Rozhodnutí.
1. V rozhodnutí třeba vysloviti, zda a za jakých
podmínek se povoluje zamýšlený podnik
s veškerým svým příslušenstvím.
2. Dále musí tam býti stanoveny: předmět
a rozsah práv na užívání a na
vyvlastnění, odškodné vyšetřené
správním úřadem, opatření
zajišťovací pro styk s jinými elektrickými
děly, povinnost opatření tato udržovati,
nésti výlohy s tím spojené, jakož
i výlohy řízení povolovacího,
a musí býti předepsána lhůta,
ve které jest uvésti dílo v činnost,
jakmile rozhodnutí vejde v moc práva.
3. Bližší ustanovení budou vydána
nařízením.
Uvedení v činnost.
1. Dokončení díla ohlásí podnikatel
schvalovacímu úřadu, který buď
sám, neb úřadem první stolice (§
17., odst. 1.) komisí zjistí, zda-li dílo
odpovídá veškerým podmínkám
povolení a podle výsledku rozhodne, zda se dílo
může uvésti v činnost.
Komisionelní zjištění musí se
provésti nejdéle do 14 dnů po oznámení
a musí k němu býti pozváni veškeří
zájemníci (§ 19., odst. 4.).
2. o útratách platí obdobně ustanovení
§ 19.
Změna neb rozšíření podniku.
Též každá změna nebo rozšíření
elektrických děl musí býti před
zahájením stavby oznámena schvalovacímu
úřadu, žádá-li se za povolení
práv na užívání neb vyvlastnění
nemovitostí, neb jde-li o změny, které mohou
míti vliv na státní vedení slaboproudá
(zvýšení napětí).
Třeba-li, provede se před schválením
komisionelní řízení.
Přípravné práce.
Zemská politická správa může
na určitou dobu, kterou z podstatných důvodů
lze prodloužiti, povoliti ku zvláštní
žádosti přípravné práce
pro zřízení elektrického podniku.
Povolení toto zahrnuje v sobě právo vstupovati
na cizí pozemky vyjma železniční, vyšetřovati
na nich půdu a prováděti tam i jiné
technické práce, potřebné ku vypracování
stavebního návrhu.
Škoda těmito pracemi způsobená musí
býti poškozenému nahražena. O nutnosti
výkonu jednotlivých prací rozhoduje politický
úřad prvé stolice, jenž stanoví
s výhradou dovolání se řádných
soudů ve lhůtě tříměsíční
- odškodné za způsobenou škodu.
O vykonatelnosti platí obdobně předpisy §
14., odst. 4. a 5.
Ohledně pozemků železničních
rozhoduje správa železniční.
Odvolání.
1. Ve sporech o rozsahu a lhůtě okleštění
a v případech §§ 8. a 9., odst. 3. a §
23., rozhoduje s konečnou platností politický
úřad prvé stolice. V ostatních záležitostech
připouští se odvolání, nejde-li
o dvě souhlasná rozhodnutí.
2. o odvoláních rozhoduje v nejvyšší
stolici ministerstvo veřejných prací.
3. odvolání nutno podati ve 4 týdnech počínaje
dnem následujícím po dni dodání
výměru. Ostatně platí pro odvolání
předpisy zákona ze dne 12. května 1896, č.
101 ř. z., na Slovensku uherského zákonného
čl. XX z r. 1901.
Přenos energie přes hranice.
K přenosu elektrické energie přes hranice
československého státu třeba zvláštního
povolení. Toto udílí ministerstvo veřejných
prací v dohodě se súčastněnými
ministerstvy.
Dosavadní podniky.
Elektrické podniky, které jsou již v provozu,
kdy zákon tento vstoupil v účinnost, použíti
mohou výhod tohoto zákona jen tenkráte, budou-li
prohlášeny za všeužitečné.
Ochrana zájmů veřejných.
1. Ministerstvo veřejných prací jest oprávněno
naříditi, aby elektrického díla neúplně
využitého bylo ve veřejném zájmu
a v rámci soustavné elektrisace náležitě
využitkováno, dá-li se toho docíliti
bez újmy pravidelného provozu tohoto díla,
a pak-li toho majitel neučiní ve lhůtě
úřadem stanovené.
2. Pokud by tím majiteli díla vzešla majetková
újma, poskytne se mu náhrada, která se vyšetří
způsobem v § 16. naznačeným.
3. Jsou-li nesprávně vedeným provozem elektrických
podniků aneb neoprávněnými cenami
za proud vážně ohroženy zájmy veřejné,
jest ministerstvo veřejných prací oprávněno,
po slyšení majitele podniku naříditi,
aby zjednal nápravu; neodstraní-li podnik závady
během lhůty jemu stanovené, zmocňuje
se ministerstvo veřejných prací, aby zařídilo,
čeho za daných okolností za šetření
hospodárnosti provozu podniku jest třeba k ochraně
zájmu veřejného.
Opatření toto stane se na útraty a nebezpečí
majitele podniku.
Elektrárenský poradní sbor.
1. K podávání dobrých zdání
o zamýšlených nařízeních
prováděcích a technických předpisech,
jakož i o nejdůležitějších
opatřeních v záležitostech elektrického
hospodářství, zřídí
se při ministerstvu veřejných prací
poradní sbor, do něhož budou jmenováni
zástupcové zemí a jiných samosprávných
korporací, vědy, zemědělství,
průmyslu a živností, odborných sdružení,
elektrických podniků a odběratelů
elektrické energie, jakož i dělnictva elektrických
podniků.
2. Složení a řád tohoto sboru stanoven
bude nařízením.
Zákon tento vstupuje v účinnost čtyři
neděle po prohlášení.
Provedení tohoto zákona a vydání prováděcích
nařízení ukládá se ministru
veřejných prací spolu se súčastněnými
ministry.
Opatření levné energie elektrické
vyrobené na domácích zdrojích (vodních
silách a ložiskách paliva) jest pro veškeré
výrobce a i širokou veřejnost za účelem
zlevnění a zvýšení výroby
a získání výhodného a laciného
světla nevyhnutelně nutným opatřením
tím zlepší se též podstatně
celková bilance státu.
Zasažení státu do řešení
tohoto mimořádně důležitého
úkolu národohospodářského jest
nezbytné nutným jednak proto, že hospodárné
zásobení energií jest obecnou potřebou
veškerého obyvatelstva státu a jednak, že
stát sám jest jedním z největších
spotřebitelů energie pro různé své
podniky (dráhy, doly, veřejné budovy a jiné).
Úkolem státu jest přičiniti se o to,
aby elektrisace byla prováděna soustavné,
neboť jedině tím možno odstraniti nehospodárný
pohon drobnými tepelnými motory, v nichž se
namnoze plýtvá palivem. Při dnešním
způsobu výroby energie různými motory
spotřebuje se v nich téměř polovina
veškeré domácí těžby uhlí.
Soustavnou elektrisací, t. j. účelným
soustředěním výroby energie, postupným
zřízením jednotné rozvodné
sítě v celém československém
státě a racionelním využitím
vodních sil lze značné množství
paliva ušetřiti. Okolnost tato má pro republiku
naši mimořádný význam s ohledem
na to, že většina našich dolů by
byla při dosavadní těžbě uhlí
v dohledné době vyčerpána.
Dle předběžného šetření
možno v celé republice na vodních silách
využitkovati účelně 800.000 k. sil,
jimiž by bylo možno ušetřiti ročně
okrouhle 6,000.000 tun uhlí.
Jest tudíž elektrisace hlavním činitelem
v hospodářství s přírodními
zdroji energie naší republiky.
Jakkoliv se všeobecně uznává, že
zájem státu na provádění elektrisace
republiky lest mimořádně veliký, přece
v odborných kruzích a i v širších
vrstvách obyvatelstva převládá názor,
aby výhradný státní elektrárenský
monopol nebyl zaveden. Nehledě ku značné
sumě, která jest dnes v elektrických podnicích,
na území státu našeho se nalézajících,
investována a jejíž opatření
by v dnešní době mělo nepříznivý
vliv na státní finance, dlužno míti
též na mysli, že převážná
část jmenovaných podniků jest v rukou
samosprávných korporací, u nichž by
se snahy, převésti hospodaření elektrickou
energií výhradné do rukou státu, potkaly
s rozhodným odporem. Poradné schůze v ministerstvu
veřejných prací se zástupci výrobců
a konsumentů energie, se zástupci státní
a autonomní správy, jakož i se zástupci
vědy a průmyslu vyzněly také jednomyslné
v ten návrh, aby stát spolu se zemskými autonomními
správami a elektrárenskými autonomními
svazy, stolicemi, okresy a obcemi zakládal smíšené
výrobní elektrárenské společnosti,
které by stavěly tepelné elektrárny
a hlavní rozvodné sítě a jež
by proud na vodních silách státem a zeměmi
budovaných odebíraly a spolu s proudem vyrobeným
ve svých elektrárnách konsumentům
dodávaly.
S ohledem na značné náklady jež elektrisace
vyžaduje, jest nezbytně nutno, aby účastenství
na elektrárenských podnicích rozděleno
bylo pokud možno na všechny veřejné činitele,
mající na opatření elektrické
energie zájem, přičemž by se nijak nevylučovala
možnost soukromého podnikání.
Stát účastní se jednak na budování
vodních sil, na které věnuje okrouhle dvě
třetiny povoleného obnosu a jednak se súčastní
na kmenovém kapitálu elektrárenských
smíšených společností všeužitečných,
kde veřejné korporace budou míti kapitálovou
převahu.
Vláda má na mysli výstavbu vodních
sil především na oněch vodních
stavbách úpravných a uplavňovacích,
které na náklad veřejný jsou již
zbudovány, kde ale síla ubíhá nevyužita
a chce výstavbu provésti za krytí nákladu
v onom poměru, jak stát i země na zřízení
původních staveb přispívaly. Tímto
způsobem zjednoduší se jednání
se zájemníky a zaručí se solidní
i rychlé provedení staveb.
Poněvadž však tyto stavby slouží
též jiným účelům veřejným,
na př. plavbě, zadržení velkých
vod, zásobení vodou, nutno pohon celého vodního
díla hydrocentrálami doplněného ponechati
správě veřejné, aby všecky zájmy,
jimž dílo to sloužiti má, co nejdokonaleji
byly ochráněny.
Vzhledem k tomu, že pohon děl vodních na různých
tocích při zvláštní jednotnosti
sítě vodotečí v jednotlivých
zemích republiky vzájemně souvisí
a v celé jedné zemské oblasti říční
jednotně řízen býti musí a
dále, že výhod využitkování
vodních sil má spravedlivě dostati se co
možná všem zájemníkům celého
ovodí soustavy říční a nikoliv
jen místním zájemníkům, plyne
znova, že všecky vodní síly, způsobilé
k zásobování obyvatelstva jistého
území elektrickou energií, musí býti
spojeny v jedinou síť rozvodnou a vzájemně
vyrovnávací, a že musí provedena býti
výstavba jich státem za případné
účastí zemí, při čemž
pohon vodních sil na oněch dílech, které
na odtok vody mají patrný vliv, zůstane svěřen
jedině správě veřejné.
Nutnost opatřiti co nejdříve dělnictvu
našich průmyslových podniků zaměstnání
vede správu státní, aby co nejintensivněji
podporovala vytvoření oněch projektů
elektrických, které buď stavebně již
daleko pokročily, neb které umožňují
svou povahou brzké provedení; při tom má
státní správa na mysli hlavní účel
celé akce, t. j. brzké opatření levné
energie elektrické našemu průmyslu, živnostem
i zemědělství. Při provádění
staveb bude pokud možno vzat stejnoměrně zřetel
na podniky v celém území státu dle
populace a dle místní potřeby energie.
S vyšetřováním vodních sil na
Slovensku mohlo býti teprve započato a nelze tudíž
dnes uvésti ony vodní síly, k jichž
vybudování by se mohlo ihned přikročiti.
Preliminován jest však dostatečný náklad,
aby s prováděním akce stavební i v
tomto území bez odkladu se mohlo začíti.
Rentabilita vodních sil, na jichž výstavbu
se pomýšlí, bude zabezpečena, jakmile
bude možno spotřebovati vodními silami vyrobenou
energii alespoň do 60% celkového výkonu Získanou
energii odebírati budou všeužitečné
výrobní společnosti (smíšené),
které vyráběti budou proud v centrálách
tepelných, spojených s vodními silami hlavním
vedením.
Vodní síly, jež možno získati na
splavněných a upravených tocích a
při nichž přípravné práce
nejdále pokročily, jsou obsaženy v následujícím
výkaze:
| Les Království.........
Nymburk................. Dol. Vltava.............. Přelouč................... Kroměříž................. Moravice (I.díl.)....... | 1200 1300 2600 1400 820 -- | 2.08 3.1 15.0 3.2 3.0 8.3 |
| 1.2
2.7 10.0 2.8 1.8 5.0 | 0.6 0.8 0.55 -- 0.5 -- | 5.5 6.0 15.0 6.5 4.3 20.0 | |
Úhrnem.... | -- | 33.68 | 3.5 | 2.45 | 57.3 |
Dále počítá se s příspěvkem
státním na započetí stavby vodních
sil v jižních Čechách 3 mil. K, západních
Čechách 1.5 mil. K, v západní Moravě
6.5 mil. K a na Slovensku 15.5 mil. K.
Stavební náklady ve výkaze tomto uvedené
jsou pateronásobné předválečných.
Vodními silami ve výkaze uvedenými průměrně
při plném jich využitkování ročně
vyrobiti 57 mil. kw hodin, čímž možno
ušetřiti 15.000 vagonů hnědého
uhlí.
Pokud jde o státní vklady ve smíšených
společnostech, dlužno uvésti, že se předpokládá
založiti v oblasti republiky devět velikých
elektrárenských podniků, které provedou
soustavně elektrisaci příslušných
oblastí. Po letech, až bude nutno sítě
podniků těch spolu spojiti, nebude vyloučena
možnost, že nastane postupná fuse těchto
podniků. Počátečné vklady státní
v podnicích (společnostech) těch budou následující:
| Středočeské elektrárny...................
Východočeské » ................... Západočeské » ................... Jihočeské » .................. Západomoravské elektrárny........... Středomoravské » ........... Moravsko-slezské » .......... Západoslovenské » .......... Východoslovenské » .......... | 3.0 3.0 3.0 3.0 3.0 1.0 3.0 3.0 3.0 | 0.75 -- 1.50 0.75 -- 0.5 0.75 0.75 -- |
Úhrnem.......... | 25.0 | 5.00 |
Při tvořeni jmenovaných smíšených
společností bude přísně dbáno
toho, aby kapitál veřejných činitelů
obnášel vždy více, než polovinu celkového
kmenového kapitálu společnosti, aby rozhodující
vliv na veškeré počínání
společností byl činitelům veřejným
trvale zajištěn a aby udržena byla trvale povaha
obecně prospěšného podniku.
Vklady spláceny budou dle postupu stavby. K dalšímu
zvyšování vkladů nebude stát
stanovami společností (společenskými
smlouvami) vázán. Část investic uhražena
bude vydáním dílčích dlužních
úpisů a hypotekárními zápůjčkami.
Vzhledem k tomu, že nebude možno roku 1919 se stavbou
všech vodních sil započíti, a že
jenom část smíšených společností
bude roku toho založena, bude v roce 1919 ze státních
prostředků uvolněna nanejvýše
částka 8,000.000 K.
Nestačí však pouze finanční účast
státu, aby elektrisace našeho státního
území byla racionelně provedena, nýbrž
jest nutna úprava celé řady právních
poměrů, má-li výstavba elektrických
podniků díti se nerušeně a s plným
ohledem na jejich technické potřeby.
Veřejná povaha všeužitečných
elektrických podniků, která jest dokumentována
finanční účastí státu
a ostatních veřejných korporací při
jejich zřízení a převážným
vlivem těchto faktorů na jejich veden, vede státní
správu k tomu, že obmezujíc v určitých
směrech majetková práva soukromá a
umožňujíc používání
majetku veřejného, propůjčuje za určitých
podmínek jmenovaným elektrickým podnikům
celou řadu důležitých oprávnění,
kterými jim usnadňuje provedení výroben
i elektrických sítí rozvodných. Návrh
zákona upravuje z toho důvodu také schvalovací
řízení tak, aby schválení podniku
se provedlo v době co možno nejkratší.