkům přímo, ať nepřímo skladovními mistry nebo zprostředkovateli.

§ 32.

Živnostenský inspektor vykonává dozor na pracovní poměr domáckých dělníkův a na veškeré místnosti, v nichž se výrobky domáckého průmyslu zhotovují, práce zadává a odvádí.

VII. Ručení zaměstnavatelů.

§ 33.

1. Jednání, z nichž vznikají zaměstnanci (domáckému dělníkovi, dílenskému pomocníkovi a skladovními mistrovi) podmínky nepříznivější, než mu byly podle §§ 6. a 7. oznámeny, nemají právního účinku; zaměstnanec jest oprávněn žádati od zaměstnavatele náhradu škody, tím mu vzniklé.

2. Poruší-li zaměstnavatel platný řád, tarifní smlouvu, smír anebo pravoplatný rozhodčí nález obvodní komise tím, že stanovil mzdové, pracovní a dodávkové podmínky pro zaměstnance (domácké dělníky, dílenské pomocníky, skladovní mistry) nepříznivěji, než jak určeno uvedenými usneseními, úmluvami a nálezy, jsou poškození zaměstnanci oprávněni domáhati se náhrady škody jim vzniklé. Podnikatel (§ 1., lit. d) ručí v tomto případě rukou společnou a nerozdílnou se zprostředkujícími osobami, jichž použil.

3. Náhrady škody z těchto důvodů jest se domáhati žalobou u řádného soudu nejdéle do roka ode dne, kdy se poškozeny při řádné pozornosti mohl dověděti o škodě a osobě škůdcově; jinak se nárok promlčuje.

VIII. Trestní a závěrečná ustanovení.

§ 34.

1. Přestoupení ustanovení o povinném hlášení podniků (§ 4.), o vedení a předkládání seznamů zaměstnancův a zprostředkovatelů (§ 5.), oznamování, předkládání a vyvěšování mzdových a pracovních podmínek (§ 6.), o dodávkových knížkách a zápisech v nich (§ 7.), a přestoupení ustanovení a zákazů uvedených v §§ 30. a 31. trestají se pokutou do 1000 K č., nebo vězením až do jednoho měsíce.

2. Přestoupení řádů a tarifních smluv (§§ 14. až 21.) trestá se pokutou od 50 do 10.000 K č., nebo vězením až do tří měsíců.

3. U podnikatelů, skladovních mistrův a zprostředkovatelů, kteří byli trestáni pro přestupky, uvedené v odst. 1. a 2., několikráte, může při opětovném odsouzení úřad vysloviti jako následek trestu, že jsou vyloučeni z vykonávání podnikatelské nebo zprostředkovací činnosti. Přestoupení tohoto zákazu podléhá trestu vězení do šesti měsíců.

4. Výkon moci trestní přísluší politickým úřadům I. stolice.

§ 35.

Tento zákon nabude účinnosti šest měsíců po vyhlášení.

§ 36.

Ministru sociální péče se ukládá, aby jej uvedl ve skutek v dohodě se zúčastněnými ministry.

Důvodová zpráva

k vládní osnově zákona o úpravě pracovních a mzdových poměrů domácké práce.

V novější době byla dělnictvu, v dílnách zaměstnavatelů pracujícímu, postupným vybudováním dělnického ochranného zákonodárství a zavedením nemocenského a úrazového pojišťování zajištěna stále účinnější sociální a právní ochrana, která nejnověji zákonem o osmihodinové pracovní době nabyla nového pevnějšího základu. Kromě toho dělnictvo tovární, sdružené v pevných odborových organisacích, zlepšovalo své pracovní a mzdové podmínky svépomocí.

Naproti tomu domácký dělník byl u nás doposud (vyjma ustanovení § 78 a živn. ř. výplata mzdy hotovými penězi) zůstaven bez ochrany sám sobě.Teprve poslední novelou nemocenského pojišťování ze dne 15. května 1919 čís. 268. sb. z. a n. stal se účastným tohoto pojištění. Domácký dělník zpravidla nezná nedělního klidu práce, jeho pracovní doba jest stále 14 až 16 hodinová pracuje od slunka do slunka. Účinnou ochranu dětí a žen, které jsou v části odvětví domáckého průmyslu jediným, v některých hlavním kmenem domáckého dělnictva, lze tu nesnadno vykonati, stejně jako zákaz noční práce a ustanovení o hygienickém zařízení dílen domáckých dělníků.

Domáčtí dělníci pracují v nezdravých vlastních dílnách, v bytech obyčejně o jedné nebo dvou malých místnostech, jež podle úředních líčení živnostenských inspektorů třeba nazvati pelechy, nedůstojnými člověka. A v takových místnostech domácký dělník se svou obyčejně četnou rodinou nejen pracuje, nýbrž zároveň i bydlí, spí, vaří, stůně i umírá.

Domácké dělníky, nesoustředěné v tovární dílně, nýbrž rozptýlené v jejich bydlištích, jest nesnadno organisovati, a není jim tudíž možno dosáhnouti svépomocí přiměřené úpravy mzdových a pracovních podmínek tou měrou jako ostatním skupinám dělnictva. Jejich mzdy nelze nazvati existenčním životním minimem, nýbrž krytím minimálního živoření přeplněného prací a strádáním. V tomto nedostatku nejmenší existenční míry tkví všecka sociální bída domáckých dělníků, stín to domáckého průmyslu v cizině správně nazývaného potící soustavou (Sweating system).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP