Podle usnesení Národního shromáždění
nařizuje se:
Říditi očkování proti neštovicím
přísluší správě státní.
Očkování smějí prováděti
jen lékaři, oprávnění provozovati
lékařskou praksi v území platnosti
tohoto zákona.
Očkování (odd. II. až IV. zák.)
nařizují státní úřady
zdravotní.
Jest rozeznávat očkování a přeočkování
dětí a očkování z nutnosti.
Očkováním proti neštovicím jest
povinno dítko v kalendářním roce,
ve kterém dovrší první rok života.
Prvním a druhým přeočkováním
jest povinno dítko v kalendářních
letech, kdy dovrší 7. a 14. rok života.
K povinnosti této náleží též
účastniti se přehlídky výsledku
očkování a třeba-li, podrobiti se
novému očkování.
Kdyby bylo nutno provésti při této prohlídce
opětné očkování, očkující
lékař ustanoví, kdy se má dítě
dostaviti k opětné přehlídce nebo
k očkování.
Nebyla-li povinnost očkovací splněna v určeném
věku z omluvných důvodů, vytčených
dále v § 9., nastává znova v příštím
roce nebo v dalších letech, až by byla splněna,
leda že snad trvají důvody omluvné (§
9), jež dlužno prokázati nařízeným
způsobem před každým povinným
očkováním.
Rodiče, nebo jejich zástupci, poručníci,
jakož i všichni, jimž je svěřena
péče o děti (správcové škol,
učitelé, majitelé pensionátů,
správci ústavů atd.) jsou odpovědni
za splnění této povinnosti.
V územích, která jsou nákazou z neštovic
ohrožena, nebo kde se neštovice vyskytnou, budiž
státními úřady zdravotními
zavedena povinnost, aby se obyvatelé podrobili bez ohledu
na věc očkování z nutnosti, jakož
i přehlídce výsledku očkování,
a třeba-li, novému očkování.
Povinnost tato nastává pro všechny stálé
a dočasné obyvatele určitého území,
jakmile úřady, jimž jest svěřena
veřejná správa zdravotní, prohlásí
území toto za ohrožené, nebo zamořené
a vybídnou obyvatelstvo veřejnou vyhláškou
k účasti na očkování z nutnosti.
V odůvodněných případech může
býti tato povinnost uložena jen určitým
vrstvám obyvatelstva příslušného
území, které se zřetelem k způsobu
života, k poměrům bytovým, neb jinakým
okolnostem jsou více vydány v nebezpečí
nákazy neštoviční.
Jde-li o osoby, nad nimiž dohled, nebo péče
přísluší podle zvláštních
zákonů, neb opatření osobám
jiným, jest povinností těchto osob, postarati
se o to, aby osoby jim svěřené vyhověly
povinnosti očkování z nutnosti.
Osoby, jež svým zaměstnáním jsou
zvláště vydány nebezpečí
nákazy neštoviční, jsou povinny podrobiti
se očkování nebo přeočkování
dříve než nastoupnou své zaměstnání.
Zaměstnání tato budou vytčena nařízením.
Povinnosti očkovací, uvedené v předchozích
ustanoveních (odd. II. a III.), jsou sproštěni:
a) Kdo se vykáží platným lékařským
vysvědčením, že byli nejdéle
5 let před tím s úspěchem očkováni
nebo přeočkováni, nebo že v téže
době přestáli pravé neštovice.
Tím není zrušena ani změněna
povinnost podrobiti se očkování v dalších
letech ve smyslu předpisu § 4.
b) Ti, u nichž lékař, obstarávající
veřejné očkování, shledal,
že by očkováním proti neštovicím
mohl býti jejich zdravotní stav ohrožen.
c) Kdo se vykáží u obecního úřadu
neb lékaře, který provádí veřejné
očkování, stvrzením lékaře,
ustanoveného ve veřejné zdravotní
službě, že jest očkování
u nich nemožno, nemá-li být jejich zdraví
ohroženo.
Pro osoby uvedené v § 8. platí toliko omluvný
důvod uvedený pod č. 1. tohoto §.
Kdo se nemůže pro svůj zdravotní stav
dostaviti k veřejnému očkování,
ale jest povinen a schopen podrobiti se očkování
a pro koho neplatí omluva ve smyslu § 9. zák.
může býti očkován v místě,
kde se zdržuje, nebo i ve svém bytě.
Každý jest povinen pustiti lékaře, provádějícího
veřejné očkování, i ty, již
mu pomáhají neb vedou zápisy, do domu neb
do bytu.
Nemožnost dostaviti se k očkováni (odst. 1,
§ 10.) musí býti prokázána vysvědčením
lékařským neb aspoň závazným
prohlášením obecního starosty nebo jeho
zástupce o nemožnosti dostaviti se na určené
shromaždiště očkovací.
Kdo se nedostaví, ač povinen, k očkování
nebo přehlídce bez řádné omluvy
anebo se nepostará o to, aby se osoby (dítky) jeho
péči a dohledu svěřené k očkování
dostavily nebo byly předvedeny neb řádně
byly omluveny, budiž zvláště vybídnut,
aby tak učinil do určité doby, anebo se vykázal
řádnými omluvnými důvody; jinak
bude proti němu zakročeno prostředky donucovacími
(§ 15.).
Uživatelé bytů jsou povinni dodati majetníku
domu neb jeho zástupci na vybídnutí seznam
veškerých obyvatel bytů stálých
i dočasných neb jednotlivých členů
domácnosti, již mají býti očkováni
(§§ 4. a 7. zák.).
Majetníci domů neb jejich zástupci jsou povinni,
na vyzvání obecního úřadu předložiti
úplné seznamy osob povinných očkováním.
Povinnost úřadů, vedoucích matriky
narozených, předkládati potřebné
výkazy se tím nemění.
Podrobné předpisy budou vydány nařízením.
Ustanovení zákona z 30. dubna 1870, č. 68
ř. z., o organisaci veřejného zdravotnictví
a zákona z 14. března 1913, č. 67 ř.
z. o zamezování a potlačování
nemocí sdělných se tímto zákonem
nemění.
Podle toho o všech věcech, které se týkají
očkování proti neštovicím, přísluší
rozhodovati úřadům, jimž je svěřena
veřejná správa zdravotní. V nejvyšší
instanci rozhoduje ministerstvo veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy.
Stížnosti (odvolání) podané do
rozhodnutí a opatření, která se stala
podle tohoto zákona nebo prováděcích
nařízení, nemají odkládacího
účinku; výjimka nastává toliko,
jde-li o výkon nálezů trestních (§
15.).
V odůvodněných případech, kdyby
vznikla straně neodčinitelná škoda,
může na stížnost úřad, jenž
vydal rozhodnutí, k žádosti strany povoliti
odklad až do rozhodnutí vyšší instance.
Politické okresní úřady mohou vykonati
domovní prohlídky podle předpisů §§
3. a 5. zák. z 27. října 1862, č.
88 ř. z., jsou-li tyto prohlídky nutné z
důvodů policejně-zdravotních.
Pokud neplatí všeobecné trestní zákony,
trestají se přestupky a opomenutí tohoto
zákona neb nařízení podle něho
vydaných úřady politickými pokutou
od 10 do 100 K, nebo vězením od 24 hodin do 8 dnů.
Jde-li o schválné opětné oddalování
povinnosti očkovací, může býti
vyměřena pokuta až do 200 K, nebo vězení
až do 14 dnů.
U osob zřejmě majetných neb u takových,
u nichž podle okolností úřadu známých
nemůže býti peněžitá pokuta
pokládána za dostatečný trest, může
býti, opakuje-li se přestupek, vyměřen
ihned trest vězení, jehož nelze změniti
v peněžitou pokutu.
Pokuty připadnou obcím, v jejichž obvodu byl
trestní čin spáchán, a budiž
jich užito ve prospěch veřejného zdravotnictví.
Ze státního fondu se hradí:
a) náklady na zřizování, udržování
a provozování ústavů pro výrobu
očkovací látky;
b) náklady na veškerá veřejná
očkování a revakcinace; náklady na
lymfu očkovací, její zasílání,
cestovné, diety a odměny očkujícím
lékařům, pokud tyto náklady podle
zvláštních závazků a předpisů
nenesou fondy zemské. Cestovné, diety a odměny
očkujícím lékařům, pokud
mají býti hrazeny ze státní pokladny,
budou vyměřeny zvláštním nařízením.
Obce mají spolupůsobiti při veřejném
očkování (§ 4. lit. d, zákona
z 30. dubna 1870, č. 68 ř. z.) a mají nésti
náklady na opatření a upravení místností
pro očkování, výlohy personálu
mimo lékaře očkujícího a výlohy
za kancelářské potřeby, nutné
pro obecní evidenci očkovanců.
Výroba očkovací látky jest vyhrazena
ústavům státním k tomu cíli
zřízeným a schváleným. Dozor
na výrobu mají odborné orgány státní.
Pro veřejné očkování smí
býti použito toliko očkovací látky,
vyrobené v ústavech státních.
O obchodu lymfou očkovací budou vydány zvláštní
předpisy.
Lékaře, provádějící
veřejné očkování ve smyslu
tohoto zákona, jmenují a jejich působnost
vymezují úřady, jimž je svěřena
veřejná správa zdravotní. Tyto úřady
stanoví též počet a místo očkovacích
shromaždišť. Pro lékaře očkující
budou vydány zvláštní instrukce.
Veřejné očkování (§§
4., 7. a 8. z.) jest bezplatné; lékaři, kteří
je konají, nesmějí od stran za úkony
očkovací ani přijímati ani požadovati
odměny.
Přestupky tohoto nařízení se trestají
cestou disciplinární.
Vykonávati opatření podle tohoto zákona
v obvodu vojenské správy přísluší
vojenským úřadům.
O tom se mají dohodnouti vojenské i zdravotní
úřady.
Zákon tento nabývá účinnosti
dva měsíce po vyhlášení. Pro
území Slovenska bude počátek jeho
účinnosti vyhlášen zvláštním
nařízením.
Ministru veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy se ukládá, aby tento zákon
provedl ve shodě se zúčastněnými
ministry.
Od samého počátku 19. století byly
hrozící anebo již vzniklé epidemie neštovic
pobídkou různým státům starati
se netoliko o rozvoj očkování proti neštovicím,
nýbrž též o zavedení povinného
očkování. Tato povinnost byla zpravidla vyřčena
formou zákona a vztahovala se nejčastěji
na děti v prvním roce věku a mimo to ještě
na děti v 10. -11. roce, na kterýžto věk
byla často ustanovena povinná revakcinace. Méně
často byla stanovena zákonitá povinnost pro
dospělé, a to buď na určitý rok
života (21. rok ve Francii), anebo ve všeobecném
závazku dáti se očkovati z nutnosti při
nebezpečí aneb při epidemii neštovic
(Španělsko, Lucemburk).
Prve než bude přihlédnuto k oněm cizozemským
zákonitým předpisům o povinném
očkování, které by nám mohly
býti vzorem, bude nutno připomenouti si, jak na
základě dosud vydaných nebo platných
předpisů jest u nás postaráno o vydatné
očkování. V tom směru platí
v našem státě, a to pro Čechy, Moravu
a Slezsko, ony předpisy, které byly vydány
pro t. zv. království a země na říšské
radě zastoupené, a pro Slovensko zákon uherský.
V řečených královstvích a zemích
nebylo očkování proti neštovicím
pro civilní obyvatelstvo povinným. Byla zde nastoupena
cesta, která se vyhnula rozhodným opatřením:
stát rakouský dávno ještě před
vyrovnáním s Uhrami snažil se očkování
jen odporučovati a podporovati, užívaje při
tom mnohých třeba nepřímých,
ale někdy dosti vydatných vlivů, kterými
mu bylo vyhrazeno udělovati výhodu nebo poskytovati
prospěch. Tím udržoval zdání,
že nechce nutiti žádného jednotlivce k
maličké očkovací operaci, na druhé
straně však různým nátlakem domáhal
se více nebo méně dobrovolného podvolení
se.
Z toho vyplynula v éře absolutistické různá
opatření se zákonitou platností a
později, za doby ústavní, celá řada
správních nařízení. Od doby
rakousko-uherského vyrovnání se zákonité
i správní poměry obou polovin říše
braly oddělenými cestami. V Uhrách došlo
k uzákonění očkovací povinnosti,
před Litavou zůstalo při cestách politické
administrativy.
Jest otázka, zda dosavadní nařízení
toho druhu vůbec stačí, zvláště
pak po dobu nebezpečí. Odpověď nezní
hned se zřetelem k tomu, co v přehledu následuje.
Dekretem dvorské kanceláře ze dne 25. března
1802, č. 9840, bylo poprvé odporučeno očkování
látkou kravských neštovic. Dalším
dvorním dekretem z 9. července 1826, č. 13.192,
byl vydán předpis o očkování
v c. k. státech, který byl pozdějšími
výnosy z části přizpůsoben,
ale který jest dodnes ze stěžejných
ustanovení o očkování u nás.
Povinnost dáti se očkovati nebyla zde vyslovena.
Nepřímo se tam však k tomu působí,
aby se kladlo očkování co nejméně
překážek v cestu. Tak nemají neočkovaní
obdržeti žádných podpor, stipendií
a bezplatných míst v ústavech zemských,
nesmí býti přijati do vychovávacích
ústavů. Kdo jest podporován od ústavu
pro chudé, musí své děti dáti
očkovati, jinak by podporu ztratil. Mimo tyto okolnosti,
které svojí negativní stránkou, t.
j. odpíráním výhod, mají působiti
na účast při očkování,
byl řečeným dekretem stanoven jakýsi
nátlak na ty, kteří výslovně
se zdráhají dáti se očkovati; vůči
nim, tak zvaným očkovacím renitentům,
předepsáno bylo různými administrativními
opatřeními (výnos c. k. ministerstva vnitra
ze dne 23. ledna 1857, číslo 34.694, oběžník
místodržitelství pražského ze dne
4. října 1891, č. 106.468), toto: buďte
písemně vyzváni, pak protokolárně
vyslechnuti, následky renitence buďtež jim oznámeny
a buďtež zapsáni do protokolu jako renitentní.
Tyto methody měly nesporně jistý úspěch,
ač ne všude stejný; kdežto v některých
krajinách vytrvalý očkovací renitent
tvoří jen řídkou výjimku, jsou
území, která již po celá desítiletí
ve značném zlomku obyvatelstva ano i v jeho rozhodné
většině jsou neochvějně očkování
nepřízniva.
Mimo to starala se zmíněná normální
instituce též kladným způsobem o rozvoj
očkování. Vrchní vedení očkování
svěřeno bylo zemským a krajským úřadům,
dáno krajským úřadům ve srozumění
s okresními vrchnostmi a okresními fysiky právo
stanoviti konkurenční místa, t. j. shromaždiště
očkovací, výkon pak vložen do rukou
jen zkoušeným lékařům a ranlékařům,
pečováno o dostatek vhodné očkovací
látky a o poučení obyvatelstva. Toto poslední
bylo zejména uloženo duchovenstvu všech vyznání,
které má netoliko živým slovem upozorňovati
a očkování propagovati, nýbrž
i seznamy očkování potřebných
dítek od předešlého roku sestavovati.
Úkol poučovati svěřen též
učitelstvu. Mimo to nařízeno, aby všichni
chovanci sirotčinců a jakýchkoli státních
ústavů opatřovacích byli očkováni,
potřebují-li toho.
Zdánlivě radikální krok pro přeočkování
a očkování z nutnosti podnikla dvorní
kancelář svým dekretem z 31. července
1840, č. 17.442 sb. prov. zák. sv. 93, ve kterém
prohlašuje, že revakcinace byla uznána za nejjistější
prostředek k účinné ochraně
očkovaných osob při epidemiích neštovic.
Vzhledem k této okolnosti byla revakcinace oním
dekretem všeobecně nařízena. Tento dekret
pokusilo se bývalé ministerstvo vnitra v únoru
1915 vzkřísiti bez valného úspěchu.