Obvodní komise jsou dále povolány k tomu,
aby při sporech o pracovních a mzdových poměrech
jejich výrobního odvětví a obvodu
působily mezi jednotlivými skupinami zaměstnancův
a zaměstnavatelů, nebo mezi jednotlivým zaměstnavatelem
a jeho zaměstnanci ke smírnému dorozumění
nebo spor rozhodly nálezem.
1. Byl-li komisi jednou ze zúčastněných
stran podán návrh tohoto druhu, nebo byla-li k tomu
komise vyzvána živnostenským úřadem
nebo živnostenským inspektorem příslušného
obvodu, má se o urovnání sporu pokusiti nejprve
sám předseda. K tomu cíli má vyslechnouti
strany nebo jejich zástupce, jakož třeba i
přezvědné osoby a pokud možno vyjasniti
sporný případ a sporné otázky.
2. Bylo-li dosaženo smíru, budiž uveřejněn
jeho obsah způsobem v místě obvyklým
a uvedeno na něm jméno předsedy komise a
zúčastněných stran nebo jejich zástupců.
Nepodaří-li se předsedovi věc smírně
urovnati, svolá komisi k jednání. Komise
v ústním řízení vyslechne strany
neb jejich zástupce, podle potřeby svědky
a znalce, jež může k dostavení se donucovati
pořádkovými pokutami, spor zevrubně
projedná a po skončeném průvodním
řízení vynese nález.
1. Každá ze zúčastněných
stran může se dostaviti k jednání osobně,
nebo v průvodu zmocněnců, nebo se může
dáti zastupovati zmocněnci. Zmocněnce musí
jmenovati strana, kterou tvoří větší
počet osob. Mimo to musí takové strany oznámiti
obvodní komisi v dané lhůtě osoby,
jimž se má dodati nález a jež jsou oprávněny
do nálezu podati stížnost. Neučiní-li
tak strany, určí tyto osoby ze stran komise sama.
O přípustnému počtu zmocněnců
rozhoduje komise, která je také oprávněna
zkoumati platnost jejich plné moci.
2. Neuposlechne-li strana, jsouc obeslána k jednání,
zřídí jí komise na její útraty
opatrovníka a obešle stranu i jejího opatrovníka
k novému jednání s pohrůžkou,
že při něm bude po provedeném průvodním
řízení ve věci vydán nález
nehledě na to, zúčastní-li se strana
nebo její opatrovní k jednání.
3. Při jednání před komisí
jest veřejnost vyloučena; přítomní
mohou býti jen tři důvěrníci
každé strany.
1. Písemný nález jest v každém
případě dodati stranám s poznámkou,
že mohou do 14 dnů ode dne dodání podati
u obvodní komise stížnost do nálezu
k příslušné ústřední
komisi (§ 14., lit. č).
2. Nepodá-li žádná ze stran do nálezu
stížnosti, nabude nález mezi stranami účinnosti.
Pravoplatné nálezy vyhlásí obvodní
komise obdobným způsobem jako smír (§
25. odst. 2.).
1. O každém sjednaném smíru nebo vydaném
nálezu podá předseda obvodní komise
zprávu příslušné ústřední
komisi.
2. Obce v obvodu působnosti obvodní komise jsou
povinny na požádání komise uvésti
smíry, nálezy a rozhodnutí v obecnou známost
vyvěšením na obecní tabuli.
Kromě členů vlastní rodiny nesmějí
domáčtí dělníci ve svých
bytech nebo dílnách zaměstnávati pomocné
dělníky nebo učně.
Nařízením vydána budou pro jednotlivá
výrobní odvětví domácké
práce zvláštní ustanovení stran
zařízení dílen a postupu výroby;
je-li potřebí, může býti zakázána
domácká výroba určitého zboží
neb užívání látek, když
jejich zpracování domáckou výrobou
ohrožuje zdraví domáckých dělníkův
a jejich rodin nebo zdraví spotřebitelů výrobků.
Nařízením může býti stanoveno,
že ze šetření těchto ustanovení
odpovídá podnikatel, ať zadává
práci domáckým dělníkům
přímo, ať nepřímo skladovními
mistry nebo zprostředkovateli.
Živnostenský inspektor vykonává dozor
na pracovní poměr domáckých dělníkův
a na veškeré místnosti, v nichž se výrobky
domáckého průmyslu zhotovují, práce
zadává a odvádí.
1. Jednání, z nichž vznikají zaměstnanci
(domáckému dělníkovi, dílenskému
pomocníkovi a skladovními mistrovi) podmínky
nepříznivější, než mu byly
podle §§ 6. a 7. oznámeny, nemají právního
účinku; zaměstnanec jest oprávněn
žádati od zaměstnavatele náhradu škody,
tím mu vzniklé.
2. Poruší-li zaměstnavatel platný řád,
tarifní smlouvu, smír anebo pravoplatný rozhodčí
nález obvodní komise tím, že stanovil
mzdové, pracovní a dodávkové podmínky
pro zaměstnance (domácké dělníky,
dílenské pomocníky, skladovní mistry)
nepříznivěji, než jak určeno
uvedenými usneseními, úmluvami a nálezy,
jsou poškození zaměstnanci oprávněni
domáhati se náhrady škody jim vzniklé.
Podnikatel (§ 1., lit. d) ručí v tomto případě
rukou společnou a nerozdílnou se zprostředkujícími
osobami, jichž použil.
3. Náhrady škody z těchto důvodů
jest se domáhati žalobou u řádného
soudu nejdéle do roka ode dne, kdy se poškozeny při
řádné pozornosti mohl dověděti
o škodě a osobě škůdcově;
jinak se nárok promlčuje.
1. Přestoupení ustanovení o povinném
hlášení podniků (§ 4.), o vedení
a předkládání seznamů zaměstnancův
a zprostředkovatelů (§ 5.), oznamování,
předkládání a vyvěšování
mzdových a pracovních podmínek (§ 6.),
o dodávkových knížkách a zápisech
v nich (§ 7.), a přestoupení ustanovení
a zákazů uvedených v §§ 30. a 31.
trestají se pokutou do 1000 K č., nebo vězením
až do jednoho měsíce.
2. Přestoupení řádů a tarifních
smluv (§§ 14. až 21.) trestá se pokutou
od 50 do 10.000 K č., nebo vězením až
do tří měsíců.
3. U podnikatelů, skladovních mistrův a zprostředkovatelů,
kteří byli trestáni pro přestupky,
uvedené v odst. 1. a 2., několikráte, může
při opětovném odsouzení úřad
vysloviti jako následek trestu, že jsou vyloučeni
z vykonávání podnikatelské nebo zprostředkovací
činnosti. Přestoupení tohoto zákazu
podléhá trestu vězení do šesti
měsíců.
4. Výkon moci trestní přísluší
politickým úřadům I. stolice.
Tento zákon nabude účinnosti šest měsíců
po vyhlášení.
Ministru sociální péče se ukládá,
aby jej uvedl ve skutek v dohodě se zúčastněnými
ministry.
V novější době byla dělnictvu,
v dílnách zaměstnavatelů pracujícímu,
postupným vybudováním dělnického
ochranného zákonodárství a zavedením
nemocenského a úrazového pojišťování
zajištěna stále účinnější
sociální a právní ochrana, která
nejnověji zákonem o osmihodinové pracovní
době nabyla nového pevnějšího
základu. Kromě toho dělnictvo tovární,
sdružené v pevných odborových organisacích,
zlepšovalo své pracovní a mzdové podmínky
svépomocí.
Naproti tomu domácký dělník byl u
nás doposud (vyjma ustanovení § 78 a živn.
ř. výplata mzdy hotovými penězi) zůstaven
bez ochrany sám sobě.Teprve poslední novelou
nemocenského pojišťování ze dne
15. května 1919 čís. 268. sb. z. a n. stal
se účastným tohoto pojištění.
Domácký dělník zpravidla nezná
nedělního klidu práce, jeho pracovní
doba jest stále 14 až 16 hodinová pracuje od
slunka do slunka. Účinnou ochranu dětí
a žen, které jsou v části odvětví
domáckého průmyslu jediným, v některých
hlavním kmenem domáckého dělnictva,
lze tu nesnadno vykonati, stejně jako zákaz noční
práce a ustanovení o hygienickém zařízení
dílen domáckých dělníků.
Domáčtí dělníci pracují
v nezdravých vlastních dílnách, v
bytech obyčejně o jedné nebo dvou malých
místnostech, jež podle úředních
líčení živnostenských inspektorů
třeba nazvati pelechy, nedůstojnými člověka.
A v takových místnostech domácký dělník
se svou obyčejně četnou rodinou nejen pracuje,
nýbrž zároveň i bydlí, spí,
vaří, stůně i umírá.
Domácké dělníky, nesoustředěné
v tovární dílně, nýbrž
rozptýlené v jejich bydlištích, jest
nesnadno organisovati, a není jim tudíž možno
dosáhnouti svépomocí přiměřené
úpravy mzdových a pracovních podmínek
tou měrou jako ostatním skupinám dělnictva.
Jejich mzdy nelze nazvati existenčním životním
minimem, nýbrž krytím minimálního
živoření přeplněného prací
a strádáním. V tomto nedostatku nejmenší
existenční míry tkví všecka sociální
bída domáckých dělníků,
stín to domáckého průmyslu v cizině
správně nazývaného potící
soustavou (Sweating system).