Jde, jak z nadpisu návrhu vyplývá, o dva
zákony: 1. o obecních a 2. o okresních úřednících,
jimiž mají býti upraveny především
hmotné poměry úřednictva samosprávného
tak, aby odpovídaly aspoň přibližně
nynějším hospodářským
poměrům, způsobeným světovou
válkou.
Právní a hmotné poměry samosprávného
úřednictva byly dosud zákonně upraveny
toliko v Čechách (zákon ze dne 29.
května 1908, č. 35 z. z. a zákon ze dne 3.
října 1907, č. 63 z. z.), kdežto v ostatních
dvou bývalých korunních zemích podobných
zákonů vůbec nebylo.
Ústavní výbor, jednaje o řečeném
návrhu, uvážil především
všeobecně toto:
1. Úřednictvo samosprávné má
plné právo, aby Národní shromáždění
vyslechlo jeho žádost a upravilo jeho poměry
hmotné aspoň poněkud úměrně
dnešní těžké době. Neboť
jest nesporno, že válkou a jejími následky
utrpěl nejvíce stav gážistů -
úředníci, odkázáni na stálý
plat -, mezi něž patří i úřednictvo
samosprávné. Stačí vzpomenouti, že
zákony z r. 1907 a 1908 určily minimální
služné úředníků samosprávných,
pokud je vůbec stanovily - takto: pro úředníky
konceptní s úplným právnickým
vzděláním 2400 K ročně, pro
úředníky účetní a pokladniční
(vzdělání středoškolské)
1800 K ročně a pro úředníky
manipulační 1440 K. Připočteme-li
k tomu 70% kvinkvenálek, jichž úředník
podle těchto zákonů nejvýše mohl
dosáhnouti, seznáme lehce, že podobná
úprava dnes nemůže stačiti na živobytí.
Z platů, jež zákon zřejmě určil
jako minimální, staly se téměř
veskrze platy maximální, a ještě dnes
lze občas v dennících čísti
konkursy na uprázdněná místa u samosprávy,
kde slibuje se roční služné 2400, 1800,
ba i 1440 K. Tato výměra služného nebyla
skvělá ani v roce 1907 a 1908, tím méně
ovšem lze mluviti o postačitelnosti těchto
platů dnes, kdy mzdy nekvalifikovaných dělníků
a nádeníků dosahují výše
několikonásobné.
2. Poněvadž organisacím úředníků
samosprávných z pochopitelných důvodů
záleželo velmi na tom, aby navrhovaná úprava
jejich poměrů stala se skutkem co nejdříve,
rozhodl se ústavní výbor pro menší
novelisaci příslušných zákonů,
než původně byla navrhována, a to jedině
z toho důvodu, aby přáním samosprávného
úřednictva po uzákonění předlohy
pokud možná rychlém, bylo vyhověno.
Osnovy, jež ústavní výbor předkládá
Národnímu shromáždění,
aby je schválilo, zabývají se proto kromě
několika nutných výjimek, zásadně
pouze oněmi paragrafy dotčených zákonů,
které jednají o hmotných (platových)
poměrech úřednictva, nechávajíce
nezměněná veškerá ostatní
ustanovení těchto zákonů, ač
ovšem ústavní výbor byl si dobře
vědom, že i mnohá z těchto ustanovení
pro změněné poměry (skutečných
a právních) vyžadovala by změny.
3. Šlo o to, rozšířiti platnost obou,
dosud toliko pro bývalé království
České, platných zákonů se změnami,
oběma osnovami navrženými, na Moravu a Slezsko.
(Že současné rozšíření
platnosti obou zákonů na území Slovenska
nelze toho času provésti, nepotřebuje obšírnějšího
vysvětlení). Zde bylo dlužno rozlišovati
zákon o obecních a okresních úřednících.
Kdežto totéž rozšíření
platnosti prvního zákona na Moravu a Slezsko, neskytalo
žádných zvláštních formálních
obtíží, poněvadž poměry
v obcích jsou ve všech třech zemích
zajisté přibližně stejné, bylo
co do druhého zákona napřed uvážiti,
že na Moravě a ve Slezsku není žádných
okresních výborů, jakožto pevně
vybudovaných středních instancí samosprávných
mezi obcí a zemí, a že okresní silniční
výbory na Moravě a ve Slezsku nelze zatím
co do úřednictva na roveň stavěti
českým okresům zastupitelským. Proto
ústavní výbor nemohl se rozhodnouti vyhověti
přáním příslušných
organisací, aby český zákon o okresních
úřednících paušálně
byl novelou rozšířen též na moravské
a slezské silniční výbory.
Tyto výbory zaměstnávají pravidelně
pouze jednu kategorii úřednictva, totiž cestmistry.
S hlediska zákonodárně-technického
jevilo se proto ústavnímu výboru výhodnějším,
upraviti hmotné poměry těchto cestmistrů
krátkým samostatným zákonem obdobně
tak, jak upraveny jsou poměry okresních úředníků
této kategorie v Čechách. To může
se státi ihned, jakmile navrhované zde novely stanou
se zákonem.
Tím vysvětluje se zejména systematika novely
k českému zákonu o obecních úřednících,
která rozvržena jest na 4 články, z
nichž první obsahuje veškeré paragrafy,
jichž změnu ústavní výbor navrhuje,
kdežo článek II. rozšiřuje platnost
celého zákona na Moravu a Slezsko.
Porad v ústavním výboru o těchto osnovách
súčastnili se jednak jako experti delegáti
organisací samosprávného úřednictva
českého, jednak zástupci ministerstev vnitra
a financí. Porady ty předcházely informační
schůze podepsaného referenta s uvedenými
činiteli, v nichž po obšírných
debatách podařilo se nalézti střední
cestu mezi přáním samosprávného
úřednictva a stanoviskem vlády. Ústavní
výbor vzal též na vědomí projevy
organisací okresů, měst a obcí, jakož
i obou zemských výborů: českého
a moravského.
Není pochyby, že navrhovaná zde úprava
hmotných poměrů samosprávného
úřednictva okresního a obecního v
mnohých případech značně zatíží
finance dotčených samosprávných těles.
To platí zejména o obcích malých a
nejmenších, odhodlal-li se však ústavní
výbor přes to k tomuto závažnému
kroku, učinil tak proto, že neviděl jiného
východiska. Uvážil zejména, že
mimořádné hospodářské
poměry, způsobené světovou válkou,
uložily všem obcím u srovnání se
stavem předválečným tak ohromná
břemena finanční, že obce ty musí
snésti i zvýšení platů úřednických,
kteréžto břemeno u srovnání s
ostatními novými břemeny bude často
poměrně dost nepatrné.
Zvláštní poznámky, které zde
následují, týkají se odděleně
obou novel. K tomu budiž jen povšechně podotčeno,
že hmotné poměry obou kategorií úřednictva
samosprávného (obecního a okresního)
upraveny jsou novelami zcela obdobně.
Místo rakouského, vyžaduje se nyní ovšem
československého státního občanství
jako podmínky platného ustanovení ve službách
obecních.
Výslovně prohlašují se úředníci,
ustanovení podle tohoto zákona, úředníky
veřejnými, čímž zákonně
rozřešena otázka, která dříve
mohla býti považována za spornou.
Důsledkem tohoto ustanovení byla i změna
kompetence v § 40, 1. odst.
Velikostní hranice pro obce, které pro službu
konceptní musí ustanoviti kvalifikovaného
právníka (viz § 6), snížena z 5000
obyvatelů na 3000. Ústavní výbor vycházel
z názoru, že o odborné vedení důležité
správy obecní musí se republika co nejlépe
postarati, neboť veřejná správa obecní
jest základem vší ostatní veřejné
(státní a autonomní) správy vůbec.
Úkoly této správy stávají se
každým dnem spletitější a rozsáhlejší,
čímž plně zdůvodněno jest
řečené snížení velikostní
hranice obcí.
Pro výjimečné případy ponechána
však zásada, vyjádřená druhým
odstavcem, podle níž může zemský
výbor obec s počtem obyvatelů mezi 3000 -
5000 (dříve mezi 5000 - 7000) od oné povinnosti
dispemsovati. Takové případy budou jmenovitě:
1. Zvláště nepříznivý
stav obecních financí (obce chudé, zadlužené).
2. Nedostatek právníků, jenž objeví
se snad vzhledem k odchodu mnohých kvalifikovaných
sil na Slovensko, takže bude v jednotlivých případech
pro obec nesnadno, nebo vůbec nemožno, za nabízené
služné sehnati právnickou sílu plně
vyhovující. 3. Zvláštní (venkovská)
povaha jistých obcí, které přes poměrně
velký počet obyvatelů (přes 3000)
nemají ráz městský, nýbrž
vesnický. Takové případy vyskytují
se jmenovitě na Moravě.
Ostatní ustanovení tohoto paragrafu zůstala
nezměněna až na to, že do odstavce IV.
mezi výpočet odborných úředníků
vsunuta kategorie úředníků zvěrolékařských.
(Podobně též v § 19, odst. II. 2).
Zůstal nezměněn až na to, že terminologie
zákona přizpůsobena byla novele k obecním
zřízením (zákon ze dne 7. II. 1919.
č. 76 sb. zák. a nař.): výraz "obecní
výbor" nahrazen výrazem "obecní
zastupitelstvo". Tak stalo se ostatně též
v jiných paragrafech.
V odst. prvním vynechán poukaz na české
obecní zřízení.
Odstavec třetí přizpůsoben novele
k obecním zřízením.
V prvním odstavci vynecháno z dosavadního
textu zákona slůvko "zpravidla", a to
na výslovné přání zúčastněných
kruhů, aby v praxi nemohlo se státi z výjimky
pravidlo a naopak.
S tím souvisí poslední věta druhého
odstavce, nově osnovou přičiněná.
Podle ní bude prozatímní úředník
neosvědčivší se sloužiti nejdéle
pět čtvrtí roku.
V tomto paragrafu tkví největší význam
celé novely. Ústavní výbor přijal
zásadu, že minimální platy obecních
úředníků mají býti určovány
podle stupnice platové pro úředníky
státní, čehož dříve nebylo.
Tato zásada poskytuje obecnímu úřednictvu
výhody, že stane se automaticky účastno
případného budoucího zlepšení
platů státních úředníků.
Postaráno i o to, aby pro případ, že
by napříště měl býti celý
dosavadní systém hodnostních (platových)
tříd státních úředníků
podstatně změněn nebo snad vůbec zrušen,
nenastalo pro obecní úřednictvo nebezpečné
vakuum zákonné (srovn. passus v odst. II. 1, 3 a
5: "dosavadního systému hodnostních
tříd...").
Zástupci vlády, kteří byli
přítomni jednání, poukazovali k tomu,
že §em 19. zavádí se velmi značná
nerovnost mezi poměry státních a obecních
(resp. okresních) úředníků,
poněvadž ve státní službě
začíná na př. absolvovaný právník
XI. třídou, kdežto zde stanoví se jako
počáteční základní
plat obecního úředníka konceptního
plat IX, druhého stupně resp. dokonce VIII. třídy.
Referent poukázal však k tomu, že tím
vyrovnává se rozdíl v nadějích
na další kariéru úředníka,
kteráž u státu jest nepoměrně
větší než ve službách obecních.
Podle jeho názoru jest počáteční
výhoda konceptního úředníka
odůvodněna též tím, aby pro důležitou
službu při obcích venkovských získáváni
byli lidé plně kvalifikovaní, kteří
by jinak zajisté šmahem hrnuli se do služby státní,
takže pro obce zbyl by toliko materiál méně
cenný. Podobné výhody (u srovnání
se státní službou) platí ostatně
již delší dobu na př. též
pro službu zemskou - jmenovitě v Čechách
-, zajisté ne v její neprospěch.
Aby obavám, vyjádřeným zástupci
vlády, bylo aspoň částečně
vyhověno, přijal ústavní výbor
po návrhu referenta rozlišování počátečních
platů úřednických podle toho, může-li
se kompetent vykázati předběžnou
praxí (aspoň 5 letou), čímž
zamezeno, aby příliš mladí kandidáti
- na př. absolvovaní právníci 23 letí
dosáhli ihned VIlI. třídy platové
(jako původně navrhováno bylo organisací
samosprávných úředníků).
Pro konceptní službu stanoveno ostatně ještě
další omezení, takže jen vedoucí
úředník (první; v obcích, jež
mají jen jednoho úředníka konceptního,
ovšem tento) počíná VIII. platební
třídou.
V odst. III. zavedeny místo dosavadních kvinkvenálek
trienálky, jež vypočítávají
se podle jiné než dosavadní soustavy.
Nové jest ustanovení o příbytečném,
resp. naturálním bytě (odst. IV.), kterého
v zákoně starém vůbec nebylo. Ustanovení
tomu rozuměti je tak, že úředník
má zásadně volbu mezi příbytečným
a nabízeným mu naturálním bytem. Přijme-li
však byt, nemůže snad napotom namítati,
že byt má stále tutéž cenu, kdežto
příbytečné roste úměrně
celkovým ročním služným úředníkovým.
Též ustanovení odst. V. jest nové a
in favorem úředníků. Stane se aktuálním
na př. v případě rozloučení
obcí.
Novým textováním §u 21. odstraněna
40 letá služební doba jakožto podmínka
nároku na plnou pensi pro úředníky
bez vysokoškolského vzdělání.
Platí nyní všeobecně zásada
35 leté služby. Ústavní výbor
převzal k tomu ze služební pragmatiky normu,
týkající se úředníků,
starých přes 60 let, čímž aspoň
částečně udržen rozdíl
mezi výše kvalifikovanými (a proto zpravidla
později službu nastoupivšími) úředníky
a ostatními.
Poslední odstavec je nový a stanoví u srovnání
s druhým odstavcem výjimku ve prospěch úředníků,
kteří stali se bez vlastního provinění
neschopnými pro nemoc, poranění neb jinou
pohromu, "kterou utrpěli při zastávání
své služby". Pojem takových pohrom bude
různý při jednotlivých kategoriích
úředníků (na př. stavebních,
policejních atd.).
Obsahuje u srovnání s dosavadním textem jen
nepatrnou změnu v odst. 1., která jest důsledkem
změny §u 21.
Poměry pensistů byly podstatně zlepšeny:
jednak počítá se do výměry
pense i příbytečné, jednak zvýšena
percentní sazba, která určuje - od 11. roku
služebního počítaje - roční
stoupání výšky pense, při čemž
výslovně stanoveno, že pense může
dosáhnouti plné výše posledních
úředníkových služebních
požitků, vpočítatelných do pense.
Poněvadž se všeobecně uznává,
že v nynějších dobách ze všech
vrstev obyvatelstva nejhůře jsou drahotními
poměry postiženy vdovy po gažistech, vyměřil
jim ústavní výbor značně vyšší
pense: Kdežto dříve brala vdova po obecním
úředníkovi z platu manželova až
do 2400 K 40%, a z toho, co nad to bral, dalších 15%,
zvyšuje nynější § 29. uvedenou základnu
na 6000 K, ponechávaje staré sazby percentní.
Tím ihned získají všechny vdovy, jichž
manželé v době úmrtí měli
větší plat než 2400 K, tedy velká
většina jich. Vláda opřela se návrhu
referentova, aby zvýšena byla i přiměřeně
sazba percentní, takže by všecky vdovy - i ty
nejchudší - měly zisk z novely. Ústavní
výbor doufá však, že v těchto zajisté
ne příliš četných případech
vyrovnají mnohé obce dobrovolně pense i těmto
nejnuznějším vdovám.
Dosud rozhodovaly o sporech o příjmech služebních
a jiných hmotných a ostatních otázkách,
vzešlých ze služebního poměru úředníka,
řádné soudy. Referent neshledával
důvodu, proč měl by v tomto směru
zůstati umělý rozdíl mezi státními
a samosprávnými úředníky (obecními
a okresními), když - podle výslovného
ustanovení §u 2. této novely - i tito úředníci
jsou funkcionáři veřejnými,
a navrhl ústavnímu výboru, aby na místo
řádných soudů vstoupily příslušné
instance samosprávné. Rozumí se, že
na spory, které v době, kdy tento zákon nabude
platnosti, byly již u soudů projednávány
(ale neskončeny), ustanovení §u 40. se nevztahuje.
Zásada původního §u 41. zůstala
v celku v novém textování nedotčena.
Stojí na stanovisku, že starší úředníci
nemají býti poškozeni, nýbrž ve
všem na roveň postaveni těm, kteří
teprve po začátku účinnosti novely
do obecních služeb vstoupí. Ba poslední
větou 2. odstavce poskytnuto jim proti novým ještě
jisté výhody spočívající
v tom, že, i zvolí-li si nový zákon
pro posuzování jejich služebního poměru,
mohou si zachovati jisté osobní výhody, jež
vyjednali si kdysi služební smlouvou (na př.
vyšší pensi pro své pozůstalé
a pod.). Passus "pro budoucnost" znamená, že
v žádném případě nelze
na obci žádati podle ustanovení tohoto zákona
něco ex post.
Odstavec 3. souvisí se změnami v §u 19. a znamená
též výhodu pro staré úředníky.
Podobně i odstavec poslední.
Ustanovení tohoto paragrafu zavádí důležitou
novotu. Nenutí sice menší obce - s méně
než 3000 obyv. -, aby zřizovaly úřednická
místa a jaká, nařizuje však, bude-li
místo zřízeno, určité minimální
služné, jehož výška blíží
se v nynějších dobách téměř
existenčnímu minimu. Posud nebylo o úředníky
těchto menších míst zákonem vůbec
postaráno a byli odkázáni úplně
na milost - někdy i na nemilost obecním zastupitelstvům.
Nynější § 42. rozeznává
mezi obcemi od 2999 - 1500 obyv. a obcemi menšími.
Pro obě kategorie stanoví zvláštní
minimální plat.
Při posuzování §u 42. dlužno náležitě
hleděti na důležité nové ustanovení
§u 44., o němž bude níže jednáno.
Zde dlužno dodati, že malé a finančně
slabé obce, které sice nezbytně úředníků
potřebují, nemohly by však bez vážných
hospodářských otřesů platiti
jím zákonem určené požitky, mohou
se proto sdružiti a ustanoviti společně (a
na společný náklad) t. zv. obvodové
tajemníky (úředníky). Tím
zdomácněla by u nás instituce, která,
jak referentu bylo oznámeno, tam, kde již byla zavedena,
se v celku osvědčila.
Paragraf tento jedná o dvou důležitých
zásadách: 1. stanoví pojem úředníka,
na kterého se ustanovení zákona nevztahují.
Nové jest ustanovení, že úředníkem
podle zák. jest jen ten, kdo vykonává svůj
úřad u obce jako "stálé a výhradní
povolání". Tím zmírněn
především dosah ustanovení §u 42.
Rozumí se, že platová a jiná ustanovení
zákona nevztahují se na činovníka,
který jen jaksi excurrendo obstarává úřední
věci obecní, jak v malých obcích bývá
pravidlem (učitelé, rolníci atd.). Ustanovením
o "výhradném" povolání nemá
ovšem na druhé straně býti znemožněno
vykonávati kterékoliv vedlejší "povolání"
v širším smyslu se strany úředníka
obecního (tak na př. včelaření,
provozované ne z pouhé záliby, nýbrž
s úmyslem zištným a pod.). Rozhodnou zde bude
v jednotlivých případech zajisté okolnost,
jde-li o vedlejší povolání (zaměstnanecké),
za které béře obecní úředník
pevně smluvený plat a které je spojeno se
sídelní povinností (úřední
hodiny a pod.). Takovým vedlejším povoláním
zrušila by se zajisté výhradnost povolání
při obci. Při povoláních samostatných
(rolník a pod.), bude rozhodovati v konkrétních
případech skutková podstata.
Rozumí se konečně samo sebou, že v případech,
které lze podřaditi právě projednanému
pravidlu § 44, může obec přec dobrovolně
(smlouvou) poskytnouti podobnému úředníku
hmotných výhod, stanovených touto novelou.
2. Z platnosti tohoto zákona vyloučena jsou zásadně
všecka města statutární. - Dlužno
poznamenati, že jde o zásadu, která platila
již podle zákona starého z roku 1908 pro Čechy.
Vyloučení statutárních obcí
jevilo se nutným pro zvláštní poměry
těchto obcí. Mnohé, jmenovitě větší
(jako Brno a jiné), mají své zvláštní
služební pragmatiky pro úředníky,
které by byly podstatně dotčeny tímto
zákonem, a to způsobem, jehož dosah nelze ani
přesně stanoviti.
Druhý odstavec jeho jest nutný vzhledem k tomu,
že na Moravě a ve Slezsku není okresních
výborů. O významu prvního odstavce,
pojednáno již v poznámkách všeobecných.
Počáteční den účinnosti
určen je tak, aby jednak úřednictvo obecní
dosáhlo výhod, poskytovaných mu novelou co
nejdříve, jednak aby nenastaly povážlivé
obtíže při vypočítávání
peněžních nároků úřednictva,
které by vznikly, kdyby byl počátečným
dnem účinnosti, den vyhlášení
(tedy některý den uprostřed měsíce).
Přání interesentů, aby působnost
zákona stanovena byla některým dřívějším
termínem, než jest den vyhlášky, nebylo
lze z pochopitelných důvodů vyhověti,
poněvadž by to znamenalo dodatečné zatížení
obecních financí.
K §§ 2, 7, 8, 19, 21, 22, 24, 29, 40, 41 a 43, stačí
poznamenati, že obsah jejich jest úplně obdobný
příslušným ustanovením osnovy
předcházející. Odchylky netýkají
se hmotných poměrů úředníkův
a nevyžadují zvláštních vysvětlivek.
§ 3., jest proti původnímu znění
změněn toliko nově dodanou větou,
že pro úředníky účetní,
nebo pokladniční, nežádá se průkaz
o složené zkoušce maturitní. Ustanovení
to obsaženo je sice v obdobném §u zákona
o úřednících obecních, chybělo
však v zákoně o okresních úřednících.
Je jasno, že není důvodů činiti
rozdíl mezi oběma zákony. Věta dodána
jest ostatně jen pro jistotu, poněvadž i podle
původního textu, bylo by při nejmenším
sporno, je-li nutný průkaz vykonané maturitní
zkoušky, poněvadž zákon mluví jen
o tom, že nutno s "prospěchem absolvovati dotčené"
školy.