Na základě usnesení Národního
shromáždění nařizuje se:
Finanční účast státu.
Na soustavnou elektrisaci v státě československém
povoluje se částka 75,000.000 K, jež v letech
1919 až 1928 zařaděna bude ve lhůtách
do státního rozpočtu.
Peněz těchto použije se na vybudování
vodních elektráren a na účast státu
na elektrických podnicích tvořících
podstatnou část soustavné elektrisace československého
státu, v nichž zastoupeny budou země neb korporace
místní samosprávy, které buď
samy aneb s dosavadními elektrárenskými družstvy
převezmou alespoň šedesát percent základního
kapitálu podniku a zajistí si trvale rozhodující
vliv na jeho správu.
Roku 1919 uvolní se z povolených prostředků
8,000.000 korun.
Všeužitečné podniky.
1. Podniky pro výrobu aneb dodávku elektrické
energie pro všeobecnou potřebu (elektrické
podniky), náležející státu neb
zemi neb korporacím místní samosprávy
neb společnostem zřízeným podle §
2., slouží-li soustavné elektrisaci, může
ministerstvo veřejných prací po dohodě
se súčastněnými ministerstvy a zemskými
autonomními správami prohlásiti za všeužitečné.
Toto prohlášení nahražuje koncessi k živnostenskému
provozování výroby a rozvodu elektrické
energie podle ministerského nařízení
ze dne 25. března 1883, č. 41 ř. z., na Slovensku
podle uherského zákonného čl. XVII
z r. 1884.
2. Za stejných podmínek mohou býti prohlášeny
všeužitečnými elektrické podniky
výdělkových a hospodářských
družstev podle zákona ze dne 9. dubna 1873, č.
70 ř. z., na Slovensku podle uherského zákonného
čl. XXIII z r. 1898 (zákona ze dne 15. dubna 1919,
č. 210 sb. zák. a nař.) zřízených,
vyhoví-li tato družstva a jejich podniky dalším
podmínkám, které ministerstvo veřejných
prací vydá nařízením.
Žádost za prohlášení podniku za všeužitečný.
1. K žádosti za prohlášení elektrického
podniku za všeužitečný nutno připojiti
průkaz o jeho právní existenci, o účasti
veřejných korporací na podniku a veškeré
podklady, z nichž je patrno zařízení
podniku po stránce právní, technické
a hospodářské.
2. Ve výměru, jímž se podnik prohlašuje
za všeužitečný, budou vymezena jeho práva,
jakož i povinnosti v zájmu veřejném
i vůči interessentům.
Výhody finanční.
1. Elektrickému podniku může býti uděleno
právo vydati v určité sumě dílčí
dlužní úpisy.
Pro tyto platí obdobně předpisy zákona
ze dne 27. prosince 1905, čís. 213 ř. z.
(na Slovensku uherský zákonný čl.
XXXVI z r. 1876).
2. Ministerstvo financí může všeužitečným
elektrickým podnikům propůjčiti dočasně
výhodu, že částky sloužící
k zúrokování zápůjček
hypotekárně zajištěných nemají
býti zahrnovány v základ pro zdanění
podle druhé hlavy zákona ze dne 25. října
1896, č. 220 ř. z. (pro Slovensko podle uherského
zákonného čl. VIII z r. 1909 a zákonných
čl. LIII z r. 1912 a XXXIV z r. 1916).
Výhody právní
1. Prohlášením elektrického podniku
za všeužitečný dostane se mu v mezích
schváleného projektu těchto dalších
výhod:
a) práva bezplatně neb za uznávací
činži užívati železničních,
silničních, cestních, vodních a vodocestných
pozemků, jež se nalézají ve správě
státní;
b) právo bezplatně užívati pozemků
železničních, silničních, cestních
a vodních, jež jsou ve správě ostatních
veřejných korporací, neb soukromých
společností, pro elektrická vedení
průchodní, pro vedení k účelům
státním, aneb k účelům veřejné
dopravy;
c) práva užívati za přiměřenou
náhradu jiných veřejných a soukromých
pozemků;
d) nárok na vyvlastnění nemovitostí
a práv, po případě nárok na
zřízení služebností (§ 13.).
Práva užívací.
1. Všeužitečným elektrickým podnikům
dovoluje se v mezích § 7.:
a) zřizovati a udržovati vedení elektrická
s příslušenstvím;
b) zřizovati a udržovati stanice spojovací
a transformační;
c) odstraňovati překážející
stromoví (okleštění).
Z užívání podle a) a b) vyloučeny
jsou pozemky sloužící účelům
bohoslužebním, hřbitovy, nádvoří
a vojenská opevnění.
2. Okleštění přípustno jest pouze
v rozsahu nezbytně nutném ku zřízení
a udržování rozvodných sítí
a zamezení poruch při provozu.
3. Před uvedením díla do provozu provede
okleštění na vyzvání elektrického
podniku v přiměřené lhůtě
majitel neb užívatel nemovitosti. (správa veřejného
pozemku); uplyne-li lhůta marně, neb je-li nebezpečí
z prodlení, může okleštění
provésti oprávněný podnik. Za provozu
díla provádí okleštění
v každém případě elektrický
podnik v dohodě s majitelem neb užívatelem
(správou) pozemku. Podnik hradí vždy výlohy
s okleštěním spojené.
4. Při výkonu užívacích práv
nutno co nejvíce šetřiti použité
nemovitosti i práv majitele neb užívatele pozemku
a osob třetích. Pozemek nutno uvésti po jeho
užití s urychlením do náležitého
stavu. Jiných zařízení (železničních,
silničních, telegrafních a telefonních,
melioračních, plynovodů a vodovodů,
kanálů a pod.), která jsou na pozemku neb
v pozemku, nutno náležitě šetřiti.
5. Vedení musí býti provedeno se šetřením
krás přírodních a krajinných
historických památek a uměleckých
staveb.
Výkon užívacích práv.
1. Elektrické podniky všeužitečné
mohou pro zřizování a udržovaní
rozvodných sítí a jich příslušenství
užívati pozemků nacházejících
se ve správě veřejné v mezích
§ 7. jen tehdá, netrpí-li tím užívání,
jemuž pozemky ty podle svého určení
slouží a nejsou-li tím dotčeny důležité
veřejné zájmy. (doprava, provoz, slaboproudá
státní zařízení a pod.).
2. Užívání pozemku při stavbě
a provozu elektrických zařízení nesmí
překážeti jeho majiteli neb užívateli
v právu na pozemku hospodařiti neb jím nakládati
(jej měniti, zastavěti a pod.). Vyžaduje-li
nakládání pozemkem odstranění
neb změnu elektrického zařízení,
neb mohlo-li by elektrické zařízení
býti při tom poškozen, musí majitel
neb užívatel pozemku nejpozději 4 týdny
před početím prací majitele elektrického
zařízení o zamýšleném
nakládání s pozemkem zpraviti.
Majitel elektrických zařízení musí
pak včas na vlastní útraty potřebné
opatřiti, po případě zařízení
přemístiti.
Nestačí-li k tomu 4nedělní lhůta,
může býti lhůta na žádost
majitele elektrického zařízení politickým
úřadem prvé stolice, při pozemcích
železničních železniční
správou, prodloužena, nejdéle však na
3 měsíce, o podání žádosti
třeba majitele neb užívatele pozemku současně
zpraviti.
Nebyla-li zamýšlená změna na pozemku
ohlášena vinou majitele neb užívatele
pozemku, aneb nebyla-li ohlášena včas a jsou-li
opatření majitele neb užívatele pozemku
trvání neb provozu elektrického díla
na újmu, jest tento povinen škodu nahraditi.
3. Rovněž jest majitel neb užívatel pozemku
povinen škodu nahraditi, jestli úmyslně nesprávným
sdělením o zamýšleném použití
pozemku způsobil odstranění, neb přeložení
elektrického zařízení, aneb jestli
zamítl opatření majitelem elektrického
zařízení navržené, jímž
by se bylo žádaného účelu dosáhlo,
aniž by bylo třeba elektrické zařízení
měniti, a když se majitel elektrického zařízení
současně nabídl, že ponese větší
náklady, které tím případně
majiteli neb užívateli pozemku vzejdou.
4. o nárocích na náhradu škody rozhodují
řádné soudy nesporným řízením,
na Slovensku podle § 139. uherského zákonného
čl. XLI z r. 1881.
Křížení a sblížení vedení.
1. Sblíží-li se různá elektrická
vedení třeba zaříditi vše, co
za daných okolností s nejmenšími výlohami
v zájmu veřejné bezpečnosti a nerušeného
provozu všech súčastněných děl
jest technicky nejúčelnější.
Státní vedení silnoproudá neb slaboproudá
nelze přeložiti bez svolení příslušného
dozorčího úřadu.
2. Výlohy na zajišťovací opatření
včetně přeložení vedení
nese podnikatel nového vedení. Na železničních,
silničních a vodocestných pozemcích,
které jsou ve státní správě,
nese podnikatel nového vedení výlohy ty jen
tehdy, není-li majitelem neb užívatelem pozemku.
Jsou-li zajišťovací opatření nutná
pro vadný stav dosavadního vedení, nese výlohy
držitel vedení dosavadního. Tím nejsou
dotčena odchylná ustanovení smluvní
neb koncesní.
Nemovitosti
a) železniční,
1. Užívání nemovitostí železniční
správě náležejících pro
vedení silnoproudá může býti
povoleno, netrpí-li tím bezpečnost a pravidelnost
železničního provozu.
O přípustnosti a podmínkách užívání
těchto nemovitostí, jakož i o způsobu
provedení zařízení elektrických
na nich, rozhoduje železniční správa
v dohodě se státní správou pošt
a telegrafů podle platných předpisů.
Nedojde-li mezi správou železniční a
elektrickým podnikem k dohodě, rozhoduje ministerstvo
železnic v souhlasu se súčastněnými
ministerstvy.
Stavba silnoproudých vedení s příslušenstvím
na pozemcích železničních může
býti provedena pouze na základě projektu
železničním úřadem schváleného,
o němž jest jednati podle zákonných
ustanovení, platných o stavbách na pozemcích
železničních.
b) silniční, cestní, vodní a vodocestné.
2. o přípustnosti a podmínkách užívání
silničních, cestních, vodních a vodocestných
pozemků, jež jsou ve veřejné správě,
rozhoduje, nedojde-li mezi příslušnou správou
a elektrickým podnikem k dohodě, ministerstvo veřejných
prací v souhlase se súčastněnými
ministerstvy.
3. Mají-li se zříditi silnoproudá
vedení na pozemcích silničních, cestních,
vodních a vodocestných ve státní správě,
aneb v jejich bezprostředním sousedství,
jest též třeba předchozího souhlasu
státní telegrafní správy.
4. Jedná-li se o pozemky, jez jsou ve správě
autonomních korporací, nutno se dohodnouti s příslušnou
autonomní zemskou správou.
Převod užívacích práv.
1. Práva užívací přecházejí
s povinnostmi, které s nimi jsou spojeny, na právního
nástupce elektrického podniku, vyhovuje-li podmínkám
§ 4. Práva tato jsou účinna proti každému
držiteli nemovitosti.
2. Užívací práva nejsou předmětem
zápisu do pozemkových knih, a neplatí o nich
předpisy soukromého práva o vydržení
a promlčení.
3. Způsob, jak práva tato budou vedena v patrnosti,
stanoven bude nařízením.
Vyvlastnění.
1. Pro rozvodné sítě a jich příslušenství,
včetně zařízení transformačních
a spojovacích, může se všeužitečným
elektrickým podnikům povoliti vyvlastnění
(§ 7), vyžadují-li toho důležité
důvody technické, neb jeli náklad na jich
zřízení na jiném místě
nepoměrně vysoký.
2. Pro výrobny proudu a jich příslušenství
(cesty, vlečné a lanové dráhy, zdvihadla
a jiné) může se povoliti vyvlastněni,
je-li ho třeba pro využitkování určité
vodní síly nebo jiného zdroje energie, anebo
vyžadují-li toho jiné důvody technicko-hospodářské.
3. Pro rozvodné sítě povoluje se pravidelně
zřízení služebnosti.
4. Jde-li o nezastavené plochy, může vyvlastněný
žádati, aby byla převzata za přiměřenou
náhradu ona část pozemku, na níž
se má zříditi služebnost.
5. Nemůže-li následkem vyvlastnění
části pozemku vlastník zbývající
jeho části účelně užívati,
musí podnik vykoupiti celý pozemek.
Odškodné za vyvlastnění.
1. Předmět a rozsah vyvlastnění určuje
úřad projekt schvalující, při
čemž vydá nález vyvlastňovací
podle obdoby předpisů zákona ze dne 18. února
1878, č. 30 ř. z., na Slovensku podle uherského
zákonného čl. XLI z roku 1881.
Jde-li o pozemky železniční, třeba k
tomu souhlasu příslušného železničního
úřadu; jde-li o pozemky vodocestné a splavných
řek, třeba souhlasu plavební, případně
poříční správy.
2. V náleze vyvlastňovacím stanoví
se výše odškodného. Tato určí
se odhadem znalců, odškodné může
býti poskytnuto v penězích, nebo v dodávce
proudu, neb směnou za jiný pozemek, aneb v poskytnutí
jiných majetkových výhod.
3. Proti výši odškodného stanoveného
cestou správní nepřipouští se
odvolání. Pokládá-li se však
některá ze stran vyvlastňovacím nálezem
za zkrácenu, může žádati během
roku ode dne, kdy nález vyvlastňovací nabyl
právní moci, za stanovení odškodného
u místně příslušného okresního
soudu řízením nesporným, na Slovensku
podle § 139. uherského zákonného čl.
XLI. z r. 1881.
4. Výkonu právoplatného vyvlastňovacího
nálezu nemůže býti zabráněno,
bylo-li odškodné stanovené správním
úřadem složeno k soudu aneb jinak zajištěno.
5. Pro soudní řízení, jímž
se vyšetřuje odškodné, pro jeho stanovení
dohodou a pro zajištění nároků,
které mají třetí osoby na náhradu
z odškodného na základě svých
věcných práv, platí obdobně
předpisy zákona ze dne 18. února 1878, čís.
30. ř. z., na Slovensku uherského zákonného
čl. XII z r. 1881.
Náhrada neb odškodné za užívání.
1. Elektrické podniky jsou povinny nahraditi každou
majetkovou újmu, která vzejde správám
veřejného statku a vlastníkům soukromým
povolením užívacích práv a jich
výkonem, zvláště pak zřízením
elektrických děl, jich udržováním
a změnou a jich odstraňováním, nevznikla-li
újma ta vinou toho, jenž má nárok na
náhradu.
2. odškodné stanoví se též se zřetelem
na újmy, způsobené držitelům
práv věcných, jichž náhrada náleží
zatíženému.
3. Stejnou povinnost platiti náhradu mají podniky,
v jichž prospěch se zřídí služebnost
ohledně oněch škod, na něž nebyl
vzat zřetel již při stanovení odškodného
za vyvlastnění.
1. Na návrh zatíženého stanoví
schvalovací úřad současně s
povolením práv užívacích na základě
odhadu znalců podle zásad §§ 6. a 7. zákona
ze dne 18. února 1878, č. 30 ř. z., na Slovensku
podle uherského zákonného čl. XLI
z. r. 1881, odškodné za ony majetkové újmy,
které povolení práv užívacích
má pro zatíženého v zápětí,
přes to, že vyhověno bude ustanovením
§ 9.
2. Za majetkové újmy se opětující
stanoví se odškodné jednou pro vždy neb
roční rentou. Bylo-li dohodou stran stanoveno odbytné
jednou pro vždy, odpadá placení náhrady
též právním nástupcům
zatíženého.
3. Pro konečné stanovení náhrady soudem
a vykonatelnost rozhodnutí, kterým práva
se povolila, platí ustanovení § 14., odst.
3., 4. a 5.
4. Zatížený musí nárok na náhradu
škody, která se nestanoví cestou správní,
jakož i odškodného za služebnosti při
vyvlastnění podle § 15. odst. 3. uplatniti
u řádného soudu do roka ode dne kdy o škodě
zvěděl.
Schválení všeužitečných podniků.
1. Ku zřízení elektrických podniků
všeužitečných třeba úředního
schválení, jež udílí pro obvod
Čech, Moravy a Slezska příslušná
zemská politická správa, pro Slovensko nejvyšší
politický úřad.
Provedením komisionelního řízení
mohou býti též pověřeny politické
úřady prvé stolice. Tyto mohou býti
zmocněny, aby udělily schválení jménem
úřadu schvalovacího, nevyskytnou-li se při
jednání závady.
2. Schválení toto nahražuje živnostenskoúřední
schválení podniku.
3. K žádosti za schválení musí
býti připojen průkaz o prohlášení
podniku za všeužitečný. Pro schvalování
těchto elektrických podniků platí
věcná ustanovení živnostenského
řádu, pro Slovensko uherského zákonného
čl. XVII z r. 1884 s odchylkami podmíněnými
tímto zákonem.
Povolení vodoprávní a stavební.
1. Třeba-li ku zřízení všeužitečného
elektrického podniku využíti vodní sílu,
udílí zemská politická správa,
na Slovensku nejvyšší politický úřad,
též povolení vodoprávní, řídíce
se platnými zákonnými předpisy. Jednání
na místě samém, která podle předpisů
těchto, jakož i podle řádů stavebních
nutno provésti, vykonají se, možno-li společně
s komisionelním řízením nutným
podle tohoto zákona.
Na pozemcích železničních uděluje
povolení dozorčí úřad železniční.
Řízení.
1. Řízení o schvalování děl
všeužitečných podniků a udílení
práv na elektrická vedení provádí
se podle předpisů v § 29. až 31. živnostenského
řádu, na Slovensku podle uherského zákonného
čl. XVII z r. 1884 se zřetelem na předpisy
tohoto zákona.
2. Bližší předpisy budou vydány
cestou nařizovací.
3. Žádá-li se za povolení práv
užívacích neb za vyvlastnění,
musí býti vyloženy plány vedení,
podrobný popis, současně s vyhláškou
v účastněných obcích aspoň
po 14 dnů před komisionelním řízením.
4. K jednání pozvou se mimo účastníky
naznačené v § 29. živnostenského
řádu, na Slovensku podle uherského zákonného
čl. XVII z r. 1884, zástupci veškerých
súčastněných úřadů,
osoby, jichž práva mohou zamýšleným
podnikem býti dotčena, jakož i elektrické
podniky sousední.