Zákon ze dne 3. října 1907, čís.
63. z. z. pro Čechy mění se v následujících
paragrafech takto:
Úředníkem může býti platně
ustanoven toliko:
1. kdo je státním občanem republiky Československé,
2. kdo jest svéprávný, pokud zákon
tento výslovně nepřipouští výjimky,
a
3. kdo prokázal způsobilost podle § 3. tohoto
zákona.
Úředníci, ustanovení ve smyslu tohoto
zákona, jsou úředníky veřejnými.
Úředníkem pro obor konceptní služby
může býti ustanoven pouze ten, kdo podal průkaz,
že vykonal studia právnická a státovědecká
a že podrobil se s prospěchem všem theoretickým
státním zkouškám právnickým,
aneb že dosáhl hodnosti doktora práv na některé
universitě tuzemské.
V okresech, v nichž roční průměr
sumy daní přímých, předepsaných
ve třech letech ustanovení úředníka
předcházejících, činí
méně než 150.000 K, a jež podle posledního
úředního sčítání
lidu mají méně než 20.000 obyvatelů,
může úředníkem pro obor služby
konceptní býti ustanoven, kdo podal průkaz,
že s prospěchem vykonal zkoušku maturitní
na vyšším gymnasiu, vyšší reálce,
neb s prospěchem absolvoval školu obchodní
nebo hospodářskou, pokud tyto školy obchodní
nebo hospodářské jsou postaveny na roveň
školám středním.
Úředníkem pro obor služby účetní
neb pokladniční může býti ustanoven,
kdo prokázal, že s prospěchem absolvoval některou
veřejnou vyšší obchodní školu,
vyšší reálku nebo vyšší
gymnasium. Průkaz o složené zkoušce maturitní
se nežádá.
Úředníkem pro obor služby manipulační
může býti ustanoven, kdo podal průkaz,
že jest způsobilý úkony služby
této úspěšně vykonávati;
pro úřad tento stačí věk dokonaných
20 let, byť i úředník nebyl svéprávným.
Úředníkem pro obor služby silniční
(okresní cestmistr) může býti ustanoven,
kdo patřičnou kvalifikaci prokázal.
Pokud pro jiné odborné úředníky
(jako úředníky lesní, hospodářské,
archivální, zvěrolékaře a jiné)
předepsána jest zvláštní způsobilost,
budiž, ustanovují-li se úředníci
takoví, šetřeno těchto pravidel.
Okresnímu zastupitelstvu přísluší
usnášeti se o tom, kolik míst úřednických
a pro který obor služby má se zříditi,
a vydávati bližší pravidla o jejich ustanovení.
Úředníky - kromě případu
povýšení - ustanovuje po provedení veřejného
konkursu okresní výbor volbou, a to nadpoloviční
většinou hlasů.
Hlasování o ustanovení úředníka
nesmí súčastniti se ten člen okresního
výboru, který je s tím, o jehož ustanovení
se hlasuje, příbuzen nebo sešvakřen
v prvním nebo druhém stupni.
Prozatímní ustanovení úředníka
nesmí trvati déle jednoho roku. Pokud ustanovení
úředníka není trvalým, může
býti úředník usnesením okresního
výboru propuštěn, a to - nebylo-li při
přijetí jeho smluveno jinak - po čtvrtletní
výpovědi. Výpověď může
býti dána nejdéle do ukončení
čtvrtého čtvrtletí roku prozatímního.
Z usnesení okresního výboru může
býti podáno odvolání k okresnímu
zastupitelstvu.
I. Zastupitelstvu okresnímu přísluší
ustanoviti, jaké příjmy služební
mají míti úředníci okresního
výboru.
II. 1. Neustanovilo-li okresní zastupitelstvo služné
vyšší, činí základní
služné trvale ustanovených úředníků
konceptních ročně aspoň tolik, aby
se rovnalo základnímu služnému druhého
stupně IX. třídy dosavadního systému
-hodnostních tříd úředníků
státních. Vedoucí (první) úředník
konceptní, může-li se vykázati po absolvovaných
studiích právnických předběžnou
aspoň pětiletou praxí konceptní, má
nárok na základní služné, rovnající
se základnímu služnému prvého
stupně VIII. třídy dosavadního systému
hodnostních tříd úředníků
státních.
2. Ustanovení o úřednicích konceptních
platí též o úřednících
technických, zvěrolékařských
a jiných, kteří podle podmínek konkursních
při ustanovení svém prokázali, že
vykonali studia na vysoké škole a podrobili se s prospěchem
všem předepsaným zkouškám státním.
3. Je-li úředník technický ustanoven
pro konání služby v několika okresech
zastupitelských, rozumí se služným ve
smyslu tohoto paragrafu úhrnné příjmy
služební, které úředník
přijímá ode všech těchto okresů.
V tomto případě jsou jednotlivé okresy,
není-li nic jiného zvlášť ujednáno,
povinny přispívati stejným dílem na
jeho služební plat.
4. Je-li okresní zvěrolékař současně
pověřen funkcemi zvěrolékaře
městského v sídle okresního zastupitelstva,
počítají se do služného ve smyslu
tohoto paragrafu úhrnné příjmy služební,
které úředník ten přijímá
od okresního zastupitelstva i od města, pokud snad
nebylo jinak ujednáno,
5. Neustanovilo-li okresní zastupitelstvo služného
vyššího, činí základní
služné trvale ustanoveného okresního
cestmistra, jakož i úředníka účetního
nebo pokladničního ročně aspoň
tolik, aby se rovnalo základnímu služnému
druhého stupně X. třídy dosavadního
systému hodnostních tříd úředníků
státních. Může-li se takový úředník
vykázati předběžnou aspoň pětiletou
praxí v oboru účetním nebo pokladničním
(resp. u okresního cestmistra v oboru stavby silnic), má
nárok na základní služné, rovnající
se základnímu služnému prvého
stupně IX. třídy dosavadního systému
hodnostních tříd úředníků
státních. Základní služné
trvale ustanoveného úředníka pro obor
služby manipulační, neustanovilo-li okresní
zastupitelstvo služného vyššího,
činí ročně aspoň tolik, aby
se rovnalo základnímu služnému prvého
stupně X. třídy dosavadního systému
hodnostních tříd úředníků
státních.
6. Jsou-li u okresního výboru ustanoveni jiní
úředníci odborní, od nichž nebyla
žádána vyšší kvalifikace,
než od úředníků manipulačních
podle §u 3. tohoto zákona, platí o jejich základním
služném ustanovení, platné pro úředníky
manipulační.
7. Jsou-li u okresního výboru trvale ustanoveni
jiní odborní úředníci (stavební,
lesní, hospodářští atd.) s vyšší
kvalifikací a zkouškami (vyšší školy
lesnické, průmyslové, hospodářské
a pod.), buď jim vyměřeno základní
služné roční tak, aby se rovnalo aspoň
ročnímu základnímu služnému
druhého stupně X. třídy dosavadního
systému hodnostních tříd úředníků
státních. Může-li se takový úředník
vykázati předběžnou aspoň pětiletou
praxí ve svém oboru, má nárok na základní
služné, rovnající se aspoň ročnímu
základnímu služnému posledního
stupně X. třídy dosavadního systému
hodnostních tříd úředníků
státních.
III. Úředníci, kteří službu
úřední nepřetržitě konali,
mají nárok na pravidelné automatické
zvyšování služného v trienálkách,
činících vždy 12.5% služného
základního, tak dlouho, až se služné
zvýší o 100% proti služnému základnímu.
Trienálky počítají se, není-li
nic výhodnějšího s úředníkem
zvlášť ujednáno, od nastoupení
do služby.
IV. Úředník definitivní má
nárok na příbytečné, jež
se vyměřuje v obcích, majících
do 5000 obyvatel, 20 %, v obcích od 5000 do 10.000 obyvatel
25% a v obcích větších 30% z celkového
ročního služného úředníkova.
Rozhodným pro výpočet příbytečného
je počet obyvatel oné obce, kde je sídlo
okresního výboru. Přijme-li úředník
od okresu byt naturální, odpadá tento nárok.
V. Změna v počtu obyvatel má na příjmy
úředníka již ustanoveného a na
jeho služební poměr vliv pouze tehdy, znamená-li
změnu k jeho dobru. Počet obyvatelstva posuzuje
se podle výsledku všeobecného úředního
sčítání lidu.
Povinná doba služební stanoví se zásadně
35 lety, pro úředníky, kteří
podle §u 19. lI. 1. a 2. nastoupili vzhledem k prokázané
předchozí aspoň pětileté praxi
s vyšším základním služným,
30 lety.
Nároku na výslužné nabývá
úředník trvale ustanovený nepřetržitou
službou u téhož okresu nejméně
desetiletou, prokáže-li, že se stal bez vlastního
zavinění k další službě
neschopným.
Průkazu toho netřeba u úředníka,
který maje již nárok na výslužné
- dosáhl 60 let věku.
Provisorní léta služební započítávají
se do pense.
Stane-li se úředník, který již
aspoň pět let, ale méně než 10
let službu vykonával, bez vlastního zavinění
pro nemoc, poranění neb jinou pohromu, kterou utrpěl
při zastávání své služby
anebo následkem vykonávání služby,
neschopným k dalšímu vykonávání
služby, budiž s ním naloženo tak, jako by
již plných deset let byl sloužil.
Nároku na výslužné pozbude:
1. Úředník, který vzdá se služby
dobrovolně, aneb vystoupí z ní o své
vůli, neprokázav neschopnosti ke službě,
je-li k podání takového průkazu povinen
podle § 21. tohoto zákona.
Pokud není jiného ustanovení, může
se úředník vzdáti své služby
teprve po čtvrtletní výpovědi.
2. Úředník, který disciplinárním
nálezem byl ze služby propuštěn.
Nároku na výslužné nenabude úředník,
jenž ustanoven byl jen na čas, pokud nebylo smluveno
jinak.
Trvalé i dočasné výslužné
vyměřuje se úředníkům
tím způsobem, že za prvních deset let
ve službě ztrávených připadá
jim kvota 40% platu ročního, který ve službě
činné posléze brali, i s příbytečným,
nepočítajíc do toho jakékoliv příjmy
vedlejší. U těch, kdož mají naturální
byt započítává se příbytečné,
na něž by měli nárok.
Každým dalším rokem služebním
pak kvota tato vzrůstá, a to při těch
úřednících, kterým jest podle
§ 21. dosloužiti 30 let, o 3%, při ostatních
pak o 2.4% jejich celkového služného za každý
rok, nejvýše však na 100% posledních úředníkových
služebních požitků, do pense vpočítatelných.
Pense úředníkova rovnejž se však,
má-li úředník nezaopatřené
dítky, nejméně platu vdovskému, který
by vdově úředníkově v té
době příslušel, počítajíc
v to příspěvky na vychování
dětí.
Byl-li úředník dočasně dán
na odpočinek a vstoupí pak opět do služby
a odejde později definitivního výslužného
toliko léta, která v činné službě
ztrávil, a nikoli doba, po kterou byl na dočasném
odpočinku.
Vdovský plat vyměřuje se podle služebních
požitků, které by pro vyměření
výslužného manželova byly vpočítatelny,
tím způsobem, že vdově náleží
jako plat vdovský z platu manželova včetně
do 6.000 K 40% a z toho, co nad to bral, 15 procent. Plat vdovský
vyplácí se měsíčně předem.
Spory o příjmy služební a výslužné
úředníka, o zaopatřovací požitky
vdov a sirotkův, jakož i ostatní spory, vzešlé
ze služebních poměrů úředníka,
rozhodují se pořadem instancí samosprávných.
V žádném případě však
- a to ani z moci úřední ani ke stížnosti
- není zemský výbor oprávněn
úředníka ve smyslu tohoto zákona ustanoviti.
Pravidla o úřednících již ustanovených.
Úředníci, kteří byli ustanoveni
dříve, než tento zákon nabyl platnosti,
zůstanou jsou-li státními občany republiky
Československé - i na dále ve svém
dosavadním úředním postavení.
V každém případě přísluší
jim však právo volby, má-li pro budoucnost
jejich služební poměr býti posuzován
na dále podle ustanovení tohoto zákona, či
ne. Nehledě k tomu, zůstávají zvláštní
výhody, přiznané takovýmto úředníkům
jich služební smlouvou, na dále v platnosti.
Slouží-li takový úředník
déle, než 20 let od platnosti tohoto zákona
zpět počítaje, není povinen prokazovati
praxi, které nabyl před ustanovením do služby
u okresu, aby dosáhl výhody, zabezpečené
mu §em 19, lI. tohoto zákona (počáteční
základní služné).
Pokud úředníci ti nebyli již dříve
ustanoveni definitivně, náleží okresnímu
zastupitelstvu učiniti opatření, aby prozatímní
ustanovení jich netrvalo déle, nežli po dobu
jednoho roku ode dne, kdy zákon tento nabyl platnosti,
ač-li podle dřívější úmluvy
nenabývají nároku na ustanovení trvalé
již dříve.
Ustanovení tohoto zákona nevztahují se na
úředníky, kteří nevykonávají
úřadu svého u okresu jako stálé
a výhradné povolání, dále na
síly výpomocné a jiné zřízence,
kteří se ustanovují, aby vykonávali
podřízenější práce (písaře
na denní plat, cestáře a pod.).
Zákon tento nabývá účinnosti
1. dne měsíce, následujícího
po jeho vyhlášení.