Vzdor těmto zkušenostem působili v Rakousku
odpůrci očkování vůbec a nuceného
očkování zvlášť i nadále.
Odpůrci právničtí poukazovali k tomu,
že podle dosavadních zdejších zákonů
nelze nikoho přinutiti k tomu, aby dal proti své
vůli provésti na svém těle i sebe
nepatrnější výkon operativní.
Nescházelo ani odpůrců politických
a náboženských. Přírodní
léčitelé neopouštějí ani
na okamžik svoji posici. Různé škody,
vzniklé abnormálním průběhem
očkování, byly ovšem uváděny
jako jeden z hlavních důvodů proti očkování.
Škody tyto dnes, kdy se při výrobě očkovací
látky postupuje s veškerou opatrností, aby
tam chorobné zárodky nevznikly, dále při
asepsi očkovací a dalším ošetření
chrániček, náležejí celkem ke
vzácným zjevům. Výrobou látky
zvířecí stalo se přenesení
příjice nemožným a také přenášení
tuberkulosy se nepozoruje. Ostatní škody z očkování
nemohou ani zdaleka býti postaveny jako protiváha
ku prospěchu, který očkování
poskytuje.
Toto, jakož i revakcinace nedodávají pouze
odolnosti proti nákaze a ochrany proti těžkému
průběhu, nýbrž mají snad i příznivý
vliv na průběh neštovic u člověka
již nakaženého, pokud se očkování
vykoná průběhem inkubace, alespoň
do jisté doby. Tak upozorňuje v. Kutschera (Epidemie
neštovic ve Wörglu a okolí. Der Amtsarzt, roč.
1915. str. 51) na základě souhrnu svých pozorování,
že očkování až k 5. dni po nastalé
infekci může míti ještě působivý
vliv na průběh, naproti tomu po 6. dni zpravidla
přichází pozdě. Amako v Kobe r. 1910
poukázal na to, že očkování v
době inkubace i prodromálních příznaků
působí příznivě na průběh
neštovic. Z toho vyplývá, jaký dobrý
vliv může býti očekáván
od očkování z nutnosti a jak jest dobře
takové očkování uzákoniti.
V celé řadě zemí jsou zákonité
podklady pro povinné očkování z nouze.
Přihlížíme-li k zákonodárstvím
různých států, ovšem vidíme,
že při stanovení povinnosti očkovací
v prvé řadě bylo pomýšleno
na věk dětský.
První akty zákonité aneb se zákonitou
platností, staly se již počátkem 19.
století. První bylo Bavorsko, kde král. nař.
ze dne 26. srpna 1807 bylo pod výhružkou peněžitých
trestů zavedeno nucené očkování.
Podobně si počínaly Bádensko (1815).
Württembersko (1818) a Oldenbursko (1828). Po velikých
epidemiích z let 1870-1872 bylo zavedeno ř. z. německým
z 8. dubna 1874 povinné očkování.
Podle tohoto zákona má se podrobiti očkování
každé dítě před uplynutím
kalendářního roku, následujícího
za rokem jeho narození, pokud nepřestálo
podle lékařského vysvědčení
pravé neštovice, dále každý chovanec
veřejného učiliště nebo soukromé
školy s výjimkou večerních a nedělních
škol průběhem toho roku, ve kterém chovanec
dovrší 12. rok věku, pokud nepřestál
v posledních 5 letech dle lékařského
vysvědčení přirozené neštovice
anebo nebyl s výsledkem očkován.
V původním návrhu očkovacího
zákona německého bylo vyhrazeno úřadům
právo naříditi v případě,
že se vyskytne epidemie neštovic, nucené očkování
ohrožených osob. V říšském
sněmu bylo toto ustanovení při třetím
čtení osnovy zákona 141 proti 140 hlasům
zamítnuto; za to byla do zákona přijata výhrada,
že ony předpisy, které v době, kdy zákon
vešel v platnost v jednotlivých státech Německa
o nuceném očkování při vypuknutí
epidemie neštovic, již platily, tímto zákonem
nejsou dotčeny. (Blattern und Schutzpockenimpfung, Denkschrift
zur Beurteilung des Impf-Gesetzes vom 8. April 1874, bearbeitet
vom kais. Gesundheitsamte, Berlin 1896). Podle toho platí
ve starších dílech Pruska regulativ z 8. srpna
1835, podle kterého musí býti očkováni
v nejkratší době obyvatelé neštovicemi
zamořených domů a v případě
nutnosti také jinak musí býti provedeno nucené
očkování. Podle téhož pramene
jsou zákonité záruky k nařízení
nuceného očkování při vypuknutí
epidemie ve Württembersku, Bavorsku, Hessensku, Mecklenburg-Zvěřínsku,
velkovévodství Sasku, Mecklenburg-Střelicku,
Sasku-Koburg-Gotě, Anhaltu, Reuss mladší linie,
Schaumburg-Lippe, Lippe a Hamburku. Sem patřilo také,
dokud bylo podrobeno Německu, Alsasko-Lotrinsko, nyní
osvobozené.
Od výkonu povinného očkování
jsou sproštěni ti, kdož podle lékařského
vysvědčení nemohou býti očkováni
bez nebezpečí pro život a zdraví.
Novější prováděcí nařízení
k říšskému zákonu o očkování
byla vydána v celé řadě německých
států v letech 1899 a 1900 (Veröffentlichungen
des kaiser. Gesundheitsamtes 1900).
Ve Švédsku bylo po prudkých epidemiích
nucené očkování zavedeno již
v roce 1816 pro děti do 2 roků.
Anglie učinila roku 1867 očkování
povinným v prvních třech měsících.
Irsko roku 1868 a Skotsko 1864 v prvních 6 měsících.
Před tím bylo zákonem z roku 1853 nucené
očkování všeobecně předepsáno.
Zmíněný Vaccination Act z roku 1867 stanovil
tresty v oddílu 29 a 31; při trvalém vzdalování
od očkování mělo býti zavedeno
opětné a zostřené potrestání
těch osob, které měly zodpovědnost
za děti. Mimo další zákony z roku 1871
a 1874 jest důležitý zákon anglický
z roku 1898, který zavádí sice povinné
očkování dětí do 6 měsíců
(místo do 3 měsíců) a zároveň
uvádí v život t. zv. námitku svědomí
(consciencions objection). Rodiče atd., kteří
do uplynutí čtvrtého měsíce
dítěte uplatní u povolaného úřadu
tuto námitku svědomí, nejsou trestni ve smyslu
oddílu 29 a 31 zák. z roku 1867, nedají-li
pak dítě či svěřence očkovati.
Tato klausule ještě roku 1907 pozměněna
a žádána do 4 měsíců po
narození dítka "statutární deklarace"
o tom, že rodiče podle svědomí věří,
že očkování by bylo na újmu zdraví
dítěte. Těmito zákony byla povinnost
očkovací ovšem vlastně zrušena,
neboť jen ten, kdo v předepsané době
čtyř měsíců od narození
dítěte prohlášení nepodá,
podléhá trestu. Následky toho bylo viděti
blízko i daleko. Poněvadž mají kolonie
podobné zákony, bylo možno na př. ze
zprávy o očkování na Novém
Zélandě, tedy u protinožců, za rok 1906
čísti, že při 895.594 obyvatelích
bylo očkováno jen 1810 dětí pod 1
rok (Veröff. K. G. A. 1909, str. 184.).
Počínání Anglie bylo tedy z počátku
bezvýhradné, ale později ustoupilo ohledům
na svědomí, které jest zde vlastně
totožné se subjektivním, a to v ohromné
většině laickým, ničím
neodůvodněným názorem; ovšem
možno dodati, že ničím anebo špatnými
prameny založený osobní názor nemá
býti směrodatným, jde-li o ochranu všech,
neboť každý neočkovaný tvoří
pro své okolí v době epidemie neštovic
jisté zvýšené nebezpečí.
V každém případě byla "námitka
svědomí" i deklarace o domnělé
škodlivosti velkou koncessí odpůrcům
očkování, v Anglii tak četným.
Ve Francii postaraly se zákonodárné
sbory zákonem, týkajícím se ochrany
veřejného zdraví, z 15. února 1902
(Journal officiel str. 1173, Recueil des travaux du comité
consultatif d´hygiene publique de France, Tome XXXII, année
1902 p. 513) o očkování a revakcinaci. Šestý
článek tohoto zákona ustanovil, že očkování
proti neštovicím jest povinným během
prvního roku života, jakož i revakcinace průběhem
11. a 21. roku. Na základě tohoto zákona
byl vydán dekret presidenta republiky ze dne 27. července
1903 (Recueil des travaux, Tome XXXIII, 1903), jímž
prohlášen očkovací řád.
Zajímavo jest, že podle něho také pomocnice
ku porodu mohou očkovati. Výnosy presidenta republiky
byla vydána prováděcí nařízení
pro různé kolonie francouzské, na př.
Alžírsko 27. května 1907, Martinika Quadeloupe
a Réunion 24. července 1911.
Ve Španělsku jest bezpodmínečně
povinné očkování a přeočkování
na základě čl. 99 zdravotního zákona
v čase epidemie anebo silnějšího vystupování
endemické nemoci. Na tuto okolnost také zvlášť
ještě poukazuje král. nař. o očkování
z 15. ledna 1903.
V sousedním Portugalsku stanovil zákon z
2. března 1899, týkající se zavedení
nuceného očkování, že očkování
a revakcinace proti neštovicím jest obligatorní.
Dne 23. srpna 1911 vydán byl ministerstvem vnitra reglement
očkovací. Zde bylo zvlášť určeno,
že očkování jest povinné pro
všechny děti v Portugalsku bydlící v
prvním roce a přeočkování mezi
7. - 8. a 14. -15. rokem. Právě jako ve Francii
má tedy i Portugalsko dvojí přeočkování,
ovšem s kratšími a tudíž také
očkovací ochranu více zaručujícími
intervaly.
Zákon v Lucembursku, týkající
se podpory veřejného zdraví, z 27. června
1906 zavádí povinné očkování
v prvním roce a přeočkování
v 11. roce. Zajímavé jest zde, že v dobách
nákazy jsou obecní rady oprávněny
naříditi nucené očkování
obyvatel postižených neb ohrožených čtvrtí.
V Uhrách, které mají pro nás
velkou důležitost, poněvadž k nim náleželo
Slovensko, platil zákon o úpravě zdravotnictví
z r. 1876 XIV. čl.; tento článek byl článkem
XXII. zákona z roku 1887 změněn. Podle tohoto
jest očkování dětí v prvním
roce a přeočkování školních
dětí ve 12. roce povinné. Mimo to jest dána
v § 10. téhož čl. XXII. z r. 1887 municipiím
možnost zavésti povinné očkování
dospělých v době epidemie neštovic,
a to buď všeobecně, anebo jen pro takové
kruhy obyvatelstva, které následkem svého
způsobu života, poměrů bytových
a jiných okolností jsou epidemii neštovic více
vystaveny.
V Italii byla zavedena povinnost očkovací
zákonem z 22. prosince 1888, čl. 51. Královskými
nařízeními z 18. června 1891 a 31.
března 1892 bylo ustanoveno, že všechny novorozené
děti musí býti ve slunečním
půlletě, následujícím po narození,
očkovány, a školní děti mezi
10. a 11. rokem přeočkovány.
Ve Švýcarech má podle citovaného
již pamětního spisu o užitku říšského
něm. zákona o očkování celá
řada kantonů očkovací povinnost a
sice Schwyz, Obwalden, Zug, Fribourg, Solothurn, Appenzel, Graubünden,
Aargau, Tessin, Vaud, Wallis a Neufchâtel. Některé
jiné kantony povinnost očkovací dříve
zavedenou zrušily.
Nizozemsko má jen podmínečně
povinné očkování. Zákon o opatření
proti nakažlivým nemocem ze 4. prosince 1872 ustanovil,
že učitelé, učitelky a žáci
nesmějí pod peněžitou pokutou býti
připuštěni do školy, nepřinesou-li
lékařského vysvědčení
o úspěšném očkování
neb přeočkování neb o přestálých
neštovicích. Tentýž zákon stanoví,
že v Nizozemsku musí býti v každé
obci za čtvrt roku, vypukne-li v zemi variola, každý
měsíc, a vypukne-li v obci, každý týden
poskytnuta příležitost k bezplatnému
očkování. Tento zákon dostal doplněk
ze 17. června 1911 (Veröff. d. K. G. A. 1911, str.
998), který vyslovuje trestnost pro rodiče a učitele,
nestarají-li se o očkování dětí.
Turecko zákonem, týkajícím
se očkování, z 21. července 1894 ustanovilo
očkovací povinnost pro žáky veřejných
i soukromých vyučovacích ústavů
obojího pohlaví, při čemž výkaz
o očkování jest podmínkou přijetí.
Dále bylo učiněno podmínkou pro aspiranty
úřadů státních, dále
učených škol (Medressé), vojenské
a policejní služby, dále pro rekruty a reservisty.
Ze zámořských zemí mělo Japonsko
starší předpisy z r. 1885 (Veröff.
d. K. R. G. A. 1908, str. 602). Zákonem ze dne 14. dubna
1909 bylo zabezpečeno povinné očkování
a to u malých dítek od narození do června
následujícího roku, pak v 10. roce (tamtéž
1912 str. 326).
Argentina vydala zákon 4202 ze 27. srpna 1903 o
očkování v hlavním městě
a územích republiky. Očkování,
resp. přeočkování jest povinné
během prvního a desátého roku. První
přestupek u rodičů a poručníků
tresce se 20 pesos, každý další 50 pesos,
ale přes to má očkování a přeočkování
býti provedeno. Dále jest stanoveno povinné
očkování u vojska, státních
zaměstnanců, vystěhovalců státem
povolaných a zaměstnaných, všech osob
ve státních a obecních asylech a trestanců.
Dále jest nutno pro žáky všech státních
a městských škol vysvědčení,
že ten který byl podle zákona očkován
nebo přeočkován (Veröffentl. d. K. R.
G. A. 1904, str. 1156.).
Očkování povinné má tedy za
sebou stoleté dějiny a má také značný
novodobý vývoj po celém světě.
Vyjma okresy, kde vedou slovo odpůrci očkování,
jest naše mládež celkem dobře očkována
a revakcinována, za to však věk dospělejší,
který se málo účastnil revakcinací,
pozbyl z velké části ochrany očkovací.
Doba prostá neštovic od let 90. až do světové
války ukolébala obecenstvo v jakousi bezpečnost.
Doba válečná i doba nejnovější
přivedla nás do styku se státy i krajinami,
kde neštovice byly endemické; tyto již hojně
vnikly do našeho státu a zachvacují celé
krajiny, šíříce se mimo jiné
tím, že někdy první případy,
ano i serie prvních případů, zůstávají
zatajeny.
Vedle ostrých opatření zdravotně-policejních
jest očkování vydatným prostředkem
proti neštovicím při tak značném
nebezpečí, jako jest nynější,
záleží ovšem na tom, zahrnouti do ochrany
očkovací co největší počet
dětí i dospělých lidí. Toho
lze docíliti jen povinným všeobecným
očkováním a revakcinací dětí,
jakož i povinným očkováním z
nutnosti. Nestane-li se tak, hrozí neštovice státi
se endemickými, což při budoucích obchodních
stycích s východními státy, kde neštovice
později se vyskytují, vedlo by k stálému
ohrožování veřejného zdraví.
Očkování i revakcinace dětí
byly zákonitě zavedeny v tolika státech,
že vlastně jest skoro výjimkou, že takové
povinnosti u nás není.
Jsou ovšem v různých zemích rozdíly,
pokud se týče doby, kdy se zavádí
prvoočkování malých dětí,
i stáří, ve kterém jest předepsána
revakcinace.
Tak na př. ve Francii jest dítě očkováno
v prvém roce stáří. Revakcinace jsou
tam povinné v jedenáctém a dvacátém
prvém roce. Po dekretu presidenta francouzské republiky
ze dne 27. července 1903, kterým bylo vydáno
prováděcí nařízení k
6. čl. zákona ze dne 15. února 1902, následoval
brzy a to dne 7. srpna 1903 oběžník předsedy
minist. rady a ministra vnitra i kultu, ve kterém se mimo
jiné praví:
"Četné země cizí nás již
dávno předstihly na cestě povinnosti očkovací
a opatření, která učinily v tomto
směru, dovolila jim osvoboditi se skoro naprosto od náporu
neštovic. Zatím vyžaduje si tatáž
nemoc každého roku ve Francii četných
obětí, ač se provádí povinné
očkování v armádě a mimo to
ještě očkování dobrovolné,
čím dále tím rozšířenější,
ale přece nestačící, aby od našeho
obyvatelstva odvrátilo definitivně zjevy epidemické,
které pro ně tvoří trvalé ohrožení."
Dále, odůvodňuje hranici věku, pojatou
do revakcinace, praví týž oběžník:
"Jestliže zákon a prováděcí
nařízení, které jej doprovází,
omezily povinnost očkovací až do plnoletí,
nenásleduje z toho, že výkon prováděný
nejpozději v tomto věku, by byl zárukou jisté
ochrany pro zbytek života. Nic by nebylo více v rozporu
s naukami vědy a s praxí. Zákonodárce
chtěl zakročiti jen v míře přesně
ospravedlněné ochranou nezletilých proti
nebezpečí nevědomosti anebo předsudku;
později přísluší těm,
jichž jest to zájmem, aby, byvše sami poučeni
očkováním již dříve přestálým,
prodloužili aneb obnovili jeho blahodárné účinky,
ale jest nutno za všech okolností, a zejména
v čas epidemie jim je připomenouti".
Tyto názory platí pro nás právě
tak, jako platí pro Francii. Pakliže se v následující
osnově zákona nenavrhuje prvá revakcinace
v 11. roce a druhá v 21. roce věku, děje
se tak jednak proto, že za účelem bezpečnějšího
zjednání immunity byly lhůty mezi prvním
očkováním a první a druhou revakcinací
zkráceny na 6 - 7 let, takže právě asi
v době vyprchávající immunity po druhé
revakcinaci nastane plnoletost - (21. rok, oprávnění
volební), kdy každý může volně
rozhodovati. Avšak jak se zřetelem k dorostlým
tak i k dětem bude zákonem dáno pro dobu
nebezpečí a vzniku neštovic doplnění
tím, že stanoví se povinné očkování
z nutnosti bez ohledu na stáří, jakož
i zavede povinné očkování osob, vystavených
podle svého zaměstnání zvýšenou
měrou nákaze neštoviční.
Zákon o povinném očkování,
jehož osnova se předkládá, zasahuje
hluboce do sfér jednotlivce, avšak profylaktická
opatření, jež zákon zavádí,
jsou určena v zájmu všeobecně prospěšném,
jemuž zájem jednotlivce musí ustoupiti. (Analogické
zásady uplatňovány jsou zvláště
také v zákonu ze 14. dubna 1913, č. 67 ř.
z., o zamezení a potlačení přenosných
nemocí.).
Osnova zákona samého rozpadá se na 9 oddílů.
Odd. I. (§§ 1 - 3) obsahuje ustanovení všeobecná.
Odd. II. (§§ 4 - 5) jedná o očkování
a přeočkování.
Odd. III. (§§ 6 - 7) obsahuje ustanovení o očkování
z nutnosti v případě epidemie.
Odd. IV. (§ 8) obsahuje ustanovení o očkovací
povinnosti osob, jež svým zaměstnáním
jsou zvláště vydány nákaze neštoviční.
Odd. V. (§§ 9 - 12) má ustanovení společná.
Odd. VI. (§§ 13 - 14) jedná o úřední
kompetenci.
Odd. VII. (§§ 15 - 16) obsahuje ustanovení trestní.
Odd. VIII. (§§ 17 - 18) jedná o nákladech
očkování.
Odd. IX. (§§ 19 - 24) má ustanovení závěrečná.
Říditi očkování jest samozřejmě
vyhrazeno správě státní, tak jak je
i stanoveno v dosud platném zákoně z 30.
dubna 1870, č. 68. ř. z., § 2 lit. d.
Jak bylo již v úvodu vytčeno, stanoveno jest
v osnově zákona za princip mimo první očkování
dvojí přeočkování a to dle
vzoru francouzského s tou změnou, že prvé
přeočkování spadá do doby kolem
7. roku, druhé pak do doby kolem 14. roku dítěte.
Osnova sleduje totiž tendenci provésti povinné
obojí přeočkování z pravidla
ve věku, kdy dítě jest školou povinno.
Odst. 2. § 4. obsahuje ustanovení o povinnosti súčastniti
se přehlídky výsledku očkování
a případně nového očkování.
Zákon německý v případě
bezvýslednosti očkování nařizuje
ještě opakování po roce, případně
po druhém roce (třetí opakování
se již nezamýšlí). Francouzský
předpis má na mysli také event. trojí
očkování, ale ještě během
téhož roku, a to co nejdříve.
Osnova zákona zdejšího intenduje také
povinnost, podrobiti se případně novému
očkování při přehlídce,
a další pak ponechává rozhodnutí
očkujícího lékaře (§ 4
odst. 3).
Bližší ustanovení vydána budou
prováděcím nařízením,
pokud se týče v instrukci pro očkujícího
lékaře.
Ustanovení posledního odst. § 4 má za
účel zachytiti takové případy,
kdy dítě, jež podle výše uvedených
ustanovení podléhá povinnosti očkovací,
nebylo z důvodů zákonem připuštěných
očkováno v předepsané době,
a kdy tudíž povinnost tato nastává v
následujících letech, pokud tu nejsou omluvné
důvody v zákonu vytčené.
Pokud se týče provedení § 5, budou povinnosti
tam vytčené blíže určeny ve vykonávacím
nařízení.
Povinnost podrobiti se očkování z nutnosti
váže osnova na ingerenční opatření
státních úřadů zdravotních
(povinnost nenastává již ze zákona).
Ustanovení odst. 2. § 7 převzato bylo ze zák.
uherského a má na mysli zjednodušiti poměry
v tom případě, když při nákaze
neštoviční jde jen o určité kruhy
obyvatelstva, jež jsou epidemií neštoviční
zvlášť ohroženy.
§ 8 má na mysli zaměstnání, při
nichž dotyční zaměstnanci zvláště
jsou vydáni nákaze neštoviční,
na př. osoby zaměstnané v přádelnách,
pejřovnách, dále v ústavech pro ošetřování
nemocných, jakož i vůbec osoby, které
se zaměstnávají z povolání
ošetřováním nemocných. Dotčená
zaměstnání budou vytčena nařízením,
při čemž budou také nařízením
vydány podrobné předpisy za účelem
přesného provedení tohoto ustanovení.
§ 9 má na mysli osvobození od povinnosti očkovací
a to jak očkování povinného u dítek,
tak i očkování z nutnosti.
Druhý odst. § 9 č. 1 má na mysli případy,
kdy dítko, jež má býti po druhé
očkováno, bylo očkováno po prvé
později nežli po dokonaném prvním roce
věku, na př. mezi 3. a 4. rokem, tak že by
v tom případě v době první
povinné revakcinace nepodléhalo této předepsané
revakcinaci. Dle ustanovení cit. odst. ve spojení
s ustanovením posledního odst. § 4 bude se
ovšem musiti podrobiti dotčené dítě
po uplynutí 5ti let od prvého očkování
revakcinaci. O vedení potřebné evidence v
tomto směru bude postaráno ve vykonávacím
nař., pokud se týče v instrukci.
Materielní ustanovení § 9, č. 2 - 3
má analogii v oběžníku českého
místodržitelství ze dne 23. dubna 1909, č.
95.111, odvolávajícím se na výnos
ministerstva vnitra ze dne 12. března 1909, č. 8817
(škody a komplikace z očkování), kterýžto
oběžník výslovně stanoví,
že ony dítky, které ze zdravotních důvodů
dlužno vyloučiti z očkování,
musí býti vedeny v patrnosti, a že dítky
tyto musí se později podrobiti očkování.
Pro osoby, uvedené v § 8, neuznává osnova
důvodů, uvedených v § 9, č. 2
- 3, chtíc vůbec ze zaměstnání
dotčených vyloučiti osoby neočkované,
pokud se týče v čas nepřeočkované,
což bude prováděcím nařízením
blíže rozvedeno.
Aby se nezneužívalo dobrodiní § 10 osnovy
zákona, který připouští též
očkování v místě pobytu, ukládá
se tomu, kdo se nemůže ze zdravotních důvodů
dostaviti k očkování (pod kteréžto
ustanovení samozřejmě dlužno vřaditi
i ty případy, kdy na př. dítky z tohoto
důvodu nemohou býti k očkování
předvedeny, ač-li tu ovšem není omluvného
důvodu, uvedeného pod č. 23 § 9), aby
předložil lékařské vysvědčení
neb aspoň závazné prohlášení
starosty obce neb jeho zástupce (u osob chudých
a pod.), potvrzující nemožnost dostaviti se
k očkování.
§ 11 má na mysli renitenty, kteří mají
ještě před zavedením trestního
řízení býti vyzváni k splnění
zákonné povinnosti a upozorněni na následky
další renitence.
Konečně § 12 zák. jedná o povinnostech
užívatelů bytů, majitelů domů
a úřadů matriky vedoucích, jichž
stanovením má býti zajištěna
potřebná evidence očkovanců, v kterémžto
směru budou vydány podrobné předpisy
nařízením.
Odd. VI. jedná o úřední kompetenci,
a odpovídají jeho ustanovení jednak všeobecným
předpisům práva správního,
jednak berou tato ustanovení zřetel na předpisy
specielní starších zákonů, jednak
pak na kompetenční předpisy ohledně
působnosti ministerstva veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy.
Rovněž odd. VII. (ustanovení trestní)
odpovídá dosud platným předpisům
v příčině trestního řízení
policejního, ustanovení odst. 3 § 15 bylo pak
pojato do osnovy z toho důvodu, aby bylo zamezeno tomu,
aby zámožní renitenti nevyhýbali se
povinnosti očkovací na škodu celku.
Zvláště důležitá jsou ustanovení
od. VIII. (náklady očkovací).
V č. 2 § 17 mluví se o zvláštních
povinnostech fondů zemských, jež hradí
částečně výlohy vzniklé
očkováním a to výlohy spojené
s tak zv. hlavním očkováním, kdežto
zemský výbor český zásadně
odpírá hraditi výlohy za revakcinaci přes
rozhodnutí ř. soudu ze dne 14. ledna 1907 č.
502.
Pro ustavičné spory v této věci a
vzhledem k zájmu, jejž stát na akci očkovací
má, a k tendenci, jíž sleduje také zákon
ze 7. února 1919, č. 76 (§ 20), odporučovalo
by se, aby celý náklad na očkování,
pokud jde o lymfu očkovací i odměnu lékařů
očkujících, hradil fond státní.
Záležitost tato bude předmětem příslušného
jednání.
Ovšem bude pak nutno upraviti otázku odměn
lékařů očkujících zvláštním
nařízením a vzíti zřetel na
různá ustanovení zemských zákonů
o organisací zdravotní služby a povinnosti
obvodních (obecních) lékařů
ohledně provádění očkování.
Termín "odměna" rozumí se v širším
smyslu a bude v odměně zahrnut také paušální
obnos na výlohy režijní (benzin, éter,
vata a líh atd.). Bližší ustanovení
budou obsažena v prováděcím nařízení.
Pro první rok odporučovalo by se vložiti do
rozpočtu státního na provádění
povinného očkování 1,000.000 K jako
úvěr řádný a na provádění
očkování z nouze 250.000 K jako mimořádný
úvěr.
Ovšem úvěr ten by platil pouze pro Čechy,
Moravu a Slezsko.
Odd. IX. obsahuje ustanovení závěrečná,
a dlužno zvláště poukázati na to,
že výroba očkovací látky jest
vyhrazena pouze ústavům státním, a
že dozor k výrobě děje se státními
orgány, jakož i že konečně pro
veřejné očkování smí
býti použito toliko očkovací látky,
vyrobené v ústavech státních. Tím
má býti státní správě,
která ručí za kvalitu látky očkovací,
vyhrazeno neobmezené právo a dohled na výrobu
této látky.
Po stránce formální budiž návrh
níže uvedený přikázán
výboru sociálně politickému.