Zákon ze dne 29, května 1908, č. 35. z. z.
pro Čechy mění a doplňuje se v následujících
paragrafech takto:
Úředníkem ve smyslu obecních zřízení
v Čechách, na Moravě i ve Slezsku může
býti platně ustanoven toliko:
1. kdo je státním občanem republiky Československé,
2. kdo je svéprávný, pokud zákon tento
výslovně nepřipouští výjimky,
a
3. kdo prokázal způsobilost podle § 3., případně
42. tohoto zákona.
Úředníci, ustanovení ve smyslu tohoto
zákona, jsou úředníky veřejnými.
l. V obcích, které mají podle posledního
úředního sčítání
lidu nejméně 3.000 obyvatel, může býti
úředníkem pro obor služby konceptní
ustanoven pouze ten, kdo podal průkaz, že vykonal
studia právnická a státovědecká
a že podrobil se s prospěchem všem theoretickým
státním zkouškám právnickým,
aneb že dosáhl hodnosti doktora práv na některé
tuzemské universitě.
Při obcích s počtem obyvatel mezi 3.000 až
5.000 může zemský výbor na základě
odůvodněného podání obce upustiti
od právnické kvalifikace úředníka
konceptního, jenž má býti ustanoven.
II. Úředníkem pro obor služby účetní
neb pokladniční může býti ustanoven,
kdo prokázal, že s prospěchem absolvoval některou
veřejnou vyšší obchodní školu,
vyšší reálku neb vyšší
gymnasium.
Průkaz o složené zkoušce maturitní
se nežádá.
III. Úředníkem pro obor služby manipulační
může býti ustanoven, kdo podal průkaz,
že jest způsobilý úkony služby
této úspěšně vykonávati;
pro úřad tento stačí věk dokonaných
20let, byť i úředník nebyl svéprávným.
IV. Pokud pro jiné odborné úředníky
(jako na příklad úředníky stavební,
zvěrolékařské, lesní, hospodářské,
archivní a jiné) předepsána jest zvláštní
způsobilost, budiž, ustanovují-li se úředníci
takoví, šetřeno těchto ustanovení.
Při každém obecním zastupitelstvu v
obcích, označených v § 3. tohoto zákona,
budiž ustanoven úředník pro obor služby
konceptní.
Úředník, který dosud při obci
službu konceptní vykonával, může
službu tuto při této obci opatřovati,
byť neprokázal náležitostí, ustanovených
v § 3., odst. 1. tohoto zákona.
Úředník konceptní může
vykonávati také práce služby účetní
a pokladniční, jakož i práce služby
manipulační. V tomto případě
úředník, ustanovený podle tohoto zákona
pro obor služby konceptní, pokládá se
za úředníka konceptního, byť
i kromě prací služby konceptní opatřoval
také jiné úkony úřední.
Obecnímu zastupitelstvu přísluší
usnášeti se o tom, kolik míst úřednických
a pro který obor služby má se zříditi,
a vydati bližší předpisy o jejich ustanovení.
Úředníka, kromě případu
povýšení, volí po provedeném
veřejném konkursu obecní zastupitelstvo volbou
a to nadpoloviční většinou hlasů.
Hlasování o ustanovení úředníka
nesmí se súčastniti ten člen obecního
zastupitelstva, který je z jednání a hlasování
vyloučen podle § 5. novely k obecnímu zřízení
(zákon ze dne 7. února 1919, čís.
76. sb. zák. a nař.).
Prozatímní ustanovení úředníka
nesmí trvati déle jednoho roku.
Pokud ustanovení úředníka není
trvalým, může býti úředník
usnesením obecního zastupitelstva propuštěn,
a to, nebylo-li při přijetí jeho smluveno
jinak, po čtvrtletní výpovědi. Výpověď
může býti dána nejdéle do ukončení
čtvrtého čtvrtletí roku prozatímního.
I. Zastupitelstvu obecnímu přísluší
ustanoviti, jaké příjmy služební
mají míti úředníci při
obci ustanovení.
lI. 1. Neustanovilo-li obecní zastupitelstvo služného
vyššího, činí základní
služné trvale ustanovených úředníků
konceptních ročně aspoň tolik, aby
se rovnalo základnímu služnému druhého
stupně IX. třídy dosavadního systému
hodnostních tříd úředníků
státních. Vedoucí (první) úředník
konceptní, může-li se vykázati po absolvovaných
studiích právnických předběžnou
aspoň pětiletou praxí konceptní, má
nárok na základní služné, rovnající
se základnímu služnému prvního
stupně VIII. třídy dosavadního systému
hodnostních tříd úředníků
státních.
2. Ustanovení o úřednících
konceptních platí též o úřednících
technických, zvěrolékařských
a jiných, kteří podle podmínek konkursních
při ustanovení svém prokázali, že
vykonali studia na vysoké škole a podrobili se s prospěchem
všem předepsaným zkouškám státním.
3. Neustanovilo-li obecní zastupitelstvo služného
vyššího, činí základní
služné trvale ustanoveného úředníka
účetního neb pokladničního
ročně aspoň tolik, aby se rovnalo základnímu
služnému druhého stupně X. třídy
dosavadního systému hodnostních tříd
úředníků státních. Může-li
se takový úředník vykázati
předběžnou aspoň pětiletou praxí
v oboru účetním nebo pokladničním,
má nárok na základní služné,
rovnající se základnímu služnému
prvého stupně IX. třídy dosavadního
systému hodnostních tříd úředníků
státních. Základní služné
trvale ustanoveného úředníka pro obor
služby manipulační, neustanovilo-li obecní
zastupitelstvo služné vyšší, činí
ročně aspoň tolik, aby se rovnalo základnímu
služnému prvého stupně X. třídy
dosavadního systému hodnostních tříd
úředníků státních.
4. Jsou-li u obce ustanoveni jiní úředníci
odborní, od nichž nebyla žádána
vyšší kvalifikace, než od úředníků
manipulačních podle § 3. III. tohoto zákona,
platí o jejich základním služném
ustanovení, platné pro úředníky
manipulační.
5. Jsou-li u obce ustanoveni jiní odborní úředníci
(stavební, lesní, hospodářští
atd.) s vyšší kvalifikací a zkouškami
(vyšší školy lesnické, průmyslové,
hospodářské a pod.), buď jim vyměřeno
základní služné roční
aspoň tak, aby se rovnalo ročnímu základnímu
služnému druhého stupně X. třídy
dosavadního systému hodnostních tříd
úředníků státních. Může-li
se takový úředník vykázati
aspoň pětiletou předběžnou praxí
ve svém oboru, má nárok na základní
služné, rovnající se aspoň základnímu
služnému posledního stupně X. třídy
dosavadního systému hodnostních tříd
úředníků státních.
III. Úředníci, kteří službu
úřední nepřetržitě konali,
mají nárok na pravidelné automatické
zvyšování služného v trienálkách,
činících vždy 12.5% služného
základního, tak dlouho, až se služné
zvýší o 100% proti služnému základnímu.
Trienálky počítají se, není-li
nic výhodnějšího s úředníkem
zvlášť ujednáno, od nastoupení
do služby.
IV. Úředník definitivní má
nárok na příbytečné, jež
se vyměřuje v obcích, majících
do 5.000 obyvatel, 20%, v obcích od 5.000 do 10.000 obyvatel
25% a v obcích větších 30% z celkového
ročního služného úředníkova.
Přijme-li úředník od obce byt naturální,
odpadá tento nárok.
V. Změna v počtu obyvatel má na příjmy
úředníka již ustanoveného a na
jeho služební poměr vliv pouze tehdy, znamená-li
změnu k jeho dobru. Počet obyvatelstva posuzuje
se podle výsledku všeobecného úředního
sčítání lidu.
Povinná doba služební stanoví se zásadně
35 lety, pro úředníky, kteří
podle § 19. II. 1. a 2. nastoupili vzhledem k prokázané
předchozí aspoň pětileté praxi
s vyšším základním služným,
30 lety.
Nároku na výslužné nabývá
úředník trvale ustanovený nepřetržitou
službou u téže obce nejméně desetiletou,
prokáže-li, že se stal bez vlastního zavinění
k další službě neschopným.
Průkazu toho netřeba u úředníka,
který maje již nárok na výslužné
- dosáhl 60 let věku.
Provisorní leta služební započítávají
se do pense.
Stane-li se úředník, který již
aspoň pět let, ale méně než deset
let službu vykonával, bez vlastního zavinění
pro nemoc, poranění neb jinou pohromu, kterou utrpěl
při zastávání své služby,
neschopným k dalšímu vykonávání
služby, budiž s ním naloženo tak, jako by
již plných deset let byl sloužil.
Nároku na výslužné pozbude:
1. Úředník, který vzdá se služby
dobrovolně, aneb vystoupí z ní o své
vůli, neprokázav neschopnosti ke službě,
je-li k podání takového průkazu povinen
podle § 21. tohoto zákona.
Pokud není jiného ustanovení, může
se úředník vzdáti své služby
teprve po čtvrtletní výpovědi.
2. Úředník, který disciplinárním
nálezem byl ze služby propuštěn. Nároku
na výslužné nenabude úředník,
jenž ustanoven byl jen na čas, pokud nebylo smluveno
jinak.
Trvalé i dočasné výslužné
vyměřuje se úředníkům
tím způsobem, že za prvních deset let
ve službě ztrávených připadá
jim kvota 40% platu ročního, který ve službě
činné posléze brali i s příbytečným,
nepočítajíc do toho jakékoli příjmy
vedlejší. U těch, kdož mají naturální
byt, započítává se příbytečné,
na něž by měli nárok.
Každým dalším rokem služebním
pak kvota tato vzrůstá a to při těch
úřednících, kterým jest podle
§ 21. dosloužiti 30 let, o 3%, při ostatních
pak o 2.4% jejich celkového služného za každý
rok, nejvýše však na 100% posledních úředníkových
služebních požitků, do pense vpočítatelných.
Pense úředníkova rovnejž se však,
má-li úředník nezaopatřené
dítky, nejméně platu vdovskému, který
by vdově úředníkově v té
době příslušel, počítajíc
v to příspěvky na vychování
dětí.
Byl-li úředník dočasně dán
na odpočinek a vstoupí pak opět do služby
a odejde později na trvalý odpočinek, počítají
se při vyměření definitivního
výslužného toliko leta, která v činné
službě ztrávil, a nikoli doba, po kterou byl
na dočasném odpočinku.
Vdovský plat vyměřuje se podle služebních
požitků, které by pro vyměření
výslužného manželova byly vpočítatelny,
tím způsobem, že vdově náleží
jako plat vdovský z platu manželova včetně
do 6.000 K 40%, a z toho, co nad to bral, 15%.
Plat vdovský vyplácí se měsíčně
předem.
Spory o příjmy služební a výslužné
úředníka, o zaopatřovací požitky
vdov a sirotků, jakož i ostatní spory, vzešlé
ze služebních poměrů úředníka,
rozhodují se pořadem instancí samosprávných.
V žádném případě však
- a to ani z moci úřední ani ke stížnosti
- není zemský výbor (zemský správní
výbor) oprávněn, úředníka
ve smyslu tohoto zákona ustanoviti.
Úředníci, kteří byli ustanoveni
dříve, než tento zákon nabyl platnosti,
zůstanou - jsou-li státními občany
republiky Československé - i na dále ve svém
dosavadním úředním postavení.
V každém případě přísluší
jim však právo volby, má-li pro budoucnost
jejich služební poměr býti posuzován
na dále podle ustanovení tohoto zákona, či
ne.
Nehledě k tomu zůstávají zvláštní
výhody, přiznané takovýmto úředníkům
jich služební smlouvou, na dále v platnosti.
Slouží-li takový úředník
déle, než dvacet let, od platnosti tohoto zákona
zpět počítaje, není povinen prokazovati
praxi, které nabyl před ustanovením do služby
u obce, aby dosáhl výhody, zabezpečené
jemu § 19. II. tohoto zákona (počáteční
základní služné).
Pokud úředníci ti nebyli již dříve
ustanoveni definitivně, náleží obecnímu
zastupitelstvu učiniti opatření, aby prozatímní
ustanovení jich netrvalo déle, než-li po dobu
jednoho roku ode dne, kdy zákon tento nabyl platnosti,
ač-li podle dřívější úmluvy
nenabývají nároků na ustanovení
trvalé již dříve.
V obcích, které nemají 3.000 obyvatel, přísluší
obecnímu zastupitelstvu usnášeti se o tom,
mají-li zřízena býti místa
úřednická a jaká, vydati bližší
pravidla o ustanovení úředníků,
jakož i určovati pro ně náležitou
kvalifikaci a služné základní. Služné
to musí však - má-li obec aspoň 1500
obyvatel - býti nejméně takové, aby
roční jeho výše rovnala se ročnímu
základnímu služnému třetího
stupně X. třídy dosavadního systému
hodnostních tříd úředníků
státních, v obcích menších pak
aspoň prvého stupně této třídy.
Vykáže-li úředník podle podmínek
konkursu vyšší kvalifikaci, než podle §
3. III. tohoto zákona, budiž mu základní
služné určeno podle této kvalifikace
ve smyslu ustanovení § 19. II. tohoto zákona.
V ostatním platí i pro úředníky
v obcích, majících méně, než
3.000 obyvatel, všechna ustanovení tohoto zákona.
Pro úředníky ustanovené dříve,
než tento zákon nabyl platnosti, platí obdobně
to, co stanoveno jest § 41. tohoto zákona.
Ustanovení tohoto zákona nevztahují se na
úředníky, kteří nevykonávají
úřadu svého u obce jako stálé
a výhradné povolání, dále na
síly výpomocné a jiné zřízence,
kteří ustanovují se, aby vykonávali
podřízenější práce (písaře
na denní plat, cestáře, strážníky
a pod.), konečně na úředníky
statutárních obcí vůbec.
Čl. II. Zákon ze dne 29. května 1908, č.
35, z. z. pro Čechy se změnami v článku
předcházejícím vytknutými platí
též pro Moravu a Slezsko.
Kde mluví se v něm o okresním výboru,
jest tím pro Moravu a Slezsko rozuměti zemský
výbor.
Zákon tento nabývá účinnosti
1. dne měsíce následujícího
po jeho vyhlášení.