a) Učitelé a učitelky literní | 9,000.000 | |
b) Zvláštní učitelé náboženství | 35.000 | |
c) Učitelky ženských ručních prací | 1,900.000 | 10,935.000 |
a) Učitelé a učitelky literní | 1,400.000 | |
b) Zvláštní učitelé náboženství | 40.000 | |
c) Učitelky ženských ručních prací | 550.000 | |
d) Vedlejší učitelé z povolání | 65.000 | 2,055.000 |
a) Literní učitelé a učitelky | 950.000 | |
b) Zvláštní učitelé náboženství | 20.000 | |
c) Učitelky ženských ručních prací | 700.000 | l.670.000 |
Převádí se | 14,660 000 |
14,660.000 | ||||||
a) Literní učitelé a učitelky | 230.000 | |||||
b) Zvláštní učitelé náboženství | 25.000 | |||||
c) Učitelky ženských ručních prací | 170.000 | |||||
d) Vedlejší učitelé z povolání | 30.000 | 455.000 | ||||
Odměny za nepovinné vyučování | 300.000 | |||||
1. Pro učitelstvo v činné službě | 2,000.000 | |||||
2. Pro učitelstvo a jeho pozůstalé na odpočinku | l,000.000 | 3,000.000 | ||||
l Pensijní | poplatky 10% | l,500.000 | ||||
" | " 3% | 2,400.000 | ||||
2. Daň z příjmů | 3,300.000 | |||||
3. | a) Taxy ustanovovací | 150.000 | ||||
b) Kolkovné | 720.000 | 8,070 000 | ||||
l. Obecné školy | 22,400.000 | |||||
2. Občanské školy | 5,655 000 | |||||
3. Zástupci atd. | 2,550.000 | |||||
4. Pensisté a vdovy | 1,950.000 | |||||
5. Sirotci | 260.000 | 32,815.000 | ||||
Dohromady | 59,300.000 | |||||
Zaokrouhleno | 60,000.000 |
V Čechách | K | 60,000.000 |
Na Moravě | " | 25,000.000 |
Ve Slezsku | " | 5,200.000 |
Úhrnem | K 90,200.000
K 90,000.000 | |
Zaokrouhleno |
Návrhem, který školský výbor
s touto zprávou Národnímu shromáždění
předkládá, jest zároveň vyřízen
návrh Dra. Budínského, dra Lukavského,
Nohela a druhů (tisk č. 672), o němž
se již svrchu stala zmínka, že se v podstatě
shoduje s návrhem, který vzal školský
výbor za podklad svého jednání. Krom
toho dojde uzákoněním návrhu školského
výboru vyřízení svého návrh
dra Jindř. Metelky, dra Jar. Budínského,
dra Boh. Němce a Nohela i soudruhů,
aby učitelstvu škol obecných a občanských
dostalo se drahotního a nákupního přídavku,
jakož i příspěvku nákupního
(tisk č. 73) a návrh ing. B. Pospíšila,
dra Stojana, Kadlčáka, J. Rýpara,
dra Mazance a spol., kterýmžto žádána
změna zákona z 29. ledna 1919 č. 52 o drahotním
přídavku (tisk č. 755). Návrhům
těmto vyhověno potud, že se má všem
učitelům a učitelkám dostati všech
požitků dle norem platných pro státní
úřednictvo.
Školskému výboru byl přikázán
značný počet petic učitelských
spolků, obcí a jiných korporací nepolitických
i politických, jakož i jednotlivců, a školského
výboru a jeho členů došlo množství
petic takových přímo, kteréžto
petice jsou připojeným návrhem většinou
uspokojivě vvřízeny. Jsou to zejména
petice předsednictvem NS přidělené
číslo 14, 27, 184, 286, 316, 319, 328, 404, 505,
534, 555, 595, 596, 602, 607, 608 až 610, 615, 616, 618,
620 až 624, 626, 633, 634, 658 až 660, 665, 668. 670,
679, 680. 684, 687, 688 až 693, 697, 698, 701, 702, 706,
707, 750.
Mezi přikázanými peticemi jsou též
některé žádosti jednotlivců,
které školský výbor doporučuje
přikázati zemským úřadům
školním, aby je na základě zmocnění,
jim návrhem zákona daným, pokud možná
příznivě vyřídily. Jsou to
petice číslo 209, 299, 308 700.
Některým peticím nemohlo býti vyhověno,
jelikož žádají podstatné odchylky
od norem platných pro státní úředníky
a tím se vymykají základní zásadě,
kterou musil míti školský výbor při
schvalování návrhu na zřeteli.
Školský výbor sám neshledává,
že by úprava platů státního úřednictva
hověla daným poměrům a potřebám,
i dává připojené resoluci průchod
přání, k čemu by bylo při nové
úpravě hmotných poměrů státního
úřednictva s hlediska potřeb učitelstva
a to hlavně učitelstva v malých, kulturních
a obchodních středisk vzdálenějších
a mimo síť železniční položených
obcích přihlížeti. Jsou to hlavně
otázka bytová, otázka péče
o rodinu a nutnost voliti jiná hlediska pro
vyměřování místních
(aktivitních) přídavků nežli
jest počet obyvatelstva. Také oprava ostatních
právních poměrů učitelstva
žádá naléhavě nové
úpravy, což vše bude jedním z předních
úkolů příštího Národního
shromáždění.
Na základě usnesení Národního
shromáždění se nařizuje:
Pokud se neprovede jednostejná trvalá úprava
právních svazků učitelstva obecných
a občanských škol ve všech zemích
státu československého, platí pro
Čechy, Moravu a Slezsko tento zákon.
Zvláštním nařízením bude
určeno, kdy mají ustanovení tohoto zákona
platnost i v ostatních částech státu
československého.
Učitelům přiznávají se v mezích
tohoto zákona služební příjmy
rovné oněm, které náležejí
státním úředníkům souhlasného
předběžného vzdělání
v příslušných hodnostních třídách
a skupinách. Služebními příjmy
rozumějí se tu veškeré platy a požitky
služební, mimořádná nadlepšení
k nim a výhody, které příslušejí
státním úředníkům podle
platných zákonů a nařízení
k nim se odnášejících, kteréžto
zákony a nařízení jest na učitelstvo
přizpůsobiti. Při tom buďtež učitelům
ve službě počáteční ustanoveným
přiznány všechny výhody praktikantů
ve státní službě, učitelům
pak, kteří podle zákona požívají
příjmů některé hodnostní
třídy nebo jejich částí, jest
přiznati výhody státních úředníků
hodnostní třídy, o kterou tu jde.
Učiteli ve službě počáteční
rozumějí se ve smyslu tohoto zákona učitelé
literní, kteří jsou na základě
vysvědčení dospělosti dočasně
ustanovováni ve školní službě na
školách veřejných před zařaděním
do nejnižší hodnostní třídy.
Učitelky ženských ručních prací
a vedlejší učitelé nepovinných
předmětů s vysvědčením
způsobilosti vyučovati ženským ručním
pracím nebo nepovinným předmětům,
jsou ve službě počáteční
potud, pokud nepožívají příjmů
vyměřených na základě některé
hodnostní třídy státních úředníků
(viz § 18. 19. 22. a 23.).
Pokud není v zákoně tomto výslovně
nařízeno jinak, platí také vždy
o učitelkách vše, co je psáno o učitelích.
Ustanovení služební pragmatiky ze dne 25. ledna
1914 č. 15. ř. z., týkající
se příjmů úřednictva státního,
uvádějí se tímto zákonem v
platnost pro učitelstvo veřejných škol
obecných a občanských.
Všecky předpisy říšských
a zemských zákonů školských o
předmětech, jež v tomto zákoně
jsou nově upraveny, pozbývají moci, pokud
ustanovením tohoto zákona odporují.
Koho z těch, kdož by byli na školách ustanoveni,
zákon tento se žádným předpisem
netýká, ten obdrží příjmy
podle platných zákonů zemských.
Všude, kde se v tomto zákoně odkazuje na zákony
zemské, rozumějí se v Čechách
ustanovení osnovy zákona o právních
poměrech ucitelstva, uvedené v platnost vynesením
zemské školní rady ze dne 24. července
1918, č. II. A 3.622-51.614.
Stanou-li se za účinnosti tohoto zákona změny
zákonů a nařízení v něm
uvedených, nebo budou-li nově upravovány
služební požitky nebo nároky na ně
státním úředníkům buď
na odpočinku nebo v činné službě,
vztahuje se každá změna také na učitele
v souřadném služebním postavení
nebo skupině hodnostních tříd úřednických
(§§ 6. a 10. až 23., 26. až 36.), jakož
i na členy jejich rodin.
Osobní náklad na učitelstvo veřejných
škol obecných a občanských hraditi budou
až do konečné úpravy posavadních
poměrů nynější vydržovatelé.
Zákon tento nabude platnosti dnem vyhlášení
se zpětnou účinností od 1. listopadu
1918. Při tom buďte příjmy na rok 1918
a 1919 od toho dne již vyplacené odečteny.
Ministr školství a národní osvěty
se pověřuje, aby ve shodě se zúčastněnýmí
tento zákon provedl.