Byla-li daň nevyměřená úřadem
omylem zaplacena, může ten, kdo ji zaplatil, žádati
její vrácení.
Podá-li osoba uvedená v § 3. průkaz,
že bylo zdaněné zboží vyvezeno
dodatečně do ciziny, může žádati
za vrácení daně.
Osoby, které nabyly předmětů podléhajících
dani přepychové, mohou žádati za vrácení
rozdílu mezi daní přepychovou (§ 10.)
a dani všeobecnou (§ 8.), prokáží-li,
že nabyly předmětů těch:
1. ve veřejném zájmu, pro vědecké,
vyučovací a lékařské účely
nebo
2. jako nástroje určené výhradnému
užívání ve svém obchodu, živnosti
nebo povolání.
Prokážou-li se okolnosti tyto před nabytím
předmětu, může finanční
úřad povoliti, aby prodávající
odvedl pouze daň všeobecnou (§ 8.).
Daň placená ve smyslu § 12. č. 2. může
se na žádost vrátiti, prokáže-li
osoba, která daň zaplatila, že převezla
zdaněné předměty zase do tuzemska.
Nárok na vrácení daně pomine, nebyla-li
podána žádost během jednoho roku od
počátku kalendářního roku,
který následuje po roce, ve kterém byla daň
zaplacena.
Další podmínky vrácení daně
ustanoví se nařízením.
Nedoplatky daně se vymáhají právě
tak jako poplatky. Totéž platí o úrocích
z prodlení, trestech daňových a pořádkových
pokutách.
Zřízenci státní jsou povinni o zařízeních
a poměrech obchodu a živností, o kterých
se při vykonávání svého úřadu
dověděli, zachovávati přísnou
mlčenlivost a nepodnikati ničeho, čím
by se mohlo obchodní tajemství prozraditi.
Kdo zúmyslně daň zatají, vymámí
osvobození daňové nebo jinakou výhodu
jemu nepříslušející nebo vyhne
se dani nesprávnými údaji, neb odepřením
vysvětlení, bude potrestán - nehledě
k povinností zaplatiti zkrácenou daň a úroky
z prodlení (§ 25.) - pokutou peněžitou
až do dvacetinásobného obnosu daně zkrácené
nebo při pokusu, který jest rovněž trestným,
ve výši daně, o kterou stát mohl přijíti.
Nemůže-li býti obnos zkrácené
daně přesně zjištěn, vyměří
se pokuta od 50 do 100.000 K. Podobně se trestá
ten, kdo předloží úřední
vysvědčení uvedené v § 23., ačkoliv
nezamýšlel předmětu nabýti k
dalšímu scizení, nebo nabyl-li předmětu
toho na cizí účet, když věděl
nebo podle okolností věděti musil, že
předmět nebyl určen k dalšímu
zcizení.
Zřízencům státním, kteří
poruší povinnost uvedenou v § 32., uloží
se pokuta až do 3.000 K nebo vězení až
do 3 měsíců. Stíhání
trestní děje se v tomto případě
jen na návrh podnikatelův.
Nezaplatí-li se při příležitostných
obchodech poplatek (§ 7.), platí ustanovení
§ 79. poplatkového zákona. Opakuje-li se přestupek
tento třikráte, služí zavésti
podle § 84. popl. zákona trestní řízení.
Při opětném potrestání podle
1. odst. tohoto paragrafu může býti navrženo
u živnostenského úřadu úřední
odnětí živnostenského práva.
Jedná-li nositel daně v jiných případech
proti zákonu nebo neposlechne-li nařízení
vydaných, může býti - nehledě
k ustanovením § 33. - potrestán pořádkovou
pokutou až do výše 10.000 K. V každém
novém případě a při každém
marném upomínání může
mu býti uložena nová pořádková
pokuta ve stejné výši.
Nevede-li živnostník předepsaných záznamů,
sloužících ke kontrole odvádění
všeobecné daně a neuschová-li záznamů
a korespondence během předepsané doby, může
býti upuštěno od vyměření
pokuty, je-li jednání jeho vzhledem na okolnosti
omluvitelným. Ustanovení toto se nevztahuje na záznamy
předepsané pro kontrolu daně přepychové.
Tresty vyznačené v §§ 33. a 34. odpadnou,
učiní-li pachatel oznámení u finančního
úřadu o přestupku svém dříve,
než úřad finanční se o tom doví
a složí-li zároveň v případě
zkrácení daně tuto daň.
Ustanovení zákona ze dne 18. března 1878,
č. 31. ř. z. o promlčení bezprostředně
odváděných poplatků, platí
také na tuto daň.
Tresty uvedené v § 33. promlčují se
v pěti letech ode dne, kdy přestupek byl spáchán;
při přestupcích spočívajících
v bezprávném stavu ode dne, kdy bezprávný
stav přestává.
Ustanovení § 94. popl. zák. z 9. II. 1850,
č. 50. ř. z. a § 11. zák. z 31. III.
1890, č. 53. ř. z. lze obdobně užíti
též na tuto daň s tou toliko změnou,
že odměna obnáší 20% pokuty řádnou
daň převyšující, nejvýše
však 1000 K.
Obecní úřady jsou povinny poskytnouti státním
úřadům každou pomoc za účelem
vyměření daně, přezkoumání
údajů strany a provádění dozoru.
Finanční úřady jsou oprávněny
od osob, které se zúčastnily na právním
jednání, zavdavším podnět k vyměření
daně, žádati za účelem vyměření
daně potřebná vysvětlení a
předložení spisů týkajících
se těchto právních jednání;
žádané doklady dlužno v dotyčném
výměru přesně vyznačiti.
Pokud zákon nestanoví nic jiného, lze užíti
obdobně ustanovení poplatkových předpisů.
Vyhotoví-li se o platu dani podrobeném listina právní,
podléhá tato samostatně poplatku bez ohledu
na daň zaplacenou podle tohoto zákona, předpokládaje,
že listina tato nepožívá osvobození
podle § 9. zák. z 29. února 1864 č.
20. ř. z. nebo podle ustanovení jiných.
Tento zákon nabývá účinnosti
dne 1. července 1919 a platí pro všechny právní
obchody, při kterých plat se stal po 30. červnu
1919.
Vláda se zmocňuje vydati přechodná
ustanovení nařízením.
Ministru financí, spravedlnosti a obchodu se ukládá,
aby zákon tento provedl.
Obrovské sumy, které nově zřízený
stát československý potřebuje, aby
stará břemena, která na něho přešla
jako dědictví Rakouska a nová, která
vyžaduje moderní sociální zákonodárství
potřebám doby vyhovující, mohl nésti,
nelze sehnati pomocí dosavadních způsobů
daňových. Není pochybnosti, že se to
může státi vedle úpravy stávajících
daní toliko zavedením nových daní.
Daň z příjmů, která jest teoreticky
velmi dokonalou, jeví se velice nedokonalou v praksi. Totéž
platí o dani výdělkové, která
stíhá jen průměrný normální
výnos podniků. Rovněž daň pozemková
stíhá velice nedokonale výnos polního
hospodářství.
Daně přímé postihují jen obyčejné
pravidelné výnosy živností a to ještě
nedokonale; nepostihují však krom obyčejné
výnosy výdělkových jednání.
Proto jest úkolem daní obchodových, aby stihaly
kromobyčejné zisky obchodů nenáležejících
k pravidelné živnosti jednotlivce, zvláště
pak zisky mající povahu zisků konjunkturních
a dále, aby nepřímou cestou stíhaly
výnosy živnosti, které daněmi přímými
bývají nedokonale postiženy. Daně obchodové
slouží tedy jako doplněk pokud se týče
náhrada daní výnosových. Daní
obchodovou možno postihnouti též lépe
individuelní způsobilost k dani jevící
se při upotřebení důchodu na jednání
výdělečná.
Válka ukázala, že velký počet
lidí žije na útraty věřitelů,
jiní z obchodů nemravných, špinavých,
zakázaných a trestných. Příjmy
ty bohužel, ač jsou stihány různými
daňovými prostředky, z valné části
zdanění unikají. Viděli jsme ve válce,
jak ohromná část příjmů
jistých kruhů obyvatelstva plynula právě
z těchto obchodů. Poněvadž nelze příjmy
tyto, které se ze značné části
používají k nákupu přepychových
věcí, zasáhnouti dostatečně
daněmi z válečných zisků a
daní příjmovou, nutno zvoliti vedle toho
cestu nepřímého zdanění.
V říši Německé učiněn
byl poprvé pokus zákonem ze dne 26. VI. 1916, ř.
z. č. 639. zavésti daň z obratu zboží
jako obchodovou daň říšskou. Vláda
podala původně návrh na zavedení všeobecné
daně kvitanční, říšský
sněm zavedl však pouze dávku z platů
za dodané zboží. Jednalo se tu o první
pokus stihnouti celkový obrat zboží daní
nepřímou. Výtěžek daně
byl odhadnut obnosem 1.2 milliardy, neodpovídal však
tomuto očekávání.
Poněvadž daň tato jevila různé
značné vady, předložila vláda
v dubnu 1918 návrh zákona, který měl
za účel nahraditi daň z obratu zboží
všeobecnou daní obchodní.
Říšský sněm usnesl se na podstatných
změnách návrhu; zvýšil sazbu
1 pro mille na 5 pro mille, osvobodil tak zvaná svobodná
povolání od povinností daňové
a rozšířil daň na přepychové
předměty s vyšší sazbou také
na obchody, které se neuzavírají při
provozování živnosti. Nový zákon
byl přijat 26. srpna 1918 (č. 779 ř. z.).
Povaha daně této jest sporná. Mnozí
vidí v ní výdělkovou daň, jiní
daň spotřební. Dle Van der Borgt a (Finanzwissenschaft
Göschen) a Lotze (Finanzwissenschaft 1917) náleží
daň z obratu zboží do skupiny daní stíhajících
právně významná jednání,
totiž konané platy. Daň může ovšem,
jestli se přesune na kupce působiti jako daň
spotřební, kdežto může, nepodaří-li
se prodavateli přesunutí daně, působiti
jako zatížení živnosti.
Poněvadž se přesunutí daně z
pravidla podaří, může býti daň,
pokud stihá, předměty denní spotřeby
jen nízkou, za to však není za dnešních
těžkých poměrů dosti vysokou
sazba při úplatách za předměty
přepychové.
Daň tato jest zavedena již ve Francii, Německu;
v Rakousku byla připravována, nebyla však provedena.
Hlavní zásady osnovy této jsou:
Předmětem daně jsou platy konané za
dodávky a jiné úplatné výkony,
které se uskutečňují v tuzemsku, vyjímaje
úplaty za služební výkony. Úmyslem
jest právě tak jako v novém německém
zákoně o dani z obratu stihnouti také platy
konané v celé řadě živností,
jichž předmětem jest dodávání
pouhých výkonů pracovních (dopravní
živnosti, zábavní, stavební, živnosti
hotelové, sprostředkování služeb
atd.).
Poněvadž platy tyto se soustřeďují
v rukou obchodníků a živnostníků,
jest nositelem daně z pravidla živnostník nebo
obchodník. K živnostem ve smyslu zákona se
počítají též polní a lesní
hospodářství a vůbec celá prvotná
výroba včetně dolů, kamenolomů
atd. Provozováním živnosti nejsou naproti tomu
výkony umělecké, spisovatelské a hudební
vyššího rázu. Aby chráněn
byl solidní obchod, jsou podrobeny dani také úplaty
za dodávky a úkony nespadající do
rámce živností a obchodu, dále příležitostné
úplatné dodávky neživnostníků,
pak prodeje dražební vyjma vnucenou dražbu a
prodeje mezi dědici.
Německý zákon finguje obrat také při
věcech, které si živnostník pro svojí
spotřebu a zužití z obchodu vezme, ač
tu není převodu vlastnického. Stanovisko
toto zaujato bylo s poukazem na daňovou spravedlnost, ale
působilo by značné technické obtíže
zvláště při rolnictvu a menších
živnostech. Osnova proto finguje obrat ten pouze při
výnosnější dani přepychové.
Daň z obratu zboží obnášela podle
původního zákona 1916 jednu desetinu procenta
(1 pro mille) a podle nového zákona z r. 1918 půl
procenta (5 pro mille). Tato sazba vzata v osnově za míru
daňovou. Při platech za zboží přepychové,
zvyšuje se všeobecná daň právě
tak jako v zákoně německém na deset
procent.
Dani přepychové podléhá též
dovoz z ciziny nepodrobený všeobecné dani z
obratu zboží a vývoz uměleckých
děl, starožitností a uměleckých
děl do ciziny. V tomto případě podléhá
vývoz dani bez ohledu na to, jedná-li se o úplatný
převod; finguje se tedy opětně převod
takový.
Dani přepychové podléhá pouze poslední
převod na spotřebitele. Převody za účelem
dalšího scizení (třeba po případě
zušlechtění zboží), nejsou tedy
podrobeny dani přepychové, splní-li se podmínky,
které z důvodů kontrolních žádati
nutno.
Všeobecná daň z obratu zboží snížena
při obchodech bez fysického odevzdání
zboží zvláště při řetězových
a bursovních obchodech na 1 pro mille, aby nenastalo přílišné
předražení zboží; německý
zákon obraty ty úplně osvobozuje.
Z osvobození navržených dlužno ještě
vytknouti:
Osvobození obchodů úvěrních,
převodů pohledávek nájmu a pachtu
pozemků, obchodů dopravních, které
stíhá již daň dopravní, obchodů
pojišťovacích, na něž uvalena rovněž
zvláštní daň; pro styky s cizinou zmocňuje
se ministerstvo financí, aby poskytlo potřebné
úlevy.
Osobní osvobození jest navrženo pro stát
ohledně poštovní a telegrafní služby,
pro dobročinné a všeobecně užitečné
podniky a pro malé živnosti s hrubým ročním
obratem pod 4.000 K. Toto poslední osvobození se
ovšem nevztahuje na přepychové předměty.
Nositelem daně jest podnikatel, může však
přesunouti daň na příjemce; zákon
však zapovídá, aby ji zvláště
súčtoval.
Vyměření daně děje se tím
způsobem, že podnikatel přizná souhrn
úplat za dodané předměty a vykonané
práce za celý rok, při přepychových
věcech za celý měsíc. Na základě
přiznání toho vyměří
finanční úřad příslušnou
daň.
Při příležitostných obchodech
musí dodavatel během 14 dnů po uzavřeném
obchodu zaslati nabyvateli listinné osvědčení,
- obsahující hlavní podmínky smluvní
a listinu tuto podle škály III. kolkovati. Tento poplatek
1% se rovnající dává se proto, poněvadž
osvědčení obsahuje ve skutečnosti
listinu kupní a není důvodu, aby se prodeje
osob k tomu neoprávněných, včetně
obchodů neživnostníků provozujících
obchody řetězové, šetřily. Je
v tom zvláštní ochrana legitimního obchodu
a živností.
Za účelem kontroly daňové jsou podnikatelé
povinni vésti záznamy a sice pro přepychové
předměty zvláště. Pro tyto vede
se skladní kniha daňová. Finanční
úřad může za určitých
podmínek od vedení těchto knih upustiti.
Nebylo-li možno vyšetřiti úhrnný
obnos platů, zjistí se tento odhadem.
Vyhotoví-li se o platech dani podrobených zvláštní
listina právní, jest tato z pravidla jako obchodní
korespondence ve smyslu § 9. zákona ze dne 29. února
1864, č. 20. ř. z., od kvitančního
kolku osvobozena. Vyhotoví-li se kvitance v solenní
formě, na př. ve formě notářského
aktu, jest kvitance podrobena samostatnému poplatku podle
sazební položky 30/47 poplatkového zákona.
Poplatek tento stihá právní listinu, kdežto
daň z obratu zboží stihá samo právní
jednání.
Ustanovení § 5. zákona ze dne 13. pros. 1862,
č. 89. ř. z., které stanoví, že
v případech, ve kterých zákonodárce
nařídil bezprostřední odvod poplatků,
poplatek z listiny snad vyhotovené vůbec odpadá,
jest, jak Dr. Koczynski v úvodním článku:
»Zur Einführung in das oesterr. Gebührenwesen«
v Manzově vydání poplatkového zákona
z r. 1916 (18. vydání, II. díl, str. LXXVI.)
uvádí, zjevem výjimečným, poněvadž
zdaňovací zásady připouštějí
daň obchodovou vedle daně listinné. Zákonodárce
si podle jeho názoru při stanovení §
5. nebyl vědom následků nařízení
tohoto.
Legitimní obchod jest chráněn osvobozením
z důvodu obchodní korespondence, obchody nelegitimní
(obchody nespadající do rámce živností
a obchody osob k tomu neoprávněných) ohledu
pak nezasluhují.
Výhodou daně jest, že jest zároveň
prostředkem k výchově živnostníků,
aby vedli obchodní knihy, které jim umožňují
přehled o výsledcích jejich podnikání.