Ve smyslu citovaných předpisů o očkování
nařídilo později ministerstvo spravedlnosti
dne 11. prosince 1888, č. 21.459, aby každý
do trestnice dodaný trestanec byl, jakmile to jeho zdravotní
stav dovolí, očkován.
Správními opatřeními, na př.
oběžníkem místodržitelství
v král. Českém ze dne 24. května 1891,
č. 48.804 (Guth, Sbírka nařízení
o očkování), bylo odporučeno, ponuknouti
továrníky, ředitele průmyslových
závodů, velkostatkáře, zvláště
takové, kteří mají dělníky
ve společných domácnostech, jakož i
přednosty nemocenských pokladen, aby působili
na očkování v rodinách dělnických.
Mimo řečené spolupůsobení učitelů
přísluší také správám
škol obecných a měšťanských
podle výnosu c. k. ministerstva záležitostí
duchovních a vyučování ze dne 9. června
1891, č. 9043 (Guth 85), aby o všech dítkách,
které očkovacího vysvědčení
nepřinesly, nebo nejsou očkované, na počátku
školního roku sestavily seznamy a tyto bez dalšího
průvodu prostřednictvím okresní školní
rady v nejkratší době podaly okresnímu
hejtmanství. Školám uloženo, aby se smluvily
s očkujícími lékaři o bližších
okolnostech očkování, a zároveň
odporučeno snažiti se o to, aby při prvém
očkování školních dítek
byly také ty dítky, u kterých po prvém
očkování již 10 let uplynulo, podrobeny
přeočkování.
Snaha po přeočkování a očkování
na školách uplatnila se také pro střední
školy, posléze na př. výnosy bývalého
ministerstva kultu a vyučování ze dne 30.
dubna 1915, č. 11.590 (Ö. S. W. sv. 1915 str. 1483),
podle kterého mají ředitelství středních
škol u neočkovaných žáků
působiti na rodiče, aby je dali očkovati,
pokud se týče, revakcinovati.
V posledních letech války dle výnosu ministerstva
kultu a vyučování ze 4. září
1915, č. 26.811, byla také inskripce posluchačů
na vysokých školách učiněna závislou
od průkazu očkování neb přeočkování.
Nutno připomenouti, že téměř
při každém vzplanutí neštovic obracely
se politické správy všech instancí ke
všem povolaným úřadům nejrůznějších
kategorií a účastněným kruhům,
aby ve svém oboru působily příznivě.
Tak velmi často bylo apelováno na kruhy železniční,
poněvadž dosti často zavlékaly se neštovice
železničními zřízenci z východních
krajin, což také ve světové válce
bylo opětovně pozorováno. Také horních
úřadů (báňských) bylo
se dovoláváno, jakož i pokladen nemocenských,
bratrských a spolků, aby měly příznivý
vliv na svoje členstvo. Bylo působeno tiskem odborným
i denním. Lékařstvo s pochopením ujímalo
se práce, provádějíc očkování
jak hlavní tak očkování z nutnosti
při epidemii a starajíc se v souhlasu s veřejnou
správou o dobrý očkovací stav nemocničních
zaměstnanců.
Obecní úřady podle povinnosti, uložené
jim v zákoně ze 30. dubna 1870, zpravidla svědomitě
spolupůsobily při očkování,
doplňujíce seznamy očkovanců, obstarávajíce
místnosti pro očkování a pomocný
personál a působíce též morálním
vlivem.
Byť i všechna tato opatření a všecky
tyto snahy byly sledovány značnými dobrými
výsledky, přece nelze výsledek nazvati úplným.
Ve skutečnosti se postaraly různé, přírodní
léčení propagující časopisy
o to, aby uvědomily své čtenáře
o faktické malomoci úřadů vůči
odpůrcům očkování a svými
důvody znenáhla vpravily jim přesvědčení,
že mohou postrádati výhod, které jinak
by jim od státu kynuly, kdyby se očkování
podrobili.
Ačkoli tedy administrativní opatření
hleděla uchopiti každého jedince brzy po jeho
narození a to při prvoočkování
malých dětí, dále jako dítě
do školy vstupující, jako školní
dítě revakcinace potřebné, jako žáka
středních a vysokých škol, jako dělníka,
železničního zřízence, člena
nemocenských pokladen, učeníka, a při
očkováních z nutnosti, prováděných
od domu k domu (na př. gub. nařízení
v Čechách ze dne 12. září 1840,
č. 49.853, Guth č. 7.), čímž
se snažila a snaží zahrnouti veškeré
obyvatelstvo do ochrany proti variole, přece jen si dlužno
na základě dlouholetých zkušeností
přiznati, že veškeré pomocné
cesty, které nynější zákonný
stav poskytuje, nevedou úplně k cíli.
Vše, co zde bylo řečeno, platí o té
části československého státu,
která do 28. října 1918 byla součástí
království a zemí na říšské
radě zastoupených, t. j. o Čechách,
Moravě a Slezsku. Další díl státu,
který dříve byl ve svazku koruny uherské,
má očkování dětí i očkování
z nutnosti povinné, jak později bude podrobně
uvedeno.
Poněkud doznal očkovací stav zlepšení
ještě tím, že v bývalém
Rakousku-Uhersku bylo zavedeno povinné očkování
ve vojsku pro všechno mužstvo (nováčky,
náhradní záložníky, jednoroční
dobrovolníky), kteří se mu musili podvoliti
v první době po vstoupení do činné
služby. Závaznost tato platila i pro žáky
vojenských vychovávacích a vzdělávacích
ústavů. Déle sloužící
mužstvo mělo býti po uplynutí 5ti let
znova očkováno.
V celku však počet neočkovaných mezi
občanským obyvatelstvem zůstával značný,
což nebylo ovšem nijak územně rovnoměrné.
Nejvíce neočkovaných měly krajiny
přilehlé k Německu.
V této zemi nemohli se odpůrci očkování
nijak uplatniti, poněvadž tam byl od roku 1874 zákon
o povinném očkování. Proto vrhli se
s veškerým úsilím na přiléhající
krajiny Čech s převážně německým
obyvatelstvem, kdež otevřeně i pod různými
záminkami brojí proti očkování,
hlásajíce hlavně též přírodní
léčení. Spolky přírodoléčebné
stojí v popředí agitace, opírajíce
se o přistěhovalce z Německa.
V některých okresech severních Čech
podařilo se jim dílo to neobyčejně.
O tom dává svědectví výkaz
očkovaných i neočkovaných v některých
severočeských okresech za léta 1915 a 1916
podle tabulky I.
Jak se při vypuknutí neštovic v době
války zahnízdily neštovice právě
v těchto severočeských okresech a jaký
byl početní poměr onemocnění
v nich vůči onemocněním v celých
Čechách, znázorňuje připojené
sestavení (tabulka II.).
Z tohoto sestavení vysvítá, jak veliký
díl měly právě severní Čechy
na onemocnění neštovicemi. Nelze si ovšem
tajiti, že z krajů převážně
německých a smíšených pronikl
odboj proti očkování také poněkud
do sousedních krajů českých; příčinou
zde byla dílem stěhovavost a dílem netečnost
obyvatelstva.
Když stará, absolutistická opatření
rakouská nezajistila povinnosti očkovací,
nezmohla se předlitavská část bývalé
monarchie ani v dobách své částečné
a imaginární ústavnosti z různých
příčin na takové opatření.
V zemích českých nebyla v posledních
desítiletích pociťována potřeba
zákona takového, poněvadž se zde neštovice
od prvých let devadesátých až do doby
světové války s nepatrnými výjimkami
ani nevyskytovaly.
Část slovenská měla pak od roku 1876
zákonem stanovené povinné očkování.
Neštovice, ztrativše u nás dočasně
svoji aktualitu, staly se nejen laikům, ale i dokonce lékařům
mladších generací zjevem prakticky málo
známým neb i neznámým, a již
tím nabývala propaganda odpůrců očkování,
ovšem jen zdánlivě, jakéhosi oprávnění.
Poněvadž v Německu neštovice následkem
povinného očkování takořka
vymizely, poskytovalo tím Německo před válkou
na základě zeměpisných poměrů
značnou ochranu před zavlečením neštovic
do Čech, Moravy a Slezska, jimž bývala cesta
nákazy jedině přes země bývalého
mocnářství. Při postupu neštovic
od jihu nebo východu, přicházela pak v bývalém
mocnářství dříve na řadu
místa posunutá k jihu a východu.
Důležitost zákonů o povinném
očkování vyplývá ze všech
zkušeností, které byly získány
očkováním na celé zemi průběhem
více než jednoho století. Z bezpočetných
statistik, dovozujících užitečnost očkování,
uvádí se zde jen několik příkladů.
Švédsko mělo v letech 1774 až 1801 ročně
2050 mrtvých z jednoho milionu a po zavedení nuceného
očkování roku 1810 pouze 158.
Dle sestavení říšského zdravotního
úřadu připadlo v Prusku na 1 milion obyvatel:
1871 | 2432 | ||
1872 | 2624 | ||
1873 | 357 | ||
1874 | 95 | úmrtí neštovicemi | |
1875 | 36 | ||
1876 | 31 | ||
1877 | 3 | ||
1878-1894 průměrně | 11·6 |
V epidemiích neštovic v r. 1870-73 zemřelo
v bývalém Rakousku ze 100.000 lidí až
323, v Německu 263.
Z 10.000 rakouských vojáků zemřelo
v letech 1870-71 57·0, z téhož počtu pruských
vojáků 60·79.
Po zavedení nuceného očkování
v Německu v r. 1874 byla úmrtnost na neštovice
u armády německé 0, armády rakouské
19·1 (Scherer-Guth, str. 27). Francouzská, nedostatečně
očkovaná armáda ztratila ve válce
1870-71, 23.400 mužů neštovicemi, kdežto
německá lépe vakcinovaná a revakcinovaná
armáda měla jen 4835 onemocnění s
278 úmrtími. Velmi instruktivní jest často
citovaný příklad epidemie neštovic v
Saské Kamenici (1870-71). Ze 64.255 obyvatel bylo 53.891
(= 83·8%) očkovaných a 5712 (= 8·89%)
neočkovaných. 4652 (= 7·24%) bylo již
dříve neštovicemi nemocno. Ve zmíněném
roce 1870-71 onemocnělo neštovicemi 3596 osob (= 5·6%)
z obyvatelstva. Z obyvatelstva, které bylo očkováno
anebo prodělalo neštovice, onemocnělo 769 (=
1·3% obyvatelstva očkovaného), ostatních
2603 (= 45·6% obyvatelstva neočkovaného) onemocnělých
připadlo na neočkované.
Počet onemocnění neštovicemi činil
v letech 1870-71 v Německu 1280, v Rakousku 1503 ze 100.000
obyvatel.
Po zavedení nuceného očkování
činila morbidita neštovicemi v Německu 5·0
ze 100.000, naproti tomu v Rakousku ve stejné době
354·0 ze 100.000. Zajímavé porovnání
uvedl Kirchner. Dle něho zemřelo v letech 1901 -
1910 v Německu průměrně 38 osob ročně
neštovicemi. Kdyby byla úmrtnost neštovicemi
taková, jaká byla v Německu v 18. století,
musila by při 64 milionech obyvatel (ve zmíněném
desítiletí) činiti 160.000 ročně.
Broumov | 56.642 | 2825 | 1860 | 1196 | 904 | 1129 | 956 |
Česká Lípa | 73.493 | 1842 | 1445 | 1297 | 776 | 545 | 669 |
Děčín | 120.400 | 4974 | 3297 | 1645 | 934 | 3329 | 1551 |
Duchcov | 84.388 | 2975 | 1584 | 2704 | 1056 | 271 | 528 |
Falknov | 54.237 | 4983 | 4733 | 1155 | 4316 | 3828 | 417 |
Frýdlant | 50.680 | 2480 | 1712 | 1036 | 423 | 1164 | 1289 |
Cheb | 69.074 | 2971 | 1931 | 1980 | 1128 | 991 | 803 |
Chomůtov | 74.774 | 2101 | 1209 | 1773 | 856 | 328 | 353 |
Jablonec n. N. | 98.991 | 5982 | 2582 | 283 | 124 | 5699 | 2458 |
Kadaň | 42.598 | 2435 | 728 | 2409 | 516 | 26 | 212 |
Karlovy Vary | 78.762 | 3088 | 968 | 2698 | 725 | 390 | 497 |
Kraslice | 39.216 | 3998 | 4134 | 367 | 223 | 3631 | 3911 |
Liberec | 93.662 | 16064 | 16408 | 990 | 495 | 15074 | 15913 |
Litoměřice | 90.740 | 3553 | 2016 | 2163 | 1232 | 1390 | 784 |
Loket | 41.758 | 2989 | 2149 | 1075 | 892 | 1914 | 1257 |
Mariánské Lázně | 31.993 | 1458 | 1061 | 823 | 374 | 635 | 687 |
Most | 101.759 | 5247 | 3133 | 2950 | 1347 | 2297 | 1786 |
Něm. Jablonné | 31.503 | 1457 | 1343 | 462 | 125 | 995 | 1218 |
Neydek | 36.314 | 3241 | 2771 | 1119 | 716 | 2122 | 2055 |
Rumburk | 29.817 | 2980 | 2547 | 288 | 13 | 2692 | 2534 |
Semily | 63.046 | 4035 | 3210 | 1468 | 1047 | 2567 | 2163 |
Šluknov | 57.590 | 3389 | 2471 | 392 | 68 | 2997 | 2403 |
Teplá | 26.559 | 1678 | 1220 | 855 | 331 | 823 | 889 |
Teplice | 102.888 | 2858 | 1746 | 2155 | 1175 | 703 | 571 |
Trutnov | 85.514 | 5278 | 1900 | 2908 | 349 | 2370 | 1551 |
Ústí nad Labem | 117.834 | 5728 | 3965 | 1907 | 743 | 3821 | 3222 |
Warnsdorf | 39.339 | 4057 | 4498 | 57 | 56 | 4000 | 4442 |
Vrchlabí | 45.550 | 2746 | 813 | 2111 | 315 | 635 | 498 |
Žlutice | 28.906 | 890 | 625 | 710 | 468 | 180 | 157 |
Liberec město | 36.350 | 1782 | 1359 | 398 | 444 | 1384 | 915 |
Úhrnem | 1,904.377 | 130.004 | 69.388 | 41.544 | 22.170 | 68.700 | 56.575 |
Vyjádřeno v % vůči celým Čechám | 28·13% | 52·76% | 41·24% | 26·19% | 25·34% | 78·65% | 73·09% |
V celých Čechách | 6,769.548 | 246.405 | 168.268 | 158.978 | 87.490 | 87.370 | 77.399 |
Broumov | 65.642 | - | - | - | 2 | 2 |
Česká Lípa | 73.493 | 3 | 3 | 2 | 58 | 66 |
Děčín | 120.400 | 3 | 76 | 231 | 6 | 816 |
Duchcov | 84.388 | 14 | - | 5 | 23 | 42 |
Falknov | 54.237 | - | 20 | 12 | 9 | 41 |
Frýdlant | 50.680 | - | 32 | - | 5 | 37 |
Cheb | 69.074 | 1 | 2 | 1 | 2 | 6 |
Chomůtov | 74.774 | 6 | - | 62 | 67 | 135 |
Jablonec n. N. | 98.991 | 14 | 71 | - | 405 | 490 |
Kadaň | 42.598 | 63 | 17 | 12 | 9 | 101 |
Karlovy Vary | 78.762 | 4 | - | 1 | 43 | 48 |
Kraslice | 39.216 | - | - | 588 | 27 | 615 |
Liberec | 93.662 | 2 | 4 | - | 27 | 33 |
Litoměřice | 90.740 | 94 | 4 | 9 | - | 107 |
Loket | 41.758 | - | - | 3 | 104 | 107 |
Mariánské Lázně | 31.993 | 3 | - | - | -3 | |
Most | 101.759 | 3 | 1 | 28 | 86 | 118 |
Něm. Jablonné | 31.503 | 4 | - | 17 | - | 21 |
Neydek | 36.314 | - | - | 22 | 114 | 136 |
Rumburk | 29.817 | 1 | - | - | 1 | 2 |
Semily | 63.046 | - | 31 | - | 1 | 32 |
Šluknov | 57.590 | - | - | - | 3 | 3 |
Teplá | 26.559 | - | - | - | 1 | 1 |
Teplice-Šanov | 102.888 | 82 | 7 | 3 | 8 | 100 |
Trutnov | 85.514 | 1 | - | - | 9 | 10 |
Ústí nad Labem | 117.834 | 33 | 5 | 177 | 2 | 217 |
Warnsdorf | 39.339 | - | 3 | - | 1 | 4 |
Vrchlabí | 45.556 | - | - | - | - | - |
Žlutice | 28.906 | - | - | 1 | - | 1 |
Liberec město | 36.350 | 4 | 15 | 1 | 4 | 24 |
Součet | 1,904.377 | 333 | 291 | 1175 | 1017 | 2818 |
Vyjádřeno v % vůči součtu v celých Čechách | 28·13% | 46·39% | 46·78% | 91·87% | 86·11% | 74·08% |
V celých Čechách | 6,769.548 | 722 | 622 | 1279 | 1181 | 3804 |