Připojený návrh zákona skládá
se ze sedmi článků a 40 paragrafů,
které se rozpadají ve čtyři oddíly.
Prvých sedm článků obsahuje
stěžejní zásady, které byly směrodatny
pro sestavení návrhu zákona, jakož i
pravidla pro případ, že by v zákonitých
ustanoveních pro státní úřednictvo
staly se nějaké změny, i určují
rozsah a počátek platnosti a působnosti zákona
a kdo jej má uvésti ve skutek.
Oddíl I. (§ 1 až 14) zahrnuje v sobě
ustanovení všeobecná, povšechně
pro učitelstvo platná.
Oddíl II. (§ 15 až 25) určují
pravidelné a mimořádné příjmy
učitelů a učitelek literních, zvláštních
učitelů náboženství, učitelek
ženských ručních prací, učitelů
a učitelek vedlejších z povolání
v činné službě.
Oddíl III. (§ 26 až 36) upravuje pensijní
příjmy učitelstva, které v době
účinnosti zákona bylo a bude v činné
službě, jakož i požitky osob na odpočinku
se již nalézajících, učitelských
vdov a sirotků.
Oddíl IV. (§ 37 až 40) ustanovuje, kterak
se má předpisů zákona užíti
přechodně na učitelstvo, které v době
vydání zákona bude v činné
službě školní na školách veřejných.
1. Základní pravidlo.
Připojený návrh zákona, který
se tímto N. shr. ke schválení předkládá,
vychází ze zásady, aby učitelstvo
bylo zrovnoprávněno se státním úřednictvem
rovnocenného předběžného vzdělání.
Zásada ta byla dle sdělení členů
vlády min. Habrmana a min. Švehly schválen
a ministerskou radou dne 1. dubna a tolikéž
uznána státně-zřízeneckým
výborem ve schůzi, konané dne 10. dubna.
2. Roztřídění učitelstva.
Toto zrovnoprávnění spočívá
na ustanoveních pragmatiky pro státní úřednictvo
ze dne 25. ledna 1914, podle kterých již při
vyměřování drahotních přídavků
parlamentem vídeňským a nově zákonem
usneseným N. shr. dne 29. ledna t. r. bylo učitelstvo
roztříděno takto:
1. Učitelé a učitelky ve službě
počáteční staví se na roveň
státním praktikantům podle zákona
ze dne 25. ledna 1914 z. ř. č. 15. čl. II.
(§ 15, 17, 18, 22).
2. Do skupiny D, platné pro státní úředníky,
zařaďují se po odbyté službě
počáteční (praktikantské) ty
kategorie učitelské, pro které se předpokládá
vzdělání nabyté na nižší
střední škole nebo škole občanské
(měšťanské) a vysvědčení
způsobilosti vyučovati předmětům,
o které jde. Jsou to zejména učitelky ženských
ručních prací (§ 18-22).
3. Do skupiny C mají býti pojati učitelé
a učitelky literní se středoškolským
vzděláním (s maturitou z učitelského
ústavu) a se zkouškou způsobilosti pro školy
obecné na školách obecných, jakož
i učitelé se zkouškou způsobilosti pro
školy občanské a na těchto školách
vyučující, i zvláštní
učitelé náboženství, kteří
vyučují na školách obecných (§
15 až 17).
4. Do skupiny C zařaďují se též
učitelé (učitelky), kteří vyučují
nepovinným předmětům z povolání,
již nazýváni jsou podle osnovy zákona
z r. 1913 v Čechách v platnost uvedené »učiteli
vedlejšími z povolání«.
3. O službě počáteční.
Pokud se týče odměňování
služby počáteční, která
je, co do jejího počátku a trvání
obdobna se službou státních praktikantů,
jest připomenouti, že ve všech zemích
naší republiky jest odměna ta vyšší,
nežli adjutum státních úředníků.
Ve státní službě činí
toto adjutum na počátku 600 K, po půldruhém
roce 800 K. V Čechách má učitelstvo
literní se zkouškou dospělosti v počáteční
službě 1100 K, na Moravě 1 180 K, ve Slezsku
1000 K. Školský výbor přihlížeje
k tomu, že učitel v počáteční
službě má touž vyučovací
povinnost, jako každý jiný učitel, čehož
u praktikantů státních nebývá,
stanovil sice, že se má dostati učitelům
literním ve službě počáteční
odměny, jaké požívají státní
praktikanti, ale s odkazem na § 13, z čehož jde,
že dotud, dokud bude tato odměna podle posavadních
zákonitých ustanovení zemských vyšší,
má odměna ta na dále býti zachována,
což je odůvodněno tím spíše,
když slovinské učitelstvo v méně
žírném kraji nežli jest oblast naší
republiky, požívá od 1. ledna t. r. v této
službě 1600 K. Dobu počáteční
služby bylo v základě pragmatiky pro státní
úřednictvo přesně vymeziti nejenom
pro učitelstvo literní, ale i pro ostatní
kategorie.
4. Odměňování plně nezaměstnaných.
Dosti značnou nesnáz působilo nalézti
vhodný modus odměňování osob,
které nemohou býti zařaděny do hodnostních
tříd, ačkoliv předepsaný počet
let v počáteční službě
strávily. Zemské zákony jím přiznávají
odměnu dle počtu učebných hodin, nárok
na přídavky dle služebních let i na
zaopatření ve stáří, tedy jakousi
obdobu služebních příjmů definitivních
učitelů. Školský výbor schválil
tudíž návrh, aby odměny tyto byly zvláštním
učitelům náboženství, učitelkám
ženských ručních prací a vedlejším
učitelům a učitelkám z povolání
vyměřovány se zřetelem k počtu
učebných hodin, ke služebnímu stáří
a k místu působení percentuelním dílem
platů normálních (služebného
a místních přídavků; §§
17., 18., 19., 23.) a aby měli účast na jiných
výhodách státních úředníků,
jako se jíž stalo při povolování
nákupních a drahotních přídavků
(čl. II., § 25.). Odměna tato pohybuje se v
prvých letech služby ve výši okolo 100
K ročních za týdenní hodinu; tedy
asi 2 K za jednotlivou hodinu učebnou. Týž
způsob odměňování zvolen pro
tyto kategorie učitelské v počáteční
službě pro případ nízkého
počtu učebných hodin.
Školský výbor u té příležitosti
vyslovil přání, by osoby do školní
služby přijaté byly tak zaměstnány,
aby si zasloužily a obdržely platy, které
by jim zabezpečily alespoň eksitenční
minimum. Školský výbor neshledává
správným a republiky naší důstojným,
aby se učitelstvím zabývaly jako životním
povoláním mužové nebo ženy bez
tohoto zabezpečení. Budiž pravidlem, že
za nižší plat, nežli na kolik ho je potřebí
k existenci, mohou býti k vyučování
na školách veřejných přivzati
jen ti, jimž jest toto zaměstnání výdělkem
vedlejším (viz resoluci na konci této zprávy).
5. O zařadění vedlejších učitelů
a učitelek z povolání.
Vedlejšími učiteli z povolání
jsou tou dobou jenom učitelky francouzštiny a angličiny
na občanských školách. Ty mají
průměrem nepatrný počet hodin a jakkoliv
se pro ně proponuje zařadění do skupiny
C a výše, není snad jedné, která
by se do těchto skupin nyní dostala. Bylo by však
lze při obnovení normálních komunikačních
poměrů věc zaříditi tak, aby
tyto učitelky dojížděly drahou z obce
do obce a tak se umožnilo dostatečné zaměstnání
a zařadění do skupin. - Pro učitelky
tyto není sice krom vysvědčení o způsobilosti
vyučovati jazyku předepsáno určité
předběžné vzdělání
a návrh zákona je do této kategorie zařaďuje
bez ohledu na to; předmět vyučování
požaduje však sám sebou vyšší
inteligence, kterou si ty to učitelky také skutečně
zjednávají jak studiem tak pobytem ve Švýcarsku,
ve Francii a v Anglii za účelem, aby se v konversaci
vycvičily a obeznámily se s literaturou a kulturou
národů, jichž jazyku mají vyučovati.
Školský výbor má za jisté, že
se na příště tento průkaz vyššího
vzdělání po těchto učitelkách
a učitelích bude požadovati.
6. O zařadění učitelek ženských
ručních prací.
Totéž, co uvedeno v odstavci 5., platí o učitelkách
ženských ručních prací. Zařadění
jich na školách obecných do skupiny D nemůže
býti sporno, jelikož třebas toho předložený
návrh zákona nepředpisoval nabývají
z pravidla předběžného vzdělání
na škole občanské, i požaduje se od nich
zvláštní vysvědčení o
složení zkoušky ke způsobilosti vyučovati
ženským ručním pracím na obecných
školách. Ony však krom toho mají obyčejně
nejméně jednoroční kurs. - Pro vyučování
na školách občanských požaduje
se ještě zvláštní vysvědčení
způsobilosti pro tyto školy, i musí býti
na nich pohledáváno vůbec vyšší
dovednosti a vyššího vzdělání,
což je také pravidlem. Osvojují si je tím,
že až po několik roků se vzdělávají
na škole průmyslové nebo umělecko -
průmyslové a v praktických kursech, pořádaných
co rok ústředními spolky učitelek
ženských ručních prací a j. Tím
se odůvodňuje zařadění těchto
učitelek do skupiny C. - Pro zařadění
toto mluví také precendenční případy,
na které tyto učitelky vším právem
poukazují. Tak jsou učitelky ženských
ručních prací, které vyučují
na cvičných školách při učitelských
ústavech, skutečně zařaďovány
dokonce do skupiny B, ačkoliv mají pouze zkoušku
z ručních prací, předepsanou pro školy
občanské. - Lze doložiti i z jiných
analogických případů, že učitelé
a učitelky technických předmětů
i j. bývají řaděni do vyšších
skupin, když působí na školách
výše organisovaných, než na kolik by měly
nárok podle předběžného vzdělání
svého. Tak na učitelských ústavech
jsou učitelé, kteří ani školy
občanské nevychodili, zařaděni do
skupiny B ano až i do A, pro kteroužto se žádá
absolvování university. Na školách pro
výrobu hudebních nástrojů jsou vyučení
nástrojaři až v VII. hodnostní třídě.
Mimo to jest počet těchto učitelek, vyučujících
na školách občanských poměrně
malý, takže finanční efekt při
zařadění jich do skupiny C nepadne tolik
na váhu, aby se snad pro ně hledala nějaká
výjimka, jaké u státního úřednictva
není.
7. O zařadění do skupin a hodnostních
tříd.
Státní úředník definitivní
i zatímní má po odbytí prakse (ve
skupinách B a C tříleté, ve skupině
D čtyřleté) a po složení odborné
zkoušky, potřebné dle předpisů
pro dosazení v úřad nárok na zařadění
do příslušné skupiny a na platy, odpovídající
jeho postavení v hodnostní třídě
(§ 45 a 56 pragmatiky). V základě tom přiznává
návrh školského výboru právo
to i učitelstvu, které tyto podmínky splnilo
a koná předepsanou službu vymezenou povinností
vyučovati nejméně po určitý
počet hodin, a to bez ohledu, vyučuje-li na místě
zatímně nebo stále zřízeném,
je-li dosazen trvale nebo zatímně anebo jen k zastupování.
8. O zachování posavadních výhod.
Národní shromáždění v
Lublani vyměřilo i počáteční
příjem po zařadění do hodnostních
tříd vyšší měrou, nežli
je u nás posud u státních úředníků,
takže nejnižší služné činí
v Krajině 1800 K (o 200 K více nežli v XI.
hodnostní třídě). Maje toto na zřeteli,
jakož i to, že není ani myslitelno, aby snižován
byl některé kategorii ospravedlněný
plat, kterého si učitelstvo v jednotlivých
zemích těžkým zápasem vydobylo,
usnesl se školský výbor, aby vymoženosti,
kterých učitelstvo v zemích těch dosáhlo,
byly mu zachovány (§ 13).
9. O pensistech, vdovách a sirotcích.
Školský výbor věnoval zaslouženou
pozornost i hlasům pensistů, vzpomenutým
na úvodním místě v této zprávě.
Byl by velmi rád splnil odůvodněné
přání, aby se jim dostalo téhož
starobního zaopatření, jako těm, kdož
na odpočinek odešli nebo odejdou v době navrhované
účinnosti zákona. Podobně to uznával
spravedlivým i pro vdovy a sirotky. Ale nemohl jíti
dále, než pokud to pro státní úřednictvo
navrhuje státnězřízenecký výbor,
s nímž bylo se mu o té věci dohodnouti
(§ 36).
10. O zvláštních výhodách.
Samozřejmé jest, že učitelstvo se státním
úřednictvem zrovnoprávněné
musí býti účastno i všech jiných
materielních výhod státního úřednictva.
Tou dobou jsou to zejména slevy pensijních příspěvků,
taks, kolkovních poplatků a daní, přídavky
drahotní a příspěvky nákupní.
Nemalý význam budou míti pro učitelstvo
a pro jeho působení výhody cestovní
na drahách, ježto mu umožní nejenom obstarávati
si snáze nákup ve městech, návštěvu
synů a dcer na vzdělání mimo dům
pobývajících, ale v době prázdnin
i cestování za účelem studia krajů,
lidu, kulturního, technického a hospodářského
rozvoje naší československé republiky.
Referent opatřil na základě statistických
dat z r. 1917, které mu bylo dány bývalou
zemskou správní komisí a nynějším
zemským správním výborem českým
k disposici, a dat, které si opatřil prostřednictvím
zemských organisací učitelských, přibližný
rozpočet zvýšeného nákladu, jehož
by si provedení návrhu zákona vyžádalo.
Domnívá se po opětné revisi všech
výpočtů býti si jist, že tento
zvýšený náklad, jehož podrobnější
specifikace níže jest uvedena, nepřekročí
97 milionů korun i se všemi posavadními
mimořádnými válečnými
výhodami státnímu úřednictvu
poskytovanými.
Úhrada jest ve srozumění s vládou
projektována v ten způsob, že stát poskytne
zemím možnost vybírati některé
zvýšené nebo nové dávky zemské
pokud se tak nestane, dá stát zemím potřebné
zálohy, což vše bude opatřením
dočasným a jest při totožnosti zdrojů
příjmu a při indentitě všech
zájmů venkoncem jen věc povahy více
nebo méně účetní a administrativní.
V následující kalkulaci nákladu byl
vzat za základ vypočet pro Čechy. Podle počtu
učitelstva a posavadního osobního nákladu
v jednotlivých zemích připadá na Moravu
41-42%, na Slezsko 8.5% nákladu vypočteného
pro Čechy. Hlavní položky, které vykazují
největší finanční efekt, spočívají
na spolehlivém počtu osob a jejich služebním
stáří, takže výpočet ten
má velkou pravděpoobnost. Některé
položky musily býti vzaty do počtu arci jen
podle hrubých odhadů a dřívějších
údajů zemského výboru, které
sloužily za podklad usnášení bývalé
parlamentní komise školské; ale položky
ty nepadají při úhrném nákladu
tolik na váhu, aby podstatně měnily celkový
výsledek. Poněvadž však jest kalkulace
tato sestavena na základě dat ke dni 31. prosince
1917 zjištěných, kdy bylo ještě
mnoho učitelů na vojně a bralo plný
plat a kdy místo nich byli na školách ustanovení
substituti, lze míti za to, že úhrnný
náklad bude nižší, než kolik by činil
součet nákladů nynějších
s vypočteným zvýšením.