Drobným prodejem ve smyslu odst. 2. § 10. jest převod
na spotřebitele a nikoliv scizení s úmyslem
dalšího živnostenského převodu,
v téže podobě nebo po předchozím
zpracování.
Při předmětech v § 10. uvedených
podrobeno jest dani také vzetí zboží
z vlastního skladiště za tím účelem,
aby od podnikatele bylo zužito nebo spotřebováno.
Zvýšené daní dle sazby v § 10.
jsou také podrobeny:
1. Úplaty za dodávky předmětů
v § 10. uvedených v cizině neb z ciziny osobám,
jež v době dodávky v tuzemsku bydlí
nebo zde se obvykle zdržují, jakmile předměty
ty se přenesou do tuzemska.
V tomto případě jest povinna platiti daň
strana smluvní v tuzemsku bydlící nebo zde
se zdržující. Tato jest povinna zároveň
s placením daně podati oznámení o
druhu zboží a výši úplaty. Podrobné
určí se nařízením.
2. Jakýkoliv vývoz předmětů
uvedených pod č. 3., 5. a 6. § 10. do ciziny
a sice i tehdy, když převod se děje za účelem
dalšího zcizení.
Osvobození stanovené v § 5., odst. 1. č.
3. se nevztahuje na dodávky přepychových
předmětů.
Zdanění příležitostných
dodávek přepychových jest podmíněno
hranicí ustanovenou v § 7.
Daň platiti jsou povinni obchodníci a živnostníci,
v jichž živnostech dějí se dodávky
zboží nebo úplatné výkony dani
podléhající; v likvidačním
a konkursním řízení likvidator nebo
konkursní správce, v případě
obchodního dozoru dozorčí osoba.
Při příležitostných obchodech
platí daň dodavatel předmětů.
Při obchodech uvedených v § 12. č. 1.
platí daň první tuzemský nabyvatel,
v případě § 12. č. 2. vývozce.
Prodá-li se celá živnost, ručí
nabyvatel za daň připadající na běžné
daňové období nerozdílnou rukou s
nositelem daně.
Při dražbách, vyjímaje soudní
dražby, stihá závazek platiti daň toho,
kdo dražbu provádí. Tento může
však žádati náhradu od osoby, v jejíž
jménu dražba se koná a která za daň
ručí. Táž jest povinna k žádosti
osoby dražbu provádějící složiti
přiměřenou zálohu.
Při soudních dražbách jest povinen platiti
daň ten, kdo o dražbu žádá; soud
může žádati přiměřenou
zálohu na daň.
Stíhá-li povinnost platební nějakou
korporaci nebo společnost, ručí za daň
osoby za správu zodpovědné, pokud se týče
jednatelé společnosti rukou nerozdílnou.
Zástupci cizozemských živnostníků
ručí rovněž nerozdílnou rukou
za daň postihující cizozemské živnostníky.
Postihuje-li povinnost platební nebo ručební
několik osob, děje se tak rukou nerozdílnou.
Nositel daně není oprávněn zvláště
súčtovati daň osobě mající
nárok na dodávku nebo výkon dani podléhající.
Odběratel dodávky není oprávněn
daň připadající na další
scizení sraziti z úplaty účtované
jeho dodavatelem. Na ujednání tomuto předpisu
odporující nemůže se nositel daně,
pokud se týče v posledním případě
odběratel odvolávati.
Nárok státu na daň vzniká v době
placení. Za úplatu sluší považovati
každou dávku, i když nespočívá
v penězích nebo když neděje se hotově
(na př. placení dobropisem a pod.).
Nositel daně jest povinen ohlásiti svoji živnost
finančnímu úřadu během lhůty,
kterou ustanoví nařízení. Nařízením
určí se také, kdy oznámení
toho není potřebí.
Obchoduje-li živnostník v drobném prodeji předměty
přepychovými, musí to oznámiti v podání
právě uvedeném, pokud se týče,
není-li takového oznámení potřebí
ve zvláštním podání, které
nutno podati ve lhůtě stanovené nařízením.
Při tom musí označiti druhy předmětů
přepychových, jimiž obchoduje.
Rozšíří-li se živnost dodatečně
na nové přepychové předměty,
musí se oznámení doplniti během lhůty
stanovené nařízením.
Podobně musí živnostník oznámiti,
že přestal provozovati živnost nebo drobný
prodej předmětů přepychových.
Obchodníci a živnostníci, kteří
mají své bydliště aneb sídlo
v cizozemsku, udržují však v tuzemsku pobočku,
provozovárnu nebo kancelář, jsou povinni
na žádost finančního úřadu
během stanovené lhůty jmenovati zástupce
bydlícího v tuzemsku. Na zástupce podniků
těchto bydlící nebo zdržující
se v tuzemsku platí veškerá ustanovení
týkající se tuzemských živnostníků.
Nositelé daně jsou povinni za účelem
zjištění úplat podléhajících
dani vésti záznamy dle předpisů, které
vydá ministerstvo financí.
Nositelé daně, kteří dodávají
předměty uvedené v § 10., jsou povinni
v každé provozovárně vésti zvláštní
knihu skladní a knihu daňovou. Ze skladní
knihy musí býti zřejmo množství
zboží na počátku daňového
období (§ 20.), denní příjem
a výdej zboží.
Do knihy daňové zanese se při každé
dodávce předmět dle obvyklého označení,
den dodávky, obnos úplaty, den zaplacení
a obnos daňový. Nařízení o
vedení knih těchto vydá ministerstvo financí.
Úřady finanční jsou zmocněny
upustiti od vedení knihy skladní a daňové,
pokud se v podnicích obchoduje hlavně jen z předměty
uvedenými v § 10., a knihy obchodní dosud vedené
obsahují svrchu uvedená data. Totéž
platí, provozují-li se obchody v § 10. uvedené,
pouze ve velkém.
Záznamy tyto, dopisy, knihy obchodní a listiny,
do kterých má finanční úřad
právo za účelem kontroly daňové
kdykoliv nahlédnouti, jest povinen podnikatel po 5 let
uschovati. Lhůta se počítá od konce
kalendářního roku, ve kterém se daň
stala splatnou.
Kromě toho jsou nositelé daně povinni finančním
úřadům podati vysvětlení, která
potřebují za účelem vyměření
daně a ku provedení tohoto zákona.
Daň vyměřuje se ze souhrnu úplat,
které podnik během kalendářního
roku za výkony dani podrobené přijal.
Daň z úplat za dodávky přepychových
předmětů se vyměřuje na základě
měsíčních souhrnů. Je-li nositel
daně sproštěn od vedení knihy daňové,
může finanční úřad dovoliti,
aby vyměření se dělo na základě
ročního souhrnu výplat, prohlásí-li
nositel daně, že je srozuměn, aby veškeré
jím prodávané předměty byly
podrobeny zvýšené dani.
O způsobu vyměřování daně
při dražbách se vydají zvláštní
předpisy nařízením.
Nositel daně podá během 14ti dnů po
uplynutí daňového období (§ 20.)
přiznání daňové, obsahující
souhrn platů přijatých během daňového
období. Pro předměty přepychové
podá se přiznání zvláštní.
V přiznání tomto musí bytí
řečeno, že se činí dle nejlepšího
vědomí a svědomí.
V přiznání daňovém týkající
se předmětů podléhajících
všeobecné daní, musí se uvésti
též za účelem kontroly obnos daně
zaplacené během roku za předměty přepychové.
Zruší-li se podnik během daňového
období, podá se přiznání do
14ti dnů po zrušení. Platy později došlé
musí se dodatečně přihlásiti.
Prodá-li se závod v celku a nepodal-li prodavatel
přiznání v čas, musí je podati
nabyvatel po uplynutí daňového období
také pro dobu až do odevzdání podniku.
Lhůty svrchu uvedené mohou býti finančním
úřadem prodlouženy po případě
na zvláštní záruku.
Nositeli daně může býti dovoleno, aby
na místě platů přijatých během
období daňového, přiznal ceny za dodané
úkony účtované bez ohledu na to, byly-li
zaplaceny, čili nic. Dovolení toto může
se dáti jen tehdy, když nositel daně vede knihy
dle kupeckých zásad a nejedná se o drobný
prodej. Podmínky přechodu od jednoho způsobu
placení daně k druhému určí
nařízení.
Forma přiznání bude upravena nařízením.
Vrátí-li se úplata dani podléhající
zcela nebo z části během daňového
období na př. následkem dodatečného
zrušení obchodu anebo povolení slevy, může
obnos tento v přiznání daňovém
býti odražen. To státi se může
i tehdy, vrátí-li se úplata teprve v příštím
daňovém období, nositel daně musí
však v případě tomto k daňovému
přiznání přiložiti přesný
seznam jednotlivých srážek.
Činí-li nositel daně z přepychových
předmětů nárok na osvobození
od zvýšené daně, protože je předmět
určen k dalšímu scizení (případně
teprve po dalším zpracování), musí
při objednávce nebo při odebrání
předmětů prokázati, že nabyvatel
může věci té takovým způsobem
upotřebiti. Za tím účelem předloží
kolku prosté úřední vysvědčení,
jehož obsah a doba platnosti stanoví se nařízením.
Jedná-li nabyvatel při tom jménem třetí
osoby, musí předložiti ještě prohlášení
svého zmocnitele, že jest oprávněn předmětů
těch pro něho nabývati.
Jakým způsobem se obchodní případy
tyto zanesou do knihy daňové, určí
se nařízením.
Nositel daně jest povinen podati potřebná
vysvětlení, aby se průkazy svrchu uvedené
mohly přezkoumati a předložiti obchodní
knihy a korespondenci obchodního případu
toho se týkající k nahlédnutí.
Má-li finanční úřad přiznání
za nesprávné a nemůže-li nositel daně
podati dostatečná vysvětlení neb odepře-li
další objasnění nebo nepodá-li
přiznání vůbec, může finanční
správa provésti odhad celkového obnosu úplat
podrobených dani a přibrati si k tomu po případě
znalce. Nositel daně jest v tomto případě
povinen podati vysvětlení a předložiti
svoje obchodní záznamy a korespondenci potřebné
pro odhad.
Výsledek odhadu řádně odůvodněný
budiž nositeli daně sdělen, aby se vyjádřil.
Útraty odhadu platí nositel daně, neudal-li,
byv k tomu vyzván, souhrn platů nebo bylo-li udání
jeho nedostatečné nebo přesahuje-li obnos
při odhadu vyšetřený udaný obnos
více než o jednu třetinu.
Při dani z předmětů přepychových
zavede se řízení toto teprve po uplynutí
kalendářního roku nebo po dřívějším
zastavení živnosti.
Podobným způsobem lze provésti odhad v případech
§ 12.
Při živnostech menšího rozsahu, kde by
přesné zjištění základu
zdaňovacího bylo spojeno s obtížemi
a nepoměrnými výlohami, může
se výše základu daňového určiti
dohodou. Podmínky úmluvy takové určí
nařízení. Úmluva se může
též uzavříti pro celé daňové
společnosti, pokud jsou členy různých
korporací, předpokládaje, že korporace
ty se zaručí za předepsané daně.
Úřad příslušný k vyměření
daně, ustanovený k tomu nařízením,
vyměří daň a vydá nositeli
daně daňový výměr.
Daň tuto nutno zaplatiti během 30ti dnů po
doručení výměru. Úřad
vyměřovací může tuto lhůtu
prodloužiti.
V případech § 20. odst. 1. může
se povoliti placení daně v půlletních
nebo čtvrtletních lhůtách.
Přesahuje-li daň za předešlý
rok 100.000 K, musí nositel daně platiti v příštím
roce splátky na daň ve výši daně
předepsané za loňský rok ve čtvrtletních
lhůtách. Splátky tyto se od nové daně
odečtou. Přeplacený obnos vrátí
se s 5% úroky nahražovacími. Ustanovení
toto neplatí pří dani z předmětů
přepychových, placené měsíčně.
Nezaplatí-li se daň v čas, nutno platiti
5% úroky z prodlení.
Řádné soudy nejsou příslušny
rozhodovati o otázce, zda se daň platiti má
a v jaké výši. Ve příčině
opravných prostředků platí ustanovení
zákona ze dne 19. března 1876, č. 28. ř.
z. Pořad instanční končí v
II. stolici. Proti odhadu není zvláštního
od volání.
Vrátí-li se zaplacená daň následkem
stížnosti zcela nebo z části, platí
o ní obdobně ustanovení o nahražovacích
úrocích (§ 28. zák. z 8. března
1876, č. 26. ř. z. ve znění čl.
II. zák. z 23. ledna 1892, č. 26. ř. z.).
V případech uvedených v § 7. platí
poplatek listinný dodavatel a jest povinen písemné
osvědčení tam naznačené zaslati
příjemci během 14ti dnů.
Poplatek do 50 K platí se v kolcích, které
se znehodnotí dle předpisů poplatkových;
vyšší poplatek odvede se přímo
u finančního úřadu.
Nároku na vrácení poplatku v případě
zrušení smlouvy nebo nezaplacení kupní
ceny není.
Vyhotovil-li dodavatel listinné osvědčení,
kolkové povinnosti však nedostál, může
příjemce, aby se vyhnul trestním následkům,
listinu okolkovati a kolek dáti úředně
znehodnotiti.
Nezašle-li dodavatel nabyvateli vůbec žádného
listinného osvědčení v čas,
musí nabyvatel do měsíce po uzavření
obchodu učinit oznámení o tom bernímu
úřadu, v jehož obvodu bydlí, nebo v
době placení daně se zdržuje. Oznámení
toto musí obsahovati údaje uvedené v §
7. a býti řádně kolkováno.
Činí-li nabyvatel nárok na osvobození
ve smyslu § 23., musí zaslati dodateli úřední
vysvědčení uvedené v tomto paragrafu.
Nabyvatel vyznačí na listinném osvědčení
jméno a adresu nabyvatele a datum úředního
vysvědčení; opis tohoto vysvědčení
ponechá si jako výkaz pro kontrolu daňovou.
Kdo jest povinen ku placení úplaty z dodávek
uvedených v § 1. odst. 5., může při
žalobě na zaplacení úplaty činiti
námitku, že smluvená úplata byla již
zaplacena jen tehdy, prokáže-li, že daň
za dodávku byla zaplacena nebo, že dodávka
jest ve smyslu § 23. daně prosta.
§ 15. týkající se zákazu o přesunutí
daně v případech v paragrafu tomto uvedených
neplatí.
Není-li v zákoně něco jiného
výslovně ustanoveno, platí ohledně
odvádění poplatku z listinného osvědčení
předpisy poplatkového zákona.
Při dovozu předmětů přepychových
podléhajících dani podle § 12. č.
1. platí daň první tuzemský nabyvatel
z úplaty bez ohledu na clo.
Nabyvatel jest povinen zaplatiti daň tuto během
14ti dnů po přivezení do tuzemska nebo po
obdržení zboží v tuzemsku a současně
prohlásiti, kdy předmět byl dovezen a mnoho-li
úplata činila. Zdá-li se výše
úplaty finančnímu úřadu nesprávnou,
může daň vyměřiti na základě
obecné ceny předmětů. Ohledně
stížnosti platí ustanovení § 26.
Činí-li nabyvatel nárok na osvobození
od zvýšené daně (§ 10., 23.), protože
se nabývá předmětů k dalšímu
scizení, musí finančnímu úřadu
předložiti úřední vysvědčení
uvedené v § 23. a přihlásiti dovezený
předmět během 14ti dnů. Finanční
úřad může osvoboditi nabyvatele od předkládání
tohoto vysvědčení v každém jednotlivém
případě.
Celní úřad vyrozumí při celní
prohlídce o dovozu finanční úřad,
v jehož sídle adresát neb majitel bydlí
nebo se zdržuje a poznamená v celní kvitanci,
že předmět dovezený náleží
k věcem podrobeným dani podle § 10. a že
finanční úřad byl za účelem
výměry daňové vyrozuměn. Celním
úřadům může býti nařízeno,
aby žádaly záruku za placení dávky.
V případě § 12. č. 2. platí
daň ten, kdo předmět do ciziny vyveze. Je-li
obchodníkem, nebo živnostníkem, platí
ohledně způsobu předepsání
daně ustanovení §§ 17. až 22. Není-li
jím, musí se finančnímu úřadu
oznámiti vývoz podle předpisů, které
se ustanoví nařízením a daň
zaplatiti.
Nebyla-li smluvena cena prodejná, rozhoduje pro zdanění
obecná cena předmětu v době vývozu
do ciziny.